Uudet kätköt uusien kätköilijöiden piilottamina.

Yleistä keskustelua kätköilystä
finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Uudet kätköt uusien kätköilijöiden piilottamina.

Viesti Kirjoittaja finnranger » Ma 29.07.2013 11:03

Gwydda kirjoitti:Eli jos minulla on alle 200 (400, 800, 1500?) löydettyä kätköä, on minun kätköni automaattisesti huonoja.
Ei suinkaan näin. Mutta kyseessähän on peukalosääntö ja kuten kaikissa peukalosäännöissä tämäkin pitää paikkansa noin yleisesti ottaen. Kokeneempi tekee parempia kätköjä kuin aloittelija. Siis yleensä. Mutta tottakai tästäkin on poikkeuksensa, joku aloittelija tekee hyviä kätköjä ja joku kokeneempi tekee huonoja.
gnutcha kirjoitti:Pelottava ajatus, jos minun pitäisi ennustaa, mikä paikka kenellekin on elämys ja kenelle ei. Entä jos paikka on minusta hieno, mutta joku toinen menee sinne kaatosateella ja olo on ihan kurja?
Valitettavasti vain jotkut kätköt ovat roskaa (tai vielä pahempaa: todella vastenmielisiä) ihan millä säällä tahansa ja ihan riippumatta siitä kuinka kokenut kätköilijä ne on tehnyt. Mielestäni tällaisissa tapauksissa tästä pitää kertoa tekijälle: geokätköilyssä ei ole kyse tästä!

Viime aikoina on tullut vastaan muutama todella vastenmielinen kätkö (eikä vain minun mielestäni vaan myös muiden). Tiedän että "kaikkia ei tarvitse hakea" mutta saahan sitä kertoa mielipiteensä. Vai eikö saa?

Avatar
kimppikoo
Viestit: 133
Liittynyt: Su 10.10.2010 20:59

Re: Uudet kätköt uusien kätköilijöiden piilottamina.

Viesti Kirjoittaja kimppikoo » Ma 29.07.2013 12:35

Tässä pari surullista esimerkkiä:
http://coord.info/GC4E67K
http://coord.info/GC4FKD9
No siis missä se purkki nyt voi olla????

Avatar
kiero
Viestit: 215
Liittynyt: La 21.03.2009 19:54

Re: Uudet kätköt uusien kätköilijöiden piilottamina.

Viesti Kirjoittaja kiero » Ma 29.07.2013 16:04

Olen aina ihmetellyt sitä kiirettä mikä joillain aloittelijoilla on heti alkaa piilotella purkkeja. :?:
N 60° 51.1889' E 28° 01.7719'

Guessmyname
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 02.07.2013 18:34

Re: Uudet kätköt uusien kätköilijöiden piilottamina.

Viesti Kirjoittaja Guessmyname » Ma 29.07.2013 19:32

Saa kätköjä tehdä vaikka olisi vasta-alkaja, pitää vaan ottaa opikseen, mitä "kokeneemmat" sanoo. Toiset meistä on kätkijöitä, toiset löytäjiä:)

RH
Viestit: 45
Liittynyt: To 09.05.2013 23:34

Re: Uudet kätköt uusien kätköilijöiden piilottamina.

Viesti Kirjoittaja RH » Ti 30.07.2013 7:19

Tämnä meidän kätköilijäeliitinhän kannattaa hakea vain favottuja kätköjä ettei omaa kunniaa loukata ja tule paha mieli! Ajatella, törmätä vallan vastemieliseen kätköön!

pailakka
Viestit: 547
Liittynyt: Ma 29.01.2007 20:05

Re: Uudet kätköt uusien kätköilijöiden piilottamina.

Viesti Kirjoittaja pailakka » Ti 30.07.2013 7:52

RH kirjoitti:Tämnä meidän kätköilijäeliitinhän kannattaa hakea vain favottuja kätköjä ettei omaa kunniaa loukata ja tule paha mieli! Ajatella, törmätä vallan vastemieliseen kätköön!
Mitäs luulet mitä teen? Itse en pidä vastenmieliseen kätköön törmäämistä järin mukavana. Tosin pelkästään favorite-pisteiden katsominen ei ole kovinkaan hyvä mittari vaan pääsääntöisesti tuo mieluisten kätköjen valinta vaatii vähän syvällisempää tutkimusta. Useimmiten kartan vilkaisu riittää.

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Uudet kätköt uusien kätköilijöiden piilottamina.

Viesti Kirjoittaja finnranger » Ti 30.07.2013 8:19

RH kirjoitti:Tämnä meidän kätköilijäeliitinhän kannattaa hakea vain favottuja kätköjä ettei omaa kunniaa loukata ja tule paha mieli! Ajatella, törmätä vallan vastemieliseen kätköön!
Olenko jotenkin eliittiä? Kiitos vaan mutta millä perusteella?

Lähikätköt tulee haettua jos vain mahdollista. Jos ne ovat vastenmielisiä niin kerron sen. Muutenhan niitä tulee vain lisää.

Pidätkö sinä kivien tonkimisesta jästiherkällä paikalla lasinsirujen ja ihmispaskan seassa? Paikassa joka ei esittele mitään. Minä en pidä ja kerron sen.

Searcher
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 04.09.2013 7:26

Re: Uudet kätköt uusien kätköilijöiden piilottamina.

Viesti Kirjoittaja Searcher » To 05.09.2013 8:10

Mielenkiintoista kommentointia täällä.

Itse toimin varsinaisen kätköilijätiimin "tukijoukkona & kuskina" joten nimimerkkiäni ei kätkölogeista löydy ja en viitsi toisen nimimerkillä kirjoitella. Kyseessä on siis perinteinen isä & poika(pojat) yhdistelmä ja vuoden verran ollaan tätä harrastettu, loggausmäärät eivät hirmuisia ole mutta jatkuvuutta on ollut ja intoa sitäkin enemmän. Siis aloittelijoita tässä ollaan jos loggausmäärät ovat kriteerinä. Tiimin kokoonpano vaihtelee sen mukaan millaiseen paikkaan menemme ja tarvittaessa jätämme pienimpiä pois reissusta.

Hieman hämmentyneenä olen lueskellut tätä viestiketjua ja joidenkin harrastajien "ryppyotsaisuutta" tässäkin asiassa. Alkoi jopa hieman "pelottamaan" että mitä on tullut tehtyä. Yritän valaista tässä hieman toista näkökantaa vastineeksi tosiharrastajien näkemykseen, näin ajoittelijan ja lapsitiimin näkökannasta.


1. Mielestäni huonoja kätköjä ei ole. On helppoja ja on vaikeita. Jokainen voi itse päättää haluaako hakea helppoja vai vaikeita. ns tusinakätkötkin ovat tervetulleita.
2. Harrastajien kirjo on suuri joten näitä helppoja ja tusinakätköjä tarvitaan ehdottomoasti. Lapset suorastaan tarvitsevat näitä helppoja kätköjä. Heidän kärsivällisyytensä ei riitä etsimään liian vaikeita kätköjä kovin kauvaa, vaan suhteellisen helposti löytyvä kätkö tarjoaa sitä löytämisen iloa ja innoittaa lähtemään heti seuraavalle kätkölle.
3. Aloittelijan kätkemät kätköt sopivat yleensä juuri aloittelijoille ja edistyneempien kätköt edistyneemmille.
4. Mielestäni purkkien piiloittelu on aloittelijalta on ihan sallittua, koska osa tätä harrastusta on myös purkin piilottaminen. Lapset jopa pitävät tätä osuutta mielenkiintoisempana. On kuitenkin totta, että ennen ensimmäisen purkin piiloitusta olis hyvä olla takana useampi purkki jotta on hieman käsitystä erinlaisita piiloitustavoista ja sopivasta piiloitusympäristöstä.
5. En voi kuitenkaan kiistää sitä että hienosti kätketyt/toteutetut/hienossa paikassa olevat kätköt eivät antaisi enemmän tyydytystä kuin helpot tusinakätköt ryteikössä.

Syy meidän kätköilyyn on kuitenkin se, että meillä on jokin tekosyy lähteä kävelemään luontoon ja nähdä upeita paikkoja joihin tuskin koskaan tulisi muuten lähdettyä. Ei ole väliä sillä onko käytkö helppo tai vaikea, upealla paikalla tai mitäänsanomattomassa ryteikössä. Aina siitä kuiten saa mukaansa aimo annoksen raikasta ilmaa ja hyvän mielen ja mukavaa yhdessäoloa luonnon keskellä.

Meilläkin on muutama oma purkki piiloitettuna, palaute on pääasiassa ollut hyvää ja asialista palautetta on kokeneemmilta tullut lokkauksiin. Opiksi niistä on otettu. Yksi meidän kätköistä on varmasti ns tusinakätkö, suht helppo ja ei niin erikoisella paikalla, mutta kummasti se vetää kokenutta kätköilijää puoleensa ,vaikka attibuutit ja sijainti kertovat selvästi mistä on kyse. Ilmeisesti kätkö koetaan kuitenkin vaivan arvoiseksi ( ilmesesti vain statistiikan kannalta). Meille taas tule hyvä mieli siitä, että olemme taas saanneet jonkun ulos reippailemaan.

Tästä jatketaan ja kehitytään, ymmärrystä aloittelijoille.

Avatar
jule100
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 04.01.2010 17:49
Paikkakunta: Kaarina

Re: Uudet kätköt uusien kätköilijöiden piilottamina.

Viesti Kirjoittaja jule100 » To 05.09.2013 8:38

finnranger kirjoitti:Lähikätköt tulee haettua jos vain mahdollista. Jos ne ovat vastenmielisiä niin kerron sen. Muutenhan niitä tulee vain lisää.
Paikassa joka ei esittele mitään. Minä en pidä ja kerron sen.
Kaikki ei pidä kaikista ja toisia on vaikea miellyttää vaikka mitä tekisi ja miten päin vaan olisi. Toisilla on vapaus omaan mielipiteeseen, toisilla ei.

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Uudet kätköt uusien kätköilijöiden piilottamina.

Viesti Kirjoittaja finnranger » To 05.09.2013 11:20

jule100 kirjoitti:Kaikki ei pidä kaikista ja toisia on vaikea miellyttää vaikka mitä tekisi ja miten päin vaan olisi.
Totta, joukossamme on eräitä perusnegatiivisia henkilöitä jotka tulkitsevat (lähes) kaiken mahdollisimman väärin ja vielä negatiiviseen suuntaan väärin.

Minua on onneksi aika helppo miellyttää: tekee asiallisen tai peräti hyvän kätkön niin siinä se. Esimerkistä käy vaikkapa Vakkavuoren Kettu. Harmi kun tekijä meni arkistoimaan sen.
jule100 kirjoitti:Toisilla on vapaus omaan mielipiteeseen, toisilla ei.
Kenellä ei ole vapautta mielipiteeseensä?

Haluaisin kuulla mielipiteesi tuosta edellisessä viestissä tarkoittamastani kätköstä. Käypä hakemassa se ja kerro sitten mielipiteesi. Mikäli et tiedä mitä kätköä tarkoitan niin kysy privana.

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Uudet kätköt uusien kätköilijöiden piilottamina.

Viesti Kirjoittaja finnranger » To 05.09.2013 12:17

Searcher kirjoitti:1. Mielestäni huonoja kätköjä ei ole. On helppoja ja on vaikeita. Jokainen voi itse päättää haluaako hakea helppoja vai vaikeita. ns tusinakätkötkin ovat tervetulleita.
Tusinakätköt ovat tosiaan tervetulleita. Eihän kai kukaan niitä vastustakaan, eihän tusinakätkö nimensä mukaisesti herätä suurempia tunteita puolesta tai vastaankaan. Ei kai kukaan vastusta tai mollaa myöskään helppoja tai vaikeita kätköjä, hyvä vaan että on erilaisia.

Mutta on olemassa myös huonoja kätköjä (helppoja, vaikeita, aloittelijan tai kokeneemman tekemiä, miten vaan muuten luokiteltuna mutta kuitenkin huonoja) ja sellaisen tullessa vastaan kerron mielipiteeni. En mollaa kätköttäjää (olipa aloittelija tai kokeneempi) vaan kirjoitan kätköstä. Eikö tämä ole hyvä asia? Eikö meidän kaikkien pitäisi pitää huolta siitä mitä geokätköily on ja minne se on menossa? Toki meillä kullakin on oma mielipiteemme siitä mitä geokätköily oikein on.

huopahiiri
Viestit: 19
Liittynyt: Pe 13.04.2012 9:38

Re: Uudet kätköt uusien kätköilijöiden piilottamina.

Viesti Kirjoittaja huopahiiri » To 05.09.2013 15:15

Yleensä olisi varmaan hyödyksi että on löytänyt joitakin purkkeja ennen omaa niin saa käsityksen siitä mistä itse pitää. Mutta minä en ainakaan mitään tarkkaa rajaa kannata jos tekijä on valmis näkemään vaivaa kätkön toteutuksessa.

Omaa piilottaessa onkin ehkä löytömääriä tärkeämpää ymmärtää miksi kätköä pitäisi hoitaa vielä kahden vuoden päästä ja millaiset purkit oikeasti kestävät kuivina ja hyväkuntoisina ilman sen suurempia vaivoja. Mikäli et halua huoltaa purkkia todella usein, ei kannata esimerkiksi laittaa nanoa paikkaan jossa kävijöitä on todennäköisesti hyvin paljon.

Lisäksi ainakin itse toivoisin että ymmärretään piilottamisessa haastavan ja ärsyttävän ero. Purkki voi olla vaikea löytää ja moni pitääkin siitä että joutuu vähän pähkäilemään, mutta keinotekoisesti vaikeutta ei kannata lisätä esimerkiksi piilottamalla mikropurkki kivipeltoon.

Joku kun keksisi nokkelan keinon miten vasta-alkajat saisivat apua ensimmäisen kätkön tekemiseen ilman että avun pyytämisen kynnys on korkea. Monilla saattaisi olla mielessä vain joku yksittäinen kysymys johon pitäisi saada vastaus ilman että esimerkiksi foorumissa tuntee leimautuvansa avuttomaksi.

asaama
Viestit: 50
Liittynyt: To 12.08.2010 18:45

Re: Uudet kätköt uusien kätköilijöiden piilottamina.

Viesti Kirjoittaja asaama » To 05.09.2013 15:39

huopahiiri kirjoitti:Yleensä olisi varmaan hyödyksi että on löytänyt joitakin purkkeja ennen omaa niin saa käsityksen siitä mistä itse pitää. Mutta minä en ainakaan mitään tarkkaa rajaa kannata jos tekijä on valmis näkemään vaivaa kätkön toteutuksessa.
Olen samaa mieltä. Itse olin löytänyt 16 kätköä kun tein ensimmäiseni ja se on edelleenkin lempparini omista kätköistä. Pikkuisen olen matkan varrella korjaillut.
huopahiiri kirjoitti:Joku kun keksisi nokkelan keinon miten vasta-alkajat saisivat apua ensimmäisen kätkön tekemiseen ilman että avun pyytämisen kynnys on korkea. Monilla saattaisi olla mielessä vain joku yksittäinen kysymys johon pitäisi saada vastaus ilman että esimerkiksi foorumissa tuntee leimautuvansa avuttomaksi.
Toimisiko niin, että kätköilijät, joille saa pikkukysymyksensä privana esittää ilmoittautuisivat julkisesti tässä ketjussa tai jossain muualla. Minuun saa ottaa yhteyttä gc.com profiilin kautta. Toivon, että muutkin ilmoittautuvat. Jos nimittäin ainoana hukun sähköposteihin, joudun poistamaan viestin ja perumaan lupauksen.

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Uudet kätköt uusien kätköilijöiden piilottamina.

Viesti Kirjoittaja Seq » To 05.09.2013 16:36

Saapi ottaa yhteyttä, kohtuuden rajoissa...

Avatar
Maitomies
Viestit: 645
Liittynyt: To 17.11.2011 21:13
Paikkakunta: Hattula
Viesti:

Re: Uudet kätköt uusien kätköilijöiden piilottamina.

Viesti Kirjoittaja Maitomies » To 05.09.2013 17:20

Minuun saapi olla yhteyksissä. S-posti, yksityisviesti täällä, tai fb-sivujen kautta. Yleensä valmiina auttelemaan jos vain jossain voipi autella. Löytöjä ei tilastokärkiin verrattuna kovin montaa ole, mutta jemmailtua on tullut jonninverran. Niitä virheitäkin tullut tehtyä, mutta eiköhän nuo jonninmoisia tätä nykyä.
- Maitomies -
Onnellinen ihminen kulkee usein vakaasti polkua, jota tuhat onnetonta väittää vääräksi.
https://maitomies.wordpress.com
https://www.facebook.com/geo.maitomies

Piriformis
Viestit: 104
Liittynyt: Su 19.02.2012 19:41

Re: Uudet kätköt uusien kätköilijöiden piilottamina.

Viesti Kirjoittaja Piriformis » To 05.09.2013 17:48

Kyllä, neuvoja saa kysyä ja autan mielelläni :)

Asiaan mielipidettä. Tänään hain kätkön, joka oli itsessään ehjä, hyvä ja toimiva purkki, mutta piilotus oli erittäin heikko: purkki maahan ja kasa oksia/risuja/käpyjä ym. päälle. Kiintopisteenä oli, että purkki oli ison kiven vieressä, joten ihan mihin vaan se ei varmaan voi siitä kulkeutua, mutta mitään koloa tms. piilopaikkaa ei ollut. Mielestäni tämä kätköPAIKKA oli huono. Purkki oli hyvä ja ympäristökin (vaikkei mitään sen kummemmin esitellytkään) mukava. Piilottajalla on gc.comin tilaston mukaan neljä löytöä ja kaksi omaa kätköä. Jos todellisuudessa löytöjä on tosiaan vain neljä, se ehkä kertoo tämän kätkön heikkouden syyn; jos ei osaa etsiä piilopaikkoja, kätkön teko on vaikeaa ja tuloksena tulee tällainen. Toisaalta, vastaavia täydellisesti camoon perustuvia kätköjä olen kyllä nähnyt erittäin kokeneidenkin tekijöiden piilottamina, mitä ihmettelen vielä enemmän... Camo on hyvä olla, mutta kätkö ei voi perustua siihen että irrallisen camon kadottua kätkö on täysin esillä, ja tällä tarkoitan siis juuri tällaisia sammal/oksa/risucamoja. Eri asia on tietenkin linnunpöntöt, kantojen sisää kaiverretut ym. sellaiset, joissa camolla on hieman eri funktio.

Joku tuolla mainitsi, että jos ei ole paljon löytöjä eikä siten kokemusta piilotustavoista, voi tulla uudentyyppisiä kätköjä. Totta tuokin, ja hyvä jos näin käy, uutta kaivataan aina :) Mutta toisaalta voi käydä myös noin kuin tuo em. kätkö: kun ei tiedä minkälaisia piilomahdollisuuksia olisi, tehdään se piilo niillä risuilla ja muilla metsänantimilla - ei hyvä.

Piilottamista ei kyllä ole tehty helpoksi ja usein palautteet ovat negatiivissävyisiä näissä uusien harrastajien purkeissa - siis jos niissä jotain vikaa on. Itsekin luin tämän keskusteluketjun äsken ja jäin pohtimaan, että olisin tuon mainitsemani kätkön loggauksen muotoilla hieman eri tavalla... :/
Valitettavasti se vain pääsääntöisesti on niin, että jos ei kokemuksia ole, on todennäköisempää että virheitä ja ajattelemattomuutta tulee siinä piilotuksessa. Kuitenkin poikkeuksia on molempiin suuntiin.
Yritetään me hieman kokeneemmat toimia myös paremmin ja loggauksissa keskittyä enemmän siihen rakentavaan ja kehittävään palautteeseen kuin virheiden mollaamiseen, kaikilla piilottajilla kuitenkin on varmasti jonkinlainen kiinnostus ja innostus tähän hommaan joten yritetään pitää sitä yllä eikä tapeta intoa.

juheja
Viestit: 218
Liittynyt: Su 22.05.2011 8:32

Re: Uudet kätköt uusien kätköilijöiden piilottamina.

Viesti Kirjoittaja juheja » To 05.09.2013 19:03

Jep, minuakin saa heittää meilillä tai yksityisviestillä.

Ja allekirjoitan oikeastaan kaikki ylläolevat viestit - samaa mieltä.

Avatar
Aimo Haipakka
Viestit: 114
Liittynyt: Su 19.07.2009 12:45

Re: Uudet kätköt uusien kätköilijöiden piilottamina.

Viesti Kirjoittaja Aimo Haipakka » To 05.09.2013 20:50

huopahiiri kirjoitti:Y
Omaa piilottaessa onkin ehkä löytömääriä tärkeämpää ymmärtää miksi kätköä pitäisi hoitaa vielä kahden vuoden päästä
Tuossapa se tuli selitettyä, miksi minäkin soisin kätköilyn aloittaneiden malttavan sen oman kätkön piilotuksen kanssa.

Ensimmäisen kätköpiilotuksen suhteen en niinkään olisi vaatimassa sataa tai satoja löydettyjä, vaikka siitä toki hyötyä onkin. Sen sijaan toivoisin, että esimerkiksi tänä kesänä kätköilyn aloittaneet odottaisivat talven yli. Jos harrastus jatkuu ensi kesänäkin, sitten olisi aika alkaa omaa kätköä suunnittelemaan.

Eivät aloittelijoiden kätköt automaattisesti ole huonompia. Hyviä ideoita on vasta aloittaneillakin. Mutta valitettavasti monella se innostus laantuu, kun alkaa lunta satamaan. Talven aikana sitten keksitään muuta tekemistä ja ne kätköt unohtuvat ja huoltamattomina muuttuvat roskiksi.

Ilman muuta minuunkin saa ottaa yhteyttä jos uskot minun voivan auttaa. YV:llä tai GC.comin kautta.
Viimeksi muokannut Aimo Haipakka, To 05.09.2013 21:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Jartsa
Viestit: 19
Liittynyt: To 08.03.2012 13:49

Re: Uudet kätköt uusien kätköilijöiden piilottamina.

Viesti Kirjoittaja Jartsa » To 05.09.2013 21:18

asaama kirjoitti:Toimisiko niin, että kätköilijät, joille saa pikkukysymyksensä privana esittää ilmoittautuisivat julkisesti tässä ketjussa tai jossain muualla. Minuun saa ottaa yhteyttä gc.com profiilin kautta. Toivon, että muutkin ilmoittautuvat. Jos nimittäin ainoana hukun sähköposteihin, joudun poistamaan viestin ja perumaan lupauksen.
Minuunkin saa ottaa yhteyttä gc.comin profiilin kautta.

Avatar
jule100
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 04.01.2010 17:49
Paikkakunta: Kaarina

Re: Uudet kätköt uusien kätköilijöiden piilottamina.

Viesti Kirjoittaja jule100 » Pe 06.09.2013 7:05

Olen löytänyt kätköjä joiden piiloittajalla ei ole ollut yhtään löytöä. Niissä on ollut jotain ideaa ja esiteltävää. Olen löytänyt myös konkareiden purkkeja, missä ei ole ollut mitään ideaa eikä esiteltävää. Kaikki ei ole niin mustavalkoista, mutta piiloittajan ikä ratkaisee paljon. Ainakin aloittelijoiden kohdalla.
Jartsa kirjoitti:Minuunkin saa ottaa yhteyttä gc.comin profiilin kautta.
Toivottavasti autat myös kieliopin kanssa.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”