Itsetehdyt vaihtoesineet

Yleistä keskustelua kätköilystä
Mesostigmata
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 08.06.2011 20:20
Paikkakunta: Joensuu

Itsetehdyt vaihtoesineet

Viesti Kirjoittaja Mesostigmata » Ke 06.07.2011 0:41

Pahoitteluni, jos täällä jo on aihe asiasta, mutta ei osunut miun silmiin vaikka yritin haeskella (terveisin aloittelija) Fiksummat ohjatkoon miut oikeaan suuntaan, jos tää on ihan turha :D

Aloitin kätköilyn vasta..eh..viime kuussa(ko?), mutta alusta asti oon vähän vierastanu kinder-leluja vaihtoesineenä. On mulla itsellänikinniitä kätköilyyn varattuna, kun sattui pyörimään nurkissa tuplakappaleita nurkissa mutta koko ajan oon kehitelly mielessäni jotain..öö..miten sen sanoisi? persoonallisempaa?

Eilen sitten koin ahaa-elämyksen, ja nyt vähän niikun ehkä tarvitsisin kokeneempien siunauksen ja ideoita aiheisiin. Tutustuin Cernit-massaan tässä männäviikolla ekaa kertaa, ja ehdin jo turhautua koko muovailuun koska totesin että mulla on kyllä intoa tehdä pieniä söpöjä (tai ainaki yrittävät olla..) juttuja ja muita piiperryksiä noista, mutta käyttöä ei ole itsellä ole niille. Kun en harrasta nukkekoteilua tai korujen tekoa/käyttöä. Hemmetin hauska muovailla, mutta en tahdo että jäävät nurkkiin pyörimään.
Mutta aivosolujen kohdatessa syttyi idea, että miks en voisi väkertää näitä "turhia" juttuja geokätköihin esineiksi?

Joten, ennenkuin aloitan tehotuotannon ("Jee! Innostus!") niin tahon eka tietää tahtooko ihmiset yleensä tämmöisiä vaihtoesineinä? Ja yleensäkki ideat olisi hyviä.. Ekana tuli mieleen, että ehkä ei ihan kannata mitään karkkeja väkertää näistä, koska varsinkin nuorempien suuhun saattasivat eksyä nopeammin kuin tuntoaisti kertoisi että "Tää on kivikova". Ja toisaalta taas, jos onnistuu hyvinkin aidon näköisen karkin tekemään, niin herkimmät ( :mrgreen: ) saattaisi luulla sitä vanhaksi oikeaksi karkiksi ja suivaantuvat. Karkki noin niiku esimerkkinä. Esim. Tästä videosta näkee, miten aidonnäköisiä lakuja (ja muita) noista saa. Jos osaa, mä en taida osata vielä.

Jotain pieniä juttuja nimenomaan, en ehkä ala kuitenkaan väkertämään pienoismallia Jack Sparrowsta geokätköjä varten (itteäni varten kylläkin :wink: ) mutta tollasia "yksinkertaisia" voin vallan mainiosti. Se on vaan siinä, että aiheet pitäisi kuitenkin olla sen verran kiinnostavia että ihmiset ei kamalasti pety. Joku minisandaali ois varmaan söpö, mutta kuinkahan moni siitäki niin tykkäisi että vaihtaisi itselleen?

Nää on ihan ensimäiset tekeleet, muita en olekkaan vielä valmiiksi asti tehnyt. Osassa on reiät narua varten, osassa ei. Toi violettihattunen alaston peikko ei kyllä ehkä päädy kätköön kun on eka ihan omasta päästä tehty. Muita oon apinoinu tutoriaaleista enemmän tai vähemmän. Pitsa on palanut, tiedän.. En osannu sekoittaa värejä tarpeeksi hyvin.
Kuva

Kuva

edit: Ylläolevista mitään ei ole tehty geotkätköilyjä ajatellen, idea siitä tuli vasta noiden teon jälkeen.
edit 2: Ja tarkotus siis ois, että ois ihan aikuiseenkin makuun (eli ehkä jotain mitä vois käyttää johonkin..) Lapsillehan näitä on aika iisi tehä.

Ja ihan yleensäkkin, onko itsetehdyt vaihtoesineet miten yleisiä? Mä en ole törmännyt mielestäni yhteenkään, tosin kätköjäkin on vasta muutama tullut koluttua.

makeou
Viestit: 71
Liittynyt: To 04.09.2008 12:53

Re: Itsetehdyt vaihtoesineet

Viesti Kirjoittaja makeou » Ke 06.07.2011 8:31

Noi ötökät yms. näyttää kivoilta. Itse käsityöihmisenä en luultavasti raaskisi pistää noita kiertoo vaihtareina. Ehkä ennemminkin tb:n jatkoksi tms. Sinänsä on toki mahdollista, että sä teet vaihtareiks ja laitat reiän narun paikaks ja seuraava vaihtaa tollasen kinder-sälään ja pistää oman reissarinsa jatkoksi. Mut jos ajattelee kaiken kaikkiaan vaihtareita, niin järkevimmät (mun mielestä) on ollut esim. heijastimia. Lapset kai tykkää niistä kindereistä tms. pikkuleluista. Oudoimmat lie ruuveja ja nappeja yms. Niistä välillä tulee fiilis, että jaa tällanen ajelehtii taskun pohjalla heitämpä kippoon ja otan ton viksumman vaihdossa. Mä itse kippaan välillä erityisesti omiin kätköihini noita ylimääräisiä kindereitä.

Mutta siis mun vastaus varsinaiseen kysymykseen. Tehtaile noita niin paljon kuin sielu sietää ja pistä kiertoon. Noissa ON järkeä. Ja erityiesti lapset tykkää taatusti. Toivottavasti tollainen tulee joskus muakin vastaan :D

stilo
Viestit: 84
Liittynyt: La 06.10.2007 11:41
Paikkakunta: Joutseno

Re: Itsetehdyt vaihtoesineet

Viesti Kirjoittaja stilo » Ke 06.07.2011 9:05

Tosi hienoja. Tuollaisia "hahmoja" olisi mukava laittaa just esim. TB:n jatkoksi. Hieno idea kannustan jatkamaan.
Garmin60 Cx, Magellan eXplorist 100(lainassa jästillä)

Avatar
Kekkiss
Viestit: 220
Liittynyt: Ti 15.02.2011 22:26

Re: Itsetehdyt vaihtoesineet

Viesti Kirjoittaja Kekkiss » Ke 06.07.2011 10:04

Teepä GPS laitteiden pienoismalleja ;)
¿uɐɐʞıʌɐʞ uıɐu ɐssɐʇ sɐʞuınʞ

Avatar
Diksi
Viestit: 425
Liittynyt: Su 15.08.2010 21:09

Re: Itsetehdyt vaihtoesineet

Viesti Kirjoittaja Diksi » Ke 06.07.2011 10:05

Hienoja ovat ja monin verroin mukavempia vaihtareita kuin se iänikuinen kinder-rihkama. Mutta ennen kun alat tuollaisia kätköihin pudottelemaan teeppä kosteustesti. Muksu väsäsi tuollaisesta kovettuvasta massasta Angry Birdsejä, hienoja tuli, vaan kun kerran käpälöin kostein käsin, niin pinta meni tahmaiseksi. Varsinkin talvella purkeissa kuitenkin sen verran kosteutta että tahmaa koko sisällön jos alkaa keräämään kosteutta itseensä. Mutta tosiaan massoissa on eroja ja onneksi tuo on helppo testata. Hetkeksi vesilasiin ja näkee nopsaa alkaako pehmiämään.

Avatar
piavee
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 22.06.2010 20:04
Paikkakunta: Hämeenkyrö - Ikaalinen

Re: Itsetehdyt vaihtoesineet

Viesti Kirjoittaja piavee » Ke 06.07.2011 14:11

Näyttävät hienoille! Olisiko ideaa värkätä noista ehkä jotenkin kätköilyyn liittyviä?
Esim. Suuri Sammakko, geokätköilylogoja, joita sitten voisi vaikka lisätä avaimenperiksi tms...
Sellainen olisi ainakin itsestäni hauska löytää kätköstä =D

Mesostigmata
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 08.06.2011 20:20
Paikkakunta: Joensuu

Re: Itsetehdyt vaihtoesineet

Viesti Kirjoittaja Mesostigmata » To 07.07.2011 0:31

Arvasinhan mä, että kannattaa kysyä täällä. Eli toi kosteuspuoli ei tullu ees mieleen testata, mutta nyt on sekin hoidossa.
Illalla väsäilin minipieniä ja vähän isompia juttuja, että olis eri koon kätköille esineet.

Mulla ei oo mitää ongelmaa tehdä ja laitella noita kätköihin, mä en pidä monestakaan lopputuloksesta niiin paljoa että ittelläni pitäsin mutta toi tekeminen on hauskaa :D

Pitsa oli vesikipossa joitaki minuutteja. Se pehmeni, mutta toi olikin suht ohut ja kaikenlisäksi jo valmiiksi hieman leikattu neljään osaan ja vedessä olon jälkeen sen sai sormin katkastua paloiksi. Tarpeeks vääntämällä (yhden käden sormilla) sain myös rikottua palasen paloiksi.

Laitoin vielä tuon sinisen sydänheebon vesilasiin, se on ainakin joka puolelta paksu. Annan ton olla pidempään ja kattelen sitten miten sen käy.

Ohjeissa kyllä on, että jos nuo tahtoo maalata, niin pitäisi pestä astianpesuaineella ja vedellä. Eli ainakin lyhytaikanen veden kanssa tekemisiin joutuminen on ok.

Mie vielä kyselen kokeneemmilta, että onko mulla esmes paistoajassa jotain vialla eli ovat jääneet liian pehmeiksi ja siksi reagoi veteen noin, vai onko noi lakattava tms. että kestävät vedenkin. Vai onko vaan luovuttava ideasta :D
Muutenhan noi tuntuu kestävän kaikkea poraamisesta lähtein..

edit: Sydänheebo on sitkee. Oli vesilasissa n. 5min, sit yritin irrotella siltä sydäntä ja ruumiinosia, mutta eivät irronneet. Kesti myöskin hyvin seinään heittämisen, kimposi siitä vallan mainiosti takaisinpäin ja tipahti miehen selän taa sohvalle. Annan olla vielä joitakin aikoja ja kattelen sit, josko mä saisin ruumiinosat irti. Jos toi kestää, niin sit ainaki on selvää että jopa mun paistoajoilla paksummat kaverit kestää vedenkin.

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Itsetehdyt vaihtoesineet

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » To 07.07.2011 7:53

Voihan ne esineet halutessaan laittaa minigrippipussiin niin ei pitäisi purkissa kastua.

Avatar
Diksi
Viestit: 425
Liittynyt: Su 15.08.2010 21:09

Re: Itsetehdyt vaihtoesineet

Viesti Kirjoittaja Diksi » To 07.07.2011 9:12

Ilmeisesti käyttämäsi massa oli erilaista kuin mitä me kokeilimme. Riitti kun hypisteli märillä käsillä tuosta meitin versiosta tehtyä ötökkää niin jäi väriä käsiin. Mutta tosiaan minigrippi auttaa tai voisiko tommosen lakata? Tokko se tosiaan kätkössä kummosesti kastuu ja siellä tuhoa aikaan saa. Toisaalta talvella kätköreissulla märin käsin tuollainen housuntaskuun vaihtariksi ja kotona huomaat että onkin päästänyt väriä, ei niin kiva yllätys. Mutta tosiaan, kokeileppa lakata. Eikös askarteluliikkeestä saa kaiken maailman pikku-ukkojen viimeistelyyn sellaista pienoismallilakkaa?

Avatar
pikkeliina
Viestit: 66
Liittynyt: Su 02.01.2011 23:17
Paikkakunta: Turku

Re: Itsetehdyt vaihtoesineet

Viesti Kirjoittaja pikkeliina » Ti 12.07.2011 2:03

Osta pieni matkapakkaus tai vähän suurempi sitä ihan perinteistä hiuslakkaa. Toimii muuten muihinkin askarteluihin, esim. kauniisiin lehtiin.
Geokätköilyä kera HTC Desireen ja hyvin harvoin lainagepsin. Oma hakusessa...

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”