Kun geokätköily tyhmentää...

Yleistä keskustelua kätköilystä
mixer89
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 23.01.2013 18:34

Kun geokätköily tyhmentää...

Viesti Kirjoittaja mixer89 » Ma 04.03.2013 22:27

Tervehdys foorumille,

Itse Tampereella kätköilijänä, olen huomannut, että mysteereiden taso täälläpäin on aika huikea. Montakin mysteeriä minulla on työn alla, joista oikeastaan varmuudella tiedän, ettei ilman vinkkiä ratkaisua ei tule. Harvoin oikeastaan tulee nautittua tunteesta, että jesh, ratkaisinpa tän ilman kenenkään apua. Mutta mikäli joutuu monen vihjeen kautta ratkaisun saavuttamaan, jää tästä aika tyhjä olo ja kysymys: Oonko oikeesti näin tyhmä? Esimerkiksi Monty Hall - mysteerikätkösarjani yksi idea oli tarjota aloitteville mysteerinratkojille onnistumisen elämyksiä. Jotenkin vaan tuntuu, että übervaikeat mysteerit on tarkoitettu "eliittiporukalle", jonne tavallinen kätköilijä tavallisine taitoineen ei tule pääsemään.. Tietysti uusien taitojen oppiminen on varmasti hyödyllistä, mutta mikäli siihen pitää tuhrata kuukausi, niin on se vähän kohtuuton työmäärä verrattuna saavutettavaan hyötyyn.

Kysyisinkin, että jakaako kanssakätköilijät tämän tunteen?

Siipisupi
Viestit: 72
Liittynyt: Ma 09.05.2011 18:54

Re: Kun geokätköily tyhmentää...

Viesti Kirjoittaja Siipisupi » Ma 04.03.2013 22:47

MInä, minä, minä!

Usein tuntuu siltä, ettei mistään tule yhtään mitään. Moni mysteeri menee yli hilseen ja käteen jää vain päästä tikkuja. Ehken löydä sitten sitä "punaista lankaa" ja osaa poimia tekstistä juuri niitä oikein tipsejä, ehkä olen surkea kuukkelin käyttäjä. Mene ja tiedä.

Joskus myös tuntuu siltä, että jotkut mysteerit tehdään sillä, että ne on tarkoitettu vain harvoille ja valituille. Niiden tarkoitus ei ole se, että useampi keksisi idean ja saisi naatit kasaan, vaan tarkoituksena on, että mahdollisimman harva sen keksii.
Joskus tuntuu siltä, että pitäisi osata rakettitiedettä ja suunnaton määrä "erikoisaloja".

Tampereella on kyllä hyviä mysteerejä, niin hyviä, että piilottaisin ne kokonaan kartalta häiritsemästä minua, koska ne eivät aukea. Ei ole aina kiva vinkua ja vonkua jollekin itkuvirttä (Kiitos kärsivällisyydestä mm. Assankassa!) ja pyytää vinkkiä. Onneksi on kuitenkin muutama, jotka ystävällisesti (ja erityisen kärsivällisesti) potkivat minua joskus eteenpäin.

Tottahan toki vastaukseksi tulee, ei kaikki ole kaikille tarkoitettu ja ymmärrän myös sen, ettei kaikkia kiinnosta aina aukoa helppoja juttuja.

Ehkäpä minäkin joskus.
Ja jos Mixeriä yhtään helpottaa, tunnustan, että silmään on pistänyt sinunkin kohdalla, että jaahas, tuokin on tommonen välkky kakara :mrgreen:

cossu2
Viestit: 206
Liittynyt: To 23.08.2012 21:47

Re: Kun geokätköily tyhmentää...

Viesti Kirjoittaja cossu2 » Ma 04.03.2013 22:53

Samalta se minustakin tuntui näin aloittelevana kätköilijänä. En ole sen enempää Tampereen tarjontaan tutustunut, mutta täälläpäin on parikin ikävää lähialuetta. Eli Turku ja Nummela, jossa pohdittavaa riittää yllinkyllin. Terveiset vaan Pekalle :wink:

Pikkuhiljaa kuitenkin huomasin, että mysset alkaa jossain vaiheessa hieman toistamaan itseään. Eli aina kun ratkaisee jostain yhden uuden tyyppisen, niin se tahtoo avata lukuisia lisää pitkin poikin suomea.
Toki vielä on monta kategoriaa keksimättä, mutta kyllä ne siitä jossain vaiheessa aukeaa. Hankalimmissa yleensä ongin kätköttäjältä sen verran vihiä, että onko ajatusmaailmani ollenkaan oikeaan suuntaan. Vastauksen jälkeen on sitten helpompi jalostaa ideaa eteenpäin.

Mutu tuntumana pitää vielä heittää, että uskoisin korkeamman tuloksen ÄO:ssa repäisseille mysteerien olevan vaan vaikeampia kuin keskitasoisille. Tämä kommentti varmasti avaa monen sanaiset arkut, mutta menkööt eetteriin nyt kuitenkin :(
Kuva

mixer89
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 23.01.2013 18:34

Re: Kun geokätköily tyhmentää...

Viesti Kirjoittaja mixer89 » Ma 04.03.2013 23:00

Moips,
Siipisupi kirjoitti:Joskus myös tuntuu siltä, että jotkut mysteerit tehdään sillä, että ne on tarkoitettu vain harvoille ja valituille. Niiden tarkoitus ei ole se, että useampi keksisi idean ja saisi naatit kasaan, vaan tarkoituksena on, että mahdollisimman harva sen keksii.
Oikeastaan paremmin laitoit sanoiksi sen, mitä itse on tullut ajateltua. Geokätkön ideana varmaankin on se, että pyritään saamaan kävijöitä purkille? En sitten oikein keksi mitä se auttaa, että purkilla on vuodessa neljä kävijää? Itse ainakin pidän siitä, että kätköllä riittää kävijöitä ja mukava kuulla kokemuksia, miten ihmiset ovat kätköni kokeneet.

Myönnetään, itsekin ekaa mysteeriä suunnitellessa uhosin, että nyt tulee niin vaikee mysteeri että oksat pois! Tietysti ymmärrän, että pitää mysseissä haastettakin olla, mutta jos käytät jokaikisen taitosi ja googletuksesi ja ratkaisua ei löydy ja huomaat purkilla käyneen jo monta tusinaa ihmistä, niin tyhmäksihän sitä itsensä tuntee :D Että kun kerran tuli monta tuntia käytettyä tähänkin mysseen ja silti ollaan ihan lähtökuopissa.
Siipisupi kirjoitti:ja jos Mixeriä yhtään helpottaa, tunnustan, että silmään on pistänyt sinunkin kohdalla, että jaahas, tuokin on tommonen välkky kakara :mrgreen:
Mua on tänään teititelty ja sanottu kakaraksi, mitä vielä :D Mutta runsain mitoin kiitän kehuista!

Avatar
F800GS09
Viestit: 45
Liittynyt: To 19.07.2012 7:36

Re: Kun geokätköily tyhmentää...

Viesti Kirjoittaja F800GS09 » Ma 04.03.2013 23:26

Niinpä, taitaapa olla etten yhtään mysteeriä ole omin neuvoin saanut ratkottua. Kunnioittavasti ihaillen täytyy heitä katsoa jotka jo alle puolen tunnin julkaisusta ovat ratkoneet ja löytäneet ne. Meikäläisellä ei viikkojenkaan miettimisen jälkeen välähdä mitään.

Olen jo suosiolla luovuttanut, pysytellään tradeissa ja helpohkoissa multeissa. Kun on syntymälahjana saanut tyhmyyttä, tällä iällä sitä tuskin enää paljoa kerkeää korjailemaan. Kunpa olisi sellainen ratkaisujen kirja josta voisi tarpeeksi kauan yritettyään nähdä miten se ratkaistaan. Vaikka niin jos katsoo vastauksen sieltä, ei saisi sitä merkittyä tilastoihin lokkauksena.

Siinä tulisi oppia ja kas, kohta osaisi ratkaista jo omin päin. :wink:

Niin ja vielä: pitäkää tunkkinne... :)

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kun geokätköily tyhmentää...

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ti 05.03.2013 0:58

mixer89 kirjoitti:Tervehdys foorumille,

Itse Tampereella kätköilijänä, olen huomannut, että mysteereiden taso täälläpäin on aika huikea. Montakin mysteeriä minulla on työn alla, joista oikeastaan varmuudella tiedän, ettei ilman vinkkiä ratkaisua ei tule. Harvoin oikeastaan tulee nautittua tunteesta, että jesh, ratkaisinpa tän ilman kenenkään apua. Mutta mikäli joutuu monen vihjeen kautta ratkaisun saavuttamaan, jää tästä aika tyhjä olo ja kysymys: Oonko oikeesti näin tyhmä? Esimerkiksi Monty Hall - mysteerikätkösarjani yksi idea oli tarjota aloitteville mysteerinratkojille onnistumisen elämyksiä. Jotenkin vaan tuntuu, että übervaikeat mysteerit on tarkoitettu "eliittiporukalle", jonne tavallinen kätköilijä tavallisine taitoineen ei tule pääsemään.. Tietysti uusien taitojen oppiminen on varmasti hyödyllistä, mutta mikäli siihen pitää tuhrata kuukausi, niin on se vähän kohtuuton työmäärä verrattuna saavutettavaan hyötyyn.
No nythän hyvän esimerkin pistit :) Tämä Monty Hall on näet itsellekin tuttu juttu, koska tein siitä mysteerin jo jokunen aika sitten. Mutta keksitkö mikä tekemistäni mysteereistä on käytännössä sama asia? Tässä se juju onkin. Ne vaikeilta tuntuvat mysteerit ovat vaikeita, jos ei tiedä mihin ne perustuvat. Kerran tein mysteerin, jossa piti osata laskea lukujen keskiarvo. Ne, jotka osaavat laskea keskiarvon, sanoivat ettei siinä ole mysteeriä ollenkaan. Ne, jotka eivät taas tiedä, miten keskiarvo lasketaan, saattavat sanoa sitä D5 mysteeriksi vielä sen ratkaistuaankin. Yksinkertainenkin asia, jos sitä ei osaa tehdä, voi tehdä mysteerin kovin vaikeaksi eli, jos et osaa laskea lukujen keskiarvoa, et kuulu mainitsemaasi eliittiin :shock:

Sanotaan taas kerran se toisteltu juttu, että kaikkia ei voi miellyttää samaan aikaan. Itse teen mysteereitä niistä asioista, joita pidän itse mielenkiintoisina. Jos joku tykkää toisenlaisista asioista niin suositukseni on, että hän laatii itse niistä mukavan mysteerin, tradin tai jotain ja tuo asiansa sillä tavalla positiivisesti esille ja kaikkien hyödyksi ja iloksi. Kaikki mahtuvat kyllä tekemään kätköjä vaikka minusta kyllä ainakin aiemmin tuntui välillä siltä, että kätköjen tekeminen ylipäänsä oli jotenkin pahasta. Nykyisin tuo tunne on keskustelusta kyllä jotenkin kadonnut. Onko ilmapiiri muuttunut suopeammaksi uusille kätköille?

mixer89
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 23.01.2013 18:34

Re: Kun geokätköily tyhmentää...

Viesti Kirjoittaja mixer89 » Ti 05.03.2013 1:41

arisoft kirjoitti: Yksinkertainenkin asia, jos sitä ei osaa tehdä, voi tehdä mysteerin kovin vaikeaksi eli, jos et osaa laskea lukujen keskiarvoa, et kuulu mainitsemaasi eliittiin
Moips,

Viittasin siis viestissä näihin mysteereihin, joiden ratkaiseminen vaatii tosiaan jotain erikoistaitoa, jota ei esimerkiksi internetistä ole saatavilla. Keskiarvon varmaan voi opetella jopa Wikipediasta :) Joidenkin mysteereiden osalta pitäisi olla Sibeliusakatemiat käytynä tai omata sävelkorva esimerkiksi, eli mysteeri vaatii taitoja, joita ei ole tavalliselle ihmiselle tavallisine taitoineen saavutettavissa.

Ehkä erityisesti mietityttää nämä mysteerit, joissa ei ole oikein mitään selkeää aihetta. Varsin usein joutuu useamman tunnin googletuksen ja valistuneiden arvauksien jälkeen toteamaan: Ei onnistu, vinkkiä pitää pyytää (kaverin kanssa ollaan mysteereitäsi ihmetelty, niistä mitä oon katsonut, niin ei kyllä ratkeaisi ilman vinkkiä :) ) jonka jälkeen vaan tulee tunne, että oonko oikeesti näin tyhmä ihminen? Eli itse haluaisin enemmän kokemuksia siitä, että jesh, tämäpä ratkesi ihan ilman kenenkään apua :)

"Eliittikätköllä" käytän ilmaisuna kätkölle joka on esim. julkaistu v. 2008 ja siellä ei vieläkään ole 50 kävijää käynyt :D

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kun geokätköily tyhmentää...

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ti 05.03.2013 2:51

mixer89 kirjoitti:Viittasin siis viestissä näihin mysteereihin, joiden ratkaiseminen vaatii tosiaan jotain erikoistaitoa, jota ei esimerkiksi internetistä ole saatavilla. Keskiarvon varmaan voi opetella jopa Wikipediasta :) Joidenkin mysteereiden osalta pitäisi olla Sibeliusakatemiat käytynä tai omata sävelkorva esimerkiksi, eli mysteeri vaatii taitoja, joita ei ole tavalliselle ihmiselle tavallisine taitoineen saavutettavissa.
Joskus kaikki on vain jonkin sortin hämäystä. Mysteeri voi näyttä siltä, että pitäisi osata jotain erityistä, mutta sitten oikeasti tarvitaankin ihan joku muu taito. Useinhan riittää että Googlaa riittävästi niin jo taito onkin hyppysissä. Tampereelta en montaa mysteriä ole ratkonut. Niissä muutamassa, joita olen tutkinut, tuntui käyvän helposti niin, että ideasta kyllä pääsee kiinni, mutta sitten ihan lopussa homma lässähtää jotenkin, josta ei enää saa selkoa. Kun eivät ole lähellä niin olen antanut asian sitten olla. Esimerkiksi olin varsin ihmeissäni, kun en saanut tätä http://coord.info/GC400Z4 mysteeriä valmiiksi. Mutta logien mukaan näin oli käynyt muillekin eri syistä.

Itseäni ei häiritse kätköt, joista selvästi käy ilmi, että niihin tarvitaan jokin itseltä puuttuva taito. Tekijä on halunnut tehdä kätkön kyseisen taidon hallitsevien iloksi - ei suinkaan muiden kiusaksi. Itseltäni esimerkiksi puuttuu taito olla välittämättä hengenvaarasta :wink:
mixer89 kirjoitti:Ehkä erityisesti mietityttää nämä mysteerit, joissa ei ole oikein mitään selkeää aihetta. Varsin usein joutuu useamman tunnin googletuksen ja valistuneiden arvauksien jälkeen toteamaan: Ei onnistu, vinkkiä pitää pyytää (kaverin kanssa ollaan mysteereitäsi ihmetelty, niistä mitä oon katsonut, niin ei kyllä ratkeaisi ilman vinkkiä :) ) jonka jälkeen vaan tulee tunne, että oonko oikeesti näin tyhmä ihminen? Eli itse haluaisin enemmän kokemuksia siitä, että jesh, tämäpä ratkesi ihan ilman kenenkään apua :)
Omissani on mysteereitä, joita useat kokeneet ratkojat ovat pitäneet niin vaikeina, että ovat joutuneet ne metsästä omin voimin haravoimaan porukalla, ja sitä samaa mysteeriä voi joku logata ratkaiseensa ensimmäisenä ratkaistuna mysteerinään muutama löytö vasta takanaan. Tiedän erään toisen kätköilijän, joka yritti tehdä mielestään helpon mutta ei kuitenkaan alkeellista mysteeriä. Hän nähtävästi turhautui siihen kun se ei täsmäspoilerillakaan ratkea kaikille ja kyseinen mysteeri ei vaatinut mitään opittavia taitoja ratketakseen. Kyse on siitä, että sama ajatus kuin mysteerin tekijällä on, ei vain tule mieleen kaikille ratkojille, jos ratkaisusta on jäänyt jotain paljastamatta. Kun oppii mysteerin tekijän tavan toimia niin ratkominenkin helpottuu huomattavasti.

Jos tykkäät mysteereistä, joissa on selvä aihe, niin sinun kannattaa tehdä lisää juuri sellasia. Katsoin mitä olet tehnyt ja miten niiden kanssa olen edistynyt.

Tästä http://coord.info/GC46F7Q en heti hoksannut mitään "aihetta" niin en alkanut sitä pohtimaan. (Chekkerin puuttuessa eka keksitty ratkaisu on toki "oikea", joten se löytyi kyllä :D )
Tämä http://coord.info/GC42P1G ei vienyt aikaa liian paljoa koska sain sen "aiheesta" kohtuullisen spoilerin jo paljon ennen turhautumista.
Montyjä en koskaan kokeillut kun aihe oli liian tuttu omasta mysteeristä.
Tämä http://coord.info/GC3PRVE jäi lopussa jumiin kun "aihe" ei vain millään toiminut siten kuin ajattelin.
Tässä http://coord.info/GC3NVRK pääsin nopeasti ratkaisuun vaikken enää muista miten, mutta muistan että ratkaisu oli kiva löytää.
Ja http://coord.info/GC3NJYZ on jäänyt tutkimatta kokonaan sillä intuitio sanoo ratkaisun löytämisen voivan olla sattuman kauppaa vaikka onkin D2. Mikä lienee sen aihe? Tämäkö http://coord.info/GC3A38K ?

Yllä oleva lista ei ole minkäänlainen arvionti näistä mysteereistäsi vaan mietin, oletko itse katsonut omia mysteereitäsi siltä kannalta, että kaikki eivät niitä saakaan ratkaistua ja onko niissä selvä aihe. Itse piilotan aiheen turhankin usein ja mysteeri onkin sitten lähinnä sen aiheen keksimisessä annetuista vihjeistä tai jotenkin muuten... tavallisin käyttämäni tapa aiheen piilottamiseksi on kirjoittaa se kuvaukseen.
Viimeksi muokannut arisoft, Ti 05.03.2013 9:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

pardainis
Viestit: 81
Liittynyt: Pe 03.12.2010 22:19

Re: Kun geokätköily tyhmentää...

Viesti Kirjoittaja pardainis » Ti 05.03.2013 7:22

Mut hei onkos tää nyt sitten joku Viisastenkerho harrastus. Mä kun olen aina pitäny itteäni vähän tyhmänä ja jotenkin olen siitä ylpeäkin. Ei mun tarvitse kaikkia mysteereitä ikinä ratkoa ja jos jonkun vähän vaikeamman joskus saan ratkottua niin voi jee että on hienoa juhlistaa sitä kaffikupposella ja pakastekakulla. Joten toivoisin että älkää lopettako vaikeidenkaan mysteerien tekemistä, koska kyllä maailmassa pitää olla asioita joita ei heti tajua. :P Niin ja onnittelut Arisoftille täydestä tonnista.

Depression
Viestit: 59
Liittynyt: La 22.10.2011 7:53
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kun geokätköily tyhmentää...

Viesti Kirjoittaja Depression » Ti 05.03.2013 7:32

Kyllä on monesti niin tyhmäksi tuntenut itsensä mysteerien kanssa että ihan pahimmissa tapauksissa on ihan suoraan sanottuna itku päässyt.
Ja etenkin Tampereen mystit, siellä difficulty 2.5 voi jo tarkoittaa sitä ettei ole mitään jakoa ratkoa ilman vinkkiä/spoileria joltain kollegalta.
Kätköttäjiltä tulee harvoin vinkkiä kyseltyä koska ne aika usein on tuntunut olevan mallia "lapsikin sen voi ratkasta". Jep kiitos vinkistä, autto kyllä niin paljon että huh huh. Mutta hyvinhän mixer89 tuntuu pitävän Tampereen rimaa ylhäällä, on meenaan kaikki monty hall 1:stä lukuunottamatta ratkaisematta :P

Avatar
jule100
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 04.01.2010 17:49
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kun geokätköily tyhmentää...

Viesti Kirjoittaja jule100 » Ti 05.03.2013 7:54

Toisin kuin olen luullut, kätköily on sosiaalinen harrastus. Sitä toki voi yrittää harrastaa yksin, mutta ei loputtomiin jos tavoitteena on kartan tyhjennys.
Mitä enemmän olet toisten kanssa tekemisissä, sen isomman piirin saat kerättyä ympärillesi josta saat tukea ja apua ongelmiisi.

Tyhmyyden tunne on tuttu tunne. Se valtaa yleensä kun alkaa tarkastella julkaisun ja ensimmäisen löydön väliin jäänyttä aikaa. Se aika on useasti pienempi kuin olet edes hahmottanut mistä mysteerissä on kyse. Aloittaessa mysteerit vaikuttavat vaikeilta. Tällöin kannattaa etsiä vain niistä joissa itse tehtävä on selvillä. Kun kokemusta ja eri ratkaisumalleja alkaa olla takataskussa, voi siirtyä vaikeampiin. Jos ei aukene, jätä muhimaan ja skippaa seuraavaan. Jotkut eivät vain ratkaise kaikkea ja jotkut vain ratkaisevat kaikki. Itse olen kysynyt suoraan vinkkiä joltakin suunnilleen yhden käden sormien verran. Ratkaisun avaimet saatuani, mysteeri menettää merkityksensä. Mysteeri ei tunnu mysteeriltä.

Jotkut mysteerit vaativat yliluonnollisia kykyjä. Tai niitä kavereita joilta kysyä vinkkiä. Tälläisen mysteerin asettelu on omien erikoistaitojen esille tuomista ja niillä retostelua tai muiden kätköilijöiden tahallista kiusaamista. Toki täytyy pitää mielessä, että kaikilla ajatuksen juoksu ei ole samanlaista. Yksinkertaiselta tuntuva asia voi olla toiselle vaikea.Tällöin tekijä tekee tahattomasti vaikean. Ajatuksenjuoksu saattaa olla hyvinkin poikkeava ja tällöin yksinkertaiseksi kuviteltu käänne onkin mahdoton muille. Hyvän mysteerin tekeminen onkin taitolaji. Itse en tähän kyennyt.

Mysteerit vievät aikaa, varsinkin jos ajatuksenkulku ei mene kuin tekijällä.

Avatar
assankassa
Viestit: 21
Liittynyt: La 20.08.2011 15:09
Paikkakunta: Tampere

Re: Kun geokätköily tyhmentää...

Viesti Kirjoittaja assankassa » Ti 05.03.2013 9:45

Oman kokemukseni mukaan aika harvaan mysteeriin tarvitaan "rakettitieteiden" osaamista, mutta sen sijaan erinäisiä tietoteknisiä taitoja tarvitaan useasti. Mysteeri, jossa vaaditaan vaikkapa sitä että tietää mitä ASCII-koodit ovat, on helposti maallikolle D5 ja perusinsinöörille D1 (kärjistetysti sanottuna). Välillä tuntuu siltä, että kätköttäjä ei ole ajatellut, että mysteerin vaikeustaso voi vaihdella koulutustaustan mukaan ja siksi joku "deekakkonen" voi tuntua toisista mahdottomalta kun aihepiiriä ei keksi tai se ei aukea millään. Oma pyrkimykseni on tehdä mysteereitä, jotka ovat kaikkien ratkottavissa tai sitten selkeästi sanoa kuvauksessa mitä taitoja mysteerin ratkominen vaatii. Googlen käytön katson perusosaamiseksi, joten sitä en tule erikseen mainitsemaan :wink:
Vaikka itse olen ehtinyt ratkomaan jo kohtuullisen määrän mysteereitä, on tuolla sellaisiakin, joista tiedän että taidot ei (vielä) riitä. Esimerkki sellaisesta olkoon Arisoftin Geocache Positioning System http://coord.info/GC3A38H, josta kyllä näkee päältä mitä siinä tulee tehdä, mutta taidot ei riitä ratkaisuun. Minusta tällaisia vaikeita mysteereitäkin saa olla, koska ne tarjoavat aihealueeseen vihkiytyneille oman haasteensa.

Kajsa70
Viestit: 145
Liittynyt: Ke 13.07.2011 12:37

Re: Kun geokätköily tyhmentää...

Viesti Kirjoittaja Kajsa70 » Ti 05.03.2013 10:24

Itse kääntäisin taas keskustelun otsikon niin, että " Kun geokätköily sivistää ja opettaa.." :D

Mielestäni tarkoitus ei olekaan osata ja ratkaista kaikkia mysteerejä heti ensikatsomalta. Aloittaessani harrastusta monet mysteerit menivät yli hilseen, mutta ihminen on oppivainen ja kun kokemusta karttuu, myös tietotaito kasvaa. Sitä oppii erilaisia ratkaisutapoja.

Mysteerejä on kaikentasoisia ja niistä löytyy valikoimaa niin aloittelijoille kuin jo kauemminkin harrastaneille. Jos oikeasti uhraa aikaa ja miettii mysteeriä, niin ei mielestäni ole mitään hävettävää kysyä neuvoa tai tuuppaisua eteenpäin. Kyllähän ne kätköt on tarkoitettu löydettäviksi.

Itsellänikin on mysteerejä, joissa mielelläni tuupin eteenpäin, jos toinen on siihen aikaa käyttänyt ja ehkä yöunensakin peräti menettänyt :roll: Tätä on tapahtunut myös itsellenikin erään Siipisupin mysteereissä :lol: Tarkoitus ei todellakaan ole tehdä kiusaa. Toisaalta taas en odota, että kätköilläni olisi isot kansainvaellukset, vaan haluan etsijän kokevan onnistumisen ja löytämisen riemua. Haluan palkita etsijän sillä, että kun asian eteen on nähty vaivaa, niin kätkön etsintä voi olla seikkailun arvoinen tai purkki hieno yllätys. Itseäni ainakin kyllästyttää tusinapurkit, jotka eivät yllätä paikalla tai toteutuksella. Monet maastomysteerit ovat yllättäneet positiivisesti ja onnistuneet myös yllättämään itseni niin, että olen tuntenut suurta onnistumisen iloa.

arnevala
Viestit: 257
Liittynyt: To 13.09.2012 17:24

Re: Kun geokätköily tyhmentää...

Viesti Kirjoittaja arnevala » Ti 05.03.2013 11:35

Tämä mysteerikätkö tyyppinä sisältää niin paljon erilaisia kätköjä, että osa on aivan toisen tyyppisiä kuin toiset. Ainoa yhdistävä tekijä on, että kätkö ei useimmiten ole annetuissa koordinaateissa. Ja tähän heti tulee poikkeuksena vedätykset ja sellaiset Field Puzzlet, jotka on koordinaateissa mutta vaativat jotain oivaltamista, että lokikirjaan pääsee käsiksi. Mysteerin ja multin erokin on joissain tapauksissa aika veteenpiirretty viiva osa on musteja tai myltejä tai millä nimellä niitä sitten haluaakin kutsua.
Keskustelussa ilmeisesti kuitenkin keskitytään ns. soffamysteereihin, jotka pystyy ja useimmiten joutuukin ratkomaan kotona. Näissä useimmiten sitä kätköä oleellisempi on se mysteeri. Paljon enempi siitä ratkaisija saa, jos mysteerin saa ratkaistua kuin siellä purkilla käymisestä. Tykkään kyllä ratkoa ja laatia mysteerejä. Sekä helpompia, että vaikeampia olen ratkonut ja tehnyt. Ratkaisuissa olen enimmäkseen keskittynyt lähialueelle ja paikkoihin minne olen ollut menossa, mutta on noissa ratkaistuissa sellaisiakin jotka on tullut ihan vaan kiinnostavina ratkottua jostain päin Suomea. Joskus helpommaksi merkitty mysteeri on enempi päänvaivaa tuottanut, kun on perustunut yhden asian oivaltamiseen enempi kuin jonkun työläämmän mysteerin työstäminen. Yhden kätköttäjän helpot mysteerit ei meinannut aueta omalla ajatusmaailmalla mitenkään, sitten kun pääsi ns. kätkön tekijän pään sisään, niin useampi mysteeri ratkesi nopeasti. Oma lukunsa on sitten sellaiset, missä on ollut jotain virheitä tai on ristiriitaista informaatiota eri lähteissä, niissä helposti mukavakin mysteeri muuttuu turhauttavaksi. Useimmiten mysteereistä näkee heti onko ne sellaisia mitä haluaa lähteä ratkomaan vai ei. Vaikeimmat, sellaiset jotka eivät vaan kiinnosta ja erikoisosaamista vaativat saa jäädä ratkomatta tai sitten pitää konsulttipalveluja käyttää jos jostain syystä on 'pakko' kätkölle päästä.
Minusta se ei ole keneltäkään muulta, kuin korkeintaan kyseiseltä kätköilijältä itseltään pois, jos itse ei mysteeriä ratkaise ja kätköllä käy. Itse olen kyllä jotain mysteereistä pyrkinyt oppimaan, ainakin toisien mysteerien ratkaisemista ajatellen jos ei muuta. Ja omilta mysteereiltä toivoisi kanssa, että ne tarjoaisivat toisille oppimisen ja oivaltamisen kokemuksia eri ryhmille. On siellä mukavia purkkejakin joissain tarjolla, mutta osa on kyllä ihan tusinapurkkeja. Olen osan tehnyt kokonaisuuksina ja osan sillä filosofialla, että mysteeri on se tärkeä ja purkki on joku vaan jossain missä se ei vie hyvää tradin paikkaa.

Kyllähän tämä varsin sosiaalinen harrastus itsellekin on eli kyllä noita mysteerien ratkaisuja porukallakin mietitään ja vinkkejä vaihdetaan. Eikä se mitenkään tyhmäksi tee jos jotain ei osaa ratkaista ja joutuu vinkkiä kysymään, joskus ei vaan kaikkea oivalla mutta yhdessä ollaan vahvempia. Aika paljon on kätköjä porukassa tullut muutenkin etsittyä, edemmäs kun joutuu lähtemään niin porukalla on mukavampi Geotoureja tehdä kuin yksin. Eikä sillä nyt niin suurta merkitystä ole kuka sen purkin lopulta löytää, vaikka pientä leikkimielistä kisaa välillä onkin ja puusilmille voi vähän kuitata :D
Omista ja ratkaistuista kätköistä vinkkejä myös annan, jos joku ei eteenpäin pääse. Mahdollisimman vähän kuitenkin yritän spoilata vinkkiä antaessa, että jäisi jotain oivaltamisen ja ratkaisemisen iloa kysyjällekin.

Omissa mysteereissä, kun olin ensin vaikeamman mysteerin tehnyt ja sen jälkeen tein helpomman, niin tuttu kätköilijä laittoi viestiä että oli liian helppo (on kyllä niitä, jotka ratkoo useimmat mysteerit varsin nopeasti). Ja siitä samasta mysteeristä on myös tullut viestiä, että vaikuttaisi mahdottomalta. Tiesin jo tehdessäni, että osalle se on aivan helppo ja toisille saattaa jäädä ratkomatta. Hyvä vaan kun on erilaisia mistä valita :D

Avatar
Mukkelus
Viestit: 377
Liittynyt: Su 22.06.2008 15:37

Re: Kun geokätköily tyhmentää...

Viesti Kirjoittaja Mukkelus » Ti 05.03.2013 12:38

Kajsa70 kirjoitti:Itse kääntäisin taas keskustelun otsikon niin, että " Kun geokätköily sivistää ja opettaa.." :D
Tähän pitää nyt vastata parilla sitaatilla, jotka käsittelevät opettamisen ja sivistämisen problematiikkaa.
Mr Mukkelus allekirjoittaa:

I cannot teach anybody anything, I can only make them think - Socrates

Koulutus on ihailtava asia, mutta mitään tietämisen arvoista ei voi opettaa - Oscar Wilde

En alkanut oppia mitään ennen kuin olin lopettanut opintoni - Anatole France

Henkilökohtaisesti olen aina valmis oppimaan, vaikka en välittäisikään tulla opetetuksi. (Winston Churchill)

Opettaja voi pakottaa oppilaan kouluun, mutta ei oppimaan.


:D :D :D

Geomurmelit
Viestit: 374
Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27

Re: Kun geokätköily tyhmentää...

Viesti Kirjoittaja Geomurmelit » Ti 05.03.2013 12:59

Murmelikohtaisesti näen geokätköilyn enemmän enemmän tai vähemmän liikunnallisena ulkoiluharrastuksena, jossa painopiste on (hyvin paljon) enemmän kätköjen etsimisessä raikkaassa ulkoilmassa kuin sisällä näytön takana nysväämisessä. Nykyisellään noita ylityöläitä mysteereitä on kulmat täynnä ja lisää tulee pyytämättäkin. Tietenkin jokainen valitsee omat tapansa viettää aikaa, mutta itse en enää istuttuani työpäivän pääosin tietokoneen äärellä viitsi käyttää iltaisin aikaa moiseen, vaan mieluummin leikin pikkumurmelin kanssa ja käyn vaikka ulkona purkilla tai parilla. Tosin nykyisellään se jo vaatii yleensä lähtemistä kauemmaksi kotinurkilta, kun lähimaastoista löydettävissä, murmeliystävällisessä terrainissa olevat purkit on löydetty. Siksipä nuo kartalle lähistölle tippuvat siniset kysymysmerkkitäplät jopa ärsyttävät, kun omalla tavallaan lähilöydettävistä on pulaa. Toki tuolta maailmalta vielä on löytämättä noin 2 miljoonaa kätköä, eli etsittävä ei vielä lähiaikoina lopu täysin.

Mitä mysteerien ratkomiseen tulee, niin tietoahan on netti täynnä ja googlella löytää. Eri asia sitten on, onko tietotaitotaso riittävä hakemaan ja/tai soveltamaan juuri sitä tarvittua tietoa. Siinä tietysti helpottaa verkostoituminen eri alojen asiantuntemusta edustavien kätköilijäkollegoiden kanssa, vaikka siitäkin sitten hetipian joku aukoo täällä päätään, kun ratkotaan ja kätköillään väärin :roll: Itse kyllä arvostan enemmän mysteeriä, joka on keskimääräisen kätköilijän itse ratkottavissa oleva kuin suppealle erikoisalan asiantuntijaporukalle tehty sisäpiiri- tai googleaaltomysteeri.

Avatar
sgt_pepper
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 19.12.2007 18:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kun geokätköily tyhmentää...

Viesti Kirjoittaja sgt_pepper » Ti 05.03.2013 13:39

jule100 kirjoitti:Toisin kuin olen luullut, kätköily on sosiaalinen harrastus. Sitä toki voi yrittää harrastaa yksin, mutta ei loputtomiin jos tavoitteena on kartan tyhjennys.
Mitä enemmän olet toisten kanssa tekemisissä, sen isomman piirin saat kerättyä ympärillesi josta saat tukea ja apua ongelmiisi.
Tuossa on hyvin tiivistetty tämä asian ydin. Mä harrastan kätköilyä juuri sen takia, että sitä voi tehdä yksin. Ei tartte tavata muita kätköilijöitä, ei ole mitään aikatauluja ja ohjattuja tunteja. Siinä on se syy, miksi jotkut mysteerit tuntuu eliitin hommalta. Koska ne on. Vaikeita mysteerejä saa logattua kun on niitä kätköilijäkavereita, joiden kanssa voi heitellä ideoita, kysellä vihjeitä tai jopa saada ratkaisun suoraan. Mutta kun se ei ole mun juttu se avun pyytäminen, niin vaikeat mysteerit jää hakematta. Jos en itse osaa, kysyn poikaystävältäni apua tai muilta kavereilta joskus hyvin hyvin harvoin. Ja kun se poikaystävä ei usein hoksaa sen paremmin kun minäkään niin se jää sitten siihen.

Mutta en mä valita. Jaan vaan tämän aloittajan tunteen. Ehkä eliitti on vähän huono sana, koska se on porukka mihin varmasti pääsee sisään jos haluaa. Mutta sinne pitää joka tapauksessa päästä sisään. Pitää olla tiettyjen tyyppien kanssa tekemisissä, jotta vaikeisiin mysteihin pääsee sisään. Kun ne tietyt "aiheet" mysteereissä toistuu ja niitä pystyy ratkomaan vasta kun on keksinyt ratkaisun yhteen, niin ensin pitää saada se ratkaisu yhteen. Helpoiten tämä käy kysymällä muilta. Mutta kun sosiaalinen puoli on se mitä kätköilyssä yritän välttää, niin siihen porukkaan sisään en pyrikään, joten tietyt mysteerit saakin pysyä mulle mysteereinä.

Mutta siis pointti mulla oli, että turha kenenkään väittää, etteikö ne mysteerit aukea helposti sitten kun on siinä porukassa. Se "eliitti" voi ihan vapaasti myöntää sen, ei siinä ole mitään pahaa, kunhan kaikki halukkaat otetaan porukkaan mukaan. Toki sitten jos tosiaan on sellaisia suljettuja piirejä, jotka vaihtelee mystien ratkaisuja keskenään, niin se on sitten sitä eliittitouhua.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kun geokätköily tyhmentää...

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ti 05.03.2013 15:44

Geomurmelit kirjoitti:Murmelikohtaisesti näen geokätköilyn enemmän enemmän tai vähemmän liikunnallisena ulkoiluharrastuksena, jossa painopiste on (hyvin paljon) enemmän kätköjen etsimisessä raikkaassa ulkoilmassa kuin sisällä näytön takana nysväämisessä.
Itse olen huomannut, että tätä ulkoilua tulee kätköjä tehdessä jopa enemmän kuin sellaista etsiessä, jos niihin yhtään ajatuksella panostaa. Harrastusta ei tarvitse nähdä vain yksipuolisena "etsin rasioita metsästä" tyylillä vaan lähipurkkien loppuessa voi harkita vaikka "etsin purkille hienon paikan metsästä" harrastuksen aloittamista. Silloin on myös tilaisuus tehdä juuri sellaisia kätköjä, joista itse pitää eniten.
sgt_pepper kirjoitti:Toki sitten jos tosiaan on sellaisia suljettuja piirejä, jotka vaihtelee mystien ratkaisuja keskenään, niin se on sitten sitä eliittitouhua.
Tuolle on ehkä montakin kutsumanimeä kuten vaikka HTT.

arnevala
Viestit: 257
Liittynyt: To 13.09.2012 17:24

Re: Kun geokätköily tyhmentää...

Viesti Kirjoittaja arnevala » Ti 05.03.2013 16:54

arisoft kirjoitti:
Geomurmelit kirjoitti:Murmelikohtaisesti näen geokätköilyn enemmän enemmän tai vähemmän liikunnallisena ulkoiluharrastuksena, jossa painopiste on (hyvin paljon) enemmän kätköjen etsimisessä raikkaassa ulkoilmassa kuin sisällä näytön takana nysväämisessä.
Itse olen huomannut, että tätä ulkoilua tulee kätköjä tehdessä jopa enemmän kuin sellaista etsiessä, jos niihin yhtään ajatuksella panostaa. Harrastusta ei tarvitse nähdä vain yksipuolisena "etsin rasioita metsästä" tyylillä vaan lähipurkkien loppuessa voi harkita vaikka "etsin purkille hienon paikan metsästä" harrastuksen aloittamista. Silloin on myös tilaisuus tehdä juuri sellaisia kätköjä, joista itse pitää eniten.
Kyllähän sitä mieluiten kävisi lähialueella ulkoilemassa ja kätköjä etsimässä. Valitettavasti vaan ne kaikki on jo tullut käytyä etsimässä, vaikka niitä vähän tuli säännösteltyäkin. Tuo arisoftin esittämä kätkemisharrastus on ollut etsimisen rinnalla kyllä aivan alusta asti. Enemmän nuo omat purkit monesti tuota liikuntaa ja muitakin elämyksiä tarjoavat, kuin toisten purkit. Esimerkkinä aika monta kilometriä on tullut lumikengillä talsittua tuolla yhdessä metsässä yhtä kätköä valmistellessa. Ja viime kesänä tuli sitten melottua kätköjä valmistellessa. Keväällä pääsee taas melomaan, kun käy purkit huoltamassa talven jäljiltä :D
Soffamystit on sitten aivojumppaa silloin kun sopivaa aikaa sattuu olemaan. Talvella nyt vähän enempi on aikaa mysteereille, välillä tosin meinaa mennä vähän liikaakin aikaa.

finmeeple
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 22.10.2012 13:43

Re: Kun geokätköily tyhmentää...

Viesti Kirjoittaja finmeeple » Ti 05.03.2013 17:27

Kun nyt tuo Sveitsiläiseni (http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... wp=GC400Z4) tuli ketjussa mainittua... Mysteerin vaikeustason määritteleminen on kyllä vaikeaa puuhaa. Sveitsiläisen vaikeustaso on neljä, mutta kai se voisi kovempikin olla, sen verran harvakseltaan purkilla on käyty ja checkerissäkin huteja on yli 90% yrityksistä. Voisi se kai vaikeampikin olla. Ei se minusta niin vaikealta tuntunut, mutta kun porukka on neuvoa kysellyt, näyttäisi siltä, että idea selviää kyllä, mutta käytännön ratkaiseminen on vaikeampaa kuin alunperin arvelin.

Mutta itse mysteerintekijänä sanoisin, että aina voi kysellä kätkijältä, luulisi yleensä vinkkiä heruvan kun vähän kyselee, etenkin jos on jotain näyttöä, että on ratkaisua itsekin hakenut.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”