Häivetoiminta ja jästit

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
Leeruska
Viestit: 6
Liittynyt: To 04.08.2011 0:04
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja Leeruska » La 06.08.2011 15:40

Itse olen juuri aloittanut kätköilyn, tosin tietoinen toiminnasta olen ollut ainakin jo vuoden.
Kovasti olen nyt miettinyt, millä verukkeilla pääsen kätköilemään niin, ettei jästit huomaa. Onneksi on kaksi koiraa, joita lenkitän eri aikoihin, eli jos ei heti kätkö löydy, voin käydä vaihtamassa koiran ja palata "keppiä heittelemään" :wink: Tosin vielä kun koirien kärsivällisyyttä saisi parannettua...
Myös valokuvaus olisi hyvä peitetoiminta, mutta tällä hetkellä järkkärini akun laturi on hukassa muuton jäljiltä, joten se saa odottaa.

Avatar
sikajack
Viestit: 248
Liittynyt: La 23.12.2006 15:44
Paikkakunta: Turku

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja sikajack » La 06.08.2011 16:14

Leeruska kirjoitti:Myös valokuvaus olisi hyvä peitetoiminta, mutta tällä hetkellä järkkärini akun laturi on hukassa muuton jäljiltä, joten se saa odottaa.
Oletkos tullut ajatelleeksi ettei niitä kuvia ihan oikeasti tarvitse ottaa ... ? Kameran ei siis tarvitse olla toimiva kelvatakseen hämäysvälineeksi ;-)
//geonovice sikajack

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » La 06.08.2011 16:54

sikajack kirjoitti:
Leeruska kirjoitti:Myös valokuvaus olisi hyvä peitetoiminta, mutta tällä hetkellä järkkärini akun laturi on hukassa muuton jäljiltä, joten se saa odottaa.
Oletkos tullut ajatelleeksi ettei niitä kuvia ihan oikeasti tarvitse ottaa ... ? Kameran ei siis tarvitse olla toimiva kelvatakseen hämäysvälineeksi ;-)
Olen samaamieltä eli feikkinä vaan antaa mennä! Itsekkin tekeydyn kaupungin työntekijäksi joka kerää roskia, mutta olen mustan jätesäkin pohjan saksinut pois... :wink: :D etkai vaan itse kerää toisten jätettä huvikseen? :shock:

Avatar
porari
Viestit: 358
Liittynyt: Su 02.08.2009 18:07

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja porari » La 06.08.2011 17:37

OH1MLB kirjoitti: Mitä ideaa on kuvauksessa kertoa, että "naatit muuten sitten heittää sen kymmenkunta metriä". Jos tuon kerran tietää, niin miksi samantien ei kerro niitä oikeita? Purkki mereen ja koordinaatit nässyyn?
On tilanteita esim rakenteiden alla, joissa oikeita naatteja ei saa otettua tavallisilla gepseillä. Vaikka usealla gepsillä ottaisi lukemat, niin aina tulee erilaiset. Ongelma todennäköisesti toistuu kätköilijöiden kohdalla, vaikka olisikin tarkat naatit. Olisiko esim karttapaikan naatit tälläisissä tapauksissa tarkemmat vai olisiko muita tapoja määritellä naatteja.

Geomurmelit
Viestit: 374
Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja Geomurmelit » La 06.08.2011 18:52

Leeruska kirjoitti:Myös valokuvaus olisi hyvä peitetoiminta
Kameran kanssa tosiaan saa hääriä monessa paikkaa, ketäpä voisi vähempää kiinnostaa välillä hyvinkin erikoisia kuvakulmia tavoitteleva kuvailija :lol: Tosiasiassa kamera on muutenkin hyödyllinen, sillä saa näppärästi kuvattua erinäisiä paikkoja ja mikäpä siinä on zoomaillessa kuvista kameran omalta pikkunäyttöruudulta kaikessa rauhassa, josko tölkki pilkahtaisi kuvissa tai sitten ei.

Pikkumurmeli ei vielä oikein kätköilyn päälle ymmärrä muuta, kuin että isämurmelin kiipeily(yritykset) ovat hassuja mikäpä niille on rattaissa istuessa hekotellessa :lol: Pikkumurmeli kyllä toimii hyvin hämäyskeinona, kun rattaat saa näppärästi tietyissä tilanteissa näkösuojaksi. Kunhan murmelinpoikanen kasvaa vielä hieman isommaksi, niin sitten sitä voi käyttää myös purkkien etsimiseen paikoista, joissa aikuisen norkoilu herättää huomiota, mutta missä lapsi maastoutuu maisemaan kuin kala veteen :D

0skari
Viestit: 68
Liittynyt: Pe 20.11.2009 9:14

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja 0skari » La 06.08.2011 19:02

.
Viimeksi muokannut 0skari, To 01.03.2012 10:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Lauja
Viestit: 82
Liittynyt: La 30.07.2011 14:07

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja Lauja » La 06.08.2011 19:13

Mulla on tokaluokalle menevä poika ja hänen kanssaan on hyvä etsiskellä. Mahtuu pieniin paikkoihin ja kukaan ei ihmettele jos pikkupoika rymyää puskissa tms. :)

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja arisoft » La 06.08.2011 19:53

porari kirjoitti:On tilanteita esim rakenteiden alla, joissa oikeita naatteja ei saa otettua tavallisilla gepseillä. Vaikka usealla gepsillä ottaisi lukemat, niin aina tulee erilaiset. Ongelma todennäköisesti toistuu kätköilijöiden kohdalla, vaikka olisikin tarkat naatit. Olisiko esim karttapaikan naatit tälläisissä tapauksissa tarkemmat vai olisiko muita tapoja määritellä naatteja.
Vain mielikuvitus on rajana :-) Ensin tietysti pitää selvittää missä on. Karttapaikan tiedoilla voi varmistaa että on likimain oikealla suunnalla. Rakennusten keskellä gps nimittäin saattaa näyttää kymmeniä metrejä sivuun. Etsi läheltä paikka, jossa ei ole vastaanotto-ongelmia esim. jokin korkea paikka. Jos saat tuon paikan koordinaatit selville gps:llä niin sitten vain korjaat niitä sen mukaan kuinka paljon ne ovat eri paikassa kuin kätkö. Esim. tunneleissa olen ottanut koordinaatit tunnelin ulkopuolella joka nurkalla. Niiden keskiarvo kertoo missä tunnelin keskipiste on.

Avatar
Leeruska
Viestit: 6
Liittynyt: To 04.08.2011 0:04
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja Leeruska » La 06.08.2011 23:50

sikajack kirjoitti:
Leeruska kirjoitti:Myös valokuvaus olisi hyvä peitetoiminta, mutta tällä hetkellä järkkärini akun laturi on hukassa muuton jäljiltä, joten se saa odottaa.
Oletkos tullut ajatelleeksi ettei niitä kuvia ihan oikeasti tarvitse ottaa ... ? Kameran ei siis tarvitse olla toimiva kelvatakseen hämäysvälineeksi ;-)
On käyny mielessä, saa nähdä antaako luonto periks mennä hämäileen ihmisiä :wink: Oikeasti valokuvien ottaminen olis mukavaa noin muutenkin (laturin katoamisen vuoksi kuvaus on jäänyt vähälle). Ekalla löydölläni jo leikinkin muka kännykkäkamerallani, kun ohikulkija katseli kummaksuen.
Mutta vielä ei ole tarvinnut selitellä kellekään, tosin siihenkin olen jo keksinyt verukkeen: Olenhan vasta muuttanut paikkakunnalle, niin tutustun kaupunkiin :mrgreen:

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja Seq » Su 07.08.2011 2:50

Eräällä porukalla oli huomioliivit ja kypärät.

Uskoisin, että saivat touhuta rauhassa...

Joloppi
Viestit: 8
Liittynyt: Ti 17.08.2010 22:14

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja Joloppi » Su 07.08.2011 11:35

Seq kirjoitti:Eräällä porukalla oli huomioliivit ja kypärät.

Uskoisin, että saivat touhuta rauhassa...

Mulla oli kanssa kerran. Ei tule olemaan toista kertaa. Pelipaikalle päästyäni meni noin 10 sekuntia kun oli jo ensimmäinen kysymässä että onko joku hukassa.

janzui
Viestit: 21
Liittynyt: Su 01.05.2011 22:39

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja janzui » Su 07.08.2011 17:51

Itse olin kätköttämässä paikallista suurta liikenneympyrää (ei mikään paras idea, en suosittele paikaksi), kaverin kanssa menin ja päälle heitimme kaapistani huomioliivit. Liikenneympyrää oli juuri kaupungin kesätyöntekijät siistimässä, joskin tien toisella puolella tauolla josta emme tiennet. Menimme kylmästi sisään eikä kukaan katsonut mitään, olimme jopa samanikäisiä ikäisiä :) Lopuksi olimme tulossa pois ja oikeat työntekijät alkoivat kyselemään että olemmeko väärällä alueella, vastasimme jotain ympäripyöreää ja lähdimme :D

Mrs&Mr.Petsku
Viestit: 83
Liittynyt: To 17.02.2011 14:44
Paikkakunta: Tampere

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja Mrs&Mr.Petsku » Ma 08.08.2011 2:15

Meillä on lähes tulkoon aina meidän digijärkkäri mukana kätköillessä. Huomioliivitkin löytyy kätkövarusteista, mutta niitä ei olle vielä testattu.

Jäppiset
Viestit: 9
Liittynyt: La 06.08.2011 21:30

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja Jäppiset » Ti 09.08.2011 14:24

Näin ujona ja epäsosiaalisena jäppisenä varsinkin ihan ensimmäisillä etsintäkerroilla alkoi yksin etsiessä välillä tulla outo ja selittämätön paniikki päälle kun ajatteli mitä mahdolliset ohikulkijat ajattevat tuosta harhailevasta hyypiöstä. Muutaman kätkön olen suosiolla joutunut jättämään väliin sen takia. Omituinen ilmiö.

Useasti onkin tullut katseltua erilaisten kaupungilla liikkuvien remonttimiesten varusteita, että josko itsekin hommaisi tuollaisen likaisen työtakin ja lippalakin ja työkaluvyön. Ja rähjäisen pakettiauton jonka kyljessä lukee jokin epämääräinen asiallisen oloinen firman nimi. Ja muutamia sulkupuomeja ja nauhaa jolla eristää etsintäalueen... Ja hämäykseksi palkkaa pari muuta "työmiestä" hengailemaan lähistölle... Ja muutaman sata metriä rakennustelineitä ja pressua jolla voi näppärästi peittää rakennuksen... Metsäkätköllä voisi vaikka olla mittailevinaan jotain hakkuualuetta samalla kun kaveri hämäyksen vuoksi kaataa lähistöllä metsää loggausta varten vuokratulla monitoimikoneella...

Mutta lopulta olen yrittänyt kuitenkin ottaa tämänkin pelon vain hyvänä mahdollisuutena henkiseen kasvuun. Varsinkin kun muutamat kohdalle osuneet jästikontaktit - jopa vartijoiden kanssa - ovat olleet loppujen lopuksi ihan leppoisia juttelutuokioita, ja jos on joutunut kertomaan kätköstä, niin jästit ovat poikkeuksetta olleet ihan positiivisesti kiinnostuneita. Niinpä olen toistaiseksi vain yrittänyt turvautua näihin normaaleihin kännykän näpyttelyihin, kengännauhojen solmimiseen ja yleiseen eksyneen-näköisenä-palloiluun...

Avatar
Nitelina
Viestit: 56
Liittynyt: La 16.08.2008 23:57
Paikkakunta: Naantali

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja Nitelina » Ti 09.08.2011 14:44

Meillä toimii aika hyvin nuo geo-koirat häivetoimintana.
Jos on tarvetta kyykkiä, niin oudosti esim. koiran tassussa on jotain omituista mitä pitää tutkia. Jos koirat ei ole mukana niin "kengännauhat on auki tai kivi sandaalissa".
Joskus on tullut "kramppi jalkaan" ja on ollut pakko nojailla johonkin.
Toisinaan taas on tullut puhelu ja ollaan saatu syy jäädä paikoilleen. Gepsikin on ollut puhelimena, se vaan voi vähän herättää huomiota, että onpa järjetön luuri, kun kyseessä on Magellan explorist XL... :shock:

Mielestäni paras kuitenkin on ollut eräällä runsasliikenteisellä rautatieasemalla jossa oli jästejä pilvin pimein eikä hetken rauhaa. Oltiin rakastunut pari joka halaili ja pussaili samalla kun kädet kopeloi purkin esiin. Harva siinä kehtaa jäädä tuijottelemaan toisiinsa liimautunutta pariskuntaa :wink:
Hra Nitelinan mielestä se oli kyllä vähän noloa :lol: mutta logattua saatiin!

Geomurmelit
Viestit: 374
Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja Geomurmelit » Ti 09.08.2011 15:24

Jäppiset kirjoitti:samalla kun kaveri hämäyksen vuoksi kaataa lähistöllä metsää loggausta varten vuokratulla monitoimikoneella...
Eikös tuo ole ihan hyvä tapa saada yliterrainiset puunlatvakätköt tassuihin, siitä vaan puut nurin, loggaus ja huoltotarvetäppää perään... :lol:

Avatar
TomppaJr
Viestit: 127
Liittynyt: La 18.09.2010 22:42

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja TomppaJr » Ti 09.08.2011 15:49

^ Apua! :lol:
Jeejee!

jeeeje
Viestit: 79
Liittynyt: La 16.10.2010 0:00

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja jeeeje » Ti 09.08.2011 21:10

parasta häivetoimintaa on jos pystyy puhumaan hyvin kieliä, ja mieluiten jotain muuta kuin enlantia, jolloin pystyy esitämään paikassa kuin paikassa turistia. Voit vaikka kontata keskellä katua ja selittää ranskaksi että "meillä ei ole tälläisiä "viemäreitä" kadussa tuolla ranskassa :0"


itse tulee paljon puhuttua kännykkään ja kirjoteltua viestejä. mutta hyvin usein paikka kohtasesti keksin jonkun järkevältä kuulostavan verukeen kuikuilla enenkö edes suunnitelen kätkön etsimistä. millon olen ollut kiinnostunut yöperhosista jotka pesii pihlajassa, vanhoja vetureita pitää tutkia tarkkaan kun suuniteilla on pienoismalli, kerran on tullut huomioliivit päällä ja turvakengät jalassa oltua "sillan kaiteiden tarkastaja" :d mittasin kaiteitan korkeuksia ja kirjoitelin lukuja muistiin (kyseinen kätkö muuten jäi löytämättä)

Kisumuru
Viestit: 26
Liittynyt: Pe 15.07.2011 13:21

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja Kisumuru » Ke 10.08.2011 12:10

Me ollaan oltu nyt kolme kertaa "pissillä" 3v ja 5v poikien kanssa etsimässä yhtä nolla-kätköä puistosta.. vieläkään ei ole löytynyt.. :roll:
Eilen esikoinen kysyi, että saanko mä oikeesti pissata, kun on hätä :lol:
"Mä oon se Kisu, niin oo sää se Muru" & geopojat

♡geoprinsessa syntynyt 2014♡

-hämeestä päivää: hitaasti mutta geosti-

Lauja
Viestit: 82
Liittynyt: La 30.07.2011 14:07

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja Lauja » Ke 10.08.2011 19:10

Kisumuru kirjoitti:Me ollaan oltu nyt kolme kertaa "pissillä" 3v ja 5v poikien kanssa etsimässä yhtä nolla-kätköä puistosta.. vieläkään ei ole löytynyt.. :roll:
Eilen esikoinen kysyi, että saanko mä oikeesti pissata, kun on hätä :lol:
:lol:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”