"oikeus" löytää ja logata kätkö

Yleistä keskustelua kätköilystä
juhhi
Viestit: 31
Liittynyt: Ma 02.08.2010 13:46

"oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja juhhi » Ma 26.12.2011 0:43

Tämä on hauska harrastus ja väkisinkin tulee asetettua itselle tavoitteita ja tartuttua haasteisiin. Joskus vaan menee pupu pöksyyn tai ei vaan pysty/osaa. Mutta jos on porukalla kätköilemässä ja sovitaan, että yksi hakee ja kaikki loggaa. Onko se oikein? En nyt mistään säännöistä tai teeseistä löytänyt suoraa vastausta tuohon, mutta mikä on sääntöjen mukainen tai yleinen mielipide/moraali suorittaa loggaus. Esimerkki : tehtiin hieno kätköreissu mahtavien kätköpaikkojen ja korkeiden D/T arvojen mukaisesti. Kuitenkin porukasta vain yksi ratkaisi mysteerin/meni purkille saakka. Kirjoitti omalla käynnillään porukan kaikkien nimet logiin. Muut näkivät käynnin, mutta eivät osallistuneet mysteerin ratkaisuun tai uskaltaneet mennä purkille saakka. =nimi logipaperissa ja loggaus nettiin. Onko se oikein. Kyllä ei ole.

Avatar
arisoft
Viestit: 1224
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ma 26.12.2011 0:53

Kyseessähän on jonkinlainen porsaanreikä. Asia on kuitenkin hyvin yksinkertainen ratkaista. Jokainen määrittelee itse omat kriteerinsä millä ehdoin löytönsä hyväksyy. Esim. on henkilöitä, jotka eivät loggaa kätköjä, joihin ovat saaneet minkäänlaista apua. Ehkäpä joku extremisti ei hyväksy edes kryptattujen vihjeiden tuomaa spoilausta. Tehtäväähän ei ole silloin ratkaistu rehellisesti kuvauksen vaan ylimääräisen vinkin avulla.

Jos siis sinusta tuntuu, että voidaksesi logata löydön, sinun on itse tehtävä kaikki työvaiheet ilman apuja, niin tämä on erittäin kunnioitettava ratkaisu, johon ilomielin kannustan. Kätkön omistajan osalta taas nimi kirjassa oikeuttaa nettiloggaamiseenkin. Muunlainen ratkaisuhan toisi mukanaan monenlaisia turhia riitoja.

Mutta kukin siis itse päättää millaisin ehdoin löytöjä itselleen kirjaa. Jos esim. olet porukassa mukana niin voit aina kirjoittaa noten löydön sijaan ja kertoa miten itse osallistuit tapahtumaan.

gsea
Viestit: 127
Liittynyt: Ti 24.02.2009 19:51
Paikkakunta: Inkeroinen, Kouvola

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja gsea » Ma 26.12.2011 17:22

Jossakin vaiheessa avasin keskustelun ja ihmettelyn Pohjois-Karjalan Massa-FTF kuittauksista.
Kävi kait siinä keskustelussa ilmi, että joskus odotellaan kaveria purkki kourassa kuittaaman?
Olisiko se sitä kätköilyhengen mukaista toimintaa? Eipä siitä nyt kuitenkaan enempää....

Mielestäni ihan turvallisuussyistä olisi hyvä, että vähintäin parittan etsintää harrastettaisiin.
Itse aika paljon olen yksin käynyt purkeilla, joita jälkikäteen voisi luonnehtia kaksin käytäväksi.
Ei sitä aina kaveria määrättynä aikana etsintään ruppee välttämättä löytymään.
Nämä FTF-, STF- ja ja vastaavat muut löydöt eivät oikein 'yökolmelta' minua pakkaa kiinnostamaan.
Mukavia löytöjä myös vuodelle 2012!

Avatar
jule100
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 04.01.2010 17:49
Paikkakunta: Kaarina

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja jule100 » Ma 26.12.2011 19:31

Nimi lokikirjassa oikeuttaa löytöön. Tuo on kai se karkein määritelmä, jolla löytö toteutuu.
Se on sitten jokaisen omasta ja toisten moraalista kiinni jos sen toisen nimen laittaa sinne vihkoon, vaikka se toinen olisi satojen kilometrien päässä kyseisestä purkista.

Siipisupi
Viestit: 72
Liittynyt: Ma 09.05.2011 18:54

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja Siipisupi » Ma 26.12.2011 22:17

Minä ainakin tunnustan harjoittavani sitä, etten "kaikkea jaa kaikkien kanssa", jos kätkö on erityisen hankala ja vaatii minulta suurta vaivaa. Silloin en tahdo antaa "ilmaiseksi" sitä kenellekkään, en ainakaan sellaiselle joka ei ole vaivaa nähnyt siihen minun kanssani. Tai jos pitää kiipeillä tolppaan, joka näyttää jo alhaalta niin kamalalta, että päässä tuulee, niin silloin se joka kiipeää saa myös logata, ja maassa olevat saavat jäädä nuolemaan näppejään. Se, että kannustaa alhaalta, ei ole sama asia kuin suorittaa vaadittava tehtävä.

Voin antaa vaikeassa kätkössä vinkkejä kysyttäessä, mutta en tahdo kertoa oikeaa ratkaisua suoraan. Joskus siitä tunnutaan suuttuvan, eikä ymmärretä miksi en kerro.

Haemme kätköjä usein porukalla, ja ensivalmisteluita tehdään yhdessä. Saatamme jakaa jokaiselle muutaman kätkön, mitkä selvitellään etukäteen ja yhdessä lähdetään hakemaan. Kun porukalla etsitään ja saa jokainen myös logata ne.

Avatar
mandello
Viestit: 56
Liittynyt: Pe 25.12.2009 18:37

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja mandello » Ti 27.12.2011 10:15

Ei tästä harrastuksesta saa tismalleen samanlaista kaikille ei sitten millään.
Jos perhe tai kaverukset kätköilee yhden nimimerkin turvin, niin kaikkiko ne sinne tolpan nokkaan kiipeää?
Jos mysteerejä ratkotaan, niin eikö porukkanimimerkit saa kohtuutonta etumatkaa kun voivat yhdistää monen ihmisen aivokapasiteetin?
Ja onko se reilua että on puolitoistametrisiä kätköilijöitä ja kaksimetrisiä kätköilijöitä? :wink:

Omissa kätköissäni nimi lokissa oikeuttaa loggaukseen, jos siinä on taustalla YYA-toimintaa, niin minusta se on osa tämän harrastuksen yhteisöllisyyttä.

Avatar
reijamasa
Viestit: 128
Liittynyt: Ma 08.01.2007 17:25
Paikkakunta: Nyystaad

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja reijamasa » Ti 27.12.2011 12:40

jule100 kirjoitti:Kirjoittaja jule100 päivämäärä Ma Joulu 26, 2011 19:31
Se on sitten jokaisen omasta ja toisten moraalista kiinni jos sen toisen nimen laittaa sinne vihkoon, vaikka se toinen olisi satojen kilometrien päässä kyseisestä purkista.
Kuulinpa tällaisen jutun toisella korvalla: Erään Kätköilijän (nimi muutettu) tuttava oli menossa vierasille toiseen maahan. Kuultuaan tuttavan visiitistä Eräs Kätköilijä parahti harmissaan että olisitpa kertonut hänellekin, niin olisi saatu siitä kyseisestä maasta loggaus maatilastoihin.

En mä ihan tämmöistäkään toimintaa ymmärrä, mutta niinkuin jule100 kirjoitti, se on jokaisen omasta moraalista kiinni. Kukin taaplaa tyylillään.

r af reijamasa
Kestävä lokikirja - parempi mieli http://lokikauppa.mycashflow.fi

Arnyk
Viestit: 285
Liittynyt: Ti 24.08.2010 14:13

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja Arnyk » Ti 27.12.2011 12:49

mandello kirjoitti:Ei tästä harrastuksesta saa tismalleen samanlaista kaikille ei sitten millään.
Omissa kätköissäni nimi lokissa oikeuttaa loggaukseen, jos siinä on taustalla YYA-toimintaa, niin minusta se on osa tämän harrastuksen yhteisöllisyyttä.
Eikä varmaan ole edes sellaista määrittelyä kuin "standardi geokätköily". Lähinnä siksi että jotku arvostaa myssejä yli kaiken, toiset hakee tradia rämeestä, jotkut taas tutustuu pelkästään kaupunkinähtävyyksiin ja viimeiset hakee jokaisen purkin kaikkialta.

Arisoft ja Mandello kiteyttivät oman ajatusmaailmani. Varsinkin tuo mandellon lainaus tuossa ylimpänä on samalla myös suora lainaus omista ajatuksistani.
Komppaan teitä täysin.

Ketjun aloittajan kanssa olen myös samaa mieltä aika monesta asiasta, mutta mielestäni kuitenkin tilanne on se että porukalla sovitaan asioista miten toimitaan. Kaikki kätköt tai mysteerit eivät ole kaikkien saavutettavissa, se on kuitenkin fakta kyllä tiedostettu fakta. Jos joku porukka hakee myssen tai erittäin haasteellisen tradin (esim. Jyväskylän tropopaussi) niin ei se ole minulta pois. Jokainen taaplaa tyylillään. Tärkeintä on vaan se että laitetaan purkit samalla tavoin piiloon ja kannet kiinni. Sillä päästään jo pitkälle.

Toiseksi tärkeintä on se että löysätään pipoa, ettei mene homma liian kireälle (en siis puhu ketjun aloittajan ajatuksista vaan yleensä) ja aiheuta sitä kautta haasteita yhteiseloon. Ei tämä harrastus kaipaa poliiseja neuvomaan ja linjaamaan asioita oman näkemyksensä mukaan, joka useimmiten on varsin subjektiivinen ja ei välttämättä edusta kuin yhden henkilön näkemystä. Jokainen kätköntekijä tekee kätköt tyylillään ja hakijat hakee omalla tavallaan. Thats fine for me. Kunnioitetaan kätkön tekijöiden päätöksiä ja annetaan vapauksia myös hakijoille.

Jos joku haluaa oikeasti loistaa tilastoilla, niin sitten voitaisiin perustaa oma "ala-laji" eli hardcore-kätköilijät, jotka sitten määrittelevät yhteisölle muista poikkeavat pelisäännöt, esim. se että jokaisen täytyy itse kiivetä torniin purkille, ja jokaisen hakijan on täytynyt mysse ratkoa itse. Se erottaisi sitten hardcoraajat tavan kätköilijöistä.

Arnyk

Arnyk
Viestit: 285
Liittynyt: Ti 24.08.2010 14:13

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja Arnyk » Ti 27.12.2011 12:53

reijamasa kirjoitti:
jule100 kirjoitti:Kirjoittaja jule100 päivämäärä Ma Joulu 26, 2011 19:31
Se on sitten jokaisen omasta ja toisten moraalista kiinni jos sen toisen nimen laittaa sinne vihkoon, vaikka se toinen olisi satojen kilometrien päässä kyseisestä purkista.
Kuulinpa tällaisen jutun toisella korvalla: Erään Kätköilijän (nimi muutettu) tuttava oli menossa vierasille toiseen maahan. Kuultuaan tuttavan visiitistä Eräs Kätköilijä parahti harmissaan että olisitpa kertonut hänellekin, niin olisi saatu siitä kyseisestä maasta loggaus maatilastoihin.

En mä ihan tämmöistäkään toimintaa ymmärrä, mutta niinkuin jule100 kirjoitti, se on jokaisen omasta moraalista kiinni. Kukin taaplaa tyylillään.

r af reijamasa
Komps. En minäkään ymmärrä kyllä Reijamasan kertomaa esimerkkiä.Olen itsekin kuullut ihan vastaavasta kuviosta ja sellaiselta henkilöltä joka ko. kätköilijän nimimerkkiä on kirjoitellut kirjoihin, erityisesti tuolla pohjoisen seudulla...

Arnyk

Tarppa
Viestit: 54
Liittynyt: To 08.04.2010 10:48

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja Tarppa » Ti 27.12.2011 16:02

Eiköhän se ole sen oma häpeä joka "vilppiä" loggauksissaan käyttää. Toivottavasti nousee uniin, aiheuttaa painajaisia tai heikentää muuten vaan unenlaatua.
Mutta noin muuten, se on Minulle ihan sama, onko "paroniX:llä" (hatusta tempaistu nimimerkki), tai jollain muulla nimimerkillä vaikka 1675 loggausta. Se ei heilauta minua suuntaan taikka toiseen.

Ei heilauta sekään, vaikka jonkin nimimerkin takaa löytyy esim. perhe. Samaan aikaan poika tekee löydön Turussa ja Isä Pattijoella. Loggauslistoissa tämä
kuitenkin saattaa näyttää hivenen eriskummalliselta, mutta olisiko tämä kuitenkin tämän "Perheen" oma asia ??

Entäs pariskunnat, usein tilastoista löytyy vain toisen kätköilynimimerkki? Onko se petosta jos esim meillä "emäntä" loggaa ja kuittaa vihkoon "Tarppa ja Sari" ja netissä löytöloggaus menee "vain" Tarpalle ??? Ja Apua; kuittaus vihossa on tällä "paremmalla käsialalla" :o ( Mutta usein olen itse pitämässä purkkia ja tavaroita + päänuuskija Sisua sillä aikaa kun varsinainen kuittaus tapahtuu )
Meillä on ollut puhetta muuttaa kätköilyniminerkkiä joksikin toiseksi.. "yhteiseksi" mutta kysynkin nyt; miksi ?????? Mitä se muuttaisi ?????.

FTF-loggauksiin MINULLA on oma selkeä mielipiteeni; SE jonka nimi listasta ykkösenä löytyy, on FTF:nsä ansainnut; muut nuolkoot näppejään.
Ja koska tätä mielipidettäni on paljon protestoitu, olen protestin vastaprotestina välttänyt omien FTF:ien hankkimisen. Enkä niitä hanki, enkä niitä millään tavalla "arvosta".

Tämähän on siitä mielenkiintoinen "laji" että kukin voi sorvata tästä harrastuksesta juuri omanlaisensa. Ehkä tämän lajin viehätys juuri siinä piileekin : )

Avatar
tuomasnu
Viestit: 70
Liittynyt: La 15.05.2010 9:38
Paikkakunta: Vantaa

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja tuomasnu » Ti 27.12.2011 17:14

jule100 kirjoitti:Nimi lokikirjassa oikeuttaa löytöön. Tuo on kai se karkein määritelmä, jolla löytö toteutuu.
Minun kriteerini on itse kirjoitettu nimi lokikirjassa. Jos kätköilykaveri kiipeää puuhun ja heittää tai toimittaa sieltä purkin alas minulle logattavaksi, niin silloin olen mielestäni kaverin avustuksella "saavuttanut" kätkön, kun olen sen omin käsin kuitannut. Mutta ei tunnu samalta, jos kaveri on niin pahassa paikassa, ettei kykene sieltä toimittamaan purkkia tai lokia minulle. Silloin jääköön loggaamatta.

Se on sitten ihan eri juttu, jos nimimerkin takana on monta henkilöä. Mielestäni ihan luonnollista, että jokaisen ei tarvitse sinne puuhun kiivetä...
- eilen minulla oli jokin ajatus, mutta unohdin sen jo...

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja Seq » Ti 27.12.2011 21:50

Eiköhän miekkakäännytykset, uskonsodat, kansanmurhat ja holokausti johtuneet pitkälti siitä, että mielipiteeni on parempi, kuin muiden, muiden pitää olla niin kun minä olen tai haluan muiden olevan.

Ei se ole ainakaan minulta pois, jos kätköjä(ni) spoilataan tai porukalla kirjaillaan.

Ainahan voi trehdä kätkön, jota ei voi spoilailla, jos asia on itselle hankala.

Kyllähän niitäkin löytöloggauksia on, joissa tunnustetaan suoraan, ettei löydän kriteerit (nimi logissa) täyty, mutta se lienee omistajan asia, miten reagoida.

Ehkä kannattaisi keskittyä kätköilyyn, eikä muiden ohjeistamiseen.

Varmastikin GS olisi antanut ohjeet esim. ftf:ään, mikäli sillä olisi oikeasti merkitystä.

juhhi
Viestit: 31
Liittynyt: Ma 02.08.2010 13:46

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja juhhi » Ti 27.12.2011 22:15

Juu, olen huomannut, että on monenlaista kätköilijää ja porukkaa. Eikä siitä pidä vetää hernettä nenään jos joku hoksaa tai löytää nopeemmin tai enempi. Kysyin vaan kun ei löytynyt sitä suoraa vastausta. Jokaisella on siis oikeus ja mahdollisuus logata mitä ja miten haluaa. Pääasia, että ittestä tuntuu kivalta.
On tää niin kivaa.
Ps. Kyllä minä niin mieleni pahoittaisin jos joku mun puolesta nimeni logiin kirjoittaa.

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja finnranger » Ke 28.12.2011 7:38

juhhi kirjoitti:Kyllä minä niin mieleni pahoittaisin jos joku mun puolesta nimeni logiin kirjoittaa.
Porukalla kätköillessä meillä on kyllä enemmänkin sääntö kuin poikkeus että yksi kirjoittaa kaikkien nimmarit (siis ihan tavallisilla kätköillä terrainista riippumatta). Emme oikein näe mitään mieltä siinä että lokikirja ja kynä kiertää kädestä toiseen. Yleensä se kirjoittaja on joku jonka ei tarvitse kaivaa silmälaseja esiin.

Mutta kukin tyylillään.

Avatar
tuomasnu
Viestit: 70
Liittynyt: La 15.05.2010 9:38
Paikkakunta: Vantaa

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja tuomasnu » Ke 28.12.2011 8:42

Seq kirjoitti:Ehkä kannattaisi keskittyä kätköilyyn, eikä muiden ohjeistamiseen.
Ei kai tässä ketjussa muiden ohjeistamisesta ole ollut kyse... vai oliko ? :shock:

Kunhan vaihdellaan näkemyksiä siitä minkänaiset normit kukin on itselleen omien loggausten suhteen luonut.
- eilen minulla oli jokin ajatus, mutta unohdin sen jo...

Avatar
jule100
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 04.01.2010 17:49
Paikkakunta: Kaarina

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja jule100 » Ke 28.12.2011 9:09

tuomasnu kirjoitti:
Seq kirjoitti:Ehkä kannattaisi keskittyä kätköilyyn, eikä muiden ohjeistamiseen.
Ei kai tässä ketjussa muiden ohjeistamisesta ole ollut kyse... vai oliko ? :shock:
Tähän voisi sopia hyvin vanha sananlasku, jossa puhutaan jotain kalikoista ja koirista... 8)

Jouluna paloi sen verran rahaa, että nyt vois tarjota lokkailuja toisten nimiin 1€/per lokkaus peruspurkkeihin. (1,50€/2 nimimerkkiä ) :mrgreen:

Avatar
tuomasnu
Viestit: 70
Liittynyt: La 15.05.2010 9:38
Paikkakunta: Vantaa

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja tuomasnu » Ke 28.12.2011 9:20

jule100 kirjoitti:Jouluna paloi sen verran rahaa, että nyt vois tarjota lokkailuja toisten nimiin 1€/per lokkaus peruspurkkeihin. (1,50€/2 nimimerkkiä ) :mrgreen:
Mysteereistä voisi saada paremman hinnan :lol: :lol: :lol:
- eilen minulla oli jokin ajatus, mutta unohdin sen jo...

keltsi
Viestit: 33
Liittynyt: Ti 14.07.2009 11:17

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja keltsi » Ke 28.12.2011 9:45

tuomasnu kirjoitti: "Minun kriteerini on itse kirjoitettu nimi lokikirjassa."
Ei kai tässä ketjussa muiden ohjeistamisesta ole ollut kyse... vai oliko ? :shock:
Kyllä tuo aika pitkälti kuulostaa siltä, että opastetaan muita kätköilijöitä, miten purkki tulee logata..

Avatar
tuomasnu
Viestit: 70
Liittynyt: La 15.05.2010 9:38
Paikkakunta: Vantaa

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja tuomasnu » Ke 28.12.2011 9:59

keltsi kirjoitti:
tuomasnu kirjoitti: "Minun kriteerini on itse kirjoitettu nimi lokikirjassa."
Ei kai tässä ketjussa muiden ohjeistamisesta ole ollut kyse... vai oliko ? :shock:
Kyllä tuo aika pitkälti kuulostaa siltä, että opastetaan muita kätköilijöitä, miten purkki tulee logata..
Okei. Anteeksi epäselvä sanamuotoni. (yritän opetella kirjoittamaan ajatukseni selkeämmin) Eli kun itse loggailen purkkeja, haluan kirjoittaa nimeni lokiin itse. Silloin olen omaan "suoritukseeni" tyytyväinen.

Se miten muut asian tekevät ei juurikaan kiinnosta. Enkä käy lukemassa omien kätköjeni lokivihkoja tai poista loggauksia.
Kuulosti ehkä muiden ohjeistamiselta, joka ei kyllä ollut tarkoitus. Ajattelinpa vaan kertoa miten olen itse itseäni ohjeistanut.
- eilen minulla oli jokin ajatus, mutta unohdin sen jo...

Avatar
ZeroOne
Viestit: 206
Liittynyt: To 17.12.2009 13:27

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja ZeroOne » Ke 28.12.2011 12:19

T≥4 -kätköissä on yleensä jonkinlainen putoamis- ja sitä kautta loukkaantumisvaara, joten noita en hae yksin, että edes kaveri voi soittaa apua jos telon itseni. Niinpä mielestäni se alhaalla odottava kaverikin kyllä osallistuu purkin hakemiseen, sillä ilman häntä en olisi lähtenyt kiipeämään. Ja jos itse jään alas odottamaan, niin sallin kyllä sen että kaveri laittaa nimen lokiin puolestani, sillä perusteella että olisin itsekin kyllä pystynyt kätkölle kiipeämään.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”