Kun geokätköily tyhmentää...

Yleistä keskustelua kätköilystä
mixer89
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 23.01.2013 18:34

Re: Kun geokätköily tyhmentää...

Viesti Kirjoittaja mixer89 » Ti 05.03.2013 18:33

arisoft kirjoitti:Yllä oleva lista ei ole minkäänlainen arvionti näistä mysteereistäsi vaan mietin, oletko itse katsonut omia mysteereitäsi siltä kannalta, että kaikki eivät niitä saakaan ratkaistua ja onko niissä selvä aihe.
En rupea analysoimaan nyt mysteereitäni tässä, mutta oon kyllä ruvennut miettimään übervaikeiden mysteereiden tarkoitusta. Kun eikö se ole kuitenkin tarkoitus, että kätkö löydetään? Jossain mysteereissä oon itse kohdannut sen, että omistaja on aika nihkeä antamaan mitään vinkkiä kyseiseen mysteeriin ja lopulta sitä alkaa itsekin hävetä kun toista vaivaa koko ajan :D. Tästä tulikin toinen kyssäri mieleen: Esimerkiksi tässä: http://coord.info/GC24V2Q ei mulla oo ainakaan mitään hajua, mitä pitäisi tehdä, joten varmuudella tiedän vinkkiä pitää kysyä varmaan pari kertaa että jotain järkevää saisin aikaan. Joten miten osoitan, että oon kyllä yrittänyt miettiä, mutta lyö tyhjää, enkä pääse edes alkuun? Oon kyllä itsekin verkostoinut näiden mysteerien osalta, mutta olishan se mukavaa olla välillä se joka antaa vinkkiä joihinkin kätköihin. Kun itsellä hätinä 250 kätköä kasassa ja toisella mennään jo kolmatta tonnia niin epäsuhta on melkoinen..

Depression
Viestit: 59
Liittynyt: La 22.10.2011 7:53
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kun geokätköily tyhmentää...

Viesti Kirjoittaja Depression » Ti 05.03.2013 19:09

Mutta komeassa suhteessa on sulla logattuna mystejä verrattuna tradeihin, toisin kun mulla :) Että hyvin tuntuu sujuvan.
Itse tossa laskeskelin että melkein joka toiseen haettuun mysteeriin olen tarvinnut jonkinlaista apua, eli kauhea guru ei täällä päässä ainakaan ole :P

Avatar
jviirret
Viestit: 186
Liittynyt: Su 29.01.2012 11:27

Re: Kun geokätköily tyhmentää...

Viesti Kirjoittaja jviirret » Ti 05.03.2013 19:54

mixer89 kirjoitti:Kysyisinkin, että jakaako kanssakätköilijät tämän tunteen?
Joo. Pidän mikroa suuremmista perushelpoista kätköistä hyvillä paikoilla. Kyllä kaikki pyöräily/kävelymatkan päähän tulevat mystit tulee lukaistua läpi, mutta jos ei heti aukea niin saa mun puolesta olla. Ne on tarkoitettu jollekkin kätköilyä eri tavalla harrastavalle. Ehkä minäkin sitten innostun kun löytömäärään perään tulee nolla tai pari lisää :roll:

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kun geokätköily tyhmentää...

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ti 05.03.2013 19:56

mixer89 kirjoitti:En rupea analysoimaan nyt mysteereitäni tässä, mutta oon kyllä ruvennut miettimään übervaikeiden mysteereiden tarkoitusta. Kun eikö se ole kuitenkin tarkoitus, että kätkö löydetään?
En halunnutkaan että niitä tässä ruvetaan analysoimaan vaan juuri tuon ajatuksen vain halusin saada sinulle mietittäväksi kun otit kantaa tavallaan itsekin asiaan. Itse en pyri mysteeriä tekemään tarkoituksella vaikeaksi, koska niistä tulee joka tapauksessa vaikeita. Esimerkiksi jo mainittu http://coord.info/GC3A38H on über vaikea ja ihan pikkiriikkisen pieni osa siitä löytyy D5 mysteerinä juurikin Tampereelta http://coord.info/GC1V2PN. Tehtävänä se on kuitenkin vähän samaa kastia kuin joku "Montako siipeä on linnulla" tietokilpailumysteeri. Kaikki tieto näet löytyy Googlella netistä moneen kertaan ja hakusanatkin on annettu. Sen tiedon sulattamisessa vain menee aikaa. Mutta mysteeri on tehty siksi, että aihe on kiinnostava jokaiselle, joka haluaa ymmärtää mitä se kapula kädessä oikein tekee. Onpa löytynyt niitäkin ratkojia, jotka oikeasti osaavat ja ymmärtävät tuon homman jo valmiiksi ja heilläkin siinä on mennyt viikkoja ratkomisessa.
mixer89 kirjoitti:Jossain mysteereissä oon itse kohdannut sen, että omistaja on aika nihkeä antamaan mitään vinkkiä kyseiseen mysteeriin ja lopulta sitä alkaa itsekin hävetä kun toista vaivaa koko ajan
Itse olen yhteyttä ottanut useimmiten silloin kun ratkaisu jää hassusti jumiin ja se näyttäisi olevan enää jotain korjausta vailla. Yleensä kyse on jostain virheestä laskuissa tai lukemisessa. Harvemmin kyselen mitä mysteerissä pitäisi yleensä tehdä, jos se ei mitään ajatuksia synnytä. Mysteerin ratkominen neuvojen avulla saattaa olla vähän kuin kaveri neuvoisi kuskille minne ajetaan. Kuski ei reissun jälkeen tiedä missä on eikä osaa ajaa sinne uudelleen :lol:

Mysteerin tekijä haluaisi antaa varmaankin vain sen verran neuvoja, että ratkoja pystyy itse oivaltamaan ratkaisun. Yleensä siis vääriä ideoita poistaen ja osoittamalla, mihin pitäisi kiinnittää huomiota. Usein tämä prosessi vaatii monta monituista yhteydenottoa, jos oivallus ei vain synny heti. Tekijän kannalta kaverilta saadut loppukoordinaatit ovatkin siitä huono idea, että mitään oivaltamista ei sitten enää jää ja mysteerikin joskus ymmärretään täysin väärin. Tavallaan mysteeri menee hukkaan, mutta uskoisin että näin toimivat vain ne, jotka eivät sitä oivalluista oikeastaan haluakaan kokea.

T!N!T
Viestit: 129
Liittynyt: Ma 01.06.2009 12:44

Re: Kun geokätköily tyhmentää...

Viesti Kirjoittaja T!N!T » Ti 05.03.2013 20:13

mixer89 kirjoitti: Esimerkiksi Monty Hall - mysteerikätkösarjani yksi idea oli tarjota aloitteville mysteerinratkojille onnistumisen elämyksiä.
Onneksi olkoon kivasta mysteerisarjasta - se oli mukava kätköillä läpi. Itse olen melkeinpä nykyisin mieluumin ratkomassa helpompia ja mukavia kuin niitä vaikeita mitä sataa myös muuallekin kuin Tampereelle. Tosin IMHO ei täällä sen vaikeampia ole mysteerit kuin muuallakaan - toisin sanoen muuallakin on kyllä niitä mitä esim minä en ratko ikinä.

Luir
Viestit: 30
Liittynyt: Ti 21.06.2011 21:25

Re: Kun geokätköily tyhmentää...

Viesti Kirjoittaja Luir » To 07.03.2013 12:47

Monentasoisia mystejä, kiitos! On päiviä, jolloin on mukavaa ratkoa selkeitä juttuja ja toisinaan taas ottaa työn alle pidemmäksi aikaa jonkin monimutkaisen ja uuden oppimista edellyttävän mystin. Parhaimmillaan vaikeat mystit ovat tilaisuuksia opetella joku sellainen "erikoistaito", jota itsellä ei aiemmin ole ollut.

Eikä kätköily voi tyhmentää, kaikki aivojen liikunta edistää aivojen hyvinvointia! Yhtälailla tradien hakeminen kuin mystien piilotus ja laadinta. :D

Ja täytyypä ottaa siis yhteyttä tuohon Sveitsiläiseen liittyen, mielestäni ymmärrän sen vaiheet, mutta en vaan saa lukuja aikaiseksi.

hippihiiri
Viestit: 69
Liittynyt: Pe 05.01.2007 12:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kun geokätköily tyhmentää...

Viesti Kirjoittaja hippihiiri » To 07.03.2013 12:56

Hauska huomata, että muillakin on ollut haasteita Sveitsiläisen kanssa :D. Mekin sitä ratkoimme pienellä porukalla ja hyvältä näytti, kunnes tuli stoppi... Pitänee ottaa uudestaan työnalle.

Kullervo
Viestit: 35
Liittynyt: La 25.09.2010 22:33

Re: Kun geokätköily tyhmentää...

Viesti Kirjoittaja Kullervo » To 07.03.2013 12:56

Luir kirjoitti: ....tuohon Sveitsiläiseen liittyen, mielestäni ymmärrän sen vaiheet, mutta en vaan saa lukuja aikaiseksi.
Hehee, täällä yksi lisää...en taidakaan olla ainoa, näköjään :) .

Avatar
Pek47ka
Viestit: 363
Liittynyt: Su 06.04.2008 18:34
Paikkakunta: Nummela (maalaiskunnan sivukylä)

Re: Kun geokätköily tyhmentää...

Viesti Kirjoittaja Pek47ka » Pe 08.03.2013 21:50

Olin tässä muutaman päivän Valkeassa talossa valohoidossa ja seurailin näitä keskusteluja vain kännykällä enkä yrittänytkään osallistua keskusteluun, kun se hipsuttelunäytöllä kirjoittaminen on vähän onnenkauppaa. Olen huomannut, että mysteerien ratkaiseminen on paljon vaikeampaa kuin niiden tekeminen. Kehittelin tuossa yksi päivä uutta ja yritin sitten sen ratkoa ihan oikeaoppisesti, mutta ei se meinannut millään onnistua - vasta kolmannella yrityksellä pääsin tunkeutumaan mysteerin ytimeen.

Kun huomasin kerran, että on aika hiljaista tuolla mysteerieni ratkaisurintamalla, laiton profiiliini tekstiä, että voi niistä kysyäkkin ja laatikon, josta löytyy kokoelma linkkejä, joista voi olla jotakin hyötyä. :D :) :(

Avatar
rauski
Viestit: 280
Liittynyt: Pe 04.07.2008 13:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kun geokätköily tyhmentää...

Viesti Kirjoittaja rauski » Pe 08.03.2013 22:00

Huomasin taannoin moisen mysteerilaatikon (tai sen esiasteen), ja aika pian olikin asiaa Pek47kalaan.
Tämmöisen laatikon soisi ilmaantuvan myös Vantaalle, vaikka pelkäänpä, ettei sitä kukaan osaisi edes avata. :roll:
Kiitos Pekalle, vielä on sitä puuhaa Nummelassa vastaisen varallekin. :lol:
"Maailmassa monta on ihmeellistä rasiaa..."

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kun geokätköily tyhmentää...

Viesti Kirjoittaja arisoft » Pe 08.03.2013 22:37

rauski kirjoitti:Tämmöisen laatikon soisi ilmaantuvan myös Vantaalle, vaikka pelkäänpä, ettei sitä kukaan osaisi edes avata. :roll:
Kokeilin ja huomasin, että Pek47kan laatikko toimii myös Vantaalla 8) Myös se vihreällä painettu osa.

Black_Island
Viestit: 294
Liittynyt: Ma 22.12.2008 18:18

Re: Kun geokätköily tyhmentää...

Viesti Kirjoittaja Black_Island » Pe 08.03.2013 22:44

Pek47ka kirjoitti:Olen huomannut, että mysteerien ratkaiseminen on paljon vaikeampaa kuin niiden tekeminen.
Ihan totta :D . Monesti omasta mielestä mysteeri on "täysin yksiselitteinen", mutta geokätköilijän mielikuvitus on ehtymätön. Aika monessa Pek47ka:n mysteerissä olen ollut ihan toisella puolella maapalloa ja jonkun toisen mysteereissä ihan jo pois koko planeetaltakin :D :wink: .

Mutta eihän se mysteerien ratkominen tyhmennä: hauskahan noita omia ratkaisuehdotuksia on lähetellä ja aina oppii kaikkea lisää. Tosin ennen FTF:n menoa ei vinkkejä voi kysellä (tai voi, mutta sitten ne vinkit pitäisi laittaa kaikille näkyville, niin kuin tähän mennessä on tapahtunutkin, jos tällainen on ollut tilanne).

Mutta hei: kukaan ei osaa kaikkea ja kaikki tekevät virheitä. Myös mysteerin kuvauksessa (kröhm...) ja viittaan nyt itseeni. Kannattaa päästä pois siitä asenteesta, että "osaan kaiken heti ja en voi tehdä virheitä tai maine menee". Hei - ei se niin vakavaa ole! Itse teen virheitä vaikka kuinka paljon. Joskus ei tajua yksinkertaisintakaan juttua ja joskus keksii vaikka mitä "avaruusfysiikkaa".

Viimeksi eilen muutin eräässä mysteerissä 18:55 € viisisenttisiksi 18*20 + 19 = 379. Koska 55 on "yhtä viittä vaille tasan", niin se on 20-1 = 19 - eikö?
"Time is money?" Ja joo - olen matikanope :wink: . Onneksi en lääkäri, sillä keuhkojen ja maksan sekoittaminen saattaisi olla vaaraksi potilaalle... Opetelkaa nauramaan itsellenne, se on aika hyvä taito :) .

Vinkkejä kannattaa kysellä ja etenkin mysteerin tekijältä. Lisäksi porukalla ratkominen on kivaa, jos kyseessä on vaikeampi mysteeri.

t. Black_Island, jonka kunnia menee, mutta maine kasvaa :D

arnevala
Viestit: 257
Liittynyt: To 13.09.2012 17:24

Re: Kun geokätköily tyhmentää...

Viesti Kirjoittaja arnevala » La 09.03.2013 16:43

Näköjään mysteerin vaikeustasoa saa nostettua liittämällä sen mysteerisarjaan: "Tämä mysteerikätkö on osa GeoMestarit 2012 multimysteeriä. Saadaksesi kätkön koordinaatit sinun on ratkaistava koko GM2012 multimysteeri, jonka yhtenä osana on tämä mysteeri"

Jotenkin tuntuisi, että olisi palvellut suurempaa joukkoa kätköilijöitä jos tuon multikätkön olisi toteuttanut, niin että siellä olisi ollut se mestarimultikätkö omana kätkönään noitten helpompien osamysteerien perässä ja kunkin mysteerin olisi voinut käydä yksittäisenä. Nyt tämä 'kaikki tai ei mitään' -malli vie ehkä haluja niiltä ratkaista mysteeriä tai käydä purkilla, jotka haluaisi vaikka yhden käydä. Nyt yhden käymiseen pitää ratkaista 11 muuta mysteeriä. Jotenkin tämä ei omasta mielestä ole hyvä, eikä täysin aukene mitä tällä toteutustavalla lopulta on haettu.
Saahan tuosta tietysti monta D4.5 kätköä tilastoihin helpommat osamysteerit ratkomalla, kun se näin on toteutettu.

Avatar
Helovirta
Viestit: 289
Liittynyt: Ti 03.08.2010 13:46
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Kun geokätköily tyhmentää...

Viesti Kirjoittaja Helovirta » La 09.03.2013 17:32

Ihan kuriositeettinä voisin jakaa oman kokemukseni. Oma intoni mysteerikätköjä kohtaan on pikku hiljaa hiipunut aiemmasta (vaikka tunnustan heti, että olen ratkonut onnistuneesti myös todella hyviä mysteerejä!), mutta tulevan kesän lomamatkaa varten päätin ratkoa varastoon erään maanosamme pääkaupungin mysteerejä. Oli outo (mutta mukava) tunne, kun sain mysteerit lähes järjestään ratkottua! En nyt tietenkään kaikkia, mutta suurimman osan yrittämistäni. Vaikeusasteitakin oli monenlaisia, ja kieli äidinkieltäni vieraampi (vai sekö se juju juuri onkin!?).

No, mielipahan määrä maailmassa on vakio, joten todennäköisesti tuossa suurkaupungissa suurin osa purkeista on kateissa, hyllyllä, väärässä paikassa tms. vaikka itse ratkominen sujuikin leppoisasti... :wink:
"...I shall be telling this with a sigh. Somewhere ages and ages hence: Two roads diverged in a wood, and I — I took the one less traveled by, and that has made all the difference." (Robert Frost, The Road Not Taken 1920).

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kun geokätköily tyhmentää...

Viesti Kirjoittaja arisoft » La 09.03.2013 20:30

arnevala kirjoitti:Jotenkin tuntuisi, että olisi palvellut suurempaa joukkoa kätköilijöitä jos tuon multikätkön olisi toteuttanut, niin että siellä olisi ollut se mestarimultikätkö omana kätkönään noitten helpompien osamysteerien perässä ja kunkin mysteerin olisi voinut käydä yksittäisenä. Nyt tämä 'kaikki tai ei mitään' -malli vie ehkä haluja niiltä ratkaista mysteeriä tai käydä purkilla, jotka haluaisi vaikka yhden käydä. Nyt yhden käymiseen pitää ratkaista 11 muuta mysteeriä. Jotenkin tämä ei omasta mielestä ole hyvä, eikä täysin aukene mitä tällä toteutustavalla lopulta on haettu.
Saahan tuosta tietysti monta D4.5 kätköä tilastoihin helpommat osamysteerit ratkomalla, kun se näin on toteutettu.
Lähtötilanteen tavoite oli tehdä mysteereitä tutuksi laajemmalle yleisölle kuin yleensä ja tavoitekin toteutui. Kun katsoo näiden mysterien chekkeritaulua niin voisi melkein luvata, että suurelle osalle ratkaisuja on kertynyt vajaassa vuodessa enemmän kuin jos ne olisivat itsenäisiä mysteereitä. Otataan esimerkkinä vaikka 164 ratkaisua kerännyt Joensuun osamysteeri "Musiikkia kuvina". Kun avaan kartalta jonkin toisen lähimysteerin esim. liki main yhtä kauan paikalla olleen "Toinen maailmansota II" D3 mysteerin niin sen chekkerissä on 21 osumaa. Tätä vaikutusta haettiin ja saatiin aikaan. Voihan ja saahan niitä edelleen yksittäisinä mysteereinä ratkoa mutta kätkölle pääsee vasta kun on koko sarja selvitetty.

Alvater
Viestit: 31
Liittynyt: Ke 17.10.2012 20:44

Re: Kun geokätköily tyhmentää...

Viesti Kirjoittaja Alvater » To 14.03.2013 2:05

Tulipas tällainen aihe kuin tilauksesta vastaan. Sain näet ratkaistua yhden helpostitajuttavan mysteerin ja innostuin sitten vilkuilemaan muitakin. Mutta moni näyttää silmääni ihan käsittämättömältä, aloittelija kun olen, yksi mysti ja alle 50 kätköä yhteensä haettuna. Esimerkiksi kuvauksessa on kuva, jossa ei ole mitään numeroihin viittaavaa ja alla lukee "helppo laskutehtävä". Siis mitä... Tai tähänkin keskusteluun linkitetty mysteeri, jossa on vihreä nuoli. Minulla ei ole aavistustakaan, miten tuollaisia lähdetään ratkaisemaan.

Monessa paikallisessa mystikuvauksessa tai lokeissa mainitaan myös sana 'kiisseli'. Viittaako tämä tietyntyyppiseen mysteeriin vai johonkin muuhun, esimerkiksijohonkin kätköilijään? Kun näitä mainintoja on mielestäni ollut eri kätköilijöiden tekemissä mysteereissä. Tuntuvat nämä olevan juuri niitä "epämääräinen kuva tai muu tiedosto vailla muuta tietoa"-mysteerejä. Voivat olla muutenkin minulle vaikeita, koska minun on vaikea kuvitella, mitä muut ajattelevat. Esimerkiksi jonkun kellonajan muunnos, minkä tuossa yllä joku mainitsi, ei tulisi lainkaan mieleeni (55 -> viittä vaille -> 20-1=19). Ratkon joskus piilosanoja ja olen helisemässä, kun vastaussana ei mielestäni vastaa laisinkaan vihjettä, kun laatija on yhdistänyt vihjeen himmeästi kauttarantain ratkaisuun. Inhoan myös kompa-arvoituksia samasta syystä. Liekö sitten tuon neurologisen rajoitteen syytä.

Mun täytyy ilmeisesti tyytyä näihin tunnistusmysteihin, kun nuo "kiisselit" eivät tunnu aukeavan. Tuo ensimmäinen ratkaisemani kun oli nimenomaan "mistäs tämä on?"-tyyppinen ja sitten kartalta löytyi ainakin pari, joissa tunnutaan arvuuttelevan paikkoja. Pitäisi siis jalkautua etsimään oikea mäki ja oikeat portaat.

Sitten on yksi mielenkiintoinen mysteeri, jonka ratkaisun saa pelaamalla tekijän laatimaa peliä, joka perustuu erääseen netin arvoituspeliin. Minä olen juuttunut tasolle viisi eikä mikään ehdotukseni kelpaa kutostasolle päästäkseni. Tuonne asti olen päässyt ihan sillä, että olen sattumalta pelannut sitä peliä, jonka pohjalta tämä peli on tehty ja täytyy myöntää, että tuli joskus katsottua vihjeitä, kun ei päässyt eteenpäin. Kraah. Kohta täytyy kysyä kyllä neuvoa siihen jostain. Olen hokannut, mihin annettu arvoitus/vihje viittaa, jollei se ole harhautusta tai viittaa johonkin muuhun, mutta aihepiiriin liittyvistä nettihauista huolimatta en ole keksinyt, mitä tekijä haluaa siihen vastaukseksi.

Mä pidin itseäni joskus aika fiksunakin, mutta viime vuosina olen joutunut myöntämään, että olen aika tyhmä. Tai ajatusrajotteinen. Aivoni eivät vain keksi uusia ratkaisutapoja vaan tuppaan ratkomaan asioita aina samalla kaavalla.

arnevala
Viestit: 257
Liittynyt: To 13.09.2012 17:24

Re: Kun geokätköily tyhmentää...

Viesti Kirjoittaja arnevala » To 14.03.2013 7:58

Alvater kirjoitti:Tulipas tällainen aihe kuin tilauksesta vastaan. Sain näet ratkaistua yhden helpostitajuttavan mysteerin ja innostuin sitten vilkuilemaan muitakin. Mutta moni näyttää silmääni ihan käsittämättömältä, aloittelija kun olen, yksi mysti ja alle 50 kätköä yhteensä haettuna.
Löytöjen määrä ja mysteerien ratkaiseminen ei ole suoraan verrannollisia, ei kokemuksesta kätköjen etsimisessä ole hyötyä mysteerejä ratkoessa. Usein kyllä enemmän löytöjä tehneillä on myös mysteerejä ratkaistuna, monella erilaiset haasteet laajentaa harrastusta. Ja kun noita mysteerejä ratkoo, niin tietyt ratkaisumallit tulee vähitellen tutuiksi, mikä helpottaa kyllä monien mysteerien ratkaisemista.
Alvater kirjoitti: Esimerkiksi kuvauksessa on kuva, jossa ei ole mitään numeroihin viittaavaa ja alla lukee "helppo laskutehtävä". Siis mitä... Tai tähänkin keskusteluun linkitetty mysteeri, jossa on vihreä nuoli. Minulla ei ole aavistustakaan, miten tuollaisia lähdetään ratkaisemaan.
Niinpä! Tuttu tunne. Eiköhän tuossa ole kolme vaihtoehtoa:
1) Jätät hautumaan ja palaat asiaan jos tulisi jotain oivallusta miten voisi ratkaista
2) Kyselet joltain vinkkiä millä päästä alkuun. Tutuilta voi kysyä tai kätkön tekijältä. Osa kätkön tekijöistä auttaa kyllä, toiset taas ei. Kysymällä se sitten selviää
3) unohdat koko jutun ja siirryt toiseen mysteeriin, kyllä niitä riittää
Alvater kirjoitti: Monessa paikallisessa mystikuvauksessa tai lokeissa mainitaan myös sana 'kiisseli'. Viittaako tämä tietyntyyppiseen mysteeriin vai johonkin muuhun, esimerkiksijohonkin kätköilijään? Kun näitä mainintoja on mielestäni ollut eri kätköilijöiden tekemissä mysteereissä. Tuntuvat nämä olevan juuri niitä "epämääräinen kuva tai muu tiedosto vailla muuta tietoa"-mysteerejä. Voivat olla muutenkin minulle vaikeita, koska minun on vaikea kuvitella, mitä muut ajattelevat.
Eipä ole kiisseli tuttu termi. Kuvittelisin helppoa tarkoittavan. Todennäköisesti mysteerin tekee toisille helpoksi se, että on samanlaisia ratkaissut aikaisemmin eli ei sen suurempaa oivaltamista vaadi vaan jo opitulla ratkaisumallilla ratkaisu on todella helppo. Jos tätä mallia ei tunne, niin tuntuu mahdottomalta.
Alvater kirjoitti: Esimerkiksi jonkun kellonajan muunnos, minkä tuossa yllä joku mainitsi, ei tulisi lainkaan mieleeni (55 -> viittä vaille -> 20-1=19).
Tuohan oli esimerkki väärästä päättelystä jos asian oikein ymmärsin. Kyse ei ollut kellonajoista vaan rahasta, joten kymmenkantaista lukujärjestelmää olisi pitänyt käyttää eli 55/5=11
Alvater kirjoitti: Ratkon joskus piilosanoja ja olen helisemässä, kun vastaussana ei mielestäni vastaa laisinkaan vihjettä, kun laatija on yhdistänyt vihjeen himmeästi kauttarantain ratkaisuun. Inhoan myös kompa-arvoituksia samasta syystä. Liekö sitten tuon neurologisen rajoitteen syytä.

Mun täytyy ilmeisesti tyytyä näihin tunnistusmysteihin, kun nuo "kiisselit" eivät tunnu aukeavan.
Kannattaa vinkkejä kysellä suoraan kanssakätköilijöiltä. Keskustelupalstalle ei vinkkejä laiteta.
Alvater kirjoitti: Tuo ensimmäinen ratkaisemani kun oli nimenomaan "mistäs tämä on?"-tyyppinen ja sitten kartalta löytyi ainakin pari, joissa tunnutaan arvuuttelevan paikkoja. Pitäisi siis jalkautua etsimään oikea mäki ja oikeat portaat.
Onhan noita vaikka mitä erilaisia. Ei kannatta jonkun tietyntyyppisten takia turhautua. 3D kuvat on varsin hauskoja, jos vaan saa silmät oikeaan asentoon. Ainakin Anthon 3D ja Silmät solmussa tulee mieleen
Alvater kirjoitti: Mä pidin itseäni joskus aika fiksunakin, mutta viime vuosina olen joutunut myöntämään, että olen aika tyhmä. Tai ajatusrajotteinen. Aivoni eivät vain keksi uusia ratkaisutapoja vaan tuppaan ratkomaan asioita aina samalla kaavalla.
Älä huoli, varsin yleistä on kaavoihin kangistuminen. Varsin usein tarvitsee ulkopuolista tuuppausta uusille urille pääsemiseen

TeemuH
Viestit: 432
Liittynyt: To 10.07.2008 14:45
Paikkakunta: Lahti

Re: Kun geokätköily tyhmentää...

Viesti Kirjoittaja TeemuH » To 14.03.2013 8:29

Itse en ainakaan mysteistä ota mitään stressiä, ne ratkee jos ratkee. Ja uskonpa tietäväni mistä pelistäkin tuossa kirjoittelit ja pakkohan se on myöntää että ensimmäisellä ratkaisukerralla tuli kyseltyä pikkutuuppauksia mysteerin tekijältä, mutta mysteerihän on erittäin hienosti toteutettu ja sitä oli kiva ratkoa.
Ei kannata luovuttaa vaikka vaikeilta ne joskus tuntuvatkin vaan jättää mystin hetkeksi hautumaan ja seuraavalla yrityksellä se voikin yllättäen ratketa todella helposti/nopeasti.

Yleensä en mysteistä kauhiasti välitä, mutta onhan se kivaa kun joku joskus ratkeaa. :)

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Kun geokätköily tyhmentää...

Viesti Kirjoittaja finnranger » To 14.03.2013 8:50

arnevala kirjoitti:
Alvater kirjoitti: Monessa paikallisessa mystikuvauksessa tai lokeissa mainitaan myös sana 'kiisseli'. Viittaako tämä tietyntyyppiseen mysteeriin vai johonkin muuhun, esimerkiksijohonkin kätköilijään? Kun näitä mainintoja on mielestäni ollut eri kätköilijöiden tekemissä mysteereissä. Tuntuvat nämä olevan juuri niitä "epämääräinen kuva tai muu tiedosto vailla muuta tietoa"-mysteerejä. Voivat olla muutenkin minulle vaikeita, koska minun on vaikea kuvitella, mitä muut ajattelevat.
Eipä ole kiisseli tuttu termi. Kuvittelisin helppoa tarkoittavan. Todennäköisesti mysteerin tekee toisille helpoksi se, että on samanlaisia ratkaissut aikaisemmin eli ei sen suurempaa oivaltamista vaadi vaan jo opitulla ratkaisumallilla ratkaisu on todella helppo. Jos tätä mallia ei tunne, niin tuntuu mahdottomalta.
Kiisseli = kiisseliviiksi

Kiisseliviiksen mysteerit eivät ole siitä helpoimmasta päästä (noin lievästi ilmaistuna)... ei kannata masentua vaikkei niitä saakaan ratkaistua. Ei ole saanut kovin moni muukaan.

Marjis
Viestit: 432
Liittynyt: Pe 03.04.2009 15:29
Paikkakunta: Lahti

Re: Kun geokätköily tyhmentää...

Viesti Kirjoittaja Marjis » To 14.03.2013 8:54

Alvater kirjoitti: Sitten on yksi mielenkiintoinen mysteeri, jonka ratkaisun saa pelaamalla tekijän laatimaa peliä, joka perustuu erääseen netin arvoituspeliin. Minä olen juuttunut tasolle viisi eikä mikään ehdotukseni kelpaa kutostasolle päästäkseni. Tuonne asti olen päässyt ihan sillä, että olen sattumalta pelannut sitä peliä, jonka pohjalta tämä peli on tehty ja täytyy myöntää, että tuli joskus katsottua vihjeitä, kun ei päässyt eteenpäin. Kraah. Kohta täytyy kysyä kyllä neuvoa siihen jostain. Olen hokannut, mihin annettu arvoitus/vihje viittaa, jollei se ole harhautusta tai viittaa johonkin muuhun, mutta aihepiiriin liittyvistä nettihauista huolimatta en ole keksinyt, mitä tekijä haluaa siihen vastaukseksi..
Tiedän mitä mysteeriä tarkoitat, ihan loistava. Itse käytin vuoden sen ratkomiseen. Kyllä, kokonaisen vuoden. Piti välillä jättää hautumaan useaksi kuukaudeksikin, että taas pääsi eteenpäin. Mutta suosittelen kyllä sen ratkomista vaikka takkuaakin. Ja kyllä siihenkin vinkkiä saa tarvittaessa ihmisiltä kysyttyä.

Itse olen tosi huono ratkomaan mysteereitä. Mulla on sanasokeutta, joten en esim tekstistä hoksaa mitään kaavoja, mahdollisia anagrammeja tms. Ja todella epätekninen otus, joten kaikki nörttimysteerit jää suosiolla ratkomatta. Terveisiä vaan muutamille, tiedätte keitä olette. ;-) Mutta kyllä niitä googletusmysteereitäkin löytyy haettavaksi. Ja bonuskätköjä, joissa mysteeriin pitää ihan vaan hakea tietoja tradikätköistä. Ja tuo on totta, että kun jonkun ratkaisumallin löytää kertaalleen, samantapaisia löytyy vaikka miten monta. Esimerkkeinä erilaiset kuviin piilotukset, karttamysset, sudenpentunimet, aakkosten muuttaminen numeroiksi ilman, että avainta kerrotaan, salakirjoitukset joihin löytyy netistä avaimet, riimut... Esimerkkejä on vaikka kuinka.
Eniten kätköilyssä **tuttaa toiset kätköilijät.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”