Talvikätkö ?

Yleistä keskustelua kätköilystä
Garme
Viestit: 91
Liittynyt: Ma 08.10.2007 23:58
Paikkakunta: Vaala

Talvikätkö ?

Viesti Kirjoittaja Garme » Su 11.11.2007 13:57

jupilli kirjoitti:Olen ainavaan enemmän sitä mieltä että pääosa kätköistä pitäisi olla talvisinkin haettavissa.
Mikä on talvihaettava kätkö ? Pitääkö sinne päästä jalan ? Onko 10 senttiä lunta liikaa kävellä ? Oletetaan että itse kätkö on paikassa josta se löytyy talvellakin (kota, laavu, katos, puun oksa), mutta mitkä ovat kriteerit sinne pääsemisellä talvella ?

Avatar
el2
Viestit: 334
Liittynyt: To 28.06.2007 17:32
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja el2 » Su 11.11.2007 14:11

Talvikätkön kriteerinä itse pidän että kätkö on löydettävissä talvellakin. Ei varmaan ole väliä millä sinne menee. Voihan siihen kuvaukseen laittaa mikä on paras väline kätköpaikan saavuttamiseksi.

Avatar
rp55
Viestit: 350
Liittynyt: Ke 20.12.2006 22:11
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja rp55 » Su 11.11.2007 15:31

Eiköhän kysymys ole vain siitä että kätkön voi löytää kaivamatta lunta ihan älyttömästi. Jossain kiven tai kannon kolossa lumi peittää purkin ja on hankala löytää. Mielestäni kun kätkö on sijoitettu esim yli metrin korkeudelle kätkön luulisi olevan talvella löydettävissä. Tapauskohtaisesti se on mietittävä.

pailakka
Viestit: 547
Liittynyt: Ma 29.01.2007 20:05

Viesti Kirjoittaja pailakka » Su 11.11.2007 16:16

Lumen kaivaminen on mielestäni vielä jotenkuten sallittavaa, kuhan vihje tai jokin muu kertoo tarpeeksi selkeästi mistä kaivaa. Purkki ei kuitenkaan saisi jäädä jään tai kovaksi pakkautuneen lumen sisään, sieltä sitä ei kaiva pirukaan (paitsi jos ehtymätön energianlähde mukana).

Avatar
jupilli
Viestit: 235
Liittynyt: Pe 05.01.2007 14:04
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: Talvikätkö ?

Viesti Kirjoittaja jupilli » Su 11.11.2007 16:21

Garme kirjoitti:
jupilli kirjoitti:Olen ainavaan enemmän sitä mieltä että pääosa kätköistä pitäisi olla talvisinkin haettavissa.
Mikä on talvihaettava kätkö ? Pitääkö sinne päästä jalan ? Onko 10 senttiä lunta liikaa kävellä ? Oletetaan että itse kätkö on paikassa josta se löytyy talvellakin (kota, laavu, katos, puun oksa), mutta mitkä ovat kriteerit sinne pääsemisellä talvella ?
Saanen yrittää selventää tarkoitustani:

Talvikelpoisen kätkön löytämiseen ei mielestäni tarvita purkin esiin kaivamiseen mitään välineitä. Jos hankea pitääkin tonkia, vähäinen tonkiminen riittää. Tämän takia mielestäni talvikelpoinen kätkö ei koskaan voi olla maakolossa.

Kulkeminen purkille ei mielestäni ratkaise talvikelpoisuutta, sukset ja lumikengät on keksitty.
Joissain tapauksissa kulkeminen olisi jopa helpompaa esimerkiksi vesistöjen saariin, mutta jos purkki sitten on piilotettu kiviraunion alle ei sitä kuitenkaan voi lumen ja jään alta löytää.

Mitähän muuta talvikelpoisuuteen voisi kuulua ??

Joka tapauksessa tavoittelemisen arvoinen asia olisi yhä useampien kätköjen saattaminen talvikelpoisiksi.
Terveisin Kätköilyvaari !!

Garme
Viestit: 91
Liittynyt: Ma 08.10.2007 23:58
Paikkakunta: Vaala

Viesti Kirjoittaja Garme » Su 11.11.2007 16:44

^Näinpä juuri :wink:

Kiinnosti lähinnä tuo purkin luo meno. Itse pohjoisen kasvattina olen valmis tarpomaan vähän vaikeammissakin maastoissa ja olosuhteissa, eikä sen kätkön tarvitse olla edes ihan lähelläkään. Hyvästä kuntoilustahan tämä käy.

Mikkozzz
Viestit: 360
Liittynyt: Ke 20.12.2006 20:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mikkozzz » Su 11.11.2007 17:29

(Tähänkin) kätköilyaiheeseen liittyy niin monta aspektia, että subjektiivista tulkintaa ei käy välttäminen. Asiaan vaikuttaa mm. onko kyseessä pulverilumi vai moneen kertaan sulanut ja uudestaan jäätynyt kevätlumi. Yksi tehokkaimmista esteistä kätköpurkin luo pääsemiseksi on purkin eteen kasattu märkä sammal, joka jäädyttyään on kuin kuivunutta sementtiä.

Inarin lumi ei estänyt minua pääsemästä käsiksi uudenvuodenaattona Golden Dream - Luttoon
Toisaalta vähälumisena helmikuun päivänä muutama sentti jäätynyttä sammalta sulki tien eräälle turkulaiselle kätkölle.
Viimemainittu kokemus ei tosin myöhemmin ole estänyt minua naamioimasta kätköjä märällä sammaleella -marraskuussa :twisted:

Ratkaisevin tekijä sille onko kätkö talvilöydettävä vai ei lienee etsijän päättäväisyys :wink:
Ajatteleville maailma on komedia, tunteville se on tragedia

tuulis
Viestit: 66
Liittynyt: Ma 15.10.2007 14:18

Re: Talvikätkö ?

Viesti Kirjoittaja tuulis » Su 11.11.2007 19:24

jupilli kirjoitti:
Talvikelpoisen kätkön löytämiseen ei mielestäni tarvita purkin esiin kaivamiseen mitään välineitä. Jos hankea pitääkin tonkia, vähäinen tonkiminen riittää. Tämän takia mielestäni talvikelpoinen kätkö ei koskaan voi olla maakolossa.
Samalla tavalla minäkin ajattelen.

Kätkölle pääsemiseen on olemassa kuitenkin apuvälineitä; sukset, lumikengät ja pääsenhän sitä kahlaamallakin perille.

Avatar
jupilli
Viestit: 235
Liittynyt: Pe 05.01.2007 14:04
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja jupilli » Su 11.11.2007 23:16

Mikkozzz kirjoitti:(Tähänkin) kätköilyaiheeseen liittyy niin monta aspektia, että subjektiivista tulkintaa ei käy välttäminen. Asiaan vaikuttaa mm. onko kyseessä pulverilumi vai moneen kertaan sulanut ja uudestaan jäätynyt kevätlumi. Yksi tehokkaimmista esteistä kätköpurkin luo pääsemiseksi on purkin eteen kasattu märkä sammal, joka jäädyttyään on kuin kuivunutta sementtiä.
Oikeassa toki olet, mutta pitänee muistaa että pulverilumi muuttuu yleensä raudankovaksi kanneksi ennenkuin kevätaurinko sen lopullisesti sulattaa. Talvikelpoisuus mielestni tarkoittaa niin syys- kuin kevättalvenkin kelpoisuutta.

Tuo sammal sensijaan, eiköhän sen alle piilottaminen aina tarkoita kaivamista joka muistaakseni kielletäan GCn ohjeissa kokonaan, kesän ja talven aikana.

Eilen kävin kätköllä jonka vihjeessä sanotaan jotain 'kivenkolossa, sammalen alle piilotettuna' ja kyllä hakemisen merkit ovat lievästi sen mukaisia.
Tuommoisessa paikassahan pitääkin repiä kaikki näkyvissä olevat sammalet irti ja tutkia niiden alusta, vai ??
Terveisin Kätköilyvaari !!

Mikkozzz
Viestit: 360
Liittynyt: Ke 20.12.2006 20:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mikkozzz » Ma 12.11.2007 17:11

jupilli kirjoitti:Tuo sammal sensijaan, eiköhän sen alle piilottaminen aina tarkoita kaivamista joka muistaakseni kielletäan GCn ohjeissa kokonaan, kesän ja talven aikana.
Ohjeissa kielletään kätkön piilottaminen siten, että sen esiin kaivamiseksi tarvitaan lapiota tai vastaavaa esinettä. Kesällä sammaleet saavat kyytiä ilmankin ja talvella ei edes lapio auta.

Olen joskus löytänyt 3 litran ämpärin haudattuna maahan siten että kansi oli jätetty maanpinnan tasolle ja peitelty havunneulasilla. Siinä tuli tunti pyörittyä tiheässä kuusikossa ennen kuin löytyi. Mielestäni purkki oli aivan ohjeistuksen mukainen - vaikka onkin piilotettu ennen tuon maahankaivamissäännön voimaantuloa ja siksi sen ulkopuolella joka tapauksessa.
Eilen kävin kätköllä jonka vihjeessä sanotaan jotain 'kivenkolossa, sammalen alle piilotettuna' ja kyllä hakemisen merkit ovat lievästi sen mukaisia.
Tuommoisessa paikassahan pitääkin repiä kaikki näkyvissä olevat sammalet irti ja tutkia niiden alusta, vai ??
Tuommoisia tulee vastaan aina silloin tällöin. Jos piilottaja on jättänyt käyttämättä tervettä harkintaa järkevän piilotustavan suhteen, niin etsijän on punnittava tonkiiko sammalia vai jättääkö touhun sikseen.
Ajatteleville maailma on komedia, tunteville se on tragedia

pompaa
Viestit: 50
Liittynyt: Ma 26.03.2007 23:11
Paikkakunta: Nurmes

Viesti Kirjoittaja pompaa » Ma 12.11.2007 17:44

Ohjeissa kielletään kätkön piilottaminen siten, että sen esiin kaivamiseksi tarvitaan lapiota tai vastaavaa esinettä
Mistähän tuo ohje löytyy, kiinnostaisi lukea? Itse en löytänyt muuta,kuin maininnan:
Make sure to secure the container with a rock, etc, to decrease the chance of it blowing, floating, or being carried away.

Avatar
artol
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 08.06.2007 21:37
Paikkakunta: Taivalkoski

Viesti Kirjoittaja artol » Ma 12.11.2007 18:02

Itse olen tulkinnut talvikelpoisuus-attribuutin käyttöä siten, että jos merkkaan kätköni talvikelpoiseksi, sen on oltava mahdollista löytää kaikissa talviolosuhteissa. Sellainen kätkö, jota ei millään voi löytää talvella saa attribuuttimerkin, jossa on henkselit lumihiutaleen päällä.

Suurin osa on sitten niitä, joissa ei attribuuteilla oteta kantaa talvikelpoistuuteen. Kuvauksessa saatan kuitenkin mainita, että voi olla mahdollista löytää talvellakin tms.

Mitäs tästä sanotte?
"Maailmassa on vielä monta
käymisen arvoista paikkaa.
Kätköily tarjoilee parhaat päältä."

Avatar
jupilli
Viestit: 235
Liittynyt: Pe 05.01.2007 14:04
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja jupilli » Ma 12.11.2007 19:55

pompaa kirjoitti:
Ohjeissa kielletään kätkön piilottaminen siten, että sen esiin kaivamiseksi tarvitaan lapiota tai vastaavaa esinettä
Mistähän tuo ohje löytyy, kiinnostaisi lukea? Itse en löytänyt muuta,kuin maininnan:
Make sure to secure the container with a rock, etc, to decrease the chance of it blowing, floating, or being carried away.
Kyllä tummoinen ohjeistus löytyy GCn piilottamisen ohjeesta jota jokainen muistaakseni lupaa seurata silloin kun listaa kätkönsä GC.com sivulle.
Siis, lapion tai vastaavan esineen tarvetta tarvetta ei pidä olla piilotettuna purkin kanssa.
Terveisin Kätköilyvaari !!

pompaa
Viestit: 50
Liittynyt: Ma 26.03.2007 23:11
Paikkakunta: Nurmes

Viesti Kirjoittaja pompaa » Ma 12.11.2007 22:08

Caches that are buried. If a shovel, trowel or other “pointy” object is used to dig, whether in order to hide or to find the cache, then it is not appropriate.
Kiitos. Enpäs ole lukenutkaan tätä ennen. :shock:

PasiTapio
Viestit: 10
Liittynyt: Ma 15.10.2007 22:56

Viesti Kirjoittaja PasiTapio » Ti 13.11.2007 1:41

Kyllä tummoinen ohjeistus löytyy GCn piilottamisen ohjeesta jota jokainen muistaakseni lupaa seurata silloin kun listaa kätkönsä GC.com sivulle.
Siis, lapion tai vastaavan esineen tarvetta tarvetta ei pidä olla piilotettuna purkin kanssa.
Ja suomeksihan tuo löytyy PekkaR:n sivuilta:

http://personal.inet.fi/hima/pekkar/opi ... viitat.htm

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”