Haastekätköistä

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
Keokas
Viestit: 256
Liittynyt: Ke 14.12.2011 1:48

Re: Haastekätköistä

Viesti Kirjoittaja Keokas » Ma 21.07.2014 20:26

Toki voi viestitellä etu- ja jälkikäteen. Se ei kuitenkaan muuta sitä, että haasteita julkaistaan tai jätetään julkaisematta perustuen, ei suinkaan Groundspeakin ohjenuoriin vaan Suomen omiin sääntöihin, joiden perään tässä kysellään.

Olisi kai parempi, että säännöt olisivat kaikkien etukäteen luettavissa. Silloin ei tarvitsisi etukäteen kysellä mitään, ei myöskään jälkiviisastella, miksi kulloinkin mitenkin kävi. Salaiset säännöt väkisin tuntuvat ainakin itsestäni mielivallalta ja muutamien mielipiteiden mukaan menettelemiseltä.

Avatar
Kulpakko
Viestit: 259
Liittynyt: Ma 03.10.2011 9:34
Paikkakunta: Lepaa, Hattula

Re: Pistehaasteet

Viesti Kirjoittaja Kulpakko » Ma 21.07.2014 21:06

markokh kirjoitti:Minulla itselläni suurinta ihmetystä aiheuttaa näissä pistehaasteissa se että kun koitin tehdä 380 pisteen haastette vuonna 2011 niin sain vastauksen että ei haluta enää haastavampia haasteita. Nyt ollaan menossa jo jossain 600 pisteen haasteissa... Joku homma juttu tässä hommassa haisee pahasti ja paljon...(tosin tässä voi vaikutta se ns. "pärstäkerroinluku"... Jos tämän pärstäkertoimen suhteen joku julkaisia tuntee piston sydämmessään ja kykenee asian kertomaan julkisesti niin tarjoan oluen tai muun juoman kun nenäkkäin satutaan)

Olen vahvasti sitä mieltä että GS:n suurin aivopieru on nämä haastekätköt. Suurin osa näistä haasteista aivan mahdoton suorittaa täällä kaukana kainuussa normaali konstein... Alkaa tämä alkuperäinen kätköilyn idea olla jo todella unohdettua. Onneksi on olemassa tämä niin sanottu ingorelista jonne voi nämä haasteet tarpeen mukaan lykätä.
Sorry, ei huomattu sun kommenttia aikaisemmin (pitäiskö seurata hieman paremmin...)

600 pisteen haaste ei ole pärstäkerroinhaaste eli me emme kuulu "sisäpiiriin". (Kerrottakoon, että tätä kirjoittava tiimin naispuoleinen - joka yleensä täällä foorumilla kirjoittelee - ei tiedä muita tarkastajia kuin Harjuksen; kaksilahkeinen tietää kai useamman kätkötarkastajan kätköilynimimerkin, mutta mahtaako tuntea heitä kuin ulkonäöltä - en tiedä). Tuon haasteen saaminen läpi vaati neuvottelua ja haasteen muokkaamista, jotta se hyväksyttiin. Lisämausteena tietty vielä tuo huoltomatka, joka piti perustella. Siihen riitti perusteluksi kaksilahkeisen paikkakunnalla oleva lähisuku, joka lupasi kätköstä tarvittaessa huolehtia.

Mitä tulee tuohon maantieteelliseen sijaintiin, niin täällä mietitään pääkaupunkiseudulle tai Turkuun muuttoa 500 päivän ajaksi... no ei nyt sentään Turkuun :wink: EIkä kyllä pääkaupunkiseudullekkaan :roll: Mutta totta on, että pohjoisen väki on kotikonnuillaan huonommassa asemassa monen haasteen kohdalla. Toisaalta: olemme reissaanneet kotomaata ristiin rastiin "lomalla" eli kätköilemässä ja nähneet upeita paikkoja - kätköjen ja haasteiden vuoksi :)

Avatar
mikko&sira
Viestit: 466
Liittynyt: La 06.01.2007 10:35
Paikkakunta: Espoo

Re: Haastekätköistä

Viesti Kirjoittaja mikko&sira » Ma 21.07.2014 22:09

Keokas kirjoitti:Tuolla toisessa keskustelussa, johon ilmeisesti vastataan sen takia, että voidaan piiloutua Groundspeakin selän taakse, oli kommentti:
mikko&sira kirjoitti:Ja tämäkin rajoitus tuli päämajasta eikä suomalaislta pienen piirin kätkötarkastajilta.
Nuo Groundspeakin säännöt ovat julkisia ja kaikkien luettavissa. Niistä säännöistä, jotka ovat suomalaisilta pienen piirin kätkötarkastajilta, ei puhuta mitään.

Mitä hyötyä on salailla Suomen omia sääntöjä? On ilmiselvää, että sellaisia on. Ketä palvelee se, että kukaan ei tunnu tietävän, millä (haaste)kätköillä on mitään mahdollisuutta mennä tarkastuksesta läpi ja millä perusteilla ei? Ainoa vaihtoehto on kokeilla ja toivoa. Sitä ennen on tehtävä kätkö ja kuvaus, vietävä purkki paikalleen ja odottaa kunnes selviää, että kätkö on sääntöjen (joita ei kerrota) vastainen.

Tuskinpa tähänkään kukaan tarkastaja vastaa...
Vai ei vastaa :D

Ensinnäkin oma selkäni on riittävän leveä ettei tarvitse etsiä piilopaikkaa seattlelaisien selkien takaa.
Toiseksi suomalaisia sääntöjä ei ole tai ainakaan minä en sellaisia ole nähnyt. Poislukien tietysti ne, jotka perustuvat täkäläisiin lakeihin ja asetuksiin.

Olisi oikeastaan aika omituista, jos sellaiset säännöt olisivat olemassa ja niistä ei muille kerrottaisi. Kukahan haluaisi vapaaehtoisesti hankaloittaa omaa työtänsä tällä tavalla?
Tiettyjä tulkintoja toki on olemassa, mutta nekin perustuvat Groundspeakin ohjenuoriin ja ne on täälläkin käyty useampaan kertaan läpi.
Jokainen haastekätkö on omanlaisensa tapaus ja sellaista meediota ei ole olemassakaan, joka osaisi etukäteen kirjoittaa kaikkia tulevia haasteideoita koskevat säännöt.
Kukaan ei tosiaankaan etukäteen voi tietää kaikkien haastekätköjen läpimenoa, ei edes me pienen piirin tarkastajat.
Kaikkien haasteiden kohdalla menetellään osapuilleen samalla tavalla. Kun sellainen tulee julkaisujonoon, se läpikäydään yhdessä sillä ajatuksella, että VOISIKO tämän julkaista. Lähtökohta siis ei ole aloittaa tarkastusta asenteella tätä EI VOI varmaankaan julkaista.

Hyvin moni kysyy meiltä suoraan etukäteen haasteideansa soveltuvuutta ja silloin pääsee kaikki vähemmällä työllä ja vaivalla. Ja aika usein yhteistyöllä saamme idean toimivaksi. Ei sen purkin tarvitse siellä maastossa silloin vielä olla eikä välttämättä kätkökuvaustakaan tehtynä. Näin menetellen on harmikin pienempi, jos idea ei olekaan toteutuskelpoinen.
Jos emme itse löydä asiaan ratkaisua, on meidänkin turvauduttava Groundspeakin apuun. He lopulta päättävät, kuinka menetellä. Näin yksinkertaista se on.

Meidän on tarkoitus saada jollain aikavälillä ohjeistus haastekätköistä, johon on koottu ne keskeiset asiat, jotka voi ennakkoon ottaa huomioon. Palaamme siihen asiaan tuonnempana kunhan se valmistuu. Toivottavasti ne tulevat aikanaan auttamaan haasteiden teossa ja vähentämään kaunaa meitä ilkiöitä kohtaan.

Eiköhän nyt keskitytä olennaiseen ja lopeteta spekulaatiot salaisista ohjeista tältä erää.

Mikko aka Stratowius
Maailma on erilainen geokätköilijän silmin.

Avatar
Keokas
Viestit: 256
Liittynyt: Ke 14.12.2011 1:48

Re: Haastekätköistä

Viesti Kirjoittaja Keokas » Ma 21.07.2014 23:45

Sain kysymyksiini vastauksen sähköpostilla.
Kiitos vastauksista!
En kerro niitä täällä.

EgyLynx
Viestit: 95
Liittynyt: Su 25.08.2013 22:40

Re: Haastekätköistä

Viesti Kirjoittaja EgyLynx » Ti 22.07.2014 2:26

Keokas: Noh, sentään sen ehkä voisit kertoa että tuliko odotetut vaiko eikö? Ja suosisetelekko muilekin samaa keinoa?

Avatar
Keokas
Viestit: 256
Liittynyt: Ke 14.12.2011 1:48

Re: Haastekätköistä

Viesti Kirjoittaja Keokas » Ti 22.07.2014 2:45

En suosittele kenellekään mitään.
Samaan seinään sopii tulla päätä hakkaamaan kuin minä, annan tilaa.

Jykk€
Viestit: 205
Liittynyt: Ke 04.04.2012 11:59

Re: Haastekätköistä

Viesti Kirjoittaja Jykk€ » Ti 22.07.2014 12:10

Omalla järjenjuoksutuksellani ajattelen asian niin että jos päämaja antaa yhteiset ohjeet koko organisaatiolle ja maailmalta löytyy useita täsmälleen samanlaisia toteutuksia ihan mille tahansa kätkötyypille ja suomalainen tarkastaja päästää tämän läpi myös suomessa ollaan aika reilulla linjalla. Mutta ei, täällä tarkastajat pitävät asiasta oman torikokouksensa ja tulkitsevät sääntökirjaa suomalaisin näkemyksin.

Tämä sitten johtaa tähän tyypilliseen suomalaiseen tilanteeseen jossa Porin Jazz kielsi myös äidinmaitokorvikkeen festarialueella alkoholilakiin vedoton. Tähän voisi luetella samaa sarjaa vaikka kuinka pitkään.

Jo pelkästään se lähtökohta että suomeen tuleva haaste pitää olla sellainen että X määrä SUOMALAISIA on haasteen ehdot valmiiksi täyttänyt että se voidaan hyväksyä on täysin järjetön. Suomi on 1995 liittynyt Eu:hun ja Schengenin sopimus takaa sen että rajat ovat auki, tarkemmin niitä ei enään ole. Kyllä siellä Ameriikassakin Ameriikka on Ameriikka eikä esim. yhsittäinen osavaltio.

Ihan mielenkiinnosta kysyn että kuinka monen miljoonan sakko tarkastajaa uhkaa "väärästä" julkaisusta?

Jykk€

Avatar
LQ
Viestit: 470
Liittynyt: To 11.01.2007 12:33

Re: Haastekätköistä

Viesti Kirjoittaja LQ » Ti 22.07.2014 13:09

Jykk€ kirjoitti:Jo pelkästään se lähtökohta että suomeen tuleva haaste pitää olla sellainen että X määrä SUOMALAISIA on haasteen ehdot valmiiksi täyttänyt että se voidaan hyväksyä on täysin järjetön.
Tämä kohta tökkii mullekin eniten, erityisesti se "etukäteen" oli sit suomalaisia tai ylipäätään. Ja mikä on se lukumäärä X, vai onko sellaista edes? Tarkastajilta en ole suoraan tähän kuullut mitään vastausta, mut epäsuoraan kyllä. Taisi olla Keokas jossain aiemmassa postauksessa, eli ei ainakaan ole pelkkä tornihuhu että näin meneteltäisiin.

Siitä voitais kyllä mielestäni pitää kiinni, että haastaja on itse homman tehnyt, mutta että parikymmentä muuta olis etukäteen pitänyt ihan vahingossa (tai tarkoituksella) on mielestäni huono mittari haasteen mielekkyydelle.

Lisäksi kaikki haasteet missä on minkäänlaista aikarajaa, (tee vuorokaudessa, x päivässä, kuukaudessa, vuodessa, jne) voitais suosiolla palauttaa bumerankina, että "otappa se aikaraja pois yheksällä mantereella vieraileminen on jo ihan tarpeeksi haastava muutenkin". Kaikki putkihaasteet sisältävät myös tavallaan "aikarajoituksia", vaikka putken toki voi tehdä milloin huvittaa, mutta sitten kun se alkaa, niin löydöille tulee varsin tiukat aikarajat.

360 asteen haaste, josta ollut puhetta tuntuu vallan mainiolta idealta, eikä sisällä mitän aikarajaa, mutta niissä tuntuis olevan hieman turhia aluerajoituksia, (ei se sitä haastetta oleellisesti helpommaksi tee, vaikka hakis jonkun sektorin hieman kauempaa) mutta laskentatyökaluille rajat ovat toki tervetulleita. Hakijoita kyllä varmasti riittäisi, vaikka tuskin lähtisin silti itse tälläistä suorittamaan, paitsi jos tulisi jonnekin tyyliin eteläVantaalle. Tai jos joku tekisi sellaisen variaation että keskipisteensä voi vapaasti valita itse. Työkalut jolla sen "todisusaineiston" luo saattaa olla heikko lenkki tässä mallissa, ellei haastaja itse tarjoa niitä, kuten siinä alkuperäisessä ruotsalaisessa.
Piilotettu: 12 Löydetty: noin 2000 +/- 1000, en minä tarkkaan tiedä...

Avatar
gnutcha
Viestit: 274
Liittynyt: Ke 18.11.2009 22:19
Paikkakunta: Turku

Re: Haastekätköistä

Viesti Kirjoittaja gnutcha » Ti 22.07.2014 13:15

OT, mutta vähän asia liipaten, Suomessa tosiaan on aika surkuhupaisaa tämä sääntöjen tulkitseminen. Lähdetään nyt vaikka siitä väännöstä, mikä tälläkin palstalla käytiin ennen Megaa eventtien ketjuttamisen suhteen. Kysyttiin Megassa lackey Cindyltä, että onko Groundspeak tosiaan niin vastaan eventtien ketjuttamista, jos niistä on joku selkeä hyöty (rakennustalkoot tai CITO, jotka mahdollistavat talkootyöt päätapahtumaa varten). Vastaus oli aikalailla, että eipä tosiaankaan ole, jos eventille on peruste olemassa eli käyttäkää omaa järkeä.

Yritän saada tämän vielä kirjallisena itselleni, koska Suomessa toimii vain kirjallinen lausunto ja keskustelulle saadaan vasta sitä kautta piste hetkeksi.

Jykk€
Viestit: 205
Liittynyt: Ke 04.04.2012 11:59

Re: Haastekätköistä

Viesti Kirjoittaja Jykk€ » Ti 22.07.2014 13:45

Pengoin arkistoani ja löysin yhden tarkastajan meilin jossa otettiin kantaa tähän X määrään. Eli siihen montako kätköilijää täytyy löytyä jolla haasteen ehdot täynnä ennenkuin haaste voidaan hyväksyä.
-----------klip--------------
Rajana on pidetty tuota noin kymmentä ennakkosuorittajaa piilottaja itse mukaanlukien. Joskus tapauskohtaisesti on joustettu hieman alaspäin jos haasteen idea on ollut selvästi kätköilyyn kannustava.
-----------klip--------------

Yleensä kätköjen spoilaamisessa ei ole mitään järkeä, vielä vähemmän on järkeä siinä että julkaisematonta kätköä aletaan etukäteen spoilaamaan. Esim. Tässä 360° haasteessa olisi sitten kait pitänyt tehdä etukäteen kysely että hei: Olen tekemässä tälläistä haastetta jos kiinnostaa niin käy etukäteen www.täällä.com katsomassa onko sinulla ehdot täynnä ja ilmoita siitä minulle. Kun 10:llä on ehdot täynnä haaste menee julkaisuun. Tämä johtaa siihen että haaste "käynnistyy" ennen kuin haastetta on edes olemassa. Ja muutenkin mukava yllätysmomentti on tiessään.

Jo kerran aikaisemminkin ehdotin että se osa porukasta ketä haluaa vaikeita haasteita julkaista/suorittaa perustaa alajaoston "www.ultimatechallange.fi" jossa haasteita julkaistaan. Haasteen loppupurkki on T5 tasoinen purkki joka on suojattu esim. numerolukoilla. Ilman haasteen suorittamistakin siis nimen vihkoon saa mutta vaikean haasteen suorittaminen siis paljon helpompaa kuin viikkokausien numerolukkojen veivaaminen jossakin puunlatvassa varsinkin kun lukkojen koodit vaihtuu silloin tällöin.

Mitään sääntöjä tässä ei rikota ja kaikki saa sitä mitä haluaa. Liian vaikeita mysteereitähän ei mitkään säännöt kait tule kieltämään?? Win win.

Jykk€

Jykk€
Viestit: 205
Liittynyt: Ke 04.04.2012 11:59

Re: Haastekätköistä

Viesti Kirjoittaja Jykk€ » Ti 22.07.2014 15:49

Jos tähän ultimate challange ideaan löytyy toteutuksia niin sitä voisi lähteä viemään eteenpäin. Eli jos ideoita/halukkuutta olisi niin pistäkää privana meiliä. Kymmenkunta ideaa olisi jo listalla ja mukana muutama nimimerkki.

Jykk€

Avatar
LQ
Viestit: 470
Liittynyt: To 11.01.2007 12:33

Re: Haastekätköistä

Viesti Kirjoittaja LQ » Ti 22.07.2014 16:29

Jykk€ kirjoitti:Jos tähän ultimate challange ideaan löytyy toteutuksia niin sitä voisi lähteä viemään eteenpäin. Eli jos ideoita/halukkuutta olisi niin pistäkää privana meiliä. Kymmenkunta ideaa olisi jo listalla ja mukana muutama nimimerkki.

Jykk€
Tarviiko pyörää keksiä uudestaan? Kai joku opencaching, tai muu "muukätkö"saitti soveltuisi alustaksi. Varsin marginaaliseen asemaan ovat vaan joutuneet kaikki muu-muut, kun Ground$peakilla on lähes monopoliasema, ehkä muutamia maita lukuunottamatta.
Piilotettu: 12 Löydetty: noin 2000 +/- 1000, en minä tarkkaan tiedä...

Avatar
ihmiskoira
Viestit: 123
Liittynyt: Ma 22.08.2011 16:56
Paikkakunta: Pertti Kurikka

In Finland we have this thing called ”reilu meininki"..

Viesti Kirjoittaja ihmiskoira » Ti 22.07.2014 17:06

Vähän ihmetyttää käytäntö, jossa tekijän ei todellakaan tarvitse itse suorittaa keksimäänsä haastetta, eikä edes selventää varsinaista tehtävää selkokielisesti ja ymmärrettävästi. Otetaan nyt esim. vaikka tämä cross-over- haaste. Se on noin nimimerkkikohtaisesti jo suoritettuna (kun vaan ehtisi nettiin loggailemaan), ei siis todellakaan tässä sitä kritisoida, vaikka aika kova määrä tuo on haettavaksi ja monelle vaikeasti täytettävissä. Eikäpä varsinaisen astian maantieteellinen sijaintikaan helpota yhtään sen saavuttumista keskimääräiselle käkköilijälle. Haastejemman tekijällä on itselleen kolme (3) löydettyä ja vaatimus on 40.. In Finland we have this thing called ”reilu meininki". Eikä tuollaista kuvauksessa mainittua sarjaakaan ole olemassakaan. Lisäksi tehtävässä menee letterboxit ja -hybridit iloisesti sekaisin.Eikä letterboxi ole kätkötyyppi.

Hölmö haaste laskee uusien hybridien tasoa ja kaikenlaisia oikeaksi lootaksi täysin sopimattomia yliterrainisia ja nanokokoisia/alun alkaenkin leimattomia on jo sattunut kohdalle.

Olisiko nyt tuon tultua "suoritetuksi" ihan yhtä mahdollista tehdä samalla logiikalla 500 hybridin haaste? Kyllä senkin joku jostain jenkeistä käy ajelemassa seuraavan 10 vuoden sisään.
*****************
* kuono kohteessa *
*****************

Jykk€
Viestit: 205
Liittynyt: Ke 04.04.2012 11:59

Re: Haastekätköistä

Viesti Kirjoittaja Jykk€ » Ti 22.07.2014 17:14

Jos haluaa löytölokkauksen sammakon lokeihin pitää järjestelmästä löytyä joku purkki jonka voi logata. Tämä kuitenkin sellainen johon ei toden näköisesti tule kovin montaa sellaista nimeä joka ei ole "haastetta" suorittanut.

Esim:

Graticule All-Haastes
Tämä ei ole haastekätkö kuten haasteen nimestäkin voit päätellä vaan kyseessä epämukava kenttämysteeri. Jos siis et halua mennä mukavuusalueesi ulkopuolelle älä tule tänne.
JOS tämä olisi haastekätkö niin haasteenasi olisi löytää kätkö suomen jokaisesta Gratikulesta. (XX kpl) Tämähän olisi vielä perin helppoa koska itse tein näin xx.xx.xxxx päivänä.
Jos sinulla on samanlaisia kokemuksia gratikuleiden löytämisestä, kuulen niistä mielelläni lisää meilillä uber@fantsua.com

Itse purkki D5 kenttämysteeri joka siis lokattavissa hirvittävällä työllä ihan normaalisti.
Jokainen voi sitten itse päätellä ottaako yhteyttä kun samainen kokomus on kasassa vai kiipeääkö kuuseen veivaamaan esim. numerolukkoJA auki.

Jos esim. tosta 360° haasteestä löytyy maailmalta yli 30 toteutusta mutta sitä ei saada läpi suomessa lopetan ex-pääministeri Kataisen legendaariseen lauseeseen: Ei koske Suomea.
Sammakon säännöt nimittäin. :)

http://www.talousvinkit.com/ei-koske-suomea/

Jykk€

Avatar
LQ
Viestit: 470
Liittynyt: To 11.01.2007 12:33

Re: Haastekätköistä

Viesti Kirjoittaja LQ » Ti 22.07.2014 17:45

Muumuukommentti koski lähinnä "www.ultimatechallange.fi" osuutta. Arvelinkin että statseja haluttaisiin monopoli$aitille kuitenkin.

All-graticulesta tulikin mieleen että pitäis varmaan järjestää purjehduseventti 59/25 ruutuun, kun ei taida "haastesmiehellä" vielä olla itselläkään täys suoritus kasassa. :mrgreen:
Piilotettu: 12 Löydetty: noin 2000 +/- 1000, en minä tarkkaan tiedä...

Avatar
karppa63
Viestit: 168
Liittynyt: Ti 28.08.2007 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Haastekätköistä

Viesti Kirjoittaja karppa63 » Ti 22.07.2014 18:10

LQ kirjoitti:
Jykk€ kirjoitti:Jo pelkästään se lähtökohta että suomeen tuleva haaste pitää olla sellainen että X määrä SUOMALAISIA on haasteen ehdot valmiiksi täyttänyt että se voidaan hyväksyä on täysin järjetön.
Tämä kohta tökkii mullekin eniten, erityisesti se "etukäteen" oli sit suomalaisia tai ylipäätään. Ja mikä on se lukumäärä X, vai onko sellaista edes? Tarkastajilta en ole suoraan tähän kuullut mitään vastausta, mut epäsuoraan kyllä. Taisi olla Keokas jossain aiemmassa postauksessa, eli ei ainakaan ole pelkkä tornihuhu että näin meneteltäisiin.

Siitä voitais kyllä mielestäni pitää kiinni, että haastaja on itse homman tehnyt, mutta että parikymmentä muuta olis etukäteen pitänyt ihan vahingossa (tai tarkoituksella) on mielestäni huono mittari haasteen mielekkyydelle.
Minua myös ihmetyttää tuo jo suorittaneiden määrä ennen haasteen jukaisua. Mistä minä sen selvitän onko jotkut jo tulevan haasteeni suorittaneet ja mitä sillä on ylipäätään mitään merkitystä. Itse sen tietysti olen suorittanut ja niin pitää ollakin, muutenhan hommassa ei ole päätä ei häntää!
Tämähän on maailmanlaajuinen harrastus joten jos minä muutamalla tuhannella löydölläni haasteeni olen saanut kasaan niin varmasti sen joku muukin pystyy tekemään. Sitäpaitsi eikös haasteessa ole tarkoitus saada muutkin yrittämään samaa, mitäs sellaisella haasteella on virkaa jonka kaikki jo ovat suorittaneet?
Kymmentä jo suorittanutta minultakin tarkastaja pyysi vaan en sitten lähtenyt kyselykaavakkeita rustaamaan, vinkkejä hommaan kyselin ja sainkin. Ne eivät vaan auttaneet ihan koko haasteen suorittaneiden varmistamiseksi. :cry:

Avatar
Garmingeo
Viestit: 194
Liittynyt: To 07.02.2008 20:51

Re: Haastekätköistä

Viesti Kirjoittaja Garmingeo » Ti 22.07.2014 21:38

Mielenkiinnolla olen seurannut tätä keskustelua ja laitanpa ensimmäisen sohaisun ketjuun.

Tuota jo valmiiksi suorittaneiden etukäteiskyselyä minäkään en jaksa tajuta, en sitten millään. Tarkastajien tehtävä olisi arvioida onko haaste mahdollinen jonkinlaiselle joukkiolle kätköilijöistä. Mikäli on, niin sen voi julkaista. Varsinkin sellaiset haasteet, joissa ei ole tiukkoja aikarajoa (24 h).

Joidenkin haasteiden kuvauksista kun voi haistella, että tietty jengi on suorittanut jonkun jutun sovitusti ja sitten siitä pamautetaan haaste. Näihin aikarajoitteisiin haasteisiin liittyy näköjään myös porukalla suorittaminen ja mysteerien ratkominen. Mennään isolla porukalla, josta yksi ajaa ja yksi käy kuittaamassa ja kolme muuta istuu autossa. Vaikeissa tapauksissa huudetaan sitten muut etsimään avuksi. Lisäbonuksena tulee tilastoihin iso nippu mysteereitä, joista itse ei pysty ratkomaan vinkkienkään avulla. Ollaan vaan kovia kätköilijöitä tekemättä yhtään mitään. Ei kiinnosta tuollainen. Itse suoritan ne haasteet jotka pystyn yksin tekemään ja olemaan rehellinen itselleni ja tilastoilleni. Toisten siivellä eläminen ei kuulu mun elämänfilosofiaan.

Toinen käsitys haasteista on, että jotain kummallista on haasteiden läpimenossa. En tiedä voiko se olla kiinni julkaisua hakevasta henkilöstä - en jaksa uskoa sellaiseen Suomessa. Kaksi esimerkkiä joista olen kuullut suoraan yrittäneiltä:

a) 42 päivää putkeen erimäärä kätköjä teemana maraton, tosi kiva idea, mutta ei kiitos kelpaa. 25 putkeen on olemassa, miksi ei tämä?
b) 80 talvella haettua saaripurkkia? Miksi ei kelpaa? Aivan varmasti Suomesta löytyy seuraavan muutaman vuoden sisällä kymmeniä tämän haasteen suorittaneita. 40 on mennyt läpi, mutta 80 ei onnistu ilman etukäteiskyselyä. Varsinkin tässä tapauksessa olisin olettanut tarkastajilla olevan käytännön maalaisjärkeä arvioida haasteen vaativuus. Ei mitään vuosirajoitteita, vain talvikuukaudet. Niitä riittää Suomessa joka vuosi vielä seuraavat kymmenen vuotta pahimman skenaarion ilmastonmuutoksesta huolimatta.
Vastaavasti läpimenneitä haasteita on iso nippu, joiden suorittaminen on aika mahdotonta ilman suht isoa rahanippua tai muilta itkettyjä valmiita mysteereitä tai loputonta vapaa-aikaa. Nämä vain esimerkkeinä mainittuna.

Kolmas todellinen epäkohta:
Jotkut saavat tehdä haasteita, vaikka itse eivät ole suorittaneet niitä. Arvoisat tarkastajat, millä tämä asia on perusteltu? Aioin itse vielä keksiä jonkinlaisen haasteen jota itse en ole suorittanut ja katsoa mitä siihen sanotaan. Sellaisen, joka on mahdollinen, mutta kuitenkin vaativa. Kaksi esimerkkiä:

a) GC4ENT0, tekijällä ei ole vieläkään tilastot täynnä. Lisäksi vaadittuja kätköjä on julkaistu ja haettu toista kymmentä itse haasteen julkaisun jälkeen.
b) GC56G2G, tekijällä 24 löytöä ja haasteessa vaaditaan 500 viikossa.

Silloin aikoinaan kun näitä haasteita aletiin julkaista, vaadittiin haasteen tekijältä näyttö omasta suorittamisesta.

Toivon, että joku muu kuin Mikko aka Stratowius vastaisi myös palstalla. Tunnen sen verran Stratowiusta, että hänellä on todella hartioita olla piileskelemättä toisten takana. Siihen asemaan siviilielämässä ei pääse toisten takana luuhamalla.

On vaan sellainen tosiasia, että valta tuo vastuuta ja se pitää pystyä kantamaan tai sitten vaihtaa ammattia.


Laitetaan sitten lisää pippuria soppaan, kun niitä mieleen pullahtaa.
Nil volentibus arduum.

EgyLynx
Viestit: 95
Liittynyt: Su 25.08.2013 22:40

Re: Haastekätköistä

Viesti Kirjoittaja EgyLynx » Ke 23.07.2014 11:11

Outoa on minusta se että haasteeseen pitäis olla "x määrä jo tehneittä". Jotenkin tuntuu siltä että X= kaikki jotka halusivatkin sen tehdä. Toivotavasti olen väärässä...

Toisaalta edes tekijän(jöiten) pitäisi ns: tein tämmöisen, tehkääpä perässä!

markokh
Viestit: 155
Liittynyt: Pe 05.06.2009 20:24

Re: Haastekätköistä

Viesti Kirjoittaja markokh » Ke 23.07.2014 11:23

Garmingeo kirjoitti:
Kolmas todellinen epäkohta:
Jotkut saavat tehdä haasteita, vaikka itse eivät ole suorittaneet niitä. Arvoisat tarkastajat, millä tämä asia on perusteltu? Aioin itse vielä keksiä jonkinlaisen haasteen jota itse en ole suorittanut ja katsoa mitä siihen sanotaan. Sellaisen, joka on mahdollinen, mutta kuitenkin vaativa. Kaksi esimerkkiä:

a) GC4ENT0, tekijällä ei ole vieläkään tilastot täynnä. Lisäksi vaadittuja kätköjä on julkaistu ja haettu toista kymmentä itse haasteen julkaisun jälkeen.
b) GC56G2G, tekijällä 24 löytöä ja haasteessa vaaditaan 500 viikossa.
.
Mutta pitäähän joidenkin päästä keulimaan tälläisellakin asialla ja ovat varmaankin hyvin ylpeitä itsestää.

Kiitän ja kuittaan sekä toivon että http://www.geocache.fi/ sivuston kohdalla tuli sellainen parannus että "tulevat miitit" ja "tästä valitetaan" vaihtavat paikkaa tai vaikkapa koko valituspalsta olisi piilossa ekasivulta. Näin ei tulisi provosoiduttua ja jäisi ainaskin itsellä kaikki turhakirjoittelu pois...

reviewmaster
Viestit: 10
Liittynyt: To 28.02.2013 19:30

Re: Haastekätköistä

Viesti Kirjoittaja reviewmaster » Ke 23.07.2014 14:13

Hei

Sen verran kommentoin. Tämä menee ihan omaan piikkiin, joten jos virheitä löytyy niin tarkemmin analysoimme haasteita sitten tuossa yhteisesti mietityssä haasteohjeistuksessa. Käsitän kuitenkin, että ihmisillä on jonkinsortin polttava tarve saada vastauksia.

Haasteissa tarkastajat tosiaan katsovat alueellisesti (ei globaalisti) minkälaisia haasteita mihinkin alueelle ts.esim. Suomeen voidaan julkaista. Saksassa tilanne vaihtelee, jopa maakunnittain samoin Amerikassa osavaltioittain.Eli tulkinnat on ympäri maailmaa näistä ohjesäännöistä on omanlaisiaan ympäri maailmaa. Suomessa toimitaan siis ihan samalla tavalla kuin muuallakin eli omalla tavallaan. Tarkastajilla on siis tässä kohden valtaa toimia aika vapaasti ja sovittaa käytäntöjä. Toisaalta myös korjata asioita jos niin nähdään ja löytyy jokin parempi tulkinta.

Kaikki siis perustuu tähän: http://support.groundspeak.com/index.ph ... age&id=206

Lopussa lukee->

"From the Geocaching.com Geocache Listing Requirements and Guidelines:

Please be advised that there is no precedent for placing geocaches.

(-eli aikaisempi julkaisu jossain ei ole peruste kätkön julkaisulle)

and

At times a geocache may meet the requirements for publication on the site but the reviewers, as experienced geocachers, may see additional concerns not listed in these guidelines that you as a geocache placer may not have noticed. The reviewer may bring these additional concerns to your attention and offer suggestions so that the geocache can be published."

Aikaisemmin Suomessa oli tosiaan kriteeri, missä edellytettiin että haasteen tekijällä oli pakko olla suoritus omasta haasteesta. Tuo oli väärä tulkinta. Eli poistimme tämän Suomi-säännön.

Haasteiden ohjesäännössä on siis kohta missä lukee noin.

" Reviewers may ask the geocache owner to demonstrate that they have previously met the challenge and/or that a substantial number of other geocachers would be able to do so."

Eli tarkastajat voivat halutessaan kysyä, jos ei asia muuten selviä, kätkön omistajalta osoitusta, että tekijä on haasteen itse suorittanut aiemmin ja /tai merkittävä määrä muita geokätköilijöitä voi tehdä samoin. Tuo on siis karkea käännös, mutta idea on se ettei haasteen oma suoritus yksin riitä todisteeksi vaan tärkeämpää on tuossa itseasiassa osoittaa, että merkittävä määrä muita kätköilijöitä voi haasteen suorittaa ja pelkästään merkittävän määrän osoittaminenkin riittää haasteen osoitukseksi. Koska tuo on noin kummallisesti kirjattu on tasavertaiseksi välineeksi päätetty kysyä jo haasteen suorittaneita. Eli eli me voida etukäteen alkaa arvailemaan asioita. Haasteen tekijän osoitukset tulisivat miten milloinkin, ilman mitään logiikkaa. Eli siinä olisi ongelma, julkaistut haasteet olisivat siinäkin tapauksessa valitusten ja foorumipalsta repostelun käsittelyssä. On toki nytkin, mutta julkaisuissa on kuitenkin oma logiikka.

Tuo määrä x ei ole siis kyse haasteen mielekkyydestä vaan että haaste on ylipäätään suoritettavissa myös merkittävälle määrälle muita kätköilijöitä. Nuo suoritukset osoittavat sen. Yksittäinen oma suoritus tai parin kaverin suoritus katsotaan tosiaan jonkinsortin keulimiseksi. On vertailtavissa FTF haasteisiin, mikä ei ole hyväksyttävä haaste.

"A challenge geocache should recognize the completion of a personal achievement, rather than the winner of a competition. For example, a challenge geocache based on "First to Finds" is a competition between geocachers, and is therefore not publishable."

Tuota samaa x listaa kysyvät myös jotkut tarkastajat muualla maailmassa, eli se ei ole edes meidän keksimä tai ainoastaan käyttämä menetelmä. Tuo idea tulee jenkeistä. Parempaa välinettä ei ole täälläkään kukaan vielä esittänyt, periaatteessa vaan valitusta. Koska tarkastajan täytyy kohdella kaikkia haasteita samanvertaisesti, niin lukemat ovat tässäkohden hyvin tasapuolisia. Jos esim. 40 "x" haasteen tekijä antoi pyydetyn listan, joten haaste julkaistiin mutta myöhemmin 80 "x" haasteen tekijä ei ole listaa toimittanut, niin se osoittaa, ettei haasteen aika ilmeisesti ole vielä kypsä, eikä haastetta ole silloin julkaistu. Tuolla kyselyllä on siis aina merkitystä, ei niitä turhaan kysellä. Jos siis asiaa kysytään ja haasteensa haluaa julkaistua on syytä esittää jonkinlainen lista suorittajista tai ainakin lista niistä jotka ovat hyvin lähellä.

Tuo X suorittaneiden määrää riippuu tosiaan haasteen laadusta. Tarkkaa lukua ei voi tässä siis sanoa. Aikarajallisisssa on kyselty yleensä kymmenkuntaa suorittanutta ja aikarajattomissa samaa, mutta silloin voidaan on ottaa huomioon myös lähellä olevia, joten jopa alle viiden suorittajan on haaste julkaistu, kun myös lähellä suoritusta on ollut kätköilijöitä. Voi olla, jos huomataan, että on isompi porukka ollut yhtämatkaa liikenteessä niin välttämättä ei tuo kymmenkuntakaan riitä aikarajoitteisissa haasteissa, koska ei haluta tietenkään julkaista haastetta pelkästään jonkin pienen ryhmän iloksi. Haasteet kun on tarkoitettu "kohtuulliselle" määrälle kätköilijöitä, niin se on merkittävän määrälle suoritettavissa.

Yleensä siis korjattavaa tulee haasteissa, jotka on skaalan vaikeammassa päässä, paljon erilaisia kriteerejä, joten silloin tulee ylläkerrotusta syystä tulee helposti tuo raja vastaan, eli välttämättä ei ole potentiaalisia suorittajia riittävästi, eikä pyydettyä listaa ole pystytty/haluttu toimittaa jostain syystä, eikä haasteen tekeijä ole valmis kompromisseihin. Silloin haasteen voi viedä appealsin käsittelyyn. Sieltä saadaan lopullin päätös ja me kunniotamme sitä oli se sitten meidän kantaamme puoltava tai kätkön omistajan puolella.

Suomisääntö tietyt rajat on siis poistettu. Tosiaan kaikki rajat tietenkin muuttuvat ajankuluessa kun kätköjä tulee enemmän ja suorituksia lähemmäksi haastetta. Haaste voisi siis tulla myöhemmin ajankohtaiseksi, vaikkei juuri sillä hetkellä kun se jonoon laitetaan. Erään kätköilijän toive oli, että julkaistaisiin perheystävällisiä haasteita. Kyllä julkaistaisiin jos niitä tarjottaisiin ja ne sopivat näihin haasteohjesääntöjen puitteisiin.

360 astetta haasteesta sen verran, että laitoimme haasteen appeals työryhmälle, koska siinä oli ristiriita näiden nykyisten ohjesääntöihin nähden. Appeals työryhmänkään mielestä haaste ei ollut julkaistavissa, koska haasteen osoittamiseksi oli tarjottu vain kolmannen osapuolen vaihtoehtoa, mikä ei ole ohjesääntöjen mukaista. Lisäksi gc.com välinein todentaminen olisi ollut erittäin hankalaa. Toisaalta haastetta ei myöskään ollut kukaan suorittanut...ei edes omistaja, joten meidän pitäisi katsoa olevan siis liian hankala suoritettava. (eli ajatellen sitä, että kohtelemme kaikkia haasteita samalla tavalla, riippumatta kenen tai minkälainen haaste on kyseessä.)

"The challenge criteria on the geocache page must reflect this consideration, and must be verifiable through information on the Geocaching.com website. Challenges relying solely on third-party software for verification will not be published."

Keskustelu esim. 360 asteen haasteen osalta ei loppunut kuitenkaan siihen. Appeals työryhmä kuitenkin tosiaan käsitti, että näitä on paljon julkaistu ympäri maailmaa, joten he laittoivat asian tarkastajien kv.foorumille, että miten tulisi jatkossa menetellä. Monet tarkastajat olivat sitämieltä, että nuo pitäisi hyväksyä, vaikkakin tuossa on ristiriita, joten Appeals työryhmä taipui asiassa kompromissiin. Eli vastaisuudessa mikäli tuollaista haluaa tehtäväksi niin sen pitäisi onnistua. Mutta ensiksi pitäisi mainita miten todentaminen gc.com sivuilta tehdään ja vaihtoehtona mainita tämä toinen helpompi tapa. Sama mielestäni koskee myös kaikkia tulevia haasteita, missä hyödynnetään esim. tämän sivun tilastoja. Tämä on siis vastikään muuttunut, mutta me keskustelemme tästä vielä. Toki haasteen sijainti pitäisi olla valittu sillä tavalla, että haasteen suorittajia tai lähellä olevia on riittävästi, koska ei haluta että jonkin asteen kohdalla tulee tilanne, että haaste tulee jollekin kätköilijälle mahdottomaksi suorittaa.

tarkempaa haaste ohjeistusta myöhemmin.

Terveisin Aki/ mr small oaks/ reviewmaster

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”