Bussipysäkille pysäköiminen?

Yleistä keskustelua kätköilystä
J4NN3
Viestit: 4
Liittynyt: To 23.05.2013 11:09

Bussipysäkille pysäköiminen?

Viesti Kirjoittaja J4NN3 » To 23.05.2013 13:33

Hei,

"Tieliikenneasetuksessa linja-autopysäkin merkki kieltää pysäköinnin 12 metrin etäisyydellä merkistä,[1] ellei reunakiveykseen ole värityksellä merkitty tästä poikkeavaa pysäkkialuetta. "
http://fi.wikipedia.org/wiki/Linja-autopys%C3%A4kki

kuitenkin monella kätköllä parkkipaikaksi mainitaan bussipysäkki, ja itsekin olen noin kymmenkunta kertaa pysäköinyt bussipysäkille hakeaksi geokätkön. Maaseudullahan tämä ei aiheuta mitään ongelmaa kun bussia ei välttämättä tule moneen tuntiin, ja ketään ole näköpiirissä odottamassa bussin kyytiin.

Antaako poliisi sakon, jos auto on parkissa bussipysäkillä esim. http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... wp=GC37D2V kätköä lokatessa? :?

Ymmärrän kyllä tämän pykälän taajamissa, mutta entäs haja-asutusalueella?

Prynde
Viestit: 139
Liittynyt: Ti 31.07.2012 17:31
Paikkakunta: Turenki, Janakkala

Re: Bussipysäkille pysäköiminen?

Viesti Kirjoittaja Prynde » To 23.05.2013 13:42

Taajama-alueella olin kerran pysäköinyt auton enempi jalankulkutien puolelle bussipysäkillä mutta poliisit eivät siitä mitään sanoneet kun kävivät kysymässä miksi pyörin taskulampun kanssa pusikoissa keskellä yötä.

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Bussipysäkille pysäköiminen?

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » To 23.05.2013 14:24

Itse olen muutamia kertoja pysäköinyt auton pysäkille mahdollisimman vähän haittaavasti! Kyseiset tapaukset ovat maaseudulla olevista kätkökohteista jotka muistomerkin kohdalla tai jopa siinä pysäkissä! Voihan sen hetkellisen pysäköinnin saada näyttämään "laillisemmalta pysäköinniltä" kun nostaa esim. nokkapellin auki :D

Yleisesti en suosittele pysäkkiä merkattavaksi p-merkillä, valinnan tekee jokainen itse miten toimii erinäisissä tilanteissa!
Aina ei ole edes sitä pysäkkiäkään maaseudulla minne autonsa lykkää ja vaatii sovellusta sen pienenkin läntin löytämiseen. Itse käytän näissä tilanteissa selkeää koelaudan päälle laitettavaa A4 kokoista tiedoitetta, jossa kerron pysäköinnin olevan erittäin lyhytaikainen ja jopa tulossa jo autolle kun asianomainen on lukemassa tiedoitetta ja puh. numero jotta voimme asiasta tarviten keskustella! Yhden kerran on maaseudulla isäntä traktoreineen pysähtynyt autolleni, mutta ei kuitenkaan soitellut vaan lopulta jatkoi matkaa. Näin tapauksen 500m päästä kun olin vasta menossa kätkön suuntaan :D
Viimeksi muokannut AFTM#4, To 23.05.2013 14:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Bussipysäkille pysäköiminen?

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » To 23.05.2013 14:28

Prynde kirjoitti:Taajama-alueella olin kerran pysäköinyt auton enempi jalankulkutien puolelle bussipysäkillä mutta poliisit eivät siitä mitään sanoneet kun kävivät kysymässä miksi pyörin taskulampun kanssa pusikoissa keskellä yötä.
No nyt jäi kyllä loppu kertomatta, just jännässä kohdassa?...

Avatar
Pretty.Killswitch
Viestit: 425
Liittynyt: Ti 29.05.2012 10:01
Paikkakunta: Savo

Re: Bussipysäkille pysäköiminen?

Viesti Kirjoittaja Pretty.Killswitch » To 23.05.2013 14:38

Riippuu paikallisen pysäköinninvalvonnan fanaattisuudesta. Yhdet sakot on itelle tullut Jyväskylässä pyörätiellepysäköinnistä, vaikka se nyt ei siinä just sillon ketään olisi haitannut, mutta kun laki on laki on laki ja se pirkko siihen tietenkin just sillon sattui paikalle sen 10 minuutin aikana. Jossain Helsingin suunnilla voi saada sakkoja ihan urakalla maastopysäköinnistä ja sitte taas esim Kuopiossa sakotetaan ihan kaikkea mikä liikkuu, tai siis ei liiku, poliisiautot, ambulanssit, kaikki ja kylän yleisin liikennemerkki on tietenkin pysäköinti kielletty.
X

omnium
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 08.07.2009 8:38

Re: Bussipysäkille pysäköiminen?

Viesti Kirjoittaja omnium » To 23.05.2013 18:45

Moro

Ostakaa sellainen keltainen vilkku katolle niin saatte parkeerata ilmaiseksi =) ja sit vaan selität että mittaat vaikka maastoa jos tulee kysymyksiä onhan teillä gepsit =)

HenzuFIN
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 03.05.2011 18:27

Re: Bussipysäkille pysäköiminen?

Viesti Kirjoittaja HenzuFIN » To 23.05.2013 21:42

Kiellettyähän se bussipysäkille pysäköinti on, mutta on sitä itsekin tullut kätköillessä harrastettua.. :roll:
Ja tälläin itse linja-autokuskina annan sen pienen vinkin ja suuren pyynnön, jos ja kun se auto täytyy pysäköidä pysäkille, niin ajakaahan se niin pitkälle pysäkin ETUreunaan (eli mahd. kauas menosuuntaan) kuin vain on mahdollista. Näin sitä mahdollisesti pysäkille tahtovaa linja-autoa ei *tuta (ainakaan paljoa) :)

Avatar
ansu75
Viestit: 241
Liittynyt: Ma 22.08.2011 21:43
Paikkakunta: Vihti

Re: Bussipysäkille pysäköiminen?

Viesti Kirjoittaja ansu75 » Pe 24.05.2013 16:34

Juuri noin kuin HenzuFIN neuvoi olen pyrkinyt tekemään jos joudun pysäkille auton jättämään. Yleensä bussipysäkkipysäköinti on kuitenkin hyvin lyhytkestoista, jos tiedän että kätköllä kestää, koitan löytää jonkun muun paikan mihin auton saa ujutettua.
~Don't worry, be happy!~

Geomurmelit
Viestit: 374
Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27

Re: Bussipysäkille pysäköiminen?

Viesti Kirjoittaja Geomurmelit » Pe 24.05.2013 20:37

AFTM#4 kirjoitti:Yleisesti en suosittele pysäkkiä merkattavaksi p-merkillä, valinnan tekee jokainen itse miten toimii erinäisissä tilanteissa!
Aina ei ole edes sitä pysäkkiäkään maaseudulla minne autonsa lykkää ja vaatii sovellusta sen pienenkin läntin löytämiseen.
Tässä olen samaa mieltä: Kätkökuvaukseen ei lisätä waypointtia laittomiin parkkiksiin, vaan lähimpään sopivaan lailliseen parkkikseen. Jos siinä kohdalla on pysäkki jota voi lyhyeen pysäköintiin hyödyntää, on se kätköilijän oman harkinnan asia sitten. Murmelikohtaisesti olen muutamia kertoja törmännyt kuvauksiin, joissa ilmoitettu parkkis on kohdassa, jossa on aivan vieressä nimenomainen pysäköintikieltomerkki ja paikanpäällä on iso vapaa parkkialue parinsadan metrin päässä.

Itse toki toivon, että kätkökuvauksissa ilmoitettaisiin parkkikset ja nimenomaisesti lisäwaypointteina, jolloin ne tulevat automaagisesti myös gepsin kartalle näkyville. Tietysti on tyhjää parempi, jos parkkisnaatit on ilmoitettu kuvauksessa, mutta reissun päällä niitä tulee harvoin etukäteen luettua ja toisaalta maastossa naattien kirjoittaminen kuvauksesta muistiin ja sitten erikseen naputtelu on aika mälsää. Erityisesti vieraspaikkakuntalaisille parkkisnaatit ovat mukavaa lisäpalvelua, kun se ei ole aina niin itsestään selvää kuinka kaukaa sen parkkiksen oikein löytää.

Mitä itse otsikon aiheeseen tulee, itsekin joskus tulee pysäkille pistettyä parkkiin, jos se purkki siinä pysäkillä tai aivan näköetäisyydellä on. Näillä kulmilla kaupungissa tosin yleensä sekin on vähän siinä ja siinä, kun sitä bussiliikennettä useimmiten on kohtuullisen tiheästi. Pyörätiet ja jalkakäytäviä en viitsi tukkia, vaikka siinä ei sillä hetkellä ketään liikukaan, joku toinen hetki voi liikkua. Itse olen useampaan kertaan kiroillut erityisesti lumisina talvina, kun jalkakäytävälle pysäköity auto tukkii tien niin, että lastenvaunujen/rattaiden kanssa ei ohi pääse kuin kiertämällä jostain helkkarin mutkan kautta tai parilla kerralla vilkkaasti liikennöidyn kadun puolelta autojen seassa koukaten. Ja pysäköijän mielestä ei se lyhytaikainen pysäköinti siinä ketään voi haitata...

0skari
Viestit: 68
Liittynyt: Pe 20.11.2009 9:14

Re: Bussipysäkille pysäköiminen?

Viesti Kirjoittaja 0skari » Pe 24.05.2013 22:16

:? Taajaman ulkopuolella auton voipi pysäköidä myös valkoisen reunaviivan ulkopuolelle, toki järkeä voi käyttää. Esim. Pysäköinti on erityisesti kielletty taajaman ulkopuolella AJORADALLA, jos tie on etuajo oikeutettu, mutta ajorata loppuu valkoiseen raunaviivaan, josta alkaa pientare, johon auton voi pysäköidä. Monasti pientareelle auto sopiikin. Toki muuta liikennettä, esim kevytliikenne, ei saa kohtuuttomasti häiritä ja muutenkin kannattaa esim valtatiellä käyttää tyyntä harkintaa, ettei jää satasta huristavan ajoneuvon ruhjomaksi. :roll:

santtu
Viestit: 170
Liittynyt: To 21.06.2007 18:44

Re: Bussipysäkille pysäköiminen?

Viesti Kirjoittaja santtu » Pe 24.05.2013 22:27

Tästä säätää tieliikenneasetus näin (joudun työn takia kaikenlaisia ihmeellisiäkin pykäliä seuraamaan, vaikka virkamies en olekaan): Muuta ajoneuvoa kuin linja-autoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä tiemerkinnöin osoitetulla matkalla (linja-autopysäkki-)merkin kummallekaan puolelle tai, jos merkintää ei ole, 12 metriä lähemmäksi merkkiä. Tälle alueelle saa kuitenkin pysäyttää ajoneuvon siihen nousemista tai siitä poistumista varten, jos se voi tapahtua linja-autoliikennettä estämättä.
Edit: No niin, nyt vasta luin alkuosankin ketjusta :oops: ... Mutta siis:
Ajoneuvon saa pysäyttää linja-auton pysäkille noudattaen merkkeihin 531 ja 532 (linja-autopysäkki) liittyviä säännöksiä. Ja ne oli tuossa edellä.
Noissa lakilinkeissä suosittelen käyttämään ja linkittämään suoraan alkuperäiseen Finlexiin.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”