Garmin Oregon 600 - ensikokemuksia

Yleistä keskustelua kätköilystä
ixuspb
Viestit: 65
Liittynyt: Ma 10.12.2012 17:28

Re: Garmin Oregon 600 - ensikokemuksia

Viesti Kirjoittaja ixuspb » Ti 09.07.2013 20:04

Diksi kirjoitti:
ixuspb kirjoitti: Mitä laturia tarkoitat. mulla ei 600 mukana ei ainakaan tullut mtään laturia. ?
Pikkasen aikaa kelasin, että mitä häh, kunnes tajusin.
650 ja 650t mallien mukana tulee Garminin oma akkupaketti (käytännössä kaksi toisiinsa kiinnitettyä sormiparistoa, hehe). Näiden mallien mukana tulee siis myöskin seinälaturi, jolla tuota akkupakettia voi ladata piuhalla, purkamatta siis yhtään mitään. Käytännössä siis piuhana sama kuin tuo muiden mukana tullut tiedonsiirtokaapeli, toinen pää vaan liitetään tuollaiseen laturimötikkään. 5V/1A näyttäisi tunkevan ulos. 600 ja 600t mallien mukana tuota laturia ei siis ilmeisesti tule, kun periaatteessa ei ole mitään ladattavaakaan, tai no ...

Joo, 600 sarjan mukanahan ei tule mitään laturia. Olen kyllä hommannut tuon saman akkupaketin jota olen ladannut usb-liitännän kautta.

Täytyypä katsoa jos kaapista löytyisi tuohon sopiva laturi, joka antais tuon 5v/1A ulos.

ixuspb
Viestit: 65
Liittynyt: Ma 10.12.2012 17:28

Re: Garmin Oregon 600 - ensikokemuksia

Viesti Kirjoittaja ixuspb » Ti 09.07.2013 21:36

oh3mbc kirjoitti:ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄH!

Tulinpa sitte muistikuvan pohjalta klikanneeksi juurikin vääränlaisen piuhan! Noh, ehkä tuo johonkin sopii...
Täältä löysin tuollaisen piuhan,
http://www.vekoy.com/product_info.php?p ... 3%2F%2Furl

Toimivuudesta ei ole tarkempaa tietoa, kun en ole tuollaista vieläö saanut.
pituus on 1,8m :-)

toimitus kulut jotain 6,90e minimissään.

ixuspb
Viestit: 65
Liittynyt: Ma 10.12.2012 17:28

Re: Garmin Oregon 600 - ensikokemuksia

Viesti Kirjoittaja ixuspb » Pe 12.07.2013 12:30

ixuspb kirjoitti:
oh3mbc kirjoitti:ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄH!

Tulinpa sitte muistikuvan pohjalta klikanneeksi juurikin vääränlaisen piuhan! Noh, ehkä tuo johonkin sopii...
Täältä löysin tuollaisen piuhan,
http://www.vekoy.com/product_info.php?p ... 3%2F%2Furl

Toimivuudesta ei ole tarkempaa tietoa, kun en ole tuollaista vieläö saanut.
pituus on 1,8m :-)

toimitus kulut jotain 6,90e minimissään.
Nyt tuli kaapeli , tuli sitten todettua että tämä kaapeli ei käy oregoniin.Tuossa on tuo mini usb liitin on liian iso niin se ei mahdu paikalle jos hakas kiinnitys on paikoillaa. :-(

Avatar
ruotsla
Viestit: 65
Liittynyt: Su 28.12.2008 8:31
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Garmin Oregon 600 - ensikokemuksia

Viesti Kirjoittaja ruotsla » La 13.07.2013 7:18

Kiva kapula - helppo käyttää, suht. edullinen hankkia.
Ollut geoyhteisömme käytössä noin viikon ja vieläkin toimii :lol:
Käynnistyy nopeasti ja löytää satelliitit myös kelpo ajassa. Muistikapasiteelliä laitteessa on riittävästi.
Näppärän kokoinen, sujahtaa taskuun helposti. Eihän navigaattorin tarvitse mikään taulu-tv ollakaan, kun sitä tuosta kämmeneltä tai ohjaustangolta tarkastellaan.
Käytämme tätä tulokasta fillarissa, Garminin omalla tankokiinnityksellä, ja hyvin kestää kapula tärinät ja hikitipat.
Latautuu nopsaan, USB-kaapeli toimii kuten pitääkin, tosin silloin laite on kyljellään, mutta onneksi näyttö on sellaista kääntyvää sorttia niin ei tarvitse kaulaa kohtuuttomasti kallistella.
Karabiinihaka on helppo ja nopsa irroittaa kaapeliyhteyden ja akkujen vaihdon ajaksi, joskin on tässä 600 takapuolessa on kuitenkin selkeitä suunnittelumokia, jotka varmankin 2. versiossa korjaantuvat. Toivottavasti.
Laite ei jumita eikä Virtanenkaan katkeile. Ajelimme uutukaiseen heti uusimman päivityksen - ehkäpä jumiutumattomuuden syy juuri siitä.
Oik. puolisten painikkeiden "ohjelmointimahdllisuus" on nykypäivää ja kiva optio.
Sinihammas toimii, kättelee ja löytää kavereita kelvollisesti.
Haksulta hankituilla ja oikein ladatuilla mustilla Eneloopeilla on saavutettu reilusti yli 20 tunnin käyttöaika - mutta onhan tuo metsäkin tällä haavaa aika lämpöinen. Talvi näyttää sitten sen lämpöjanan toisen pään käyttöajat.
Kosketusnäyttö toimii 47 numeron näpeillä mukavasti ja on auringonpaisteessakin kohtuudella luettavissa.
Eipä siis tällä erää pahaa sanottavaa - tuttua luotettavaa Garmin latua :D :D
Elämässä on paljon muutakin kuin sen nopeuttaminen - Livet är här och nu!

Avatar
mikko&sira
Viestit: 466
Liittynyt: La 06.01.2007 10:35
Paikkakunta: Espoo

Re: Garmin Oregon 600 - ensikokemuksia

Viesti Kirjoittaja mikko&sira » Ma 15.07.2013 0:21

Oma uutukaiseni pääsi todelliseen kestotestiin viime perjantaina kun kävin Viron 467-purkkisen trailin läpi. Tuon rupeaman aikana buuttasin laitteen useita kymmeniä kertoja kun se jumiutui totaalisesti.
Jumiin se yleensä meni siinä vaiheessa kun olin merkitsemässä kätköä löydetyksi painikkeella "Loki". Painike muuttui vihreäksi ja laite hyytyi. Jossain vaiheessa kyllästyin takakannen availuun ja etsin kätköjä ilman takakantta.
Jostain syystä silloin hyytymisiä sattui paljon harvemmin. Kokeilin useamman kerran laitetta vielä takakannen kanssa ja jumituksia tuli tiheämmin. Liekö sattumaa vai vaikuttaisikohan tuo takakansi piiri levyyn jotenkin, esim. vääntäen sitä aavistuksen.
Lauantaina jatkoin kätköilyä Riikassa noin 40 kätkön verran ja tuolloin ei laitetta tarvinut buutata kuin kaksi kertaa. Sunnuntaina paluumatkalla se selvisi koko retkestä jämähtämättä.

Traiilla laitetta siis tuli räplättyä lähes koko ajan kun taas muina päivinä paljon vähemmän. Näyttäisi siltä, että softa tai prosessori ei pysy kovassa tahdissa mukana vaan tilttaa. Rauhallisessa menossa laite toimii ihan kelvollisesti.

Lauantaina vertailimme Jouni Jurmun kanssa laitteiden näyttämiä etäisyyksiä kätköille ja eroa oli välillä hämmästyttävän paljon, muutaman sadan metrin matkassa heittoa saattoi olla 20-30 metriä.Sivuluisua oli lähes aina molemmilla, mutta eri määrä ja joskus eri suuntiin. Molemmilla meillä oli siis uudet kuussataset. Testilaboratoriona toimi Riikassa Mezaparkan 33 purkkia.Sivuluisuun tosin oppi varautumaan ja huomasimme, että kannattaa pysähtyä siinä vaiheessaa kun etäisyyttä oli parikymmentä metriä kohteeseen. Hetken seisottuamme laite korjasi tilanteen ja osasi näyttää purkin paikan oikein.

Muuten laite vastaa odotuksia ja on näppärä käyttää. Vielä kun tuon kaatuilun saisi pois ennen seuraavaa trailia :D
Maailma on erilainen geokätköilijän silmin.

ixuspb
Viestit: 65
Liittynyt: Ma 10.12.2012 17:28

Re: Garmin Oregon 600 - ensikokemuksia

Viesti Kirjoittaja ixuspb » Ma 12.08.2013 17:35

Nyt kun en löytänyt oikeanlaista kaapelia joka mahtuisi tuohon oregoniin samalla kun karabiinihaka on paikoillaan.
Päädyin siihen ratkaisuun että lyhensin pikaisen tuota karabiinihakaa ja nyt onnistuu autossakin garminin lataus ilman että irroitaa mitään. :-)

ixuspb
Viestit: 65
Liittynyt: Ma 10.12.2012 17:28

Re: Garmin Oregon 600 - ensikokemuksia

Viesti Kirjoittaja ixuspb » Ti 13.08.2013 19:29

Onkos muuten kukaan muu havainnut oregonin näytössä viallisen pikselin.
mulla on tuossa näytössä 1 kpl vihreä pikseli. :-(

Avatar
Fundamental
Viestit: 158
Liittynyt: To 11.01.2007 16:05
Paikkakunta: Tampere

Re: Garmin Oregon 600 - ensikokemuksia

Viesti Kirjoittaja Fundamental » Ti 13.08.2013 20:28

Mulla oli kans alussa yksi vihreä pikseli 650 näytöllä. On näköjään hävinnyt päivityksen ja kartan lataamisen myötä.

ixuspb
Viestit: 65
Liittynyt: Ma 10.12.2012 17:28

Re: Garmin Oregon 600 - ensikokemuksia

Viesti Kirjoittaja ixuspb » Ti 13.08.2013 21:23

Fundamental kirjoitti:Mulla oli kans alussa yksi vihreä pikseli 650 näytöllä. On näköjään hävinnyt päivityksen ja kartan lataamisen myötä.
Itse huomasin tuon pikselin tänään, en ole moista aikaisemmin nähnyt. kokeilin asentaa uusimman firmiksen uudestaan sekä kartan, mutta tälllä ei näyttänyt olevan mitään merkitystä.

Eihän tuo yksi pikseli käyttöä haittaa, mutta häiritseehän se nyt kun sen on huomannut.

Avatar
MikaS
Viestit: 296
Liittynyt: Pe 05.12.2008 0:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Garmin Oregon 600 - ensikokemuksia

Viesti Kirjoittaja MikaS » Ti 13.08.2013 21:57

Joko tuota voi käyttää kätköilyssä ilman akkujen repimistä? Voisikin katsoa onko uusia softia tullut.

tanjuli
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 29.08.2008 16:49

Re: Garmin Oregon 600 - ensikokemuksia

Viesti Kirjoittaja tanjuli » Ti 13.08.2013 22:49

MikaS kirjoitti:Joko tuota voi käyttää kätköilyssä ilman akkujen repimistä? Voisikin katsoa onko uusia softia tullut.
Minä olen ollut jo tyytyväinen. Jumeja ei ole juuri ollut, kesälomalla taisi olla pari/200 purkkia. Sivuluisua minulla ei ole ollut. Näytön pyöriminen häiritsee eniten.
Etsin sieltä, etsin täältä. Jotain mikä ei kadonnutkaan.

Avatar
Kulpakko
Viestit: 259
Liittynyt: Ma 03.10.2011 9:34
Paikkakunta: Lepaa, Hattula

Re: Garmin Oregon 600 - ensikokemuksia

Viesti Kirjoittaja Kulpakko » Ke 14.08.2013 6:13

OT: Tiimin naispuoleinen on mielenkiinnolla lukenut tätä ketjua. On jollain tasolla koomista todeta, että tekniikan "kehittyessä" sitä käyttävät ihmiset alkavat pitää virheitä normaaleina asioina. Esimerkiksi tämä naattilatteen jumittuminen. Tätä tämä älytekniikka ihmiselle teettää :roll:

Asiaan liittyen: kiitos erittäin hyvästä ja mielenkiintoisesta ketjusta. Kun on tilanteessa, että on laitteen uusimisen aika, niin tämän tyyppiset ketjut ovat paljon arvokkaampia kun "testivoittaja" tulokset.

Avatar
JAS&SAL
Viestit: 62
Liittynyt: Ma 22.09.2008 2:00
Paikkakunta: Turku

Re: Garmin Oregon 600 - ensikokemuksia

Viesti Kirjoittaja JAS&SAL » To 15.08.2013 13:08

tanjuli kirjoitti:Minä olen ollut jo tyytyväinen. Jumeja ei ole juuri ollut, kesälomalla taisi olla pari/200 purkkia. Sivuluisua minulla ei ole ollut. Näytön pyöriminen häiritsee eniten.
Minuakin tuo näytön pyöriminen häiritsi, mutta sen saa pois asetuksista kohdasta "Näyttö>" ja sieltä "Suunnan lukitus>" valikosta valitsemalla "Automaattinen" sijasta joko "Lukitse pysty" tai "Lukitse vaaka". Itse valitsin "Lukitse pysty" eikä näyttö pyöri enää :) .
Camokivi ei sammaloidu.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”