Kynäattribuutti

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
vvv
Viestit: 101
Liittynyt: La 26.04.2008 23:40

Kynäattribuutti

Viesti Kirjoittaja vvv » Pe 31.08.2012 15:50

Juu eikun tuli näin perjantain kunniaksi (ja kun juuri huolsin yhtä kätköistäni) mieleen että yksi mielestäni varsin merkittävä attribuutti puuttuu kokonaan kuvaukseen liitettävien joukosta: kynäattribuutti. Kun kukaan ei kuitenkaan lue niitä kuvauksia loppuun asti etukäteen (mää luen tottakai) tai edellisten noteja (ennenkuin DNF alkaa kiiltää silmissä) niin siitä näkis nopeasti melkein vahingossakin että kynä mukaan jne. Varsinkin jos joihinkin (tietyn tyypin) kuvauksiin ei oikein tyylillisesti sovi merkintä "HUOM! KÄTKÖSSÄ EI KYNÄÄ". Nanolle nyt kai osaisi ottaakin kynän mutta kun se merkataan kokoluokkaan "other" niin siellä voi olla tiimarillisen kyniä sisältävä jännästi "kamottu" ämpäri(kin) vastassa. Tuli vaan mieleen. Hyvää viikonloppua kaikille.

ps. ei niin että mulla olis ollu ongelmia tän suhteen, ruoholla saa ihan hyvän jäljen lokiin

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Kynäattribuutti

Viesti Kirjoittaja Geovius » Pe 31.08.2012 16:23

Heitäppä tästä viestiä myös tänne: Geocaching.com: Feature Discussions and Suggestions Forum

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kynäattribuutti

Viesti Kirjoittaja arisoft » Pe 31.08.2012 16:58

vvv kirjoitti:Juu eikun tuli näin perjantain kunniaksi (ja kun juuri huolsin yhtä kätköistäni) mieleen että yksi mielestäni varsin merkittävä attribuutti puuttuu kokonaan kuvaukseen liitettävien joukosta: kynäattribuutti. Kun kukaan ei kuitenkaan lue niitä kuvauksia loppuun asti etukäteen (mää luen tottakai) tai edellisten noteja (ennenkuin DNF alkaa kiiltää silmissä) niin siitä näkis nopeasti melkein vahingossakin että kynä mukaan jne. Varsinkin jos joihinkin (tietyn tyypin) kuvauksiin ei oikein tyylillisesti sovi merkintä "HUOM! KÄTKÖSSÄ EI KYNÄÄ". Nanolle nyt kai osaisi ottaakin kynän mutta kun se merkataan kokoluokkaan "other" niin siellä voi olla tiimarillisen kyniä sisältävä jännästi "kamottu" ämpäri(kin) vastassa. Tuli vaan mieleen. Hyvää viikonloppua kaikille.
Eikös se ole ihan sama asia onko attribuutti tai ei jos se tieto kerran spoilaa nanon joka tapauksessa. Kätköilijän on parempi hankkia oma kynä, kuin luottaa siihen, että joka kätköllä sellainen löytyy.

Itse kyllä käytän toivomaasi attribuuttia. Esim. täällä http://coord.info/GC2Z7RW se on ollut alusta asti. Eli voihan niitä attribuutteja keksiä ihan omasta takaa ja liittää kuvauksiin. Olisi mukavaa jos edes niitä nykyisiä käytettäisiin enemmän. Muun muassa maastomysteeriattribuutti puuttuu monista mysteereistä. Niistä ei sitten tiedä voiko niitä ratkoa vaiko ei. Jos epäilyttää että kyse on maastomysteeristä, kun sitä ei ole käänteisellä attribuutilla suljettu pois, niin aikaherkästi sitä sitten uskoo ettei tämän ole tarkoituskaan ratketa sohvalla loikoillen.

Avatar
MooseM
Viestit: 215
Liittynyt: To 21.12.2006 17:15
Paikkakunta: Hattula,Kanta-Häme

Re: Kynäattribuutti

Viesti Kirjoittaja MooseM » Pe 31.08.2012 17:43

No ilman muuta tuo sohva-attribuutti pitää saada kans :idea:

Avatar
vvv
Viestit: 101
Liittynyt: La 26.04.2008 23:40

Re: Kynäattribuutti

Viesti Kirjoittaja vvv » Pe 31.08.2012 17:52

arisoft kirjoitti: Eikös se ole ihan sama asia onko attribuutti tai ei jos se tieto kerran spoilaa nanon joka tapauksessa. Kätköilijän on parempi hankkia oma kynä, kuin luottaa siihen, että joka kätköllä sellainen löytyy.
Jaa ei sillä nanolla niin väliä, mutta kynänhakureissun voisi ko. attribuutti mielellään spoilata. Sitäpaitsi sen saisi kätkön omistaja (väliaikaisestikin) näkyvästi vakiopaikkaan esille ja nopeammin kuin ehtii kirjoittaa (ylimääräistä tekstiä) kuvaukseen ettei kynää ole vaikka purkin koko != other. Mutta kuinka asian sitten näkeekään. Ja tottakai oot oikeassa että paras vaihtoehto olisi pitää kynää mukana.
arisoft kirjoitti: Itse kyllä käytän toivomaasi attribuuttia. Esim. täällä http://coord.info/GC2Z7RW se on ollut alusta asti. Eli voihan niitä attribuutteja keksiä ihan omasta takaa ja liittää kuvauksiin.
Hyvä ja tyylikäs idea mutta ei "tarpeeksi helppo" :)

Avatar
jule100
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 04.01.2010 17:49
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kynäattribuutti

Viesti Kirjoittaja jule100 » Pe 31.08.2012 18:17

Jos lataan esim. sata kätköä kaupungista x Dmax 3 / Tmax 3, niin kyllä siinä sitten ollaan kätköllä jo kun attribuuttia katsotaan. Ja tämäkin attribuutin katsominen perustuu siihen, että kätköä ei jostain syystä löydy ja että attribuutit on tekstinä kirjoitettuna tämän sivuston gpx latauksen yhteydessä. Todennäköisesti kynän tarpeen huomaa siis liian myöhään. Kotinurkilla tulee kätköiltyä enemmän kuvaukset ja attribuutit luettuna. Tosin eipä noita attribuutteja pitkälle muista, jos muutamaa enemmän kätköjä on varattu kierrokseen. Kynää on aina pyrkimys pitää mukana, mutta välistä se jää kätköön tai autoon. Autossa toki kulkee aimo annos sponssikyniä mukana. :wink:

Avatar
MooseM
Viestit: 215
Liittynyt: To 21.12.2006 17:15
Paikkakunta: Hattula,Kanta-Häme

Re: Kynäattribuutti

Viesti Kirjoittaja MooseM » Pe 31.08.2012 20:56

Mä en nyt kyllä ymmärrä mikä tässä kynäjutussa on niin vaikeata :?: :?: . Miksei jonkinlaista kirjoitusvälinettä voi AINA pitää matkassa? Kait nyt jokainen on jo törmännyt kynättömään purkkiin,tai ainakin sellaiseen jossa on terätön kirjoitusväline.Harmi ettei puhelimella voi vielä kirjoittaa :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

raisionritu
Viestit: 18
Liittynyt: Su 09.05.2010 12:49

Re: Kynäattribuutti

Viesti Kirjoittaja raisionritu » Pe 31.08.2012 21:02

Kyniä lähtee purkeista kyllä tosi helposti toisten kätköilijöiden matkaan, niin olisi hyvä muistaa hakureissulla pitää omat välineet mukana :) Itselläni on vasta kaksi kätköä ollut reilun kuukauden ajan ja kumpaankin olen joutunut toimittamaan lisäkyniä - kirjoitin nyt uusiin kyniin kätkön nimen, jos tuo vaikka auttaisi niitä pysymään siellä missä kuuluukin. Tuo on kätkön omistajallekin hankala juttu kun ei välttämättä ehdi vähän väliä käydä korjailemassa purkin sisältöä.

Avatar
vvv
Viestit: 101
Liittynyt: La 26.04.2008 23:40

Re: Kynäattribuutti

Viesti Kirjoittaja vvv » Pe 31.08.2012 21:55

MooseM kirjoitti:Mä en nyt kyllä ymmärrä mikä tässä kynäjutussa on niin vaikeata :?: :?: . Miksei jonkinlaista kirjoitusvälinettä voi AINA pitää matkassa?
Mulla on juuri tässä kohdassa "AINA" vaikeuksia. Lisäksi mulla on purkki jossa ei ole (enää) kynää enkä halua sotkea kuvausta millään kynäjutuilla :) Ja kun kuitenkin aina kätköille lähtiessä etukäteen vilasen nopeasti missä käyn, vois ehkä vähän paremmin pysyä mielessä ottaa kynä "AINA" mukaan jos bongais edes attribuutin kotisohvan suojissa.. Tai jotain. Kynäkynäkynäkynä..kynä.

Avatar
kiero
Viestit: 215
Liittynyt: La 21.03.2009 19:54

Re: Kynäattribuutti

Viesti Kirjoittaja kiero » Pe 31.08.2012 22:03

Mulla on juuri tässä kohdassa "AINA" vaikeuksia.
Sama juttu. Mutta enpä mie noita attribuuttejakaan etukäteen kovasti paljon tutkaile. Sitä kun tuuttaa 500 kätköä suoraan gepsiin niin ei niitä jokaisen kuvausta jaksa tarkastaa.
N 60° 51.1889' E 28° 01.7719'

Avatar
pupupari
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 20.10.2010 14:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Kynäattribuutti

Viesti Kirjoittaja pupupari » Pe 31.08.2012 22:55

kiero kirjoitti:
Mulla on juuri tässä kohdassa "AINA" vaikeuksia.
Sama juttu. Mutta enpä mie noita attribuuttejakaan etukäteen kovasti paljon tutkaile. Sitä kun tuuttaa 500 kätköä suoraan gepsiin niin ei niitä jokaisen kuvausta jaksa tarkastaa.
Onneksi pupu-rouvalla on iso käsilaukku, joten mukana kulkee aina läjä kyniä, silicaa, terotin ja minigrippejä. Aina kun huomataan, että kätköstä puuttuu tai on rikki jotain, niin isosta geoveskasta on hyvä kaivaa tykötarpeita. On mukava jättää kätkö hyvään kuntoon seuraavalle löytäjälle, eikä tartte omistajan joka kerta ravata terottamassa kyniä, jotka on tippuneet tai hukkuneet jonnekin. Kätköilijöitä on erilaisia ja se onkin tämän harrastuksen paras puoli :D

Edit: vähän on-topic, kynä-attribuutti ei täältä saa kannatusta, koska a) kynä on aina mukana ja b) se saattaa spoilata kätkön ja c) attribuutteja käytetään niin kirjavasti.

Piriformis
Viestit: 104
Liittynyt: Su 19.02.2012 19:41

Re: Kynäattribuutti

Viesti Kirjoittaja Piriformis » La 01.09.2012 11:59

En kyllä minäkään näe tarpeelliseksi kynäattribuuttia, mielestäni kynä mukana on yhtä itsestäänselvä kuin jonkinlainen suunnistuslaitse (mulla puhelin tai gps). TIETENKIN se joskus unohtuu mutta sitten on ihan oma vika, en lähtis mitään attribuuttia sen varjolla vaatimaan. Eihän se siihen auta edes - jos se unohtuu niin sitten se unohtuu, vaikka attribuutteja olis minkälaisia. Oletuksena mulla on, että kätkössä ei ole kynää vaikka sen koko olisi large. Monesti on tullut vastaan kätköjä, joissa kyniä on kymmenen; muutama kuivunut kuulakärkikynä, muutama homeinen kostunut lyijäri ja pari terätöntä lyijäriä. Ei voi väittää etteikö kynää olisi mutta yhdelläkään ei voi nimeä kirjoittaa.

Kerran on käynyt niin että olen joutunut löytyneelle kätkölle palaamaan seuraavana päivänä uudelleen kun mistään kassista tai auton lokeroista ei löytynyt toimivaa kynää. Ei tullut mieleen logata foundia "löysin mutta ei ollu kynää, loggaan nyt kuitenkin löytyneeksi..." :D
Pidemmillä kätköreissuilla on aina georeppu mukana, sieltä löytyy huoltovarusteet peruskätköille ja usein silicoita ja rikkinäisiä minigrippejä vaihdankin. Joskus jää sponssikynäkin purkkiin, yleensä ei.

kuusenpallo2
Viestit: 62
Liittynyt: La 07.01.2012 13:28

Re: Kynäattribuutti

Viesti Kirjoittaja kuusenpallo2 » La 01.09.2012 23:30

Kyllähän kynä kuuluu perusgeokätköilyvarusteisiin yhtä oleennaisesti kuin se satelliittipaikannin tai kartta..Eikö? Paikallista kätkö - kirjaa lokiin löydetyksi, tehtävänanto aika selkeä ;) Tarvitset mitä suurimmalla todennäköisyydellä joko GPS-laitteen tai kartan JA kynän mikäli aiot kätköillä :)

Kyllä me lähetää aina sillai liikkeelle kätköilyssä että "Onks meil kynää mukaan?" Jos vastaus on "ei" ni sitte pengotaan auto ja veska ja reppu läpi ja jos ei ole kynää jostain syystä missään niin sellainen koukataan jostain puljusta matkanvarrella..Tai palataan myöhemmin pistämään se nimi vihkoon ja sitten vasta nettiin löydetyksi..Kerran muistaakseni vaan on päässyt käymään niin että kynä oli ilmeisesti pudonnut koska se lähtiessä mukana oli mutta purkilla ei enää missään..ääh, mutta minkäs teet, "nimi vihkossa on löytö", no can do ja I'll be back :)

Soutuvene ja airot..Sukset ja sauvat..Maila ja kiekko..Juu, got the point.

Avatar
vvv
Viestit: 101
Liittynyt: La 26.04.2008 23:40

Re: Kynäattribuutti

Viesti Kirjoittaja vvv » Su 02.09.2012 1:40

No juu, uskotaan. Se olis ollu vaan mulle niin hyödyllinen ominaisuus :)

Kettuliini
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 28.05.2012 20:58

Re: Kynäattribuutti

Viesti Kirjoittaja Kettuliini » Ma 03.09.2012 13:04

Meilläkin on aina vähintään yksi kynä menossa mukana, oli tarkoitus lähteä kätköille tai ei. Omiin kätköihin on jokaiseen myös kynät laitettu, mutta yhden kätkömme kynä on lähes joka kerta siellä käydessämme löytynyt maasta, eikä purkista. Yksi "löytö"loggaus kyseiselle purkille on tähän mennessä tullut, jossa kätköilijä on logannut found vaikka ei kuulemma ollut kynää jolla kirjata käynti lokikirjaan. Sen jälkeen kävimme tarkastamassa kätkön ja kynä olisi löytynyt maasta, nyt pohdinnoissa on pitäisikö tuo löytöloggaus poistaa jos nimeä ei lokista löydy, sillä kuinka muuten voimme tietää että löytö on tosi. Joidenkin mielestä löytäjä huijaa vain itseään merkitsemällä dnf:n löydöksi, mutta vääristäähän se myös kätkön omaa found it-tilastoa.

Oma mielipide kynäattribuuttiin siis on, että vaikka kätkökuvauksesta kävisi ilmi että purkissa on kynä, niin siitä ei voi mennä takuuseen. Vähän myös ihmetyttää, että miten kynän kokoinen esine ei kulje kätköilijän mukana, kun esim. kännykkä ja gps ovat huomattavasti suurempia ja siten myös vaikeampia kuljettaa.

hippihiiri
Viestit: 69
Liittynyt: Pe 05.01.2007 12:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kynäattribuutti

Viesti Kirjoittaja hippihiiri » Ma 03.09.2012 13:20

Mä olen unohtanut kynän monta kertaa enkä usko, että kynäattribuutti auttaisi asiaa mitenkään. Ikinä en ole kätköä löydetyksi logannut, jos en ole nimeä saanut raapustettua logiin. Ruohonkorsi ja avain ovat oiva apu hätätilanteessa. Muutaman kerran olen ostanut tai lainannut kynän huoltoasemalta / matkamuistomyymälästä / kaupasta / museosta jne. Olen myös miettinyt, että voisi lompakkoon tulostaa pienenpieniä tarroja, joissa lukee nimimerkki.

Avatar
Mukkelus
Viestit: 377
Liittynyt: Su 22.06.2008 15:37

Re: Kynäattribuutti

Viesti Kirjoittaja Mukkelus » Ma 03.09.2012 17:13

hippihiiri kirjoitti: ...
Olen myös miettinyt, että voisi lompakkoon tulostaa pienenpieniä tarroja, joissa lukee nimimerkki.
Noita meillä on mukana. Semonen joskus laitetaan purkiin jossa loki on märkää mössöä. :)

Avatar
vvv
Viestit: 101
Liittynyt: La 26.04.2008 23:40

Re: Kynäattribuutti

Viesti Kirjoittaja vvv » Ma 03.09.2012 22:22

Kettuliini kirjoitti: Oma mielipide kynäattribuuttiin siis on, että vaikka kätkökuvauksesta kävisi ilmi että purkissa on kynä, niin siitä ei voi mennä takuuseen. Vähän myös ihmetyttää, että miten kynän kokoinen esine ei kulje kätköilijän mukana, kun esim. kännykkä ja gps ovat huomattavasti suurempia ja siten myös vaikeampia kuljettaa.
Lähinnä ajattelin että olisi elegantimpaa ilmoittaa attribuutin negaatiolla että kätkössä ei ole kynää sen sijaan että kuvaukseen kirjoittaa "HUOM! KÄTKÖSSÄ EI OLE KYNÄÄ!!1!"

Ja ei mulla ne kynät vaan mukana pysy. Aina jossain hevon tuutissa pitää alkaa kehittää luonnonmukaista menetelmää (tai juosta autolle .. tai ärrälle .. tai ikeaan .. ja vielä takaisin ja sitten mennä takaisin autolle ja unohtaa kynä sinne seuraavalle kätkölle lähdettäessä). Sinänsä siis aivan sama mikä merkintä (jos mitään) siinä kuvauksessa on näin päin asiaa katsottaessa.

Avatar
Pek47ka
Viestit: 363
Liittynyt: Su 06.04.2008 18:34
Paikkakunta: Nummela (maalaiskunnan sivukylä)

Re: Kynäattribuutti

Viesti Kirjoittaja Pek47ka » Ti 11.12.2012 8:51

Olisinkohan nyt ratkaissut kynäongelman!

Laitoin pienen lyijykynän lompakon kolikko-osastoon ja kännykkään (jossa NeonGeo) kiinnityn narun jatkoksi kuivamustekynän. Nämä pitäisi nyt kulkea aina mukana, kun varsinkin kätkölle menee. Niin tuossa kännyssä on välttämättä oltava tuo naru, ettei putoa joka jorpakkoon.

arnevala
Viestit: 257
Liittynyt: To 13.09.2012 17:24

Re: Kynäattribuutti

Viesti Kirjoittaja arnevala » Ti 11.12.2012 9:30

Kyllä minä olen tullut siihen tulokseen, että oletusarvona kaikille kätköille voi pitää, että siellä ei ole kynää. Ainahan noita kyniä häviää ja pienempiin ei mahdu, joten oma kynä täytyy kuitenkin olla mukana. Tästähän seuraa, että attribuutti on turha ja kätkössä mahdollisesti oleva kynä on kätkön tekijän tarjoama lisäpalvelu. Toki laitetaan ne kynät sinne kuitenkin kaiken varalle.
Viimeksi perjantaina kynän kanssa tuskailin, kun kylmästä hyytyneen kynäni hävitin kätköä etsiessä. Kätkössä olisi pitänyt olla kynä vaan ei ollut, joten autolta kynän hakeminen tuli taas lisänä ohjelmistoon. Tuli kirsikkana kakun päälle muutoinkin yllättävänkin haasteelliseksi osoittautuneelle 'helpolle ja leppoisalle' multikätkölle

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”