GPS:n edut Samsung S2:een ja c:geo-ohjelmaan verraten?

Yleistä keskustelua kätköilystä
Auvi
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 10.10.2012 0:22

GPS:n edut Samsung S2:een ja c:geo-ohjelmaan verraten?

Viesti Kirjoittaja Auvi » La 05.01.2013 1:26

Minulla on käytössä Samsungin S2 puhelin ja siinä on ohjelmana c:geo, joka minulla jostain syystä toimii kätköjen haun osalta vain silloin tällöin. Tosin koordinaattien laitto käsin ja sitten navigointi kompassin/kartan avulla toimii kyllä (silloin naatit siis täytyy hakea ensin netistä yksitellen). Olenkin tässä haikaillut ns. oikean GPS:n perään ja nyt kyselisinkin mitä etua gps:stä on? Tai mitä laitetta suosittelette?
Olen lähdössä parille ulkomaan matkalle ja ajattelin, että siellä ainakin gps olisi parempi, kuin "nettiriippuvainen" kännykkä, johon tulee (en tiedä edes miten kalliita) datansiirtomaksuja. Muita etuja olen ajatellut olevan esim. sateenkestävyys, akun kestävyys ja reittien teko ja lataaminen. Haluaisin siis tietää mielipiteitänne känny vastaan GPS -kysymykseen. Ja siihen mikä gepsi olisi hyvä. Partioaitassa esiteltiin Garminin GPSmap 62s:ää, joka vaikutti pätevältä laitteelta. Toisaalta myös hintaa on ja mietin onko laite oikeasti niin paljon parempi, että siitä kannattaa maksaa?
Mitä mieltä olette?

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: GPS:n edut Samsung S2:een ja c:geo-ohjelmaan verraten?

Viesti Kirjoittaja arisoft » La 05.01.2013 2:02

Saadaksesi täyden palvelun GPS laitteelle joudut hankkimaan Premium jäsenyyden. Toisaalta sama Premium hankinta avaa sinulle myös samat palvelut kännykkäänkin. C:geo poikkeaa monista muista sovelluksista siinä, että se ei saa kätkötietoja virallista kanavaa pitkin, ja on siksi toistuvien ongelmien kohteena. Monissa muissa kännykkäsovelluksissa ei tätä ongelmaa esiinny. Datasiirron maksut pystyt välttämään esim. Neongeo sovelluksessa lataamalla kätkötiedot kohdealueelta valmiiksi muistiin karttoineen. Saman joutuisit tekemään toki myös GPS laitteenkin kanssa. GPS laitteen kanssa pitkällä matkalla voi virransaanti olla helpompaa kuin kännykkään paitsi jos olet autolaturin kanssa liikkeellä. Kummallekin on omat hyvät ja huonot puolensa. Itse käytän kännykkää, koska enimmäkseen kätköilen satunnaisesti enkä voi juuri tehdä ennakkovalmisteluja.

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: GPS:n edut Samsung S2:een ja c:geo-ohjelmaan verraten?

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » La 05.01.2013 10:27

Kannattaa ensin kokeilla jotain muuta kätköilyohjelmaa vaikka ne maksavatkin toisin kuin C:geo. Neongeoa suosittelen, siitä on demokin play-kaupassa. Siihen saa kartaksi hyviä topokarttojakin, ohjeita löytyy tältä foorumilta. Gepsi on aina gepsi, Coloradokin päihittää omassa käytössä S2:n melko suvereenisti. Puhelimella tulee etsittyä kätköjä vain esimerkiksi kauppareissulla ohimennen. Varsinaisilla kätköreissuilla kädessä on sitten gepsi ja puhelimella tsekataan vain mahdolliset uudet kätköt :wink:

FCB-
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 08.05.2012 18:38

Re: GPS:n edut Samsung S2:een ja c:geo-ohjelmaan verraten?

Viesti Kirjoittaja FCB- » La 05.01.2013 10:46

Jos kätköilet paljon ja käyt ulkomailla jonkun verran, niin suosittelen gepsiä! Se on mielestä nopeampaa ja helpompaa. :wink: Tietysti kannattaa testailla noita muita kännykkä ohjelmia ensiksi.. Itse kätköilen Garmin 62stc:lä, mutta on myös on tuo S2, jolla silloin tällöin tulee purkkeja haettua(ja hyvin löytynyt). :) Ja tuo premium jäsenyys kannattaa ostaa, jos gepsin ostat(jos ei sitä siis jo ole)!

Auvi
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 10.10.2012 0:22

Re: GPS:n edut Samsung S2:een ja c:geo-ohjelmaan verraten?

Viesti Kirjoittaja Auvi » La 05.01.2013 11:13

Saadaksesi täyden palvelun GPS laitteelle joudut hankkimaan Premium jäsenyyden. Toisaalta sama Premium hankinta avaa sinulle myös samat palvelut kännykkäänkin.
Premium jäsen olen jo. Miten siis saan samat palvelut kännykkään? :? Täytyykin ladata tuo Neongeo ja testailla sitä ensin. Netistä katselin myös eTrex 20 gepsiä. Miten siihen (ilmaiseksi) ladattavat kartat eroavat Garmin 62s:n mukana tulevasta kartasta?

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: GPS:n edut Samsung S2:een ja c:geo-ohjelmaan verraten?

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » La 05.01.2013 11:30

Nuo ilmaiset kartat on paljon paremmat kuin gepsin mukana tuleva pohjakartta.
http://kartat.hylly.org/

Avatar
jviirret
Viestit: 186
Liittynyt: Su 29.01.2012 11:27

Re: GPS:n edut Samsung S2:een ja c:geo-ohjelmaan verraten?

Viesti Kirjoittaja jviirret » La 05.01.2013 18:14

Asian ydin tuossa yllä tulikin, jos toinen vaihtoehto on kaikissa olosuhteissa toista parempi ei vaihtoehtoja olisi kuin yksi.
Itselläni on käytössä kännykässä Locus höystettynä addon geocachella ja addon mapsilla. Aluksi c:geon jälkeen hirveän sekava ja monimutkaisen tuntuinen, mutta vastaavasti monipuolisempi. Ilmaisversiolla ei voi suoraan lokata löytöjä, vaan se pitää tehdä nettisivun kautta.
Varsinaisilla kätköilyreissuilla on käytössä lisäksi wanha käsi-gps johon näpyttelen kätköt ennen lähtöä käsin. Siinä kestää yhdet aa-akut koko päivän ja kestää niin iskuja kuin vettäkin yhtä paljon kuin käyttäjäkin.

Jukka

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: GPS:n edut Samsung S2:een ja c:geo-ohjelmaan verraten?

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » La 05.01.2013 21:38

Hyvin vaikuuttaa Samsung Ace2 luuri tuolla c:geo-ohjelmalla pelittää kun asettaa GPS asetuksen päälle...
No vähän testattua todellisuutta ja lähinnä ideana itselle se, että "kaikki ja uusimmatkin kätköt saatavilla" aina, liikut missä tahansa. Erillinen käsigepsi muutoin mukana tarkoilla kartoilla ja haksun rakentamalla kätkökorilla ryyditettynä!
Pitänee kokeilla vihtiksen ehdottamaa Neongeota myös!...

Avatar
Lahtine
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 31.05.2010 11:49
Paikkakunta: Espoo

Re: GPS:n edut Samsung S2:een ja c:geo-ohjelmaan verraten?

Viesti Kirjoittaja Lahtine » Su 06.01.2013 11:36

Auvi kirjoitti: Premium jäsen olen jo. Miten siis saan samat palvelut kännykkään? :? Täytyykin ladata tuo Neongeo ja testailla sitä ensin. Netistä katselin myös eTrex 20 gepsiä. Miten siihen (ilmaiseksi) ladattavat kartat eroavat Garmin 62s:n mukana tulevasta kartasta?
Mitkä tahansa ilmaiset kartat ovat parempia kuin 62:n mukana tuleva kartta... Itse olen käyttänyt paljon OpenStreetMaps -vaihtoehtoa. Maastotietokannan kartat on imroituna kyllä, mutta en ole jaksanut vielä testailla sen tarkemmin.

Käytän pääsääntöisesti 62st+c:geo -yhdistelmää. Ensimmäiset sata purkkiani hain aikanaan N95:n Livellä. c:geolla voi kätevästi napata satunnaisen ad hoc -purkin, loggailla, tarkistaa onko purkki disabloituna tms... Huonojen datayhteyksien päässä tai kehnon gps-kuuluvuuden maastossa "oikea" gepsi on kyllä ihan paikallaan. Ei toki välttämätön, mutta itse en ole investointia katunut päivääkään vaikken viimeseen vuoteen ole kovasti ehtinyt edes kätköilemään. Toki itselläni tuo garmini palvelee muutakin eräilykäyttöä kuin purkkijahtia.

Niin ja vielä tietenkin tuo virta-asia. Kokemuksesta voin sanoa että SGS ja SGS3:lla ei ainakaan mitään monen tunnin kätköilyreissua tehdä ilman latailua välillä, karminissa taas hyvät akut kestävät ihan eri malliin.

JPardain
Viestit: 124
Liittynyt: La 05.01.2013 10:54

Re: GPS:n edut Samsung S2:een ja c:geo-ohjelmaan verraten?

Viesti Kirjoittaja JPardain » Ti 08.01.2013 10:15

Itsellä on käytössä S2 ja tietysti kingi Locus Pro, johon haen kätköt Geocaching4Locus-ohjelmalla. Toimii. Akkukesto muuttuu totaalisesti, kun investoi huikean summan akkuun: EB-F1A2KBU (2000 mAh). Mutta ilman sirfin virittelyä (vaatii roottauksen) samppa s2 on melko onneton hitaasti liikuttaessa. Tässäsuhteessa esim. S3 on huomattavasti parempi ja siinähän on glonass mukana. Mutta olen palannut gps-käyttäjäksi mm. puhelimissa yleisen kapasitiivisen kosketusnäytön huonon toimivuuden takia (kosteus näytöllä, kuivat sormet pakkasella). Kätköily maastossa ja esim. sähkölinjojen lähellä on pakottanut kaivamaan Oregonin esille ja toistaiseksi se on toiminut hienosti kaikkialla. Jos sitten en viitsi kannella sitä garminin pökkelöä mukana, tyydyn samppa kurvailuun ja kyllähän silläkin kätköjä kaivaa ihan hyvin. Pitkään muuten sinnittelin ilman Premium-jäsenyyttä, mutta se oli kyllä suurta tyhmyyttä ja turhaa työtä aiheuttavaa aikaa.

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: GPS:n edut Samsung S2:een ja c:geo-ohjelmaan verraten?

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Ti 08.01.2013 19:36

Itse olen käytännössä siirtynyt täysin puhelimen varaan. Siihen kun saa nopeasti ladattua kätköt ja live kartan, joka automaattisesti päivittää edessä olevat kätköt. ( Eli jos lähtee autolla ajamaan niin näkee helposti edessä olevat kätköt). Ei tarvitse kuljettaa kahta laitetta mukana kun yksi hoitaa tarvittavat hommat.

heidijajoni
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 08.01.2013 13:30
Paikkakunta: Pori

Re: GPS:n edut Samsung S2:een ja c:geo-ohjelmaan verraten?

Viesti Kirjoittaja heidijajoni » Ti 08.01.2013 20:01

Täällä on haettu 150 kätköä kahden S3:n ja Geocaching-sovelluksen voimin. Lähimmät kätköt näkyy näppärästi ja kätköjä saa näkyville jopa satoja kerrallaan. Kun laitteita on kaksi, voime hakea esim. reissussa ollessa matkan varrella olevia kätköjä ja napata ex tempore-tyyliin muutaman purkin :) huonoa tässä on tietysti datapeiton heikkous syrjäseuduilla mikä näkyy hitautena kätkötietoja ladattaessa, heikohko säänkestävyys sekä GPS:n epätarkkuus metsäkätköjä haettaessa. Sehän tästä mukavaa tekeekin, kun GPS:n tarkkuus on 4 metrin luokkaa umpimetsässä niin pääsee käyttämään omaa päätään ja kolppaamaan kunnolla. Palkitsee muuten enemmän kun on tapellut jonkun piilon parissa 8)

"Oikean" GPS:n hankinta ei ole vielä listalla kun tälläkin tulee komiasti toimeen.

Auvi
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 10.10.2012 0:22

Re: GPS:n edut Samsung S2:een ja c:geo-ohjelmaan verraten?

Viesti Kirjoittaja Auvi » Ti 08.01.2013 22:24

Latasin Neongeon demo-version (ilmainen 30-päivää) joka lataa kätköt nopeasti kartalle ja on muutenkin toiminut hyvin, paitsi en saa sillä jostain syystä kätköjen vinkkejä näkyviin. Onkohan vika vaan minussa?
Demon otin siksi, että latasin joskus Locus ja Geocaching4locus -ohjelmat ja mielestäni se ei ollut jostain syystä (en enää muista miksi) hyvä, enkä käyttänyt sitä juurikaan. Mutta Neongeo vaikuttaa hyvältä. Vielä kun pääsee siihen paremmin sisälle, niin uskon että on vieläkin parempi.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: GPS:n edut Samsung S2:een ja c:geo-ohjelmaan verraten?

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ti 08.01.2013 23:41

Auvi kirjoitti:Latasin Neongeon demo-version (ilmainen 30-päivää) joka lataa kätköt nopeasti kartalle ja on muutenkin toiminut hyvin, paitsi en saa sillä jostain syystä kätköjen vinkkejä näkyviin. Onkohan vika vaan minussa?
C:geo näytti vinkit suoraan pyytämättä mutta Neongeossa pitää kuvauksessa ollessaan painaa vinkkinappia valikosta. Eiköhän se tuolla onnistu. Eipä tule vinkkejä luettua liian aikaisin.

JPardain
Viestit: 124
Liittynyt: La 05.01.2013 10:54

Re: GPS:n edut Samsung S2:een ja c:geo-ohjelmaan verraten?

Viesti Kirjoittaja JPardain » Ke 09.01.2013 8:19

Niin, makuja on monia. Itselle esim. maastokartat, vesikartat ja vaikkapa ilmavalokuvat ovat olleet hyödyllisiä. Nämä ovat Locuksessa käytössä pienen ohjelmapätkän avulla. Kukin harrasteen vivahteen mukaan tietenkin tallustaa. Joskus muuten kaksi laitetta on ihan hyvä juttu, jos vaikka käyttää puhelinta ihan puhumiseenkin. Onnistuuhan sekin, mikäli ei käytä puhelinta myös autonavigaattorina samaan aikaan kätkönetsimisen ohessa. Aika hyvän kombinaation näin Pohjois-Karjalan tehotytöillä; navi, täppäri ja gps.

Avatar
Haimmala
Viestit: 166
Liittynyt: To 26.02.2009 6:25
Paikkakunta: Vihti

Re: GPS:n edut Samsung S2:een ja c:geo-ohjelmaan verraten?

Viesti Kirjoittaja Haimmala » Ke 09.01.2013 11:25

Itse olen hakenut parituhatta kätköä ihan kännykällä. Sitten sain GPS-laitteen ja niin vaan tykkään nykyään tehdä kätkölle viime metrien aika usein sillä. Varsinkin talvella taikka sateisella kelillä, taikka kun menen enempi rämpimään metsään/kahlaamaan lumihankeen. Maatokartat gepsissä on vielä hyvä lisä, vaikka itse näyttö (etrex30) on surkean pieni. Gepsin etuna on myös parempi akunkesto ja se ettei ole riippuvainen datayhtyksistä. Varsinkin kun painuu jonnekin korpeen retkelle.

Kännykällä teen sen autosuunnistuksen ja ajantasaisten tilanteiden tsekkauksen. Kännykällä myös tulee kuitenkin aika usen tehtyä extemporee-kaupunkikätköilyä, taikka hakea mysteerejä, jota en ole ehtinyt ladata gepsiin. Ykkönen mulla on neongeo kaikkine maastokarttoineen. Säälin kuitenkin nykyistä samsungin (S3) älypuhelinta kovin kosteissa olosuhteissa, kun muutaman kerran sekin on onnistunut pujahtamaan lumihankeen. Perheessä kun on hiukan kokemusta, että nää samsungit kestää kosteutta hiukkasen huonommin, kuin aikaisemmin käytössä oleet nokialaiset. Niitä en säälinyt yhtään kätköillessä ja hyvin kestivät (pojan puhelin kesti jopa pyykkikonetta+ kuivausrumpua, kaatosadetta je meressä uintia ;)).

Olen siis sitä mieltä, että molempi parempi :). Niin ja tabi se vasta onkin hauska peli useamman kätkön perässä suunnistaessa, vaikka kätkölle meno sen kanssa jo näyttää hassulta.

Avatar
Hukkaretki
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 28.01.2013 13:56
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: GPS:n edut Samsung S2:een ja c:geo-ohjelmaan verraten?

Viesti Kirjoittaja Hukkaretki » Ti 29.01.2013 15:24

Purkkeja ei nyt ole kovin montaa haettuna, mutta muuta kokemusta gepseistä on. Ihan ikioman hankin, juurikin Garminin GPSMAP 62s:n, vähän aikaa sitten. Pääasiassa kätköilyyn, mutta ulkoilmaihmisinä tuon puolison kanssa sille löytyy muutakin käyttöä.

Puhelimella etsiskelin ennen ja mittavin ongelma oli akunkesto, vaikka en laittanutkaan c:geota päälle ennen kuin olin noin muutaman sadan metrin etäisyydellä kätköstä oman muistini perusteella kulkeneena. Se on tarkka tässä kaupunkimaisemassa (+-5m), mutta epäilen sen tarkkuuta tuonne korpeen lähtiessä... ja muistinko mainita vammaisen akunkeston? Puhelin siis HTC Desire C, joka nyt ei muutenkaan sillä akunkestollaan loista, mutta pidän siitä anyway. Enkä usko, että se hirveästi arvostaa kolhuja tai kosteutta.

C:geossa kuitenkin pidän siitä, että saan logattua kätköt samantien ja ajantasalla olevat tiedot kätköistä "missä ikinä liikunkin".
Gepsissä plussaa puolestaan on akunkesto, voin etsiä useamman kerralla, eikä välillä tarvitse käydä lataamassa. Mainittakoon siis nyt vielä, että liikun lihasvoimalla, koska autoa en omista, enkä ole vielä kokenut tarvitsevanikaan. Ehkä joskus.

Minäkin siis yhdyn tuohon "molempi parempi" -kerhoon. Puolensa kummassakin.
Orienteers do it in the bush.

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: GPS:n edut Samsung S2:een ja c:geo-ohjelmaan verraten?

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Ti 29.01.2013 19:57

Akunkestoon on olemassa ratkaisua. Itse pidän aina tälläistä akkua mukana jos lähden päiväksi etsimään kätköjä SGS3 avulla: http://www.mobilefun.co.uk/pama-plug-n- ... p27922.htm

Jos akku loppuu niin tuolla saa ladattua puhelimeen lisää virtaa.

Janitismus
Viestit: 78
Liittynyt: Ma 19.03.2012 19:39

Re: GPS:n edut Samsung S2:een ja c:geo-ohjelmaan verraten?

Viesti Kirjoittaja Janitismus » Ti 29.01.2013 20:21

Vingeri kirjoitti:Akunkestoon on olemassa ratkaisua. Itse pidän aina tälläistä akkua mukana jos lähden päiväksi etsimään kätköjä SGS3 avulla: http://www.mobilefun.co.uk/pama-plug-n- ... p27922.htm

Jos akku loppuu niin tuolla saa ladattua puhelimeen lisää virtaa.

Huomasin muutama päivä sitten, että kivenaltakin löytyy vastaava laite. Alkoi kyllä hieman kiinnostaa. Sanyo merkkiset akut on kyllä olleet hyviä:

http://www.kivenalla.fi/index.php?act=t ... gory_id=14

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: GPS:n edut Samsung S2:een ja c:geo-ohjelmaan verraten?

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Ti 29.01.2013 21:56

Janitismus kirjoitti:
Vingeri kirjoitti:Akunkestoon on olemassa ratkaisua. Itse pidän aina tälläistä akkua mukana jos lähden päiväksi etsimään kätköjä SGS3 avulla: http://www.mobilefun.co.uk/pama-plug-n- ... p27922.htm

Jos akku loppuu niin tuolla saa ladattua puhelimeen lisää virtaa.

Huomasin muutama päivä sitten, että kivenaltakin löytyy vastaava laite. Alkoi kyllä hieman kiinnostaa. Sanyo merkkiset akut on kyllä olleet hyviä:

http://www.kivenalla.fi/index.php?act=t ... gory_id=14
Juu tuollainen kannattaa osraa, jos vähäänkään pelkää, että kännykän akku voi loppua kesken kätköjenetsinnän. Sitä voi myös käyttää esim eräretkillä ja jos lähtee patikoimaan.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”