Onko kätkösi kuvattuna täällä?

Yleistä keskustelua kätköilystä
aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Onko kätkösi kuvattuna täällä?

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ma 30.05.2011 19:47

Tämä on nyt vähän turha viesti, mutta haaskis ja monet muutkin puhuvat asiaa. Tinksua en sen sijaan ymmärrä.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Onko kätkösi kuvattuna täällä?

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » Ma 30.05.2011 19:51

oh1noa kirjoitti:
Haaskalintu kirjoitti: Joku vois nyt kaivaa guidelinestä kun toi lontoon murre ei multa niin hyvin taitu. Kätkön omistajalla on velvollisuus poistaa sellaiset loggaukset netistä, joista ei löydy vastaavuutta kätkön lokikirjasta. (korjatkaa jos olen väärässä)
Ihan asiaa kirjoitit, mutta eri asiaa kuin tässä threadissä on kyse. Minä ymmärsin, että sinä poistat tämän kätkijän lokkauset omilta purkeiltasi rangaistuksena siitä mitä hän on GC.comin ulkopuolella tehnyt. Itse en noita sivuja kovin spoilaavina pitänyt ja tarkoitus ei varmaankaan ole ollut paha. Tuskin purkkeja löytäisin jos noita olen nyt vilaissut ja joskus sattusin noille purkeille eksymään. Vinkkipuhelin on paljon tehokkaampi apu!
Olipa hyvä, että kävimme tämän keskustelun. Tietenkään en poistaisi "tukilakon hengessä" kenenkään loggauksia, jos ne rikkovat sääntöjä tai spoilaavat jonkun muun kätköjä. Rajansa solidaarisuudellakin :lol:
Onko muuten nimesi jo täällä?

mikkeri
Viestit: 120
Liittynyt: Ke 07.03.2007 4:04
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Onko kätkösi kuvattuna täällä?

Viesti Kirjoittaja mikkeri » Ma 30.05.2011 20:01

onko kellään käyny mielessä lähettää esim sähköpostia tälle kyseiselle kätköilijälle sen sijaan että eka lytätään ja haukutaan toimintatavat pystyyn?

edit.
tarkotan tällä siis sitä, et vaik tuo tonsorttinen bloggaus ei miunkaan mielestä oo kovin järkevää, ni oisin kuitenki ehottanu tällasta toimintatapaa:

1) sähköpostia bloggaajalle, jossa toivotaan näitten kuvien poistoa / julkasematta jättämistä, selittäen miksei
2) julkinen lykkaus, jossei viesti mee perille

mielellään siis ensin 1, sitten 2, ei toisinpäin niiku nyt on tapahtunu. nythän 99,9% kätköilijöistä ei ois noita "spoilerikuvia" ees hoksannu, ellei niitä ois erikseen täällä mainostettu.
Viimeksi muokannut mikkeri, Ma 30.05.2011 20:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
porari
Viestit: 358
Liittynyt: Su 02.08.2009 18:07

Re: Onko kätkösi kuvattuna täällä?

Viesti Kirjoittaja porari » Ma 30.05.2011 20:29

tinsku kirjoitti:Minusta oli upeat sivut ja itse olisin pelkästään ylpeä, jos minun kätköltä joskus 'kelpuutettaisi' kuva tuonne :)
Luulenpa, että perin harva kätköilijä ja varsinkaan sellaiset jästit jotka haluiaisitvat jästiä ko purkin, ylipäätään löytää koko sivustoa. Minäkään en sitä olisi koskaan tullut tietämään, jollei täällä olisi linkkiä ollut. Kuvien rajauksetkin on tehty sillälailla, että tuskinpa kukaan ulkopuolinen noista edes tunnistaa tarkkaa kätköpaikkaa. Tuskinpa näistä kannattaa pahoittaa mieltänsä ja ressata. Viettäkäämme upeakätköilykesä ilman turhaa ryppyotsaisuutta :)
Minä ainakin loukkaantuisin, jos kätköpurkin piilopaikka olisi kuvattuna julkisella foorumilla. Kätköjeni lähettyviltä on otettu kyllä kuvia ja julkaistu loggausten yhteydessä. Ne eivät ole olleet spoilauskuvia ja useimmat ovat kysyneet luvan julkaista ne, siinä ei mitään pahaa.
Googlella löytää oikealla hakusanalla kaikki kätköilyyn liittyvät sivut,niin varmaan tuo yllämainittukin.Ilkeämielisille jästeille tälläiset sivut ovat mieleen. Siinäkään ei ole mitään pahaa,että pitää nettipäiväkirjaa löydöistään, mutta sivut olisi syytä suojata ulkopuolisilta salasanalla, kuten täällä joku aiemmin mainitsikin.

Avatar
FireFox-71
Viestit: 239
Liittynyt: Su 10.10.2010 19:20
Paikkakunta: Virrat

Josko minäkin sohaisen muurahaispesää

Viesti Kirjoittaja FireFox-71 » Ma 30.05.2011 20:54

Oma kantani on tuohon blogiin, että on mainiota luettavaa...vaikka en kyllä työkseni sitä alkaisi seuraamaankaan.
Jos joku tuolta haluaa etsiä vastauksia kätköjen sijainnista, niin siitähän sitten, helpommalla ne kaiketi löytyy GPS kourassa.

Samanlailla kuvia esittee Livekin omalla tavallaan, ja jos joku niistä kuvista jotain löytää niin siinähän sitten, jos mielenkiinto
riittää nuuskia niin kovasti toisten tekemisiä.....vaikkakin, onhan sekin eräänlainen tapa harrastaa kätköilyä,
enkä usko spoilerikuvien etsimisen olevan mitenkään voimakas ilmiö.

Ja jos ei mokomia kuvia halua nähdä, voi mielestäni yksinkertaisesti olla lukematta tuota blogia...joka ei muuten ole ainut :lol:

Sama pätee mielestäni spoilaaviin loggauksiin, joista olen aiemminkin toki mielipiteeni ilmaissut. Ei niitä ole pakko lukea etukäteen
jos haluaa säilyttää täyden etsintärauhan. Samalla voi jättää tarkistamatta atribuutit, purkin koon ja terrrainin niin saapi lisää haastetta.
Se ettet tiedä, ei tarkoita ettei voisi olla.

______________________Kettu Kuittaa

NMS68
Viestit: 308
Liittynyt: Ti 18.12.2007 23:25

Re: Onko kätkösi kuvattuna täällä?

Viesti Kirjoittaja NMS68 » Ma 30.05.2011 20:54

Haaskalintu kirjoitti:Itse en ole koskaan joutunut poistamaan keneltäkään loggauksia, (omiin kätköihin FOUND-IT-loggauksia kertynyt tällä hetkellä yli 10 000kpl!) , mutta poikkeus vahvistaan säänön: Poistin eräältä virolaiselta loggaajalta alle kymmenen kappaletta tässä vähän aikaa sitten, hän kun loggasi jo kauan sitten arkistoituja kätköjä. Kävimme lyhyen sähköpostikeskustelun, jossa ilmeni, että kyseinen kätköilijä oli löytänyt kätköt vuosia sitten, mutta vasta nyt havahtui loggaamaan ne. Palautimme loggaukset takaisin.
Rohkenen olla eri mieltä. Tässä loggauksessa sanot poistaneesi loggauksia. Kyseessä oli mysteerikätkö, jossa oli ylimääräisenä loggausvaatimuksena lähimmän yleisen väestönsuojan koordinaattien listaaminen, joten aivan samasta ei tietenkään ole kyse. Poistit mm. minun loggaukseni, jossa kerroin, minne minun perheineni pitäisi suojautua, jos sellainen tilanne tulisi. Paikka ei tietenkään ollut yleinen väestönsuoja, vaan taloyhtiön suoja. Jonkinlainen ennakkovaroitus poistosta olisi ollut mukava, sillä kätkökuvaus oli tulkittavissa eri tavoin ja olin ymmärtänyt loggausvaatimukset vähän toisin kuin oli tarkoitettu. Asia on toki selvitetty pienen kirjeenvaihdon jälkeen. Tapaus jäi kuitenkin mieleen, sillä tuon kätkön logatessani olin harrastanut kätköilyä 9 päivää ja poistosähköpostin tullessa noin kuukauden.

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Onko kätkösi kuvattuna täällä?

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Ma 30.05.2011 21:02

Henkilökohtaisesti en kauhistu nähdessäni spoilerikuvan - saanhan silloin tilastoa kasvattavan löydön nopeammin - mutta ns. ilkeämielisten trollface-jästien käsiin päätyessään spoilerikuvat tarkkoine sijaintitietoineen ovat huono yhdistelmä. Se on mielestäni suurempi haitta/uhka.

pali
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 25.08.2009 7:59

Re: Onko kätkösi kuvattuna täällä?

Viesti Kirjoittaja pali » Ma 30.05.2011 21:16

Onkos jossain ohjeissa kielletty spoilaaminen? Eikös siellä kätkön loggauksissa vain ole varoitus "Warning! Spoilers may be included in the descriptions or links." Eli ei niitä loggauksia ole pakko lukea.

Tilhet
Viestit: 741
Liittynyt: Ma 05.10.2009 21:29

Re: Onko kätkösi kuvattuna täällä?

Viesti Kirjoittaja Tilhet » Ma 30.05.2011 21:33

.Pali kirjoitti:Onkos jossain ohjeissa kielletty spoilaaminen? Eikös siellä kätkön loggauksissa vain ole varoitus "Warning! Spoilers may be included in the descriptions or links." Eli ei niitä loggauksia ole pakko lukea.
Komppaan tätä täysin.

Juhaz
Viestit: 28
Liittynyt: To 15.03.2007 16:52
Paikkakunta: Vaasa

Re: Onko kätkösi kuvattuna täällä?

Viesti Kirjoittaja Juhaz » Ma 30.05.2011 21:55

Komppaan täysin paria edellistä. On taas ihan uskomatonta nillitystä tyhjästä. Jos joku haluaa tulla spoilatuksi, hän tulee spoilatuksi, ja siihen on yksinkertaisempiakin tapoja kuin kaivella joku blogi - josta kukaan ei olisi ikinä kuullutkaan jos ei siitä olisi ruvettu rääkymään täällä. Kukaan ei taatusti spoilaannu siellä vahingossa. Ja sama pätee niihin jästeihin, jos joku on niin vannoutunut kätköjen tuhoaja että seikkailee kaiket päivät etsimässä spoilerikuvia, niin hän ihan varmasti löytää ne purkit ennemmin tai myöhemmin ilman niitäkin.

Ja vaikka puhuisi vinkuintiaa niin ne groundspeakin ohjenuorat ovat tässä asiassa hyvin yksinkertaiset. Nimi paperissa oikeuttaa löytöloggaukseen, spoilaavan login saa tarpeen vaatiessa poistaa mutta kostodeletointi joka liittyy loggaajan jossain muualla mahdollisesti tekemiin tai tekemättömiin asioihin on ylimääräinen loggausvaatimus jollaiset on haastekätköjä lukuunottamatta yksiselitteisesti kielletty.

Avatar
ekhoc
Viestit: 312
Liittynyt: To 04.01.2007 22:59

Re: Onko kätkösi kuvattuna täällä?

Viesti Kirjoittaja ekhoc » Ma 30.05.2011 22:10

.Pali kirjoitti:Onkos jossain ohjeissa kielletty spoilaaminen? Eikös siellä kätkön loggauksissa vain ole varoitus "Warning! Spoilers may be included in the descriptions or links." Eli ei niitä loggauksia ole pakko lukea.
Geocaching.comin käyttöehdoissa sitoudutaan olemaan julkaisematta spoilereita ilman kätkön omistajan lupaa:

"You agree not to:
---
(m) Publish, in any form of media, the solutions, hints, spoilers, or any hidden coordinates for any geocache without consent from the cache owner."

(http://www.geocaching.com/about/termsofuse.aspx)

pali
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 25.08.2009 7:59

Re: Onko kätkösi kuvattuna täällä?

Viesti Kirjoittaja pali » Ma 30.05.2011 22:44

No ei sitten spoilata, jos omistaja ei taho :mrgreen:

Tilhet
Viestit: 741
Liittynyt: Ma 05.10.2009 21:29

Re: Onko kätkösi kuvattuna täällä?

Viesti Kirjoittaja Tilhet » Ma 30.05.2011 22:57

ekhoc kirjoitti:
.Pali kirjoitti:Onkos jossain ohjeissa kielletty spoilaaminen? Eikös siellä kätkön loggauksissa vain ole varoitus "Warning! Spoilers may be included in the descriptions or links." Eli ei niitä loggauksia ole pakko lukea.
Geocaching.comin käyttöehdoissa sitoudutaan olemaan julkaisematta spoilereita ilman kätkön omistajan lupaa:

"You agree not to:
---
(m) Publish, in any form of media, the solutions, hints, spoilers, or any hidden coordinates for any geocache without consent from the cache owner."

(http://www.geocaching.com/about/termsofuse.aspx)
Ja kun ottaa knowledge bookin rinnalle, niin aikamoisen laveaksihan GS on tehnyt kentän, jolla omistaja voi poistologgauksia tehdä:

"Logs that fail to meet stated requirements (such as Found It logs by people who have never found the cache) or logs that conflict with our Terms of Use Agreement may be deleted." Miten nimittäin määritellään käyttäjäehtojen "hint" tai "spoiler"?

Eli oikeastaan se kuvauksissa oleva varoitus pitäisi lukea: Varo! Saatat olla tekemisissä sellaisen kätköomistajan kanssa, joka ei ole käyttänyt mahdollisuuttaan poistaa GS:n käyttäjäehtoja rikkovat loggaukset :mrgreen:

Mutta tämä kaikki on off-topicia, koska keskustelu alkoi materiaalista, jota ei ole julkaistu gc.comin sivustolla...

Avatar
Jaroma
Viestit: 30
Liittynyt: Ma 05.03.2007 17:01
Paikkakunta: Turku

Re: Onko kätkösi kuvattuna täällä?

Viesti Kirjoittaja Jaroma » Ma 30.05.2011 23:15

Kyllä itseäni ainakin nyppii kun 8 kätköäni on tuolla kuvien kera.(ja yhdeksäs ilman kuvaa). Melkein tekisi mieli jo poistaa kyseiset kätköt kun sen verran harmittaa, mutta toivotaan vaan parasta ettei niitä jästitä.
Sellaiset kuvat hyväksyn missä ei itse kätköpaikkaa kuvata, vaan vaikka nähtävyyttä siinä vieressä.

Avatar
porari
Viestit: 358
Liittynyt: Su 02.08.2009 18:07

Re: Onko kätkösi kuvattuna täällä?

Viesti Kirjoittaja porari » Ma 30.05.2011 23:50

Jaroma kirjoitti:Kyllä itseäni ainakin nyppii kun 8 kätköäni on tuolla kuvien kera.(ja yhdeksäs ilman kuvaa). Melkein tekisi mieli jo poistaa kyseiset kätköt kun sen verran harmittaa, mutta toivotaan vaan parasta ettei niitä jästitä.
Sellaiset kuvat hyväksyn missä ei itse kätköpaikkaa kuvata, vaan vaikka nähtävyyttä siinä vieressä.
Ymmärrän tuntemuksesi hyvin! Ajattelin täysin samalla tavalla, jos omat kätköni julkistettaisiin netissä kuvien kera. Jonkinasteisesta tekijänoikeusloukkauksesta on kyse, vaikka kätköissä ei sellaista taida ollakaan.

Onko spoilaaminen kielletty? Ei elämässä muutenkaan kaikki ole sallittua, mitä ei ole kielletty.

Karrikoiden; nyt porukalla perustamaan blogi, johon pistetään mysteerien naatit ja ratkaisut. Ei olisi hauskaa.

Yhteenvetona: Kunnioitetaan toistemme kätköjä,eikä julkaista niistä mitään ilman asianomaisen lupaa.

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Onko kätkösi kuvattuna täällä?

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » Ti 31.05.2011 4:27

NMS68 kirjoitti:
Haaskalintu kirjoitti:Itse en ole koskaan joutunut poistamaan keneltäkään loggauksia, (omiin kätköihin FOUND-IT-loggauksia kertynyt tällä hetkellä yli 10 000kpl!) , mutta poikkeus vahvistaan säänön: Poistin eräältä virolaiselta loggaajalta alle kymmenen kappaletta tässä vähän aikaa sitten, hän kun loggasi jo kauan sitten arkistoituja kätköjä. Kävimme lyhyen sähköpostikeskustelun, jossa ilmeni, että kyseinen kätköilijä oli löytänyt kätköt vuosia sitten, mutta vasta nyt havahtui loggaamaan ne. Palautimme loggaukset takaisin.
Rohkenen olla eri mieltä. Tässä loggauksessa sanot poistaneesi loggauksia. Kyseessä oli mysteerikätkö, jossa oli ylimääräisenä loggausvaatimuksena lähimmän yleisen väestönsuojan koordinaattien listaaminen, joten aivan samasta ei tietenkään ole kyse. Poistit mm. minun loggaukseni, jossa kerroin, minne minun perheineni pitäisi suojautua, jos sellainen tilanne tulisi. Paikka ei tietenkään ollut yleinen väestönsuoja, vaan taloyhtiön suoja. Jonkinlainen ennakkovaroitus poistosta olisi ollut mukava, sillä kätkökuvaus oli tulkittavissa eri tavoin ja olin ymmärtänyt loggausvaatimukset vähän toisin kuin oli tarkoitettu. Asia on toki selvitetty pienen kirjeenvaihdon jälkeen. Tapaus jäi kuitenkin mieleen, sillä tuon kätkön logatessani olin harrastanut kätköilyä 9 päivää ja poistosähköpostin tullessa noin kuukauden.
Kas, enpä tuota muistanutkaan. Tapaus oli kuitenkin niin, että sääntöjä ei noudatettu, ja siksi jouduin poistamaan loggaukset. Tämä on viesti kaikille, ja nostaa sellaisten loggaukset arvoonsa, jotka sääntöjä ovat noudattaneet. Harmi, että toimin ilman varoitusta, se oli kyllä tylyä. Hyvä, että asia on kuitenkin selvitetty.

Edit: Joku admin voisi lohkaista tämän "millä oikeudella saa poistaa loggauksia" -ketjun omaksi kokonaisuudekseen? Tässä säikeessä näköjään keskustellaan kahdesta asiasta, jotka toki osittain ovat teemallisesti päällekkäin.
Onko muuten nimesi jo täällä?

rianra
Viestit: 118
Liittynyt: La 30.06.2007 22:04

Re: Onko kätkösi kuvattuna täällä?

Viesti Kirjoittaja rianra » Ti 31.05.2011 12:38

Omia kätköjämme ei näyttänyt olevan, mutta muuten kätköjen omistajana en voi sietää minkään asteista spoilaamista. Minusta sekin että mysteerikätköihin vaihdellaan vinkkejä on kyseenalaista. Kaikille kätkön tehneille ei se maksimäärä löytäjiä ole optimaalinen vaan se että on onnistunut haastamaan muut. Ikään kuin pakottanut toisen ottamaan mittaa haasteeseen. Sitten joku kertoo spoilaavan vinkin joukkiolle ja esittämäni haaste on pilalla.

Kuvalla pystyy spoilaamaan todella rajusti. Omia hyvin hyvin julkisella paikalla olevia kätköjä on spoilattu jopa logeissa. Olen pyytänyt editoimaan niitä, kryptannut varmuuden vuoksi ja lopulta jopa poistanut. Varsinkin kun muutenkin jästiherkkää kätköä saa huoltaa paljon, niin ei erityisemmin kaipaa spoilereita. Edes siitä vierestä otettuja kuvia. Tuolla oli kuitenki melko tarkkoja kuvauksia ja kuvia(luin eilen läpi kaikki geokätkentä aiheiset postaukset).

Itsellänikin on geokätköily blogi, mutta sitä ei pääse lukemaan ilman salasanaa johon vuodatus hyvin antaa mahdollisuuden. Uskoisin että kyseessä on ajattelemattomuus tuoreella harrastajalla, mutta ymmärrä hyvin esim. Jaroman närkästyksen. Vähemmästäkin olen arkistoinut kätköjä....
Thinking out of the cache

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Onko kätkösi kuvattuna täällä?

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Pe 03.06.2011 15:09

Mutta periaatteessa varsinkin keskustoiden alueella on Googlen kuvausauto kuvannut... Eli jos kadun vieressä on kätkö, niin sehän näkyy myös katunäkymässä, joka on kaikille julkinen ja helppo käyttää.

Avatar
vvv
Viestit: 101
Liittynyt: La 26.04.2008 23:40

Re: Onko kätkösi kuvattuna täällä?

Viesti Kirjoittaja vvv » Pe 03.06.2011 19:14

Vingeri kirjoitti:Mutta periaatteessa varsinkin keskustoiden alueella on Googlen kuvausauto kuvannut... Eli jos kadun vieressä on kätkö, niin sehän näkyy myös katunäkymässä, joka on kaikille julkinen ja helppo käyttää.
No se kätkö on silloin myös kadulla kulkeville näkyvissä ja täten julkinen ja helppo jästiä. Yleensähän ne kätköt kuitenkin on piilossa, paitsi silloin kun purkki on otettu loggausasentoon ja kuvattu siinä tilassa..

ReiKaa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 07.06.2009 19:42

Re: Onko kätkösi kuvattuna täällä?

Viesti Kirjoittaja ReiKaa » Pe 03.06.2011 19:48

Ehkei blogin tekijä tullut ajatelleeksi, onko kuvien julkaisu sopivaa vai ei.

Mut ehdottomasti järkevämpi tapa olisi mielestäni ottaa yhteyttä itseensä blogintekijään sen sijaan, että rupeaa kauhistelemaan sitä täällä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”