on se niin vaikeeta

Yleistä keskustelua kätköilystä
mkuitti
Viestit: 16
Liittynyt: Ma 19.09.2011 11:26

on se niin vaikeeta

Viesti Kirjoittaja mkuitti » Ti 20.09.2011 22:16

olen aloittelija, kolme kätköä yritin löytää ja en onnistunut millään.. yhtäkin kätköä yritin etsiä melkein kaksi tuntia..

nokian E6 kännykkääni asensin cachemen ja hyvin toimii muuten paitsi ihan lähellä kätköä. kun olen päässyt paikalle jossa kätkölle on 1-2 metriä ja hetken päästä se voikin olla 10 metrin päässä ja sammutus-käynnistyksen jälkeen se onkin yhtäkkiä 30 metriä polun toisella puolella.. huh huh..

ja kännykän kompassi on aika onneton.. kun kokeilen kääntyä tarkasti 180 astetta, nii neula kääntyy vain 90 asteen verran. ja kun kääntelen kännykkää vaakatasossa ympäri nii saattaa kätkön suunta vaeltaa 30 asteen verran.

täällä luin vinkkejä että seuraavalla kerralla kävelen moneen kertaan kätkön ohi ja jopa ympäri kätköä ja yritän saada kännykkätietojen perusteella sellaisen keskimääräisen arvion siitä paikasta missä se kätkö pitäis olla..

mutta siis kätkö voi tosiaan olla siellä missä ei ole kiviä tai puun juurakkoja MUTTA sammalten alla? siis pitääkö etsiä käsin tunnustelemalla sammalten/maanpinnan läpi tjms? että konttaamiseksi menee?

edellisellä kerroilla vain katselin kivien rakosista ja vähän kaivelin jostain kiven alta jne..
näköjään pitää olla todella perusteellista kaivelua..

auttaisiko sukkapuikko, jolla tökkiä sammalten läpi?

terveisin uusi kätköilijä joka tarvitsee löytöelämyksen ettei harrastus lopahda alkuunsa..

Avatar
porari
Viestit: 358
Liittynyt: Su 02.08.2009 18:07

Re: on se niin vaikeeta

Viesti Kirjoittaja porari » Ti 20.09.2011 22:28

Lue "Älä ryhdy geokätköilijäksi", löytyy netistä. Etsi ensin helppoja kätköjä, merkitty tähdillä. D/T (vaikeus/maasto). Etsi ensin tradeja, huomaa,että ?-merkillä ovat mysteerejä, kätkö ei ole annetussa koordinaateissa. Lapiota ei tarvi olla mukana eikä sammalia repiä maasta eikä muutenkaan vahingoittaa mitään.

Avatar
artomak
Viestit: 224
Liittynyt: Ma 15.12.2008 23:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: on se niin vaikeeta

Viesti Kirjoittaja artomak » Ti 20.09.2011 23:32

Vois olla aika valaisevaa päästä jonkin kokeneemman kätköilijän kanssa purkeille
aina jotain hukassa

geo-sampo
Viestit: 107
Liittynyt: Ke 19.03.2008 19:31

Re: on se niin vaikeeta

Viesti Kirjoittaja geo-sampo » Ke 21.09.2011 0:15

Hyviä "ensikätköjä" on varmasti kätköilijä miitit. Katso seuraava tuleva miitti näiltä sivuilta ja ilmottaudu sinne. Siellä kun kertoo, ettei ole yhtään purkkia löytänyt, niin jo on kavereita :)
Kätkö päivässä pitää mielen apeana, -kaksi auttaa jo hiukan.

Avatar
Varvikello
Viestit: 103
Liittynyt: Ke 10.01.2007 21:05

Re: on se niin vaikeeta

Viesti Kirjoittaja Varvikello » Ke 21.09.2011 0:19

Katsele vaikka sitä linkkiä kuvaussivulta jossa lukee karttapaikka, se näyttää suht tarkasti sen paikan tai rakennuksen kulman jne. Ei siihen kepsiin kannata sokeasti luottaa. Jokusen helpon kätkön kun onnistuu löytämään niin kyllä se silmä siitä kehittyy. Tervetuloa harrastuksen pariin, kyllä se siitä lähtee liikkeelle. Ei se itelläkään niin helppoa ollut aikoinaan...
Että mä oon pätevä...

Avatar
FireFox-71
Viestit: 239
Liittynyt: Su 10.10.2010 19:20
Paikkakunta: Virrat

On se niin vaikeeta, aluksi.

Viesti Kirjoittaja FireFox-71 » Ke 21.09.2011 5:35

mkuitti kirjoitti: mutta siis kätkö voi tosiaan olla siellä missä ei ole kiviä tai puun juurakkoja MUTTA sammalten alla? siis pitääkö etsiä käsin tunnustelemalla sammalten/maanpinnan läpi tjms? että konttaamiseksi menee?
Eikös säännöissä kielletä kätkön kaivamista maahan, eli sinänsä kovin syvälliset kaivuhommat kannattaa unohtaa, ihan ympäristön säästämisen kannalta :)

Jos puhelin nyt tuo alle 10metrin etäisyydelle, pitäisi kätkö periaatteessa olla löydettävissä kun etsii jotain, joka näyttäisi olevan paikkaan kuulumaton.

Tietty kuten aiemmin mainittiin, helppoja kätköjä (onko niitä oikeasti?) ja mahdollisesti joku kaveri tai harrastaja mukaan niin pääsee alkuun. Harrastusta ei kannata ainakaan torpata alkuvaikeuksien takia, sillä kait jokaisella on ollut alkuun inansa hankalampi piiloja löytää ja kokemuksen karttuessa pelisilmä harjaantuu ja silti jää osa purkeista löytymättä :D
Se ettet tiedä, ei tarkoita ettei voisi olla.

______________________Kettu Kuittaa

Jebalyn
Viestit: 2
Liittynyt: Ma 19.09.2011 18:03

Re: on se niin vaikeeta

Viesti Kirjoittaja Jebalyn » Ke 21.09.2011 10:22

Itsekin juuri (alkuvuodesta) kätköilyharrastuksen aloittaneena, voin jakaa tunteesi!

Muistelen että alussa tuli pyörittyä muutaman saman kätkön ympäristössä monia kertoja. Välillä piti käydä kotosalla pohtimassa kun ei kylmällä ilmalla voinut tuntikausia nököttä saman kymmenen metrin säteellä. Yrityksen ja erehdyksen kautta voittoon. Ennen ensimmäistä löytöäni olin yrittänyt useita kätköjä ilman tulosta (ja moneen kertaan), ei kuitenkaan pidä luovuttaa sillä sinnikkyys kyllä palkitaan.

Ja sen olen kyllä jo oppinut, että siihen gepsiin ei todellakaan kannata sokeasti luottaa, vaan silmäillä ympäristöään ja etsiä jotain paikkaa mihin purkin voisi laittaa. Kyllä se silmä harjaantuu, ja mitä enemmän kätköjä löytää, sitä enemmän oppii siitä, millaisiin paikkoihin niitä voi piilotella.

Avatar
ZeroOne
Viestit: 206
Liittynyt: To 17.12.2009 13:27

Re: on se niin vaikeeta

Viesti Kirjoittaja ZeroOne » Ke 21.09.2011 10:56

mkuitti kirjoitti:olen aloittelija, kolme kätköä yritin löytää ja en onnistunut millään.. yhtäkin kätköä yritin etsiä melkein kaksi tuntia..
Mitäs kätköjä olet yrittänyt etsiä? Kannattaa kokeilla sellaista että menet tuonne karttasivulle ja laitat hakuehtoihin että maasto ja vaikeus enintään 1,5, löydetty viimeisen 7 vuorokauden aikana, vain tradit (ne vihreät). Siitä saa aika aloittelijaystävällisen listan. Ja voit vaikka rastittaa kaikki muut koot kuin mikron. Mikropurkit ovat tyypillisesti filmipurkin kokoisia, small sellaista 0,4 - 0,9 litran pakasterasiaa, regular ehkä 1-3 litraa ja larget sitä isompia.

Esityöt kannattaa myös tuossa vaiheessa tehdä kunnolla, katsella sitä kätköpaikkaa eri kartoista ja lukea vanhoja loggauksia sekä vinkki. Loggauksista saa usein jotain ideaa purkin piilotustavasta, vinkki (jos sellaista on) kannattaa minusta noin alkuvaiheessa lukea ihan suosiolla heti kättelyssä. Geocaching.comista on jokaisen kätkön sivulta linkki Karttapaikkaan, se on yksi parhaista Suomen maastokartoista ja kätköjä voikin todistetusti löytää vaikka ilman gepsiä ihan vain sitä käyttämällä. Printtaa vaikka kartta mukaasi.
nokian E6 kännykkääni asensin cachemen ja hyvin toimii muuten paitsi ihan lähellä kätköä. kun olen päässyt paikalle jossa kätkölle on 1-2 metriä ja hetken päästä se voikin olla 10 metrin päässä ja sammutus-käynnistyksen jälkeen se onkin yhtäkkiä 30 metriä polun toisella puolella.. huh huh..

ja kännykän kompassi on aika onneton.. kun kokeilen kääntyä tarkasti 180 astetta, nii neula kääntyy vain 90 asteen verran. ja kun kääntelen kännykkää vaakatasossa ympäri nii saattaa kätkön suunta vaeltaa 30 asteen verran.
Itse olen sujuvasti kätköillyt pelkällä kännykällä, en usko että yksikään purkki on jäänyt löytymättä siksi, ettei kännygepsin tarkkuus riittäisi. Tietysti tässä vaiheessa jo tietää että esimerkiksi metsässä kännykän voi melkein laittaa taskuun siinä vaiheessa jos etäisyys purkille laskee alle 10 metrin, koska metsässä puut häiritsevät GPS-signaalia sen verran. Sitten pitää vain alkaa järjestelmällisesti käydä niitä kivenkoloja läpi.
täällä luin vinkkejä että seuraavalla kerralla kävelen moneen kertaan kätkön ohi ja jopa ympäri kätköä ja yritän saada kännykkätietojen perusteella sellaisen keskimääräisen arvion siitä paikasta missä se kätkö pitäis olla..
Joo, hyvin harvoin ainakaan kännygepsi tarkasti nollaa juuri yhteen tiettyyn pisteeseen. Kätköilyohjelmissa pitäisi näkyä tarkkuus ruudun jossain nurkassa. Kännykällä joku 10 metriä on aika tyypillinen, erillisellä käsigepsillä kai 3 metriä. Toisaalta tuo 10 metriä on yleensä aika pessimistinen arvio ja käytännössä pääset kuitenkin tarkkuusmerkinnästä huolimatta lähemmäs. Vaikeahan se olisi purkkeja löytää jos etsittävää aluetta olisi aina >300 neliömetriä...
mutta siis kätkö voi tosiaan olla siellä missä ei ole kiviä tai puun juurakkoja MUTTA sammalten alla? siis pitääkö etsiä käsin tunnustelemalla sammalten/maanpinnan läpi tjms? että konttaamiseksi menee?
Hämmästyisit jos tietäisit missä kaikkialla kätköjä voikaan olla. :) Kätkö ei kuitenkaan ikinä saa olla sammalten alla. Jos on, on kätkön piilottaja tehnyt virheen ja saa siitä aivan varmasti nopeasti palautetta muilta kätköilijöiltä.
edellisellä kerroilla vain katselin kivien rakosista ja vähän kaivelin jostain kiven alta jne..
näköjään pitää olla todella perusteellista kaivelua..
Ei ehkä kannata metsäpurkeilla aloittaa, kokemuksesta voin sanoa että ne ovat kyllä kännykän kanssa aika pahoja. Kokeile jotain vähän urbaanimpeja purkkeja. Mikropurkit esimerkiksi ovat usein erilaisten kaiteiden, putkien, listojen tai rännien takana, alla tai sisällä. Isompia purkkeja voi löytyä vaikka rakennusten kivijaloista tai portaiden alta. Urbaaniympäristössä pitää vain muistaa varoa jästejä. Käytännössä olen huomannut että itse etsintöjä voi suhteellisen vapaasti suorittaa, mutta purkin poimimisen ja palauttamisen kanssa pitää olla erittäin tarkkana ettei kukaan näe.

Kuten joku jo sanoikin, voisit kysyä kokeneempaa kätköilijää seuraksi. Ilmoitat vain vaikka tässä viestiketjussa että missä päin vaikutat niin eiköhän täältäkin joku lähde sinulle kaveriksi. :)

mkuitti
Viestit: 16
Liittynyt: Ma 19.09.2011 11:26

Re: on se niin vaikeeta

Viesti Kirjoittaja mkuitti » Ke 21.09.2011 11:14

joo lähdin aamun aikana hyvinkään sairaalasta kävelemään juna asemalle ja huomasin cachemesta paljon kätköjä lähistöllä ja kävin katsomassa tuutikin ja hattivatin ja vilijonkan..taaskaan ei löytynyt mitään..tosin tuutikin ja hattivatin kohdalla löysin purkeille sopivat reiät mut ei purkkia..olisiko ollut ilkivaltaa,että joku vei purkit? Tai sit vaan ne on niin hyvin piilotettu että kuvittelen vaan omiani..nyt 6 kätköä takana ja vieläkään ei tullu osumaa..ensimmäiset 3 kätköä, en muista niiden nimiä, mut ne on klaukkalassa,eli kaksi on mustamäellä ja yksi,nyt muistan, se on bbq kana nimeltään..

Joo tosiaan,kyl täs tarvii kokeneemman apua..jos vaikka ens kuussa kun tulen pari kertaa käymään hyvinkään sairaalassa tutkittavana ja sen jälkeen saattais olla aikaa käydä tuulikkeja ja hattivatteja metsästämäs..

Kiitos paljon hyvistä vastauksista!

mkuitti
Viestit: 16
Liittynyt: Ma 19.09.2011 11:26

Re: on se niin vaikeeta

Viesti Kirjoittaja mkuitti » Ke 21.09.2011 11:50

just äsken yritin helppoa kaupunkikätköä "kylään toi rauha" vai mikä se nimi olikaan,kun se osui just sopivasti matkan varrelle kun kävelin juna asemalle päin..sitäkään en löytänyt! Huh.. Tosin siellä oli koululaisia tupakalla nii en viitsinyt ruveta perusteellisemmin etsimään.. No nyt ymmärrän että helppo kätkö on vaikea ja vaikea on mahdoton :D

päässäni taitaa olla vikaa kun teen helpon vaikeaksi..

geo-sampo
Viestit: 107
Liittynyt: Ke 19.03.2008 19:31

Re: on se niin vaikeeta

Viesti Kirjoittaja geo-sampo » Ke 21.09.2011 12:32

Kerro ihmeessä kun saat sen ensimmäisen löydön. Täällä jo jännitetään ja pidetään peukkuja :D
Kätkö päivässä pitää mielen apeana, -kaksi auttaa jo hiukan.

Avatar
Pek47ka
Viestit: 363
Liittynyt: Su 06.04.2008 18:34
Paikkakunta: Nummela (maalaiskunnan sivukylä)

Re: on se niin vaikeeta

Viesti Kirjoittaja Pek47ka » Ke 21.09.2011 14:25

mkuitti kirjoitti:just äsken yritin helppoa kaupunkikätköä "kylään toi rauha" vai mikä se nimi olikaan,kun se osui just sopivasti matkan varrelle kun kävelin juna asemalle päin..sitäkään en löytänyt! Huh.. Tosin siellä oli koululaisia tupakalla nii en viitsinyt ruveta perusteellisemmin etsimään.. No nyt ymmärrän että helppo kätkö on vaikea ja vaikea on mahdoton :D

päässäni taitaa olla vikaa kun teen helpon vaikeaksi..
Kylään vei rauha http://coord.info/GC2JC7D kätköä olit varmaan käynyt katsastamassa.
Tutkippa vähän karttoja "Karttapaikka.fi topographic map" kohdasta pääset katsomaan karttapaikan karttoja. Zoomaa siitä lähin näkymä ja katso sitä Karttana ja Ilmakuvana vuorotellen. Siitä pitäisi aika hyvin selvitä purkin paikka. Karttapaikka pitäisi olla aika luotettava, monesti se on tarkempi kuin kepsi.
Sitten ota vielä "Google Maps" ja siitä taas zoomaa lähemmäksi ja vie "ukko" kadulle purkin kohdalle. Nyt näät katunäkymissä purkin paikan. Tästä näkymästä voi tutkia näkymiä purkin ympäristössä. Googlen kartta ja katunäkymät kyllä monesti voi heittää vähän, joten niihin on suhtauduttava varauksella.
Eiköhän tämä purkki ala näillä avuilla löytymään. Tämä on D1/T1 kätkö eli vaikeuden ja maaston puolesta helppo.

Onnea purkin metsästykseen.

Geomurmelit
Viestit: 374
Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27

Re: on se niin vaikeeta

Viesti Kirjoittaja Geomurmelit » Ke 21.09.2011 14:43

Pek47ka kirjoitti:Karttapaikka pitäisi olla aika luotettava, monesti se on tarkempi kuin kepsi.
Tuo pitää sisällään olettamuksen, että kätköntekijä on vaivautunut mittaamaan purkille tarkat koordinaatit.

Viime aikoina on kulmille ilmestynyt muutama kätkö, joissa koordinaatit ovat olleet 20-40 metriä pielessä, joten voi olla hyvä lueskella aiemmista loggauksistakin, josko koordinaateissa on heittoa paljon tai vieläkin enemmän.

LiM3
Viestit: 2
Liittynyt: Ke 21.09.2011 19:48

Re: on se niin vaikeeta

Viesti Kirjoittaja LiM3 » Ke 21.09.2011 19:59

Olen nyt pari kuukautta kätköjä verkkaisesti metsästellyt. Itsekin käytän Cahceme softaa N8 puhelimella.
Eihän sillä oikeiden gps laitteiden tarkkuuksiin pääse, mutta kaikki kätköt mitä lähtenyt hakemaan, ovat löytyneet.
Jos emäntä innostuu metsään mukaan, niin GC Live toimii emännän 5800 puhelimessa mainiosti apuvälineen.

Kyllä sillä puhelimen gps:llä paikka tarpeeksi tarkasti löytyy. Geosilmää kehittyy, kunhan löytää kätköjä. Ensimmäisillä kätköillä meni kauan. Tämän päivän kätkön jo näki kaukaa, että tuossa sen täytyy olla ja niin olikin.

Cachme on minun mielestä varsin näppärä softa. Kätköt voi kuitata löydetyksi suoraan puhelimella. Toimii minun käytössä mallikkaasti.

mkuitti
Viestit: 16
Liittynyt: Ma 19.09.2011 11:26

Re: on se niin vaikeeta

Viesti Kirjoittaja mkuitti » Su 25.09.2011 19:22

jippii! Nyt löytyi ensimmäinen kätkö :) nyt selvisi syy että miksen aikasemmin löytänyt mitään kätköä, kun vaimoni oli mukana iphone4:n kanssa ja se osoitti eri suuntaan kuin omani..
Mun kännykällä sain aika tarkkaan selville oletetun paikan tiettyyn kohtaan,pyörin kehää niin että useimmiten osoitin näytti melko samaan kohtaan, josta sitten olin etsinyt ahkerasti.. tosiasiassa kätkö olikin sen kiertämäni kehän ulkopuolella 20 metrin päässä..iphone4 vei meidät 4 metrin päähän kätköstä ja osoitti aivan oikeaan suuntaan..sitten ei ollutkaan kovin vaikea löytää.

Onkohan kännyssäni jotain vikaa? Kun kiersin kehää moneen kertaan ja eri reittejä, kun olin jossakin kohtaan ollu 10 metrin päässä kätköstä, nii osoitin osoitti päinvastaiseen suuntaan 10 metrin päähän..
Liian vaikeata tällaisella tarkkuudella on löytää kätköjä..

Seuraavalla kerralla otan eläkkeelle menneen E90 nokia kännykkäni ja bluetooth-gps palikan mukaan ja kokeilen,toimiiko se tarkemmin.

Joskus vois säästää rahaa ja ostaa oikean maastokepsin..

Kannattaisko viedä känny huoltoon,auttaisko se saamaan kännyni tarkemmaksi?

Kiitos tuesta ja vinkeistä! :)

Duskraiser
Viestit: 24
Liittynyt: Pe 02.09.2011 23:15

Re: on se niin vaikeeta

Viesti Kirjoittaja Duskraiser » Su 25.09.2011 20:16

Itse aloitin kanssa vasta pari kk sitten. Päätin heti ostaa käsigepsin, ja olen kyllä ollut tyytyväinen. Laite on tuollainen Garmin Etrex H ja sen saa noin satasella. 60 kätköä olen löytänyt ja varsin hyviin tarkkuuksiin olen useimmiten päässyt. Tosin tuohon valintaan vaikutti ehkä sekin että en omista gepsiksi kelpaavaa kännykkää. Voi siis olla että kannattaa ensin yrittää saada kännykällä tarkkuus kohdalle ja jos se ei onnistu niin vasta sitten hankkia kunnon laite. Voin kuitenkin suositella tuota omaani hyväksi peruslaiteeksi eikä tuo noin satasen investointi ole ainakaan työssäkäyvälle kovin paha (itse olen opiskelija, eikä tuo nyt pahasti silti kirpaissut).

Avatar
Aimo Haipakka
Viestit: 114
Liittynyt: Su 19.07.2009 12:45

Re: on se niin vaikeeta

Viesti Kirjoittaja Aimo Haipakka » Su 25.09.2011 21:39

"Oikea" gepsi on tietysti tehty juuri tähän hommaan mutta kyllä nykyisten puhelinten gps on aivan riittävän tarkka kätköjen löytämiseen. Me olemme kaikki kätkömme etsineet puhelimilla, käytössä iPhone 4 ja ZTE Blade. Pari purkkia tuli haettua nokialaisellakin, useampia vanhemmalla iPhone 3G:lla. Softina "virallinen" Geocaching-softa ja C;Geo.

On meillä (vanha) käsigepsikin mutta parin kokeilun jälkeen tuota ei ole tulllut mukaan otettua.
Älypuhelinten mukavuus on aina ajantasainen tieto ja mahdollisuus ex tempore-kätköilyyn missä vaan milloin vaan. Riskinä on tietysti nettiyhteyksien katoaminen tai geocaching.comin katoaminen jonkin härön takia. Kumpaakaan ei ole vielä meille sattunut. Sään kestävyys tietysti on käsigepsessä aivan toista luokkaa verrattuna useimpiin puhelimiin.Voihan puhelimiinkin toki gpx-tiedostoja ladata off-line-käyttöön mutta ilman on-line-karttaa voisi etsiminen olla hieman hankalampaa.

Eli toki "oikea" gps on aina "oikea" gps mutta me ainakin jatkamme tällä älypuhelinlinjalla.

geo-sampo
Viestit: 107
Liittynyt: Ke 19.03.2008 19:31

Re: on se niin vaikeeta

Viesti Kirjoittaja geo-sampo » Su 25.09.2011 21:41

[quote="mkuitti"]jippii! Nyt löytyi ensimmäinen kätkö :)
JEE JEE. Siitä se lähtee... :D
Kätkö päivässä pitää mielen apeana, -kaksi auttaa jo hiukan.

Avatar
VeskuR
Viestit: 96
Liittynyt: Ke 04.04.2007 21:08
Paikkakunta: Espoo

Re: on se niin vaikeeta

Viesti Kirjoittaja VeskuR » Su 25.09.2011 22:30

Onhan kännykässäsi oikea koordinaatisto eli WGS-84 ?

mkuitti
Viestit: 16
Liittynyt: Ma 19.09.2011 11:26

Re: on se niin vaikeeta

Viesti Kirjoittaja mkuitti » Su 25.09.2011 22:38

VeskuR kirjoitti:Onhan kännykässäsi oikea koordinaatisto eli WGS-84 ?
en löytänyt nokia E6 symbian anna käyttiksestä koorndinaatisto asetuksia..ainakaan samalla tavalla kuin E90 kommarista löytyi tuo..

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”