Arkistointivaatimus?

Yleistä keskustelua kätköilystä
maaria11
Viestit: 106
Liittynyt: Su 10.08.2008 19:57
Paikkakunta: Virrat

Arkistointivaatimus?

Viesti Kirjoittaja maaria11 » Su 15.04.2012 13:38

Huomasin äsken, että yhdestä kätköstäni on esitetty arkistointivaatimus, koska on ollut joulukuusta asti hyllyllä ja huoltamatta juurikin siksi, koska ei ole talvilöydettävä. Omituisinta asiassa on se, että vaatimuksen esittäjä on nikki, jolla ei ole yhtään löytöä itsellään ja on ollut rekattuna kuitenkin jo vuodesta 2010. Joku kätköilijä siis tehnyt itselleen nikin, jolla voi esittää arkistointivaatimuksia pelkästään? Eihän siinä mitään, jos oikeasti on kyseessä kätkö, jonka omistaja ei toimi, mutta ei kannattaisi hötkyillä asian kanssa. Ensimmäisenä voisi lukea kätkön sivun, attribuutit ja omistajan noten asiasta ja sitten vasta alkaa vaatimuksiaan esittämään :)

Avatar
FireFox-71
Viestit: 239
Liittynyt: Su 10.10.2010 19:20
Paikkakunta: Virrat

Re: Arkistointivaatimus?

Viesti Kirjoittaja FireFox-71 » Su 15.04.2012 13:45

samaa itsekin aloin juuri hämmästellä, Koska arkistointivaateita satelee ympäri maakuntaa :)
Se ettet tiedä, ei tarkoita ettei voisi olla.

______________________Kettu Kuittaa

Avatar
Hiltsu
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 05.10.2010 21:53

Re: Arkistointivaatimus?

Viesti Kirjoittaja Hiltsu » Su 15.04.2012 14:05

Jep, samaa ittekin kattelin että, häh :?:. Oman kätkön purkki odottaa työhuoneen pöydällä lumien sulamista, että saa purkin takaisin piiloonsa..

Näyttää olevan sama teksti useammassa arkistointi pyynnössä: "Kevätsiivouksen aika. Eiköhän tässä ole aika arkistoida kätkö ja vapauttaa paikka jos/kun omistajan toimenpiteitä ei kuulu. Kätkö on ollut hyllytettynä yli kolme kuukautta."

Joku on alkanut leikkimään tarkastajaa...

Arnyk
Viestit: 285
Liittynyt: Ti 24.08.2010 14:13

Re: Arkistointivaatimus?

Viesti Kirjoittaja Arnyk » Su 15.04.2012 14:25

Jep. kuulostaa ihan siltä että pistetään "arkistointia vailla" merkintä sellaisille purkeille jotka eivät varsinaisesti ole talvilöydettäviä ja camon tai muun takia odottavat kevättä. Erikoista.

Itselle ei ole ainakaan vielä tullut arkistointivaateita. Tällä hetkellä neljä kätköä disabloituna, joista kolme odottaa että lumet sulaa sen verran että saan purkit camoineen paikalleen.

Arnyk

Kaapo70
Viestit: 73
Liittynyt: La 21.08.2010 19:47

Re: Arkistointivaatimus?

Viesti Kirjoittaja Kaapo70 » Su 15.04.2012 16:00

Itse sain tänään tämmöisen viestin postilaatikkooni:

You are receiving this email because you are the owner of this listing.

Location: Finland
Nettoyeur requested Ready to "ROCK" (Disabled) (Traditional Cache) to be archived at 4/15/2012

Log Date: 4/15/2012
Kevätsiivouksen aika. Eiköhän tässä ole aika arkistoida kätkö ja vapauttaa paikka jos/kun omistajan toimenpiteitä ei kuulu. Kätkö on ollut hyllytettynä yli neljä kuukautta.

Visit this log entry at the below address:
http://coord.info/GL7XWWR6

Visit Ready to "ROCK"
http://coord.info/GC26GF9

Profile for Nettoyeur:
http://coord.info/PR3K7JJ
-Maailma on erillainen geokätköilijän silmin-

Sangbathory
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 26.08.2009 7:13

Re: Arkistointivaatimus?

Viesti Kirjoittaja Sangbathory » Su 15.04.2012 16:34

Sama viesti tuli tännekkin. Ihan aiheesta kyllä kun purkki ollut kauan hyllyllä, mutta tulossa silti korjaukseen. Ketuttaa vain taho miltä se tuli. Toiselle kätkölle, joka on samalla paikkakunnalla ja joka vain odottelee lumien sulamista, ei tullut mitään. Mitähän tuolle tyypille sitten tekisi...

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Arkistointivaatimus?

Viesti Kirjoittaja arisoft » Su 15.04.2012 17:01

Sangbathory kirjoitti:Sama viesti tuli tännekkin. Ihan aiheesta kyllä kun purkki ollut kauan hyllyllä, mutta tulossa silti korjaukseen. Ketuttaa vain taho miltä se tuli. Toiselle kätkölle, joka on samalla paikkakunnalla ja joka vain odottelee lumien sulamista, ei tullut mitään. Mitähän tuolle tyypille sitten tekisi...
Nimmerkin tekemien käyttöehtorikkomusten osalta asia on tietysti GroudSpeakin ongelma, mutta jokaisen kätkön omistajan tulee siivota asiattomat loggaukset pois.

stilo
Viestit: 84
Liittynyt: La 06.10.2007 11:41
Paikkakunta: Joutseno

Re: Arkistointivaatimus?

Viesti Kirjoittaja stilo » Su 15.04.2012 17:52

Itselleni tuli tänään kanssa arkistointivaatimus. Odottelin itse tässä parempia kelejä että saisin purkin nätisti piiloonsa. Tein sitten hätäratkaisun ja vein purkin tänään paikalleen. Sain ihan samallaisen viestin kuin Kaapo70. tuo nikki taitaa olla ranskaa ja tarkoittaa siivooja tai puhdistin
Garmin60 Cx, Magellan eXplorist 100(lainassa jästillä)

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Arkistointivaatimus?

Viesti Kirjoittaja Seq » Su 15.04.2012 18:21

stilo kirjoitti:Itselleni tuli tänään kanssa arkistointivaatimus. Odottelin itse tässä parempia kelejä että saisin purkin nätisti piiloonsa. Tein sitten hätäratkaisun ja vein purkin tänään paikalleen. Sain ihan samallaisen viestin kuin Kaapo70. tuo nikki taitaa olla ranskaa ja tarkoittaa siivooja tai puhdistin
Ei noista viesteistä kannata välittää.

Saattaa olla henkilö jolla ei itsellä ole purkkeja ja sitä harmittaa, että muilla on niitä niin paljon, että riittää hyllylle ihan asti.
Luultavimmin vain säälittävää pikkusieluisuutta...

Tarkastajien viesteihin kannattaa suhtautua tarkemmin, koska heillä on arkistointioikeus.

Avatar
H&I.
Viestit: 133
Liittynyt: Su 25.10.2009 0:58

Re: Arkistointivaatimus?

Viesti Kirjoittaja H&I. » Su 15.04.2012 18:45

Kyseessä on jonkin sortin kätköpoliisi, jolla on 12.1.2010 alkaen 187 loggausta, joista 19 on huoltotarveilmoituksia ja loput arkistointivaatimuksia. Monet varmasti ihan aiheestakin.
** H&I. - aivourheilija **

vernon
Viestit: 53
Liittynyt: Ti 04.05.2010 15:54

Re: Arkistointivaatimus?

Viesti Kirjoittaja vernon » Su 15.04.2012 19:01

Minä sain ja arkistointivaatimuksen jossa luki eiköhän tässä ole aika arkistoida kätkö. Empäs arkistoinut vaan vein uuden purkin paikalleen :D

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Arkistointivaatimus?

Viesti Kirjoittaja finnranger » Su 15.04.2012 19:18

vernon kirjoitti:Minä sain ja arkistointivaatimuksen jossa luki eiköhän tässä ole aika arkistoida kätkö. Empäs arkistoinut vaan vein uuden purkin paikalleen :D
Ilmeisesti kyseiset arkistointivaatimukset ovat olleet aiheellisia ja ovat myös saaneet aikaan toivotun lopputuloksen: purkkeja on laitettu kuntoon. Eikös se ole oikeastaan ihan hyvä homma?

Sangbathory
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 26.08.2009 7:13

Re: Arkistointivaatimus?

Viesti Kirjoittaja Sangbathory » Su 15.04.2012 19:29

Mielestäni ei ole aiheellista esitää arkistointia kätköille jotka ovat ns. Talviteloilla. Ilmeisesti kätköilijä on vain valikoinut yli neljä kk hyllyllä olleita kätköjä ja lähettänyt niihin arkistointipyyntöjä. Historiaa selatessa tuli useita kätköjä vastaan jossa hän ei ole edes lukenut edellisiä lokeja, ja arkistointipyyntö oli aiheeton. Mutta kyllä on hyvä kun kätköilijät suorittavat kollektiivista valvontaa kätköjen kunnosta. Mitään ulkopuolista "siivoojaa" tuskin tarvitaan.

FGR4
Viestit: 12
Liittynyt: To 18.06.2009 22:48

Re: Arkistointivaatimus?

Viesti Kirjoittaja FGR4 » Su 15.04.2012 20:01

Väärinkäsitysten välttämiseksi tarkennettakoon GC.comin kätkötarkastajien toimesta senverran, että kyseinen nimimerkki ei liity millään tavalla kätkötarkastajiin, vaan kyseessä on joku yksittäinen maamme purkkien tilasta huolestunut ja huolehtiva kätköilijä.

Kätkötarkastajatkin pitkään hyllytettynä olleisiin kätköihin huoltopatisteluviestejä ajoittain kirjoittelevat (tai käytännössä siis minä kirjoittelen), mutta ne kirjoitetaan Reviewer Note -tyyppisenä loggauksena, niissä on kerrottu hiukan tarkemmin mistä on kyse ja mitä toimenpiteitä kätkön omistajalta odotetaan. Pelisäännöt, joiden perusteella noita huoltopatisteluviestejä kätkötarkastajien toimesta kirjoitellaan, on kerrottu tuossa taannoin aloitetussa viestiketjussa: http://www.geocache.fi/bulletin/viewtop ... =31&t=3271

Tarkastajien toimesta tehtävä huoltopatisteluviestien kirjoituskierros on tarkoitus aloittaa itse asiassa ihan lähipäivinä. Sitä ei kuitenkaan ole kiirehditty, jotta siinä kätkönomistajille annettava kuukauden reagointiaika ulottuu yli viimeistenkin lumien sulamisajan, ainakin isossa osassa maata.

Löydettävissä olevat ja hyväkuntoiset kätköt varmasti on meidän kaikkien harrastajien yhteinen tavoite, jokainen pyrkiköön sitä kohti omassa toiminnassaan, oli sitten kyse omien kätköjen ylläpitämisestä, muiden omistamien kätköjen huoltamisesta niillä vierailtaessa tai huoltoavun tarjoamisesta pitkään hyllytettynä olevan kätkön omistajalle.

FGR4
Finnish Geocache Reviewer 4
Volunteer Geocaching.com Cache Reviewer

Arnyk
Viestit: 285
Liittynyt: Ti 24.08.2010 14:13

Re: Arkistointivaatimus?

Viesti Kirjoittaja Arnyk » Ti 17.04.2012 11:44

Pakko vielä vastata tähän... Jotenkin tuo arkistointivaatimus tuntuu aika kovalta. Sinänsä ihan hyvä asia mutta en minä ainakaan itse menisi arkistointivaatimuksia tekemään ilman selkeää syytä. 3 kk "talvitelakka" ei ole ihan riittävä syy. Ja ottaisin ensimmäisenä yhteyttä kätköilijään, en suoraan purkin lokiin arkistoinnilla. Jos se yhteydenotto ei tuota tulosta niin sitten on eri asia.

Onhan noita purkkeja aina joita ei huolleta ihan loppuunsaakka tai sitten ne jästitään. Ja joillakin ihmisillä tuntuu olevan jotain kummallista muutakin elämää kätköilyn lisäksi :D ) ettei aina ehdi huoltamaan. Mutta silloin tietysti voi miettiä adoptiota tai arkistointia. Pahin juttu kuitenkin on suora heitteille jättö.

Arnyk

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Arkistointivaatimus?

Viesti Kirjoittaja Geovius » Ti 17.04.2012 12:15

Oleellista näissä arkistointiesityksissä mun mielestäni on myös se, että ne pitäisi esittää ihan reilusti omalla tunnarillaan.

Avatar
pulk
Viestit: 131
Liittynyt: La 06.09.2008 20:40
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Arkistointivaatimus?

Viesti Kirjoittaja pulk » Ti 17.04.2012 13:22

Geovius kirjoitti:Oleellista näissä arkistointiesityksissä mun mielestäni on myös se, että ne pitäisi esittää ihan reilusti omalla tunnarillaan.
Niin pitäisi. Samaten perustellusta, asialliseen sävyyn kirjoitetusta arkistointiesityksistä pitäisi olla vetämättä hernettä nenään.

Ketään sormella osoittelematta, mutta luulisin että tuo on yksi syy miksi jotkut laittavat näitä esityksiä salanimellä.
Oikeasti piilottanut: 5+1+1+1+1+1+1+1 = 12

Avatar
Sensusan
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 02.03.2009 16:42
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Arkistointivaatimus?

Viesti Kirjoittaja Sensusan » Ti 17.04.2012 15:12

Nettoyeur

[Member] Member

Needs Archived Needs Archived
04/15/2012

Eiköhän tässä ole aika arkistoida kätkö.
View Log

Tuollainen nimimerkki laittoi minulle viestiä purkistani, jonka suhteen mietin nyt koko ajan mitä teen.
Todennäköisesti tulen sen arkistoimaan, koska en saa siihen pysyvää ratkaisumallia.
Outoa kuitenkin, että jollain on aikaa tälläiseen.
Ymmärrän, koska oma kätköni on ollut poissa pitkään, mutta nyt luettuani täältä palstalta huomaan, että en suinkaan ole ainoa joka tälläisen viestin on saanut ja aina nopsaan on vielä ilmoitus jollekkin tullut. Outoa ja omalla tavallaan hassua :)
Tähän saakka on ollut vaan nuo naapurin pitäjän poijjaat niitä jotka huolehtivat asioistani paremmin kuin minä .... :lol:
Anne the Sensusan
Sensusan Shetland Sheepdog & Gos D'Atula Catala

G-RJA
Viestit: 40
Liittynyt: La 02.07.2011 9:16
Paikkakunta: Espoo

Arkistointivaatimus?

Viesti Kirjoittaja G-RJA » Ti 17.04.2012 15:22

Geovius kirjoitti:Oleellista näissä arkistointiesityksissä mun mielestäni on myös se, että ne pitäisi esittää ihan reilusti omalla tunnarillaan.
Samaa mieltä. Jos ei ole kanttia kirjoittaa myös arkistointi vaatimusta omalla nimimerkillä, niin voi minun mielestä harkita koko kätköilyn lopettamista.
Elinkustannukset korkeat, mutta hintaan sisältyy ilmainen matka auringon ympäri joka vuosi.

Avatar
LQ
Viestit: 470
Liittynyt: To 11.01.2007 12:33

Re: Arkistointivaatimus?

Viesti Kirjoittaja LQ » Ti 17.04.2012 16:47

RooLee kirjoitti:
Geovius kirjoitti:Oleellista näissä arkistointiesityksissä mun mielestäni on myös se, että ne pitäisi esittää ihan reilusti omalla tunnarillaan.
Samaa mieltä. Jos ei ole kanttia kirjoittaa myös arkistointi vaatimusta omalla nimimerkillä, niin voi minun mielestä harkita koko kätköilyn lopettamista.
Suositteletko tota "anonyymeille" tarkastajillekin? Jos oikein ymmärsin eräälle (ei suomalaiselle, vaikkakin voin kuvitella että täälläkin...) uudelle tarkastajalle oli sammakon suunnalta suositelteltu ettei paljastaisi varsinaista kätköilynimimerkkiään. Ja liekö sitten sattumaa vai ei että eräs kätköilynickillään (tämäkään ei ollut suomessa) tarkastanut sai niin paljon pashaa niskaan että kyllästyi ja lopetti tarkastajan hommat?

Ja sitten varsinaiseen aiheeseen eli arkistoinEHDOTUKSEEN, voi onko se todellakin vaatimus? Itse olen muutamia nootteja postaillut sellaisissakin tapauksissa jossa en todellakan arkistointia ole toivonut, esim. silloin kun huototarveloki ei kertakaikkiaan pure, koska silloin viesti menee myös tarkastajalle, joka voi hyllyttää ei etsittävän purkin ei reagoivan omistajan puolesta.

Ja juu, kevätsiivousta on tarkoitus kohta itsekin tehdä, kun on lähes kaikki jemmat vielä talvihyllyllä.
Piilotettu: 12 Löydetty: noin 2000 +/- 1000, en minä tarkkaan tiedä...

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”