"oikeus" löytää ja logata kätkö

Yleistä keskustelua kätköilystä
ReiKaa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 07.06.2009 19:42

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja ReiKaa » La 13.10.2012 16:46

Kaksisutta kirjoitti: Ja jokainen meistä ei pysty sukeltamaan tai kiipeämään puuhun mutta jos on mukana hakemassa kätköä niin ilman muuta nimi vihkoon ja nettiin.
Piriformis kirjoitti: Itsekin silloin tällöin kätköilen porukassa (4 henkeä) ja joskus yksi kirjoittaa kaikkien nimet ihan vaan siksi ettei viitsitä purkkia kierrättää ringissä kun kerran se yksikin ne nimet osaa sinne kirjoittaa. Mun mielestä raja menee siinä että olet jollain tavalla mukana purkin hakemisessa - vaikka sitten henkisenä tukena apinalle ;) Eli näet purkin, ehkä kosket sitä, tiedät missä sen piilo on jne... Mulle ehkä tuo näkeminen ja piilopaikan tietäminen riittää siihen, että annan jonkun toisen kirjata nimeni sinne, kuitenkin siten että olen siis itse paikan päällä kun tämä tapahtuu :)
Ja tuohon esimerkin puukätköön (edit: eihän siinä mainittukaan puuta.. no joku kiipeilyjuttu kuitenkin..), itse omistajana hyväksyisin senkin, että yksi kiipeää, kirjoittaa nimet ja tulee alas, ei tarvitse ylös alas kiipeillä useampaan kertaan. Muut voi odottaa alhaalla valmiina ottamaan koppi jos purkki tai apina putoaa :D
Kaksisutta kirjoitti: ... ja pidetään yllä hyvää henkeä.
Täsmälleen samaa mieltä!

Joskus tulee vaan huumorimielessä kysyttyä, että "kaikkiko kiipesitte", kun jotkut kertovat tai laittavat kuvia niistä porukalla haetuista kiipeilykätköistä. Ja vaikka kätköilijät ovat äärimmäisen huumorintajuista ja mutkatonta porukkaa, niin aina saattaa joukosta löytyä joku, joka ei jostain syystä hoksaa vitsiä vaan ottaa sen ilkeilyksi tai provosoimiseksi ja mielensä pahoittaa. Joten tulkoot nyt ihan julkisesti ilmoitetuksi, että ainakaan meikäläisen mielestä porukalla hakiessa ei tarvitse ihan jokaikisen porukan jäsenen sinne kuuseen kurkottaa eikä katajaan kapsahtaa - ellei välttämättä halua - ja silti voi hyvillä omilla tunnoilla kätkön löydetyksi lokata.

:D

squibbels
Viestit: 2
Liittynyt: Pe 01.10.2010 0:11

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja squibbels » Ma 15.10.2012 21:48

Arnyk kirjoitti:
Black_Island kirjoitti:
arisoft kirjoitti: Olin aiemmin aika lailla samaa mieltä kuin rtl, että mysteeri on hieman epäonnistunut, jos se pitää chekkeristä varmistaa. Pikku hiljaa olen tullut kuitenkin toisenlaisiin ajatuksiin.
Täältä suurensuuri peukutus chekkereille! Toinen nimeni on "laskuvirhe" ja kolmas "typotus" eli olisi oikeasti kiva, jos ne naatit voisi tarkistaa :D . Turhaa chekkeriä ei ole olemassakaan, vaikka ratkaisu olisikin päivänselvä. Jos taasen naatit eivät ole kovin tarkat, niin ainahan siihen voi lisätä säteen oikeaan ratkaisuun?

Olen itse typotuksen seurauksena päätynyt keskelle merta (tämän virheen tajusin attribuuteista) ja keskelle nokkospuskia shortseissa (en tajunnut...). Eli please niitä chekkereitä myteereihin ja jos ei tiedä, miten se lisätään, niin kysykää apua :) .
Totaalisesti samaa mieltä :)

Arnyk
Täältä myös ääni checkereiden puolesta sekä ylläolevista syistä että etenkin, koska kätkölle tulee tätä nykyä lähdettyä usein aika kärsimättömän 1-vuotiaan kanssa. Kivempi mennä, kun tietää, että suunta on ainakin oikea.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: "oikeus" käyttää chekkeriä

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ma 15.10.2012 23:43

Chekkerikoulukuntia on niinkuin kaksi. Puolesta ja vastaan. Sitten on vielä se välimuoto, jossa chekkeri laitetaan jälkeenpäin. Yhdellä tapaa ajatellen voisi olla hienoa jos chekkereitä ei sallittaisi. Kuvaukset olisi pakko laatia niin, että ratkaisun olisi oltava selkeä ja varma. Tätä puolta asiasta kannattavat ne, joiden mielestä chekkeriä ei pitäisi käyttää. Toiset taas ajattelevat että jos tekijä ei tee virhettä niin ainakin ratkaisija sen tekee, joten chekkeri joka tapauksessa on järkevää. Kun ei oikeat naatit aina mene oikein edes chekkeriin niin miten ne menisi gepsiinkään? Olen kokeillut kaikkia tapoja. Chekkerin lisäämisestä en ole koskaan saanut yhtään valitusta. Liekö joku muu saanut?

Avatar
porari
Viestit: 358
Liittynyt: Su 02.08.2009 18:07

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja porari » La 03.11.2012 16:44

Voiko oman kätkön löytää? Eräässä hiljattain julkaistussa kätkössä kaksi kätköttäjää, jotka molemmat olivat tänään löytäneet sen!

Oma käsitykseni on, ettei omaa kätköä voi merkitä löydetyksi, kuin adoptoiduissa kätköissä, joista löytömerkintää ei tarvitse poistaa.

Löytyykö säännöistä asian tiimoilta jotakin, vai loggaanko omatkin purkit löydetyiksi? :wink:

Editoidaan selvennykseksi, en ole loggaamassa omia kätköjäni löydetyiksi.
Viimeksi muokannut porari, La 03.11.2012 18:52. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja arisoft » La 03.11.2012 16:59

porari kirjoitti:Löytyykö säännöistä asian tiimoilta jotakin, vai loggaanko omatkin purkit löydetyiksi? :wink:
Tässähän ei tarvita mitään sääntöjä. Esimerkiksi et voi laittaa arkistointiviestiä muille kuin omille kätköillesi. Systeemi siis selvästi tietää mitkä kätköt ovat omia ja mitkä eivät. Jos olisi tarpeen estää omien kätköjen löytäminen, niin systeemi osaisi kyllä jättää tuon vaihtoehdon pois. Adoptoitua kätköä ei pitäisi olla tarpeen löytää enää adoptoinnin jälkeen, joten se ei sovellu perusteeksi.

Itse olen merkinnyt muistokätkön löydetyksi vaikka olin sitä piilottamassa kun se ei ole omalla nimimerkillä. Olen myös löytänyt oman kätköni, kun toinen kätköilijä ilmoitti piilottaneensa sen eri paikkaan kuin missä se oli. Näistä jälkimmäinen on omasta mielestäni rehellisempi löytö kuin tuo muistokätkön loggaus, mutta yleensä ihmiset kai ajattelevat asian juuri päinvastoin.

Lopputulos: Tuskinpa ketään asia lopulta oikeasti kiinostaa kumminko päin teet. Kysehän ei ole kilpailusta ja jos se olisi kiellettyä niin sitä ei vain voisi tehdä.

Avatar
Kekkiss
Viestit: 220
Liittynyt: Ti 15.02.2011 22:26

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja Kekkiss » La 03.11.2012 18:18

Siinä mielessä tuo oman kätkön löydetyksi loggaaminen tuntuisi oikeututetulta, kun monasti niissä saa nähdä enemmän vaivaa. Ja pitäähän sille omallekin purkille paikka ja naatit löytää.
mutta... who cares...
¿uɐɐʞıʌɐʞ uıɐu ɐssɐʇ sɐʞuınʞ

Avatar
MooseM
Viestit: 215
Liittynyt: To 21.12.2006 17:15
Paikkakunta: Hattula,Kanta-Häme

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja MooseM » La 03.11.2012 22:09

Haksuhärvelin laboratoriossa oli aikoinaan lista superkätkijöistä ja superlöytäjistä :lol: :lol: :lol: :lol:

Harmi että nuo listaukset ovat ainakin toistaiseksi poissa käytöstä :cry: :cry: :cry:

gsea
Viestit: 127
Liittynyt: Ti 24.02.2009 19:51
Paikkakunta: Inkeroinen, Kouvola

Re: "oikeus" löytää ja logata oma kätkö

Viesti Kirjoittaja gsea » Su 04.11.2012 21:29

Ilman muutahan omat kätköt saa kuitata löytyneeksi, kuka nyt niin haluaa tehdä, kukas sitä nyt muka valvoisi! Kukapa nyt tuommoista selvää asiaa edes kyseenalaistaisi! Ei kait se nyt sen kummempi asia ole, kuin karrikoiden massaFTFn kahdentenatoista kuittaus ilman, että on hajuakaan purkin paikasta ja purkki käteen työnnetään. Mitään kummenpia sääntöjä ei vissiin ole käytännöstä?? Samatpa hyväkaverisäännöt kait pätevät, kuin periaatteessa massaFTF:ssä: "kaveri teki kätkön, olin vain mukana" ja päinvastoin. Muistanpa minäkin, niinkuin MooseM:kin, aikoinaan Haksusivuilla olleet listat Superkätkijöistä ja -löytäjistä. Miksiköhän listat aikoinaan tosiaan poistettiin??
Superlöytäjäksi ei ainakaan minusta taida olla: Meinasi eräs oma kätkö jäädä löytymättä, kun sitä huoltamaan menin....

Avatar
Helovirta
Viestit: 289
Liittynyt: Ti 03.08.2010 13:46
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja Helovirta » Su 04.11.2012 22:01

Kurkistelin hyvissä ajoin ensi kesän Rooman reissua varten paikallisia kätköjä, joita muuten ohimennen sanoen oli yllättävän vähän esim. Helsinkiin verrattuna. Mutta asiaan (tai hiukan sen vierestä).

Yksi kätköilijä oli ratkaissut eräällä kätköllä dnf-tilanteen siten, että oli tykötarpeistaan askarrellut paikan päällä uuden purkin ja siihen lokin, ja lyönyt sen tyhjänä kumisevaan piilopaikkaan (sivulla oli spoilerikuva) nimmarin kera.

Niin kätkön omistaja kuin seuraavat löytäjätkin antoivat kätköilijälle kiitoksensa, sitä jäin miettimään että kuinkakohan täällä meillä moiseen suhtauduttaisiin/suhtaudutaan?! Itse en lyhyen urani aikana ole vastaavaan törmännyt, mutta kuvittelisin (tämänkin keskustelun perusteella) että älämölöä syntyisi.

Ehkä kyseessä oli yksittäistapaus, ehkä se kertoi jotain Välimeren seudun leppoisasta kätköilykulttuurista?!
"...I shall be telling this with a sigh. Somewhere ages and ages hence: Two roads diverged in a wood, and I — I took the one less traveled by, and that has made all the difference." (Robert Frost, The Road Not Taken 1920).

juhanili
Viestit: 173
Liittynyt: To 02.07.2009 8:56

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja juhanili » Su 04.11.2012 22:56

Helovirta kirjoitti:Ehkä kyseessä oli yksittäistapaus, ehkä se kertoi jotain Välimeren seudun leppoisasta kätköilykulttuurista?!
Ei ole yksittäistapaus, kertoo kätköilykulttuurista maissa joissa ei ole niin aktiivista harrastajakuntaa, tätä on nähty monessakin maassa. Erityisesti maissa joissa ei ole juurikaan kätköilijöitä paikallisten keskuudessa vaan kätköt on turistien tai expattien tekemiä. Italiassa toki on omaakin kätköilijäpopulaatiota, mutta silti ei niitä aktiivisimpia maita.

Suomessahan tämmöisestä tulisi 95% tapauksissa älämölöä.

Samaan kulttuurieroon liittyvästä toiminnasta on keskusteltu täällä: http://www.geocache.fi/bulletin/viewtop ... f=6&t=3593

Nepps
Viestit: 41
Liittynyt: Ke 03.02.2010 21:16
Paikkakunta: oulu

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja Nepps » Su 04.11.2012 23:17

Joku britti oli logannut kätköni löydetyksi kun oli nähnyt sillan vieressä lumeen puoliksihautautuneen nuuskarasian ja ottanut siitä kuvan http://img.geocaching.com/cache/log/lar ... c457ff.png
Itse oikea kätkö oli sillan alla oleva regular-rasia.

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja Tervas » Ma 05.11.2012 9:05

Helovirta kirjoitti:Kurkistelin hyvissä ajoin ensi kesän Rooman reissua varten paikallisia kätköjä, joita muuten ohimennen sanoen oli yllättävän vähän esim. Helsinkiin verrattuna. Mutta asiaan (tai hiukan sen vierestä).

Yksi kätköilijä oli ratkaissut eräällä kätköllä dnf-tilanteen siten, että oli tykötarpeistaan askarrellut paikan päällä uuden purkin ja siihen lokin, ja lyönyt sen tyhjänä kumisevaan piilopaikkaan (sivulla oli spoilerikuva) nimmarin kera.

Niin kätkön omistaja kuin seuraavat löytäjätkin antoivat kätköilijälle kiitoksensa, sitä jäin miettimään että kuinkakohan täällä meillä moiseen suhtauduttaisiin/suhtaudutaan?! Itse en lyhyen urani aikana ole vastaavaan törmännyt, mutta kuvittelisin (tämänkin keskustelun perusteella) että älämölöä syntyisi.

Ehkä kyseessä oli yksittäistapaus, ehkä se kertoi jotain Välimeren seudun leppoisasta kätköilykulttuurista?!
Olen moiseen kerran syyllistynyt kun (loma)kätkö oli selkeästi jästitty, mutta kiitokset tuli:
GC2VJ8T
I took a liberty to place a new container. It is micro sized with a small sheet of paper and a pencil.
If this is not acceptable as a temporary cache, please do not hesitate to remove this log.
The cache was ripped on roughly the 20th of June. Thankfully user Tervas replaced the cachebox with a micro container. This will make the cache a bit harder to find, but will also prevent muggles from ripping it.
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

pardainis
Viestit: 81
Liittynyt: Pe 03.12.2010 22:19

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja pardainis » Ma 05.11.2012 17:29

Juu olen minäkin tälläiseen kätkön uudelleen synnytykseen syyllistynyt Istanbulissa kätköllä GC28A1B. Nopealla lukaisulla on nähtävästi minunkin jälkeen ainakin pari vienyt uuden purkin. Alla loggaukseni ja sen alla omistajan kiitokset. Joten tuskimpa mihinkään hirvittävään vääryyteen olen syyllistynyt.

pardainis

I fix it. Becase in Istanbul is not so many catces. Look picture attached. So now there is new pillbox, logbook, pencil and note about geocatcing. If catch guard go on the place he can change box for right one. I wait till train comes and went undet it. Sound is really incredible. Greetings from Finland.


soratte

Write note
pardainis! Kiitos!
I am glad you enjoyed the location :-)
regards!

Avatar
Helovirta
Viestit: 289
Liittynyt: Ti 03.08.2010 13:46
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja Helovirta » Ma 05.11.2012 21:27

pardainis kirjoitti:
soratte

Write note
pardainis! Kiitos!
I am glad you enjoyed the location :-)
regards!
Sinänsä hauska yhteensattuma, että viestissäni mainitsemani kätkön omistaja oli tämä samainen Soratte, joten kyse saattaa kuitenkin olla yksittäistapauksesta... :lol:
"...I shall be telling this with a sigh. Somewhere ages and ages hence: Two roads diverged in a wood, and I — I took the one less traveled by, and that has made all the difference." (Robert Frost, The Road Not Taken 1920).

juhhi
Viestit: 31
Liittynyt: Ma 02.08.2010 13:46

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja juhhi » Ti 06.11.2012 22:05


Avatar
MooseM
Viestit: 215
Liittynyt: To 21.12.2006 17:15
Paikkakunta: Hattula,Kanta-Häme

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja MooseM » Ke 07.11.2012 20:47

Joskus aikoinaan hyvää hyvyyttäni pistin kuntoon kätkön nimeltä Teponlinna.
Katsokaa piruuttaan lokit.Vieläkään en tiedä miksi se arkistoitiin (kalatunnuksen omaava tarkastaja voisi joskus tarinoida) ,mutta tuo remppaus toisten jemmoille oli samalla kertaa ensimmäinen ja viimeinen.

Avatar
Maitomies
Viestit: 645
Liittynyt: To 17.11.2011 21:13
Paikkakunta: Hattula
Viesti:

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja Maitomies » La 01.12.2012 14:17

 
Found it
Logi vihkossa yhteisellä nicillä NNN,mutta perustettiin nickille MMM oma.
 Found it
Uusintaloggaus ÖÖÖ -tiimistä eronneen Ö-jäsenen uudelle nimimerkille.
en oikein ymmärrä näitä. Mun mielestä menisi niin että Jos alkaa uudella nickillä kätköilemään niin aloittaisi sitten nollista. Omalle kohdalle ajatellen Minullakin ollut kätköillä muksuja mukana, mutta jos joskus alkavat omalla nickillä käydä niin aloittakoot sitten alusta.
Eikä tämä oikein sovi siihenkään sääntöön että "nimi logissa on löytö"

Tiedän tällä seudulla ainakin yhden tapauksen jossa poitsu kävin ensin jemmoilla vanhempiensa kanssa ja perustaessaan oman nickin aloitti alusta eikä logannut niitä jästinä käymiään kuten yllä. Mielstäni niin pitäisi ollakkin.
Vähän samaa sarjaa on se kun kätköillään tiiminä ja vain osa käy purkilla, mutta se sopii järkeeni paremmin jos tiimi tuon keskenään niin on sopinut.
Vaikka eipä tuo uudella nickillä uudelleen lokkailu minulta ole pois... kun en itse ole mitenkään tilastokateellinen, ja ihan omaksi ilokseni tätä hommailen ...
Mutta mielenkiinnosta, Mitäpä muut ovat mieltä näistä?
Onko uusi ilmiö vai onko vastaavaa ollut kätköilyn sivun?
Viimeksi muokannut Maitomies, La 01.12.2012 15:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Maitomies -
Onnellinen ihminen kulkee usein vakaasti polkua, jota tuhat onnetonta väittää vääräksi.
https://maitomies.wordpress.com
https://www.facebook.com/geo.maitomies

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja finnranger » La 01.12.2012 14:38

Maitomies kirjoitti: Mitäpä muut ovat mieltä näistä?
Järjetöntä se olisi käydä samoilla jo löydetyillä purkeilla uudestaan.

Entäpä jos vaihtaisi nimimerkkiä? Samoille purkeille uudestaanko?

Avatar
Maitomies
Viestit: 645
Liittynyt: To 17.11.2011 21:13
Paikkakunta: Hattula
Viesti:

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja Maitomies » La 01.12.2012 14:47

Voipa se olla niinkin ...

Mutta edelleen toi nimimerkin vaihto vähän eri asia kuin ihan uuden perustaminen :wink:

Eli siis jos on ollut mukana tiimin mukana niin sillon on ollut mukana tiimin mukana ja se löytö on siinä tiimin loggauksessa ja sitten kun kätköilee uudella omalla nickillä niin kätköilee sitten sillä siitä eteenpäin... Toki haasteiden ja muiden kanssa tuo sitten teettää lisää työtä, mutta onpa se uuden nickin perustaminen oma valinta sekin ...
Vähän sama jos joskus haahuillut jästinä jonkun mukana jemmoilla ja sitten kun aloittaa itse niin loggaa ajatuksella että kyllä mä sielläkin olin käymässä ...

Vaikka kait tuon Tosiaan itse tietää onko kyseisellä tupperilla käynyt vai ei ja onko sen loggaaminen jälestäpäin itselle OK vai ei ... :D :D ...

Edit:
Njoo, onpahan se aika hirtehistä jos tiiminä kätköillyt pariskunta eroaa niin tulee sitten siitäkin riitaa kummalla on oikeus yhdessä tehtyihin löytöihin kun laitetaan lusikat muutenkin jakoon ... :roll:
Ehkäpä sitä kannattaa alunperinkin pohtia perustaako henk koht nickin vai tiiminickin. Yllä olevasta lienee helposti pääteltävissä että olen henkilökohtaisten nickien kannalla ... :wink:
Vaikka mistäpä sitä etukäteen koskaan tietää miten polut yksilöitä kulettelevat.

Mutta juupa juu. Itsellekkin tosiaan tärkeämpää on se jemmojen etsiminen ja löytäminen, ja sen tuoma fiilis kuin tilastojen ja kirjausten tuijottelu ... Niin omille kuin muiden jemmoille :lol:
Notta tuskimpa omilta jemmoilta moisia rupeaisin poistamaankaan, varsinkin jos uudelleen loggaus olisi perusteltua. Toisaalta en noita omien jemmojen logikirjojani muutenkaan kovin tuijottele, itseäänhän siinä käymätön found it loggaaja huijaa eikä minua. :lol: noiden earth kätköjeni loggauksia olen vähän tarkemmin seuraillut että tuleeko pyydettyihin kysymyksiin vastauksia ja onko edes yritetty selvittää kysyttyjä asioita...
Viimeksi muokannut Maitomies, La 01.12.2012 15:34. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
- Maitomies -
Onnellinen ihminen kulkee usein vakaasti polkua, jota tuhat onnetonta väittää vääräksi.
https://maitomies.wordpress.com
https://www.facebook.com/geo.maitomies

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja finnranger » La 01.12.2012 15:01

Maitomies kirjoitti:Mutta edelleen toi nimimerkin vaihto vähän eri asia kuin ihan uuden perustaminen
Jos kahden hengen tiimi jakautuu kahtia ja molemmat jatkavat omilla nimimerkeillään niin kumpikin aloittaa nollasta?

Entä jos toinen pitää sen tiiminimimerkin ja toinen tekee uuden nimmerkin niin sitten toinen jatkaa ja toinen aloittaa nollasta? Ja tapellaan siitä kumpi saa pitää sen tiiminimimerkin?

Minusta jos purkin on löytänyt niin sen on löytänyt. Elämykset on koettu. Jos joku kätkön omistaja haluaa nipottaa siitä nimmarista senkin jälkeen kun on selittänyt mistä on kyse niin sellaisella kätköllä voi halutessaan käydä uudestaan.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”