Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
Lolias
Viestit: 33
Liittynyt: Ma 03.05.2010 20:09
Paikkakunta: Turku

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja Lolias » Ma 20.12.2010 21:23

Millaisia vaan muunnelmia voisi kehitellä meidän nimimerkin synnystä, mutta tässä yksinkertainen selitys:
Lempi tv-sarjojani olivat tuolloin Lost ja Alias, joten niistä sitten muokkasin yhdistelmän Lo ja lias :D
Ei mitään kovin tähdellistä...

Avatar
FireFox-71
Viestit: 239
Liittynyt: Su 10.10.2010 19:20
Paikkakunta: Virrat

Noup.... Ei se nimi siitä tule....

Viesti Kirjoittaja FireFox-71 » Ti 21.12.2010 9:27

Siis nimi FireFox ei ole peräisin mainiosta selaimesta, kuten ehkä nopeasti ajattelisi....
.....vaikka paljolti käyttämäni kuvarekvisiitta sitten osin onkin sieltä kotoisin...

Vuosia sitten joskus ajanlaskun auringonkoitossa mietin nimeä eräälle pelisivustolle.
Sanomattakin lienee selvää, että kettu on tän lemppari elukka ja sen nimen eri muunnokset oli aikas hyvin pelisivulla käytössä, kuten oli muuten käytössä Geosivullakin.

Ei kelvannut Fox ei Kettu ei Repolainen, ei edes Latinan kielinen muunnos, kunnes luonnetta ja ominaisuuksia kuvaava yhdistelmä FireFox välähti mieleen.

Olihan sekin sattumoisin varattu, vaan kun siihen lisäsi maagisen armollisen syntymävuoden ja isot alkukirjaimet siksi, että fire ja fox tulevat eri asioista...
Tuolla kaavalla olin tuloksessa joka kelpasi niin sivustolle kuin itselle.

Siitä lähtein olenkin useammassa paikassa esiintynyt samalla nimellä, tai sen Latinan kielisellä väännöksellä :)
Useasti törmäsin netissä pelatessa 'Kettu' tai 'Ketsu' puhutteluun, joten sekin on jäänyt matkassa käyttöön FireFox-71:n ohella...

Kettu siksikin on jotenkin lähellä sydäntä, että ominaisuudet on pitkälti samat.
-Pieni, laiha, luihu, karvainen, erakko, ovela, viekas ja kiero...ym ominaisuuksia jotka täsmää myös allekirjoittaneeseen.
Sitten vielä luonnetta kuvaavana se Fire alussa....joskus sitä vain tulistuu syystä tai toisesta :D
Se ettet tiedä, ei tarkoita ettei voisi olla.

______________________Kettu Kuittaa

Avatar
Gekkonen
Viestit: 85
Liittynyt: Su 07.02.2010 0:34

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja Gekkonen » Ti 21.12.2010 15:10

Oman nimímerkkini valitsin, koska samoin kuin minulla niin suurimmalla osalla gekkolajeista ei ole lainkaan silmäluomia. Silmiämme peittää läpinäkyvä rauhanen, joka puhdistuu nuolemalla.

jeeeje
Viestit: 79
Liittynyt: La 16.10.2010 0:00

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja jeeeje » Ti 21.12.2010 15:23

oma nimimerkkini vie aina 9 vuoden taakse jolloin olin 11 vuotias. silloin rekisteröidyin "peliin" nimeltä kultakala joka tunte nykyään nimen habbo hotel käsitääkseni. minulla oli siellä useita nimimerkkejä joita olivat muummoassa jeejejee, jejeeje jeejeje, jejejee kunnes sain muoltoiltua nimimerkin jeeeje siitä lähtien olen käyttänyt nimimerkkiä suhteelisen tunollisesti

thestormer
Viestit: 25
Liittynyt: Pe 11.06.2010 17:36

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja thestormer » Ti 21.12.2010 15:42

A long time ago in a galaxy far, far away...

Elikkä joskus teininä piti keksiä nimi eri pelimaailmoihin (sekä tietokoneella että roolipeleihin), joten mikseriin laitoin muutama kilo fantasiakirjoja ja pari tuntia Star Wars ja lopputulos oli suussa sulava nimimerkki "Stormer". Valitettavasti moni muu on näköjään käyttänyt samaa reseptiä, joten viime vuosina "Stormer" on aika monessa paikassa ollut varattu joten piti keksiä jotain, ja koska olen se oikea stormer, niin nimimerkin eteen tuli "the" ja lopputulos on siis "thestormer" :)

liinakar
Viestit: 30
Liittynyt: To 02.07.2009 14:59

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja liinakar » Ti 21.12.2010 18:13

Historia on jo relun 15 vuoden takaa, jolloin silloisen työnantajan yhden softan käyttäjätunnus luotiin sukunimen 5 ja etunimen 3 kirjaimesta. Sen jälkeen olen käyttänyt sitä lukemattomissa sovelluksissa myös variaatioin.
"se tavallinen tarina"
:idea:

rosvo
Viestit: 19
Liittynyt: Ke 02.09.2009 10:18
Paikkakunta: vaala/paltamo

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja rosvo » Ke 22.12.2010 11:28

nimimerkki tulee kalastus aluksesta, jolla on historiiaa vuosikymminien takaa, oulujärven merirosvoista jotka ryöväsivät tervaveneitä ja nimimerkin
pääjehun mukaan... :D

Eaglesson
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 03.12.2010 1:14

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja Eaglesson » Ke 22.12.2010 13:52

"Kotkan poikii ilman siipii.." -lauleli Junnu aikanaan.. Kotkanpoika oli kuitenkin jo varattu ja koska taas valokuvaussivustoilla olin jo Eaglesson nimellä, niin tulevaa dementoitumista helpottamaan otin sen tännekkin. :)

Valokuvaus ja kätköily kun kuitenkin kulkevat jatkuvasti käsi kädessä.

Sopivasti kansainvälinen, kertoo kuitenkin siitä että pikkukaupunginpoikia tässä ollaan (ja pysytään..). Mukavasti se vielä mun mielikuvissa liittyy luontoon joka on mulle tärkeä voimanlähde ja toisaalta myös intiaanikulttuureihin joita suunnattomasti arvostan..

Rauhallista joulua kaikille ja olkoon alkava vuosi täynnä hienoja löytöjä..

-Eaglesson

Avatar
mandello
Viestit: 56
Liittynyt: Pe 25.12.2009 18:37

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja mandello » To 23.12.2010 14:24

Pari Moto Guzzia omistaneena tulin valinneeksi (muuallekin) nimimerkiksi pätkän moottoripyörätehtaan kotikaupungin nimestä: Mandello del Lario.

kemamake
Viestit: 33
Liittynyt: Pe 25.12.2009 18:43

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja kemamake » To 23.12.2010 15:24

Nimerkki syntyi kun piti keksiä nimimerkki ja mikään ei tuntunut kelpaavan.
Markku - nimiset ovat usein Make ja yksi Make onkin kääntänyt nimensä Kema-nimeksi.
Siitäpä saikin helposti sellaisen joka meni läpi seulasta eli kemamake

Sitten koko perhe on ollut mukana käyköilyssä ja kätköilijä nimet ovat
mr. kemamake
mrs. kemamake
junior kemamake
senior kemamake

kuzzama
Viestit: 13
Liittynyt: La 13.11.2010 16:05
Paikkakunta: Pargas / Parainen

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja kuzzama » Ma 03.01.2011 22:31

mrs forest runner kirjoitti:Tuo kuzzaman viesti kilautti jotain jo kauan sitten liki puhki ruostunutta kelloa... Joskus hamalla 90-luvulla törmäsin Turun Tekulla nuoreen suunnistajaan, joka oli hassun hauskaksi sähköposti allekirjoituksekseen vääntänyt forest runner.
Näköjään fiksut(!) allekirjoitukset eivät rajoittuneet vain Pori-Tre suuntaan. Turussakin näköjään edettiin samanlaisella trendillä... :)
mrs forest runner kirjoitti: Forest runner oli piiiiitkään hautautuneena historian hämäriin, kunnes vuosi sitten keväällä mr FR kaivoi sen esiin naftaliinista ja valjasti nimimerkin uuteen käyttöön. Näin ollen minusta tuli luonnollisesti alkuperäisen forest runnerin mrs. Tosinaan toki olisi ihan kiva, että nimimerkki olisi edes hieman lyhyempi. Jos minusta joskus tulee oikea kätköhaukka, niin ehkäpä muunnun mrs FR:ksi. :D
Sen vähäisen tuntuman perusteella mitä minulla on perhe-FR:n kätköilystä, niin mr FR saa kiittää useasti mrs FR:ää ratkomisesta. Oma mielipiteeni siis on, että "kätköhaukka" speksit ovat jo täyttyneet, mutta en siltikään suosittele enää tässä vaiheessa nimimerkin vaihtamista. Sehän tarkoittaisi kätköilijäpiireissä samaa kuin normaalielämässä etunimen vaihtaminen. :D
/KUZZAMA BAMA

FamLeaf
Viestit: 34
Liittynyt: To 30.12.2010 16:31

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja FamLeaf » Ma 03.01.2011 23:30

Sukunimi väännetty englanniksi ja eteen perheen lyhennys. Vaikkakin useimmiten kätköilen yksinäni. 5-vuotiaat ei vielä ihan hirveästi jaksa kiinnostua paikkojen tonkimisesta... :)

Avatar
pikkeliina
Viestit: 66
Liittynyt: Su 02.01.2011 23:17
Paikkakunta: Turku

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja pikkeliina » Ke 05.01.2011 21:52

Annan vinkin, että tämän nimimerkin takana ei ole se googlettamalla löytyvä nyt jo edesmennys HEVONEN. Ja jos satut ensimmäisenä ihka ekalle kätkölleni (kenties näin teen jatkossakin), niin palkkioksi saat sellaisen pienoiskoossa, mitä tuo toinen myy.
Geokätköilyä kera HTC Desireen ja hyvin harvoin lainagepsin. Oma hakusessa...

MrME70
Viestit: 47
Liittynyt: Su 20.06.2010 14:48

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja MrME70 » Ke 05.01.2011 22:24

Perin yksinkertainen tausta tällä minun nimimerkilläni.
Se syntyi reilusti yli 20 vuotta sitten ja olen käyttänyt sitä käyttäjätunnuksenani erittäin laajalti, tietenkin kirjauduin myös gc.comiin.

MrME70
Etunimi: M _ _ _ _
Sukunimi: E _ _ _ _ _
Syntymävuosi: 70


Tykkään myös ABBA:sta ;-)
http://www.youtube.com/watch?v=oE--KU17GnU

JKL_1970
Viestit: 13
Liittynyt: Pe 17.07.2009 15:52

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja JKL_1970 » Ke 09.03.2011 0:32

On helppo arvata mihin oma nimimerkkini viittaa: JKL on kaupunki jossa olen elänyt ja 1970 on syntymävuoteni. Nyttemmin olen hiukan alkanut jopa katua nimimerkin valintaa koska aina kun teen lokikirjaan merkintää niin se muistuttaa kerta toisen jälkeen kuinka vanha alan jo olla :) Olenkin näiden numeroiden kirjoittamisen kohdalla sanonut kätkökaverilleni että "ikäkriisi, ikäkriisi!" LOL

Avatar
stebu
Viestit: 612
Liittynyt: Pe 02.11.2007 0:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja stebu » Ke 09.03.2011 0:52

JKL_1970 kirjoitti:On helppo arvata mihin oma nimimerkkini viittaa: JKL on kaupunki jossa olen elänyt ja 1970 on syntymävuoteni. Nyttemmin olen hiukan alkanut jopa katua nimimerkin valintaa koska aina kun teen lokikirjaan merkintää niin se muistuttaa kerta toisen jälkeen kuinka vanha alan jo olla :) Olenkin näiden numeroiden kirjoittamisen kohdalla sanonut kätkökaverilleni että "ikäkriisi, ikäkriisi!" LOL
Älähän stressaa! Minä puolestani olen elänyt jo 8 vuosikymmenen aikana eikä tunnu missään (mitä nyt vähän matalapaineen alla kolottaa)
Nimmari on ihan suora käyttönimi nuoruudestani (ei viittaa Kiven alle mitenkään)
-stebu

Kaapo70
Viestit: 73
Liittynyt: La 21.08.2010 19:47

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja Kaapo70 » Ke 09.03.2011 10:02

Kaapoksi kaverit haukkunut jo kauan aikaa..tiedä häntä mistä ovat keksineet ;) Sitä suoraan en saanut laitettua kun oli jo käytössä..joten liitin perään syntymävuoteni. Siinäpä se lyhykäisyydessään.
-Maailma on erillainen geokätköilijän silmin-

Avatar
HePElina
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 09.08.2010 21:32

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja HePElina » To 10.03.2011 20:58

Meillä on fuusioitu kolme naisennimeä tähän yhteen, HePElinaamme, kun näillä purkeilla etupäässä käydään sillä Helin,Petran&Elinan porukalla. En tiedä missä vaiheessa lapset haluavat omat nickinsä, tai voiko tätä sitten jatkaa näin.... purkilla käymätön perheenosa nauttii toisten poimimista sulista hatussaan?
Onpa tässä ketjussa ollut monenlaisia ja kivoja taustoja nimimerkeille :)

Avatar
MikaS
Viestit: 296
Liittynyt: Pe 05.12.2008 0:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja MikaS » To 10.03.2011 22:49

Yllättäen etunimi ja sukunimen eka kirjain, aikoinaan sai vielä lyhyitä tunnareita ennen kuin kaikki meni ja onhan ne nopeita kirjoittaa lokiin :D Eli tosi tylsä tarina.

-hamppi-
Viestit: 88
Liittynyt: Ke 30.07.2008 7:48
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja -hamppi- » Ma 04.04.2011 19:18

Vaihdoin nimmarini patokoskesta -hamppi- nimimerkkiin Hampin debyytti aka Kontiolahden kotiseutukeskus kätköllä sattuneen jästi tapaamisen johdosta.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”