Reviewer nootin sinuttelu/teitittely

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
stebu
Viestit: 612
Liittynyt: Pe 02.11.2007 0:25
Paikkakunta: Vantaa

Reviewer nootin sinuttelu/teitittely

Viesti Kirjoittaja stebu » La 26.11.2011 10:51

Voitko tarkastuttaa oheisen nootin kielitoimistossa? Mikäli kätkötarkastaja ei sitä tee, ilmoittakaa minulle tällä palstalla hyvä syy.
Toivotamme hyvää ja rauhallista pikkujoulua teille!

"Pyydän sinua kätkön omistajana päättämään mitä aiot jatkossa tehdä tälle kätkölle. Toivomme, että laitatte kätkön pikaisesti kuntoon ja etsittäväksi, tai jos ette aio enää palauttaa sitä, arkistoimaan kätkön. Se olisi kohteliasta muita kätköilijöitä kohtaan ja vapauttaa samalla kätköpaikan uuden kätkön tekijälle. Toki voit myös harkita kätkön antamista adoptoitavaksi.

Jos kätkö on palaamassa takaisin, kirjoita kätkösivulle viesti, jossa kerrotte, että kätkö palaa takaisin. Lähettäkää myös minulle sama viesti sähköpostitse.

Jos kätkön omistaja ei 1 kk kuluessa reagoi tähän huoltopatisteluun yllä esitetyillä tavoilla, katsotaan kätkö omistajansa hylkäämäksi ja se arkistoidaan."

Minusta luontevin asu olisi se, että omistaja = sinä ja tarkastaja = minä

Edit: Ei siis ollut tarkoitus mitenkään pottuilla, ehkä tämä yrittämäni sarkasmi ei ole parasta osaamistani?
Mutta minusta tämä nootti olisi parempi seuraavassa muodossa:

Pyydän sinua kätkön omistajana päättämään mitä aiot jatkossa tehdä tälle kätkölle. Toivon, että laitat kätkön pikaisesti kuntoon ja etsittäväksi, tai jos et aio enää palauttaa sitä, arkistoimaan kätkön. Se olisi kohteliasta muita kätköilijöitä kohtaan ja vapauttaa samalla kätköpaikan uuden kätkön tekijälle. Toki voit myös harkita kätkön antamista adoptoitavaksi.

Jos kätkö on palaamassa takaisin, kirjoita kätkösivulle viesti, jossa kerrot, että kätkö palaa takaisin. Lähetä myös minulle sama viesti sähköpostitse.

Jos kätkön omistaja ei 1 kk kuluessa reagoi tähän huoltopatisteluun yllä esitetyillä tavoilla, katsotaan kätkö omistajansa hylkäämäksi ja se arkistoidaan.

Kätköilyterveisin
Viimeksi muokannut stebu, La 26.11.2011 11:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-stebu

Avatar
porari
Viestit: 358
Liittynyt: Su 02.08.2009 18:07

Re: Reviewer nootin sinuttelu/teitittely

Viesti Kirjoittaja porari » La 26.11.2011 11:00

Suosittelen sinuttelua. :)

Avatar
Helovirta
Viestit: 289
Liittynyt: Ti 03.08.2010 13:46
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Reviewer nootin sinuttelu/teitittely

Viesti Kirjoittaja Helovirta » La 26.11.2011 11:31

Ehkä tuo tarkastajan "toivomme" on nk. pluralis majesteticum :D
"...I shall be telling this with a sigh. Somewhere ages and ages hence: Two roads diverged in a wood, and I — I took the one less traveled by, and that has made all the difference." (Robert Frost, The Road Not Taken 1920).

manny&lupe
Viestit: 20
Liittynyt: La 25.06.2011 22:53

Re: Reviewer nootin sinuttelu/teitittely

Viesti Kirjoittaja manny&lupe » La 26.11.2011 11:56

No itseäni ei moinen haittaa, mutta eikös se normaalin ( vanhan ) etikettisäännön mukaan mene niin että, teititellään ennen kuin vanhempi keskustelukumppani suostuu sinukauppoihin, tms :)
Korjatkaa mikäli olen väärässä :)

Saapihan sitä reviewerin noottiin pistää toivomuksen miten haluaa palautteen saavan, vaikka vanhalla stadin slangilla ;) ( eri asia toteutuuko toivomus )

Avatar
FGR3
Viestit: 25
Liittynyt: La 05.06.2010 15:42

Re: Reviewer nootin sinuttelu/teitittely

Viesti Kirjoittaja FGR3 » La 26.11.2011 12:13

Aika paljon käytämme vakioviestejä toistuvissa tilanteissa. Jokainen on kuitenkin niitä sovittanut oman kielensä mukaisiksi.

Minä olen käyttänyt tällaista huoltopyyntöä:
Terveiset Geocaching.com'ista!

Kätkö on ilmeisesti tuhoutunut noin puoli vuotta sitten. Pyydän sinua jemman omistajana joko laittamaan sen kuntoon tai arkistoimaan kätkön. Tämä olisi kohteliasta muita kätköilijöitä kohtaan ja vapauttaa samalla kätköpaikan mahdolliselle uudelle purkille. Toki voit myös harkita kätkön antamista adoptoitavaksi.

Kirjoita kätkösivulle viesti mitä aiot tehdä ja lähetä tieto myös minulle sähköpostitse.

On hienoa että olet aikanaan tehnyt tämän kätkön, mutta nyt on aika päättää mitä sille tehdään jatkossa.
En ole tarkistuttanut tekstiä Kielitoimistossa. Viestiä tietenkin muokataan aina tilanteeseen sopivaksi. Minusta sinuttelu sopii saman yhteisön jäsenten kesken vaikka harvan kanssa olen sinunkaupat tehnyt.

Pyrkimyksemme on viesteissämme olla asiallisia ja tasapuolisia, mieluummin neuvoa ja ohjata kuin moittia ja komentaa. Kyllä tämä keskustelu on ihan asiallista ja tarpeellista palautetta.
FGR3
Finnish Geocache Reviewer III

Avatar
porari
Viestit: 358
Liittynyt: Su 02.08.2009 18:07

Re: Reviewer nootin sinuttelu/teitittely

Viesti Kirjoittaja porari » La 26.11.2011 12:56

FGR3 kirjoitti: Pyrkimyksemme on viesteissämme olla asiallisia ja tasapuolisia, mieluummin neuvoa ja ohjata kuin moittia ja komentaa. Kyllä tämä keskustelu on ihan asiallista ja tarpeellista palautetta.
Hieno kommentti.Nimenomaan näin! Keskustelupalstoilla turhan usein vedetään herneitä nenään.

Avatar
FireFox-71
Viestit: 239
Liittynyt: Su 10.10.2010 19:20
Paikkakunta: Virrat

Re: Reviewer nootin sinuttelu/teitittely

Viesti Kirjoittaja FireFox-71 » La 26.11.2011 16:08

Oman erikoisenkin ajatuksenjuoksun mukaan lause...

Pyydän sinua kätkön omistajana päättämään....
->tuosta saa halutessa käsityksen, että tarkastaja pyytää kätkön omistajana jotain :)

mielestäni olisi hyvä sitten olla.
Pyydän sinua, kätkön omistaja, päättämään...
->menikö lie kieliopillisesti ja pikkulleen oikein?
Se ettet tiedä, ei tarkoita ettei voisi olla.

______________________Kettu Kuittaa

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Reviewer nootin sinuttelu/teitittely

Viesti Kirjoittaja arisoft » La 26.11.2011 17:13

FireFox-71 kirjoitti:Pyydän sinua kätkön omistajana päättämään....
->tuosta saa halutessa käsityksen, että tarkastaja pyytää kätkön omistajana jotain :)
Tarkoitatko että luet tuon lauseen ikäänkuin se olisi kirjoitettu näin: Pyydän kätkön omistajana sinua päättämään....

Voisihan sen laittaa tietysti selvemmin: Pyydän sinua kätkön omistajaa päättämään....

Mutta en minä tuota alkuperäistä lukisi niin, että tarkastaja itseää kätkön omistajaksi tituleeraa.

Pitäisiköhän tehdä aiheesta mysteeri :lol: :lol: :lol:

Avatar
sikajack
Viestit: 248
Liittynyt: La 23.12.2006 15:44
Paikkakunta: Turku

Re: Reviewer nootin sinuttelu/teitittely

Viesti Kirjoittaja sikajack » La 26.11.2011 17:40

stebu kirjoitti:Voitko tarkastuttaa oheisen nootin kielitoimistossa? Mikäli kätkötarkastaja ei sitä tee, ilmoittakaa minulle tällä palstalla hyvä syy.
Toivotamme hyvää ja rauhallista pikkujoulua teille!
Muistithan kysyä kätkötarkastajan luvan tämän viestin julkistamiseen? Myös sähköisten viestien tekijänoikeus on niiden kirjoittajalla.

Itse asiaan en ota muuta kantaa kuin että onhan tuossa kielellisesti korjattavaa mutta viesti on silti ymmärrettävä. What's the point ellei avoin v****ilu kätkötarkastajalle ja sellaiseen en oikein näe aihetta.
//geonovice sikajack

Avatar
stebu
Viestit: 612
Liittynyt: Pe 02.11.2007 0:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Reviewer nootin sinuttelu/teitittely

Viesti Kirjoittaja stebu » La 26.11.2011 18:05

sikajack kirjoitti:
stebu kirjoitti:Voitko tarkastuttaa oheisen nootin kielitoimistossa? Mikäli kätkötarkastaja ei sitä tee, ilmoittakaa minulle tällä palstalla hyvä syy.
Toivotamme hyvää ja rauhallista pikkujoulua teille!
Muistithan kysyä kätkötarkastajan luvan tämän viestin julkistamiseen? Myös sähköisten viestien tekijänoikeus on niiden kirjoittajalla.

Itse asiaan en ota muuta kantaa kuin että onhan tuossa kielellisesti korjattavaa mutta viesti on silti ymmärrettävä. What's the point ellei avoin v****ilu kätkötarkastajalle ja sellaiseen en oikein näe aihetta.
Joo, kuten jo totesin (editissäni), tuo lainaus yritti ontuvasti tavoitella tarkastajanootin minä-sinä-sekamelskaa. Tarkoituksena ei ollut v*****ilu lainkaan, eikä varsinkaan henk.kohtaisesti. Kuvittelin (väärin), että tämä on kaikkien Suomen tarkastajien käyttämä vakiofraasi.

Olen pahoillani aiheuttamastani mielipahasta!
Yritän kovasti pitää hitaan ajatuksenjuoksuni nopeitten sormieni edellä, mutten aina ehdi.
-stebu

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Reviewer nootin sinuttelu/teitittely

Viesti Kirjoittaja Seq » La 26.11.2011 18:30

sikajack kirjoitti:Muistithan kysyä kätkötarkastajan luvan tämän viestin julkistamiseen? Myös sähköisten viestien tekijänoikeus on niiden kirjoittajalla.
Ja höpsis. Tuossa ei teoskynnys ylity, eikä sisällä salassapidettäviä tietoja lähettäjästä.

http://oikeusjakohtuus.blogspot.com/200 ... aista.html

Myöskin voisi olettaa, että tarkastajat, jotka edustavat GS:ä kirjoittavat sellaista tekstiä, joka ei loukkaa vastaanottajaa...

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Reviewer nootin sinuttelu/teitittely

Viesti Kirjoittaja arisoft » La 26.11.2011 19:16

sikajack kirjoitti:What's the point ellei avoin v****ilu kätkötarkastajalle ja sellaiseen en oikein näe aihetta.
Pitääkö aina olla pointti? Joskus joistain kätkökuvauksistakaan ei ole saanut ihan kunnolla selvää mitä niissä on haluttu sanoa kun on kirjoitus- ja kielivirheitä. En silti ole nähnyt koskaan niistä logeissa juuri kirjoitetun vaikka ehkä tekijää saattaisi kiinnostaa korjatakin jokin olennainen kirjoitusvirhe. Itse ainakin korjaisin tekstiä, jos joku huomaisi siitä virheen ja ilmoittaisi. Ehkä kätkötarkastajiakin on hymyilyttänyt :D joitain kätköjä julkaistessa, mutta tarkastukseenhan ei kuulu oikoluku. Voisi muuten kuulua :!: ainakin vapaaehtoisesti.

Lähiaikoinan huvittavimpia on olleet Googlella käännetyt englanninkieliset kuvaukset, joissa kone on kääntänyt tekstin lähes käsittämättömäksi sotkuksi. Mutta se ei toki ole tekijän vika mutta kehtaisiko siitä silti mainita logissa? :wink:

Black_Island
Viestit: 294
Liittynyt: Ma 22.12.2008 18:18

Re: Reviewer nootin sinuttelu/teitittely

Viesti Kirjoittaja Black_Island » La 26.11.2011 20:00

Kätkökuvausten kirjoitusvirheisiin liittyen...

Minä ainakin olin kovin kiitollinen, kun kieltäni on korjattu lähettämällä privaviestiä aiheesta. Ei ole kivaa lukea kuvauksia, joissa on kirjoitusvirheitä, joten mielelläni otan palautetta vastaan, jos aihetta ilmenee :) . Varsinkin ruotsin kielellä noita virheitä on tullut.

hatumoinen
Viestit: 6
Liittynyt: Su 13.11.2011 15:36

Re: Reviewer nootin sinuttelu/teitittely

Viesti Kirjoittaja hatumoinen » Ma 28.11.2011 15:09

http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... 5be6237c2d

Eikö tämäkin ole vähän hölmöä (en tiedä liittyykö aiheeseen)(siis tuossa alempana gc:n kommenttia(en tiedä tuleeko viesti automaattisesti)) :D :D :D

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Reviewer nootin sinuttelu/teitittely

Viesti Kirjoittaja Seq » Ma 28.11.2011 15:26

hatumoinen kirjoitti:http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... 5be6237c2d

Eikö tämäkin ole vähän hölmöä (en tiedä liittyykö aiheeseen)(siis tuossa alempana gc:n kommenttia(en tiedä tuleeko viesti automaattisesti)) :D :D :D
Totta. Puolitoista vuotta hyllyllä, eikä tarkastaja ole vieläkään arkistoinut...

JyNu
Viestit: 283
Liittynyt: Ke 25.08.2010 21:55

Re: Reviewer nootin sinuttelu/teitittely

Viesti Kirjoittaja JyNu » Ma 28.11.2011 16:27

Seq kirjoitti:
hatumoinen kirjoitti:http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... 5be6237c2d

Eikö tämäkin ole vähän hölmöä (en tiedä liittyykö aiheeseen)(siis tuossa alempana gc:n kommenttia(en tiedä tuleeko viesti automaattisesti)) :D :D :D
Totta. Puolitoista vuotta hyllyllä, eikä tarkastaja ole vieläkään arkistoinut...
Tähänhän on kätkön omistaja reagoinut heti samana päivänä, kun kätköntarkastaja on laittanut tuon noten. Veikkaan, että omistaja on laittanut suoraan viestiä tarkastajalle ja selittänyt, miksi kätkö on ollut niin kauan hyllyllä. Hieno mysteeri, joten toivottavasti se palaa takaisin etsittäväksi niin pian kuin suinkin mahdollista.

oggee
Viestit: 36
Liittynyt: Su 31.07.2011 14:24

Re: Reviewer nootin sinuttelu/teitittely

Viesti Kirjoittaja oggee » Ma 28.11.2011 16:32

Seq kirjoitti:
hatumoinen kirjoitti:http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... 5be6237c2d

Eikö tämäkin ole vähän hölmöä (en tiedä liittyykö aiheeseen)(siis tuossa alempana gc:n kommenttia(en tiedä tuleeko viesti automaattisesti)) :D :D :D
Totta. Puolitoista vuotta hyllyllä, eikä tarkastaja ole vieläkään arkistoinut...
Niin, sitä torityömaata on tosiaan hieman vaikea nopeuttaa ja kätkön piilotuspaikan kohdalla on 10 metriä syvä monttu...

FGR4
Viestit: 12
Liittynyt: To 18.06.2009 22:48

Re: Reviewer nootin sinuttelu/teitittely

Viesti Kirjoittaja FGR4 » Ma 28.11.2011 17:32

JyNu kirjoitti:Veikkaan, että omistaja on laittanut suoraan viestiä tarkastajalle ja selittänyt, miksi kätkö on ollut niin kauan hyllyllä.
Ei lainkaan hullumpi veikkaus. Ja osui vieläpä oikeaan.

-- FGR4

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”