FTF ja kätkön arvostus

Yleistä keskustelua kätköilystä
mixer89
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 23.01.2013 18:34

FTF ja kätkön arvostus

Viesti Kirjoittaja mixer89 » Su 31.03.2013 12:58

Terve,

Peilailen tässä vain omia mielipiteitäni, mutta olen nyt muutamalla purkilla törmännyt ilmiöön, josta mielipidettä kysyisin teiltä.. Eli muutamassa kätkössä on ollut FTF ruutu tyhjänä, kuitenkin kävijöitä on ollut kätköllä monta. Lisäksi nettiin ei ole FTF:ää kukaan ilmoittanut ottaneensa. Tietenkään tämä ei ole pakollista, mutta ainakin itsestä tuntuisi, jos oman purkin kohdalla vastaava kävisi, että kätköni on ollut niin surkea, ettei kukaan halua tästä myöntää FTF:ää ottaneensa.. Tietenkin jos on jo monta FTF:ää niin ymmärrän ettei kiinnosta ottaa virallista FTF:ää, mutta miksi sitten lähteä hunttiin jos ei kiinnosta?

Oletteko arvon kanssakätköiliät törmänneet tällaiseen ja mitä mieltä olette tällaisesta?

Avatar
Maitomies
Viestit: 645
Liittynyt: To 17.11.2011 21:13
Paikkakunta: Hattula
Viesti:

Re: FTF ja kätkön arvostus

Viesti Kirjoittaja Maitomies » Su 31.03.2013 13:03

Ite oon jemmannu jemmani kaikkia varten enkä ftf:ää. :D :D
Onhan se ihan kiva seurata kuka siellä ekana käy, varsinkin siinä mielessä että on oikeesti löydettävä, mutta muuten ei juurikaan kätkön arvostuksesta kerro mulle se ekan kävijän mielipide vaan ehkä pidemmällä aikavälillä muodostunut mielipide loggauksissa ... Eikä ne favopinnatkaan kaikkea kerro, vaikka ihan mukavalta tuntuu niitäkin saada.
- Maitomies -
Onnellinen ihminen kulkee usein vakaasti polkua, jota tuhat onnetonta väittää vääräksi.
https://maitomies.wordpress.com
https://www.facebook.com/geo.maitomies

Avatar
LQ
Viestit: 470
Liittynyt: To 11.01.2007 12:33

Re: FTF ja kätkön arvostus

Viesti Kirjoittaja LQ » Su 31.03.2013 13:05

Eiks tossa nyt sekoitettu mustikoita ja omenoita keskeneään... Väittäisin että huomattavalle osalle kätköilijöitä joku FTF on ihan EVVK, eikä sillä ole mitään tekemistä kätkön arvostuksen kanssa suuntaan eikä toiseen.
Piilotettu: 12 Löydetty: noin 2000 +/- 1000, en minä tarkkaan tiedä...

1jone
Viestit: 103
Liittynyt: Su 22.04.2012 11:53

Re: FTF ja kätkön arvostus

Viesti Kirjoittaja 1jone » Su 31.03.2013 13:58

Voin omalta kohdaltani mainita, etten merkkaa FTF löytöjäni enään.
Niistä syntyi tuossa jokin aika sitten sellainen poru vinku itku potku ja raivari niin monelle kätköilijälle.
Jos kerran jonkun elämä on kiinni jostain tilastosta, niin en halua aiheuttaa kenenkään henkistä kuolemaa.
Tykkään kyllä huntissa käydä välillä, mutta se on fiilisten mukaan.
Ne kuuluisat minimiitit ovat mukavia, ja FTF huntissa sellainen on taattu aina täälläpäin.
Minulle tämä on harrastus joka on minulle hauskaa, ei siis veristä taistoa tilastosta.
Olen pahoillani jos kätkön tekijä sellaista odottaa, enkä sellaista kirjaa.
Toki tykkään tilastoja katsella, mutta intressini on siirtynyt puhtaasti haasteiden saavuttamiseen.
Arvostus kätköstä ei kerro koko totuutta, kun aina ei ole mahdollisuutta antaa favoa, vaikka haluaisikin.
Niiden kertymä kun ei mene aina samaan tahtiin, kuin loistavien toteutusten löytäminen.
Päivä kerrallaan kätköillään, fiilis kyseisenä päivänä käytettävissä olevan ajan kanssa, määrittelee mitä haetaan ja mihin aikaan.
FTF palkinnon olen kuitenkin laittanut molempiin tekemiini kätköihin.
Molemmat palkinnot ovat olleet sellaisia, jotka kelpaavat kätkön tekemiseen. (loki,kynä,grippi ja silicaa tarpeeksi)
Viimeisimpään laitoin purkin myös, kun kerran oli tilaa jemmassa riittävästi.
Omilla purkeillani olen ollut paikalla katsomassa FTF,fän saamista.
Viimeisellä piti ojentaa auttavaa kättä hieman, jotta loggaus tuli todeksi. (vaatii erikois välineitä)
Olen pahoillani jos pahoitan jonkun mielen tällaisella toiminnallani, se ei ole tarkoitus.
Annan kaikkien kukkien kukkia, jne...
...ja onhan tämä hieno harrastus, kun on valinnan varoja niin moneen suuntaan :D

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: FTF ja kätkön arvostus

Viesti Kirjoittaja arisoft » Su 31.03.2013 16:20

mixer89 kirjoitti:Terve,

Peilailen tässä vain omia mielipiteitäni, mutta olen nyt muutamalla purkilla törmännyt ilmiöön, josta mielipidettä kysyisin teiltä.. Eli muutamassa kätkössä on ollut FTF ruutu tyhjänä, kuitenkin kävijöitä on ollut kätköllä monta. Lisäksi nettiin ei ole FTF:ää kukaan ilmoittanut ottaneensa. Tietenkään tämä ei ole pakollista, mutta ainakin itsestä tuntuisi, jos oman purkin kohdalla vastaava kävisi, että kätköni on ollut niin surkea, ettei kukaan halua tästä myöntää FTF:ää ottaneensa.. Tietenkin jos on jo monta FTF:ää niin ymmärrän ettei kiinnosta ottaa virallista FTF:ää, mutta miksi sitten lähteä hunttiin jos ei kiinnosta?

Oletteko arvon kanssakätköiliät törmänneet tällaiseen ja mitä mieltä olette tällaisesta?
Liittyyköhän tämä johonkin Hämeen erikoisuuteen, jossa on sitten päädytty tilanteeseen, että löytäjät eivät ole osanneet päättää, kuka saa nimensä kirjoittaa FTF-sarakkeesen. Itse olen nähnyt tapauksen, jossa FTF oli kirjattu nettiin, mutta ei kätkön tyhjään lokikirjaan :? Tuossa tilanteessa jätin FTF-sarakkeen täyttämättä.

Ehkä asiasta ei tarvitse olla mitään mieltä. Voithan sinä kysyä ensimmäisiltä löytäjiltä, miksi sarake jäi tyhjäksi.

finder313
Viestit: 79
Liittynyt: Pe 24.02.2012 18:38
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: FTF ja kätkön arvostus

Viesti Kirjoittaja finder313 » Su 31.03.2013 16:38

En usko, etteikö kätköä arvosteta vaan se, että kaikki ei arvosta FTF:iä, jonka toisalta ymmärrän (ja toisaalta en :))

Avatar
Salaneuvos
Viestit: 419
Liittynyt: Pe 11.05.2007 16:02
Paikkakunta: Lempäälä

Re: FTF ja kätkön arvostus

Viesti Kirjoittaja Salaneuvos » Su 31.03.2013 16:42

arisoft kirjoitti:
mixer89 kirjoitti:Terve,

Peilailen tässä vain omia mielipiteitäni, mutta olen nyt muutamalla purkilla törmännyt ilmiöön, josta mielipidettä kysyisin teiltä.. Eli muutamassa kätkössä on ollut FTF ruutu tyhjänä, kuitenkin kävijöitä on ollut kätköllä monta. Lisäksi nettiin ei ole FTF:ää kukaan ilmoittanut ottaneensa. Tietenkään tämä ei ole pakollista, mutta ainakin itsestä tuntuisi, jos oman purkin kohdalla vastaava kävisi, että kätköni on ollut niin surkea, ettei kukaan halua tästä myöntää FTF:ää ottaneensa.. Tietenkin jos on jo monta FTF:ää niin ymmärrän ettei kiinnosta ottaa virallista FTF:ää, mutta miksi sitten lähteä hunttiin jos ei kiinnosta?

Oletteko arvon kanssakätköiliät törmänneet tällaiseen ja mitä mieltä olette tällaisesta?
Liittyyköhän tämä johonkin Hämeen erikoisuuteen, jossa on sitten päädytty tilanteeseen, että löytäjät eivät ole osanneet päättää, kuka saa nimensä kirjoittaa FTF-sarakkeesen. Itse olen nähnyt tapauksen, jossa FTF oli kirjattu nettiin, mutta ei kätkön tyhjään lokikirjaan :? Tuossa tilanteessa jätin FTF-sarakkeen täyttämättä.

Ehkä asiasta ei tarvitse olla mitään mieltä. Voithan sinä kysyä ensimmäisiltä löytäjiltä, miksi sarake jäi tyhjäksi.
Hämeenlinnassa ja sen ympäryskunnissa ei koko hämeessä :? , esim tampereen seudulla FTF huntti on mukava mini miitti hetki jossa käydään morjestamassa muita kätköilijöitä.
mixer89 kirjoitti:Terve,

Peilailen tässä vain omia mielipiteitäni, mutta olen nyt muutamalla purkilla törmännyt ilmiöön, josta mielipidettä kysyisin teiltä.. Eli muutamassa kätkössä on ollut FTF ruutu tyhjänä, kuitenkin kävijöitä on ollut kätköllä monta. Lisäksi nettiin ei ole FTF:ää kukaan ilmoittanut ottaneensa. Tietenkään tämä ei ole pakollista, mutta ainakin itsestä tuntuisi, jos oman purkin kohdalla vastaava kävisi, että kätköni on ollut niin surkea, ettei kukaan halua tästä myöntää FTF:ää ottaneensa.. Tietenkin jos on jo monta FTF:ää niin ymmärrän ettei kiinnosta ottaa virallista FTF:ää, mutta miksi sitten lähteä hunttiin jos ei kiinnosta?

Oletteko arvon kanssakätköiliät törmänneet tällaiseen ja mitä mieltä olette tällaisesta?
Taidat puhua Numeropino ja Bomgaa Biilit kätköistä, syy miksi kyseisissä kätköissä ei ole merkintää " FTF @ xx:xx " johtuu vaan ensimmäisten löytäjien halusta olla mainitsematta koko asiaa logeissaan. Ei kätköjen laadusta.
Fortuna Favet Fortibus

Avatar
Maitomies
Viestit: 645
Liittynyt: To 17.11.2011 21:13
Paikkakunta: Hattula
Viesti:

Re: FTF ja kätkön arvostus

Viesti Kirjoittaja Maitomies » Su 31.03.2013 19:06

arisoft kirjoitti: Liittyyköhän tämä johonkin Hämeen erikoisuuteen, jossa on sitten päädytty tilanteeseen, että löytäjät eivät ole osanneet päättää, kuka saa nimensä kirjoittaa FTF-sarakkeesen.
tuskinpa vainen? Oiskohan mahdollista semmonenkin niin että eivät oo vaan huomanneet että ftf:lle on oikein sarake varattu. Mulla ei ainakaan kaikissa logeissa oo ollu ees erikseen omaa ruutua ftf:lle, on vaan ekan logikirjan ekan sivun eka rivi ... :lol:
Kerran olen tyhjään logikirjaan kirjannu enkä kyllä muista oliko siinä ekaa ruutua mitenkään korostettu...
- Maitomies -
Onnellinen ihminen kulkee usein vakaasti polkua, jota tuhat onnetonta väittää vääräksi.
https://maitomies.wordpress.com
https://www.facebook.com/geo.maitomies

Avatar
Helovirta
Viestit: 289
Liittynyt: Ti 03.08.2010 13:46
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: FTF ja kätkön arvostus

Viesti Kirjoittaja Helovirta » Su 31.03.2013 23:54

[quote="arisoft"]

Itse olen nähnyt tapauksen, jossa FTF oli kirjattu nettiin, mutta ei kätkön tyhjään lokikirjaan :? Tuossa tilanteessa jätin FTF-sarakkeen täyttämättä.

Arisoft, totuus on tarua ihmeellisempi! Mainitsemassasi tapauksessa ftf oli kirjattu lokivihkon suojana olleeseen läpinäkyvään muovikanteen, eli vaikka ftf-ruutu olikin tyhjä, niin loggaus kyllä löytyi lokista!
"...I shall be telling this with a sigh. Somewhere ages and ages hence: Two roads diverged in a wood, and I — I took the one less traveled by, and that has made all the difference." (Robert Frost, The Road Not Taken 1920).

ATT02
Viestit: 48
Liittynyt: Ke 20.08.2008 13:21

Re: FTF ja kätkön arvostus

Viesti Kirjoittaja ATT02 » Ma 01.04.2013 15:34

Kun tuo entinen hieno Kanta-Hämäläinen FTF-käytäntö näyttää usein putkahtavan esille negatiivisessa mielessä, lienee paikallaan vielä viimeisen kerran tarkentaa asioita. Arisorftillekin tiedoksi : Ei ole varmaan jäänyt ftf täällä merkkaamatta – sen kirjasi aina kyseinen ENSILÖYTÄJÄ. Se, että ftf jätettiin jakamatta, eli muut olivat luonnostaan vapaaehtoisia luopumaan omasta ”osuudestaan” kaverin hyväksi, oli mielestäni arvokas ja jalo piirre harrastuksessa. En tiedä miten riitaisaa porukkaa muualla on, mutta täällä se sujui herrasmiesmäisesti ja tasa-arvoisesti ihan luonnostaan. Sanotaan, että jos tuota ”titteliä” ei jaeta, aiheutuu veristä ryysistä uudelle purkille – tuo nyt kuulostaa aika naurettavalta sellaisen mitättömän saamiseksi, mikä ei ole edes virallinen meriitti. Tokihan tavoitteen on se FTF, jos kerran hunttiin lähtee, mutta kyllä täällä on usein menty samalla kyydillä hunttiin, on jatkettu seuraavalle yhteisellä kyydillä… eikä se ”jakamisperusteita” mitenkään muuttanut. FTF tuntui ehkä arvokkaammalta, koska toiset luopuivat tahollaan ”osuudestaan” kaverin hyväksi. Näyttää vallitsevan sellainen käsitys, että itsekkäästi on oltu jakamatta kaverille mitätöntä osuutta mitättömästä, kun todellisuus on ollut se, että on kaverille haluttu antaa kokonainen ilo ensilöydöstään – koko porukalla siitä iloiten. Olen hyvin tyytyväinen, että tuollaisen hienon luonnollisen yhteisöllisyyden olen pääsyt tämän harrastuksen parissa kokemaan. FTF:n arvo lisääntyi yhteisöllisen yhteisymmärryksen ja omasta oikeudesta luopumisen kautta. Usein poikettiin ftf-kahveillakin normaalin minimiitin lisäksi. Nykyään itse huomaa lähtevänsä aika laiskasti huntteihin – kai sitten ovat kärsineet inflaation – lähtee hieman myöhässä, niin että miittiin ehtii, kun ”tittelit” on jo jaettu :wink: . En tiedä miten mahdolliset ftf-palkinnot jaetaan, kolikkokin on aika vaikea jakaa… hmmm… sahallahan se kyllä onnistuu :lol: :lol: :lol: Antaa vaan kaikkien kukkien kukkia liiemmälti arvostelematta… tämähän on iloinen harrastus!

Prynde
Viestit: 139
Liittynyt: Ti 31.07.2012 17:31
Paikkakunta: Turenki, Janakkala

Re: FTF ja kätkön arvostus

Viesti Kirjoittaja Prynde » Ma 01.04.2013 20:28

En tiennyt että tapana oli luopua, minulle asia aina esitettiin niinpäin ettei kyseinen kätköilijä suostu jakamaan sen tarkemmin selventämättä miksi.
Itse päätin noudattaa viralliseksi linjaksi luulemaani http://www.geowiki.fi/FTF sivun esittämää linjaa ftf:n jaosta, etenkin kun gc.fi kehottaa siihen.
Siihen nähden että FTF on mitätön epävirallinen meriitti se tuntuu eräille olevan todella tärkeä kuten 1jone aiemmin totesi.

andyyh
Viestit: 78
Liittynyt: To 21.04.2011 13:22

Re: FTF ja kätkön arvostus

Viesti Kirjoittaja andyyh » Ma 01.04.2013 20:56

Njoo, olishan se kiva laittaa aina muiden tietoon tai edes kätköttäjän milloin on kätkö löytynyt ekan kerran, mutta kukin tavallaan. Tässä tapauksessa taitaa vastaus löytyä siitä, ettei ekoja löytäjiä FTF:t kiinnosta, vaan haluavat uudet kätköt pois kartalta. :)

Ja itsekin olen luullut, että se on jalo teko jakaa FTF vähän myöhästyneiden kanssa (tai porukan kesken), ettei pieni myöhästyminen ala sitten harmittamaan toista/toisia, ja toisin päin että se on itsekästä pitää FTF vain itsellään.
Nobody knows who I really am. I never felt empty before.
Kuva

mixer89
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 23.01.2013 18:34

Re: FTF ja kätkön arvostus

Viesti Kirjoittaja mixer89 » Ma 01.04.2013 21:49

Joo, siis itse laitan logikirjaan tyylitellyn ruudun, joka on vähän niinkuin onnittelu FTF:stä. Hieman ehkä sellainen semi-höh fiilis oli, kun huomasin, ettei sitä oltu täytetty.. Mutta kukin siis tyylillään, enkä nyt itkupotkuraivareita tuon takia saanut :D Mutta kyllä se mielestäni selkeyttää tilannetta, että tiedettäisiin kuka kätköllä on ekana käynyt.

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: FTF ja kätkön arvostus

Viesti Kirjoittaja Geovius » Ma 01.04.2013 21:57

mixer89 kirjoitti:Mutta kyllä se mielestäni selkeyttää tilannetta, että tiedettäisiin kuka kätköllä on ekana käynyt.
Eikös se ole se jonka nimi on ekana lokikirjassa ja piste.

Avatar
Keokas
Viestit: 256
Liittynyt: Ke 14.12.2011 1:48

Re: FTF ja kätkön arvostus

Viesti Kirjoittaja Keokas » Ma 01.04.2013 22:26

Kun tähän leikkiin olin vasta tutustumassa, käsite äfteeäf (tai eftiief) tuli kyllä tutuksi. Tulipa muutamien perässä juostua ja joitakin saatuakin.
Nykyään pelin suola löytyy jostain aivan muualta. Poistin itseni Haksun FTF-listoilta ja jos satun purkille ensimmäisenä, en laita tätä kirjainyhdistelmää loggaukseeni.
Minulle kätköily ei ole kilpailua.
Yleensä haen uudet lähipurkit julkaisua seuraavana päivänä tai säästän parempaan ajankohtaan. Purkin arvostuksen kanssa tällä ei ole mitään tekemistä.
Huntin yhteydessä olevat minimiitit ovat tietysti kivoja, mutta jos kyseessä on vaikkapa kiipeilykätkö, menen hakemaan sen mieluummin sitten kun paikalla on rauhallista. Saanpahan ainakin itse kiivetä jonottamatta vuoroani.
Joskus on kuitenkin hauskaa tehdä jäynää hunttereille ja sännätä jollekin helpolle uudelle heti julkaisun jälkeen. Mokoman takia en kuitenkaan mitään hälyjä ole tilannut, enkä tilaakaan.
Mutta kiva että tätä voi leikkiä niin monella tavalla :-)

arnevala
Viestit: 257
Liittynyt: To 13.09.2012 17:24

Re: FTF ja kätkön arvostus

Viesti Kirjoittaja arnevala » Ma 01.04.2013 22:43

Pari kertaa olen kätköä arvostanut niin että FTF:n metsästämisen s ijaan olen nauttinut rauhassa kätköllä käymisestä. Erinomainen esimerkkii oli eilen julkaissut Sorsaveden kätköt: FTF:ää huomattavasti enemmän luontokätköistä sain toisten kanssa loistavana päivänä käymällä ja toisia kätköillä tapaamalla kuin että olisi pimeällä varmalle FTF:lle rynnännyt. FTF:n kyllä kleimaan, mutta arvostusta kätkölle voi osoittaa myös nauttien sillä käynnistä ilman FTF-h
untin kiirettä.
Kaupungilla tradit ja mysteerit: race is on [;)]
Ja toivottavasti toisia ehtii tapaamaan [:)]

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”