Omien tapahtumakätköjen loggaaminen

Yleistä keskustelua kätköilystä
Suurnesu
Viestit: 287
Liittynyt: Ke 20.12.2006 21:28
Paikkakunta: Turku

Omien tapahtumakätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja Suurnesu » Ma 11.02.2008 16:47

Satuin huomaan, että toisinaan tapahtumakätkön perustaja loggaa myös "Attended". Suoritin aikaa tappaakseni pikaisen tilastoinnin:
Suomen ensimmäisissä kymmenessä tapahtumakätkössä omistaja loggasi "löytäneensä" oman kätkönsä vain kerran. Tuoreimmissa kymmenessä näin toimittiin kuusi kertaa.
Eihän tällä mitään väliä ole mutta olisiko pienen keskustelun tai ohjeistuksen paikka? Edes kaikkitietävä Wiki ei asiasta mainitse suuntaan tai toiseen.
Itse näkisin, että omaa eventtiä ei sovi logata ja näin näyttävät kauemmin harrastaneet toimivankin.
Toisaalta tilannetta voidaan verrata myös tapaukseen, missä kätköilijä piilottaa geokätkön yhdessä toisen kätköilijän kanssa. Itse olen logannut sellaisen purkin "löytäneeni", vaikka olen osallistunut piilottamiseen.
Ei tähän varmasti tarvitse mitään sääntöä laatia, mutta kuulisin mielelläni mielipiteitä asiasta.

mikkeri
Viestit: 120
Liittynyt: Ke 07.03.2007 4:04
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Omien tapahtumakätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja mikkeri » Ma 11.02.2008 16:51

miun mielestä taas omistaja voi ihan hyvin logata. sillähän sitä kuittaa olleensa paikalla. en voi käsittää miksi se haittaisi ketään.
yritätkö vetää tähän jonkinlaista yleistystä että "kauemmin" harrastaneet osaavat pelata tätä "peliä" oikein, kun taas uudemmat harrastajat ovat ihan mahdottomia ja tekevät mitä sattuu, sellaista mikä ei ole sopivaa?

Avatar
jupilli
Viestit: 235
Liittynyt: Pe 05.01.2007 14:04
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: Omien tapahtumakätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja jupilli » Ma 11.02.2008 17:36

Kyllä minä olen logannut oman osallistumisen järjestämääni miittiin seuraavasti
March 24, 2007 by jupilli (188 found)
Heips !
Onkos tämä nyt FTL ??
Vai saako omistaja logata ollenkaan ??
Kaipa nyt sentään ???

Kiitos kaikille hyvästä Seurasta !!!

PS: Tämmöisen tapahtuman järjetelyjen vaikein osa on sopia ilmojen haltijan kanssa siitä että kelit suosivat osallistujia. Tällä kertaa se onnistui 10+ !!
Mutta samainen kysymys mulla oli mielessäni lokia kirjoitellessa. Vastauksia tai kommentteja ei ole tippunut joten keskustelun avaus lienee oikein aiheellinen !!

Ja minun mielipiteeni siis on se että järjestäjä saa lokittaa osallistumisesnsa, mutta jos ohjeistus alkaa osoittamaan muuta olen kyllä valmis muuttamaan tapani !!
Terveisin Kätköilyvaari !!

Avatar
mikko&sira
Viestit: 466
Liittynyt: La 06.01.2007 10:35
Paikkakunta: Espoo

Re: Omien tapahtumakätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja mikko&sira » Ma 11.02.2008 19:19

Mielenkiintoinen keskustelunaihe.
Sen ymmärtää, että omaa kätköä ei logata löydetyksi vaikka gc.com sen hyväksyykin, mutta Event cache
ei oikeastaan ole kätkö. Sehän on nimensä mukaan tapahtuma, jota ei varsinaisesti tarvitse (yleensä)
etsiä vaan tarkoitus on osallistua siihen. Näin ollen mielestäni ei ole kauhean väärin, jos järjestäjäkin
siihen osallistuu ja sen loggauksellaan vahvistaa.
Statistiikkafriikkejä saattaa tietysti häiritä se, että tästä syntyy kaksi tilastomerkintää järjestäjälle.
Maailma on erilainen geokätköilijän silmin.

Avatar
jupilli
Viestit: 235
Liittynyt: Pe 05.01.2007 14:04
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: Omien tapahtumakätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja jupilli » Ma 11.02.2008 23:34

mikko&sira kirjoitti: Statistiikkafriikkejä saattaa tietysti häiritä se, että tästä syntyy kaksi tilastomerkintää järjestäjälle.
Tota samaa tuplaa minäkin mietiskelin mutta sitten ajauduin ajattelemaan että kaksi vaivaahan järjestäjällä oikeastaan onkin. Ensin järjestämisen vaiva ja sitten vielä vaiva raahautua paikalle johonkin korpeen jonne ei itsekään meinaa osata. Samalla raahautumisen vaivalla kaikki muutkin osallistujat saavat yhden lokimerkinnän.
Toisekseen, kun en itse oikein ole noita statistiikkafriikejä ja edelleen lasken omat sataseni löydettyjen purkkien lukumäärästä, nii en mie ossaa viäläkää noitten numeroloitten takkii mielpiettäin mennä muuttamaa. Et silviisii.....

Kommentoikaa, joku päivä työ kuitenkii otte miittii laittamas ja sit onkii sormi suus kun ette tiiä lokatakko vai ei.
Terveisin Kätköilyvaari !!

JyNu
Viestit: 283
Liittynyt: Ke 25.08.2010 21:55

Omien miittien kirjautuminen tilastokuviin

Viesti Kirjoittaja JyNu » Ma 12.08.2013 16:49

Omiin miitteihin attended loggauksen oikeutuksesta on varmaan oma keskustelunsa jossakin.

Mutta jos siis loggaa oman miittinsä "attended", niin olen havainnut epätäsmällisyyttä tilastoihin kirjautumisen kanssa.

Oma miitti kirjautuu mm. tilastokuvien Kunta-kuvaan, "Löydöt vuoden eri päivinä" sekä "D/T taulukkoon", mutta ei kirjaudu esim. lisätilastojen "Löytötaulukko paikkakunnittain" -tilastoon eikä myöskään tilastojen Graticule-taulukkoon.

Muiden tilastojen (sellaisten, missä ei ole erillistä Event-erittelyä) on hieman haastellista sanoa, mutta pääsääntö näyttäisi olevan, että kirjaantuu (lukuunottamatta noita kahta em. mainittua tilastoa).

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Omien miittien kirjautuminen tilastokuviin

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Ma 12.08.2013 17:27

JyNu kirjoitti:Omiin miitteihin attended loggauksen oikeutuksesta on varmaan oma keskustelunsa jossakin.

Mutta jos siis loggaa oman miittinsä "attended", niin olen havainnut epätäsmällisyyttä tilastoihin kirjautumisen kanssa.

Oma miitti kirjautuu mm. tilastokuvien Kunta-kuvaan, "Löydöt vuoden eri päivinä" sekä "D/T taulukkoon", mutta ei kirjaudu esim. lisätilastojen "Löytötaulukko paikkakunnittain" -tilastoon eikä myöskään tilastojen Graticule-taulukkoon.

Muiden tilastojen (sellaisten, missä ei ole erillistä Event-erittelyä) on hieman haastellista sanoa, mutta pääsääntö näyttäisi olevan, että kirjaantuu (lukuunottamatta noita kahta em. mainittua tilastoa).
Alunperin itse järjestetyt miitit eivät näkyneet missään löytötilastoissa mutta ruikuti ruikuti kun miitti Jumalan selän taakse järjestettynä ei muuttanutkaan kuntaa järjestäjällä vihreäksi. Sitten täytyi lopulta asia muuttaa ja siitä kyllä jossain puhettakin on mutta päivän kiintiö on täynnä eikä jaksa etsiä tähän hätään.

Katselen jos pelkän koodin perusteella pystyn asiaa korjaamaan. Ellei niin siirrän asian odottamaan kunnon vikailmoitusta jossa kerrotaan tyyliin "järjestin miitin Suonenjoella mutta se ei näy tilastoissani" eli että on jokin tieto, minkä perusteella on mahdollista tarkastaa sekä vika että sen korjauksen onnistuminen.
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

JyNu
Viestit: 283
Liittynyt: Ke 25.08.2010 21:55

Re: Omien miittien kirjautuminen tilastokuviin

Viesti Kirjoittaja JyNu » Ma 12.08.2013 17:49

Oma havaintoni koskee miittiä 70 28 (GC4GJAB).

Samalainen on luultavimmin sitten tiedossa myös seuraavaan miittiini eli 60 24 (GC4JAF5), joka on Inkoon ensimmäinen miitti. Tätä ei ole vielä pidetty, joten mitään attended-merkintöjä ei sen osalta tietenkään vielä ole.

Jos tämä on jatkossakin käsin korjaamista, niin lienee helpompi perustaa joku pseudonimimerkki, jonka nimissä miitit jatkossa järjestän... Kiitos kuitenkin jo etukäteen, jos pystyt nämä kaksi (tai jo tuon pidetyn) jollakin tavalla tilastoihin "korjaamaan".

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Omien miittien kirjautuminen tilastokuviin

Viesti Kirjoittaja Tervas » Ma 12.08.2013 17:58

Eikö tuon "Attended" -lokin pitäisi automaattisesti purra, oli järjestäjä kuka hyvänsä??
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

JyNu
Viestit: 283
Liittynyt: Ke 25.08.2010 21:55

Re: Omien miittien kirjautuminen tilastokuviin

Viesti Kirjoittaja JyNu » Ma 12.08.2013 18:45

Tervas kirjoitti:Eikö tuon "Attended" -lokin pitäisi automaattisesti purra, oli järjestäjä kuka hyvänsä??
Näinhän sitä joo luulisi. Kuitenkaan nuo kaksi aiemmin mainitsemaani tilastoa eivät näytä minulle miittiä Utsjoella tai Graticulessa 70 28 vaikka miitti on kirjattu "attended" jo viikko sitten.

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Omien miittien kirjautuminen tilastokuviin

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Ma 12.08.2013 22:57

JyNu kirjoitti:
Tervas kirjoitti:Eikö tuon "Attended" -lokin pitäisi automaattisesti purra, oli järjestäjä kuka hyvänsä??
Näinhän sitä joo luulisi. Kuitenkaan nuo kaksi aiemmin mainitsemaani tilastoa eivät näytä minulle miittiä Utsjoella tai Graticulessa 70 28 vaikka miitti on kirjattu "attended" jo viikko sitten.
Aluksi kiitokset lisätiedoista joilla voin asiaa fiksata.

Attented ei ole purrut automaattisesti koska alunperin olen speksannut "kätköilijä ei voi löytää omaa kätköään eikä osallistua omaan miittinsä". Nykyisellään speksin loppuosa on joidenkin mielestä vanhentunut, joidenkin mielestä sitä ei koskaan ole ollutkaan ja joidenkin mielestä on edelleen voimassa.

Tästä asiasta aikoinaan oli keskustelussakin mutta absoluuttista totuutta asiaan ei saanut koska joidenkin mielestä oman miitin saa logata osallistuneeksi ja taas toisten mielestä se ei missään nimessä ole sallittua.

Kuitenkin olen pyrkinyt sallimaan omaan miittinsä osallistumisen aiheuttaman tilastohyödyn mutta koska tilastot ovat sitä koodisontaa mitä ovat ei asiaa saa globaalisti tehtyä vaan joka härpäkkeestä täytyy purkaa pois esteet.
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Omien miittien kirjautuminen tilastokuviin

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Ma 12.08.2013 23:33

JyNu kirjoitti:Oma miitti kirjautuu mm. tilastokuvien Kunta-kuvaan, "Löydöt vuoden eri päivinä" sekä "D/T taulukkoon", mutta ei kirjaudu esim. lisätilastojen "Löytötaulukko paikkakunnittain" -tilastoon eikä myöskään tilastojen Graticule-taulukkoon.

Muiden tilastojen (sellaisten, missä ei ole erillistä Event-erittelyä) on hieman haastellista sanoa, mutta pääsääntö näyttäisi olevan, että kirjaantuu (lukuunottamatta noita kahta em. mainittua tilastoa).
Nämä kaksi mainittua tilastoa (lisätilastojen "Löytötaulukko paikkakunnittain" -tilasto sekä tilastojen Graticule-taulukko) on nyt muutettu ja niissä pitäisi näkyä myös miitteihin osallistumiset ilman omien miittien sensurointia.

Muiden tilastojen osalta myös minun on haasteellista sanoa, onko niissä sensurointia vai ei. Syynä on tilastokuvien toteutuksen eriaikaisuus ja logiikan parantuminen ajan vieriessä joten yksinkertaista vertailua ei ole mahdollista tehdä vaan joka härvelistä pitäisi kaivaa ehtolauserakennelmat esiin. Oman osansa tuovat lisäksi esim. lisätilastot, jotka eivät käytä perustilastojen yhteistä perustieto-osuutta vaan muodostavat ehtolausekkeita totetushetkellä parhaaksi kuvitellulla tavalla.

Niinpä tämän asian osalta joudunkin pääasiassa turvautumaan käyttäjäraportteihin mahdollisten sensurointivirheiden osalta. Sitten kun tilastointijärjestelmän rakennan kokonaan uusiksi on mahdollista globaalisti hallita asiaa eli uittaa sama logiikka kaikkiin härpäkkeisiin. Valitettavasti vain kuvittelemani "joutoaika tilastorakenteiden täydelliseen uudistamiseen" tuntuu koko ajan karkaavan enkä uskalla sanoa, koska tähän vaiheeseen pääsen.
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

JyNu
Viestit: 283
Liittynyt: Ke 25.08.2010 21:55

Re: Omien miittien kirjautuminen tilastokuviin

Viesti Kirjoittaja JyNu » Ti 13.08.2013 3:33

haksu10 kirjoitti:
Nämä kaksi mainittua tilastoa (lisätilastojen "Löytötaulukko paikkakunnittain" -tilasto sekä tilastojen Graticule-taulukko) on nyt muutettu ja niissä pitäisi näkyä myös miitteihin osallistumiset ilman omien miittien sensurointia.
Kiitos Haksu. Excellent work!

Arnyk
Viestit: 285
Liittynyt: Ti 24.08.2010 14:13

Re: Omien miittien kirjautuminen tilastokuviin

Viesti Kirjoittaja Arnyk » Ti 13.08.2013 8:50

Pistä mut vaikka Haksu10 jäähylle jos otan liikaa kantaa, tai aihe menee jotekin väärille raiteille. :D Mutta sanottakoon se että jotenkin omaan ajatusmaailmaan ei osu se että millä perusteilla itse järjestetty miitti pitäisi jättää kirjaamatta tai lokkaamatta "attended" toiminnolla? Siellähän sitä on järjestäjäkin mukana ja parhaimmillaan pistää omia resurssejaan sekä aikaansa likoon aika tavalla jotta miitti toimii ja mahdollistuu. Tuntuisi aika erikoiselta että tästä effortista "palkkiona" olisi se että ei saa edes attended-lokkausta tehdä ;) Tämä on varmaan vaan joku historiallinen jäänne siitä että omia kätköjä ei voi lokata "found it" merkinnällä (tai ainakaan se ei ole moraalisesti hyväksyttävää, vaikkakin teknisesti kyllä mahdollista).

Arnyk

Geomurmelit
Viestit: 374
Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27

Re: Omien miittien kirjautuminen tilastokuviin

Viesti Kirjoittaja Geomurmelit » Ti 13.08.2013 12:35

Arnyk kirjoitti:Mutta sanottakoon se että jotenkin omaan ajatusmaailmaan ei osu se että millä perusteilla itse järjestetty miitti pitäisi jättää kirjaamatta tai lokkaamatta "attended" toiminnolla? Siellähän sitä on järjestäjäkin mukana ja parhaimmillaan pistää omia resurssejaan sekä aikaansa likoon aika tavalla jotta miitti toimii ja mahdollistuu.
Murmelikohtaisesti en ole itse logannut osallistumista niihin pariin eventtiin, jotka olen järjestänyt, enhän omia kätköjänikään loggaa löydetyiksi. Samalla tavallahan sitä purkin piilottamiseen laitetaan omia resursseja, jopa enemmänkin (sopivan paikan etsintä, purkin hommaus, piilotus, mahdolliset tölkin tuunaukset, mahdollset mystin/multin/wherigon nysväykset yms). Eihän se eventti ole teknisesti kuin hetkellinen purkiton kätkö. Oman logiikkaani mukaan eventin loggaus olisi yhtä johdonmukaista kuin omien kätköjen löytäminen, joten olen jättänyt ne loggaamatta. Mutta kukin kätköilee tavallaan, jokainen huijaa vain itseään ja muita, antaa kaikkien purkkien kukkia jne. + vapaavalintaiset hymiöt :D

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Omien miittien kirjautuminen tilastokuviin

Viesti Kirjoittaja Geovius » Ti 13.08.2013 13:20

Minusta tässä aiheessa ei pitäisi olla mitään epäselvää, kun sitä ajattelee jo ihan puhtaasti loogiseltakin kannalta.
Jos järjestät miitin ja olet siellä myös läsnä niin silloinhan sitä on myös siihen osallistunut.
Jos järjestät miitin mutta et olekkaan siellä silloin läsnä niin silloin et ole myöskään siihen osallistunut.

Jos asiasta ollaan päinvastaista mieltä niin mikä sitten on järjestämisen kriteeri?
Onko se mahdollisesti sitten se nimimerkki, jos on niin eikä tuo ole hiukan keinotekoinen rajoite?
Eikö pitäisi silloin ajatella niin, että silloin tapahtumaan ei kirjaudu millään nimimerkillä jos sen järjestämiseen ollaan jotenkin osallistuttu.
Tässä tulee nyt ensimmäisenä mieleen tietenkin MEGA tapahtumat jolloin kenenkään joka on osallistunut järjestelyihin ei tulisi kirjata osallistumistaan tapahtumaan.

Avatar
sgt_pepper
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 19.12.2007 18:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Omien miittien kirjautuminen tilastokuviin

Viesti Kirjoittaja sgt_pepper » Ti 13.08.2013 14:38

Oman purkin löytöloggaus on aika eri juttu. Voit tehdä vaikka kuinka vaikean purkin, mutta löydetyksi loggaaminen on hyvin helppoa, kun tiedät purkin paikan. Purkit on tarkoitettu juurikin vain muiden kuin tekijän löydettäväksi, eventteihin sen sijaan yleensä järjestäjänkin on tarkoitus osallistua, joten eihän siinä ketään huijaa kun laittaa attended loggauksen. Sehän kuitenkin on vaan merkintä siitä, että oli paikalla.

Avatar
Joorz
Viestit: 72
Liittynyt: To 28.12.2006 19:14
Paikkakunta: Riihikoski

Re: Omien tapahtumakätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja Joorz » Ti 13.08.2013 15:10

En näe ongelmaa lokata omaan miittiä Attented lokkauksella, jos itse on paikalla ollut.
Onkohan tässä nyt syy siihen miksi eventtien järjestäjinä on nykyään niin paljon keksittyjä nimimerkkejä/yhteisöjä?
Itse olen ainakin toistaiseksi aina osallistunut järjestämiini eventteihin!
-J

Avatar
arisoft
Viestit: 1224
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Omien miittien kirjautuminen tilastokuviin

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ti 13.08.2013 15:27

sgt_pepper kirjoitti:Oman purkin löytöloggaus on aika eri juttu. Voit tehdä vaikka kuinka vaikean purkin, mutta löydetyksi loggaaminen on hyvin helppoa, kun tiedät purkin paikan. Purkit on tarkoitettu juurikin vain muiden kuin tekijän löydettäväksi, eventteihin sen sijaan yleensä järjestäjänkin on tarkoitus osallistua, joten eihän siinä ketään huijaa kun laittaa attended loggauksen. Sehän kuitenkin on vaan merkintä siitä, että oli paikalla.
Kyllä omankin purkin voi aidosti löytää silloin kun joku toinen on sen piilottanut uuteen paikkaan. Eikös se ole niin, että nimi lokikirjassa on se, mikä oikeuttaa merkitsemään löydön, vaikka ei olisi purkkia ja lokia edes nähnyt. (Miiteissä pelkkä tunne siihen osallistumisesta riittää.) Tietysti jos asiassa tuntuu olevan jotain vaikeasti sulatettavaa, niin voihan niitä purkkeja voi toki piilotella jollain pseudonimimerkillä ja sitten löytää niin, ettei kukaan koe tulleensa väärin kohdelluksi, vaikka löytäisi nekin, joita ei ole edes etsinyt. (Tätäkin muuten tehdään :wink: )

Marjis
Viestit: 432
Liittynyt: Pe 03.04.2009 15:29
Paikkakunta: Lahti

Re: Omien miittien kirjautuminen tilastokuviin

Viesti Kirjoittaja Marjis » Ti 13.08.2013 15:45

Geomurmelit kirjoitti:Oman logiikkaani mukaan eventin loggaus olisi yhtä johdonmukaista kuin omien kätköjen löytäminen, joten olen jättänyt ne loggaamatta.
Samoilla linjoilla minä olen. En loggaa omia purkkejani, joten en loggaa myöskään eventtejäni käydyiksi. Olenhan ollut siellä järjestäjänä, jolloin nimeni näkyy jo siellä kätkökuvauksen yläreunassa. ;-)

Ja mitä tulee omien purkkien loggauksiin, kyllä sitäkin tehdään. Esim tuossa naapurikunnassa on kätköilijä, joka tekee mm huoltokäyntejä niin, että loggaa ne sitten löytöinä. Ja reissaajien pudotuksia omiin kätköihinsä. Veikkaan, että tilastojen vuoksi tämäkin?
Eniten kätköilyssä **tuttaa toiset kätköilijät.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”