"Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Yleistä keskustelua kätköilystä
PeSaKaTo
Viestit: 19
Liittynyt: Ma 22.08.2011 10:45

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja PeSaKaTo » Pe 30.08.2013 9:27

Mitä mieltä olette tälläisestä: http://coord.info/GC19VAH
Elikkä kätköilijä on ehkä löytänyt purkin ja ehkä pitänyt sitä käsissään, mutta ei ole ehtinyt kirjata nimeään purkkiin. Mielestäni tässä purkissa on edelleen FTF loggaamatta. Mitä mieltä olette? Pitääkö käydä koittamassa FTF:ää lomalla :D

Avatar
FireFox-71
Viestit: 239
Liittynyt: Su 10.10.2010 19:20
Paikkakunta: Virrat

Onpa näitä mietitty ennenkin....

Viesti Kirjoittaja FireFox-71 » Pe 30.08.2013 9:38

Tätä löydön kriteeriä on punnittu melko kattavasti ja värikkäästi jo aiemminkin Löydön kriteeri keskustelussa :-) joten aihe ei sinällään olle uusi...

Omasta mielestä kuva on jossain tapauksissa hyväksyttävä loggaus.
Se ettet tiedä, ei tarkoita ettei voisi olla.

______________________Kettu Kuittaa

Avatar
Aimo Haipakka
Viestit: 114
Liittynyt: Su 19.07.2009 12:45

Re: Onpa näitä mietitty ennenkin....

Viesti Kirjoittaja Aimo Haipakka » Pe 30.08.2013 10:16

FireFox-71 kirjoitti: Omasta mielestä kuva on jossain tapauksissa hyväksyttävä loggaus.
Itse jättäisin, ja olen jättänytkin, löydön loggaamatta jos en nimeä lokiin saa kirjoitettua. Notella voi sitten selitellä olosuhteita jos selitettävää on.
Jos erityisen poikkeuksellisessa tilanteessa harkitsisin kuvan ottamista tai muuta "ei virallista" tapaa, kysyisin varmaankin kätkön omistajalta etukäteen lupaa löytölokkaukseen. Ja jos en saisi, en moisesta mieltäni pahoittaisi.

Onhan se tietenkin kätkön omistajan päätettävissä, minkä hyväksyy. Mutta kun tässäkin harrastuksessa tilastoja tehdään ja on erinäisiä haasteita sun muita, mihin noita tilastoja käytetään, olisi kai suotavaa, että kaikilla olisi samat kriteerit löydön hyväksymiseen. Siksi tuo nimi lokissa on minusta se ainoa oikea.

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Onpa näitä mietitty ennenkin....

Viesti Kirjoittaja Tervas » Pe 30.08.2013 10:36

FireFox-71 kirjoitti: Omasta mielestä kuva on jossain tapauksissa hyväksyttävä loggaus.
Joskus loki on vaan niin täynnä ja moneen kertaan päällekirjoitettu, eikä paperin lisäyskään ole mahdollista.
Kätkön omistajahan sen viime kädessä päättää, mitä hyväksyy.
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Avatar
Keokas
Viestit: 256
Liittynyt: Ke 14.12.2011 1:48

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja Keokas » Pe 30.08.2013 11:05

Mieleen tulee väkisin kiipeilykätköt, joissa on yleistä käyttää apuvälineenä geoapinaa.
1. Uusi T5-kätkö julkaistaan. Kätköilijä lähtee hunttin ja saapuu oikeaan paikkaan. Kätkölle on juuri kiivennyt joku. Kätköilijä huutaa nimensä ja se kirjoitetaan lokiin => Found it! (ja otetaan vielä FTF kaupan päälle)
2. Uusi T5-kätkö julkaistaan. Kätköilijä lähtee hunttiin ja saapuu oikeaan paikkaan. Kätköllä ei ole ketään. Kätköilijä huutelee nimeään mutta kukaan ei ole sitä kirjoittamassa => Did not find!
Molemmissa tapauksissa kätköilijä toimii täsmälleen samalla tavalla mutta ensimmäisessä tapauksessa kuittaa löydön ja toisessa ei.
'Löysin kätkön, mutta en viitsinyt alkaa apinoimaan''-tyyppiset found it logit näyttäisivät olevan yleensä kokemattomien kätköilijöiden kirjaamia. Kokeneemmat pääasiassa tietävät, että se nimi täytyy jollakin tavalla saada lokiin.
Kätkölle ei kuitenkaan ole pakko itse päästä nimensä sinne saadakseen.
Kritisoimatta sen enempää vakiintunutta ja yleisesti hyväksyttyä tapaa, joskus tulee mieleen, onko sillä nimellä logissa sittenkään niin isoa merkitystä. Jokainen kätköilee kuitenkin tavallaan. Itse pidän haasteista ja nautin loggaamisesta pienen ahertamisen jälkeen. Siispä kiipeän itse loggaamaan itseni. Kiipeilynautintoa ei yhtään pienennä se, että moni loggaa purkkeja eri metodilla.

Kaarnatakan
Viestit: 20
Liittynyt: To 29.08.2013 17:22

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja Kaarnatakan » Pe 30.08.2013 12:34

Mielestäni tuollaiset puusta kaverin nimen laitot ovat jopa pahempi asia, kuin vaikka kännyllä lokivihkosta otettu kuva. Jos kätkö on vaikka puussa, niin se pitää itse kiivetä laittamaan se nimi sinne vihkoon. Jos olet pyörätuolissa tai muuten vaan et osaa, niin silloin se jää löytymättä, eli etsi kätkö jonka saat itse käsiisi. Sen takia terrain arvot ovat näkyvillä, jotta voi jo etukäteen päätellä, mikä odottaa. Sama on mielestäni mysteereissä, eli kaverille ei kerrota ratkaisua, vaan se ratkaistaan itse, jotta löytö voidaan logata löydetyksi.Toki pienet vinkit voivat kuulua asiaan.. Eli jos kritisoidaan sitä että nimen pitää olla vihkossa, koska idea on purkin käsiinsaaminen, niin miksi se olisikin yhtäkkiä sallittua kun ollaan porukassa ja yksi suorittaa fyysisen haasteen??

Esimerkki: FTF porukkaa alkaa lappaamaan korkean terrainin purkille. Yksi kiipeää ja kaikki loggaa löydetyksi. Ei näin, vaan jokainen kiipeää vuorollaan sinne.
Kätkön löytyminen ei ts. ole itseisarvo, vaan sen käsiin saaminen. Ja sama mysteereissä. Et loggaa jos et ole ratkaissut mysteeriä, vaikka olisitkin kaverin matkassa.

Avatar
Pietu
Viestit: 75
Liittynyt: Ti 06.07.2010 11:49
Paikkakunta: Kerava

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja Pietu » Pe 30.08.2013 12:38

mixer89 kirjoitti:Multa on joskus jäänyt kynä matkasta, mutta useimmiten (aina) olen saanut logata kätkön, kun olen ottanut kuvan siitä käsissäni tai maassa edessäni. Mitäs mieltä porukka on tästä?
Sitten voi tarpeen tullen pyytää kaverilta kuvia lokipurkista, jos ei itse pääse paikalle... En kelpuuttaisi valokuvaloggausta.

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja Geovius » Pe 30.08.2013 12:58

Pietu kirjoitti:Sitten voi tarpeen tullen pyytää kaverilta kuvia lokipurkista, jos ei itse pääse paikalle... En kelpuuttaisi valokuvaloggausta.
Minä en kyllä antaisi kaverille kuvaa tuollaisessa tarkoituksessa.

Avatar
Captain Morgan
Viestit: 123
Liittynyt: Pe 01.08.2008 21:39

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja Captain Morgan » Pe 30.08.2013 12:58

Pietu kirjoitti:
mixer89 kirjoitti:Multa on joskus jäänyt kynä matkasta, mutta useimmiten (aina) olen saanut logata kätkön, kun olen ottanut kuvan siitä käsissäni tai maassa edessäni. Mitäs mieltä porukka on tästä?
Sitten voi tarpeen tullen pyytää kaverilta kuvia lokipurkista, jos ei itse pääse paikalle... En kelpuuttaisi valokuvaloggausta.
Kätkössä pitäisi olla aina kynä, ellei se ole nano. Kynätön kätkö = huono kätkö. Ok, kynät hukkuu joskus mutta mm sitä varten kätköjä
on huollettava. Itse laitan aina kynän kätköön jos siellä ei sitä ole ja mulla on ylimääräisiä. Ja usein myös terottimen.
Mutta... aina ei ole edes sitä yhtä kynää matkassa kun olen jättänyt sen viimeisen johonkin kynättömään. Näin kävi mulla kerran Virossa,
eikä ollut mahdollisuutta palata kätkölle myöhemmin, otin sitten kuvan lokista niin että siinä näkyi edellisen loggaajaan loggaus.
Onneksi omistaja hyväksyi. Ja mä kyllä hyväksyisin vastaavassa tilanteessa oman kätköni loggauksen kuvalla.

t: Captain Morgan
Terveisin, Captain Morgan, kätköjä vuodesta 2002

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja arisoft » Pe 30.08.2013 13:09

Kaarnatakan kirjoitti:Kätkön löytyminen ei ts. ole itseisarvo, vaan sen käsiin saaminen. Ja sama mysteereissä. Et loggaa jos et ole ratkaissut mysteeriä, vaikka olisitkin kaverin matkassa.
Entä jos ei ole vielä ratkaissut mysteeriä, mutta silti löytää purkin ensimmäisenä? Entä jos saa apua mysteerin ratkaisemiseen eikä näin ratkaisekaan sitä kokonaan itse? Entä jos ei löydä kätköä omin avuin ja soittaa kaverille ja saa ohjeet mistä se löytyy? Entä jos...

Entä jos ainoa ehto nettilokkaukselle onkin vain se nimi lokissa? (Poissulkien haasteiden lisävaatimukset ja maakätköjen olemattomat lokikirjat etc...) Menee muuten liian mutkikkaaksi jossitteluksi.

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja finnranger » Pe 30.08.2013 13:21

Kaarnatakan kirjoitti:Ja sama mysteereissä. Et loggaa jos et ole ratkaissut mysteeriä, vaikka olisitkin kaverin matkassa.
Jaa. Entä jos (ja kun) löydän mysteerin ihan itse ja yksin vaikken olekaan ratkaissut sitä? Ilman spoilereita siis.

Avatar
Mukkelus
Viestit: 377
Liittynyt: Su 22.06.2008 15:37

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja Mukkelus » Pe 30.08.2013 13:26

arisoft kirjoitti:Entä jos ainoa ehto nettilokkaukselle onkin vain se nimi lokissa? (Poissulkien haasteiden lisävaatimukset ja maakätköjen olemattomat lokikirjat etc...) Menee muuten liian mutkikkaaksi jossitteluksi.
Ainakin tähan asti, ja varmaan jatkossakin, meillä tulkitaan asia noin.
Mikäli se jonkun tunteita loukkaa, niin sille ei sitten valitettavasti voida mitään.

Avatar
jviirret
Viestit: 186
Liittynyt: Su 29.01.2012 11:27

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja jviirret » Pe 30.08.2013 13:52

"Jokainen kätköilee tyylillään..." kun on paljon harrastajia niin sekaan mahtuu kaikenlaista. Ei oo ai ainakaan multa pois jos joku logaa purkkeja käymättä paikalla tai jättää logivihkon täyttämättä. Eikö näitä logivihkon täyttöpalvelujakin jossaki jo kaupattu?
Omien kätköjen vihkot olen pikaisesti silmäillyt läpi että merkintöjen määrä täsmää suunnilleen nettimerkintöihin, eli siitä vaan logaamaan, saattaa tuurilla jäädä voimaan ;)

Kaarnatakan
Viestit: 20
Liittynyt: To 29.08.2013 17:22

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja Kaarnatakan » Pe 30.08.2013 14:09

arisoft kirjoitti:
Kaarnatakan kirjoitti:Kätkön löytyminen ei ts. ole itseisarvo, vaan sen käsiin saaminen. Ja sama mysteereissä. Et loggaa jos et ole ratkaissut mysteeriä, vaikka olisitkin kaverin matkassa.
Entä jos ei ole vielä ratkaissut mysteeriä, mutta silti löytää purkin ensimmäisenä? Entä jos saa apua mysteerin ratkaisemiseen eikä näin ratkaisekaan sitä kokonaan itse? Entä jos ei löydä kätköä omin avuin ja soittaa kaverille ja saa ohjeet mistä se löytyy? Entä jos...

Entä jos ainoa ehto nettilokkaukselle onkin vain se nimi lokissa? (Poissulkien haasteiden lisävaatimukset ja maakätköjen olemattomat lokikirjat etc...) Menee muuten liian mutkikkaaksi jossitteluksi.
Viime viikolla olin etsimässä mahdollista tulevaa paikkaa kätkölle, kun sattui osumaan purkki silmiin. Myssehän se oli, mutta en sitä loggaa ennen kuin joskus jaksan/osaan sen ratkaista. Se on toki oma periaatteeni, jonka mukaan menen. Tradeissa tuo olisi omankin periaatteen mukaan sallittua, koska siinä ei jää välistä mitään "ratkaisua". Multissa niin ja näin, päättäkööt jokainen omasta puolestaan(en loggais) kunhan purkilla ollaan käyty ja mieluusti nimi rustattu vihkoon.
Tuo "itseisarvo" oli suunnattu lähinnä purkin tiedostetulle etsinnälle, eikä se mielestäni pois sulje tarvetta ratkaista mysteeriä. Eli koski tuota esimerkkiä, jossa kymmenen jamppaa odottaa puun juurella, kun yksi noutaa purkin.
Tämä siis mielipiteeni, jos aletaan moralisoimaan toisten tapoja ;)

Itseäni ei kyllä oikeasti kiinnosta millä perusteilla muut kätköjä kirjaavat löydetyksi, kunhan hommasta jää hyvä mieli.(Loggaaminen on viimekädessä jokaisen oma asia, eli muille voit valehdella, mutta et itsellesi :)) Ei ole muilta pois, jos joku merkitsee löydetyksi kätkön jonka lähellä ei ole itse koskaan käynytkään. Toki jos kilpailu top-listan paikoista on ainoa tekijä, niin voihan se toki olla että se ketuttaa jotakuta:)

Geocaching top-listalla eniten löytänyt jamppa "alamogul" nimimerkillä on löytänyt vuonna 2012 joka päivä keskimäärin 56.0219 kätköä, joten jos ihminen käyttää vuorkokaudesta väkisinkin ainakin 8 tuntia nukkumiseen, syömiseen yms.yms. niin aikaa olisi etsiä vuorokaudessa 16h. Tällä kaavalla n.3,5 kätkö joka tunti, eli yhden reilussa 17 minuutissa. Jokainen voi miettiä, onnistuuko tämä kun kyseessä on kuitenkin keskiarvo vuoden ajalta, eikä mikään 24h haaste. XD Jenkeissä tosin taitaa kätköjä olla paljonkin 0.1 mailin välein maanteiden varsilla että kait se sitten on..

Marjis
Viestit: 432
Liittynyt: Pe 03.04.2009 15:29
Paikkakunta: Lahti

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja Marjis » Pe 30.08.2013 15:01

Kaarnatakan kirjoitti:Mielestäni tuollaiset puusta kaverin nimen laitot ovat jopa pahempi asia, kuin vaikka kännyllä lokivihkosta otettu kuva. Jos kätkö on vaikka puussa, niin se pitää itse kiivetä laittamaan se nimi sinne vihkoon.
Itse olen täysin eri mieltä. Ei ole mitään järkeä jokaisen kiivetä erikseen jos porukalla liikkellä ollaan. Turhaa geoeroosion aiheuttamista jo pelkästään ja elävän puun tapauksessa sen vahingoittamista. Vai pitäisikö porukalla kätköillessä jokaisen käydä erikseen kaivamassa ja palauttamassa purkki sieltä kiven altakin? Niin on tullut useaan kertaankin tehtyä, että yksi hakee purkin, toinen vie sen takaisin.

Oikeasti, ei tämä nyt noin vakavaa ole.
Eniten kätköilyssä **tuttaa toiset kätköilijät.

Kaarnatakan
Viestit: 20
Liittynyt: To 29.08.2013 17:22

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja Kaarnatakan » Pe 30.08.2013 15:01

Pakko vielä kiteyttää, että doomissa oli kiva käyttää idkfa-iddqd:ta, mutta nopeasti siihen kyllästy. 8)

Kaarnatakan
Viestit: 20
Liittynyt: To 29.08.2013 17:22

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja Kaarnatakan » Pe 30.08.2013 15:05

Marjis kirjoitti:
Kaarnatakan kirjoitti:Mielestäni tuollaiset puusta kaverin nimen laitot ovat jopa pahempi asia, kuin vaikka kännyllä lokivihkosta otettu kuva. Jos kätkö on vaikka puussa, niin se pitää itse kiivetä laittamaan se nimi sinne vihkoon.
Itse olen täysin eri mieltä. Ei ole mitään järkeä jokaisen kiivetä erikseen jos porukalla liikkellä ollaan. Turhaa geoeroosion aiheuttamista jo pelkästään ja elävän puun tapauksessa sen vahingoittamista. Vai pitäisikö porukalla kätköillessä jokaisen käydä erikseen kaivamassa ja palauttamassa purkki sieltä kiven altakin? Niin on tullut useaan kertaankin tehtyä, että yksi hakee purkin, toinen vie sen takaisin.

Oikeasti, ei tämä nyt noin vakavaa ole.
Itseäni lainaten, "Itseäni ei kyllä oikeasti kiinnosta millä perusteilla muut kätköjä kirjaavat löydetyksi, kunhan hommasta jää hyvä mieli.(Loggaaminen on viimekädessä jokaisen oma asia, eli muille voit valehdella, mutta et itsellesi :)) Ei ole muilta pois, jos joku merkitsee löydetyksi kätkön jonka lähellä ei ole itse koskaan käynytkään. Toki jos kilpailu top-listan paikoista on ainoa tekijä, niin voihan se toki olla että se ketuttaa jotakuta:)"

Tuo on kyllä täysin totta, joskin se kokemus vaikkapa itsensä voittamisesta jää tuolloin saamatta niin mysteerin ratkaisussa, kuin korkean t-arvon purkissakin.
Mielipiteitä on monia, joten jos vaan jatketaan niin kuin tähänkin asti, eli omantunnon mukaan itse kukin :)

Avatar
Pietu
Viestit: 75
Liittynyt: Ti 06.07.2010 11:49
Paikkakunta: Kerava

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja Pietu » Pe 30.08.2013 15:14

Captain Morgan kirjoitti:Kynätön kätkö = huono kätkö. t: Captain Morgan
No aika reippaasti mielestäni sanottu, kun kynä ei ole edes vaadittu varuste purkeissa...
Kynätön kätkö = Kuiva loki ja ehjä lokinsuojapussi ;) Olen koittanut tehdä omiin purkkeihin minigrippiintunkemisenestojärjestelmän, koska muutaman lokkauksen jälkeen se kynä aina eksyy sinne minigrippiin ja sitten on pussi rikki.

Kaarnatakan
Viestit: 20
Liittynyt: To 29.08.2013 17:22

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja Kaarnatakan » Pe 30.08.2013 15:23

Pietu kirjoitti:
Captain Morgan kirjoitti:Kynätön kätkö = huono kätkö. t: Captain Morgan
No aika reippaasti mielestäni sanottu, kun kynä ei ole edes vaadittu varuste purkeissa...
Kynätön kätkö = Kuiva loki ja ehjä lokinsuojapussi ;) Olen koittanut tehdä omiin purkkeihin minigrippiintunkemisenestojärjestelmän, koska muutaman lokkauksen jälkeen se kynä aina eksyy sinne minigrippiin ja sitten on pussi rikki.
Ei ole vaadittu, mutta jos kaikki kantaisivat mukana omaansa, niin pysyisivät minigripitkin ehjinä ;)(nimin. itsekin unohtanut kynän useasti matkasta)

Avatar
jviirret
Viestit: 186
Liittynyt: Su 29.01.2012 11:27

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja jviirret » Pe 30.08.2013 15:27

Marjis kirjoitti:
Kaarnatakan kirjoitti:Mielestäni tuollaiset puusta kaverin nimen laitot ovat jopa pahempi asia, kuin vaikka kännyllä lokivihkosta otettu kuva. Jos kätkö on vaikka puussa, niin se pitää itse kiivetä laittamaan se nimi sinne vihkoon.
Itse olen täysin eri mieltä. Ei ole mitään järkeä jokaisen kiivetä erikseen jos porukalla liikkellä ollaan. Turhaa geoeroosion aiheuttamista jo pelkästään ja elävän puun tapauksessa sen vahingoittamista. Vai pitäisikö porukalla kätköillessä jokaisen käydä erikseen kaivamassa ja palauttamassa purkki sieltä kiven altakin? Niin on tullut useaan kertaankin tehtyä, että yksi hakee purkin, toinen vie sen takaisin.

Oikeasti, ei tämä nyt noin vakavaa ole.
Ja jos kätkö on saaressa niin turhaa siihen kumiveneeseen koko seitsen henkinen porukka ahtautuu, vaarallistakin se olisi. Sama ku se yks jolla on pelastusliivit käy saaressa ja pistää kaikkien nimet?
Jos tälle "lipsutaan säännöistä koska se on järkevää"-linjalle lähdetään niin käytännössä kaikki logaukset on hyväksyttäviä. Jopa ne jotka on netistä ostettu, kun turhaa luonnon varojen tuhlausta olisi lentää bahamalle kätköä logaamaan :D

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”