Virtuaalikätköilijöitä liikkeellä, varokaa

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
LQ
Viestit: 470
Liittynyt: To 11.01.2007 12:33

Re: Virtuaalikätköilijöitä liikkeellä, varokaa

Viesti Kirjoittaja LQ » La 05.05.2012 11:26

Mikkozzz kirjoitti:Näki jopa sen vaivan, että poisti kaikki vanhalla nimmarilla tekemänsä loggaukset.
Tämä nähty "vaiva" nyt sit vaan hämmensi omistajia...
Piilotettu: 12 Löydetty: noin 2000 +/- 1000, en minä tarkkaan tiedä...

Ma.Meri
Viestit: 41
Liittynyt: Pe 02.04.2010 10:22

Re: Virtuaalikätköilijöitä liikkeellä, varokaa

Viesti Kirjoittaja Ma.Meri » La 05.05.2012 12:12

gnutcha kirjoitti:Minä olen vähän sitä mieltä, että kun tässä harrastuksessa ei ketään vastaan kisailla, niin jos joku haluaa itseään huijaamalla huijata ja saa siitä hyvän mielen, niin se hänelle suotakoon. Typeräähän se on, mutta ei minulta mitenkään pois.
Moi gnutcha! Aivan, kukin kätkönomistaja tietenkin suhtautuu ja taplaa tyylillään, mä oon sääntöjen toteutumisessa itse sitä ehdottomampaa sorttia...

Ma.Meri
Viestit: 41
Liittynyt: Pe 02.04.2010 10:22

Re: Virtuaalikätköilijöitä liikkeellä, varokaa

Viesti Kirjoittaja Ma.Meri » La 05.05.2012 12:16

Mikkozzz kirjoitti:
aku506 kirjoitti:
LQ kirjoitti:
Seq kirjoitti:Yleensä 'splittauksesta' mainitaan loggauksessa ja se on omistajan tehtävä arvioida, kelpaako...
Nikinvaitho,splitti ja 'mukana' tapauksissa näkisin mielelläni että logissa mainittaisiin "vanha" tunnus JA että se logattais Oikealla päivämäärällä.
Esim. tämä vaikutti hieman oudolta. En suoraan väitä etteikö olis purkeilla käynyt, mutta ainakin jättänyt kertomatta mitä niissä lokikirjoissa pitäisi lukea, kun loggauksetkin osunu päiville millä ennestään ei ollut mitään loggauksia.
Jos on vaihtanut nimmaria lokkauksen jälkeen? PItäisikö muokata kaikkia edellisiä?
Tässä nimenomaisessa tapauksessa loggaaja ei vaihtanut nimmaria, vaan hylkäsi vanhan ja otti käyttöön kokonaan uuden. Näki jopa sen vaivan, että poisti kaikki vanhalla nimmarilla tekemänsä loggaukset.
Mutta uudella nimmarillakin pitäisi silti kierrellä purkit uudelleen loggailemassa lokivihkot ennenkuin tänne ruvetaan mitään löytöloggauksia jättämään...

Ma.Meri
Viestit: 41
Liittynyt: Pe 02.04.2010 10:22

Re: Virtuaalikätköilijöitä liikkeellä, varokaa

Viesti Kirjoittaja Ma.Meri » La 05.05.2012 12:20

Gandal491 kirjoitti:
LQ kirjoitti:Esim. tämä vaikutti hieman oudolta. En suoraan väitä etteikö olis purkeilla käynyt, mutta ainakin jättänyt kertomatta mitä niissä lokikirjoissa pitäisi lukea, kun loggauksetkin osunu päiville millä ennestään ei ollut mitään loggauksia.
Ainakin mainittu kätköilijä oli logannut eräälle mun kätkösivulle 08.19.2009 näin: Re-logging my old Founds using my new account.

Mutta ei aavistusta mikä hänen vanha nikki oli!

Gandal491
Saattaa olla juuri tällainen haamukätköilijän huijausyritys...!

huopahiiri
Viestit: 19
Liittynyt: Pe 13.04.2012 9:38

Re: Virtuaalikätköilijöitä liikkeellä, varokaa

Viesti Kirjoittaja huopahiiri » La 05.05.2012 13:28

Nimimerkki k00v33 oli näköjään logannut löydetyksi myös jyväskylässä sijaitsevan Pöllö-Jutilan koston GC3HY7G eikä siellä lokikirjassa kyseistä nimimerkkiä ollut. Lisäksi kyseinen kätkö on sen verran uusi ettei siellä taida noita vanhoja nimimerkkejä olla. Kaikki fyysisestä lokista löytyvät olivat alueella aktiivisesti juuri niillä nimimerkeillä koko ajan kätköileviä joten tässä tapauksessa ainakaan vaihdetusta nimimerkistä ei taida olla kyse.

Geomurmelit
Viestit: 374
Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27

Re: Virtuaalikätköilijöitä liikkeellä, varokaa

Viesti Kirjoittaja Geomurmelit » La 05.05.2012 16:39

Ma.Meri kirjoitti:Mutta uudella nimmarillakin pitäisi silti kierrellä purkit uudelleen loggailemassa lokivihkot ennenkuin tänne ruvetaan mitään löytöloggauksia jättämään...
Siis meinaat, että jos vaihtaa nimmaria, pitäisi käydä kaikki purkit fyysisesti uudelleen kiertämässä :roll:

Murmeleilla nimmari vaihtui muistaakseni jossain reilun 900 löydön jälkeen. Löydetyistä kätköistä siinä vaiheessa oli jo osa arkistojen aarteina, löytöjä ympäri maata ja maan rajojen ulkopuoleltakin. Mitä lisäarvoa se uusintakierros olisi tehnyt? Jemmathan on löydetty ja lokiin asianmukaisesti sen hetkisellä nimmarilla kuitattu.

Nimmarin vaihdossahan ei tarvitse aiempiin löytöihin edes tehdä uusia nettiloggauksia, nimmarinhan pystyy nykyisin jopa vaihtamaan itsekin suoraan gc.comissa ilman mitään ylimääräisiä temppuja. Eli täysin turhaa ja tarpeetonta poistaa ensin aiemmat loggaukset ja sitten kirjata niitä uudestaan.

gsea
Viestit: 127
Liittynyt: Ti 24.02.2009 19:51
Paikkakunta: Inkeroinen, Kouvola

Re: Virtuaalikätköilijöitä liikkeellä, varokaa

Viesti Kirjoittaja gsea » La 05.05.2012 19:45

Kyllähän tässä kätköilymaailmassa monta merkillistä asiaa on, yksi on esimerkiksi tämä nimimerkin vaihto. Miksi semmoinen pitää tehdä? Kertokaas nyt! Jotenkin voisi ymmärtää, jos pariskunta olisi yhdessä samalla nimimerkillä harrastanut kätköilillä käyntejä ja ero tulee. Kaippa aktiivisempi kätköilijä voisi kait harkita nimenmuutosta ja eri nimeä. Tuli vain mieleen näistä virtuaalikätköilijöistä ja nimenmuuttajista. Ei kait sitä kuitenkaan alusta alkaen kannattaisi uusintakuittauksia harrastaa, oiskohan helpompiakin konsteja?? Eräs hyvä juttukaverini Pohjois-Karjalan puolesta vaihtoi männäaikana nimimerkkiä. Enpäs ole huomannut kysyä, että miksi? gsea

-hamppi-
Viestit: 88
Liittynyt: Ke 30.07.2008 7:48
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Virtuaalikätköilijöitä liikkeellä, varokaa

Viesti Kirjoittaja -hamppi- » La 05.05.2012 20:27

Ka voinhan mie sen kertoakkin. Minulle kävi hiukka samoin, kuin eräälle Savoon muuttaneelle Kauppiselle. Toissa joulun alla tulin eräistä pikkujouluista(perhehoitajien=selvin päin) ja päätin poiketa purkilla. Sepä sattui olemaan varsin kinkkinen ja etsiminen kesti ja kesti. Samaan aikaan oli paikan päälle köpötellynnä vanhempi herrasmies, minun homaamatta. Tämä intoutui kovasti tivaamaan mitä täällä pengon ja kuulemma pitkin päivää on käynyt outoja tyyppejä hiippailemassa paikalla. No minä yritin selittää, mutta setä heristeli suksisauvaa uhkaavasti ja haukkui minua hampiksi. Eihän toki paljoakaan erehtynyt, ainakaan jos minun ulkonäköä arvostelee. (Olispa Jorsen nähnyt). Geotoverini alkoi minua kutsumaan sen jälkeen hampiksi. Esikuvani Kauppinen vaihtoi nimensä savoilaisittain Kaappiseksi, minä hampiksi. Nyt ne pirut kutsuu minua taas patokoskeksi.

kaksi_oravaa
Viestit: 36
Liittynyt: La 05.02.2011 15:48
Paikkakunta: Lapinlahti/Maalahti

Re: Virtuaalikätköilijöitä liikkeellä, varokaa

Viesti Kirjoittaja kaksi_oravaa » La 05.05.2012 20:56

Geomurmelit kirjoitti:
Ma.Meri kirjoitti:Mutta uudella nimmarillakin pitäisi silti kierrellä purkit uudelleen loggailemassa lokivihkot ennenkuin tänne ruvetaan mitään löytöloggauksia jättämään...
Siis meinaat, että jos vaihtaa nimmaria, pitäisi käydä kaikki purkit fyysisesti uudelleen kiertämässä.
Tuota noin, onko tämän ketjun aloittajakaan käynyt kiertämässä purkkeja uudelleen uuden nimimerkkinsä kanssa? Ja tulee mieleen ketjun aloittajan hyvä ystäväkin, joka vaihtoi nimimerkkiään. Meistä tuo on hieman mahdoton vaatimus, kätköjä menee arkistoon, eventtikirjaan ei voi nimimerkkiä uudelleen kirjoittaa jne.
Ma.Meri kirjoitti:
kimppikoo kirjoitti:
VHI kirjoitti:Täytyy rehellisesti tunnustaa etten itse juuri kyttäile kätköjeni lokaajia miettien ovatko oikeasti käyneet vai ei.
Meitähän on joka junaan, ja asemallekin vielä jää jokunen :D

Itse pidän tärkeänä, että kun kerran "viitsit" tai "jaksat" tai "kiinnostaa" tehdä kätköjä, niin kyllä loggausten tarkistaminenkin kuuluu kätkön omistajan tehtäviin. Logivihkon vaihdon yhteydessä tarkistan kyllä jokaisen kirjatun nimimerkin GC:n loggauksia vastaan ja jos epäselvyyksiä on, lähetän ko. nimimerkille tarkentavia kysymyksiä. Mutta en toki ole mikään poliisi, jokainen tehköön tyylillään.
Mekin tarkistamme aina kätköjemme lokivihkojen vaihdon yhteydessä lokivihkon ja nettiloggauksen yhtenevyyden, myös päivämäärän. Jos ne eivät ole yhteneviä, laitamme profiilin/sähköpostin kautta viestiä.

gsea
Viestit: 127
Liittynyt: Ti 24.02.2009 19:51
Paikkakunta: Inkeroinen, Kouvola

Re: Virtuaalikätköilijöitä liikkeellä, varokaa

Viesti Kirjoittaja gsea » La 05.05.2012 21:19

Ei oo totta! Hetikö muka huomasit, että Sinua tarkoitin? Näköjään on, Terveiset sulle ja porukallesi!
No, asiaan, jokos mahdoit Kyproksella käydä? Nitenkäs meni ja tunnelmia? Joensuu? Pikkuinen mahdollisuus on, että toukokuun puolella pääsen hakuun. gsae

Ma.Meri
Viestit: 41
Liittynyt: Pe 02.04.2010 10:22

Re: Virtuaalikätköilijöitä liikkeellä, varokaa

Viesti Kirjoittaja Ma.Meri » Su 06.05.2012 1:42

kaksi_oravaa kirjoitti:
Geomurmelit kirjoitti:
Ma.Meri kirjoitti:Mutta uudella nimmarillakin pitäisi silti kierrellä purkit uudelleen loggailemassa lokivihkot ennenkuin tänne ruvetaan mitään löytöloggauksia jättämään...
Siis meinaat, että jos vaihtaa nimmaria, pitäisi käydä kaikki purkit fyysisesti uudelleen kiertämässä.
Tuota noin, onko tämän ketjun aloittajakaan käynyt kiertämässä purkkeja uudelleen uuden nimimerkkinsä kanssa? Ja tulee mieleen ketjun aloittajan hyvä ystäväkin, joka vaihtoi nimimerkkiään. Meistä tuo on hieman mahdoton vaatimus, kätköjä menee arkistoon, eventtikirjaan ei voi nimimerkkiä uudelleen kirjoittaa jne.

No Ok, kaksi oravaa puhuu kyllä totta, nykyisinhän jos muuttaa GC-com-nimikettään muuttuu aiemmatkin loggaukset sille uudelle nimikkeelle. Mulle ei kyllä tullu edelliseen nimikkeeseen juuri muuta muutosta kuin piste väliin. Mutta tämä nimike josta aloitin keskustelun ei liity mitenkään siihen että hän olisi vaihtanut nimikettään ja todennäköisesti hän ei ole sitä edes vielä tehnytkään vaan hänen haamulokkauksiin, niistä täällä on ollu tarinaa ennenkin...
Ma.Meri kirjoitti:
kimppikoo kirjoitti:
VHI kirjoitti:Täytyy rehellisesti tunnustaa etten itse juuri kyttäile kätköjeni lokaajia miettien ovatko oikeasti käyneet vai ei.
Meitähän on joka junaan, ja asemallekin vielä jää jokunen :D

Itse pidän tärkeänä, että kun kerran "viitsit" tai "jaksat" tai "kiinnostaa" tehdä kätköjä, niin kyllä loggausten tarkistaminenkin kuuluu kätkön omistajan tehtäviin. Logivihkon vaihdon yhteydessä tarkistan kyllä jokaisen kirjatun nimimerkin GC:n loggauksia vastaan ja jos epäselvyyksiä on, lähetän ko. nimimerkille tarkentavia kysymyksiä. Mutta en toki ole mikään poliisi, jokainen tehköön tyylillään.
Mekin tarkistamme aina kätköjemme lokivihkojen vaihdon yhteydessä lokivihkon ja nettiloggauksen yhtenevyyden, myös päivämäärän. Jos ne eivät ole yhteneviä, laitamme profiilin/sähköpostin kautta viestiä.

Ma.Meri
Viestit: 41
Liittynyt: Pe 02.04.2010 10:22

Re: Virtuaalikätköilijöitä liikkeellä, varokaa

Viesti Kirjoittaja Ma.Meri » Su 06.05.2012 1:43

-hamppi- kirjoitti:Ka voinhan mie sen kertoakkin. Minulle kävi hiukka samoin, kuin eräälle Savoon muuttaneelle Kauppiselle. Toissa joulun alla tulin eräistä pikkujouluista(perhehoitajien=selvin päin) ja päätin poiketa purkilla. Sepä sattui olemaan varsin kinkkinen ja etsiminen kesti ja kesti. Samaan aikaan oli paikan päälle köpötellynnä vanhempi herrasmies, minun homaamatta. Tämä intoutui kovasti tivaamaan mitä täällä pengon ja kuulemma pitkin päivää on käynyt outoja tyyppejä hiippailemassa paikalla. No minä yritin selittää, mutta setä heristeli suksisauvaa uhkaavasti ja haukkui minua hampiksi. Eihän toki paljoakaan erehtynyt, ainakaan jos minun ulkonäköä arvostelee. (Olispa Jorsen nähnyt). Geotoverini alkoi minua kutsumaan sen jälkeen hampiksi. Esikuvani Kauppinen vaihtoi nimensä savoilaisittain Kaappiseksi, minä hampiksi. Nyt ne pirut kutsuu minua taas patokoskeksi.
:lol: :lol: :lol: :lol:

Ma.Meri
Viestit: 41
Liittynyt: Pe 02.04.2010 10:22

Re: Virtuaalikätköilijöitä liikkeellä, varokaa

Viesti Kirjoittaja Ma.Meri » Su 06.05.2012 1:47

huopahiiri kirjoitti:Nimimerkki k00v33 oli näköjään logannut löydetyksi myös jyväskylässä sijaitsevan Pöllö-Jutilan koston GC3HY7G eikä siellä lokikirjassa kyseistä nimimerkkiä ollut. Lisäksi kyseinen kätkö on sen verran uusi ettei siellä taida noita vanhoja nimimerkkejä olla. Kaikki fyysisestä lokista löytyvät olivat alueella aktiivisesti juuri niillä nimimerkeillä koko ajan kätköileviä joten tässä tapauksessa ainakaan vaihdetusta nimimerkistä ei taida olla kyse.
Aivan, juuri tästä tässä keskustelun aloituksessa on kyse! :twisted:

perhevaronen
Viestit: 39
Liittynyt: Su 23.03.2008 22:33

Re: Virtuaalikätköilijöitä liikkeellä, varokaa

Viesti Kirjoittaja perhevaronen » Su 06.05.2012 13:16

25.4.2012 on ollut Espoon suunnalla aktiivisena 5-liz man (http://www.geocaching.com/seek/nearest.aspx?ul=5-LizMan). Ainakaan meidän Kauklahden kappeli -purkista ei loggausta löydy, laittelin sähköpostia kätköilijälle ja jos ei vastaile niin poistelen loggauksen netistäkin.
Jos et välitä pätkääkään siitä missä olet, et voi eksyä!

Avatar
rauski
Viestit: 280
Liittynyt: Pe 04.07.2008 13:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: Virtuaalikätköilijöitä liikkeellä, varokaa

Viesti Kirjoittaja rauski » Su 06.05.2012 14:45

Aiempi lokkaus Latokaskessa : http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... f59a99dd33
Oiskohan sama kätköilijä.
Vaihtanut nimimerkkiä lyhyempään ja "löytää" nyt uudelleen...?
"Maailmassa monta on ihmeellistä rasiaa..."

Avatar
mikko&sira
Viestit: 466
Liittynyt: La 06.01.2007 10:35
Paikkakunta: Espoo

Re: Virtuaalikätköilijöitä liikkeellä, varokaa

Viesti Kirjoittaja mikko&sira » Su 06.05.2012 14:53

-hamppi- kirjoitti:Esikuvani Kauppinen vaihtoi nimensä savoilaisittain Kaappiseksi, minä hampiksi. Nyt ne pirut kutsuu minua taas patokoskeksi.
Vähän ohvia, mutta tunsin taannoin yhden savolaisen Kauppisen, jota ärsytti kun lähes kaikki kutsuivat häntä Kaappiseksi. Hän harkitsi vahvasti nimensä vaihtamista Kaappiseksi ennen kuin tajusi, ettei se mitään auta. Sen jälkeenhän häntä olisi kutsuttu Kuappiseksi. Että näin Savossa.
Maailma on erilainen geokätköilijän silmin.

VHI
Viestit: 461
Liittynyt: Ke 15.08.2007 14:28
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Virtuaalikätköilijöitä liikkeellä, varokaa

Viesti Kirjoittaja VHI » Su 06.05.2012 18:22

gnutcha kirjoitti:Minä olen vähän sitä mieltä, että kun tässä harrastuksessa ei ketään vastaan kisailla, niin jos joku haluaa itseään huijaamalla huijata ja saa siitä hyvän mielen, niin se hänelle suotakoon. Typeräähän se on, mutta ei minulta mitenkään pois.
Näin se vähän on meikäläisenkin mielestä. Tietysti jos sattuisi silmiin selkeä huijausloggaus niin sen toki poistaisin, mutta en todellakaan nuohoa kätköjeni loggauksia niitä lokivihkoihin verraten. En myöskään poista sellaisia loggauksia, joista käy ilmi ettei kätköilijä olekaan jättänyt autoaan suositelemaani parkkipaikkaan tai on saapunut purkille eri suunnasta kuin olen kätkökuvauksessa mahdollisesti suositellut... :lol:
There's always a cache somewhere

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Virtuaalikätköilijöitä liikkeellä, varokaa

Viesti Kirjoittaja Seq » Ma 07.05.2012 0:09

VHI kirjoitti:Näin se vähän on meikäläisenkin mielestä. Tietysti jos sattuisi silmiin selkeä huijausloggaus niin sen toki poistaisin, mutta en todellakaan nuohoa kätköjeni loggauksia niitä lokivihkoihin verraten. En myöskään poista sellaisia loggauksia, joista käy ilmi ettei kätköilijä olekaan jättänyt autoaan suositelemaani parkkipaikkaan tai on saapunut purkille eri suunnasta kuin olen kätkökuvauksessa mahdollisesti suositellut... :lol:
Nuo parkit ja suunnat ovat alr:ää, joka taasen ei ole sallittua.

Ma.Meri
Viestit: 41
Liittynyt: Pe 02.04.2010 10:22

Re: Virtuaalikätköilijöitä liikkeellä, varokaa

Viesti Kirjoittaja Ma.Meri » Ma 07.05.2012 3:11

mikko&sira kirjoitti:
-hamppi- kirjoitti:Esikuvani Kauppinen vaihtoi nimensä savoilaisittain Kaappiseksi, minä hampiksi. Nyt ne pirut kutsuu minua taas patokoskeksi.
Vähän ohvia, mutta tunsin taannoin yhden savolaisen Kauppisen, jota ärsytti kun lähes kaikki kutsuivat häntä Kaappiseksi. Hän harkitsi vahvasti nimensä vaihtamista Kaappiseksi ennen kuin tajusi, ettei se mitään auta. Sen jälkeenhän häntä olisi kutsuttu Kuappiseksi. Että näin Savossa.
:lol:

vvirkki
Viestit: 35
Liittynyt: To 22.07.2010 21:35

Re: Virtuaalikätköilijöitä liikkeellä, varokaa

Viesti Kirjoittaja vvirkki » Ma 07.05.2012 15:58

gnutcha kirjoitti:Minä olen vähän sitä mieltä, että kun tässä harrastuksessa ei ketään vastaan kisailla, niin jos joku haluaa itseään huijaamalla huijata ja saa siitä hyvän mielen, niin se hänelle suotakoon. Typeräähän se on, mutta ei minulta mitenkään pois.
Juu, en minäkään jaksa kyttäämällä kytätä kätköjeni kävijöitä. Joskus saatan ohikulkiessa vilkaista että ketäs täällä nyt on purkilla käynyt, mutta aina en edes netistä sitten katso onko vastaavia tai ylimääräisiä lokeja kätkösivulla. Ei ole vielä sattunut silmään yhtään huijaria. Sellaisessa tapauksessa lähinnä varmaan poistaisin nettilokin - ilmoitus omasta huijaamisestaan tietoiselle on mielestäni aika lailla yhtä tyhjän kanssa.

Eikä oikein innosta tuo nimimerkkien huutelu vaikka ne vain nimimerkkejä ovatkin. Mitä tässä sitten pitäisi varoa jos joku laittaa nettiin lokinsa ilman lokikirjamerkintää? Kätköjen tuhoajat ovat sitten ihan erikseen.

Jaa niin, minäkin vaihdoin nimimerkkiäni. Halusin yhtenäistää internetin syövereissä nimimerkkipolitiikkaani ja saada suurin piirtein samalta näyttävän nimen käyttämilleni sivuille. Jos joku kokee oikeudekseen poistaa nimeni kätkösivulta sen vuoksi että lokissa on eri nimi (vanha oli GeoVirkki, yhdennäköisyys aika huomattava), niin antaa mennä vaan. Tuskin huomaan, enkä tätä numeroiden vuoksi tee, niin en paljoa välitäkään.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”