kaupunkikätkö vai maastokätkö?

Yleistä keskustelua kätköilystä
hapardi
Viestit: 32
Liittynyt: Pe 09.11.2007 17:09

kaupunkikätkö vai maastokätkö?

Viesti Kirjoittaja hapardi » Pe 09.11.2007 17:23

Siis kumpi antaa löytäjälleen paremmat fiilikset, kaupunkikätkö vai maastokätkö?

Itse ainakin hieman kartan kaupungissa pyöriskelyä. Ei oikein tee mieli tonkia kätköä asumusten nurkilla puhumattakaan kaikesta ympärillä olevasta roskasta ja koiran********a. En tahtoisi käsiäni ihan jokapaikkaan työntää.

Maastokätköt ovat taas sitä mielenkiintoisempia mitä kauempana asutuksesta ne ovat. Toistaiseksi ei vielä kunnon patikkamatkan päässä olevia kätköjä ole tullut vastaan (kilometrin-parin kävely ei ole vielä mitään). Kunnon erämaakätköjä siis kaipaisin. Tai ehkä niitä onkin, mutta sen verran harrastuksen alkutaipaleilla olen että niistä ei vielä kokemusta.

Vai onko nykyihminen sen verran mukavuuden haluinen, että kätkölle pitää päästä autolla?

mikkeri
Viestit: 120
Liittynyt: Ke 07.03.2007 4:04
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja mikkeri » Pe 09.11.2007 17:47

tykkään vähän molemmista. kaupunkiin ovelasti kätketyt kätköt on kanssa palkitsevia löytää, mutta maastokätköt antaa enemmän varaa tongiskella paikkoja enemmän, kun jästivaaraa ei niin ole. sitten on tietysti näitten sekotukset, kaupungissa, mutta hiljasella (ei välttämättä syrjäsellä) paikalla. nekin on ihan jees.

Cthulhu0
Viestit: 17
Liittynyt: La 07.04.2007 23:05

Viesti Kirjoittaja Cthulhu0 » Pe 09.11.2007 18:13

Maastokätkö ehdottomasti meillä.
Etelä-Suomen ongelmana on tosin noiden maastokätköjen ja kävelymatkojen kanssa se, että asutusta riittää suuntaan jos toiseenkin sen verran paljon, että ei montaa kilometriä tarvitse vaeltaa siellä metsässä kun putkahtaa jonkun pihalle tai tielle.

tuulis
Viestit: 66
Liittynyt: Ma 15.10.2007 14:18

Viesti Kirjoittaja tuulis » Pe 09.11.2007 18:45

Kätkölle ei tarvitse päästä autolla.
Itse olen kävellyt manamansalossa makkaraniemen (GC14XT0)
kätkölle, mutta kuitenkin mieluisimpia on vähän vähemmän kävelymatkan päässä olevat.

Myös sellaisista tykkään, joiden lähellä on jotakin muutakin katseltavaa /touhuttavaa. esim Rokualla ( GC167XK )
kävelimme samalla Ahveroisen ympäri ja lapset kiipeilivät
telineissä matkan varrella.

Avatar
sparris
Viestit: 100
Liittynyt: Ti 02.01.2007 15:01
Paikkakunta: Vääksy

Re: kaupunkikätkö vai maastokätkö?

Viesti Kirjoittaja sparris » Pe 09.11.2007 18:47

hapardi kirjoitti:Siis kumpi antaa löytäjälleen paremmat fiilikset, kaupunkikätkö vai maastokätkö?
Kuluneen sanonnan mukaan meitä riittää joka junaan - ja asemakätköjäkin on jo aika paljon, eli eiköhän kaikenlaisille kätköille löydy kannattajoukkonsa.

Jos minulta kysytään, ja vaikkei kysyttäisikään, niin ehdottomasti mieluimmin etsisin purkkeja syvältä korpien kätköistä. Mutta tässä elämäntilanteessa kun saa luovia työnteon, kotitöiden ja muun perheen harrastusten välissä, niin aikaa kovin pitkille kätköreissuille ei oikein löydy, vaan pitää tyytyä sellaisiin kätköihin, jotka ehtii muiden hommien välissä etsimään. Ja paremman puutteessa se urbaanimikrokin menettelee.

Mieluisin kätkö olisi sellainen, jonka löytääkseen saa taivaltaa luonnontilaisessa metsässä useita kilometrejä, mikä ettei kymmeniäkin kilometrejä ja kätköpaikka olisi jossain korkealla huipulla, josta avautuisi huimat näköalat. Ehkä jostain Lapin erämaasta tämäntyyppistä voisi kuvitella löytyvän. Lähimmäs on tähänastisista kätköistä päässyt ehkä Sysmän Kammiovuori

Ehkä sitten kun olen kuusikymppinen eläkeläinen (jos valtion virkamiesten eläkeikää ei siihen mennessä ole nostetty yli seitsemänkymmenen) saan mielin määrin etsiä märässä pimeässä metsässä pakasterasioita (johon on eräässä toisessa säikeessä jo viitattukin :wink: )

Sinä hapardi ilmeisesti vaikutat täällä Lahden talousalueella, joten teepäs meidän riemuksemme oikein mukava metsäkätkö jonnekin lähelle... :D

hapardi
Viestit: 32
Liittynyt: Pe 09.11.2007 17:09

Re: kaupunkikätkö vai maastokätkö?

Viesti Kirjoittaja hapardi » Pe 09.11.2007 19:37

sparris kirjoitti:
Sinä hapardi ilmeisesti vaikutat täällä Lahden talousalueella, joten teepäs meidän riemuksemme oikein mukava metsäkätkö jonnekin lähelle... :D
:D Metsäkätköjä on jo suunnitteilla Lahden alueelle. ja eiköhän me suunnistajapojat saada aikaiseksi aika kinkkiset kätköt.

Pertsa25
Viestit: 63
Liittynyt: To 21.12.2006 19:18
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Pertsa25 » Pe 09.11.2007 20:05

Meikäläisellä menee kyllä aivan päivän mukaan, välillä haluaa lähteä rämpimään metsää pois kaupungin melusta ja välillä mitä enemmän väkeä on ympärillä niin sitä parempi.
No tokihan tätä voisi selittää monisuuntainen mielialahäiriö, sillä ei ikinä tiedä kuinka jaksaa minäkin päivänä.

Lahti kyllä kaipaa lisää kätköjä, joten jäädää odottelemaan tuotoksia...
Tulossa on kyllä omastakin puolesta, mutta minä en jaksa lähteä metsään rämpimään ja etsimään kullanarvoisia paikkoja. Se jääköön pätevämpien käsiin.


Oikeasti minulla ei ole diagnostisoitu minkäänlaista mielialahäiriötä, muuten kuin ystävien mielestä "geokätköilyn aiheuttama alentuma sosiaalisen elämän ymmärryksessä"
Jos siitä ei tule mitään, niin sitten siitä ei tule mitään, joten ihan sama!

pailakka
Viestit: 547
Liittynyt: Ma 29.01.2007 20:05

Viesti Kirjoittaja pailakka » Pe 09.11.2007 20:29

Maasto > urbaanimikro. Maisemat, jästien puute, se matka sinne kätkölle, matka pois sieltä kätköltä, luonto, maisemat, matka sinne kätkölle...

Hienoimpien löytämieni/etsimieni kätköjen joukkoon kuuluu Nuolikuru (GCJPMG), Golden Dreamit, Kaunispää (GCK57Q), Tornikallio (GCQ8F1), Ydäri (GCH4E7) ja tietysti Loparön Grottan ja Jääkauden Jätös
Viimeksi muokannut pailakka, Pe 09.11.2007 20:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
jupilli
Viestit: 235
Liittynyt: Pe 05.01.2007 14:04
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja jupilli » Pe 09.11.2007 20:35

Heips Kaikki !!

Kyllä minulle kunnon vuorelle tai rotkoon pienen patikkamatkan päähän, ja ennenkaikkea rauhalliseen ja kokemisen arvoiseen paikkaan piilotettu kätkö on paljon mieluisampi kuin kaupungin vilinän keskelle upotettu isokaan purkki. Ihan vaan oma mielipide.

Mutta, pakko on tunnustaa, että kun kerran elämässäni pääsin todellisen erämaakätkön hakemiseen kiinni niin että reppukin oli jo pakattuna selässä, ja kymmenkunta kilsaa kävelyä edessä kohti Lakes kätköä, niin sitten kun mahtava ukkosrintama iski ja aikataulu ei sallinut lisää odottelua, sinni vaan petti ja purkki jäi hakematta. Oli pakko lähteä ja jättää myös kalat onkimatta !!

Toisaalta en liene yksin tämän ongelman kanssa, ainakin kävijämäärät omilla kätköilläni osoittavat sitä. Täällä meilläpäin kun jo pystyy tekemään semmoisia kätköjä jotka helposti kävelyttävät puolenkymmentä kilometriä vähintään keskiraskaassa maastossa, on helppo huomata että kaikesta keskustelupalstan puhumisesta huolimatta, maastokätköillä on merkittävästi vähemmän kävijöitä. Ne 'Drive In' microt voittavat mennen tullen ja palatessa !!
Terveisin Kätköilyvaari !!

VHI
Viestit: 461
Liittynyt: Ke 15.08.2007 14:28
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja VHI » Pe 09.11.2007 21:42

Entisenä suunnistajana pidän paljon enemmän maastokätköistä. Kaupunkikätköt eivät juuri innosta.

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Pe 09.11.2007 22:27

Maastokätköjen puolesta liputan ehdottomasti, pidän kun saa rauhassa tonkia ilman peittelyjä, näkee muutakin kuin betoniseiniä jne.

Itse tosin arvostan jos edestakainen kävelymatka jää alle kolmen kilometrin, ja jos pidemmällä olen kätköilemässä niin silloin yleensä tulee kyllä otettua vain pienen kävelymatkan päässä olevia.

Kaupunki(mikro)kätköjänkin tulee toki käytyä, mutta niissä ottaa päähän ihmisvilinän lisäksi myös mm. autoilu kätkön lähelle ja parkkipaikan etsintä. Maastokätköille saa huristella "ilman aivoja" eli miettien samalla niitä näitä ja nollata pään sisältöä.

Omat kätköt ovatkin pääasiassa maastokätköjä. tosin lähes kaikki pienellä kävelymatkalla seuraavista syistä:
- Monen kilometrin kävelyä vaativat kätköt tuntuvat olevan hyvin vähänkäytyjä, ja pidän kun kätköllä käy edes välillä joku.
- Lyhyemmällä kävelymatkalla olevat kätköt ovat helpompi hätähuoltaakin olipa itse sitten kiireinen tai väsynyt (helposti jos yksikin DNF logataan olen jo tarkastamassa onko purkki enää paikoillaan...)

Mutta ehkäpä tänne uuden kotipaikan, Vammalan Karkun suuntaan, voisin suunnitella myös pidempääkin kävelyä vaativia kätköjä. Täällä löytyisi hyviäkin paikkoja sellaisillekin kätköille. Pistänpäs mietintämyssyyn jos vaikka lähtisi tekemään pienen vaelluksen ja pistelemään purkkeja odottamaan innokkaita ulkoilijoita...

Avatar
el2
Viestit: 334
Liittynyt: To 28.06.2007 17:32
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja el2 » La 10.11.2007 7:20

Lasten kanssa liikkuessa luonnossa olevat purkit ovat kivoja. Varsinkin jos läheltä löytyy leikkipaikka tai tulistelu mahdollisuus. Kaupunkikätköjä käyn yleensä katselemassa itse pyörällä, jos mahdollista. Molemmat kivoja riippuu omasta fiiliksestä millaisia purkkeja lähtee pongailemaan. Molempia tarvitaan.

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Geovius » Su 11.11.2007 0:07

Molemmat on vallan mainioita eli tilanteen mukaan.
Kaupunkikätköjen ongelma on yleensä se, että ne ovat pääsääntöisesti mikroja eli saisi olla enemmän vähintään small luokan kätköjä eli luovuutta peliin.

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Viesti Kirjoittaja Tervas » Ma 12.11.2007 9:58

Veri vetää korpeen mutta useinkin on tyytyminen semiurbaaneihin, joskus uskaltaudun jopa täysiverisiä kaupunkikätköjä etsimään.
Enempikin ajanpuutteesta kiini hakeeko metsästä laatua vai kaduilta määrää, toki ihan nautittavia kätköjä asvalttiviidakoistakin löytyy, elämys on vaan hieman erityyppinen.
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Avatar
artol
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 08.06.2007 21:37
Paikkakunta: Taivalkoski

Viesti Kirjoittaja artol » Ma 12.11.2007 12:33

Kätköjä ja kätköpaikkoja suunnitellessa tulee mietittyä enemmänkin erilaisten kätköjen (pika/erämaa) mielekkyyttä. Kätköilyreissuilla molemmat kelpaavat, tilanteen mukaan.

Kaupunkikätköt mahdollistavat eräänlaisen arkikätköilyn. Arkikätköilyä harrastetaan esim. ohimennen, taukojumppana tai vaimon shoppaillessa. Kaupunkikätköjen etsimiseen liittyy monia mukavia miuistoja (esim. Icehall / Jäähalli, University of Oulu). Toisaalta oma mielenkiintonsa on sellaisilla kaupunkikätköillä, jotka auttavat näkemään tutun paikan uudessa valossa (esim. Oulun linna, Kiik eli)

Erämaakätköjen etsiminen puolestaan on lomaa parhaimmillaan, sunnuntaikätköilyä. Silloin mennään ilman kiirettä, yksin tai yhdessä, unohtaen kaikki arkinen. Kätkön etsiminen toimii luontoon suuntaavana houkuttimena. Muutama kilometri hyvässä maisemassa ei haittaa, päinvastoin. Tällaisia kätköjä tarvitaan lisää! Itse olen muutaman tehnyt tällä ajatuksella. Niitä löydetään harvakseen, mutta logit ovat yleensä sitäkin mukavampia lukea (esim. hiustupsu Pyhityksellä ja Soiperoisessa, eilolma Pahkakurulla).
"Maailmassa on vielä monta
käymisen arvoista paikkaa.
Kätköily tarjoilee parhaat päältä."

hapardi
Viestit: 32
Liittynyt: Pe 09.11.2007 17:09

Viesti Kirjoittaja hapardi » Ma 12.11.2007 16:14

Jostain syystä onnistun jatkuvasti tekemään metsäkätköjen hakemisesta haastavampaa kuin kuvaukset tms. antaisivat olettaa. Mulla on nääs tapana aina löytää reitit polun vierestä, ei itse polulta. Vasta kätköltä autolle palatessa löytyy se optimaalisin reitti. :D

nim. pusikossa on kivaa.

Avatar
mikko&sira
Viestit: 466
Liittynyt: La 06.01.2007 10:35
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja mikko&sira » Ma 12.11.2007 21:28

hapardi kirjoitti:Jostain syystä onnistun jatkuvasti tekemään metsäkätköjen hakemisesta haastavampaa kuin kuvaukset tms. antaisivat olettaa. Mulla on nääs tapana aina löytää reitit polun vierestä, ei itse polulta. Vasta kätköltä autolle palatessa löytyy se optimaalisin reitti. :D

nim. pusikossa on kivaa.
Niin me kaikki muutkin onnistumme tekemään :P

nimim. purkkien ja maaston suhteen kaikkiruokainen

pailakka
Viestit: 547
Liittynyt: Ma 29.01.2007 20:05

Viesti Kirjoittaja pailakka » Ma 12.11.2007 22:30

Sehän niissä metsäkätköissä on hienointa! :)

oi sitä riemua kun kartta ei jostain sattumanvaraisesta syystä toimi gepsissä ja toteaa olevansa keskellä hitonmoista suota. Vielä hauskempaa on eksyä samalle suolle kätköltä takaisin tullessa

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Viesti Kirjoittaja Tervas » Ti 13.11.2007 8:29

pailakka kirjoitti:Sehän niissä metsäkätköissä on hienointa! :)

oi sitä riemua kun kartta ei jostain sattumanvaraisesta syystä toimi gepsissä ja toteaa olevansa keskellä hitonmoista suota. Vielä hauskempaa on eksyä samalle suolle kätköltä takaisin tullessa
Miksi ihmeessä gepsissä pitäisi olla kartta, sehän pilaa uudisraivaajatunnelman täysin :P
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

pailakka
Viestit: 547
Liittynyt: Ma 29.01.2007 20:05

Viesti Kirjoittaja pailakka » Ti 13.11.2007 9:18

Sen takia se näyttääkin päin Karjaata (kirjaimellisesti, Porkkalassa) :lol:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”