Asenne mysteihin hukassa?

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
PaavoN
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 07.03.2007 17:13
Paikkakunta: Mikkeli

Asenne mysteihin hukassa?

Viesti Kirjoittaja PaavoN » Ke 27.02.2013 1:59

Oma solmuaiheinen mystini julkaistiin tiistaiaamuna.

Olen tähän (iltaan/yöhön) mennessä saanut USEITA viestejä (osa kätkön kommenteissa, osa yksityisviesteillä) joissa arvellaan että vihjeissä on jotakin pielessä kun oikeaa ratkaisua ei millään meinaa tulla. Osassa viesteistä myös arveltiin olisiko omissa solmuharjoituksissamme käytetty jotakin omatekoista nimitystä solmuille tai onko solmujen joukossa jopa joitakin aivan itse keksittyjä.

Annettuani muutamille kyselijöille vinkkejä ja rohkaisua sain erään vastauksen josta kävi ilmi että kätköilijä oli pahoittanut mielensä, aivan kuin koko mysti ja varsinkin vinkkini olisi ollut pilkkaamista tai suorastaan henkilökohtaista "kettuilua". Tämä veti mielen aika lailla matalaksi. :(

Olen ideoinut ja valmistellut mystiä kuukausitolkulla, ja purkin piilottaminenkin vaati tuntien "turroomista" lähellä keskiyötä, kengät märkää lunta täynnä ja paljaat sormet umpijäässä. Tarkoitukseni oli tuottaa ihmisille uudenlainen pähkinä purtavaksi, oppimisen iloa ja lopulta onnistumisen elämyksiä, ei pahoittaa kenenkään mieltä.

Se ettei mystissä käytetä aina jonkun asian yleisintä ja tunnetuinta nimitystä, tai ratkaisua ei löydy hetkessä googlaamalla, ei pitäisi olla millään tavalla ongelma. Mysti-kätkötyypille olennaista on nimenomaan se, ettei sen ratkaiseminen välttämättä tapahdu käden käänteessä, ja saattaa pakottaa etsijän hakemaan aiheeseen liittyvää tietoa laajaltikin tai opettelemaan jonkin uuden taidon jotta ratkaisu olisi mahdollinen. Kaiken ratkaisussa tarvittavan ei myöskään ole mikään pakko olla ylipäätään internetistä löydettävissä. (joskin tämän mystin osalta kaikki kätkön koordinaattien selvittämiseksi tarvittava ihan varmasti löytyy netistä tavalla tai toisella.) Aina ei myöskään ole välttämätöntä selvittää kaikkia tietoja mystin ratkaisemiseksi.

Jos ratkaisua ei löydy heti samana päivänä, ei heti kannata heittää kirvestä kaivoon, tai ainakaan pahoittaa mieltään aivan kuin kätkön tekijä olisi tehnyt mystin vain kiusatakseen ihmisiä.

Itse olen joutunut kypsyttelemään jotakin mystiä kuukausitolkulla ennen ratkaisun löytymistä. Erään mystin ratkaisemisen jouduin jättämään kokonaan sikseen yritettyäni sitä parin vuoden ajan. Totesin että koska en ole kyseiseen aiheeseen riittävästi perehtynyt, en kerta kaaikkiaan pysty tuota ainakaan tällä hetkellä ratkaisemaan. Eikä se ole mystin tekijän vika. Ei kaikkien mystien ole tarkoitus olla kaikkien ratkaistavissa ilman pidempiaikaista perehtymistä. Onko siis niin että mystille on annettava arvoksi vähintään D4 elleivät kaikki tiedot ole kolmessa minuutissa googlattavissa?

Lienee selvää ettei kaikkia voi millään miellyttää. Aikaisemmin saattoi jättää ne kätköt hakematta joiden ratkaiseminen ei kiinnostanut, mutta nykyisin kätköily on niin suorituskeskeistä että jokikinen purkki on saatava logattua, ja mielellään nyt heti. Kärsivällisyyttä ei tunnu olevan nimeksikään, kokeneillakaan kätköilijöillä. Tärkeintä on nopeus ja löytöjen määrä.
PaavoN
photocacher

http://www.nikkila.org

Elastul
Viestit: 31
Liittynyt: To 23.08.2012 19:16

Re: Asenne mysteihin hukassa?

Viesti Kirjoittaja Elastul » Ke 27.02.2013 8:29

Eihän se vika voi olla mysteerkn tekijässä. Kyllä se on mysteerin ratkaisijassa ja hänen heikoissa hermoissaan. On tässä itselläkin vaikka kuinka monta mysteeriä työn alla, kun ei meinaa vain aueta. :-D Ja sehän johtuu vain ja ainoastaan omasta harvasta päästä. Joko ne selviää tai sitten ei. Mitä tuosta tressiä ottamaan. Ei tämä nyt niin vakava harrastus saa olla ;-)

Avatar
arisoft
Viestit: 1224
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Asenne mysteihin hukassa?

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ke 27.02.2013 11:41

PaavoN kirjoitti:Jos ratkaisua ei löydy heti samana päivänä, ei heti kannata heittää kirvestä kaivoon, tai ainakaan pahoittaa mieltään aivan kuin kätkön tekijä olisi tehnyt mystin vain kiusatakseen ihmisiä.
Tilastokätköilijöille, joille päivän purkki on päätavoitteena, hitaasti ratkeavat mysteerit ovat kuin suolaa haavoihin. Purkki on kyllä lähellä mutta kun ei tiedä missä. Reviirikätköilijöillä tilanne ei kai ole niin paha, koska heillä on enemmän aikaa paneutua asiaan ja ratkaista ongelma tavalla tai toisella.
GC3V9MM kirjoitti:Tehtävän pitäisi olla varsin helppo.
Kuvauksessa kannattaa yrittää pysytellä totuudessa parhaansa mukaan. Jos tehtävää sanoo helpoksi, niin siihen yritetään silloin vain helppoja ratkaisuja. Jos helpot ratkaisut eivät toimi, niin lupaus helppoudesta ei olekaan ratkaisijan kannalta toteutunut. Helppous on kuitenkin suhteellista ja se riippuu lopulta siitä, kuinka paljon vääriä harhapolkuja mysteeriin voi keksiä vaikka se olisi kuinka helppo.

Ratkojien yhteydenotoista saat selville missä asioissa on harhauduttu ja voit sitten harkinnan mukaan miettiä miten mysteeriä voi tarkentaa niin, että ratkaisijat eivät jää väärään ideaan jumiin. Joskus pelkkä chekkeri riittää. Joskus tarvitaan muutoksia tai lisävinkkejä. Hyvin havoin se kuitenkaan onnistuu kunnolla...

Jos tehtävää ratkaissut pettyy saadessaan ratkaisun selville, niin on syytä miettiä miksi näin tapahtui. Yleensä siinä vaiheessa ilostutaan. Eli tuota asiaa kannattaa kyllä analysoida, onko jotain jäänyt huomaamatta.
PaavoN kirjoitti:Lienee selvää ettei kaikkia voi millään miellyttää. Aikaisemmin saattoi jättää ne kätköt hakematta joiden ratkaiseminen ei kiinnostanut, mutta nykyisin kätköily on niin suorituskeskeistä että jokikinen purkki on saatava logattua, ja mielellään nyt heti. Kärsivällisyyttä ei tunnu olevan nimeksikään, kokeneillakaan kätköilijöillä. Tärkeintä on nopeus ja löytöjen määrä.
Ydin on juuri se, että kaikkia ei voi miellyttää. Ja samoin kuin onnettomuuspaikoilla, niitä, jotka huutavat vammoistaan suurimpaan ääneen, ei ole suurin hätä vaan suurin kiire :wink:

Avatar
Garmingeo
Viestit: 194
Liittynyt: To 07.02.2008 20:51

Re: Asenne mysteihin hukassa?

Viesti Kirjoittaja Garmingeo » Ke 27.02.2013 12:29

PaavoN kirjoitti:Lienee selvää ettei kaikkia voi millään miellyttää. Aikaisemmin saattoi jättää ne kätköt hakematta joiden ratkaiseminen ei kiinnostanut, mutta nykyisin kätköily on niin suorituskeskeistä että jokikinen purkki on saatava logattua, ja mielellään nyt heti. Kärsivällisyyttä ei tunnu olevan nimeksikään, kokeneillakaan kätköilijöillä. Tärkeintä on nopeus ja löytöjen määrä.
Hyvä PaavoN!

Koko kirjoituksesi on täyttä tavaraa, mutta lainasin vain tämän viimeisen. Eikä Arisoftin viimeinen lause ole yhtään huonompi sisällöltään.
Nil volentibus arduum.

arnevala
Viestit: 257
Liittynyt: To 13.09.2012 17:24

Re: Asenne mysteihin hukassa?

Viesti Kirjoittaja arnevala » Ke 27.02.2013 13:00

Asennetta löytyy runsaasti ja enimmäkseen väärää sellaista :evil:
Omalla kohdalla kyse oli juurikin siitä, että kyllä siinä itsensä todella tyhmäksi tuntee, kun ei kuvauksen ja lokien mukaan helppoa tehtävää saa ratkaistua pitkällisellä selvitytyöllä ja useista tarkistusyrityksistä huolimatta. Oli siinä muitakin vielä apuna selvittelemässä eli yhteensä aika monta tuntia tämän kanssa poltettiin eli ei todellakaan ollut mikään tarkoitus helpolla tehtävästä selvitä :evil:

Jos 'vinkki' tekijältä on että partiowikistä löytyy paljon tietoa solmuista, niin kyllä se toisen aliarviointia ja ei sitä osaa kyllä ottaa muuna kuin kettuiluna. Kyllä oli partiowikit ja useat muut lähteet käyty läpi. Partiowikissä ei vaan juuri siitä yhdestä virheellisestu tunnistetusta solmusta ole tietoja, pelkkä nimi listalla. Samoin kuin aika monelle muullekin solmulle.

Lopulta sellaisen vinkin sain, että mikä solmu oli se virheellisesti tunnistettu. Olisi sen voinut laittaa sillä paremmin tunnetulla nimellä tai ainakin jättää sen variaation johon sen sekoittaa pois solmulistalta. Tämä suomenkielinen nimi johti vesilläliikkujan totaalisesti harhaan, koska sillä suomenkielisellä nimellä tarkoitetaan luistamatonta silmukkaa ja eihän se se voinut olla. Kiipeilyssä nimellä tunnetaan taas kitkasolmu, mikä on sekoitettavissa siihen toiseen, joka edellisen jälkeen jäi ainoaksi vaihtoehdoksi siihen kohtaan.

En tiedä tuleeko purkilla lopulta käytyä, sen verran jäi harmittamaan. Kyllähän noita purkkeja tuolla piisaa. Oleellisempaa oli päästä siitä epätiedon piinasta, että missä oli virheen tehnyt kun mielestään oli oikein ratkaissut ja useaan kertaan vielä tarkistanut.

Avatar
arisoft
Viestit: 1224
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Asenne mysteihin hukassa?

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ke 27.02.2013 14:15

Ratkaisin juuri kyseisen solmutehtäväosion ja sain avainnumeron. Ensimmäinen yritys chekkeriin toimi eikä tässä mennyt aikaa kuin ihan normaali D3. Mitään tietoa solmuista minulla ei ole ja joskus harmittaakin kun pitää ihan omasta päästä säveltää ufosolmuja. Yhden solmun jouduin valitsemaan päättelemällä, koska en löytänyt siitä mitään tietoja. Eli jos ei hairahdu harhapolulle niin mysteeri on ihan kuvauksen mukainen. D3 mysteeriä ei kuitenkaan ehkä ole paras kuvailla sanalla "helppo". "Helpohko" lienee tarkempi kun ei ihan helppo ole 8) .

Monivalintatehtävissä itse olen kysyjille yleensä suoraan osoittanut mitkä kohdat on väärin, sillä jos joku kohta vain menee väärin, niin GeoChekkeri ei sitä kyllä sitten mitenkään auta löytämään. Tässähän on vielä mahdollisuus ampua chekkeriäkin.

Avatar
PaavoN
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 07.03.2007 17:13
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Asenne mysteihin hukassa?

Viesti Kirjoittaja PaavoN » Ke 27.02.2013 17:29

Täytynee tehdä kätkökuvaukseen jotain pientä muutosta, varsinkin kun näyttää olevan kaksi solmua joista käytetään samaa nimitystä. Se oli ihan minun mokani, en tiennyt tai ainakaan muistanut tuota ollenkaan. Täällä tuli joitakin muitakin konkreettisia parannusehdotuksia.

Partiowikistä minulla oli ihan oikeasti käsitys että siellä on varsin kattava solmutietokanta.
Olen pahoillani jos hyvää tarkoittanut neuvoni aiheutti mielipahaa. :(

Sen sijaan se että joku pitää neuvoani henkilökohtaisena kettuiluna on tosiaankin asennekysymys (kuten kommentoija itsekin toteaa) enkä suostu ottamaan itselleni siitä huonoa omaatuntoa. Tahallani en ole ketään aliarvioinut, saati että olisin tehnyt sen kettuillakseni.

Neuvoa saa kysyä jatkossakin, ja jos neuvoni ovat kysyjälle hyödyttömiä, siitä saa (ja pitää!) sanoa jotta osaan antaa oikeanlaisia neuvoja.

Ollaan positiivisempia ja säilytetään toistemme motivaatio tehdä ja etsiä kätköjä !
PaavoN
photocacher

http://www.nikkila.org

Avatar
Maitomies
Viestit: 645
Liittynyt: To 17.11.2011 21:13
Paikkakunta: Hattula
Viesti:

Re: Asenne mysteihin hukassa?

Viesti Kirjoittaja Maitomies » Ke 27.02.2013 17:49

Hyvä mystihän tuo äkkiä katsomalta oli. Itselläni ykkösosaltaan lähes identtinen hattulassa.
Anna kommentoijien kommentoida äläkä ota itseesi. Asialliset parannusehdotukset voi ottaa onkeensa, muuten korvasta sisään ja toisesta ulos. Meitä on niin moneen junaan että moisista ei kannata kätkön tekijänä mieltänsä pahoittaa. :wink:
- Maitomies -
Onnellinen ihminen kulkee usein vakaasti polkua, jota tuhat onnetonta väittää vääräksi.
https://maitomies.wordpress.com
https://www.facebook.com/geo.maitomies

TuSaPiKu
Viestit: 129
Liittynyt: Ke 02.11.2011 2:17

Re: Asenne mysteihin hukassa?

Viesti Kirjoittaja TuSaPiKu » Ke 27.02.2013 17:59

Maitomies kirjoitti:Hyvä mystihän tuo äkkiä katsomalta oli. Itselläni ykkösosaltaan lähes identtinen hattulassa.
Anna kommentoijien kommentoida äläkä ota itseesi. Asialliset parannusehdotukset voi ottaa onkeensa, muuten korvasta sisään ja toisesta ulos. Meitä on niin moneen junaan että moisista ei kannata kätkön tekijänä mieltänsä pahoittaa. :wink:
Olikin muistissa tämä aikaisempi saman aiheinen mysteeri ja uusi ratkesi sen vuoksi helpommin :D Yksi kohta teetti vähän enemmän töitä, mutta ratkesi myöhemmin. Mukava myssehän tämä uusi on :)

Asenteesta mysteihin sen verran, että yhden myssen (D4) kohdalla on kysytty myssen tekijältä apuja. Silloin 'töitä' myssen ratkaisuun oli tehty jo pitkän aikaa ja tiesimme olevamme oikeilla jäljillä. Sisälukutaito oli vaan unohtunut :oops:
Viimeksi muokannut TuSaPiKu, Ke 27.02.2013 19:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
PaavoN
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 07.03.2007 17:13
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Asenne mysteihin hukassa?

Viesti Kirjoittaja PaavoN » Ke 27.02.2013 18:52

arisoft kirjoitti:Mitään tietoa solmuista minulla ei ole ja joskus harmittaakin kun pitää ihan omasta päästä säveltää ufosolmuja.
Kuka tahansa osaa tehdä solmun joka pitää. Kun solmun täytyy lisäksi olla avattavissa ilman puukkoa ja kirvestä, tarvitaan "oikeita" solmuja. Ja jos osaat sitoa kengännauhat oikein, osaat varmasti tehdä ainakin yhden tuon mystin solmuista. Jätettäköön kuitenkin spoilaamatta.
PaavoN
photocacher

http://www.nikkila.org

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Asenne mysteihin hukassa?

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » Ke 27.02.2013 19:12

Aika helposti aukesi suurin osa solmuista mutta yksi tuottaa ongelmia. Tai sitten joku muu on väärin kun tsekkeriin ei kelpaa :D

akkivi
Viestit: 74
Liittynyt: Ke 25.07.2012 12:08

Re: Asenne mysteihin hukassa?

Viesti Kirjoittaja akkivi » Ke 27.02.2013 19:34

Voi voi mitä valitusta. Ottakaa rennosti, MooseM sanoi minulle " tämä on sellaista aikuisten leikkiä". Sillä asenteella on hyvä mennä eteenpäin. Maitomiehen tekemä hyvin samanlainen GC3YJB0, katsokaa ja ratkokaa sitä samalla.

Avatar
Kulpakko
Viestit: 260
Liittynyt: Ma 03.10.2011 9:34
Paikkakunta: Lepaa, Hattula

Re: Asenne mysteihin hukassa?

Viesti Kirjoittaja Kulpakko » Ke 27.02.2013 20:59

Tai tekee kuin tämän tiimin naispuoleinen: ei edes avaa mysteereitä, niin ei tule "näppylöitä" :lol:

Avatar
assankassa
Viestit: 21
Liittynyt: La 20.08.2011 15:09
Paikkakunta: Tampere

Re: Asenne mysteihin hukassa?

Viesti Kirjoittaja assankassa » Ke 27.02.2013 21:00

Ratkoin mysteerin äsken kokeeksi ja ekalla yrityksellä meni kaikki oikein. Aikaa ei tainnut kulua kuin vartti tai jotain. Eli ainakin nykyinen kuvaus toimii eikä tule paha mieli :)

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Asenne mysteihin hukassa?

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » Ke 27.02.2013 21:52

Tämä taitaa olla helpohko toisille, toisille mahdoton. Kaikki olen tsekannut triplasti mutta silti vaan väärin :shock: En ihmettele että jotkut on turhautuneet :D Mutta ei se ole mysteerin tekijän vika vaan ratkojan :wink:

arnevala
Viestit: 257
Liittynyt: To 13.09.2012 17:24

Re: Asenne mysteihin hukassa?

Viesti Kirjoittaja arnevala » To 28.02.2013 11:43

PaavoN kirjoitti:Sen sijaan se että joku pitää neuvoani henkilökohtaisena kettuiluna on tosiaankin asennekysymys (kuten kommentoija itsekin toteaa) enkä suostu ottamaan itselleni siitä huonoa omaatuntoa. Tahallani en ole ketään aliarvioinut, saati että olisin tehnyt sen kettuillakseni.

Neuvoa saa kysyä jatkossakin, ja jos neuvoni ovat kysyjälle hyödyttömiä, siitä saa (ja pitää!) sanoa jotta osaan antaa oikeanlaisia neuvoja.

Ollaan positiivisempia ja säilytetään toistemme motivaatio tehdä ja etsiä kätköjä !
Meinasin olla kommentoimatta, mutta kun tuossa oli tuo kohta "saa sanoa (ja pitää!), niin kerran vielä.

Lähetin listan mistä näkyi, että olin tehtävän ratkaissut yhtä solmua lukuunottamatta (ja sekin oli kuitenkin oikean solmun johdannainen) ja kysyin missä kohtaa olin vikaan mennyt. Olisiko saamani vastaukseen vaikuttanut kätkön tekijän oma asenne ja ennakkokäsitys siitä, että tässä nyt vaan yritetään päästä helpolla?
arisoft kirjoitti:Monivalintatehtävissä itse olen kysyjille yleensä suoraan osoittanut mitkä kohdat on väärin, sillä jos joku kohta vain menee väärin, niin GeoChekkeri ei sitä kyllä sitten mitenkään auta löytämään
Näin on yleensä tapana ollut tällaisissa tilanteissa menetellä muillakin. Ja tämän tapaista vastausta odotin. Kehoitus mennä asiaa vielä tutkimaan ilman mitään lisävinkkiä missä olin harhautunut oli aivan sama kuin olisi lukenut KVG tai pahempaa, oli kirjoittajan tarkoitusperä kuinka hyvä tahansa.

Positiivisena lopetuksena: mysteeristä tykkäsin sudenkuoppaan saakka, nyt on hyvä kun se sudenkuoppa on tarkennuksella poistettu. Hyvä aihe, selkeät kuvat, opettavainen ja ilmeisesti se kätkökin on hyvä, mikä selviää kunhan Mikkelissä tulee käytyä.

Avatar
PaavoN
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 07.03.2007 17:13
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Asenne mysteihin hukassa?

Viesti Kirjoittaja PaavoN » To 28.02.2013 19:53

arnevala kirjoitti: ... Lähetin listan mistä näkyi, että olin tehtävän ratkaissut yhtä solmua lukuunottamatta (ja sekin oli kuitenkin oikean solmun johdannainen) ja kysyin missä kohtaa olin vikaan mennyt. Olisiko saamani vastaukseen vaikuttanut kätkön tekijän oma asenne ja ennakkokäsitys siitä, että tässä nyt vaan yritetään päästä helpolla?
arisoft kirjoitti:Monivalintatehtävissä itse olen kysyjille yleensä suoraan osoittanut mitkä kohdat on väärin, sillä jos joku kohta vain menee väärin, niin GeoChekkeri ei sitä kyllä sitten mitenkään auta löytämään
Näin on yleensä tapana ollut tällaisissa tilanteissa menetellä muillakin. Ja tämän tapaista vastausta odotin. Kehoitus mennä asiaa vielä tutkimaan ilman mitään lisävinkkiä missä olin harhautunut oli aivan sama kuin olisi lukenut KVG tai pahempaa, oli kirjoittajan tarkoitusperä kuinka hyvä tahansa.

Positiivisena lopetuksena: mysteeristä tykkäsin sudenkuoppaan saakka, nyt on hyvä kun se sudenkuoppa on tarkennuksella poistettu. Hyvä aihe, selkeät kuvat, opettavainen ja ilmeisesti se kätkökin on hyvä, mikä selviää kunhan Mikkelissä tulee käytyä.
Kiitos positiivisesta viestistä. :)

Arisoft:in kuvaama tapa on minustakin hyvä, ainakin tämäntyyppisissä monivalinta-mysteissä.

On käynyt ilmi, että juuri tuo yllä mainittu listan sisältävä viesti on joutunut bittiavaruuteen.
Juuri tästä syystä kannattanee pitää se "lähetä kopio itselle" -ruutu ruksattuna, vaikka se lisääkin sähköpostitulvan määrää. On helpompi jälkikäteen tarkistella.

Tuo tulkinnanvaraisuus kätkökuvauksessa siis aiheutti pienen ongelman, mutta kommunikaatio-ongelma teki siitä elämää suuremman.

Hyvä että perimmäinen syy selvisi. Ei tarvitse enää miettiä mitä ihmettä on tullut tietämättään tehtyä tai sanottua.
Kätköilyn, kuten muidenkin harrastusten tarkoituksena on vähentää, ei aiheuttaa stressiä.
PaavoN
photocacher

http://www.nikkila.org

Avatar
MooseM
Viestit: 215
Liittynyt: To 21.12.2006 17:15
Paikkakunta: Hattula,Kanta-Häme

Re: Asenne mysteihin hukassa?

Viesti Kirjoittaja MooseM » To 28.02.2013 21:02

Selkeä myssehän se oli,vain se yksi kohta hieman kivesti mutta siitäkin selvittiin eräällä konstilla....

Joskus ehkä kannattaa katsoa kartalla mihin ratkaistu piste osuu,tai mihin ne muut jäljellä olevat vaihtoehdot osuvat :roll: :roll:

anukarikivi kirjoitti:Voi voi mitä valitusta. Ottakaa rennosti, MooseM sanoi minulle " tämä on sellaista aikuisten leikkiä". Sillä asenteella on hyvä mennä eteenpäin.
]

Näin olen sanonut kait joskus monellekin harrastajalle,ja olen edelleen sitä mieltä ettei näistä kandee stressiä ottaa :lol: :lol: :lol:

Avatar
Garmingeo
Viestit: 194
Liittynyt: To 07.02.2008 20:51

Re: Asenne mysteihin hukassa?

Viesti Kirjoittaja Garmingeo » Pe 08.03.2013 21:00

Kylläpä tämä juttu loppui lyhyeen. Taisi osua ja tehdä aika kipeää monella "mysteerikolla". Kiitos kun PaavoN uskalsi ja kertoi, että keisarilla ei ole vaatteita.

Oma toivomukseni kaikille mysteerien julkaisijoille on, että niistä tehdään todellakin monivuotisia eli ei arkistoida kovin kevyesti. Näin ollen sellaisetkin, joilla ei ole pakottavaa tarvetta saada väkisin ja heti kaikki ratkottua, voivat rauhassa ratkoa ja kokea todellisia onnistumisen elämyksiä.

(PS. Kyllä multa saa vinkkiä kysellä, jos törmää seinään mysteereitäni ratkoessaan.)
Nil volentibus arduum.

Black_Island
Viestit: 294
Liittynyt: Ma 22.12.2008 18:18

Re: Asenne mysteihin hukassa?

Viesti Kirjoittaja Black_Island » Pe 08.03.2013 22:19

Garmingeo kirjoitti:Oma toivomukseni kaikille mysteerien julkaisijoille on, että niistä tehdään todellakin monivuotisia eli ei arkistoida kovin kevyesti. Näin ollen sellaisetkin, joilla ei ole pakottavaa tarvetta saada väkisin ja heti kaikki ratkottua, voivat rauhassa ratkoa ja kokea todellisia onnistumisen elämyksiä.
Ihan sama toivomus täältäkin :) . Itselläni on ratkottuna (mutta hakematta) lähes 200 mysteeriä ympäri Suomea, enkä tiedä milloin purkille saakka pääsee - jos koskaan. Tosin tuskin huomaan, jos joku arkistoidaan, mutta erityisen mieleenpainuvat mysteerit kyllä muistaa.

Toiset harrastavat ristisanojen tekemistä ja toiset mysteerien ratkontaa :) . Ja kyllä - joskus tulee "pakottava tarve" saada ratkottua joku mysteeri. Ei niinkään heti tai väkisin, mutta silti ratkottua. Syitä voi olla monia: vaikkapa se, että sitä on miettinyt useasti ja se alkaa vaivaamaan. Tai sitten haluaa saada juuri sen mysteerin jotain haastetta ajatellen (eläköön haastekätköt :D ).

Olen ratkonut joitakin mysteereitä, joista en erityisemmin ole pitänyt. Yleensä kuitenkin ratkon mysteereitä, joista tykkään ja jätän ratkomatta ne, jotka eivät kiinnosta. Kaikkia kätköjä minulla ei ole mikään pakko hakea, edes kotiseudulta. Aika hidas olen muutenkin kodin lähellä hakemaan yleensä mitään kätköjä, sillä ajattelen, että "kyllä ne siellä pysyy" :D .

Mutta: jokainen saa tehdä ihan sellaisia mysteereitä kuin itse haluaa!

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”