Purkin koko

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
pikkeliina
Viestit: 66
Liittynyt: Su 02.01.2011 23:17
Paikkakunta: Turku

Purkin koko

Viesti Kirjoittaja pikkeliina » Su 24.04.2011 22:45

Sain anopiltani pussillisen putkiloita, jotka ajattelin täyttää kätkötarvikkeilla ja viedä eripuolille Turun seutua. Mutta miten purkin koko määritellään? Mikä purkki on maksimissaan Micro? Ja mikä Smallin alarajakoko? Entä milloin purkki on selkeästi Regular tai Large?
Nim. Tupperia metsään vienyt
Geokätköilyä kera HTC Desireen ja hyvin harvoin lainagepsin. Oma hakusessa...

Avatar
rixu
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 10.09.2008 18:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Purkin koko

Viesti Kirjoittaja rixu » Su 24.04.2011 23:24

Jonkinlaista osviittaa voisi ottaa täältä http://geowiki.fi/Kokoluokitukset

Itse olen tuota käyttänyt, eli alle litraiset small, alle desin mikro.

Avatar
pikkeliina
Viestit: 66
Liittynyt: Su 02.01.2011 23:17
Paikkakunta: Turku

Re: Purkin koko

Viesti Kirjoittaja pikkeliina » To 14.07.2011 0:17

Löydettiin kätkö "Cache Funebre" Turun hautausmaan multi, jonka kuvauksessa sanottiin kätkön olevan kokoa reguar. Voiskos omistaja käydä korjaamassa sen smalliksi? Se oli vetoisuudeltaan alle litranen.

Laitan nuo "kusipurkit" koolle small, koska ne on 2dl vetoisia ja niihin mahtuu kulkevainen.
Geokätköilyä kera HTC Desireen ja hyvin harvoin lainagepsin. Oma hakusessa...

Avatar
Mur_meli
Viestit: 176
Liittynyt: Pe 11.01.2008 19:09
Paikkakunta: Vantaa, Louhela

Re: Purkin koko

Viesti Kirjoittaja Mur_meli » To 14.07.2011 7:20

pikkeliina kirjoitti:Löydettiin kätkö "Cache Funebre" Turun hautausmaan multi, jonka kuvauksessa sanottiin kätkön olevan kokoa reguar. Voiskos omistaja käydä korjaamassa sen smalliksi? Se oli vetoisuudeltaan alle litranen.
Tuosta ko. kätköstä en tiedä, mutta monet vanhat small-kätköt on merkattu luokkaan regular, sillä tuolloin "small" kokoa ei ollut valittavana.
Pystyyhän asian tietysti päivittämään vastaamaan nykypäivää, sitä en kiellä.

Rixun mainitsema kokoluokitus on mielestäni oikein hyvä.

Aiheesta liipaten: välillä mietin niitä "purkkeja" joissa itse purkkiosuus on esim. mikro ja camoineen koko installaatio on kokoa small. Mitenkäs ne tulisi merkitä? Itse merkkaisin mikroksi, mutta... :D
Mur_meli
***************
^-^
=o=

Avatar
FireFox-71
Viestit: 239
Liittynyt: Su 10.10.2010 19:20
Paikkakunta: Virrat

Itse laittaisin...

Viesti Kirjoittaja FireFox-71 » To 14.07.2011 9:13

Mur_meli kirjoitti:.....välillä mietin niitä "purkkeja" joissa itse purkkiosuus on esim. mikro ja camoineen koko installaatio on kokoa small. Mitenkäs ne tulisi merkitä? Itse merkkaisin mikroksi, mutta... :D
Em. tapauksessa itse käyttäisin pääsääntöisesti "Other-?" kokoluokkaa, kuten olen käyttänytkin. Silloin olisi mielestäni kuvauksessa hyvä antaa lisävihiä purkin olemuksesta tahi koosta. Tietysti saman lisävinkin voi antaa mikroluokitukselle, mutta kaikkihan lukee kuvaukset aina tarkasti :oops:

Tai voihan toki kylmästi laittaa "not chosen", jolloin etsijä ei tiedä mitä etsiä :mrgreen:
Se ettet tiedä, ei tarkoita ettei voisi olla.

______________________Kettu Kuittaa

mikkeri
Viestit: 120
Liittynyt: Ke 07.03.2007 4:04
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Purkin koko

Viesti Kirjoittaja mikkeri » To 14.07.2011 9:31

mie taas laittasin sen mukaan mitä se purkki vetää l. micro.
tietääpähän vähän et minne kulkijat mahtuu ja minne ei.

Neofytos
Viestit: 67
Liittynyt: Pe 09.03.2007 15:39

Re: Purkin koko

Viesti Kirjoittaja Neofytos » To 14.07.2011 12:43

Kyllä tuollaisessa purkissa parhaiten täyttyy "other-?" kriteerit. Jos kerta vaikka small-kokoinen camo on kiiteä osa kätkö-purkkia ja vaikka logille tila on micro. Not chosen vain jos ei halua kertoa mitään.

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Purkin koko

Viesti Kirjoittaja Seq » To 14.07.2011 14:00

pikkeliina kirjoitti:Löydettiin kätkö "Cache Funebre" Turun hautausmaan multi, jonka kuvauksessa sanottiin kätkön olevan kokoa reguar. Voiskos omistaja käydä korjaamassa sen smalliksi? Se oli vetoisuudeltaan alle litranen.
Ehkä näistä pitäisi kuitenkin mainita loggauksessa tai postissa omistajalle, eikä täällä?

Olen minäkin tavannut regun, jota itse pitäisin jopa microna, murra se oli Tukholmassa, jossa kaikki arvot heittivät...

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Purkin koko

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » To 14.07.2011 15:16

On tietenkin jonkinverran vaihtelua miten kukin purkin määrittää kun ns. rajamailla ollaan, mutta onko lopulta kyse purkin sisätilasta vai itse purkin ulkomitoista onkin oma lukunsa!
Olen lomareissullani tavannut small mitoissa olevan kätköpurkin, mutta todelliselta tilavuudeltaan oli juuri ja juuri pienen logivihkosen kokoinen jossa ei edes kynänpätkää tainnut mahtua lisäksi! Ihan oli ajatuksella tehty idea ja hyvä sellainen!

Avatar
pikkeliina
Viestit: 66
Liittynyt: Su 02.01.2011 23:17
Paikkakunta: Turku

Re: Purkin koko

Viesti Kirjoittaja pikkeliina » Ke 20.07.2011 22:09

Seq kirjoitti:
pikkeliina kirjoitti:Löydettiin kätkö "Cache Funebre" Turun hautausmaan multi, jonka kuvauksessa sanottiin kätkön olevan kokoa reguar. Voiskos omistaja käydä korjaamassa sen smalliksi? Se oli vetoisuudeltaan alle litranen.
Ehkä näistä pitäisi kuitenkin mainita loggauksessa tai postissa omistajalle, eikä täällä?

Olen minäkin tavannut regun, jota itse pitäisin jopa microna, murra se oli Tukholmassa, jossa kaikki arvot heittivät...
Tuli vaan mieleen semmoinen, että jos alkuperäinen purkki on jästitty tai muuten vaan päätetty vaihtaa, eikä olekaan ollut enää regua...
Geokätköilyä kera HTC Desireen ja hyvin harvoin lainagepsin. Oma hakusessa...

baldoney
Viestit: 26
Liittynyt: Ma 09.08.2010 13:46

Re: Purkin koko

Viesti Kirjoittaja baldoney » Ke 20.07.2011 22:26

Tätä samaa asiaa jouduin taannoin pohtimaan pitkään, koska "purkki" on ulkomitoiltaan/naamiointi mukaan luettuna large, mutta se sisätila, missä logikirja yms on, on kokoa micro. Microna se on nyt merkattuna ja ei ole ainakaan kukaan vielä logeissa valittanut väärästä koosta :)

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Purkin koko

Viesti Kirjoittaja Geovius » Ke 20.07.2011 22:41

baldoney kirjoitti:Tätä samaa asiaa jouduin taannoin pohtimaan pitkään, koska "purkki" on ulkomitoiltaan/naamiointi mukaan luettuna large, mutta se sisätila, missä logikirja yms on, on kokoa micro. Microna se on nyt merkattuna ja ei ole ainakaan kukaan vielä logeissa valittanut väärästä koosta :)
Tuo onkin sellainen asia jota moni ei ole varmaan edes miettinyt sen tarkemmin, en minäkään aiemmin.
Se mitataanko tilavuutta ulkomitoilla vai sisämitoilla tuo asioihin omat puolensa.
Sisämitoilla on merkitystä vaihtotavaroita ja matkalaisia silmällä pitäen, kun taas ulkomitat tarjoavat oleellista tietoa kätkön löytämiseen.

Itse lähtisin kyllä liikenteeseen siitä, että koko tarkoittaa ulkomittoja.



PS. Jos kätkö on jästitetty ja purkin koko muuttuu niin koon voi muutta myös kuvaukseen.

Avatar
Pek47ka
Viestit: 363
Liittynyt: Su 06.04.2008 18:34
Paikkakunta: Nummela (maalaiskunnan sivukylä)

Re: Purkin koko

Viesti Kirjoittaja Pek47ka » Ke 20.07.2011 22:55

Tuosta purkin koon määrittelystä. Toisen tekemäni kätkön osalta Ville Saari opasti minua, että koko määräytyy sisätilavuuden mukaan. Siinä ei ulkotilavuus ratkaise mitään.

Minullakin taitaa olla yksi mikro, jonka ulkomitat ovat Large-kokoa suunnilleen. Eikä tämän löytäminen helpottuisi yhtään, jos sen kooksi merkitsisi large!!

Arnyk
Viestit: 285
Liittynyt: Ti 24.08.2010 14:13

Re: Purkin koko

Viesti Kirjoittaja Arnyk » To 21.07.2011 8:08

Niin, tuolla koollahan on käytännössä kaksi funktiota: rajoittaa etsinnän kohteena olevaa aluetta/paikkoja tai antaa vinkkiä etsintään. Toinen funktio on viestittää että millaisia matkalaisia tai vaihtareita purkkiin mahtuu. Pidän itse molempia erittäin tärkeänä.

Tästä syystä olen itse vakaasti sitä mieltä että jos purkki on sisältä mikro ja päältä large, on syytä ilmoittaa ulkomitat kätkön luokittelussa mutta sisätilavuus sanallisesti kätkökuvauksessa.

Arnyk

Avatar
LQ
Viestit: 470
Liittynyt: To 11.01.2007 12:33

Re: Purkin koko

Viesti Kirjoittaja LQ » To 21.07.2011 8:53

Arnyk kirjoitti:Niin, tuolla koollahan on käytännössä kaksi funktiota: rajoittaa etsinnän kohteena olevaa aluetta/paikkoja tai antaa vinkkiä etsintään. Toinen funktio on viestittää että millaisia matkalaisia tai vaihtareita purkkiin mahtuu. Pidän itse molempia erittäin tärkeänä.

Tästä syystä olen itse vakaasti sitä mieltä että jos purkki on sisältä mikro ja päältä large, on syytä ilmoittaa ulkomitat kätkön luokittelussa mutta sisätilavuus sanallisesti kätkökuvauksessa.

Arnyk
Lähes samaa mieltä, mutta siihen kokoluokitukseen suosittelisin erittäin vahvasti sisätilavuutta määrääväksi. Ja jos (sitä kaipaaville) etsijöille halutaan lisävinkkiä ulkomitoista, niin paras paikka on kryptattu vihje, koska ainakin tradeissa väitän että niitä luetaan enemmän kuin itse kuvauksia.

Olishan se nyt aika hölmöä ostaa kaupasta litran termospullon ja huomata ettei siihen mahdu kuin pari kupillista.
Piilotettu: 12 Löydetty: noin 2000 +/- 1000, en minä tarkkaan tiedä...

Avatar
arisoft
Viestit: 1224
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Purkin koko

Viesti Kirjoittaja arisoft » To 21.07.2011 11:33

LQ kirjoitti:Lähes samaa mieltä, mutta siihen kokoluokitukseen suosittelisin erittäin vahvasti sisätilavuutta määrääväksi. Ja jos (sitä kaipaaville) etsijöille halutaan lisävinkkiä ulkomitoista, niin paras paikka on kryptattu vihje, koska ainakin tradeissa väitän että niitä luetaan enemmän kuin itse kuvauksia.
Kyllä tuo näyttää joskus koskevan mysteereitäkin. Viime talvena tuli pyyntö että kuvauksessa selvästi mainittu purkin sijaintipaikka kerrottaisiin myös vihjeessä että sen löytäisi turvautumatta helpdeskiin :lol:

baldoney
Viestit: 26
Liittynyt: Ma 09.08.2010 13:46

Re: Purkin koko

Viesti Kirjoittaja baldoney » To 21.07.2011 15:18

Lisänä tähän vielä, että aika harvoin linnunpönttökätköt ovat smalleja, vaikka sellainen purkki sieltä yleensä löytyy :) tai isommat itsetehdyt "kätkökivet".

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Purkin koko

Viesti Kirjoittaja aku506 » To 21.07.2011 15:37

LQ kirjoitti:
Arnyk kirjoitti:Niin, tuolla koollahan on käytännössä kaksi funktiota: rajoittaa etsinnän kohteena olevaa aluetta/paikkoja tai antaa vinkkiä etsintään. Toinen funktio on viestittää että millaisia matkalaisia tai vaihtareita purkkiin mahtuu. Pidän itse molempia erittäin tärkeänä.

Tästä syystä olen itse vakaasti sitä mieltä että jos purkki on sisältä mikro ja päältä large, on syytä ilmoittaa ulkomitat kätkön luokittelussa mutta sisätilavuus sanallisesti kätkökuvauksessa.

Arnyk
Lähes samaa mieltä, mutta siihen kokoluokitukseen suosittelisin erittäin vahvasti sisätilavuutta määrääväksi. Ja jos (sitä kaipaaville) etsijöille halutaan lisävinkkiä ulkomitoista, niin paras paikka on kryptattu vihje, koska ainakin tradeissa väitän että niitä luetaan enemmän kuin itse kuvauksia.

Olishan se nyt aika hölmöä ostaa kaupasta litran termospullon ja huomata ettei siihen mahdu kuin pari kupillista.
Juuri näin!
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
RikuH
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 30.11.2012 20:19
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Purkin koko

Viesti Kirjoittaja RikuH » Ma 25.03.2013 20:41

Taitaa vähän mennä ketjun aiheen vierestä, mutta kumpi mahtaa olla 5 litran ämpärin kokoluokitus, regular vai large? Joidenkin sivustojen mukaan 5 litran vetoinen on jo large -kokoinen, mutta joidenkin mukaan vasta 15 litrainen on large.

TeemuH
Viestit: 432
Liittynyt: To 10.07.2008 14:45
Paikkakunta: Lahti

Re: Purkin koko

Viesti Kirjoittaja TeemuH » Ma 25.03.2013 20:49

Älä ryhdy geokätköilijäksi kirjoitti: Large
on iso laatikko. Suomessa n. viisilitraisesta alkaen. Valtameren takana mikään viittä gallonaa pienempi ei ole large.
Eli saat itse päättää kumpaan kokoluokkaan sen laitat. Ei se oo niin justiinsa mutta Largeenkin siis sopisi (Suomessa) tuon mukaan.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”