Valitukset koordinaateista yms.

Yleistä keskustelua kätköilystä
lskukkonen
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 04.01.2008 21:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Valitukset koordinaateista yms.

Viesti Kirjoittaja lskukkonen » Pe 04.01.2008 22:13

Halusin avata tämän ketjun, koska asia on mietityttänyt jo pitemmän aikaa. Olemme harrastaneet kätköilyä kohta noin vuoden verran, ja tämä on kyllä tosi antoisa harrastus!! Mutta myös negatiivisia asioita on tullut vastaan, tämähän on sinänsä ihan luonnollista. Mutta se erityisesti mietityttää, tarvitseeko kätkölogeissa mennä henkilökohtaiseen haukkumiseen, vaikka haukkuja ajattelisikin olevansa ehdottoman oikeassa. Erityisesti tämä kysymys koordinaateista. Esimerkiksi tänä iltana kävin huoltamassa erästä kätköämme, jossa "kätköntekijän koordinaatit näyttivät minne näyttivät" tai "pahasti pielessä" jne. Tosin paljon pahempaakin on tullut vastaan. No, käväisin kätköllä ja gepsimme (eTrex) näytti kolmisen metriä sivuun! Ja edellisen kerran kun yhtä toista kätköä tarkastelin, niin gepsi näytti metrin päähän, vaikka tämäkin piti olla "päin seiniä". Onko näin, ettei tässä hommassa ihan tavallisella eTrexillä enää pärjää, vaan pitää ostaa kalliimmat vehkeet? Ei siinä meidän gepsissä mitään vikaa ole, tarkastihan sillä on päässyt useimmille kätköille. Ei kai tästä ole tulossa välineurheilua, jossa purkin pätäsi sijaita täsmälleen gepsin nollapisteessä?!!

solveigs
Viestit: 34
Liittynyt: Su 14.10.2007 13:27
Paikkakunta: Espoo

Re: Valitukset koordinaateista yms.

Viesti Kirjoittaja solveigs » Pe 04.01.2008 22:28

hmm, samaa olen minäkin miettinyt. Tämähän on "hauska leikki" :wink: , jos on vakuuttunut siitä että koordinaatit ovat pahasti pielessä, niin voihan sen kertoa suoraan piilottajalle mollaamatta ketään.

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Valitukset koordinaateista yms.

Viesti Kirjoittaja Geovius » Pe 04.01.2008 23:26

No näistä kommenteista ei kannata välittää, vaan kannattaa jättää ne huomiotta. Tiedän niiden ottavan päähän sillä on niitä omallekin kohdalle osunut mutta ei niistä kannata ainakaa provosoitua. Joukkoon mahtuu aina ¤%&"%& jotka luulevat olevansa oikeassa mutta eivät ilmeisesti tunne edes gps tekniikan perusteita. Ja kuten sanottu asiallisten kommenttien perusteella on muutenkin mukavampi tehdä tarkistuksia mahdollisten virheiden varalta.

Avatar
Vilosparta
Viestit: 191
Liittynyt: Ma 19.02.2007 11:49
Paikkakunta: Hyvinkää / Tartto Viro

Re: Valitukset koordinaateista yms.

Viesti Kirjoittaja Vilosparta » Pe 04.01.2008 23:33

Todellakin kyseessä pitäisi olla hauska leikki, joskin koordinaattienkin pitäisi olla suht'koht kohdallaan. Tällaisin "kotikonstein" ei oikein pääse tuota 3-4 metriä tarkempaan tulokseen, vaikka kuinka laskee keskiarvoja ja mittailee ja onko sillä edes väliä kun kätkön etsijä hakee tavallaan yhtä pistettä joka voi eri syistä olla useita metrejä metsässä oikeasta. Eli jatkakaamme hymyssä suin ja hyväntahtoisesti hampaita kiristellen tätä hassua harrastustamme. Kun katselin "lskukkosen" kätköjen logeja niin kyllähän ne lähestulkoon kaikki olivat erittäin positiivisia eli joistain "herneen venttiiliinsä"-vetäneistä ei kyllä kannata välittää, varsinkin kun tietää tehneensä kätkökuvauksen huolella. :lol:
"Päivittäin googlaan KeithRichardsin ja jos hän elää minullakin menee hyvin (Antony Bourdain)"

Avatar
-Aapeli-
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 17.12.2007 22:53
Paikkakunta: Kuopio

Re: Valitukset koordinaateista yms.

Viesti Kirjoittaja -Aapeli- » Pe 04.01.2008 23:39

No entäpä tapauksessa että havaitsee koordinaattien olevan (sanotaan nyt yli 10m) pielessä, loggaatteko kätkön tarkemmilla koordinaateilla vai onko tyytyminen hymähtämiseen? Itse muinoin laitoin tarkemmat koordinaatit loggaukseen, mutta jälkikäteen aloin miettiä josko muidenkin pitäisi antaa kokea etsimisen riemua/tuskaa?
-Aapeli-

mikkeri
Viestit: 120
Liittynyt: Ke 07.03.2007 4:04
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Valitukset koordinaateista yms.

Viesti Kirjoittaja mikkeri » Pe 04.01.2008 23:46

lskukkonen kirjoitti: Mutta se erityisesti mietityttää, tarvitseeko kätkölogeissa mennä henkilökohtaiseen haukkumiseen, vaikka haukkuja ajattelisikin olevansa ehdottoman oikeassa.
vs on stadin suurin pelle t. lskukkonen. vai miten se meni.
no noista koordinaateista kuitenkin. ite en jaksa välittää jos ei ookaan ihan kohallaan. ei oo varmaan yhtään niin pielessä olevia koordinaatteja tullu, että oisin korjausehotuksen laittanu. yleensä vaisto (eli tuuri :D ) ohjaa sinne purkille. välillä taas ihan harmittaa jos gps ohjaa suoraan purkille niin ettei tarvi yhtään tonkia. tietty paikasta riippuen heitot joko häiritsevät, tai sitten eivät.kymmenien metrien heitot tekevät koluttavasta alueesta vähän turhan ison.

pvihavai
Viestit: 14
Liittynyt: Pe 16.03.2007 19:25
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Valitukset koordinaateista yms.

Viesti Kirjoittaja pvihavai » Pe 04.01.2008 23:49

Vähän vaikea sanoa. Kyllähän se veetuttaa jos etsit tunnin tai enemmän nollapisteestä jota gepsi näyttää ja lopulta kätkö löytyy 15 metriä muualta. Yleensä noissa tapauksissa olen (ensin manattuani kätkön tekijän alimpaan ties minne :-), kirjoittanut loggauksessa koordinaatit jotka itse sain tai vaihtoehtoisesti kirjoittanut että "koordinaatit näyttivät niin-ja-niin paljon sivuun".

Harrastuksen ideanahan on etsiä purkkeja koordinaattien ilmoittamasta paikasta. Muutaman metrin heitot nyt ymmärtää, ei se tarkkuus aina niin täydellinen ole.

- Pekka

lskukkonen
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 04.01.2008 21:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Valitukset koordinaateista yms.

Viesti Kirjoittaja lskukkonen » Pe 04.01.2008 23:51

Selvennän tässä vielä että kyllä mielestämme rakentavaa palautetta saa ja pitääkin antaa, eihän laji muuten kehity eteenpäin! :) Emme siis ajattele että kaiken täytyy olla kehumista :wink: Kukaan kätköilijä ei varmaan tykkää hyökkäävästä/asiattomasta sävystä loggauksissa.

Tuosta koordinaattien tarkentamisesta kätköjä etsiessä. Me olemme yleensä tyytyneet hymähtämään (ja syyttäneet keltaista ystäväämme epätarkkuudesta). Emme ole siis lähteneet oikomaan koordinaatteja. Toki itse kätkön tekijänä silloin olen valmis muuttamaan koordinaatteja, jos ne ovat _paljon_ pielessä, ja moni loggaaja on samaa mieltä. Aika usein se epätarkkuus löytyy kuitenkin omasta laitteesta/yllä olevista sähkölinjoista/signaalia heikentävästä puustosta etc.

lskukkonen
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 04.01.2008 21:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Valitukset koordinaateista yms.

Viesti Kirjoittaja lskukkonen » Pe 04.01.2008 23:54

mikkeri kirjoitti:
lskukkonen kirjoitti: Mutta se erityisesti mietityttää, tarvitseeko kätkölogeissa mennä henkilökohtaiseen haukkumiseen, vaikka haukkuja ajattelisikin olevansa ehdottoman oikeassa.
vs on stadin suurin pelle t. lskukkonen. vai miten se meni.
:oops: :oops:
Tämä livahti näppäimistöltä täydellä tunteella.. Se on jo poistettu heti seuraavana päivänä. Eipä ne ensimmäiset kommentitkaan olleet kovin paljon fiksumpia, se täytyy sanoa :D
Viimeksi muokannut lskukkonen, La 05.01.2008 0:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

pompaa
Viestit: 50
Liittynyt: Ma 26.03.2007 23:11
Paikkakunta: Nurmes

Re: Valitukset koordinaateista yms.

Viesti Kirjoittaja pompaa » La 05.01.2008 0:05

Jos kätkön asettaja mittaa koordinaatit 5 m pieleen ja sitten tulee kätköilijä
etsimään sitä ja hänen gepsi heittää 5 m taas, niin kätkö voi löytyä 10 m päästä tai sitten ne natsaavat just kohilleen. Ei pienistä (alle 10 m) kannata vielä kommentoida mitään, ei nämä laitteet nyt niin tarkkoja ole, että voi sanoa omia mittauksiaan oikeiksi.

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Valitukset koordinaateista yms.

Viesti Kirjoittaja haksu10 » La 05.01.2008 0:16

Periaattessahan kätkö hyvä olisi olla nollapisteessä mutta kieltämättä on monia tekijöitä jotka vaikuttavat siihen missä kätkö nollapisteeseen nähden on, kuten laite millä koordinaatteja mitataan, mahdolliset häiriötä aiheuttavat maastoesteet ja rakenteet sekä niiden erilainen vaikutus eri merkkisiin laitteisiin, mittaustekniikka jne.

Itselläni on yksi kätkö joka on alusta asti aiheuttanut ongelmia, oma laitteeni, tarkastusmittaukset ja karttatarkastus kertoo koordinaattien olevan oikein mutta siitä huolimatta moni on kertonut 15 metrin heitosta. Syynä voi olla sekin että koordinaatteja mitatessani olen pitkään paikalla, teen tarkastuslähestymisiä ja mittaan uudelleen ja uudelleen... nopeasti paikan päälle kätköä etsimään mennessä voi gepsi ollakin hitaasti tarkan paikan määrittävä, kyseisessä paikassa nimittäin ensimmäinen tulos on aivan väärä ja pidemmän aikaa mitatessa nollapiste siirtyy ja siirtyy kunnes lopulta osuu kohdalle.

Tämän kätkön osalta olen tyytynyt lopulta tarkkaan vihjeeseen ja mainintaan kätkölistauksessa ongelmista koska kaikin tavoin varmistettunakin koordinaatit ovat oikein. Yleisesti ottaen kuitenkin jos useampi mainitsee heittävistä koordinaateista voi siinä myös olla perää.

Mietin pitkään puhunko yhdestä ketjun aloittajan kätköstä näin julkisesti vai laitanko yksityisviestiä. Lopulta päätin nostaa tämän kätkön mukaan keskusteluun jos vaikka mietteistä olisi apua muille kätköjen piilottajille. En halua pahoittaa ketjun aloittajan mieltä enkä missään nimessä aloittaa myöskään väittelyä asiasta enkä esittää että mielipiteeni olisi oikea.

Mutta kyseessä on kätkö Aqua, jonka loggauksessa myös minä olen maininnut koordinaattien heitosta. Kätkön sijantipaikkahan on gps-toimivuudeltaan hankala mutta kätköä (ja gepsiä ;) etsiessä paikan päällä tuli viivyttyä kahden gepsin voimin sen verran kauan että lukemat ehtivät tarkentua. Samoin heittomaininnan perustin karttanäkymään paikan päällä gepsin kartalta (vastaava kuva MapSourcesta) joka sijoittaa myös kätkön väärälle puolelle vesiputousta.

Samasta kätköstä myös monet muut ovat raportoineet koordinaattien vievän väärälle puolelle, joten mieleen tulee voisiko kätkön sijainti olla sellainen että tietyillä laitteilla ja/tai lähestymisvaiheilla nollapiste näyttäisi sijoittavan siihen mihin kätkön koordinaatit on asetettu ja pidemmän ajan kuluessa sitten nollapisteen ryömintää esiintyy.

Tällä paikalla kuitenkin rata mahdollistaa nollapisteen tarkastusta (vaikkakin sähköradoilla on taipumusta myös aiheuttaa häiriöitä ainakin oman kokemukseni mukaan; tätä ei liene tieteellisesti todistettu), eli kävelemällä radan vartta edestakaisin ja katsomalla mihin nuoli kääntyy voi koittaa tarkastaa voisiko olla virhettä koordinaateissa. Samoin lähestyminen muista suunnista ja nuolinäytön seuranta voi antaa vihiä onko koordinaatit väärin (eli koittaa etsiä omaa kätköä sen sijaan että menee paikalle ja katsoo mitä gepsi näyttää).

Tosin on mahdollista että olen väärässä koordinaattien heittoepäilyssä, ja mahdollisesti tarkastukset on tehty edellämainituilla tavoilla. Jos näin on voi kyseessä olla myös paikka missä gepsien toimivuus yksinkertaisesti on niin heikko ettei absoluuttista totuutta ole mahdollista selvittää koska sitä ei ole olemassa.

Niin, ja itse alkuperäiseen viestiin viitaten: mielestäni toki negatiivinen palaute on tärkeää, myös välillä hyvinkin kirpeät kommentit (joita itsekin joskus harmistuneena on kirjoittanut ehkä liiankin vahvoina) mutta henkilökohtaisuuksiin tai kätkön tekijään kohdistuviin yleisiin kommentteihin ei liene tarvetta (mietin kovasti etten vain itse ole moisiin ikinä syyllistynyt... jos olen, pahoitteluni...)

No, mieleen toki tulee että olen joskus omaan kätköön kohdistuneen (mielestäni aiheettoman) kritiikin perusteella logannut kyseisen palautteen antaneen kätköilijän kätköllä käydessäni myös negatiiviseen sävyyn koska annettu palaute on ollut mielessäni ja sen perusteella olen sitten ollut liikkeellä kätköllä mahdollisimman negatiivisessa mielessä ja puuttuen kaikkeen mahdolliseen.

Hmm, täytyisi ehkä tyytyä hillitsemään omakin luontoni... ja toisinaan myös loggaamaan vain TNLN jos mielipiteeni on niin vahva että voi pahoittaa kätkön piilottaneen mieltä. Aina vain tulee lopulta sitten purkauduttua lokiin :(
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

lskukkonen
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 04.01.2008 21:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Valitukset koordinaateista yms.

Viesti Kirjoittaja lskukkonen » La 05.01.2008 0:34

Kiitos haksu hyvistä vinkeistä! Näitä kaikkia on (ikävä kyllä) kokeiltu tämän kätkön kohdalla, ja monesti. Meidän gepsimme ei vaan tämän tarkempia koordinaatteja anna.. Varsinkin alhaalta (tien varresta) lähestyttäessä gepsi näytti jossain vaiheessa aina suoraan kätkölle, sitten, aivan yhtäkkiä se heitti yhtäkkiä nuolen aivan muualle. Junanrata ei ole sähkörata, olemmekin epäilleet onko tässä suhteellisen suuressa ja massiivisessa kivisillassa jotain mystistä. Aqua on ongelmallinen kätkö, jopa niin ärsyttävä että olemme harkinneet sen hyllyttämistä toimimattomien koordinaattien vuoksi.

Emme ole missään vaiheessa ottaneet itseemme Aquan koordinaatteihin kohdistuvista huomatuksista, lähes kaikki ovat olleet asiallisia. Jossain vaiheessa vaan joihinkin kätköihin liittyneet asiattomat kommentit alkoivat ottaa liikaa aivoon..

Avatar
sparris
Viestit: 100
Liittynyt: Ti 02.01.2007 15:01
Paikkakunta: Vääksy

Re: Valitukset koordinaateista yms.

Viesti Kirjoittaja sparris » La 05.01.2008 4:56

Jokainen kätköilijä tietää millaista arpapeliä näiden halpisgepsien kanssa tuo sijainnin määrittäminen välillä on, joten virheitä tulee itse kullekin. Itse olen ottanut tavaksi mittailla kätkön koordinaatteja jos hakuprosessin aikana on näyttänyt siltä, että nollapiste on jossain muualla kuin purkin päällä. Muutaman minuutin keskiarvotuksen jälkeen (yleensä sen aikaa, mitä kestää kirjoittaa logikirjaan ja piilottaa kätkö uudelleen) katson onko tulos selkeästi sivussa annetuista koordinaateista ja jos on, niin yritän muistaa liittää koordinaatit loggaukseeni. Olen pitänyt sellaista reilun kymmenen metrin heittoa kynnyksenä. Itsekin olen joskus käyttänyt jonkun muun tällä tavalla ilmoittamia koordinaatteja ja löytänyt niiden avulla kätkön, joten ajattelin palauttaa palveluksen. Eikä tämä toki ole mitään haukkumista mihinkään suuntaan, vaan havaitun faktan neutraalia toteamista.

Ja mitä tulee loggausten sävyyn, niin olen joskus ihmetellyt, että miksi ne pitää kirjoittaa niin epäkohteliaasti ja taas toisaalta kummeksunut joidenkin herkkänahkaisuutta, joka välillä johtaa ihme juupas-eipäs -väittelyihin notepostauksilla. Ehkä ammatti on tuonut tiettyä paksunahkaisuutta, mutta minä en ainakaan nyt jaksa hirveästi vetää herneitä nenään vaikka joku haukkuisi kätköni ihan pataluhaksi. Tärkeintä on, että itse on tyytyväinen kätköönsä sanokoon muut mitä huvittaa. Tietysti asialliseen kritiikkiin voi suhtautua asiallisesti ja katsoa olisiko jotain parannettavaa.

Hyvänä ohjeena tähänkin voisi olla se vanha johtamistaidon viisaus, että kiitokset ja kehut pitää antaa julkisesti ja haukut sitten kahden kesken. Vai mitä?

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Valitukset koordinaateista yms.

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » La 05.01.2008 7:52

Onpa vilkasta keskustelua! En meinannut ehtiä mukaan, vaikka olenkin täällä paljon äänessä...

Muutama huomio:

Minulla on eräs kätkö, Jollaksen rämeen luonnonsuojelualue, jonka koordinaateista on jatkuvasti huomauteltu. Olen tullut lukuisien kätköiljöiden kanssa siihen tulokseen, että tiheän oksiston takia gepsi "pyörittää", eikä tarkkoja koordinaatteja ole oikein mahdollista määrittää siten, että kaikkien laitteilla homma toimisi samalla tavalla.

Ratkaisu: lisäsin tuon heikon gps-kuuluvuuden kätkökuvaukseen ja nostin D-arvoa.

Toinen asia mitä tässä keskustelussa ei ole vielä tuotu esille on muutaman kätköilijän esimerkillinen toiminta silloin kun koordinaatit heittävät. Loggauksessa on muuten mahdollista "add a waypoint to your log". Sitä eivät monet vieläkään ole huomanneet. Jos koordinaatit ovat pahasti pielessä ja useampi kätköilijä ilmoittaa oman gepsinsä lukeman nollapisteessä, selviää melko helposti onko kyseessä systemaattinen virhe, tai jos kaikilla heittää eri suuntiin niin silloin syynä on todennäköisesti heikko signaali.

Näitä esimerkillisiä kätköilijöitä ovat mm. ExTechOp ja Ville Saari (joka tietääkseni käyttää Google Earthia ja jotain vieläkin sofistikoituneempaa softaa koordinaattien tarkkaan määritykseen)

Ja vielä noista "haukkumisloggauksista": meitä on moneen junaan, myös kätköiliköiden joukkoon mahtuu niitä pikkusieluja jotka saavat kicksejä muiden mollaamisesta. Jos kuitenkin 95% loggauksista on asiallisia ja rakentavia, kannattanee ottaa se 5% "mittausvirheenä" 8)
Onko muuten nimesi jo täällä?

Avatar
Anneli
Viestit: 7
Liittynyt: Su 25.03.2007 20:46

Re: Valitukset koordinaateista yms.

Viesti Kirjoittaja Anneli » La 05.01.2008 8:11

sparris kirjoitti: Ja mitä tulee loggausten sävyyn, niin olen joskus ihmetellyt, että miksi ne pitää kirjoittaa niin epäkohteliaasti ...
Epäkohteliaisuus (vai suorapuheisuus?) on tyypillistä nettikäyttäytymistä. Kun ei tarvitse kenenkään pahastuneita kasvoja katsella, niin voi sanoa mitä tahansa. Onneksi kuitenkin valtaenemmistö porukasta on kilttejä ja ystävällisiä.

Pielessä olevista koordinaateista pitää ilmoittaa. Joskus kätköttäjälle voi käydä kämmi ja miten muuten sen huomaa, jos kukaan ei sano mitään? Olen samaa mieltä kuin Sparris, että kymmenen metrin tai suurempaa heittoa voisi pitää ilmoittamisen arvoisena. Joskus isokin heitto voi tosin johtua omasta kärsimättömyydestä, jos olosuhteet eivät ole suotuisat gepsin kannalta.

Geocaching.comin foorumilla on ohjeita, miten koordinaatit saa tarkasti:
http://forums.groundspeak.com/GC/index. ... ordinaatit
Jos kätkö on sellaisessa paikassa, johon ei millään saa kovin tarkkoja koordinaatteja, niin tärkeää on laittaa vihje, joka neuvoo tarpeeksi tarkasti paikan.

terv. Anneli

Avatar
jupilli
Viestit: 235
Liittynyt: Pe 05.01.2007 14:04
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: Valitukset koordinaateista yms.

Viesti Kirjoittaja jupilli » La 05.01.2008 12:35

Epäkohteliaisuus tietysti aina pahoittaa jonkun mielen mutta ikävä kyllä siitä ei taideta päästä eroon koskaan. Ihmisten erilaiset taustat ja arkielämän ympäristöt väistämättä asettavat niin erilaisia tasoja mielipiteiden esittämiselle ja sanojen asettamiselle että törmäyksiä sattuu aina väkisin. Valitettavaahan se on mutta toisaalta joissain rajatuissa piireissä ja ympyröissä hyvinkin voimakas ilmaisemisen tapa on myös hyvin tehokasta, sieltä se sitten helposti lipsahtaa muuallekin kun sanojen asettaja unohtaa vaihtaa moodia vaihtaessaa piiriä.

Vilkaisin pikaisesti tuon AGUA kätkön lokeja ja vaikka siellä on valitettu koordinaattien pielessä olemisesta vaikka kuinka moneen kertaa, kukaan ei ole tainnut kirjata lokiinsa niitä oikeiksi luulemiaan koordinaatteja !!
Niistähän omistaja ehkä voisi päätellä jotain !!??
Terveisin Kätköilyvaari !!

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Valitukset koordinaateista yms.

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » La 05.01.2008 15:09

Jos jollakin kätköllä ei meinaa onnistaa ja katson lokeja, pidän hyvänä vinkkinä sitä, jos monen kätköilijän gepsi on näyttänyt x metriä suuntaan x, lokissa voi asian sanoa hieman ystävällisemminkin, kuten "Gepsi näytti hieman eri paikkaan". Tuossa lauseessa ei (mielestäni) suoraan syytetä koordinaatteja, vaan viitataan kätköilijän omaan gepsiin. Tietysti tarkoituksen huomaa tekstin sävystä.

Avatar
jupilli
Viestit: 235
Liittynyt: Pe 05.01.2007 14:04
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: Valitukset koordinaateista yms.

Viesti Kirjoittaja jupilli » La 05.01.2008 20:21

Stone'5 kirjoitti:Jos jollakin kätköllä ei meinaa onnistaa ja katson lokeja, pidän hyvänä vinkkinä sitä, jos monen kätköilijän gepsi on näyttänyt x metriä suuntaan x, lokissa voi asian sanoa hieman ystävällisemminkin, kuten "Gepsi näytti hieman eri paikkaan". Tuossa lauseessa ei (mielestäni) suoraan syytetä koordinaatteja, vaan viitataan kätköilijän omaan gepsiin. Tietysti tarkoituksen huomaa tekstin sävystä.
Niin siis !!
Stone"5" osaa sanoa tarkoittamani asian tehokkaammin.
Kertokaa "metrejä sivussa" tai "koordinaatit olivat "Nxx.xx.xxx Ezz.zz.zzz" minun GPSrni mukaan, tai mitä ihmeen ilmaisua haluattekin käyttää. Se olisi miusta parempi kuin tuo "pielessä on".
Terveisin Kätköilyvaari !!

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Valitukset koordinaateista yms.

Viesti Kirjoittaja Geovius » La 05.01.2008 20:25

Ihan varmuuden vuoksi sanon vain, että pistäkää koordinaatit postilla jos kyseessä on mysteeri.

Avatar
Jari-Matti
Viestit: 92
Liittynyt: To 12.07.2007 12:22
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Valitukset koordinaateista yms.

Viesti Kirjoittaja Jari-Matti » Ma 07.01.2008 8:15

Kaikilla on varmasti tullut vastaan kätköjä, joilla satelliiitit ovat vaihtaneet rataa. Ei siitä voi ketään syyttää. Se, onko antennit olleet solmussa kätkön tekijällä vai etsijällä, ei ole merkitystä. Se on tekniikkaa, ja tekniikka alkaa nykypäivän olemaan niin inhimillistä, että sekin tekee virheitä. Itse syytän aika helposti itseäni, koska laitteistoni on sen tasoinen, että tiedän sen näyttävän perunoita varsinkin korkeiden rakennuksien lähellä.

Tosin hyvin harvoi, jos koskaan, olen "tarvinnut" tarkkoja koordinaatteja. Yleensä riittää, että pääsee edes jollakin säteellä oikeaan paikkaan, sittenhän se etsiminen vasta alkaa!
Jari-Matti
Elämä on kuin golfpallo: ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”