Töissä vai kätköilemässä?

Yleistä keskustelua kätköilystä
geo-sampo
Viestit: 107
Liittynyt: Ke 19.03.2008 19:31

Töissä vai kätköilemässä?

Viesti Kirjoittaja geo-sampo » To 05.05.2011 15:08

"Eikös tähän aikaan pitäisi olla töissä, eikä kätköilyhommissa?"
-Yhteen aikaan, kun oli tai ainakin käsitin sen olevan, -siis työn hieman vapaampi käsite, tuli kyllä hiukan pidempiä ruokataukoja vietettyä kätköpurkkien parissa. Samaten autonkuljetushommissa maailmalla on joskus tullut stopattua ihan purkin takia, tosin se on nykyisten kiireisten aikataulujen aikana todella harvinaista.
Kumpi väistää: Työ vai kätköily?
-Tarinoita kätköilyn ja työelämän yhteentörmäilyistä:
Kätkö päivässä pitää mielen apeana, -kaksi auttaa jo hiukan.

FamLeaf
Viestit: 34
Liittynyt: To 30.12.2010 16:31

Re: Töissä vai kätköilemässä?

Viesti Kirjoittaja FamLeaf » To 05.05.2011 16:03

Kun tekee työtä, jossa ei ole työaikaa, on kysymys haastava... Aika usein saan työsuoritusten väliin mahdutettua jonkun purkin. :)

SuppiLo
Viestit: 53
Liittynyt: Ma 09.08.2010 10:36

Re: Töissä vai kätköilemässä?

Viesti Kirjoittaja SuppiLo » To 05.05.2011 16:25

Aika ei riitä millään päivisin tai iltaisin kätköilyyn joten kätköilen sitten aamuisin. Työt alkaa 6.30. Normaalisti heräisin 5.30, mutta nykyään tulee melkein joka aamu herättyä 4.45-5.15 riippuen siitä kuinka pitkälle pitää ajaa. Kun aamulla saa raitista ilmaa ja on muutenkin tottunut tähän rytmiin, niin olo töihin saapuessa on erittäin virkeä. Jästeistäkään ei tuohon aikaan ole liiemmin haittaa.

Tämä on mahdollistanut sen, että saan haettua melkein joka päivä purkin, joka olisi muuten erittäin vaikeaa.
Työni on aika vapaata, joten välillä tulee ruokatauollakin haettua purkkeja.

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Töissä vai kätköilemässä?

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » To 05.05.2011 16:58

Olen työltäni freelance-muusikko. Aina kun käyn konsertoimassa jossain muualla kuin kotikaupungissani, otan kätköilyvermeet mukaan. Heti kun viimeinen ääni on kilahtanut pianosta hyppään haalareihin ja suuntaan purkille. Aivan loistavaa vastapainoa työlle: Siellä joudun olemaan sosiaalinen, sisätiloissa ja paikallani. Kätköillessäni saan olla yksin, ulkona ja liikkeessä! Paria poikkeusta lukuunottamatta olen aina toiminut näin, silloin kun aikataulut antavat myöten.
Onko muuten nimesi jo täällä?

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Töissä vai kätköilemässä?

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » To 05.05.2011 19:28

Kyllä mulla väistää kätköily. Työ on tiukasti jaksotettu 15 minuutin tarkkuudella.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Avatar
Janson
Viestit: 40
Liittynyt: Ma 02.02.2009 10:17
Paikkakunta: Joroinen

Re: Töissä vai kätköilemässä?

Viesti Kirjoittaja Janson » Pe 06.05.2011 9:49

Työt on sitä luokkaa että jos ollaan sorvin ääressä niin sitten ollaan sorvin ääressä, eli työpaikalta ei poistuta kesken työpäivää.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Avatar
reijamasa
Viestit: 128
Liittynyt: Ma 08.01.2007 17:25
Paikkakunta: Nyystaad

Re: Töissä vai kätköilemässä?

Viesti Kirjoittaja reijamasa » Pe 06.05.2011 11:20

Nämä kaksi eivät koskaan kohtaa. Tosin kerran kirjoitin työajalla jutun henkilökuntalehteen kätköilystä :D

r af rm
Kestävä lokikirja - parempi mieli http://lokikauppa.mycashflow.fi

Tarya
Viestit: 35
Liittynyt: Pe 17.12.2010 10:49
Paikkakunta: Helsinki

Re: Töissä vai kätköilemässä?

Viesti Kirjoittaja Tarya » Pe 06.05.2011 17:36

Mulla väistävät kumpikin, sekä työ että harrastus, enemmän kuitenkin harrastus. Toinen työni on freelance-hommaa, joten kätköille pääsee, kun kätköilyttää - tosin palkkaa on sitten turha odotella :wink: Kerran olen hypännyt ratikkaan ja lähtenyt purkille (Kansallista historiaa -mysti) toisesta työstäni kesken työpäivän, mutta kyllä se puuttunut työtunti tuli sinä samana ja vielä monena muuna iltana moneen kertaan tehdyksi :)
Courage is not the absence of fear, but rather the judgment that something is more important than fear.

juhhi
Viestit: 31
Liittynyt: Ma 02.08.2010 13:46

Re: Töissä vai kätköilemässä?

Viesti Kirjoittaja juhhi » Ti 17.05.2011 0:19

Joudun olemaan komennuksilla ympäri Suomea sillointällöin ja silloin on hyvä käydä kätköillä kun ajoittaa menemiset ja tulemiset sopiviksi.

legsa^
Viestit: 96
Liittynyt: Ma 22.03.2010 18:34
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Töissä vai kätköilemässä?

Viesti Kirjoittaja legsa^ » Ti 17.05.2011 21:25

4-12 leipää Kymenlaaksolaisille, niin aikasen rankasti kätköily tulee perässä. Valoisaa aikaa jää melkein ympäri vuoden :P valitettavasti olen näitä tylsiä "Ensin työ, sitten huvi"-ihmisiä :)
Jumala on ottanut järjen pois ja pannut paskaa tilalle.

Avatar
teukkam
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 02.12.2009 23:15
Paikkakunta: Tampere

Re: Töissä vai kätköilemässä?

Viesti Kirjoittaja teukkam » Ke 18.05.2011 7:57

Kun on periaatteessa liukuva työaika, niin joitakin geolounaita on tullut vietettyä, ts. otan eväät mukaan ja syön ne sitten löytämäni purkin lähistöllä metsässä. Edellisen työpaikan aikana oli yksi kerta, kun olin ns. penkillä eikä ollut siis mitään kiinteää tehtävää, ja lähdin FTF-jahtiin. Jäin kuitenkin toiseksi, kun päätin vielä haukata lounaan :lol:

Muutoin ensin työ, sitten ehkä huvi.

Avatar
Haimmala
Viestit: 166
Liittynyt: To 26.02.2009 6:25
Paikkakunta: Vihti

Re: Töissä vai kätköilemässä?

Viesti Kirjoittaja Haimmala » Ke 18.05.2011 11:26

Jaa-a, kyllä mulla taitaa kuitenkin sekä työ että kätköily jäädä kakkoseksi perheelle. Perheen aikataulut tulee ekaksi ja sen mukaan työ-ja vapaa-aika säädetään. Tosin työni on erittäin liukuvaa ja osittain etätöitä, joten helppohan sitä on säätää. Jonkunlainen kokoonpano muusta perheestä lähtee usein mielellään mukaan purkille joten perhe ja harrastus ei sulje toisiaan pois. Jos ei ole lasten noutoja taikka kuskauksia, niin aamulla saatan poiketa purkilla matkalla töihin/pois/lasten harkkojen aikana ja joskus harvoin lounastauollakin. Oikein tiiviin ja pitkän työpäivän päätteeksi mutka metsäpurkilla nollaa mukavasti pään ja aamuangstin vie mitä parhaiten pieni rämpiminen lumihangessa.

Vaikka joskus tuntuu että pitäs vaan olla enempi tunteja vuorokaudessa :D.

Avatar
Varvikello
Viestit: 103
Liittynyt: Ke 10.01.2007 21:05

Re: Töissä vai kätköilemässä?

Viesti Kirjoittaja Varvikello » Ke 18.05.2011 12:39

Autonkuljettajan hommia on tullut itsekin tehtyä, aikaan ennen tietokoneen saati gps:n omistamista. Silloin tuli hoidettua mm. laskunmaksut automaatilla työajalla. Jos tuota tavaraa pitäisi edelleen ajeluttaa, kätköilisin kyllä työajalla. Asiaa sivuten: Onnekkaita mielestäni he jotka voivat ruokatauon käyttää kätköilyyn ja liukumat sallii pienet venymiset. Eräs työnantaja antoi määräyksen mitä ilmeisimmin ihan kiusanteon ja vallan väärinkäytön vuoksi ettei alueelta saa poistua kesken työajan. Käytännössä tämä tarkoitti sitä että me duunarit otettiin eväät mukaan siinä missä toimihenkilöt kävivät lähimmällä huoltamolla tai lounasravintolassa syömässä. Ennen määräystä kävin tiimikaverin kanssa päivittäin kimpassa syömässä ja sen lounaan ehti ihan hyvin nautiskella tauon puitteissa. Hyvinvoinnin kannalta tuollainen irroittautuminen työstä ja työpaikasta kesken päivän on mielestäni arvokkaampaa kuin mahdollinen viiden minuutin ylitys tauon viettämisessä. Käyttää sen ajan sitten ruokailuun tai kätköilyyn.
Että mä oon pätevä...

markokh
Viestit: 155
Liittynyt: Pe 05.06.2009 20:24

Re: Töissä vai kätköilemässä?

Viesti Kirjoittaja markokh » To 19.05.2011 10:16

Kyllähän noita purkkeja on tullut muutama haettua palkanmaksajan ajalla, puhumattakaan ratkotuista mysteereistä :mrgreen: Onneksi on joustavat työajat ja silloin tällöin reissuja joihin voi sovitella pika piipahduksia purkille.

TJ:n kanssa on työmatka suunnitelma parin asiakkaan luo ja suunnittelemme reissun siten että "työpäivän" päätteeksi minä käyn etsintä puuhissa ja TJ omilla asioillaan. Tätä voisi sanoa joustavaksi työnantajaksi :D

Avatar
Helovirta
Viestit: 289
Liittynyt: Ti 03.08.2010 13:46
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Töissä vai kätköilemässä?

Viesti Kirjoittaja Helovirta » To 19.05.2011 12:57

Tähän kysymykseen ei kannata vastata julkisesti, jonka toteaminen itse asiassa on jo eräänlainen vastaus... :mrgreen:
"...I shall be telling this with a sigh. Somewhere ages and ages hence: Two roads diverged in a wood, and I — I took the one less traveled by, and that has made all the difference." (Robert Frost, The Road Not Taken 1920).

Avatar
mikko&sira
Viestit: 466
Liittynyt: La 06.01.2007 10:35
Paikkakunta: Espoo

Re: Töissä vai kätköilemässä?

Viesti Kirjoittaja mikko&sira » To 19.05.2011 23:12

Itse uskaltaudun aina välillä kätköilemään työajalla (tänään viimeksi), eikä siitä ole työnantajan eikä pomon kanssa koskaan tullut ongelmia.
Johtuukohan se siitä, että olen itse itseni pomo ja työnantajayrityksen toinen pääomistaja :?:

Kun työmatkat ja -rytmi sallivat, käytän tilaisuuden hyväkseni etsien purkin tai pari. Työmatkoilla saattaa joskus joku muukin innostua lähtemään mukaan (siis ei-kätköilijä) tutustumaan kätköilyyn.
Olen kuljettanut pitkin pusikoita mm. erään monikansallisen yrityksen toimitusjohtajaa Saksassa ja hauskaa oli kummallakin.
Maailma on erilainen geokätköilijän silmin.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”