Geokätköily ja siihen liittyvät ongelmat

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Re: Geokätköily ja siihen liittyvät ongelmat

Viesti Kirjoittaja Eniz » To 05.07.2012 13:53

Kaksisutta kirjoitti:Ei jeesuksen takajalat!

Oletin että täällä on aikuisia ihmisiä harrastamassa ja yleensä uusia käyttäjiä neuvotaan suht hyvin. Mutta kas kummaa, nyt on tullut vain nälvimistä osaksi tästäkin kysymyksestä! Olen jo piilottanut kaksi kätköa jotka nyt sitten odottavat julkaisua. Sain kätköt hyvin tehtyä ja vein ne paikalleen sekä tarkistin koordinaatitkin muutamaan kertaan. Ja laitoin melko hyvät ohjeet yms lisätietoa asiasta

Se kuka myöntää ettei ollut yhtään hukassa näiden sivujen kanssa kun itse aloitti harrastusta niin saa nostaa käden ylös! Eikö tehtäisiin tästäkin asiasta mukava harrastus ja liikuntamuoto useammille ihmisille, sen sijaan että käsketään ensin löytää 24242 kätköä ennenkuin saa edes harkita omaa rasian piilottamista? Varsinkin minä tarvitsen uuden harrastuksen ja liikuntamuodon diabeetekseni takia että pysyvät veriarvot edes siedettävällä tasolla! Vihdoinkin olen löytänyt itselleni harrastuksen jossa saa liikkua omaan tahtiin samalla nauttien luonnosta.
Siinähän voi jopa käydä niin että monet ihmiset näkevät uusia paikkoja ja saavat lisää ideoita kätköilyyn kun joku vain piilottaa purkin kauniiseen paikkaan.

YRITÄN TÄSSÄ OTTAA ASIOISTA SELVÄÄ ENNENKUIN USKALLAN EDES TUTKIA KOKO GEOKÄTKÖILYÄ. Onko esson baari tähän hommaan hyvä vaiko kysynkö s-marketin jonossa josko kukaan tietää tästä harrastuksesta? eihän sitä nyt harrastefoorumille kehtaa raapustella ennenkuin tietää tästä lajista kaiken... huhhuh.
Eikö tämä foorumi ole juurikin sitä varten että kysyvä saa apua!?
Vastaan sinulle vaikka en ole lukenut ensimmäistäkään vastusta joita on paljon, rikon siis netin kirjoittamia sääntöjä jotka moneen kertaan olen kirjoitettuna nähnyt. Kätköily on harrastus ja sopii kaikille. Kaikki kätköt valitettavasti eivät sovi kaikille vaan arkrobaatti ja lähes itsemurha kätkäöjä om tullut eteen. Nuo atribuutit vaikeudesta voivat tarkoittaa mitä tanhansa, veneellä noita T5 kätköjä löytyy helposti paljon.


Minusta juuri tällä foorumilla pitäisi olla jotakin muuta, kuin tilastoida nopempia löytäjiä.

Olen toista vuotta asunut Virossa ja täällä koko touhu on paljon leppoisempaa. En sano että huonosti menee Suomessakaan.
Alotin kätköilyn suunnilleen kuin esimäiset tahtiin Suomeen, koska minulla oli jo valmiina kanootiharrastuksen vuoksi GPS.
Minusta on hienoa etenkin ulkomailla etsiä kätköjä, koska kätkön mukana saattaa löytää hienon paikan jota ei ole matka esitteessä.

Läheskään kaikkia löytöjäni en ole edes kirjannut, kun taas jotkut kirjaavat löytöjä vain nettiin.

Kajsa70
Viestit: 145
Liittynyt: Ke 13.07.2011 12:37

Re: Geokätköily ja siihen liittyvät ongelmat

Viesti Kirjoittaja Kajsa70 » To 05.07.2012 15:23

Omana kommenttina tähän keskusteluun haluan kehoittaa pitämään ohjenuorana, että tekee kätköstä sellaisen minkä itse tekijä haluaisi löytää. Itselläni oli löydettynä 100 kätköä ennen oman kätkön tekemistä ja joutuihan siinä D/T arvoja muutteleen jälkikäteen yms. Tekemällä siis oppii.

Mielestäni kätkön pitää esitellä jotain näkemisen arvoista ja jos taas kätköpaikalla ei ole mitään "arvoa", niin sitten purkin itse pitää osata yllättää omalla tavallaan ja saada etsijälle hyvä mieli.

Nyt jo reilun vuoden harrastaneena alkaa hieman kyllästymään tusinapurkkeihin, jotka työnnetty jonnekin kiven koloon tai liikennemerkkiin eikä paikallakaan ole mitään arvoa tai nähtävää. Itse kuulutan kanssakätköilijöille, että tehdään enemmän laatua ja vaikka sitten pienemmällä määrällä. Eiköhän silti kaikille löydy etsittävää useammaksi vuodeksi näillä kätkömäärillä.

Piriformis
Viestit: 104
Liittynyt: Su 19.02.2012 19:41

Re: Geokätköily ja siihen liittyvät ongelmat

Viesti Kirjoittaja Piriformis » To 05.07.2012 21:01

Korostan heti alkuun että en ole kyseisellä kätköllä käynyt enkä sen käytännön toteutuksesta mitään tiedä, mutta miten tulisi suhtautua siihen, että attribuuteista löytyy "available in winter" mutta kätkökuvauksessa lukee seuraavasti:

"Talvella kätkölle ei pääse! Syyän tähän on että talvella ei mielestäni metsässä paljoa lumitöitä kukaan tee.. " http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... wp=GC3PRJ3

Tosin, jos talvilöytämättömyyden syy on ainoastaan tuo kuvauksessa mainittu niin kätkö sitten oikeasti lienee talvilöydettävä, tuskin Suomessa on paljonkaan metsiä joissa talvisin tehtäisiin lumitöitä, kuitenkin on paljon metsäkätköjä, jotka ovat hyvinkin löydettävissä talvella. Useinkin on tullut puoleen reiteen ulottuvassa hangessa tarvottua kätkön perässä joka on oikein hyvin löytynyt kun ei ole xvira nyyn tai muuta vastaavaa toteutusta.

Kaksisutta
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 29.06.2012 10:59
Paikkakunta: Nastola

Re: Geokätköily ja siihen liittyvät ongelmat

Viesti Kirjoittaja Kaksisutta » To 05.07.2012 22:28

Se mitä tulee talvikätköilyyn niin ymmärrän kyllä että talvellakin kätköjä on täysin mahdollista löytää sekä tehdä mutta tuo turranlammen alue on oikeasti talvella likimain mahdotonta kulkea. Olen itse sitä viimetalvena yrittänyt ja totesin homman mahdottomaksi. Ja lisäksi tuo kätkö sijaistee semmoisessa paikassa että se ei yksinkertaisesti onnistu talvella. Jokainen joka käy tuota kätköä etsimässä ja joka sen löytää voi kuvitella talvella tekevänsä saman Kun alueella on lunta noin metrin verran. Veikkaanpa että jää tekemättä, Mutta mikäli porukka tahtoo niin kukaanhan ei kiellä talvellä tuota kätköä etsimästä. Toki omalla vastuulla!
Lähistöllä menee kyllä hiihtoladut mutta mikäli ladulta poikkeaa metsään niin lunta on oikesti näissä paikoissa runsaasti.
Ja hiihtoladut ovat sitten erireittiä kuin kätkön lähistöllä olevat kuntopolut.. Ainoastaan "polku" jossa on valaistus on talvella käyttökunnossa jalan sekä suksin..
Ymmärrän toki että joillan on halu myös talvella hakea tämä kätkö,toki saa yrittää ketään en kiellä.
Ja korjailen kyllä kätkön tietoja jos korjattavaa on ja tarvetta siihen ilmenee. Näin tulee ilmanmuuta tehdä, mutta eiköhän taas etsitä kätköjä. Jos sitä huomena menisi taas muutaman löytämään :) Tehkää samoin!

Piriformis
Viestit: 104
Liittynyt: Su 19.02.2012 19:41

Re: Geokätköily ja siihen liittyvät ongelmat

Viesti Kirjoittaja Piriformis » To 05.07.2012 23:35

Kaksisutta kirjoitti:Se mitä tulee talvikätköilyyn niin ymmärrän kyllä että talvellakin kätköjä on täysin mahdollista löytää sekä tehdä mutta tuo turranlammen alue on oikeasti talvella likimain mahdotonta kulkea. Olen itse sitä viimetalvena yrittänyt ja totesin homman mahdottomaksi. Ja lisäksi tuo kätkö sijaistee semmoisessa paikassa että se ei yksinkertaisesti onnistu talvella. Jokainen joka käy tuota kätköä etsimässä ja joka sen löytää voi kuvitella talvella tekevänsä saman Kun alueella on lunta noin metrin verran. Veikkaanpa että jää tekemättä, Mutta mikäli porukka tahtoo niin kukaanhan ei kiellä talvellä tuota kätköä etsimästä. Toki omalla vastuulla!
Lähistöllä menee kyllä hiihtoladut mutta mikäli ladulta poikkeaa metsään niin lunta on oikesti näissä paikoissa runsaasti.
Ja hiihtoladut ovat sitten erireittiä kuin kätkön lähistöllä olevat kuntopolut.. Ainoastaan "polku" jossa on valaistus on talvella käyttökunnossa jalan sekä suksin..
Ymmärrän toki että joillan on halu myös talvella hakea tämä kätkö,toki saa yrittää ketään en kiellä.
Ja korjailen kyllä kätkön tietoja jos korjattavaa on ja tarvetta siihen ilmenee. Näin tulee ilmanmuuta tehdä, mutta eiköhän taas etsitä kätköjä. Jos sitä huomena menisi taas muutaman löytämään :) Tehkää samoin!

Lähinnä mun pointtini kohdistuikin tuohon ristiriitaan kätkökuvauksen ja attribuuttien välillä. Jos kätkö on esim. kiven alla/puun juurakossa niin useimmiten siinä on attribuuttina "not available in winter", jos taas kätkö roikkuu puussa tms. ja lumi ei estä itse kätkön saamista käsiin, on attribuuttina "available in winter". Talvilöydettävyys kertoo siis pääasiassa itse kätköstä, ei niinkään reitistä sinne. Saahan sinne mennä vaikka helikopterista köydellä laskeutumalla... :D Mutta jos itse kätkö on kahden metrin lumikerroksen alla, silloin se on "not available in winter" :) Harvoin niitäkän KIELLETÄÄN talvella etsimästä (ellei sitten oteta kokonaan lumen ajaksi hyllylle) mutta itse pari tällaista talvella etsittyäni olen todennut sen aika hakuammunnaksi... :D Edelleenkään en tästä kyseisestä kätköstä tiedä kun en ole nähnyt, joten en voi omaa mielipidettäni sanoa sen talvilöydettävyydestä. Toivotaan että mahdollisimman moni löytää tämänkin kätkön, joko kesällä ta talvella :)

Avatar
arisoft
Viestit: 1224
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Geokätköily ja siihen liittyvät ongelmat

Viesti Kirjoittaja arisoft » To 05.07.2012 23:55

Selittäkääs vielä miten metri lunta tekee juuri tästä paikasta mahdottoman kulkea talvella? Kätkö siis ei peity lumeen jos oikein ymmärsin?

Avatar
ansu75
Viestit: 241
Liittynyt: Ma 22.08.2011 21:43
Paikkakunta: Vihti

Re: Geokätköily ja siihen liittyvät ongelmat

Viesti Kirjoittaja ansu75 » Pe 06.07.2012 1:09

Samaa ihmettelen kuin arisoft, jos on paljon lunta, mutta kätkö ei peity siihen, niin lumikengillähän esim pääsee melko kätevästi hangessa kulkemaan oli sitä sitten 50cm tai 2m.. :D
~Don't worry, be happy!~

Avatar
jule100
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 04.01.2010 17:49
Paikkakunta: Kaarina

Re: Geokätköily ja siihen liittyvät ongelmat

Viesti Kirjoittaja jule100 » Pe 06.07.2012 8:44

Ennen kuin tekee omaa kätköä, niin hyvä on olla pohjalla löytöjä. Aktiivisella kätköilijällä tuo tarkoittaa sataa, mutta hitaammalla vähemmän, koska onhan noita kätköilijöitä jotka ovat monia vuosia kätköilleet eikä löytöjä ole vieläkään sataa. D/T arvoja en pelkäisi turhaan, koska ne menevät joka tapauksessa pieleen. Vaikuttaakin siltä, että jos kätkössä joku harmittaa eikä mitään muuta sanomista keksitä, niin sitten valitetaan D/T arvoista. Maakuntien välillä tuntuu lisäksi olevan eroja ainakin T-arvoissa ja jokainen kätköilijä voi tuntea D/T-arvot omalla kohdalla eri tavalla. Vasta kun kaikki alkava sanomaan D/T-arvosta, niin silloin ne on pielessä tai kätkö on muuttanut paikkaa alkuperäisestä.

Kuten tässäkin aikaisemmin on sanottu, kannattaa tehdä kätköjä joita itse haluaisi hakea. Mutta ajan kanssa huomaa, että kannattaa kuitenkin tehdä kätköjä joita muut haluavat hakea. Niin, eihän niitä kätköjä itseä varten tehdä vaan muille kätköilijöille. Kaikilla on omat periaatteensa ja todennäköisesti ne poikkeavat juuri sinun näkemyksistäsi.

Kysellä saa ja kannattaakin. Alku on oikeasti vaikeaa. Tämä foorumi ei vain ole oikea tapa lähestyä muita "tyhmillä kysymyksillä". Täällä oikeasti ja monasti saa vaan turpiinsa jos suunsa avaa. Suosittelen, että vaikka lähestyt joitain seutusi aktiivisia kätköilijöitä ja pyydät neuvoja ja apua.

TeamTuukka
Viestit: 66
Liittynyt: To 28.06.2012 14:20

Re: Geokätköily ja siihen liittyvät ongelmat

Viesti Kirjoittaja TeamTuukka » Pe 06.07.2012 9:00

jule100 kirjoitti:Kuten tässäkin aikaisemmin on sanottu, kannattaa tehdä kätköjä joita itse haluaisi hakea.
Jule100 ainakin taitaa tuota ohjettaan noudattaa kivasti :roll: Itsekin tosin myös jossain määrin :lol:

Kaksisutta
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 29.06.2012 10:59
Paikkakunta: Nastola

Re: Geokätköily ja siihen liittyvät ongelmat

Viesti Kirjoittaja Kaksisutta » Pe 06.07.2012 10:56

Enempää en tästä asiasta nyt viitsí avautua ja eikö nyt jo annettaisiin olla tuon lumiongelman miettiminen..

Toinen näistä kätköistä peittyy lumeen. Ja toinen kätkö on semmoisessa paikassa johon menemistä en talvella voi suositella ettei kukaan kätköilijä loukkaa itseään vakavasti harrastaessaan kätköilyä. Tämä on siis tuo turranlammenkätkö. Sudenkolo peittyy armotta lumeen mikäli purkki jää sihen paikalle missä se nyt on. Mutta mutta...
Olen ymmärtänyt että porukalla on tahtoa vaeltaa talvellakin kätkölle jotenka rukouksiinne on vastattu, Tunnen kyseiset metsät ja polut kuin omat taskuni koska olen koko ikäni nastolassa asunut. Lumikenkiä minulla ei kyllä ole ole mutta mikäli lähistöllä asuu joku kätöilijä joka tahtoisi tuonne alueelle hyvän talvikätkön niin tiedän kyllä oivan paikan siihen touhuun. Jos joku halu niin yht otot yksityisviestillä niin katsotaan miten homma järkätään. Ja sitten semmoinen asia täytyy myös miettiä että kuka kätköä tulisi talvella huoltamaan jos sille jotain tarvitsee tehdä. Itselläni ei ole vielä noita lumikenkiä mutta toki semmoiset voisi ostaa..niillä olisi kyllä muutakin käyttöä. Pilkkireissuille yms,

Enempää (ainakaan vielä) en omia kätkäjä tee,ehkä seuraava tulee sitten marraskuun tienoilla mikäli aikaa ja intoa piisaa,niinkuin luulen että piisaakin.

Avatar
jule100
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 04.01.2010 17:49
Paikkakunta: Kaarina

Re: Geokätköily ja siihen liittyvät ongelmat

Viesti Kirjoittaja jule100 » Pe 06.07.2012 11:25

Jos haluaa, että kätköllä käydään talvella ja kätkö on normaalisti löydettävissä talvella, käytetään tätä attribuuttia =>
Kuva

Jos taas ei tahdota kävijöitä talvella tai kätkö peittyy herkästi lumen alle, käytetään tätä attribuuttia =>
Kuva

Eli onkohan noissa kahdessa kätkössä attribuutit ristissä toiveiden ja todennäköisyyden suhteen?

Avatar
Kekkiss
Viestit: 220
Liittynyt: Ti 15.02.2011 22:26

Re: Geokätköily ja siihen liittyvät ongelmat

Viesti Kirjoittaja Kekkiss » Pe 06.07.2012 11:38

Minusta tuo oli ihan selvää. Atribuutin mukaan kätkö on talvilöydettävä, mutta kuvauksessa varoitetaan alueen vaikeakulkuisuudesta talviaikaan. Eikös se näin pidä ollakin?
¿uɐɐʞıʌɐʞ uıɐu ɐssɐʇ sɐʞuınʞ

Kaksisutta
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 29.06.2012 10:59
Paikkakunta: Nastola

Re: Geokätköily ja siihen liittyvät ongelmat

Viesti Kirjoittaja Kaksisutta » Pe 06.07.2012 11:52

Noniin! Iso kiitos avusta ja nöyrimmät anteeksipyyntöni omasta tyhmyydestäni johtuen!
Nyt on attribuutit niinkuin pitää! Eli tuota tarkoitinkin että talvella ei kannata noita kätköjä hakea mutta olin vahingossa merkannut sen vissiin väärinpäin!
Selvisi tämäkin asia taas. Kiitos!

jvainio
Viestit: 22
Liittynyt: La 12.09.2015 8:11

Re: Geokätköily ja siihen liittyvät ongelmat

Viesti Kirjoittaja jvainio » Ma 05.10.2015 19:41

Mihinkäs naatteihin mun oikein kannattaa luottaa? Kätköä tehdessä lasken naatit omalla Lumialla. Seison paikalla 5minuuttia ja lasken naatit, otan gps:n pois päältä ja laitan takaisin päälle ja lasken naatit, tuun useammasta eri suunnasta kätkölle ja lasken naatit. Mulla yleensä on 3-5 eri tavoilla mitattuja koordinaatteja ja Sitten lopuksi lasken keskiarvon noista useista eri mittauksista ja ilmoitan ne gc.com:iin kun luon kätköä. Silti on naatit monesti miten sattuu. Gc.com kartta näyttää kätkön olevan jossain ihan muualla ku mun puhelimen kätkösovellukset (geocaching pro ja geocaching live). What the fu... ? Annanko olla ja totean että paska mikä paska, vai muokkaanko kätkön naatteja niin kauan aikaa että gc.com kartassa se on oikeassa kohdassa? Onko se gc.com kartaa niinku se "tie ja totuus?

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Geokätköily ja siihen liittyvät ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Ma 05.10.2015 19:49

jvainio kirjoitti:Mihinkäs naatteihin mun oikein kannattaa luottaa? Kätköä tehdessä lasken naatit omalla Lumialla. Seison paikalla 5minuuttia ja lasken naatit, otan gps:n pois päältä ja laitan takaisin päälle ja lasken naatit, tuun useammasta eri suunnasta kätkölle ja lasken naatit. Mulla yleensä on 3-5 eri tavoilla mitattuja koordinaatteja ja Sitten lopuksi lasken keskiarvon noista useista eri mittauksista ja ilmoitan ne gc.com:iin kun luon kätköä. Silti on naatit monesti miten sattuu. Gc.com kartta näyttää kätkön olevan jossain ihan muualla ku mun puhelimen kätkösovellukset (geocaching pro ja geocaching live). What the fu... ? Annanko olla ja totean että paska mikä paska, vai muokkaanko kätkön naatteja niin kauan aikaa että gc.com kartassa se on oikeassa kohdassa? Onko se gc.com kartaa niinku se "tie ja totuus?
Kännyköiden (Etenkin sellaisten missä ei ole Glonass paikannusta) tarkkuus ei valitettavasti yllä käsi gps laitteiden tasolle. Siksi ne voivat määrittää paikan epätarkasti vaikka kuinka uusisi mittaukset.

Kannattaa siis tarkistaa esimerkiksi kansalaisen karttapaikan kartasta ( mm ilmakuvasta) paremmat naatit.

Luttu
Viestit: 52
Liittynyt: Pe 14.08.2009 20:51

Re: Geokätköily ja siihen liittyvät ongelmat

Viesti Kirjoittaja Luttu » Ma 05.10.2015 19:49

jvainio kirjoitti:Mihinkäs naatteihin mun oikein kannattaa luottaa? Kätköä tehdessä lasken naatit omalla Lumialla. Seison paikalla 5minuuttia ja lasken naatit, otan gps:n pois päältä ja laitan takaisin päälle ja lasken naatit, tuun useammasta eri suunnasta kätkölle ja lasken naatit. Mulla yleensä on 3-5 eri tavoilla mitattuja koordinaatteja ja Sitten lopuksi lasken keskiarvon noista useista eri mittauksista ja ilmoitan ne gc.com:iin kun luon kätköä. Silti on naatit monesti miten sattuu. Gc.com kartta näyttää kätkön olevan jossain ihan muualla ku mun puhelimen kätkösovellukset (geocaching pro ja geocaching live). What the fu... ? Annanko olla ja totean että paska mikä paska, vai muokkaanko kätkön naatteja niin kauan aikaa että gc.com kartassa se on oikeassa kohdassa? Onko se gc.com kartaa niinku se "tie ja totuus?
Käytä Kansalaisen Karttapaikkaa: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/
Haku koordinaateilla. Syötä siihen ne mittaamasi koordinaatit esim. 60d10.123 ja 24d55.123 ja katso miten kohteesi sijoittuu esim. rakennuksiin, teihin tms. maamerkkeihin. Gc.comin kartta saattaa olla metritolkulla sivussa Suomessa, mutta tuo Kansalaisen Karttapaikka näyttää ns. oikein.

jvainio
Viestit: 22
Liittynyt: La 12.09.2015 8:11

Re: Geokätköily ja siihen liittyvät ongelmat

Viesti Kirjoittaja jvainio » Ma 05.10.2015 19:57

Luttu kirjoitti:
jvainio kirjoitti:Mihinkäs naatteihin mun oikein kannattaa luottaa? Kätköä tehdessä lasken naatit omalla Lumialla. Seison paikalla 5minuuttia ja lasken naatit, otan gps:n pois päältä ja laitan takaisin päälle ja lasken naatit, tuun useammasta eri suunnasta kätkölle ja lasken naatit. Mulla yleensä on 3-5 eri tavoilla mitattuja koordinaatteja ja Sitten lopuksi lasken keskiarvon noista useista eri mittauksista ja ilmoitan ne gc.com:iin kun luon kätköä. Silti on naatit monesti miten sattuu. Gc.com kartta näyttää kätkön olevan jossain ihan muualla ku mun puhelimen kätkösovellukset (geocaching pro ja geocaching live). What the fu... ? Annanko olla ja totean että paska mikä paska, vai muokkaanko kätkön naatteja niin kauan aikaa että gc.com kartassa se on oikeassa kohdassa? Onko se gc.com kartaa niinku se "tie ja totuus?
Käytä Kansalaisen Karttapaikkaa: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/
Haku koordinaateilla. Syötä siihen ne mittaamasi koordinaatit esim. 60d10.123 ja 24d55.123 ja katso miten kohteesi sijoittuu esim. rakennuksiin, teihin tms. maamerkkeihin. Gc.comin kartta saattaa olla metritolkulla sivussa Suomessa, mutta tuo Kansalaisen Karttapaikka näyttää ns. oikein.
Jes, tämä oliki makia neuvo. Kiitos. Pistetäämpäs naatit kohilleen millin tarkkuuella ;)

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Geokätköily ja siihen liittyvät ongelmat

Viesti Kirjoittaja Seq » Ma 05.10.2015 20:50

Aika moniin laitteisiin saa keskiarvottajan, jolla otetaan samasta kohdasta useita paikkamittauksia ja seeitä se laskee kohtuullisen tarkat naatit.

Itse olen huomannut, mikä on tietisti ihan loogista, että kannattaa antaa laitteen rauhoittua kyseisessä paikassa jonkin aikaa jo ennen keskiarvoitusta.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”