Erikoinen esto?

Yleistä keskustelua kätköilystä
AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Erikoinen esto?

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » Pe 03.05.2013 15:54

Tänään kävin muutamilla kätköillä ja kotiin tullessa kirjasin ne tuolla www. geocaching.com sivustolla, myös päivän missauksenkin...
No usein annetaan fafo-pisteitä jos tykkää paikasta ja purkista, mutta en saanut fafo-pistettä antaa DNF kohteelle joka mielestä ehdottomasti kätkön arvoinen paikka? 8) Kertoisiko joku viisaampi miten tämä yhtälö on mahdollinen?

yrko
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 10.11.2009 12:33
Paikkakunta: Masku, Lemu

Re: Erikoinen esto?

Viesti Kirjoittaja yrko » Pe 03.05.2013 16:16

Minä olen antanut ihan hyvin pisteen dnf-lokkauksen yhteydessä. Ei ongelmaa. Onhan sulla tienattuja pisteitä jemmassa?

Black_Island
Viestit: 294
Liittynyt: Ma 22.12.2008 18:18

Re: Erikoinen esto?

Viesti Kirjoittaja Black_Island » Pe 03.05.2013 16:21

Olen yrittänyt joskus laittaa DNF:lle favoa, mutta ei se onnistu. Sen saa kyllä muistaakseni valittua valikosta, mutta ei se mene perille. Hölmö sääntö :lol:

yrko
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 10.11.2009 12:33
Paikkakunta: Masku, Lemu

Re: Erikoinen esto?

Viesti Kirjoittaja yrko » Pe 03.05.2013 16:27

Menin tarkistamaan, eikä sitä favoa näy. Pah! Nyt pitää mennä löytämään se purnukka :wink:

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Erikoinen esto?

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » Pe 03.05.2013 16:42

Total Favorite Points: 117, Logs Until Next Favorite Point: 7

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Erikoinen esto?

Viesti Kirjoittaja arisoft » Pe 03.05.2013 17:47

Minä olen alusta asti käsittänyt asian niin, että favoja oikeuttaa antamaan vain löydetyt kätköt ja niitä voi antaa vain löydetyille kätköille.

Joskus voi toki tulla sellainen kätkö vastaan, että favon haluaisi antaa ihan notellakin.

Luir
Viestit: 30
Liittynyt: Ti 21.06.2011 21:25

Re: Erikoinen esto?

Viesti Kirjoittaja Luir » Pe 03.05.2013 18:00

Mä kaipaan usein mahdollisuutta antaa favo mystille, jonka kimpussa olen kulutanut viehättäviä tunteja ja jonka tekemiseen omistaja on nähnyt paljon vaivaa. Usein nämä kätköt ovat aivan toisella puolella Suomea ja on varsin epävarmaa, pääsenkö niitä koskaan hakemaan. Vaikeamman puoleisiin olen usein kirjoittanut noten ja kehunut siinä.

Avatar
oh3mbc
Viestit: 465
Liittynyt: Su 03.02.2008 10:00
Paikkakunta: Virrat

Re: Erikoinen esto?

Viesti Kirjoittaja oh3mbc » Pe 03.05.2013 18:29

Luir kirjoitti:Mä kaipaan usein mahdollisuutta antaa favo mystille, jonka kimpussa olen kulutanut viehättäviä tunteja ja jonka tekemiseen omistaja on nähnyt paljon vaivaa. Usein nämä kätköt ovat aivan toisella puolella Suomea ja on varsin epävarmaa, pääsenkö niitä koskaan hakemaan. Vaikeamman puoleisiin olen usein kirjoittanut noten ja kehunut siinä.
Kokeilin tuossa eräälle kätkölle sellaista että loggaan sen löydetyksi, ja annan favon. Heti tämän jälkeen poistan löytöloggauksen. Favo jäi edelleen...
"Äiti, miksi setä vain katselee vettä, eikä kerää sitä? -Shh, setä on oikeasti etsimässä tänne piiloitettua aarretta."

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Erikoinen esto?

Viesti Kirjoittaja arisoft » Pe 03.05.2013 21:29

oh3mbc kirjoitti:Kokeilin tuossa eräälle kätkölle sellaista että loggaan sen löydetyksi, ja annan favon. Heti tämän jälkeen poistan löytöloggauksen. Favo jäi edelleen...
Siinähän se onkin. Nyt ei favon pois jättämiseksi riitä enää edes se tekosyy, että ei ole ratkonut mysteeriä, löytänyt kätköä tai saanut ylipäätään nimeään lokiin! Tuohan mahdollistaa jopa yli 100% favorite suhteen :D

yrko
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 10.11.2009 12:33
Paikkakunta: Masku, Lemu

Re: Erikoinen esto?

Viesti Kirjoittaja yrko » Pe 03.05.2013 21:33

haksu10 kirjoitti:Lopetin kyllä harrastuksen aivan viime tipassa... ei menisi omaan jakeluun se, että kätkölle annetaan favoja sen perusteella että paikka on kiva vaikka kätköä ei edes ole löydetty :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Olen lukenut Haksun purkkien lokkauksia ja myönnän kyllä niistä ilmenevän panostuksen itse purkkiin. Sen verran jo muutakin nähnyt, että en suostu myöntämään koko harrastuksen annin olevan pelkässä purkissa. Kyllä meillä on tekijöitä, jotka keksivät hienoja kohteita ja/tai vääntävät huomattavan hienoja kätkökuvauksia. Molemmat nautittavissa ilman löytöä.
Eipä tästä enempää.

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Erikoinen esto?

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » Pe 03.05.2013 21:44

haksu10 kirjoitti:Lopetin kyllä harrastuksen aivan viime tipassa... ei menisi omaan jakeluun se, että kätkölle annetaan favoja sen perusteella että paikka on kiva vaikka kätköä ei edes ole löydetty :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Kohdettahan kätköilyssä esitellään! Nyt yleisesti purkki ryteikössä ja etsikää kilpaa!... On ok paikkojakin kätköillä kuten maisemapaikkoja jonne ei olisi koskaan mennyt ilman kätkön asettamista kun ei paikkaa edes tiennyt olevan olemassakaan. Se että ei vain löytänyt maisemaan verraten olevaa pientä purkkia ei se tee maisemasta ja kohteesta huonoa ja sanoa sitä huonoksi ja vasta pienen purkin löydön jälkeen se onkin jeeee ja favooooo? On "favo" kohteita ilman purkkejakin retkeilijöiden piireissä ja se ilmeisen typerää Haksun mielestä myös?....

Haksu taitaa olla tehnyt jo liikaa työtä tämän sivuston syystä? :(

Pete_P
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 17.07.2012 17:53

Re: Erikoinen esto?

Viesti Kirjoittaja Pete_P » Pe 03.05.2013 22:30

AFTM#4 kirjoitti:
Kohdettahan kätköilyssä esitellään! Nyt yleisesti purkki ryteikössä ja etsikää kilpaa!... On ok paikkojakin kätköillä kuten maisemapaikkoja jonne ei olisi koskaan mennyt ilman kätkön asettamista kun ei paikkaa edes tiennyt olevan olemassakaan. Se että ei vain löytänyt maisemaan verraten olevaa pientä purkkia ei se tee maisemasta ja kohteesta huonoa ja sanoa sitä huonoksi ja vasta pienen purkin löydön jälkeen se onkin jeeee ja favooooo? On "favo" kohteita ilman purkkejakin retkeilijöiden piireissä ja se ilmeisen typerää Haksun mielestä myös?....

Haksu taitaa olla tehnyt jo liikaa työtä tämän sivuston syystä? :(
Siis geokätköjä ilman kätköjä? Hmm... Mielenkiintoista, pitänee aloittaa suunnistamaan.

Black_Island
Viestit: 294
Liittynyt: Ma 22.12.2008 18:18

Re: Erikoinen esto?

Viesti Kirjoittaja Black_Island » Pe 03.05.2013 22:33

Kyllä minä ymmärrän hyvin sen, että kätkölle haluaisi antaa favon, vaikkei sitä olisi löytänyt. Otanpa vaikka esimerkiksi tämän kätkön Jäämeren rannalta: Gavesluft. Tuon löysimme koko perheellä, mutta vaikka emme olisi löytäneet, niin favon olisin halunnut antaa. Ihan kätkön perässä me sinne ajoimme ja näimme samalla ensimmäistä kertaa elämässä keskiyön auringon. Hetki mietittiin yöllä, että jäädäänkö nukkumaan leirintäalueelle vai ajetaanko Norjan puolelle 50km ja takaisin nähdäksemme jotain ainutlaatuista. Ei taatusti olisi lähdetty ilman kätköä saati sitten osattu tuonne eli ihan kätkön ansiosta me tuon paikan näimme. Ja kyllä se mielestäni olisi oikeutettua favon antamiseen, vaikka itse muovirasiaan ei olisi nimeään saanutkaan raapustettua.

Ainut kätkö, jolle olen yrittänyt favon antaa DNF:n kirjaamisen jälkeen on Pele53:n viime vuoden Suomen paras geokätkö Eihän tässä ole mitään järkeä!. Paikka ei mitenkään erikoinen ollut, mutta toteutus huippulaatua. Se, ettei saa nimeään lokikirjaan ja siten "found it"-merkintää on mielestäni joskus epäoleellinen asia kätkön favo-pisteiden kannalta.

Ei kaikkia tarvitse aina löytää saadakseen elämyksiä :). Ja elämyksestäkin olisi kiva joskus voida laittaa se kiitos favon muodossa, vaikkei itse kätköä löytäisikään. Sama sopii aiemmin keskustelussa mainittuihin mukaviin mysteereihin. Niillekin olisi kiva jaellafavon muodossa kiitoksia, vaikkei siellä päin koskaan edes kävisi.

Silti: tyydyn kyllä tilanteeseen, että vain löydetyille voi antaa favon. Vaikka niinkuin tässä todettiin, niin onnistuu se favojen paiskominen sinne ja tänne joka tapuksessa "kikkailemalla", jos niin haluaa :lol: .

Avatar
sgt_pepper
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 19.12.2007 18:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Erikoinen esto?

Viesti Kirjoittaja sgt_pepper » La 04.05.2013 7:51

haksu10 kirjoitti:Lopetin kyllä harrastuksen aivan viime tipassa... ei menisi omaan jakeluun se, että kätkölle annetaan favoja sen perusteella että paikka on kiva vaikka kätköä ei edes ole löydetty :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Kyllä mä tän mielipiteen ymmärrän, kuten myös tuon vastakkaisen. Voihan olla että paikka on hieno tai mysteeri oli favon arvoinen, mutta sitten se purkki onkin surkein viritelmä ikinä. Voi siinä purkin löytäessä vähän katua, että miksi mä tälle favon annoin ennen kuin löysin. Mutta eihän siinä mitään pahaa ole tapahtunut, kun sen favon voi poistaa milloin haluaa. Kyllä mäkin haluasin tietää sen koko konaisuuden ennen kuin annan favon, mutta jos tämä ei jonkun mielestä ole tarpeellista niin mikäs siinä. Omatpa on favonsa. Niitä on kuitenkin niin rajattu määrä, etten kaikille niitä jakele.

Tuohan myös vääristäisi tilastoja, mutta ei sillä mitään dramaattisia vaikutuksia ole. Voisi vaan tulla sellainen jännä tilanne, että purkin löytäjistä 120 % olisi antanut favon...

edit: Ja sitten tietysti yksi tilanne tulee mieleen, missä voisin antaa favon ilman löytöä: Jos olen löytänyt purkin, mutta se on jäätynyt tms. enkä saa nimeä logiin ja se olisi sellaisessa paikassa, etten pysty sinne toista kertaa tulemaan. Tosin jos se favon ansaitsisi, niin päällimmäisenä harmistuksena olisi se, ettei saa logattua, eikä se favo, joten...

Luir
Viestit: 30
Liittynyt: Ti 21.06.2011 21:25

Re: Erikoinen esto?

Viesti Kirjoittaja Luir » La 04.05.2013 9:40

En mä tradeille tms. kaipaakaan mahdollisuutta antaa favoa ilman löytöä, mutta "sohvamysteille" välillä. Mun kätköilyharrastuksen iso osa - ajallisesti varmaan tuplat maastossa vietettyyn - on mystien ratkominen kotona. Kun oma terveys on vuosien mittaan vaihdellut niin, että saattaa mennä parikin kuukautta ilman, että on realistista lähteä fillaroimaan, on mystien ratkominen entistäkin tärkeämpää. Mä olisin valmis antamaan favot hyvin tehdyille mysteille näkemättä purkkia. Oletan, että hyvin tehdyssä mystissä myös purkki on asiallinen. Ei sen tarvitse olla mikään ihme paikka eikä erikoishieno viritys, normi ehjä, kuiva pakasterasia kivenkolossa riittää. Tosin usein ne piilottajat, jotka haluavat ja jaksavat tehdä vaivalla hienon mystiosuuden, haluavat tehdä siihen myös hienon purkin.

Esimerkkeinä mysteistä, joille antaisin favon jo nyt, vaikken ole päässyt vielä hakemaan: Tomiron 4 Days a Detective, ses60:n Violette, Where's the Cat? ja Tintti ja Tane sekä osmi7:n Oopperan kumitus., muutamia mainitakseni.

Tuohon Oopperan kumituksen noteen olenkin sen olennaisen tiivistänyt: favon antaisin kiitoksena ja arvostuksena vaivannäöstä.

Mutta joo, en minä aktiivisemmin tätä "puutetta" murehdi, keskeneräisissä mysteissä riittää puuhaa sen verran :lol: , kiitos mm. Arisoft ja Pete_P. Täytyisikin saada antaa piina-favo sellaisille mysteille, joita on tahkonnut tuntitolkulla ja vieläkin koukuttaa, vaikka ei aukene. :mrgreen:

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Erikoinen esto?

Viesti Kirjoittaja arisoft » La 04.05.2013 12:50

Suomessa on nyt yksi kätkö, jolla on 200% favoja! GC.COM tosin näyttää edelleen 100% vaikka 2 favoa on saatu yhdellä löydöllä.

Avatar
pulk
Viestit: 131
Liittynyt: La 06.09.2008 20:40
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Erikoinen esto?

Viesti Kirjoittaja pulk » La 04.05.2013 17:04

Mitä muuten tapahtuu jos laittaa löytöloggauksen ja favoritepisteen ja sen jälkeen poistaa loggauksen?
Oikeasti piilottanut: 5+1+1+1+1+1+1+1 = 12

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Erikoinen esto?

Viesti Kirjoittaja aku506 » La 04.05.2013 17:08

sakura_ kirjoitti:Mitä muuten tapahtuu jos laittaa löytöloggauksen ja favoritepisteen ja sen jälkeen poistaa loggauksen?
Ketjussa on todettu jo aiemmin, että favo jää.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Erikoinen esto?

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » La 04.05.2013 19:28

Pete_P kirjoitti:
Siis geokätköjä ilman kätköjä? Hmm... Mielenkiintoista, pitänee aloittaa suunnistamaan.
[/quote]

Tutustu esim. tähän julkaisuun. http://www.varuste.net/Suomen+100+-+Geologiset+kohteet
Monet retkeilijät , suunistajat , melojat jne. luonnossa liikkuvat tietävät erinäisiä upeita paikoja kotimaamme maastossa ja näitä ei ole purkitettu eikä välttämättä edes missään kirjattuna tietona. Voi näitä favottaa ihan hyvin toisille "lajitovereille"!

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Erikoinen esto?

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » La 04.05.2013 19:33

Voihan sen "favoruusukkeen" vaikka tulostaa paperille, laminoida ja sitten jättää sinne hienolle maisemapaikalle johonkin näkyvään kohtaan niin muutkin kävijät näkee että paikkaa on "favotettu." Mutta kätkölle annetaan se "favo" vasta sitten kun se on löydetty. Waymarkkaushan on myös kätkötöntä kätköilyä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”