Oikeus poistaa loggaus?

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Re: Oikeus poistaa loggaus?

Viesti Kirjoittaja Eniz » Ma 20.06.2011 20:07

rixu kirjoitti:Itsekin olen vähän noiden perään katsellut, tosin en välttämättä niitä suurennuslasilla läpi käy. Korkeintaan jos on epäilys jostain omituisesta.

Feikkiloggauksia vaarallisempia ovat minun mielestäni myös noi "lokiin käsiksi vaikka väkisin"-tyyliset kätköilijät joista on kuullut ja joiden jälkiä on nähnyt. Ei minkäänlaista kunnioitusta rasiaa kohtaan vaan vaikka väkivalloin käsiin/auki niin että on sitten purkki hajalla vaikka usein selviäisi asiat paremmin kun vaivautuisi lukemaan kuvauksen :P Tällaisten kätköilijöiden lokit voisi mielestäni kylmästi poistaa (paitsi tietty jos on kyseessä vahinko joka ei johdu kätköilijän väkivaltaisista toimista). Se voisi motivoida vähän varomaan purkeilla.
Juuri näin.Onko kätköttäjälle isokin vahinko jos joku nyt loggaa ei-talviartrbuuteilla olen kätkön löydetyksi, vaikka lokissa myöntää sen olevan jääkerroksen alla ja ei pääse laittamaan nimeä vihkoon. Mutta jos joku tuuran ja muiden työkalujen kanssa, rikkoo jään ja purkin ja laittaa nimensä kirjaan, niin sekö on oikea virallisesti hyväksyttävä loggaus.

Meitä vaan on niin moneksi.
Tuntuu jo että on kaksi eri harrastusta piilojen tekijät ja etsijät.

Tilhet
Viestit: 741
Liittynyt: Ma 05.10.2009 21:29

Re: Oikeus poistaa loggaus?

Viesti Kirjoittaja Tilhet » Ma 20.06.2011 20:28

Eniz kirjoitti:Tuntuu jo että on kaksi eri harrastusta piilojen tekijät ja etsijät.
Valtaosalla nämä eri puolet onneksi yhdistyvät :) Tuossa kuitenkin on oman kokemukseni mukaan vinha perä, eli piilottamis-kätköily on kuin eri laji verrattuna etsimis-kätköilyyn.

Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Re: Oikeus poistaa loggaus?

Viesti Kirjoittaja Eniz » Ma 20.06.2011 20:48

Pek47ka kirjoitti:
Eniz kirjoitti:
VeskuR kirjoitti:Itselleni on aivan sama loggaako joku kätköni löydetyksi vaikka siitä ei todisteita olisikaan. En todellakaan jaksa alkaa logikirjoja kaivelemaan onko joku siellä käynyt vai ei.
Moniko ooikeasti jaksaa lokivihkojen huonolla käsialalla nopeasti sutaistut nimet edes tarkistaa, ja jos jaksaa niin minkä ihmeen takia?
No eikös kätkön tekijän pitäisi ainakin vähän katsoa kätköjensä perään ja valvoa lokkauksia. Aina (no melkein aina) huollon yhteydessä olen kuvannut lokin ja laittanut sen näkyviin. Jonkun kerran olen poistanut löytölokkauksen eli kopioinut sen omaksi noteksi, jolloin alkuperäinen lokkaaja ei voi enää sitä muuttaa ja jää tekoset näkyviin (eikös ole vähän inhottavasti tehty). On siellä vihkoissa näkynyt myös lokkauksia, joita ei näy netissä, en kyllä ole löytänyt nimimerkkiäkään aina tällaisissa tapauksissa.
Joskus on sitten lokkaaja oma-alotteisesti poistanut lokinsa, ennenkuin olen itse sitä tarvinnut "poistaa". Tästä on vain jäänyt tieto lokkausmailista.
Jonkun kerran olen myös joutunut pyytämään lokkauksen muuttamista sen liiaksi paljastavalta kohdalta.

Onhan se aika kova homma kätköntekijälle seurata monesti tuhansia tulleita lokkauksia ja niiden todenperäisyyttä, mutta ken on leikkiin ryhtynyt se leikin kestäköön.
Menetelmäsi loggausten seurannasta ja käsityksesi harrastuksestamme ovat minusta hienoja, kuten kätkösikin. Ne ovat parhaimmistoa.
Kätköttäjäkulttuuri vain on nyt sitä että heitetään purkit ja purnukat sinne tänne ja ne jästitään ennen kuin kätköttäjä edes näkee lokikirjaa.

Mietä on moneksi mutta juuri siksi onneksi on myös Pekka. Pekka on näitä harvoja harrastajia, jotka todella panostavat kätkön tekemiseen, sen sijaan että hakisi itselleen hienot löytötilastot. Siksi on hienoa että Pekka myös kätköillään käyntejä oikeasti seuraa.

Pekan kätköjä en ole montaakaan hakenut, mutta yhden kätkön muistan, Se oli pitkästä sählämisestä huolimatta yksi hienoimmista kätkö kokemuksiani.
Itse haluan lähinnä löytää uusia näkemisen arvoisia paikkoja, ja arvostan kätkökuvauksia, joissa paikan histioria ja muut seikat on kuvattu.

Geomurmelit
Viestit: 374
Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27

Re: Oikeus poistaa loggaus?

Viesti Kirjoittaja Geomurmelit » Ti 21.06.2011 8:59

Murmelikohtaisesti olen sitä mieltä, että löytö = nimi logissa, vaikka jotkut väittävät myös kahden deeänäffän vastaavan yhtä löytöä.

Sen sijaan loggauksen poisto muista syistä on jo arveluttavampaa ja poiston perusteet ovat lähinnä veteen piirretty viiva. Spoilaavan loggauksenkin voi aina kryptata ja pyytää loggaajaa editoimaan sitä.

Itse näen mielivaltaisten kätköilijäkohtaisten pärstäkerroinperusteisteisten lokien poistamisten johtavan pidemmällä tähtäimellä siihen, että joko nettiloggauksista luovutaan tai sitten loggaukset typistyvät olemattomiksi "kk" -merkinnöiksi. Tosin jotkut taas poistavat sellaisiakin mitään sanomattomina, joten mieltä myöten ei mene koskaan.

Nykyisin, kun monet suorittavat erinäisiä haasteita, voisin kuvitella loggaajan fiilikset, kun joku suorittaa esim. 250 päivän putkihaastetta ja sitten joku kätkönomistaja poistaisi sen 250. päivän ainoan löytöloggauksen päivän viiveellä...
Viimeksi muokannut Geomurmelit, Ti 21.06.2011 11:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

mipe8
Viestit: 127
Liittynyt: Su 30.11.2008 14:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Oikeus poistaa loggaus?

Viesti Kirjoittaja mipe8 » Ti 21.06.2011 10:31

Mikäli jemman omistaja poistaa tekemäni loggauksen, tuleeko tästä mitään automaattista ilmoitusta itselleni?

Geomurmelit
Viestit: 374
Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27

Re: Oikeus poistaa loggaus?

Viesti Kirjoittaja Geomurmelit » Ti 21.06.2011 10:58

mipe8 kirjoitti:Mikäli jemman omistaja poistaa tekemäni loggauksen, tuleeko tästä mitään automaattista ilmoitusta itselleni?
Juu, tulee tällainen, jos Groundspeakin härvelit ovat toimintakunnossa (aina eivät ole):

Viestin otsikko:
[LOG] Log Deletion Notice

Viesti:
Your log entry for the listing <TURHAPURKKI> (<KÄTKÖTYYPPI>) was deleted by <OMISTAJA> at <VIIKONPÄIVÄ>, <PP> <KUUKAUSI> <VVVV> <KELLONAIKA>

Visit this listing at the below address:
http://coord.info/<WAYPOINT>
Profile for <OMISTAJA>
http://coord.info/<OMISTAJAHÄSSI>

Avatar
porari
Viestit: 358
Liittynyt: Su 02.08.2009 18:07

Re: Oikeus poistaa loggaus?

Viesti Kirjoittaja porari » Ti 21.06.2011 23:28

Käännetäänpä otsikko toisinpäin, oikeus lisätä loggaus?. Tutustuin kätköilijään, joka on lokikirjaan kirjoittanut nimimerkkinsä mutta ei ole nettiin logannut yhtään löydetyiksi. Pitäisikö nämä lisätä loggauksiin, koska vääristävät kätkön loggausmääriä. Vastaus lienee selvä - ei tietenkään,eihän se liene edes mahdollista. Tämä vaan osoittaa, kuinka yksilöllisestä lajista on kysymys. Joillekin tilastot ovat niiiin tärkeitä, että ovat valmiita huijaamaan itseään. Toisille pelkät löydöt tuottavat mielihyvää, mutta eivät saa mitään kiksejä loggausmääristä. Kukkia on monenlaisia.

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Oikeus poistaa loggaus?

Viesti Kirjoittaja Tervas » Ke 22.06.2011 10:51

"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Avatar
Kulpakko
Viestit: 259
Liittynyt: Ma 03.10.2011 9:34
Paikkakunta: Lepaa, Hattula

Re: Oikeus poistaa loggaus?

Viesti Kirjoittaja Kulpakko » Su 17.04.2016 16:04

Kiesus sentään, ny meni näinkin rauhalliselta ( ;) ) ihmiseltä herrrrrmo. Onko tosiaan niin, että kätköttäjä voi määritellä haluamansa tavan mysteerin ratkaisuun ja kun sitä ei ratkota haluamallaan tavalla niin saa poistaa loggauksen?? Olisi ehkä sitten korrektia edes laittaa vaadittu ratkaisutapa kätkökuvaukseen... Jos se nyt on edes luvallista - moisen vaatimuksen esittäminen siis.

https://www.geocaching.com/geocache/GC6EA1H_tilkkutyo

Onneksi inhoan jo valmiiksi mysteereitä - taas yksi syy lisää :p

t. tiimin naispuoleinen

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Oikeus poistaa loggaus?

Viesti Kirjoittaja finnranger » Su 17.04.2016 16:36

Kulpakko kirjoitti:Onko tosiaan niin, että kätköttäjä voi määritellä haluamansa tavan mysteerin ratkaisuun ja kun sitä ei ratkota haluamallaan tavalla niin saa poistaa loggauksen??
Ei, näin ei ole. Säännöt sanovat nimenomaan että fyysisillä kätköillä (poislukien haasteet) nimi lokissa riittää eikä mitään muita vaatimuksia saa olla.

http://www.geocaching.com/about/guidelines.aspx#logging

Physical caches can be logged online as "Found" once the physical log has been signed.

An exception is Challenge Caches, which may only be logged online after the log is signed and the challenge tasks have been met and documented to the cache owner as per instructions on the published listing. Other than documenting a Challenge Cache, physical caches cannot require geocachers to contact anyone.

For physical caches all logging requirements beyond finding the cache and signing the log are considered additional logging requirements (ALRs) and must be optional. Cache finders can choose whether or not to attempt or accomplish such tasks. This is a guideline change that applies to all logs written since April 4, 2009. If you own an existing cache with mandatory additional logging requirements, we request that you:

Review your own cache listing to see if the ALR can be made into a simple, optional task, or whether it must be removed altogether.
Edit the text of your cache listing and, if necessary, contact a reviewer to change the cache type.
Cease deleting logs based on ALRs.

jomadaFIN
Viestit: 179
Liittynyt: Ma 22.04.2013 12:50
Paikkakunta: Turku

Re: Oikeus poistaa loggaus?

Viesti Kirjoittaja jomadaFIN » Su 17.04.2016 17:13

Oon joskus miettinyt, että jos joku kätköttäjä alkaa sooloilemaan ihan holtittomasti, niin mitä asialle voi tehdä? Laittaa viestiä tarkastajalle? Valittaa päämajaan? Itkeä ja tyytyä kurjaan kohtaloonsa?

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Oikeus poistaa loggaus?

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Su 17.04.2016 17:14

Opetelkaas käyttämään ja lainaamaan geocaching.comin suomenkielistä käännöstä niin asiat ehkä ymmärretään täällä helpommin varsinkin kun käännös on nyt aika hyvällä mallilla. Kielen saa näppärästi valittua sivuston alareunasta

Avatar
Maitomies
Viestit: 645
Liittynyt: To 17.11.2011 21:13
Paikkakunta: Hattula
Viesti:

Re: Oikeus poistaa loggaus?

Viesti Kirjoittaja Maitomies » Su 17.04.2016 17:48

jomadaFIN kirjoitti:Oon joskus miettinyt, että jos joku kätköttäjä alkaa sooloilemaan ihan holtittomasti, niin mitä asialle voi tehdä? Laittaa viestiä tarkastajalle? Valittaa päämajaan? Itkeä ja tyytyä kurjaan kohtaloonsa?
Tarkastajat eivät ole poliiseja kirjausasioissa. Jos tuntuu että on joutunut väärinkohdelluksi kirjausten poistossa niin postia päämajaan.
https://support.groundspeak.com/index.php?pg=request
- Maitomies -
Onnellinen ihminen kulkee usein vakaasti polkua, jota tuhat onnetonta väittää vääräksi.
https://maitomies.wordpress.com
https://www.facebook.com/geo.maitomies

Avatar
tsahkali
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 04.11.2014 11:06

Re: Oikeus poistaa loggaus?

Viesti Kirjoittaja tsahkali » Su 17.04.2016 19:21

Minulla on yxi loggaus mysteeriin, jota en ole vielä ratkaissut. Silmä tavoitti maastosta kohteen joka piti tarkastaa... :D

Avatar
Kulpakko
Viestit: 259
Liittynyt: Ma 03.10.2011 9:34
Paikkakunta: Lepaa, Hattula

Re: Oikeus poistaa loggaus?

Viesti Kirjoittaja Kulpakko » Su 17.04.2016 20:05

tsahkali kirjoitti:Minulla on yxi loggaus mysteeriin, jota en ole vielä ratkaissut. Silmä tavoitti maastosta kohteen joka piti tarkastaa... :D
Väärin kätköilty!

Avatar
TiiperiNinsku
Viestit: 46
Liittynyt: Ke 05.10.2011 10:27

Re: Oikeus poistaa loggaus?

Viesti Kirjoittaja TiiperiNinsku » Ti 19.04.2016 10:36

Kulpakko kirjoitti:Kiesus sentään, ny meni näinkin rauhalliselta ( ;) ) ihmiseltä herrrrrmo. Onko tosiaan niin, että kätköttäjä voi määritellä haluamansa tavan mysteerin ratkaisuun ja kun sitä ei ratkota haluamallaan tavalla niin saa poistaa loggauksen?? Olisi ehkä sitten korrektia edes laittaa vaadittu ratkaisutapa kätkökuvaukseen... Jos se nyt on edes luvallista - moisen vaatimuksen esittäminen siis.

https://www.geocaching.com/geocache/GC6EA1H_tilkkutyo

Onneksi inhoan jo valmiiksi mysteereitä - taas yksi syy lisää :p

t. tiimin naispuoleinen
Kyseisen kätkön tekijänä sanon tämän: Mulle on aivan sama miten sen nimen sinne logivihkoon saa. Mutta näille mysteerin ratkojille ja samalla ftf hunttaajille, jotka olivat sitä mysteeriä jo melkein viikon ratkoneet ja olivat lähellä ratkaisua, oli aika epäoikeudenmukaista, että ftf meni sellaiselle joka sai naatit, kun pelikone meni epäkuntoon. Nämä ratkojat pommittivat minua siitä ja toimin siten kuin toimin( tehtyä ei saa enää tekemättömäksi). Alkuperäiselle ftf saajalle tämä toiminta sopi. Uudet ftf saajat, ehdottivat ftf:n jakamista ja mulle sekin olisi käynyt. Bugi ftf saajat saivat stf:n ja tässä heidän lokikirjoitus:
https://www.geocaching.com/seek/log.asp ... 5238b3224d
Jatkossa tosiaankin aivan sama miten saatte naatit! Voin vaikka antaa ne, jos te saatte siitä jotain iloa.

Avatar
kivilaak
Viestit: 74
Liittynyt: Ke 22.10.2014 13:41

Re: Oikeus poistaa loggaus?

Viesti Kirjoittaja kivilaak » Ti 19.04.2016 13:28

Taitaa välillä toi FTF hunttaus muuttua jo uskonnoksi, mutta jokainen saa kätköillä tavallaan ja tuo on yksi filosofia - ei siinä mitään.
Eikös tämmöiseen tapaukseen voisi soveltaa myös FBA loggausta. Eli jos kätköön kompastuu ennen sen julkistusta tai on mukana piilottamassa, niin tuota lienee käytetty. Jos tarkistimen virhe tms antaa samanlaisen pikaisen oikotien niin aika lähelle mennään FBA tapausta.
Kuva

JPardain
Viestit: 124
Liittynyt: La 05.01.2013 10:54

Re: Oikeus poistaa loggaus?

Viesti Kirjoittaja JPardain » Ti 19.04.2016 15:03

Minusta tämä FTF -kiihko pitäisi jalostaa pisteytykseksi formuloiden tapaan. Ja tietenkin myös jo pelkästä aikeestakin voisi antaa jonkun palkinnon, lyhenne vaikka FART (first aion ratkaista tämän). Joku harrastaa maastopyöräilyä, joku geokätkentää ja joku kerää pisteitä....saman arvoisia.

Avatar
Kulpakko
Viestit: 259
Liittynyt: Ma 03.10.2011 9:34
Paikkakunta: Lepaa, Hattula

Re: Oikeus poistaa loggaus?

Viesti Kirjoittaja Kulpakko » Ke 20.04.2016 8:13

TiiperiNinsku kirjoitti:
Kulpakko kirjoitti:Kiesus sentään, ny meni näinkin rauhalliselta ( ;) ) ihmiseltä herrrrrmo. Onko tosiaan niin, että kätköttäjä voi määritellä haluamansa tavan mysteerin ratkaisuun ja kun sitä ei ratkota haluamallaan tavalla niin saa poistaa loggauksen?? Olisi ehkä sitten korrektia edes laittaa vaadittu ratkaisutapa kätkökuvaukseen... Jos se nyt on edes luvallista - moisen vaatimuksen esittäminen siis.

https://www.geocaching.com/geocache/GC6EA1H_tilkkutyo

Onneksi inhoan jo valmiiksi mysteereitä - taas yksi syy lisää :p

t. tiimin naispuoleinen
Kyseisen kätkön tekijänä sanon tämän: Mulle on aivan sama miten sen nimen sinne logivihkoon saa. Mutta näille mysteerin ratkojille ja samalla ftf hunttaajille, jotka olivat sitä mysteeriä jo melkein viikon ratkoneet ja olivat lähellä ratkaisua, oli aika epäoikeudenmukaista, että ftf meni sellaiselle joka sai naatit, kun pelikone meni epäkuntoon. Nämä ratkojat pommittivat minua siitä ja toimin siten kuin toimin( tehtyä ei saa enää tekemättömäksi). Alkuperäiselle ftf saajalle tämä toiminta sopi. Uudet ftf saajat, ehdottivat ftf:n jakamista ja mulle sekin olisi käynyt. Bugi ftf saajat saivat stf:n ja tässä heidän lokikirjoitus:
https://www.geocaching.com/seek/log.asp ... 5238b3224d
Jatkossa tosiaankin aivan sama miten saatte naatit! Voin vaikka antaa ne, jos te saatte siitä jotain iloa.
Ilmaisin itseni ilmeisen epäselvästi, anteeksipyyntö siitä :/ Kiukkuni syy ei ole FTF:n menetys vaan loggauksen poistaminen. Henkilökohtaisesti minulle meidän ensimmäinen FTF kun on ollut ainoa, jolla on ollut merkitystä / tuonnut hienon fiiliksen. Sen jälkeen ne eivät ole aiheuttaneet suuria tunteita tai intohimoja. On jopa naureskeltu tässä, että jos/kun haastekätköjä saa jälleen tehdä, niin tehdään "Putkihaaste - 2v ilman ftf:ää" - haaste, jossa ehtona on että on ennen putken alkamista hakenut ftf:n - yhden tai useampia :D

Olen myös äärettömän laiska lukemaan sääntöjä, mutta sen olen opetellut että nimi logissa on löytö. Ilmeisesti riittävän yksinkertainen sääntö meikäläisenkin ymmärtää :lol: Nyt näyttää vaan siltä, että on "muodikasta" poistella loggauksia mitä kummallisimmista syystä. Lähiaikoina meinaan toinenkin kätköttäjä on poistanut loggauksia, jotka eivät ole häntä miellyttäneet. Siitä oli jossain toisessa ketjussa puhetta. Meillä on kerran omalla mysteerillä ollut hieman eri syystä, mutta mielestämme "ansaitsematon" ftf, jonka neuvottelemalla (lue: määräyksestämme :p ) kätköilijä poisti. Siis ftf-löydön, mutta ei löytöä (koska se nimi siellä kirjassa oli). Tämän jälkeen viestitimme stf:n löytänelle, että voi halutessaan muuttaa löytönsä ftf:ksi koska se mielestämme sellainen oli ja kerroimme hänelle myös perusteen.

Olen myös julkisesti ilmoittanut inhoavani mysteereitä. Juuri nyt minulla on pieni nippu mysteereitä logattavana, kun olin finder313 kanssa kätköilemässä ja haimme tiimin kaksilahkeisen ja finder313 yhteistyössä ratkomia mysteereitä (minä en siis ole ratkonut haettuja mysteereitä, en varmaan edes avannut yhdenkään mysteerin kuvausta...) ja tiimimme suorittamiamme haastekätköjä (finder313 ei niiden haastekätköjen logiin nimimerkkiään laittanut, kun haasteiden suorittaminen on vielä kesken :) ) . Sen verran on tämän "loggausten poistamistrendin" ilmestymisen vetänyt "inhoan mysteereitä"-fiiliksen pintaan, että taitaa olla helppoja logattavia että mennään linjalla: "kiva mysteeri, kiitos kätköstä!" :evil: Tähän voinee lisätä tunnetun sanonnan toimintaani kohtaan: "Väärin kätköilty!" :D Ja ehkä myös "Väärin logattu!" :wink:

Mie tulistun helposti, mutta sillä periaattella, että asiat riitelee ei ihmiset. Ei siis mitään henkilökohtaista ja keski-iän dementia lisäksi aiheuttaa sen, että en muista nimimerkkejä eli kun tämä ketju painuu pois näkyvistä, niin en 110% varmuudella edes muista kenen kätköstä oli kyse :D

t. tiimin naispuoleinen

Avatar
TiiperiNinsku
Viestit: 46
Liittynyt: Ke 05.10.2011 10:27

Re: Oikeus poistaa loggaus?

Viesti Kirjoittaja TiiperiNinsku » Ke 20.04.2016 10:31

Kulpakko kirjoitti:
TiiperiNinsku kirjoitti:
Kulpakko kirjoitti:Kiesus sentään, ny meni näinkin rauhalliselta ( ;) ) ihmiseltä herrrrrmo. Onko tosiaan niin, että kätköttäjä voi määritellä haluamansa tavan mysteerin ratkaisuun ja kun sitä ei ratkota haluamallaan tavalla niin saa poistaa loggauksen?? Olisi ehkä sitten korrektia edes laittaa vaadittu ratkaisutapa kätkökuvaukseen... Jos se nyt on edes luvallista - moisen vaatimuksen esittäminen siis.

https://www.geocaching.com/geocache/GC6EA1H_tilkkutyo

Onneksi inhoan jo valmiiksi mysteereitä - taas yksi syy lisää :p

t. tiimin naispuoleinen
Kyseisen kätkön tekijänä sanon tämän: Mulle on aivan sama miten sen nimen sinne logivihkoon saa. Mutta näille mysteerin ratkojille ja samalla ftf hunttaajille, jotka olivat sitä mysteeriä jo melkein viikon ratkoneet ja olivat lähellä ratkaisua, oli aika epäoikeudenmukaista, että ftf meni sellaiselle joka sai naatit, kun pelikone meni epäkuntoon. Nämä ratkojat pommittivat minua siitä ja toimin siten kuin toimin( tehtyä ei saa enää tekemättömäksi). Alkuperäiselle ftf saajalle tämä toiminta sopi. Uudet ftf saajat, ehdottivat ftf:n jakamista ja mulle sekin olisi käynyt. Bugi ftf saajat saivat stf:n ja tässä heidän lokikirjoitus:
https://www.geocaching.com/seek/log.asp ... 5238b3224d
Jatkossa tosiaankin aivan sama miten saatte naatit! Voin vaikka antaa ne, jos te saatte siitä jotain iloa.
Ilmaisin itseni ilmeisen epäselvästi, anteeksipyyntö siitä :/ Kiukkuni syy ei ole FTF:n menetys vaan loggauksen poistaminen. Henkilökohtaisesti minulle meidän ensimmäinen FTF kun on ollut ainoa, jolla on ollut merkitystä / tuonnut hienon fiiliksen. Sen jälkeen ne eivät ole aiheuttaneet suuria tunteita tai intohimoja. On jopa naureskeltu tässä, että jos/kun haastekätköjä saa jälleen tehdä, niin tehdään "Putkihaaste - 2v ilman ftf:ää" - haaste, jossa ehtona on että on ennen putken alkamista hakenut ftf:n - yhden tai useampia :D

Olen myös äärettömän laiska lukemaan sääntöjä, mutta sen olen opetellut että nimi logissa on löytö. Ilmeisesti riittävän yksinkertainen sääntö meikäläisenkin ymmärtää :lol: Nyt näyttää vaan siltä, että on "muodikasta" poistella loggauksia mitä kummallisimmista syystä. Lähiaikoina meinaan toinenkin kätköttäjä on poistanut loggauksia, jotka eivät ole häntä miellyttäneet. Siitä oli jossain toisessa ketjussa puhetta. Meillä on kerran omalla mysteerillä ollut hieman eri syystä, mutta mielestämme "ansaitsematon" ftf, jonka neuvottelemalla (lue: määräyksestämme :p ) kätköilijä poisti. Siis ftf-löydön, mutta ei löytöä (koska se nimi siellä kirjassa oli). Tämän jälkeen viestitimme stf:n löytänelle, että voi halutessaan muuttaa löytönsä ftf:ksi koska se mielestämme sellainen oli ja kerroimme hänelle myös perusteen.

Olen myös julkisesti ilmoittanut inhoavani mysteereitä. Juuri nyt minulla on pieni nippu mysteereitä logattavana, kun olin finder313 kanssa kätköilemässä ja haimme tiimin kaksilahkeisen ja finder313 yhteistyössä ratkomia mysteereitä (minä en siis ole ratkonut haettuja mysteereitä, en varmaan edes avannut yhdenkään mysteerin kuvausta...) ja tiimimme suorittamiamme haastekätköjä (finder313 ei niiden haastekätköjen logiin nimimerkkiään laittanut, kun haasteiden suorittaminen on vielä kesken :) ) . Sen verran on tämän "loggausten poistamistrendin" ilmestymisen vetänyt "inhoan mysteereitä"-fiiliksen pintaan, että taitaa olla helppoja logattavia että mennään linjalla: "kiva mysteeri, kiitos kätköstä!" :evil: Tähän voinee lisätä tunnetun sanonnan toimintaani kohtaan: "Väärin kätköilty!" :D Ja ehkä myös "Väärin logattu!" :wink:

Mie tulistun helposti, mutta sillä periaattella, että asiat riitelee ei ihmiset. Ei siis mitään henkilökohtaista ja keski-iän dementia lisäksi aiheuttaa sen, että en muista nimimerkkejä eli kun tämä ketju painuu pois näkyvistä, niin en 110% varmuudella edes muista kenen kätköstä oli kyse :D

t. tiimin naispuoleinen
Tässä ei ollu kysymys mun mieltymyksistä. Ja selvästi olen niin tyhmä, etten ymmärrä yksinkertaisiakaan sääntöjä. Asianosasten kanssa on sovittu asiasta ja he ovat tyytyväisiä, eikö se riitä. Ja minun kohdalla tämä ei tule toistumaan, vaikka olis kuinka "trendikästä". Olen kyllä oppinut läksyni. Kiitos siitä teille.
Henkilökohtaisesti tykkään ratkaista mysteerejä ja niiden tekeminenkin on mielenkiintoista. Mutta tällä hetkellä tosiaankin mietin, että miksi tätä teen.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”