aloittelija utelee

Yleistä keskustelua kätköilystä
winnie84
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 03.08.2011 3:56

aloittelija utelee

Viesti Kirjoittaja winnie84 » Ke 03.08.2011 14:11

Heips,kauan aikaa on innostus kytenyt takaraivossa ja nyt ois ihan pakko päästä jo etsimään kätköjä.
gps:ää ei vielä ole,mutta ajattelin aluksi pärjätä navigaattorilla johon pystyy koordinaatit laittamaan, kun ei kännykässäni ole minkään näköistä nettiliittymää niin voisi tulla kalliiksi käyttää kännykän gps:ää.kai tuolla navigaattorilla luulisi löytyvän edes joku kätkö.

josta päästäänkin kysymykseeni että jos on vaikka reissussa niin kuinka nopeasti loggaus on tehtävä nettiin?
ja jos vaikka tuota kännykkää alkaisi käyttämään niin minkälainen liittymä ois paras jos tarvii käyttää gps:ää ja nettiä?

kiitos etukäteen ja anteeksi jos jonkun mielestä kysymykset kuulostavat tyhmiltä,mutta en halua mitään tuhansien eurojen laskua kätköilyharrastuksesta puhelimeen.
viikonloppuna lähdetään esikon kanssa kahdestaan kotinurkkia kauemmas ja matkalla näyttäis olevan monen monta kätköä joista aloittaa,toki meillä on tässä jo ihan kotikulmillakin muutamia,mutta niissä on tosi usein jästejä ympärillä joten ois yö painotteista etsimistä.

terkkila
Viestit: 22
Liittynyt: To 19.05.2011 15:07

Re: aloittelija utelee

Viesti Kirjoittaja terkkila » Ke 03.08.2011 14:20

Nettiin ei tarvitse välttämättä logata ollenkaan, monet kätköilevät vain kätköilemisen ilon vuoksi ilman tilastohakuisuutta.
Puhelimeen netin saa noin viidellä eurolla kuussa.

edit: Puhelimen netin nopeudella ei juurikaan ole merkitystä, Liveä käyttäessä Openstreetmapin karttapalaset ovat muutaman kilon luokkaa ja avustettu gps ei myöskään yli kymmeniä kiloja siirrä. Halvin ja hitain kelpaa mainiosti. Live tosin käytännössä vaatii premium-jäsenyyden geocaching.comiin ollakseen mielekäs käytettävä, ellei halua kikkailla gpx-tiedostojen ja Geotoadin kanssa.

Avatar
Nitelina
Viestit: 56
Liittynyt: La 16.08.2008 23:57
Paikkakunta: Naantali

Re: aloittelija utelee

Viesti Kirjoittaja Nitelina » Ke 03.08.2011 14:28

Tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassakaan!!

Minun mielestäni kätköt logataan, kun se on mahdollista. Eli jos olet viikon reissussa, niin loggaat sitten kun tulet kotiin. Ei niillä nyt niin kiirettä ole, että siitä kannattaisi stressiä ottaa. Ja tosiaan, ei niitä ole pakko logata ollenkaan.
Itse olen kerran logannut vasta monen kuukauden päästä nettiin, kun sillon vasta huomasin yhdin purkin unohtuneen merkata :wink:

Itselläni on kännykässä Soneran liittymä ja siihen......joku mini-netti. Eli jonkinlainen Soneran tarjoama paketti jossa saa kuukauden aikana siirtää tietyn määrän dataa, yli menevältä osalta sitten maksetaan extraa. Itselläni se ei ole vielä kertaakaan ylittynyt. Kuukausi maksu on muutaman euron, jotain vitosen luokkaa.

Onnea etsintöihin ja tervetuloa mukavan harrastuksen pariin!!

winnie84
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 03.08.2011 3:56

Re: aloittelija utelee

Viesti Kirjoittaja winnie84 » Ke 03.08.2011 14:40

kiitoksia tiedoista,itsellä tällä hetkellä elisan liittymä ja puhelin on 6700 slide.pitää tutkailla mikä olis paras vaihtoehto.

ainoastaan tää netittömyys matkalla tuottaa sen vaivan että joudun ruksaamaan vihjeet ja goordinaatit paperille ennen reissua mutta luulisi näinkin toimivan ( tulostin kerpele kun päätti sanoa itsensä irti)
ja luulempa että esikoinenkin on innoissaan kunhan kuulee mitä päästään puuhaamaan. ikää hällä on 7v ja aina rakastanu aarteenetsintää,vähänväliä on saanu käydä piilottaa jotain pihapiiriin ja piirtää kartan :D

Avatar
Nitelina
Viestit: 56
Liittynyt: La 16.08.2008 23:57
Paikkakunta: Naantali

Re: aloittelija utelee

Viesti Kirjoittaja Nitelina » Ke 03.08.2011 14:46

Me aloitettiin aikanaan kätköily ilman minkäänlaista gepsiä tai mukana kulkevaa nettiä. Kartoista kotona katoin ja jos oli olemassa paperiversio, niin niihin ruksailtiin sijainteja. Mukana kulki myös ruutuvihko johon kirjoitin vihjeitä ja piirsin omia karttoja... :P
Hyvin me ensimmäset 50 kätköä niin löydettiin!
Sitten tuli eka gepsi.

terkkila
Viestit: 22
Liittynyt: To 19.05.2011 15:07

Re: aloittelija utelee

Viesti Kirjoittaja terkkila » Ke 03.08.2011 14:49

Pikaisella googletuksella 6700 slidessä ei näytä olevan gps-vastaanotinta. Se saattaa haitata.

winnie84
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 03.08.2011 3:56

Re: aloittelija utelee

Viesti Kirjoittaja winnie84 » Ke 03.08.2011 15:00

terkkila kirjoitti:Pikaisella googletuksella 6700 slidessä ei näytä olevan gps-vastaanotinta. Se saattaa haitata.
hmm, no ainakin tuolla puhelimessa joku gps juttu on.. täytyy siis tutkia lisää . onneksi tuli puheeksi ..katoin tarkempia tietoja netistä niin siellä lukikin GPRS

Avatar
JasoX
Viestit: 54
Liittynyt: Ma 02.08.2010 19:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: aloittelija utelee

Viesti Kirjoittaja JasoX » Ke 03.08.2011 20:13

winnie84 kirjoitti:
terkkila kirjoitti:Pikaisella googletuksella 6700 slidessä ei näytä olevan gps-vastaanotinta. Se saattaa haitata.
hmm, no ainakin tuolla puhelimessa joku gps juttu on.. täytyy siis tutkia lisää . onneksi tuli puheeksi ..katoin tarkempia tietoja netistä niin siellä lukikin GPRS
Joka onkin sitten ihan eri juttu, täältä lisää

http://fi.wikipedia.org/wiki/GPRS

winnie84
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 03.08.2011 3:56

Re: aloittelija utelee

Viesti Kirjoittaja winnie84 » Ke 03.08.2011 20:38

juu niinhän tuo on. kokeilin avata tuon gps-tiedot (kompassin kuva) niin sanoo : ota satelliittiperusteinen paikannin ensin käyttöön.

no mut ei kai mun tarvii puhelimella etsiä.
käytiin jo siskojen kanssa etsimässä 2 ekaa kätköä ja suht hyvin löytyi navillakin. yhdessä paikassa navi tosin sekosi ja heitti välillä mihin sattui,mutta palataan vielä uudemman yrityksen kera..en aluksi osannut käyttää tuota navia kun ei ollu oma

manny&lupe
Viestit: 20
Liittynyt: La 25.06.2011 22:53

Re: aloittelija utelee

Viesti Kirjoittaja manny&lupe » Ke 03.08.2011 21:10

Paljon on paikkoja joissa gps heittelee miten sattuu, .. silloin pitää käyttää ns. geosilmää .. joka harjaantuu tarkemmaksi kätkö kätköltä, .. aloittelijalle tämä on vaikeaa, mutta kyllä se siitä :)

manny&lupe
Viestit: 20
Liittynyt: La 25.06.2011 22:53

Re: aloittelija utelee

Viesti Kirjoittaja manny&lupe » Ke 03.08.2011 21:12

Nitelina kirjoitti:Tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassakaan!!

Minun mielestäni kätköt logataan, kun se on mahdollista. Eli jos olet viikon reissussa, niin loggaat sitten kun tulet kotiin. Ei niillä nyt niin kiirettä ole, että siitä kannattaisi stressiä ottaa. Ja tosiaan, ei niitä ole pakko logata ollenkaan.
Itse olen kerran logannut vasta monen kuukauden päästä nettiin, kun sillon vasta huomasin yhdin purkin unohtuneen merkata :wink:

Itselläni on kännykässä Soneran liittymä ja siihen......joku mini-netti. Eli jonkinlainen Soneran tarjoama paketti jossa saa kuukauden aikana siirtää tietyn määrän dataa, yli menevältä osalta sitten maksetaan extraa. Itselläni se ei ole vielä kertaakaan ylittynyt. Kuukausi maksu on muutaman euron, jotain vitosen luokkaa.

Onnea etsintöihin ja tervetuloa mukavan harrastuksen pariin!!
Mini netti taitaa olla minullakin, .. kun 40mb raja tulee täyteen niin tulee viesti että nopeus hidastuu ( en ole jaksanut tutkia kuinka paljon ) , käsittääkseni lisämaksua ei siirretyiltä megoilta kuitenkaan tule ? ..

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: aloittelija utelee

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Ke 03.08.2011 21:34

Itse kätköilen nykyään LG Optimus 2X luurilla, johon asensin c:geo softan. Erittäin hyvin on toiminut, ja täytyy sanoa että jokainen sillä etsitty kätkö on löytynyt. Sillä voi myös lokata suoraan nettiin. Yleensä Geokätköilyssä on tapana lokata loki-vihkoon ja nettiin kätkön sivulle. Näin kätkön tekijä saa helpoiten tiedon että kätkö on löytynyt ja hyvässä kunnossa.

Avatar
Leeruska
Viestit: 6
Liittynyt: To 04.08.2011 0:04
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: aloittelija utelee

Viesti Kirjoittaja Leeruska » Su 07.08.2011 0:38

Olen erittäin tuore tapaus tämän kätköilyn suhteen (kolme löydetty :mrgreen: ), mutta vastaanpa silti.

Itselläni on Nokian N95 8Gb ja siinä Geocaching Live (tavallinen, en ole vielä premiumia ehtinyt harkita), ja niiden avulla olen nyt ensimmäiset kätköni etsinyt. Tosin teen kunnon taustatutkimukset netissä ja luen kuvaukset ym, koska yritän varmistaa että löydänkin jotain (saatan turhautua, jos tulee monta hutia ;) ).
Loggaukset tein kahteen kotona, mutta ensimmäisen loggasin paikan päällä netin kautta, geocaching.comin sivulla (ihan vain siksi, että tuo Liven käyttö on vielä vähän vierasta). Mulla on Saunalahden liittymässäni hitain nettivaihtoehto, joka maksaa vakiona n. 5e/kk (ei tule lisämaksuja datasta, eli ei ole ylärajaa olemassa). Se on riittänyt ihan muuhunkin nettikäyttööni. (Stiä en muista, tuleeko GPS:n käytöstä lisämaksua... No, kohtahan senkin näkee.)

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: aloittelija utelee

Viesti Kirjoittaja Seq » Su 07.08.2011 1:11

Leeruska kirjoitti:Olen erittäin tuore tapaus tämän kätköilyn suhteen (kolme löydetty :mrgreen: ), mutta vastaanpa silti.

Itselläni on Nokian N95 8Gb ja siinä Geocaching Live (tavallinen, en ole vielä premiumia ehtinyt harkita), ja niiden avulla olen nyt ensimmäiset kätköni etsinyt. Tosin teen kunnon taustatutkimukset netissä ja luen kuvaukset ym, koska yritän varmistaa että löydänkin jotain (saatan turhautua, jos tulee monta hutia ;) ).
Loggaukset tein kahteen kotona, mutta ensimmäisen loggasin paikan päällä netin kautta, geocaching.comin sivulla (ihan vain siksi, että tuo Liven käyttö on vielä vähän vierasta). Mulla on Saunalahden liittymässäni hitain nettivaihtoehto, joka maksaa vakiona n. 5e/kk (ei tule lisämaksuja datasta, eli ei ole ylärajaa olemassa). Se on riittänyt ihan muuhunkin nettikäyttööni. (Stiä en muista, tuleeko GPS:n käytöstä lisämaksua... No, kohtahan senkin näkee.)
Normaalisti gps:n käyttö ei maksa mitään.

Maksu menee, jos haluaa gps:ään paremman tarkkuuden, joka tosin vaatii ihan erilaiset laitteet.
Myöskin a-gps saattaa tuoda lisäkustannuksia, mikäli se käyttää paikannuksen apuna gsm-verkkoa, eikä käyttäjällä ole kiinteähintaista datasopimusta, kuten sinulla vaikuttaisi olevan.
Myöskin ulkomaat saattavat aiheuttaa lisälaskua datasiirron suhteen.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”