Häivetoiminta ja jästit

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja Eniz » Ti 24.05.2011 13:46

Minulla on pari kätköä koirapuistojen liepeillä. Olen yrittänyt tehdä niistä melko helppoja, ja antaa hyvät vihjeet.
Toinen yli helppo purkki oli vielä sellainen, että logista luin että joku etsijä oli kätkön käynyt hakemassa esiin jästien ollessa suunnilleen vieressä, hän oli pitänyt heille pienen luennon kätköilystä.
Sen jälkeen logista sain lukea, että paikalle saapuneelle kätköilijältä oli koiraihmiset kysyneet suoraan, että oletteko geokätköä etsimässä, tuolla se on.
Koiran ulkoiluttajat puhelevat paljon keskenään ja varmasti joku heistä ajattelee eritavoin kuin toiset.
Eli heittää kätkön roskikseen kun se on alunperinkin ollut 10 sentin päässä roskiksesta.

Onko tuo häive atribuutti sellainen että a) sen merkitystä ei ymmärretä b) atribuutteja ei edes katsota ainakaan ykköstason purkeissa.
Olen yrittänyt paikoilla, joissa pöyriminen aiheuttaa epäilyksiä, tehdä mahdollisimman helpot kätköt, jotka löytää suuremmin paikalla pyörimättä.

Monissa loggauksissa oli mainittu, että paikalla on tultu käytyä useamman kerran, mutta nyt koitti sopiva tilaisuus logata purkki, koska jästejä ei ollut paikalla.
Tämä on mielestäni vastuullista kätköilyä ja en ajatellutkaan ,että joku voisi menetellä toisin.

Joukossamme on joitakin mätiä hedelmiä, joille yksi löytö lisää tilastoon on isompi asia, kuin se, että purkkia ei pian kukaan muu voi löytää.

Häivetoimintaa ei joko osata, ei ymmärretä sen merkitystä, tai atribuuttia ei edes vilkaista. Ehkä tämä atribuutti on jo liian monessa kätkössä ja kärsinyt inflaation.

Harmittaa kun kuitenkin on parissa jästityssä koirapuistopurkissa satoja loggauksia ja en voi niitä tarkistaa, koska logikirjatkin jästitty.

Tarkoituksenai oli purkittaa kaikki Espoon koirapuistot. Nyt kyllä asun 70 kilometrin päässä Espoosta ja on vielä merikin välissä, mutta näiden kokemusten jälkeen harkitsisin asiaa.

No valittelemani ilmiö häivetoiminnan unohtamisesta ei varmasti ole keskuudessamme yleinen, jos on satoja loggauksia niin, missä lajissa tahansa sinne mahtuisi mukaan joku joka ei käsitä mistä harrastuksessa on aidosti kysymys.

Siis melko turhaan avauduin. Muilla kätköttäjillä lienee paljonkin jaettavaa samasta aiheesta, en vain löytänyt etsimällä vanhoja ketjuja

Avatar
teukkam
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 02.12.2009 23:15
Paikkakunta: Tampere

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja teukkam » Ti 24.05.2011 13:53

Menee hieman ohi aiheesta, mutta itseäni on huvittanut kätköt, joissa on sekä häivetoiminta- että sopii lapsille-attribuutit. Omia juniorijäseniä en ole ainakaan vielä onnistunut opettamaan toimimaan huomattomasti, puhumattakaan siitä, etteivät huutaisi täyttä kurkkua "SE LÖYTYI!" kun löytö tapahtuu.

Yksin liikkuessa häivetoiminta, erityisesti jästialttiissa paikoissa sijaitsevilla "ninjailukätköillä" on kätköilyn suola, enkä voisi kuvitellakaan toimivani tuossa yllä kuvatulla tavalla...

Avatar
rixu
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 10.09.2008 18:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja rixu » Ti 24.05.2011 14:06

Tuota stealthista piittaamattomuutta olen itsekin ollut havaitsevinani melkoisesti, väki etsii vaikka väkisin purkin. Jotkut jopa odottavat hetken mutta menevät silti sitten sinne jos ei rauhallista hetkeä tule.

En sitten tiedä millä moisesta eroon pääsisi, jos ihminen on noin välinpitämätön jo valmiiksi niin jotenkin epäilyttää malttaako moinen vatipää odottaa vaikka asiasta joku mainitsisikin. Kehtaavat häiritä HÄNEN harrastusta. Samaan väkeen voi liittää mm. tänä talvena kohdalle osunut urpo joka hakkasi purkin hajalle rautakangella kun ei päässyt käsiksi jään vuoksi. Nerokasta, pääasia että sai löydön, sama se jos tuhotaan kätkö samalla.

Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja Eniz » Ti 24.05.2011 15:22

rixu kirjoitti:Tuota stealthista piittaamattomuutta olen itsekin ollut havaitsevinani melkoisesti, väki etsii vaikka väkisin purkin. Jotkut jopa odottavat hetken mutta menevät silti sitten sinne jos ei rauhallista hetkeä tule.

En sitten tiedä millä moisesta eroon pääsisi, jos ihminen on noin välinpitämätön jo valmiiksi niin jotenkin epäilyttää malttaako moinen vatipää odottaa vaikka asiasta joku mainitsisikin. Kehtaavat häiritä HÄNEN harrastusta. Samaan väkeen voi liittää mm. tänä talvena kohdalle osunut urpo joka hakkasi purkin hajalle rautakangella kun ei päässyt käsiksi jään vuoksi. Nerokasta, pääasia että sai löydön, sama se jos tuhotaan kätkö samalla.
Empä oikein usko, että vatipäät vähenisivät, jos joku oppii tulee kaksi muuta tilalle. Harmistumiseni lähtökohta oli että vastahan kätkön julkaisin ja se jästittiin kätköilijen auliilla avustuksella vuoden päästä, mutta jos ajattelen tätä yhtä kätköä, niin sen on kuitenkin käynyt loggaamassa 175 kätköilijää.
Tuohon porukkaan mahtuu vaikka minkälaista vipeltäjää. Kansanedustuslaitos on kansan pienoiskuva. No ei ole mutta siellä juuri on noita minä ensin ja minä teen mitä teen henkilöitä ehkä, jopa suurin osa.

Missä mahtaa olla lokikirja, jossa on eniten loggauksia Suomessa. En tarkoita kätköä, joka on useimmin löydetty vaan olemassa olevaa lokikirjaa, johon on kirjattuna eniten nimiä.

Harrastus on jo aikoja sitten muuttunut tilastopeliksi, siksi jotkut menevät vaikka jäätä ja purkkia särkemään, päästäkseen tavoitteeseen.
Toivosinkin tilastoja, joissa olisi kätköttäjän kätköjen löydöt. Menisi varmaan todella hankalaksi koska D ja T.

Jotenkin voisi huomioida sen porukan, joilla on paljon löytöjä, mutta ei yhtään kätköä. Luulen että jo muutaman purkin piilottamisen jälkeen saisi omakohtaista kokemusta siitä miten kätköttäjä toivoisi kätköä kohdeltavan.

Nykykäytäntö, tai en tiedä edes onko se todellisuutta, korostaa harrastuksessa lähinnä kätköjen nopeaa löytämistä FTF ja toisaalta löytöjen suurta määrää.

Omat perusteeni tälle hyvälle harrastukselle ovat nyt jo kaukana valtavirrasta. Jotkut wanhat kätköilijät eivät edes päivitä löytöjään nettiin. Ei ole kysymys minusta mistään kilpailusta, mutta minusta FTF ja löytömaratoonit ja muut ovat ihan yhtä hyvä tapa harrastaa tätä hienoa harrastusta.
Mutta lieveilmiö itsekkyys saattaa korostua jälkimmäisessä ryhmässä.

Olisihan se hienoa, jos jokainen löytäjä ajattelisi myös muita kätköilijöitä ja kätköttäjää. Monet metsäkätköt ovat kuin metsätyökoneen jäljjiltä. Aikaisemmin niistä polkujäljistä pystyi päättelemään kätkön paikan, mutta nyt on sammaleet revitty suunnilleen neliömetrien alueelta.
Loggauksen jälkeen purkki kaupungissakin jätetään muuhun kuin aivan alkuperäiseen paikkaan.

No kukin tavallaan, mutta kätköjen ja kätköttäjän kunnioitus on kadoksissa. En sano että ilmiö on yleinen, mutta useat kätköttäjät ovat tästä varmasti kärsineet. Jos kätköntekijät toimisivat samalla tavoin, laittavat kätkön hieman eri paikkaan kun on vinkattu ja niin edelleen, niin kommentteja sataisi urakalla.

Nyt tässä lajissa ainoita huonoja ihmisiä ovat huonojen kätköjen tekijät, paskaa sataa niskaan. Kiviaitakätköt ovat lähes pannassa, koska etsijät purkavat koko aidan. Ja tämäkin on kätköttäjän syy.

Koko harrastuksessa ei suurimmalla osalla taida olla mielessä muita epäkohtia kuin, väärin suunnitellut ja toteutetut kätköt, joista kynä puuttuu tai on tylsä ja ovat hieman eri koordinaateissa, kuin kuvauksessa on luvattu, lokikirjakin märkä. Tai D tai T on pielessä.

Itse annan toki palautetta loggauksessa kaikista noista asioista. Mutta kerrankin löysin vaikeahkon kätkön kun silika pusseja oli ympäriinsä. Monesti lyijykynän löytäminen on myös ollut hyvä vinkki kätkön sijainnista.

Kätkön hakijat ymmärtäkää, että kätköllä te ette ole maksavia asiakkaita, maksatte kuinka paljon tahansa eri gc.X firmoille, te olette kätköllä kuin leipäjonossa, saatte ilmaiseksi nauttia toisten antimia. Antakaa toisillekin mahdollisuus tähän ilmaiseen nautintaan.

Korostan viellä, että vaikka ragea on minulla paljon, se kohderyhmä on noin 5% harrastajista, eli varmaan väärä foorumi, on tämä tästä asiasta avautua.
Lähinnä kohtalotovereilta pyytelen vertaistukea.

Mutta joka tapauksessa tämä on kaikkein paras harrastus, ja nauttikaamme tästä. :D

Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja Eniz » Ti 24.05.2011 15:26

teukkam kirjoitti:Menee hieman ohi aiheesta, mutta itseäni on huvittanut kätköt, joissa on sekä häivetoiminta- että sopii lapsille-attribuutit. Omia juniorijäseniä en ole ainakaan vielä onnistunut opettamaan toimimaan huomattomasti, puhumattakaan siitä, etteivät huutaisi täyttä kurkkua "SE LÖYTYI!" kun löytö tapahtuu.

Yksin liikkuessa häivetoiminta, erityisesti jästialttiissa paikoissa sijaitsevilla "ninjailukätköillä" on kätköilyn suola, enkä voisi kuvitellakaan toimivani tuossa yllä kuvatulla tavalla...
Lapset ovat koiraakin parempi häivetyökalu. Saat sählätä missä vain mitä tahansa lasten kanssa, iästä riipuen lasta voi hakea vaikka pusikosta samalla kuin kätköä. Jos lapsi on liian pieni poliisi voi toki hakea sinut ennen kuin haet kätkön.

Avatar
teukkam
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 02.12.2009 23:15
Paikkakunta: Tampere

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja teukkam » Ti 24.05.2011 15:51

Eniz kirjoitti:Mutta kerrankin löysin vaikeahkon kätkön kun silika pusseja oli ympäriinsä. Monesti lyijykynän löytäminen on myös ollut hyvä vinkki kätkön sijainnista.
Joskus olin ensimmäinen, joka oli kätköä etsimässä valoisaan aikaan. Paikantamista helpotti geopolkujen lisäksi se, että löysin hangelta vaihtotavarana olleen vihreän muoviliskon :lol:

Kerran taas sydäntä kylmäsi, kun löysin kätkön sisällön pitkin pituuttaan maassa melkein välittömästi sen jälkeen, kun olin käynyt purkilla. Kävin tarkistamassa logit, ja onneksi parikin kätköilijää oli ehtinyt käydä minun jälkeeni, eikä kyse loppujen lopuksi ollut jästimisestä, vaan siitä, että joku päätti yrittää laittaa liian painavan geokolikon ylösalaisin olevaan sikarilaatikkomagneettipurkkiin...

Black_Island
Viestit: 294
Liittynyt: Ma 22.12.2008 18:18

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja Black_Island » Ti 24.05.2011 19:34

Eniz kirjoitti:Lapset ovat koiraakin parempi häivetyökalu. Saat sählätä missä vain mitä tahansa lasten kanssa, iästä riipuen lasta voi hakea vaikka pusikosta samalla kuin kätköä. Jos lapsi on liian pieni poliisi voi toki hakea sinut ennen kuin haet kätkön.
Totta :D . Monta kätköä on haettu lasten toimesta ja meillä 10-vuotias alkaa olla sen verran iso, ettei paljasta löytöään, vaan hienovaraisesti toimittaa purkin vanhemmille. Paras esimerkki tästä taitaa olla Oulun eräs kätkö, joka on julkisella paikalla puussa. Eipä olisi meikäläisellä sinne ollut mitään asiaa keskellä kirkasta päivää. Poikien kiipeilyyn taas ei kukaan kiinnittänyt mitään huomiota.

Ikäväähän se "haetaan keinolla millä hyvänsä"-toiminta on. Itselläni on purkkeja jäänyt hakematta, kun sitä ei olisi voinut huomaamattomasti tehdä. Toisaalta muutama viikko sitten luulin hakeneeni purkin huomaamatta, mutta yhtäkkiä jostain puskista ilmestyi jästi koiran kanssa. Kyseli niin ihmeissään tekemisiäni, että katsoin parhaaksi kertoa totuuden :mrgreen: .

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja Seq » Ke 25.05.2011 1:52

On sitä karannutta kissaa haeskeltu puusta, kun olin huoltokäynnillä, juuri kiivennyt tikkaille.

Jälkikasvu on kanssa hyvä apu.

Ja jos vaan pystyy, niin aina kannattaa vaikuttaa siltä, että tietää mitä tekee, eikä salaile sitä.
Olin erään linja-auto-pysäkin tolppaa tutkimassa, tikkailla, ylhäältäpäin ja sen sijaan, että yrittäisi esimerkiksi tulla alas ja olla tekemättä mitään, niin käsi pystyyn tervehdyksen merkiksi ja katse suoraan silmiin, niin sillä jästi yleensä tokenee.

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » Ke 25.05.2011 2:04

Vaikea laji tämä kätköjen etsiminen kun siihen eläytyy oikeasti tunteella! Paras fiilis ehdoitta! :D

Olisin aivan varmasti eilen saanuut kuitattua erään kätkön jos mummoille olisin käynyt sanomassa , että etsin kätköä istumasi penkinalta, sopiiko etsiä?..... En selitellyt ja etsinyt, vaan arvioin tilanteen seuraavaan käyntiini kohteessa ja palasin autolle ja menoksi ... Väsytystaistelu on toisaalta helmi kun tietää väsytyksen ajan edes osapuilleen, kuten vr-seisakkeet/asemat...

Mielestäni juuri se purkin napaaminen ulkopuolisten huomaatatta on helmi ja elämys kun se kohde on ideoitu myös ok!

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » Ke 25.05.2011 23:13

Eniz kirjoitti: Muilla kätköttäjillä lienee paljonkin jaettavaa samasta aiheesta, en vain löytänyt etsimällä vanhoja ketjuja
Tässä on eräs näkökulma, joka sivuaa häivetoimintaa. Se on vuodelta 2007... http://www.geocache.fi/bulletin/viewtop ... 166&p=5368
Onko muuten nimesi jo täällä?

Tilhet
Viestit: 741
Liittynyt: Ma 05.10.2009 21:29

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja Tilhet » To 26.05.2011 1:58

Haaskalintu kirjoitti:
Eniz kirjoitti: Muilla kätköttäjillä lienee paljonkin jaettavaa samasta aiheesta, en vain löytänyt etsimällä vanhoja ketjuja
Tässä on eräs näkökulma, joka sivuaa häivetoimintaa. Se on vuodelta 2007... http://www.geocache.fi/bulletin/viewtop ... 166&p=5368
Tykkäys tälle :wink: Mieli teki nostaa vanha lanka esiin kommenteilla, joita olisi riittänyt.. Vanha lanka on siis hervoton, hauska - ja tasokas, kiitokset siitä! (G-häpeä on tuttu juttu..)

Ei haittaisi, jos JokuJossain® vaikka yhdistelisi näitä lankoja - sen verta ikuinen teema kyseessä.

Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja Eniz » La 28.05.2011 22:55

Tuota häive-merkkiä vaaan hakuan toitottaa. Se ei ole sitä varten että jos puistossa mummo istuu kätkön päällä, että hänelle pitäisi pitää esitelmä asiasta ja saada omat nimet kirjoihin.
Minula on vakaa usko että tämmöisen kätköily esitemän kuulleet kyllä suhtautuvat positiivisesti asiaan.
Mutta kyllä myös kertovat asiasta eteenpäin. Seurauksena on jästitty ja pilattu kätkö.
Jossain keskikaupungilla jossa juoksee jatkuvasti yhtä soittoa porukkaa kätkön ohi, niin vielä ymmärtäisin avautumiset harrastuksesta.

Sen sijaan en pikku puistoissa enkä varsinkaan koirapuistoissa sitä ymmärrä. Ne samat ihmiset ovat siellä joka päivä ja jos eivät niiin muutkin vakiokävijät ovat saaneet kätkön tietoonsa.

Olen sitä mieltä että tätä harrastusta on hyvä mainostaa ja sitä rataa, kunhan tekee sen omalla kätköllään.

Melko varma olen että kukaan kätkijä ei omaa kätköään ole juuri jästeille mainostanut. Ja sitten tulee The Kätköilijä joka selittää elämän tarkoituksen ohella jota kätkennästä , kuittaa ja poistuu.

En halua mollata "rysän päältä" ylätettyjä, monasti totuus on parashätävalhe. Mutta etsijät, jotka eivät ymmärrä häive atribuuttian, vaan hyvän harrastuksen puolesta luennoidessaan kuittaavat kätkön.
Surettaa kun heitä åidetään sankareina ja kätköilun mestareina.
Kova äänisempiä ainakin ovat.

Kumma juttu, että jotkut joutuvat selittämään kätköilystä liki joka toinen reissu ja useimmat eivät koskaan.

Avatar
VeskuR
Viestit: 96
Liittynyt: Ke 04.04.2007 21:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja VeskuR » Su 29.05.2011 9:38

Monesti paras tapa olla kiinnittämättä muiden huomiota (tai ainakaan eivät sitä tajua) on näkyä kunnolla! Muutaman oikein näkyvällä paikalla - esim. yksi liikenneympyrässä Tuusulassa (ei oma) - olen hakenut siten että olen tai olemme pukeutuneet työasusteisiin kaikkineen. Em tapauksessa laitettiin turvaliivit, haalarit, muka mittausvälineet yms. ja käveltiin reilusti purkille ja räplättiin "laitteita" ja kirjailtiin jotain kansioon/tietsikalle. Kutsumme niitä näkymättömyysviitaksi :D

Avatar
ranto
Viestit: 64
Liittynyt: Ke 05.05.2010 10:11

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja ranto » Ma 30.05.2011 8:58

Kaipa tämäkin vaatii jotain tunneälyä, että arvaa oikein, kenelle asiasta kannattaa kertoa ja kenelle ei. En sitten tiedä, oliko minulla mitään älyä, mutta kävin kuitenkin mainitsemassa yhden talon asukkaille tyyliin: "jos ihmettelette tuon kojun alla kyykkijöitä, niin siinä on minun laittamani geokätkö - ei mitään vaarallista."

Avatar
rixu
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 10.09.2008 18:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja rixu » Ma 30.05.2011 9:15

ranto kirjoitti:Kaipa tämäkin vaatii jotain tunneälyä, että arvaa oikein, kenelle asiasta kannattaa kertoa ja kenelle ei. En sitten tiedä, oliko minulla mitään älyä, mutta kävin kuitenkin mainitsemassa yhden talon asukkaille tyyliin: "jos ihmettelette tuon kojun alla kyykkijöitä, niin siinä on minun laittamani geokätkö - ei mitään vaarallista."
Omasta kätköstä tietty voi kertoa, ja saattaa olla suotavaakin mun mielestä. Muiden kätköjä hakiessa se käytös lienee kriittisempää kun siinä potentiaalisesti edesautetaan toisen tekemän kätkön katoamista/tuhoutumista jos väärille ihmisille kertoo tai jästeistä välittämättä toimii.

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » Pe 08.07.2011 11:00

Luultavasti 4 :)
Viimeksi muokannut vihtis83, Pe 08.07.2011 14:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
rixu
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 10.09.2008 18:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja rixu » Pe 08.07.2011 11:09

Vastaisin 4) Odotan hetken, jos jästi tajuaisi lähteä. Sitten lähden pois. Mielestäni 2 on pahin vaihtoehto, sillä ihmiset näkevät että jotain siellä on muttei kukaan kerro mitä. Jos on pakko logata vaikka jästi näkee niin pitää vähintäänkin kertoa mitä tekee vaikka mielestäni ei vaan pitäisi ottaa purkkia tuossa tapauksessa, ihan sama miten kaukaa on tullut.

matskupu
Viestit: 16
Liittynyt: Ma 14.03.2011 14:29
Paikkakunta: Lahti

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja matskupu » Pe 08.07.2011 11:14

Odottelen, jos jästi vaikka lähtisi pois. Jossei lähde, niin minä lähden. Eilen viimeksi ajelin "turhaa ajoa" 30km ja totesin kätkön lähistöllä, että on palattava myöhemmin.

Tarya
Viestit: 35
Liittynyt: Pe 17.12.2010 10:49
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja Tarya » Pe 08.07.2011 11:23

Olen täysin rixun ja matskupun linjoilla. Tällä periaatteella jäi viime keväänäkin monta kätköä loggaamatta ja matkaa niille oli sentään yli 17.000 km. Matkan pituus tai muu "hankaluus" ei mielestäni oikeuta itsekkyyteen ja pilaamaan toisen kätköä. Olisikohan asenteessa korjattavaa, jos kaikkein tärkeintä on se, että m i n ä loggaan - vähät siitä, mitä kätkölle sen jälkeen tapahtuu..

Ainahan voi miettiä, miten haluaisi omalla kätköllään toimittavan.

Edit: Vastausvaihtoehdot näköjään muuttuivat, joten vastaan 2 ja 4 :)
Courage is not the absence of fear, but rather the judgment that something is more important than fear.

Avatar
arisoft
Viestit: 1224
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja arisoft » Pe 08.07.2011 13:31

En löytänyt itselleni täsmälleen sopivaa vaihtoehtoa. Jos purkki olisi näkyvissä mutta sitä ei vain voisi logata jästin vuoksi niin loggaisin nettiin löytöloggaukseni DNFnä enkä palaisi paikalle sitä enää loggaamaan ellei se sattuisi muuten ohikulkumatkalle. Paikka ja purkkihan on tullut jo nähdyksi, joten miksi sinne pitäisi enää palata? Saman ajan voi käyttää hyödyllisemmin jonkin toisen purkin etsimiseen ja loggaamiseen. Yksi tällainen tapaus sattui alkukesästä. Jästi oli leiriytynyt purkin lähistölle ja kun purkin sitten bongasin niin enpä ole siellä sitä varten toistamiseen vielä käynyt. Joskus kun menen ohi niin sitten voin kokeilla uudelleen.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”