Omien tapahtumakätköjen loggaaminen

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
arisoft
Viestit: 1224
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Omien tapahtumakätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ke 14.08.2013 13:29

finnranger kirjoitti:Voihan sitä lopuksi antaa jonkun adoptoida sen kätkön niin sitten se ei olekaan enää oma.

Sarkasmi sikseen.
Eipä tuo ollut sitten sarkasmia, koska juuri tuotahan tuolla edellä tasan tarkkaan ehdotettiin vieläpä niin, että kun on antanut kätkön adoptioon, niin sen voi logata löytyneeksi, vaikkei kätköä välttämättä edes kävisi löytämässä.

Huomaatko miten tulkinta säännnöistä vaihtelee aina sen mukaan, mitä kukin itse haluaa, eikä sen mukaan, mikä on tosiasiallinen tilanne, kirjoitettu ohje, kätkön tekijän tahto tai systeemin tosiasiallinen toiminta.

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Omien tapahtumakätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja finnranger » Ke 14.08.2013 13:34

arisoft kirjoitti:Huomaatko miten tulkinta säännnöistä vaihtelee aina sen mukaan, mitä kukin itse haluaa, eikä sen mukaan, mikä on tosiasiallinen tilanne, kirjoitettu ohje, kätkön tekijän tahto tai systeemin tosiasiallinen toiminta.
En huomaa. Mutta minun arvoasteikollani ovat samaa tasoa omien kätköjen loggaajat ja "näin kätkön ja siksi loggaan" -tyypit.

juheja
Viestit: 218
Liittynyt: Su 22.05.2011 8:32

Re: Omien tapahtumakätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja juheja » Ke 14.08.2013 13:43

Miitti on sikäli eri kuin kätkö, että sitä ei löydetä (ts. etsitä ja löydetä), siihen vain osallistutaan saapumalla paikalle. Oma kätkö harvemmin on niin pahasti hukassa, että sitä joutuu oikein etsimään.

Miitin loggauksesta ei siis pitäisi olla epäselvyyttä, ja oman kätkön loggauskeskusteluun en halua ottaa osaa :p

Avatar
Maitomies
Viestit: 645
Liittynyt: To 17.11.2011 21:13
Paikkakunta: Hattula
Viesti:

Re: Omien tapahtumakätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja Maitomies » Ke 14.08.2013 13:47

Itse olen perustellut itselleni omiin eventteiheni tekemät attended loggaukset sillä että olen tosiaan järjestänyt ne paitsi muita kätköilijöitä varten, myös hyvin suurilta osin itseäni varten, ei siis tilastokikkailumielessä vaan tosiaan olen ne järjestänyt ja niihin halunnut osallistua määritelmän mukaisesti "to discuss geocaching" ja tapaamaan vanhoja ja saamaan uusia geokätköily-ystäviä. Ja siinä tosiaan olen onnistunut.

Yhtään eventtiä en ole järjestänyt saadakseni tilastoon merkintää, enkä kyllä myöskään etsinyt jemmoja pelkästään tilastojen takia... :roll:

Tavallaan ymmärrän myös tuota että jotkut eivät omia miittejään loggaa osallistuneiksi, koska ne kyllä jäävät tuonne omiin piilotuksiin, mutta siis Itse koen miitteihini myös nimenomaan osallistuneeni ja siksi attended loggaus.
jemmani olen piilottanut muiden etsittäväksi en itseni, niitä en ole koskaan edes ajatellut loggaavani löydetyiksi, vaikka jonkun adoptoisinkin pois tai joutuisin rasiaa etsimään huoltokäynnin aikana. Toki jos adoptoin jonkun muun jemman, jonka olen jo löytänyt niin tuota found it loggausta en kyllä poistaisi.
- Maitomies -
Onnellinen ihminen kulkee usein vakaasti polkua, jota tuhat onnetonta väittää vääräksi.
https://maitomies.wordpress.com
https://www.facebook.com/geo.maitomies

Avatar
Pietu
Viestit: 75
Liittynyt: Ti 06.07.2010 11:49
Paikkakunta: Kerava

Re: Omien tapahtumakätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja Pietu » Ke 14.08.2013 13:48

Geomurmelit kirjoitti:
Arnyk kirjoitti:Niin no, oman logiikan mukaan (jos se ketään kiinnostaa) edelleen se järjestäjäkin on osallistunut miittiin ja oikeutettu kyllä attended-lokkaukseen.
Tämä logiikka on tasan sama, kuin että esimerkiksi omalla kätköllä käydessä kirjaa siitä itselleen löydön. Kun menen omalle kätkölleni esimerkiksi huoltokäynnille, yleensä löydän oman kätköni.
Naah... Pelkkä kätköllä käyminen ei oikeuta löytökirjaukseen. Vai oliko se sittenkään niin, että nimi lokissa oikeuttaa kirjaamaan löydön? Aatteles jos lokivihko onkin eksynyt purkin ulkopuolelle ja löytyy katuojasta? Kätköilijä sipaisee siihen nimmarin ja löytö on selvä vaikka purkki on ties missä :D

Geomurmelit
Viestit: 374
Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27

Re: Omien tapahtumakätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja Geomurmelit » Ke 14.08.2013 13:56

juheja kirjoitti:Miitti on sikäli eri kuin kätkö, että sitä ei löydetä (ts. etsitä ja löydetä), siihen vain osallistutaan saapumalla paikalle. Oma kätkö harvemmin on niin pahasti hukassa, että sitä joutuu oikein etsimään.
Ei se etsiminen ole kätkön löytämisen edellytys. Olen monesti löytänyt (muunkin kuin omani) kätkön ilman, että olisin sitä mitenkään etsinyt. Ja vaikka tietäisin, että kätkörasia on tuossa nimenomaisessa kivenkolossa camokiven takana, niin enkös nimenomaisesti sen sieltä löydä, vaikka paikan etukäteen tietäisinkin. Eli ei muuta kuin huoltokäynneillä nimmaria lokiin, niin johan tulee statseihin lisää löytöjä. Samaa saivarteluahan tämä on näiden "osallistuuko järjestäjä eventtiinsä vai ei" kanssa ilman mitään tosiasiallista eroa.

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Omien tapahtumakätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja Seq » Ke 14.08.2013 14:01

Geomurmelit kirjoitti:
juheja kirjoitti:Miitti on sikäli eri kuin kätkö, että sitä ei löydetä (ts. etsitä ja löydetä), siihen vain osallistutaan saapumalla paikalle. Oma kätkö harvemmin on niin pahasti hukassa, että sitä joutuu oikein etsimään.
Ei se etsiminen ole kätkön löytämisen edellytys. Olen monesti löytänyt (muunkin kuin omani) kätkön ilman, että olisin sitä mitenkään etsinyt. Ja vaikka tietäisin, että kätkörasia on tuossa nimenomaisessa kivenkolossa camokiven takana, niin enkös nimenomaisesti sen sieltä löydä, vaikka paikan etukäteen tietäisinkin. Eli ei muuta kuin huoltokäynneillä nimmaria lokiin, niin johan tulee statseihin lisää löytöjä. Samaa saivarteluahan tämä on näiden "osallistuuko järjestäjä eventtiinsä vai ei" kanssa ilman mitään tosiasiallista eroa.
Onkos tämä nyt päivän Räsäsismi?

Avatar
Maitomies
Viestit: 645
Liittynyt: To 17.11.2011 21:13
Paikkakunta: Hattula
Viesti:

Re: Omien tapahtumakätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja Maitomies » Ke 14.08.2013 19:40

kyselin asiaa geocachingin facebook sivulla:
maitomies kirjoitti: How about logging your own event cache as "attended" ?
Geocaching kirjoitti: It makes more sense the logging "Found it" on your own geocache hide... If you "Attended" that seems fair. ~ Eric
- Maitomies -
Onnellinen ihminen kulkee usein vakaasti polkua, jota tuhat onnetonta väittää vääräksi.
https://maitomies.wordpress.com
https://www.facebook.com/geo.maitomies

Tuomotti
Viestit: 39
Liittynyt: La 05.02.2011 9:06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Omien tapahtumakätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja Tuomotti » Ke 14.08.2013 23:26

Olempa minäkin oman tapahtumakätköni logannut "attended". Kyseessä oli työreissulle Lissaboniin järjestetty miitti, johon OMO_cachersin kanssa mentiin tapaamaan paikallisia kätköilijöitä. Loistava miitti ja etenkin loppuilta siitä tulikin kun paikalliset ajattivat tunteja meitä pitkin Lissabonia ja esittelivät paikkoja (ja kätköpaikkoja)... Tässä tapauksessa oli jotenkin oikein logata oma miitti löydetyksi. Sen sijaan koen jotenkin moraalisesti vääräksi menettelyn, jossa esim. olisin saanut löytöloggauksen ja uuden maan kartalle Sveitsistä järjestämällä 15 minuutin pikamiitin välilaskun ajalle Zürichissä lentokentän transit-alueelle :shock: :shock: :shock:

Ja nyt joku kysyy mitäs eroa näissä miiteissä sitten on oman miitin loggauksen kannalta?? No en minä vaan tiedä!

Polku-
Viestit: 146
Liittynyt: Ti 12.04.2011 22:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Omien tapahtumakätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja Polku- » To 15.08.2013 0:03

Tuomotti kirjoitti:Sen sijaan koen jotenkin moraalisesti vääräksi menettelyn, jossa esim. olisin saanut löytöloggauksen ja uuden maan kartalle Sveitsistä järjestämällä 15 minuutin pikamiitin välilaskun ajalle Zürichissä lentokentän transit-alueelle :shock: :shock: :shock:

Ja nyt joku kysyy mitäs eroa näissä miiteissä sitten on oman miitin loggauksen kannalta?? No en minä vaan tiedä!
Tässähän päästäänkin sitten siihen, että pitäisikö tuohon oman miitin loggaukseen olla jotkin reunaehdot. Esim. miitin pitäisi kestää vähintään tunnin ja osallistujia oltava vähintään 10. Ensimmäinen ehto sulkisi pois mm. flash mobit ja toinen taas mm. pohjoisemmat paikat, joissa kätköilijöitä on vähemmän. Eli eipä semmoista ratkaisua varmaan keksitä, joka kaikkia miellyttäisi :)
Ei geo-Polku tää vie mihinkään...

Avatar
arisoft
Viestit: 1224
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Omien tapahtumakätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja arisoft » To 15.08.2013 0:29

Mitä jos muotoiltaisiin omien miittien lokkaaminen samalla tavalla kuin omien kätköjen löytäminen on säännöissä muotoiltu.

It is considered "bad form" to attend on your own event, no matter when you do it.

Omaan tapahtumaan osallistumista pidetään "epäkohteliaana" riippumatta siitä milloin sen teet.

Eikös tämä ole nyt jo selvää pässinlihaa! Pysykää poissa!

Avatar
stebu
Viestit: 612
Liittynyt: Pe 02.11.2007 0:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Omien tapahtumakätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja stebu » To 15.08.2013 0:47

arisoft kirjoitti:Mitä jos muotoiltaisiin omien miittien lokkaaminen samalla tavalla kuin omien kätköjen löytäminen on säännöissä muotoiltu.

It is considered "bad form" to attend on your own event, no matter when you do it.

Omaan tapahtumaan osallistumista pidetään "epäkohteliaana" riippumatta siitä milloin sen teet.

Eikös tämä ole nyt jo selvää pässinlihaa! Pysykää poissa!
Jep, järjestän jonkun viemärin rasvanpoistotalkoon ja pysyn visusti poissa paikalta!
-stebu

Avatar
Fundamental
Viestit: 158
Liittynyt: To 11.01.2007 16:05
Paikkakunta: Tampere

Re: Omien tapahtumakätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja Fundamental » Pe 30.08.2013 15:19

Loggasin nyt sitten itselleni 2006 vuoden järjestämäni Citon ja 2008 järjestämäni eventin. Meni vähän tasaluvut uusiksi, mutta ei voi mitään :)

Kajsa70
Viestit: 145
Liittynyt: Ke 13.07.2011 12:37

Re: Omien tapahtumakätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja Kajsa70 » Pe 30.08.2013 15:31

Itsekin loggasin osallistuneeni keväällä järjestämääni CITO:on, jotta sain Souvenirs -merkin. Käytännössä itselleni on ok, vaikkei itse järjestämää miittiä loggaisikaan, mutta silloin jäisi vain nuo merkit saamatta. Mielestäni järjestäjä on enemmän kuin oikeutettu noihin merkkeihin silloin, kun niitä on jaossa. Nähtäväksi jää kuinka kuittaan jatkossa omiin miitteihin osallistumiseni :mrgreen:

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Omien tapahtumakätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja Seq » Pe 30.08.2013 16:22

Kaippa se järjestäjäkin osallistumisensa voisi logata, koksa sattaa olla tilanteita, ettei järjestäjä pääsekään paikalle, mutta miitti pidetään, jonkun muun 'tuuratessa'...

Avatar
Duracell76
Viestit: 404
Liittynyt: Ke 18.11.2009 20:25
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Omien tapahtumakätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja Duracell76 » La 31.08.2013 17:42

Seq kirjoitti:Kaippa se järjestäjäkin osallistumisensa voisi logata, koksa sattaa olla tilanteita, ettei järjestäjä pääsekään paikalle, mutta miitti pidetään, jonkun muun 'tuuratessa'...
Itselläni on yksi oma miitti loggaamatta, koska en osallistunut siihen. Työvuorot meni sen verran sekaisin että olin miitin aikaan laivassa jossain Norjan ja Englannin välillä, enkä laskemassa mäkeä Turussa. Seq tosiaan tuurasi minua miitin isäntänä kun en itse päässyt osallistumaan omaan miittiin.
Sinne ja takaisin, eksyin tai en.

Jykk€
Viestit: 205
Liittynyt: Ke 04.04.2012 11:59

Re: Omien tapahtumakätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja Jykk€ » Ma 02.09.2013 17:09

On olemassa keino jolla ongelmasta päästään ja joka näyttää saaneen ihan hyvänkin vastaanoton. (nimimiehet mukana) Perustetaan kokonaan uusi nimimerkki joka miitit jatkossa järjestää. Tällöin jokainen mukana olija voi miitin lokata ilman että naapurilla pipo kiristää tai savu nousee korvista.

En kyllä edelleenkään ymmärrä kuinka jotakuta edes voi kiinnostaa mitä kukakin omiin miiteihinsä lokkaa. Tietysti jos tekeminen on vähissä niin saahan siinä tietysti hyvin ajan kulumaan kun niitä takautuvasti alkaa läpi käymään.

Jykk€

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Omien tapahtumakätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja Geovius » Ma 02.09.2013 23:48

Nyt ohjeistukset esille! ;)
Mitä sanotaan miittin osallistumisesta puhelimen tai videon välityksellä?
Kyllähän sitä on työpalavereissakin osallistunut palaveriin pöytäkirjankin mukaan vaikka on ollut tuollaisen yhteyden päässä.

Täytyykin järjestää tuollainen miitti joskus, jos pykälät sen sallivat.
Paikalle tulee ken pääsee ja loput voisi osallistua vaikka Skypen kautta. :lol:

Avatar
arisoft
Viestit: 1224
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Omien tapahtumakätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ti 03.09.2013 0:36

Geovius kirjoitti:Nyt ohjeistukset esille! ;)
Tässä takuuvarma ratkaisu seuraavaan Suomen Megaan. Järjestetään se Suomessa. Osallistua voisivat kaikki, jotka ovat miitin aikana Suomessa. Viikon miitti varmistaisi, että lyhyt ulkomaanmatkakaan ei estäisi ketään osallistumasta.

Mikkozzz
Viestit: 360
Liittynyt: Ke 20.12.2006 20:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Omien tapahtumakätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja Mikkozzz » Ti 03.09.2013 7:43

Geovius kirjoitti:Nyt ohjeistukset esille! ;)
Mitä sanotaan miittin osallistumisesta puhelimen tai videon välityksellä?
Kyllähän sitä on työpalavereissakin osallistunut palaveriin pöytäkirjankin mukaan vaikka on ollut tuollaisen yhteyden päässä.

Täytyykin järjestää tuollainen miitti joskus, jos pykälät sen sallivat.
Paikalle tulee ken pääsee ja loput voisi osallistua vaikka Skypen kautta. :lol:
Skypestä ja nykyisistä pykälistä en tiedä, mutta vuonna 2004 osallistuin saksalaiseen miittiin ircin ja Lasipalatsin weppikameran kautta :lol:
The Pirates Nest

Saksan päässä oli jokin häiriö. Mut kyllä bongattiin kameran kautta määrätyt eventin yhteydessä ratkottujen tehtävien määrittämät esineet mukanani, mutta kuvaa ei saatu otettua :(
Ajatteleville maailma on komedia, tunteville se on tragedia

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”