Vähän siisteyttä

Yleistä keskustelua kätköilystä
harriveikko
Viestit: 15
Liittynyt: To 07.01.2010 9:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Vähän siisteyttä

Viesti Kirjoittaja harriveikko » La 29.09.2012 17:30

Menin tänään rastille jota en löytänyt kun kävin sitä etsikelemässä.Tänäänkään sitä en edes haeskellu,mutta tässä se on muutaman sadan metrin päässä kotoa.Menin sinne nyt roskapussin kanssa ja keräilin puolisen pussukka roskia.Kaikkee ihmiset luontoon nakkailee,tosin nyt oli puistosta kyse.Löysin likeltä rastia muuton avainipun,noin sata metriä kyseiseltä rastilta (solvikin puisto).Miksei bongarit vois vaikka yhen roskan toimittaa oikeaan osoitteeseen,käydessään paikalla jossa roskia on ja niitä paikkoja löytyy lukemattomia.Siis vaikka vaan yhden roskan ottais,kyllä sekin olis jotain.

Avatar
porari
Viestit: 358
Liittynyt: Su 02.08.2009 18:07

Re: Vähän siisteyttä

Viesti Kirjoittaja porari » La 29.09.2012 19:28

harriveikko kirjoitti:Menin tänään rastille jota en löytänyt kun kävin sitä etsikelemässä.Tänäänkään sitä en edes haeskellu,mutta tässä se on muutaman sadan metrin päässä kotoa.Menin sinne nyt roskapussin kanssa ja keräilin puolisen pussukka roskia.Kaikkee ihmiset luontoon nakkailee,tosin nyt oli puistosta kyse.Löysin likeltä rastia muuton avainipun,noin sata metriä kyseiseltä rastilta (solvikin puisto).Miksei bongarit vois vaikka yhen roskan toimittaa oikeaan osoitteeseen,käydessään paikalla jossa roskia on ja niitä paikkoja löytyy lukemattomia.Siis vaikka vaan yhden roskan ottais,kyllä sekin olis jotain.
Asiaa!
Tuli vaan välittömästi mieleen kätköt, jotka on sijoitettu jätteiden keskelle. Eilen osui kohdalleni kaksi tälläista kätköä. Toinen oli romujen ja rakennusjätteiden keskellä. Tarkkaan sai katsoa, mihin jalkansa sijoitti. Toinen hyppytornin yläosassa, jonka linnut olivat ottaneet majapaikakseen. Ulostetta oli joka paikassa paksu kerros. Ei tehnyt mieli kopeloida mitään paikkaa. Näitä on tullut vastaan aiemminkin. Kätköpaikkaa suunnitellessa tulisi ottaa huomioon kanssakätköilijät.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vähän siisteyttä

Viesti Kirjoittaja arisoft » La 29.09.2012 22:42

harriveikko kirjoitti:Menin tänään rastille jota en löytänyt kun kävin sitä etsikelemässä.Tänäänkään sitä en edes haeskellu,mutta tässä se on muutaman sadan metrin päässä kotoa.Menin sinne nyt roskapussin kanssa ja keräilin puolisen pussukka roskia.Kaikkee ihmiset luontoon nakkailee,tosin nyt oli puistosta kyse.Löysin likeltä rastia muuton avainipun,noin sata metriä kyseiseltä rastilta (solvikin puisto).Miksei bongarit vois vaikka yhen roskan toimittaa oikeaan osoitteeseen,käydessään paikalla jossa roskia on ja niitä paikkoja löytyy lukemattomia.Siis vaikka vaan yhden roskan ottais,kyllä sekin olis jotain.
Minä keräsin ison jätesäkillisen jätteitä yhden kätköni ympäristöstä ennen purkin paikalleen laittamista, koska tuntui huonolta idealta tuoda ihmisiä jonnekin jätealueelle. Valitettavasti silloin tällöin tulee vastaan kätköjä, joiden ajatus tuntuu olevan juuri jätteiden esittely. Siis ihan oikeasti! On saatettu jopa kuvaukseenkin tämä seikka laittaa. Näistä en ole ollut kovin otettu, mutta siivoamalla kätköalueen saatoit pilata tekijän kehittämän kätköidean :shock:

Qtti75
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 08.08.2012 8:45

Re: Vähän siisteyttä

Viesti Kirjoittaja Qtti75 » La 29.09.2012 22:51

Kerran satuin kätkölle, joka tarkoituksena oli nimenomaan esitellä ihmisen negatiivista vaikutusta luontoon. En ylipäätään tykkää tämäntyyppisistä kätköistä, joissa mahdolliset piilopaikat sijaitsee kaiken romun ja roskan keskellä. Onnistuinpa vielä ko. kätköllä astumaan lautaan, josta törötti naula pystyssä! Ilman suurempia haavoja kuitenkin selvisin. Pyrkimyksenäni on kuitenkin tehdä ns. pieniä tekoja päivittäin ja toivoa, että kanssakätköilijät toimivat samoin. Eihän teon tarvitse olla sen suurempi kuin että poimii edes yhden roskan matkaansa. Samaa periaateetta voi noudattaa myös kätköjen suhteen, eli ekstra silicaa ja minigrippiä matkaan mukaan!

harriveikko
Viestit: 15
Liittynyt: To 07.01.2010 9:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vähän siisteyttä

Viesti Kirjoittaja harriveikko » Pe 05.10.2012 18:08

Kävimpä tänään kuittaamassa yhden kätkön.Sieltä keräsin oluttölkkejä reilulla vitosella.Toin ne samalla lidliin,kun ohi kumminkin pyörräilin.

harriveikko
Viestit: 15
Liittynyt: To 07.01.2010 9:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vähän siisteyttä

Viesti Kirjoittaja harriveikko » Ma 22.10.2012 10:16

Pyörähdin taas rastille tänäaamuna.Sieltäkin keräilin selvää roskaa lähes muovikassillisen,onneks oli pussi mukana.Nää kyllä oli nuorison jättämää roskaa,koska just tossa tapaa nuoriso kokoontua iltasella.

Marjis
Viestit: 432
Liittynyt: Pe 03.04.2009 15:29
Paikkakunta: Lahti

Re: Vähän siisteyttä

Viesti Kirjoittaja Marjis » Ma 22.10.2012 10:26

Yksi oma kätköni (Luhdanjoen lintutorni) täällä Lahdessa on sellaisessa paikassa, että nuoriso viihtyy siinä lähistöllä turhan hyvin. Tämä tarkoittaa sitä, että maasto on jatkuvasti erittäin törkyisessä kunnossa ja ilkivaltaakin on lintutornille tehty mm repimällä porraslautoja irti. Olen yksinäni siivonnut paikan useaan kertaan ja löytöloggausten kommenttien perusteella yhden naisen cito olisi taas tarpeellinen. :-/ Ei vaan mene mun ymmärrykseen, että miksi paikat pitää roskata, töhriä ja hajottaa.
Eniten kätköilyssä **tuttaa toiset kätköilijät.

Avatar
PinniG
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 09.10.2012 14:40
Paikkakunta: Hamina

Re: Vähän siisteyttä

Viesti Kirjoittaja PinniG » Ma 22.10.2012 10:30

Itse olen aloitteleva vielä tässä harrastuksessa, mutta valitettavasti nähnyt jo aikamoisia roskapesäkkeitä kätkön lähellä. Eniten inhottavia on ne lasinsirut ja rikotut pullot, joihin koirakin melko helposti astuu tassunsa puhki.
Minäkin olen miettinyt sitä, että jos jokainen ottaisi aina käymänsä kätkön läheltä yhdenkin roskan pois, niin kylllä sekin auttaisi. Itse ajattelin pitää niitä pieniä pusseja, jota joka kaupasta tungetaan mukaan, mukanani ja kerätä aina edes sellaisen täyteen roskia. Harmittaa vaan niin paljon noi roskaistat kätköjen läheisyydet.

Avatar
Varvikello
Viestit: 103
Liittynyt: Ke 10.01.2007 21:05

Re: Vähän siisteyttä

Viesti Kirjoittaja Varvikello » Ma 22.10.2012 12:54

Tuli nakeltua filmipurkit tossa menemään mut joskus oon käyttänyt vaihtarina sellaista et laitan tommosen kaupan roskispussin (se rullatavara, ei ostoskassi) filmipurkkiin ja nakkaa sellaisen tai pari kätköön, päälle vielä kirjoittaa vaikka "Cito". Ei vie paljoa tilaa taskussa mut onpahan pussi mukana ja joku muukin saattaa hyötyä moisesta.
Että mä oon pätevä...

Avatar
PinniG
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 09.10.2012 14:40
Paikkakunta: Hamina

Re: Vähän siisteyttä

Viesti Kirjoittaja PinniG » Ma 22.10.2012 18:19

Kiva idea tuo filmipurkkijuttu. Saatanpa toteuttaa jossakin muodossa.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”