Scuba

Yleistä keskustelua kätköilystä
arnevala
Viestit: 257
Liittynyt: To 13.09.2012 17:24

Scuba

Viesti Kirjoittaja arnevala » Ma 27.05.2013 10:05

Venekätköilyä käsittelevässä keskustelussa osui silmiin T5 määritelmässä, että kätkö jossa tarvitaan Scuba Gear on T5.
Scuba Gear tarkoittaa suomennettuna laitesukelluksen välineistöä. Samoin attribuutti missä on sukeltajan kuva on Scuba Gear -attribuutti eli pitäisi tarkoittaa, että kätköllä tarvitaan vähintään paineilmalaitteet.
Vähän kun noita Scuba Gear -attribuutilla varustettuja kätköjä vilkuilin, niin enimmäkseen vaikuttaisi kyllä olevan sellaisia mitkä ovat perusvälinein haettavissa, jos nyt välttämättä niitäkään tarvitsee (tai edes veteen mennä http://www.geocache.fi/caches/cachetieto.php?wp=GC3QAAM. Attribuuttien alennusmyyntiä tilastokätköilijöille?)
Ohjeiden mukaan Scuba Gear = T5, vaan eipä ole kaikilla kätköillä. Ja mitenhän tuon D:n sitten määrittäisi?
Onkohan tuohon jotain tarkempia ohjeita?

Mietin tuossa sukeltaessa, että voisin perusvälinekätkön ehkä laittaa 3-4m syvyyteen. Mieluusti laittaisi kuvauksen kohdilleen.
Vetenalaiset kätköt on kyllä myös itsellä vielä hakematta. Joten myöskin sen suhteen kiinnostaisi tuo määrittely, että missä pärjää perusvälineillä ja missä oikeasti tarvitaan paineilmalaitteet vai tarvitseeko ollenkaan. Porissa näky FTF vielä olevan auki 2v sitten kätketyllä missä laitteet tarvitsee, kuvauksessa oli kerrottu syvyydeksi 9-10m. Tämä nyt kielisi vähän siitä, että ei niitä laitesukeltajia kovin paljoa ole harrastajissa.

Avatar
oh3mbc
Viestit: 465
Liittynyt: Su 03.02.2008 10:00
Paikkakunta: Virrat

Re: Scuba

Viesti Kirjoittaja oh3mbc » Ma 27.05.2013 12:31

Vedenalaista kätköä tuossa olen itsekkin mietiskellyt, kun tuli tuo OWD suoriteltua. ajatuksena oli kylläkin laittaa se johonkin 10m syvyyteen. Tuonehan voisi kai vielä viedä sukellus-introlla jonkun?
"Äiti, miksi setä vain katselee vettä, eikä kerää sitä? -Shh, setä on oikeasti etsimässä tänne piiloitettua aarretta."

Avatar
oh3mbc
Viestit: 465
Liittynyt: Su 03.02.2008 10:00
Paikkakunta: Virrat

Re: Scuba

Viesti Kirjoittaja oh3mbc » Ma 27.05.2013 12:32

arnevala kirjoitti:Porissa näky FTF vielä olevan auki 2v sitten kätketyllä missä laitteet tarvitsee, kuvauksessa oli kerrottu syvyydeksi 9-10m. Tämä nyt kielisi vähän siitä, että ei niitä laitesukeltajia kovin paljoa ole harrastajissa.
Jos tuonne keksit jostain veneen, ja jonkun sitä vahtimaan sukelluksen aikana, niin tässä olisi ainakin hetivalmis sukelluspari! :D
"Äiti, miksi setä vain katselee vettä, eikä kerää sitä? -Shh, setä on oikeasti etsimässä tänne piiloitettua aarretta."

Avatar
Pretty.Killswitch
Viestit: 425
Liittynyt: Ti 29.05.2012 10:01
Paikkakunta: Savo

Re: Scuba

Viesti Kirjoittaja Pretty.Killswitch » Ma 27.05.2013 13:01

No, enää kait puuttuis se vene.
X

arnevala
Viestit: 257
Liittynyt: To 13.09.2012 17:24

Re: Scuba

Viesti Kirjoittaja arnevala » Ma 27.05.2013 13:32

Oishan tuo vielä vene pihassa pyörien päällä kun viittis Poriin lähteä kiskomaan.
Ei se nyt maailman paras sukellusalusta ole, mutta pystyisi kai siltä tuon dyykin hyvällä kelillä tekemään.

Avatar
oh3mbc
Viestit: 465
Liittynyt: Su 03.02.2008 10:00
Paikkakunta: Virrat

Re: Scuba

Viesti Kirjoittaja oh3mbc » Ma 27.05.2013 13:48

Kehkeytyykö tästä suunnitelma!?! :D
"Äiti, miksi setä vain katselee vettä, eikä kerää sitä? -Shh, setä on oikeasti etsimässä tänne piiloitettua aarretta."

Tarppa
Viestit: 54
Liittynyt: To 08.04.2010 10:48

Re: Scuba

Viesti Kirjoittaja Tarppa » Ma 27.05.2013 14:51

"
arnevala kirjoitti:Venekätköilyä käsittelevässä keskustelussa osui silmiin T5 määritelmässä, että kätkö jossa tarvitaan Scuba Gear on T5.
Scuba Gear tarkoittaa suomennettuna laitesukelluksen välineistöä. Samoin attribuutti missä on sukeltajan kuva on Scuba Gear -attribuutti eli pitäisi tarkoittaa, että kätköllä tarvitaan vähintään paineilmalaitteet.
Vähän kun noita Scuba Gear -attribuutilla varustettuja kätköjä vilkuilin, niin enimmäkseen vaikuttaisi kyllä olevan sellaisia mitkä ovat perusvälinein haettavissa, jos nyt välttämättä niitäkään tarvitsee (tai edes veteen mennä http://www.geocache.fi/caches/cachetieto.php?wp=GC3QAAM.
"

No vähän "halawalla" tuli itelle scuba...
Lapsiystävällinen, veneellä, moottorikelkalla tai hiihtäen kesää talvea... ja vielä sukellettava uiden kiikarit silmillä alle tunnissa...
Ja se kätkö löytyy tiestön päästä, josta lyhyt loikka kuivalla maalla olevalle kodalle... Että semmosia attribuutteja :D

vernon
Viestit: 53
Liittynyt: Ti 04.05.2010 15:54

Re: Scuba

Viesti Kirjoittaja vernon » Ma 27.05.2013 15:17

oh3mbc kirjoitti:Vedenalaista kätköä tuossa olen itsekkin mietiskellyt, kun tuli tuo OWD suoriteltua. ajatuksena oli kylläkin laittaa se johonkin 10m syvyyteen. Tuonehan voisi kai vielä viedä sukellus-introlla jonkun?
Miten olit ajatellut toteuttavasi tuon sukellusintron? Oisko kätkölle varattava aika jolloin halukkaat pääsisivät kouluttajan kanssa sukeltamaan purkille? Oisko tuo kuitenkin aika riskialtis ajatus. Itsekin paljon sukeltaneena en uskaltaisi viedä ensikertalaista avovedessä kymmeneen metriin. Olen myös itse suunnitellut tekeväni sukeltamista vaativan multin mutta sukellus syvyys ois max.4m Siinäkin on vapaasukeltamalla useammalle riittävästi haastetta.

Avatar
theorava
Viestit: 32
Liittynyt: Su 03.02.2008 17:43

Re: Scuba

Viesti Kirjoittaja theorava » Ma 27.05.2013 18:14

Itse olen tässä suunnitellut Vuohijärveen sukelluskätköä jo viime kesästä asti, mutta tarvittava sukelluspari uupuu. Rannasta käsin voisi kätkön piilottaa, joten venettäkään ei välttämättä tarvitsisi vaikka sellainenkin kyllä tarvittaessa järjestyy. Itsellä on tullut padin turistikursseja käytyä siihen malliin, että luokitus on tällä hetkellä rescue diver. Muutaman viikon päästä edessä on 9 päivän Maltan sukellusmatka, jossa kohteena mm yksi sukelluskätkö. Saa nähdä saako siitä viimeinkin ensimmäisen dyykkikätkön. Yhtä olen aiemmin ollut etsimässä eräällä hylyllä Thaimaassa, mutta se jäi löytymättä.
Tuo Porin kätkö on ollut mielessä itselläkin tuon pari vuotta jo, mutta jäänyt ajan puutteen ja sukellusparin puuttuessa hakematta.
Ai minäkö tyhmä? Nyt en ymmärrä...

arnevala
Viestit: 257
Liittynyt: To 13.09.2012 17:24

Re: Scuba

Viesti Kirjoittaja arnevala » Ma 27.05.2013 21:52

oh3mbc kirjoitti:Kehkeytyykö tästä suunnitelma!?! :D
Elekee nyt hullua yllyttäkö :wink:
On sitä hullumpiakin tempauksia ollut. Ei nyt vaan heti tule mieleen mitä... :lol:
Eihän tuo ole kun rapiat 400km sivu täältä Poriin...

Avatar
oh1noa
Viestit: 74
Liittynyt: Ke 10.11.2010 10:31

Re: Scuba

Viesti Kirjoittaja oh1noa » Ti 28.05.2013 9:34

Porin majakan vaativuusastetta lisää se, että se on noin 10 kilometriä Tahkoluodostakin avomerellä.

Itse olisin tehnyt magneettikätkön majakan kylkeen :)

http://www.marinetraffic.com/ais/fi/sho ... #top_photo

то
Viestit: 16
Liittynyt: To 16.05.2013 11:14

Re: Scuba

Viesti Kirjoittaja то » Ti 28.05.2013 14:25

Maailmalla olen törmännyt multityyppisiin sukelluskätköihin, esim

http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... 532349d415

Varmasti toimiva konsepti myös täällä? Noita laivanraatoja kun on meri täynnä :)

http://maps.hylyt.net/Hylyt/WreckMap.html

Ephief
Viestit: 35
Liittynyt: Ti 07.08.2012 15:40

Re: Scuba

Viesti Kirjoittaja Ephief » Ti 28.05.2013 14:54

Hep! Täällä ilmoittautuu vielä yksi OW-kortin omaava sukellusseurueeseen. Maski ja snorkkeli löytyy varusteita :)
Kuva

hippihiiri
Viestit: 69
Liittynyt: Pe 05.01.2007 12:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Scuba

Viesti Kirjoittaja hippihiiri » Ti 28.05.2013 15:06

No kai mäkin sit olen kiinnostunut :). AOWD. Ei välineitä eli sellaiset pitäisi jostain vuokrata. Yhden kätkön olen hakenut välineillä, tosin kyseessä oli EarthCache: http://coord.info/GC3Q9M3.

Avatar
olgone
Viestit: 17
Liittynyt: La 27.09.2008 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Scuba

Viesti Kirjoittaja olgone » Ti 28.05.2013 16:59

hippihiiri kirjoitti:Ei välineitä eli sellaiset pitäisi jostain vuokrata.
Tässä yksi hinnasto.

Niin ja kai tähän Porin dyykkiin pitää olla itsekkin kiinnostunut.. AOWD

arnevala
Viestit: 257
Liittynyt: To 13.09.2012 17:24

Re: Scuba

Viesti Kirjoittaja arnevala » Ti 28.05.2013 19:33

Sen verran tuntuu kiinnostusta olevan Poriin sukeltamaan, että yritän Porin urheilusukeltajien kanssa retken järjestää.
Jos tämä onnistuu niin laitan kortitetuille sukeltajille vielä miitin pystyyn ja mennään Poriin sukeltamaan :D
Lisätietoja tulee kunhan saan selvitettyä onnistuuko

Avatar
theorava
Viestit: 32
Liittynyt: Su 03.02.2008 17:43

Re: Scuba

Viesti Kirjoittaja theorava » Ti 28.05.2013 20:27

Jos retki järjestyy ja suinkin vain ajankohta itselle sopii, niin olen valmis ajelemaan nuo huikoset poriin ja takaisin tuon kätkön takia. Omat varusteetkin kun sattuu löytymään.
Ai minäkö tyhmä? Nyt en ymmärrä...

Marjis
Viestit: 432
Liittynyt: Pe 03.04.2009 15:29
Paikkakunta: Lahti

Re: Scuba

Viesti Kirjoittaja Marjis » Ti 28.05.2013 20:31

Harmi kun tämä on suunnitteilla nyt jo. Mulla kun on sairauden vuoksi sukelluskielto, joka toivottavasti poistuu jo syksyllä tai viimeistään talvella, niin en pääse vielä tänä kesänä mukaan. OWD löytyy.
Eniten kätköilyssä **tuttaa toiset kätköilijät.

arnevala
Viestit: 257
Liittynyt: To 13.09.2012 17:24

Re: Scuba

Viesti Kirjoittaja arnevala » Ti 28.05.2013 22:57

Palatakseni alkuperäiseen kysymykseen: perusvälineet ja veden alla: T/D ?

HenzuFIN
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 03.05.2011 18:27

Re: Scuba

Viesti Kirjoittaja HenzuFIN » Ke 29.05.2013 0:49

Tuo Porin seudulla oleva scuba houkuttelee ja pirun suuresti, kun kerran ihan tässä lähellä on ja FTF:kin vielä tarjolla.. Samaan se hakeminen on rajoittunut kuin muillakin, ei sinne ilman paria voi sukeltelemaan lähteä. :roll:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”