Milloin FTF -hunttaaminen menee liiallisuuksiin

Yleistä keskustelua kätköilystä
andyyh
Viestit: 78
Liittynyt: To 21.04.2011 13:22

Milloin FTF -hunttaaminen menee liiallisuuksiin

Viesti Kirjoittaja andyyh » Su 07.10.2012 22:30

Niin. Otsikko kertoneen varmaan oleellisen kysymyksen. Itse FTF -huntteja alkuinnostuksen saattelemana harrastin paljon ja ihan ok menestyksellä. Mutta sitten aloin miettimään, onko FTF -hunttaaminen enään hauskaa/tervettä, jos esimerkiksi laittaa huntit kaiken muun edelle vai meneekö se jo pakkomielteen puolelle? Reilu kuukausi sitten tein härskisti ja lopetin lähes kokonaan FTF hunttaamiset, mitä nytten yhden lähikätkön olen sattunut hakemaan ensimmäisenä. Henkilökohtaisesti olen huomannut tauon aikana, että kätköily tuntuu paljon hauskemmalta, kun ei tarvitse kiirellä lähteä nimeään purkkiin kirjoittamaan. Tuskin FTF -hunttaamista tulen kokonaan lopettamaan, mutta tuskin sitä enään nii paljon harrastan kuin olen harrastanut. Sitten, kun katson noita "top-FTF-hunttereita" pohdin vain onko heidän puuhansakaan aivan niin tervettä enään. Tarkoituksena ei ole kuitenkaan loukata ketään, mutta halusin todeta mielipiteeni suoraan, enkä seläntakana.

Missä menee terveen FTF -hunttaamisen raja ja mikä on jo epätervettä? Keskustelua aiheesta.

Koitetaan pitää topikki puhtaana, kun aikuisia ihmisiä olemme, ja emme ole Suomi24/demi.fi:ssä/vauva.fi:ssä trollejen parissa.
Nobody knows who I really am. I never felt empty before.
Kuva

Depression
Viestit: 59
Liittynyt: La 22.10.2011 7:53
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Milloin FTF -hunttaaminen menee liiallisuuksiin

Viesti Kirjoittaja Depression » Su 07.10.2012 23:00

Itsekin olen lähinnä vaan mennyt tapaamaan muita kätköilijöitä, ftf:t on itselle ollut tilastollisesti ihan periaatteessa turhaa hommaa. En ole henkilökohtaisesti nähnyt aiheessa mitään kauheaa järkeä. Hakee kun hakee ja kaikkia purkkeja ei tarvi hakea ollenkaan.

Jykk€
Viestit: 205
Liittynyt: Ke 04.04.2012 11:59

Re: Milloin FTF -hunttaaminen menee liiallisuuksiin

Viesti Kirjoittaja Jykk€ » Su 07.10.2012 23:10

Itse olen yrittänyt saada yhden FTF/kk ihan haasteiden takia. On siinä silti ihan oma tunnelmansa kun porukalla huntissa ollaan. Sanoisin tähänkin että kukin harrastakoot tahollaan ja tavallaan. Keltään se ei oo pois jos naapuri juoksee yöt, päivät läpeensä mettässä. Ja se hyvä puolihan hunttereista on että käyvät ensin testaamassa uudet purkit ja esim. naattien täsmällisyyden.

Jykk€

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Milloin FTF -hunttaaminen menee liiallisuuksiin

Viesti Kirjoittaja arisoft » Su 07.10.2012 23:26

andyyh kirjoitti:Missä menee terveen FTF -hunttaamisen raja ja mikä on jo epätervettä? Keskustelua aiheesta.
Peleihin voi syntyä sairaalloinen riippuvuus jos himo pelaamiseen alkaa haitata normaalia elämistä. On ihan normaalia, että mielenkiinto peliin säilyy niin kauan kuin peli tarjoaa koko ajan jotain uutta. On myös tavallista, että kiinnostus peliin äkillisesti hiipuu. Usein tämä tapahtuu jossain murrosvaiheessa, kun mielenkiinto syystä tai toisesta joksikin aikaa keskittyy johonkin toiseen asiaan, mikä katkaisee pelaamisen kierteen. Jollakin tämä kaikki saattaa tapahtua hyvin nopeasti ja jollakulla toisella pitemmän ajan kuluessa jos lainkaan.

Tämä on kaikki paljolti siitä kiinni, mitä lopulta pelistä hakee ja miten siinä on menestynyt. Se, onko pelaaminen lähtenyt lapasesta, on siis yksilöllistä. Toisella voi olla helposti mahdollisuus päivystää mahdollista FTF-hunttia varten kuin palomies ja toiselle se voi aiheuttaa vakavia käytännön ongelmia jos sellaista edes yrittäisi.

Pohtimasi asia on yleisterminä riippuvuus: http://fi.wikipedia.org/wiki/Riippuvuus
Sille ei ole kai olemassakaan mitään todellisia mittareita. Googlaillessa törmäsin huvittavasti esim. nettisivustoon, joka näytti tarjoavan riippuvuuden hoitoon vain toista riippuvuutta :D

yrko
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 10.11.2009 12:33
Paikkakunta: Masku, Lemu

Re: Milloin FTF -hunttaaminen menee liiallisuuksiin

Viesti Kirjoittaja yrko » Su 07.10.2012 23:45

Lähden siitä, että tämä on harrastus.
Millä intensitreetillä harrastaa, olkoon jokaisen oma valinta.
Itsellä se (vanhakantainen) ajatus, että kätkön pitäisi esitellä jotain ja sen jotain sitten näkee päivänvalossa paremmin.
Niinpä vain parille ennestään tuntemalleni paikalle olen rynnännyt pimeässä FTF:n toivossa.
Yksi pointti on tietty sekin, että alkuryntäyksessä voisi päästä siivelle, mutta mieluummin itsekseen.
Olisinko jopa niin jyrkkä, että kaikenlainen tilastointi myrkyttää hyvää harrastusta.
Olen.

finder313
Viestit: 79
Liittynyt: Pe 24.02.2012 18:38
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Milloin FTF -hunttaaminen menee liiallisuuksiin

Viesti Kirjoittaja finder313 » Su 07.10.2012 23:47

Osittain ymmärrän, että tulee tuollainen tunne. Aina, kun kätköjä tulee, niin suurella todennäköisyydellä tulee vähitään yksi kätkö myös sinne päin. Etenkin kun ne ovat usein tradeja, niin ei tarvitse nähdä suurta vaivaa esitöissä.

Itse kun asun hämeessä, niin sille alueelle tulee vähän kätköjä. Toisaalta mainitsemani alue ei ole kauhean suuri, pohjoishämeenlinna ja hattula tässä tapauksessa. Tänne päin ei ole tullut kovalla tahdilla jemmoja, niin itselläni pysyy mielenkiinto yllä, osittain. Toisaalta kun lähiseudun huntit on mysteerejä, joista en saa kiinni, niin sen takia hunttivire ei ole vahvimmillaan... :roll: Ja toisaalta saattaahan tämä vuodenaika FTF-huntti mieltä muuttaa. :wink:

Avatar
Gekkonen
Viestit: 85
Liittynyt: Su 07.02.2010 0:34

Re: Milloin FTF -hunttaaminen menee liiallisuuksiin

Viesti Kirjoittaja Gekkonen » Su 07.10.2012 23:53

Jykk€ kirjoitti:Sanoisin tähänkin että kukin harrastakoot tahollaan ja tavallaan
Tämä lause muodossa tai toisessa esiintyy lähes jokaisen keskustelunavauksen viiden ensimmäisen viestin joukossa. Ihan kuin mikä tahansa olisi ihan jees kunhan vaan kätköilllään. Meitsi harrastaa silleen että aina ensin revin kaikki sammaleet pois, jos se vaikka olisi niitten alla. Nojoo, pikku provo.

Vankkumattomana turhan autoilun vastustajana vedän "terveen" FTF:n rajan siihen, että jos ilman muuta syytä lähdet ajamaan toiselle puolelle kaupunkia kirjoittamaan keksityn nimimerkin ensimmäisenä muoviseen purkkiin juuren alle niin olet mennyt liian pitkälle. Mutta jokainen käkkyilee tyylillään :D

Mutta tuo Arisoftin pelivertaus oli ihan hyvä, vanhana peliaddiktina allekirjoitan.

Avatar
gettiz
Viestit: 42
Liittynyt: Su 26.08.2012 16:45
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Milloin FTF -hunttaaminen menee liiallisuuksiin

Viesti Kirjoittaja gettiz » Ma 08.10.2012 8:06

Olen itse miettinyt, että eikö noilla tehokkaimmilla ftf-etsijöillä ole esim. työtä, perhettä tai muita sitoumuksia, kun voivat noin vaan lähteä koska vaan etsimään? Ja usein kun lukee logeja niin ovat vielä porukalla liikkeellä.
Isona minustakin tulee gerbiili, kasanukkuja!

Siipisupi
Viestit: 72
Liittynyt: Ma 09.05.2011 18:54

Re: Milloin FTF -hunttaaminen menee liiallisuuksiin

Viesti Kirjoittaja Siipisupi » Ma 08.10.2012 10:46

Kun suurinosa kätköistä julkaistaan illalla, on monella jo päivän työt tehty. Perhe ei tuota suurta tustaa edes koko perheen voimin kätköilijöille, kun vain yksi lähtee hunttiin.
Silloin, kun elämän muut osa-alueet tai tehtävät alkavat kärsimään, menee harrastus mielestäni liiallisuuksiin.

PeSaKaTo
Viestit: 19
Liittynyt: Ma 22.08.2011 10:45

Re: Milloin FTF -hunttaaminen menee liiallisuuksiin

Viesti Kirjoittaja PeSaKaTo » Ma 08.10.2012 11:13

Mielestäni FTF hunttaus on ainakin meidän kohdalla oma lajinsa. Addiktoiva sellainen, mutta ei mielestäni mitenkään pahassa mielessä. Yleensä kätköhäly aiheuttaa jo itsessään adrenaliiniryöpyn ja monasti toivookin uutta kätköä pärähtävän, että saisi itsensä liikkeelle, kun on jämähtänyt sohvaperunaksi. Lisäksi alkoholin käyttö on ainakin minun kohdalla vähentynyt huomattavasti. En ole pitänyt itseäni mitenkään alkoholiin menevänä, mutta tämän harrastuksen myötä olen huomannut, että kyllä sitä alkoholia meni kuitenkin jonkun verran aikaisemmin. Nykyään tulee jätettyä saunaoluet pois tai korvattua alkoholittomalla versiolla, ettei vaan sen takia jää lähtemättä. Viiniäkin tuli useasti otettua ruuan kanssa useampi lasi, nyt ne jää siihen yhteen, että jos vaikka tulee uusi kätkö. Mielestäni eräs hunttaaja kolleega kiteytti hyvin jästi vaimolleen "Voisin minä harrastaa lähiöbaarissakäyntiäkin, jos ei tämä harrastus miellytä".

Ja mikä geokätköily harrastukseen tulee, niin monasti viellä käydään koko tiimin voimin sellaisilla kätköillä missä olen ollut yksin ftf huntissa. Tällöin tulee tutustuttua paremmin näihin tutustumisen arvoisiin paikkoihin.

Arnyk
Viestit: 285
Liittynyt: Ti 24.08.2010 14:13

Re: Milloin FTF -hunttaaminen menee liiallisuuksiin

Viesti Kirjoittaja Arnyk » Ma 08.10.2012 12:51

Jaa, mielenkiintoinen kysymys. PeSaKaTo:n kanssa täysin samaa mieltä, myös vaikutuksista. Eli tuntuu olevan aika tavalla positiivisiakin vaikutuksia elämään. Täysin samoja havaintoja viiniin ja olueen nähden :wink: .

Mitä sitten tulee menemisestä liiallisuuksiin, niin ehkä tässäkin on se sama mikä "muissakin" riippuvuuksissa kuten esim. alkoholiongelmissa eli jos se tuottaa hallaa perheelle, läheisille, elämälle tai muille ihmisille (en laske tähän kategoriaan muita kätköileviä geohunttereita) niin silloin ollaan ehkä liiallisuuksissa.

Jokainenhan miettii nämä todellakin itse ja mukauttaa toiminnan omaan elinympäristöön. Tämä on harrastuksen alalaji mielestäni ja liiallisuuksiin meneminen pitäisi ehkä keskusteluttaa koko harrastuksen osalta. FTF-hunttiin liittyy täysin samoja elementtejä kuin koko kätköilyyn. Samahan se lienee meneekö sinne purkille julkaisuhetkellä vai seuraavan kahden viikon aikana jos kuitenkin lähtee "vaan harrastamaan". Joskushan sitä joutuu vaan käymään yhdellä (siis purkilla) olosuhteiden pakosta, varsinkin paikoissa joissa etäisyys seuraavalle hakemattomalle on esim 56 kilometriä.

Kaikissa harrastuksissa voi mennä liiallisuuksiin, mm. kalastuksessakin. Ostetaan uisteluvene, 20 vapaa, kelat, uistimet, raksit, luotaimet, syvätakilat, trailerit, parhaimmillaan vetoautokin. Ja sitten roudataan kalustoa harrastuksen puitteissa pitkin valtakuntaa. Vertaus siis on vain oma rajani kalastuksen osalta ja tahaton vertaus. Siitä ei kanssa kannata vetää kenenkään herneitä nenään.

Kaikissa harrastuksissa voi harrastuksista ja harrastuksen alalajeista riippumatta mennä liiallisuuksiin. Kaikkiin niihin pätee mielestäni tuo ketjun alkupäässäkin käyty "riippuvuuskeskustelu" ja riippuvuuksien kautta haitan aiheuttaminen läheisille tai lähipiirille. Silloin ollaan ainakin omien ajatusten mukaan liiallisuuksissa, harrastuksista riippumatta. Ainahan harrastukset on kompromissia työelämänä, siviili- ja perhe-elämän sekä toimintaympäristön osalta. Toisilla se on helpompaa kuin toisilla. Silloinkin ollaan pielessä jos toisten helpompi tilanne aiheuttaa kateutta, mutta se on kokonaan toinen juttu.

Mutta siis liiallisuuksiin meneminen on niin subjektiivinen ja elämäntilanteesta riippuva häilyvä raja että sitä ei liene pysty paremmin oikeastaan määrittelemään kuin riippuvuuksien ja siitä omalle toimintaympäristölle haittojen aiheuttamisen kautta.

Tässä siis vain oma mielipiteeni tähän keskusteluun.

Arnyk

Avatar
Juhannuspipari
Viestit: 39
Liittynyt: Pe 06.07.2012 13:14
Paikkakunta: Oulu

Re: Milloin FTF -hunttaaminen menee liiallisuuksiin

Viesti Kirjoittaja Juhannuspipari » Ma 08.10.2012 14:42

PeSaKaTo kirjoitti:Lisäksi alkoholin käyttö on ainakin minun kohdalla vähentynyt huomattavasti. En ole pitänyt itseäni mitenkään alkoholiin menevänä, mutta tämän harrastuksen myötä olen huomannut, että kyllä sitä alkoholia meni kuitenkin jonkun verran aikaisemmin. Nykyään tulee jätettyä saunaoluet pois tai korvattua alkoholittomalla versiolla, ettei vaan sen takia jää lähtemättä. Viiniäkin tuli useasti otettua ruuan kanssa useampi lasi, nyt ne jää siihen yhteen, että jos vaikka tulee uusi kätkö. Mielestäni eräs hunttaaja kolleega kiteytti hyvin jästi vaimolleen "Voisin minä harrastaa lähiöbaarissakäyntiäkin, jos ei tämä harrastus miellytä".
Tästä kyllä suuret peukutukset!

Yhtään FTF:ää ei olla haettu (kahta yritetty...), mutta olen huomannut, että yllättävänkin usein huntissa ollaan puolison/perheen kanssa. Kun purkit tupsahtavat kartalle kaiken lisäksi illalla, niin eihän siinä tarvitse miettiä "muuta elämää" tai että vaikuttaako hunttaus perheeseen. :) Plus että jos itse en kätköilisi, niin kyllä minä silti toivoisin, että puolisoni mieluummin juoksentelee kirjoittamassa sitä keksittyä nimimerkkiään tupperin purkkiin kuin pubeissa räkä poskella.

Avatar
gnutcha
Viestit: 274
Liittynyt: Ke 18.11.2009 22:19
Paikkakunta: Turku

Re: Milloin FTF -hunttaaminen menee liiallisuuksiin

Viesti Kirjoittaja gnutcha » Ma 08.10.2012 15:01

Riippuvuuspuolta en osaa spekuloida, kun meillä ainakin hunttiin mennään vaan, jos se tuntuu juuri sillä hetkellä hyvältä ja mukavalta idealta (ja jos muistetaan julkkareita seurailla) eli kamalan aktiivisia ei sillä saralla olla, vaikka säännöllisesti noita FTF:iä tuleekin haettua. Itse FTF-huntit taas käsitän pikemminkin minimiitteinä ja menetetyn FTF:n sijaan yleensä harmittaa, jos paikalle EI tule muita ihmisiä. Vähän yltiösosiaalisia kai taidamme olla. Se purkki on kiva bonus siinä ohessa.

Minusta kaikkea voi ylipäätään tehdä niin kauan, kunhan se tuntuu kivalta eikä sillä loukkaa tai vahingoita muita kanssaeläjiä. Kieltämättä raja tässä on kyllä hämärä, jos vaikkapa nuo holtittoman yksityisautoilun seuraukset otetaan mukaan laskuihin..

Jykk€
Viestit: 205
Liittynyt: Ke 04.04.2012 11:59

Re: Milloin FTF -hunttaaminen menee liiallisuuksiin

Viesti Kirjoittaja Jykk€ » Ma 08.10.2012 15:11

Muutamissa kommenteissa on viitattu rajan menevän mm. työelämän häiriintymiseen. Jokainen arvottaa tietysti oman elämänsä miten haluaa mutta esittäisin myös näkemyksen että on olemassa elämäntapa jossa työ ei ole elämän tärkein asia,vaan että esim. harrastukset ja sosiaalinen elämä menee työn edelle. Kärjistettynä jos vähemmällä tulee toimeen miksi painaa niska limassa koko 40v työ uransa? En nyt tässä tarkoita että pitää jäädä työttömäksi jotta pääsee huntille, mutta työt voi järjestää myös niin että pääsee esim. kalastamaan kun siltä tuntuu. Ulkopuolelta katsottuna jonkun tietyn nimimerkin hunttaamista ei mielestäni voi "tuomita/arvostella" ihan tuosta vaan kun ei tiedä miten hemmo on muut asiansa järjestänyt. Voi myös etsiä työn jossa työtä voi tehdä silloin kun huvittaa, netistä näitä löytyy.
https://www.mturk.com/mturk/welcome
Ihan palkoille tullakin näyttää pääsevän varsinkin kun tuota tekee jossakin Thaimaassa palmun katveessa. Siinä sitten kerkeää huntillekkin kun häly tulee :D

Jykk€

poni96
Viestit: 4
Liittynyt: To 02.08.2012 22:56

Re: Milloin FTF -hunttaaminen menee liiallisuuksiin

Viesti Kirjoittaja poni96 » Ma 08.10.2012 15:23

Ärsyttävintä on mielestäni kuitenkin se etteivät nämä nimeltä mainitsemattomat anna mahdollisuutta aloitteleville kätköilijöille. Itse olen päässyt lähtemään FTF-hunttiin noin kolme (3) minuuttia julkaisusta. Paikalle päästyä samat FTF-huntterit, jotka ovat joka kätköllä. Ovatkin jo tulossa pois päin purkilta. :(

jumiki
Viestit: 130
Liittynyt: Ma 04.06.2012 17:51
Paikkakunta: Tuusula

Re: Milloin FTF -hunttaaminen menee liiallisuuksiin

Viesti Kirjoittaja jumiki » Ma 08.10.2012 15:24

andyyh kirjoitti: Koitetaan pitää topikki puhtaana, kun aikuisia ihmisiä olemme.
No joo, en ole ihan aikuinen vielä :D
Mutta asiaan. FTF-huntit on ihan kivoja kun näkee muita kätköilijöitä. Itse en ole kauheasti ehtinyt FTF:fäämään, mutta muutamissa olen ollut mukana. Joitain FTF kiinnostaa enemmän kuin toisia :) Ensi kesänä ois itse tarkotus lähteä vielä enemmän FTF:huntteihin :D :D :D

arnevala
Viestit: 257
Liittynyt: To 13.09.2012 17:24

Re: Milloin FTF -hunttaaminen menee liiallisuuksiin

Viesti Kirjoittaja arnevala » Ma 08.10.2012 17:00

Aika irrelevantti kysymys pienemmillä paikkakunnilla. Kätköjä julkaistaan sellaisella etäisyydellä, että hunttiin kannattaisi lähteä sen verran harvoin ettei mitään riippuvuuksia tms. pääse kyllä syntymään.
Tästäkin jos yli 50km alkaa matkaa olemaan uudelle kätkölle, niin alkaa isommissa naapurikaupungeissa olemaan lyhyempi matka ja enempi hunttereita lähtökuopissa eli melkeestään toivotonta lähteä ainakaan pienillä T/D -arvoilla olevan tradin ftf:ää yrittämään.
Tässä asuinpaikkojen erilaisuuden vaikutuksesta harrastamiseen olisi aineksia ihan omaan keskusteluun. Uudehkona aktiivina en ole aiempia keskusteluhistorioita penkonut onko täällä jo miten peistä taitettu aiheesta

oggee
Viestit: 36
Liittynyt: Su 31.07.2011 14:24

Re: Milloin FTF -hunttaaminen menee liiallisuuksiin

Viesti Kirjoittaja oggee » Ma 08.10.2012 17:13

poni96 kirjoitti:Ärsyttävintä on mielestäni kuitenkin se etteivät nämä nimeltä mainitsemattomat anna mahdollisuutta aloitteleville kätköilijöille. Itse olen päässyt lähtemään FTF-hunttiin noin kolme (3) minuuttia julkaisusta. Paikalle päästyä samat FTF-huntterit, jotka ovat joka kätköllä. Ovatkin jo tulossa pois päin purkilta. :(
Eipä sitä minullekaan aikanaan mitään "mahdollisuutta" annettu. Se oli vaan mentävä ja koitettava keretä ensimmäiseen satsiin. En itse näe syytä miksi pitäisi jäädä odottelemaan tai hidastelemaan vaikkapa aloittelijoiden vuoksi jos kerta ensimmäiseksi paikalle ennättää. Se on itsestä kiinni.

EDIT: ja niin, itsellä kyllä on koko ajan pieni kutina FTF-hunttiin, varsinkin jos uutta julkaisua ei ole vähään aikaan tullut (kuten nyt parin viikon tauko :shock: ).. Se on minulle se adrealiinipiikki ja kilpailunhalu joka sinne tien päälle joka kerta ajaa :) hyvässä hengessä aina tietenkin! :wink:

Avatar
Quukkeli
Viestit: 52
Liittynyt: La 20.03.2010 19:03
Paikkakunta: Lahti

Re: Milloin FTF -hunttaaminen menee liiallisuuksiin

Viesti Kirjoittaja Quukkeli » Ma 08.10.2012 17:28

Tuosta hunttihommasta tulisi paljon mielenkiintoisempaa, kun olisi vaikka sellainen Suomi -kätköilijöiden oma "sääntö", että FTF:st' 10 pist. STF 8 pist ... 6's sitten vaan 2pistetä ja loput 1 piste. Sitten tilastoihin oma taulukko, mistä näkisi, että kuinka hyvillä pisteillä on kätköjä kerännyt. Silleen niinko snookkeri -tyyliin pisteytys.
Niin ja DNF:stä sitten .......
:|
-Quukkeli-

Jykk€
Viestit: 205
Liittynyt: Ke 04.04.2012 11:59

Re: Milloin FTF -hunttaaminen menee liiallisuuksiin

Viesti Kirjoittaja Jykk€ » Ma 08.10.2012 17:38

Kukas se olikaan ken sai "STF:n" kuussa kävelystä? En ainakaan itse lähde hunttaamaan muita kun FTF:iä . Lähipurkit jätän pahan päivän varalle jos en FTF:ään ehdi. Tietysti tilastojahan voi tehdä minkälaisia haluaa mutta ainakaan minä en omalta kohdaltani moista vaivautuisi ylläpitämään. En muutenkaan hunttaa naapurin takia vaan siksi että 12kk ja 24kk FTF/kk putkeen ja voi lokata muutaman haastehätkön jota Suomi säännöt eivät salli.

Jykk€

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”