Miten löysit geokätköilyn?

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
rtl
Viestit: 276
Liittynyt: Ti 16.12.2008 17:01
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Miten löysit geokätköilyn?

Viesti Kirjoittaja rtl » Pe 10.07.2009 23:09

Nimim. MST XX on syypää. Hän vei "vastahakoisen" lounaskaverin hakemaan yhtä Espoon Haukilahden kätköä (vesitorni), lounasreissulla. Ei innostanut aluksi hirveästi, mutta "Violin Mile Velvet" mysteerin ratkominen (MST XX tarvitsi siihen apuja :D) + jotkut muut lounasreissut koukuttivat. Vaimokekin innostui (aell65), ainakin joksikin aikaa :cry:. Häntä on tietyt "kuviot" alkaneet ärsyttämään.

Nyt on koettu milloin minkäkinlaisia "sensaatioita" tämän harrastuksen tiimoilta. Aina ei ole ollut ihan positiivisemmasta päästä, mutta mukana ollaan toistaiseksi.

Avatar
Finyoyo
Viestit: 85
Liittynyt: Ke 01.10.2008 21:15
Paikkakunta: Joensuu

Re: Miten löysit geokätköilyn?

Viesti Kirjoittaja Finyoyo » Pe 10.07.2009 23:25

Klaussi2 mokoma houkutti... no nytpähän olen "influenssaa" tartuttanut niin lähipiirissä kuin työpaikallakin... häh hää! :mrgreen:
Finyoyo

Avatar
Haimmala
Viestit: 166
Liittynyt: To 26.02.2009 6:25
Paikkakunta: Vihti

Re: Miten löysit geokätköilyn?

Viesti Kirjoittaja Haimmala » La 11.07.2009 3:10

Jaas. Kätköilstä olen mielenkiinnolla lueskellut jo aikaisemmin artikkeleita ja ajatellut että olispa kiva harrastus, muttei nyt gepsiä viitsi pelkästään tuon takia hankkia.... Kun ystäväni kaskas ja Black_Island kätköilypureman saaneena alkoivat hehkutella kätköilystä ja varsinkin erinäisistä mielenkiintoisista mysteereistä, niin kipinä alkoi vähitellen hehkua. Kun tuli aika hommata uusi känny, ajattelin hommata samalla sellaisen jossa on gps, jotta pääsee kokeilemaan kätköilyä. Talvilomalla haettiin eka purkki ja siitä se lähti. MrH:kin lämpeni vähitellen touhua kohtaan ja nyt on välillä jopa minua innokkaampi :D.

TunturiTiger
Viestit: 144
Liittynyt: To 28.08.2008 21:23
Paikkakunta: Virrat

Re: Miten löysit geokätköilyn?

Viesti Kirjoittaja TunturiTiger » La 11.07.2009 21:50

kuulin aikoinani tästä lajista ja ajattelin että pitää hommata gepsi. noooh aikaa meni ja gepsiä ei kuulunu jne jne...
viime syksynä piti hankkia pluutuutti gepsi kännyn navigaattoriohjelmaa varten ja muutamia kuukausia sen jälkeen kuulin irkissä tästä. het musitu mieleen laji ja ei ku rekisteröimään nimimerkkiä sivustoille. ja kaunis tuo nimimerkki onkin. :D

Avatar
Tapelo
Viestit: 17
Liittynyt: Su 24.08.2008 7:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Miten löysit geokätköilyn?

Viesti Kirjoittaja Tapelo » Su 12.07.2009 17:52

Alkukesästä 2008 minulle ojennettiin perhetuttujen (velho11) luona syödyn lounaan jälkeen nokialainen puhelin käteen ja näytetiin, että tuossa olisi yksi geokätkö 700m päässä. Ehkä olin aikaisemminkin asiasta jotain kuullut tai lukenut, mutta lyhyen selityksen homma silti vaati. Sen jälkeen lähdimme vanhimman pojan kanssa nuolen (Geocache Navigator) näyttämään suuntaan. Etsitty purkki löytyi lopulta kannon alta kunhan oli paljasjaloin ensi kuusikossa aikansa haeskellut.

Kotona sitten rekisteröidyin geocachingiin tällä kummallisella pikapikaa keksityllä nimimerkilläni (kaikki tavallisemmat nimijohdannaiset oli jo varattuina) ja ryhdyin naputtelemaan koordinaatteja 1990-luvulla retkeilykäyttöä varten hommattuun Garmin 12 -navigaattoriin. Myöhemmin kesällä 2008 Suomen telttailutourneella tämä Garmin mystisesti hävisi Lepikonmäen Pirunpesän kätköllä http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... c186bb9cee. Matka jatkui autonavigaattorin voimin, mutta nopeasti totesin, että bluetooth-gps-pulikka puhelimen kanssa käytettäväksi olisi kiva - sainhan ensikosketuksen lajiin nimenomaan puhelinsovelluksen kautta. Nimimerkki Rauski tosin löysi Garmin-navigaattorini myöhemmin ja toi sen kotiovelle asti, mutta sitä ei kyllä ole enää kätköillessä tullut käytettyä, tämä Nokian LD-4W bluetooth-pulikka tuntuu toimivan ihan riittävän tarkasti ja puhelimeen saa kaikenlaisia kivoja softia kätkötietojen ja karttojen pyörittelyyn.

Ammattini vuoksi kuljen aika paljon ulkomailla ja perillä on monesti vuorokausi tai kaksi aikaa. Mitähän ihmettä olen ennen geokätköilyä täällä maailman turuilla ja toreilla puuhannut? Kätköily sopii minulle ja tähän hommaan järjettömän hyvin, tulee lähdettyä liikkeelle ja nähtyä paikkoja hiukan eri vinkkelistä kuin perusturisti. Kotosalla kätköreissuilla kuljen monesti yksin, mutta toisinaan mukana on 1-4 perheenjäsentä. Lapset kulkevat mukana hienojen vaihtareiden toivossa ja yllättävän usein noista purkeista jotain hauskoja aarteita onkin lapsille löytynyt - mm. äskeisellä lomareissulla 5v poika löysi kätköstä Star Wars -"lasermiekan" (alunperin muropaketista) ja loppuloma oli pelastettu - pienestä se on joskus kiinni.

Hiukan sivujuonne tähän pitkään tekstiin, mutta ulkomailla kätköillessä on myös huomannut sen miten tärkeää olisi jaksaa kirjoittaa kätkökuvaukset ja loggaukset englanniksi. Ummikkona on hiukan hankala esim. lähteä etsimään täysin ranskan/espanjan/saksankielistä multikätköä tai sekin saattaa harmittaa, jos vaikkapa vinkki on pelkästään paikallisella kielellä. Tunnustan itse syyllistyneeni Suomessa siihen, että olen logannut käyntini vain suomeksi, mutta koskaanhan ei tiedä minne päin armasta kotimaatamme joku innokas ulkomaalainen kätköilijä eksyy kiroilemaan suomenkielisiä kätkökuvauksia.

Ainoa asia mitä olen tämän kätköilyn suhteen harmitellut on se, että miksi en älynnyt tulla mukaan aikaisemmin? GPS-laite olisi ollut valmiina jo silloin kun aikavirhe gps-signaalista poistettiin ja eka kätkö piilotettiin. Harmillisesti juuri noihin aikoihin olin vaihtamassa ammattia, vanhat tietokonehommissa olevat kaverit jäivät hiukan etäisemmäksi hetkellisen paikkakunnan muutoksen vuoksi ja perhekoko alkoi kasvaa. No, parempi myöhään kuin ei silloinkaan.

EEHy
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 08.07.2008 18:25

Re: Miten löysit geokätköilyn?

Viesti Kirjoittaja EEHy » Pe 17.07.2009 11:17

Siskon vika.

Se ketku esitteli katalasti lapsille tämän homman ja senhän arvaa miten kävi....

T: team EEhy savåsta

MustaJalka
Viestit: 1
Liittynyt: La 11.07.2009 14:04

Re: Miten löysit geokätköilyn?

Viesti Kirjoittaja MustaJalka » Su 26.07.2009 18:42

Ensin tästä vihjaisi nettituttu, silloin ei juttu vielä herättänyt ihmeemmin kiinnostusta. Seuraavaksi katala esimies lykkäsi täsmämainontana lehdestä kopioimansa jutun kätköilystä. "Ajattelin että sua voisi tää kiinnostaa." :D Vielä sittenkään en asialle lämmennyt, muistissa on vielä kouluaikojen suunnistukset ja äidin painostamana tehnyt pakkomarjastukset, joten metsissä haahuilu ei ihmeemmin kiinostanut. Jossain vaiheessa sitten osui nettifoorumilla silmiini geokätköily-ketju ja siten piti jo vähän vilkaista...
Mukaan piti houkutella sisko ja eka etsintäyritys päättyi molempien koukuttumiseen. Siitäkin huolimatta, etta kätkö jäi löytymättä. Nyt mukaan houkuteltiin jo velikin ja eilen sitten ensimmäiset 4 kätköä bongattu ihan paikallistuntemuksen ja vinkkien avulla. :mrgreen: Kaipa tästä elämäntapa tulee, ja se gps-vempainkin varmaan jossain vaihessa ilmestyy. Jos vaikka ensin lainaan...

hennah
Viestit: 3
Liittynyt: Pe 24.07.2009 16:26

Re: Miten löysit geokätköilyn?

Viesti Kirjoittaja hennah » Su 26.07.2009 21:13

Olen lueskellut monista lehdistä kätköilystä mutta koska kotipaikkakunnalta ei kätköjä juuri löydy en asiaan tutustunut sen kummemmin. Kun viimein opiskelujen perässä tuli muutto Jyväskylään muistin kätköilyn uudestaan ja kas vain, Jyväskylästähän kätköjä löytyi :D Siitä se sitten lähti ja useaan muuhunkin olen kerennyt jo harrastuksen tartuttaa ;)

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Miten löysit geokätköilyn?

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » La 01.08.2009 0:41

Yölläkö tätä piti alkaa kertomaan? Kesken kätköjen koordinaattien merkkailun.... :lol: :lol: :lol:
Olen jo ennen armeijassa käyntiä kiinostunut suunnistuksesta ja armeijassa varsinkin sitä lisää tuli harjoitettua, aina taistelulähetiksi merkinnällä passiin. Iltarasteilla tuli aikoinaan käytyä mitä täällä järjestetään, kahden suunnistus-seuran toimesta ilta rasteina tiistaisin sekä torstaisin.
Kiintorasteillakin tuli viikonloppuisin käytyä, keksien uusia reittejä niille erilaisissa järjestyksissä. Metsässä oli mielyttävä mennä jostan perustellusta syystä ja toisaalta muutenkin.

Elämä kulkee ja asiat jäävät suunnistuksen osalta. Muutama vuosi sitten, työpaikalla oli keskustelua, että jotain maastoon kätkemistä on ja se jäi silloin hieman "soimaan" korvaan tai lähinnä muistiin joka välillä toimii, lähinnä valikoiden.
Tämän vuoden lopputalvesta tuo kätköily pulpahti mieleen muistini valikoivista sopukoista ja aloin katsatelemaan mitä nämä GPS välineet oiken ovat joita kätköilyssä käytetään. Kiersin kaupungin mahdolliset ja mahdottomat laitteiden myyjät ja vastuksena oli "ei ole, mutta tilataan"... :roll:
Halusin kuitenkin kirjaimellisesti kätellä laitetta jotta tajuaisin sen edes jotenkin eli tuntumasta kyse mitä hankkimassa :?: :idea:
Yksi ainoa paikka tarjosi lopulta välineitä, mutta mielestäni hintavia ja halvin oli öpaut kadenkäden kannettavaa mallia...jarruliinat jumiin asiasta eli kartalliset kalliita ja eikä siinä vielä kaikki kun karttojakin tarvitaan lisää ja latailuja ja ja ja plaa pla pla, "ikinä en ala moiseen hulluuteen" tuli mieleen.

Lomilla rentoutuen asiasta ihmeemmin ajatellen tulin kotiin ja tilasin ensimmäisen välineen. :lol: :lol: :lol: Tässä sitä nyt sitten ollaan tämän kanssa sinut. Samoja juttuja kun perhokalastukseen kieltäytyy eli "tuohon hulluutteen en kyllä ikinä ala" on jo kypsä sen aloitukseen :lol: :lol: :lol:

HelTom
Viestit: 20
Liittynyt: To 30.07.2009 21:11

Re: Miten löysit geokätköilyn?

Viesti Kirjoittaja HelTom » La 01.08.2009 14:21

Hel: luin tästä Hesarista joskus aikoinaan ehkä 2003-2004? ja se kuulosti minusta ihan täyspäiseltä touhulta, minun näkökulmastani siis. Olen aina innostunut kaikenlaisesta (muiden silmissä) pöhköstä ja nörttimäisestä touhuilusta. Tapasin sitten Couchsurfing-ihmisten miitissä pari ihmistä, jotka olivat olleet Suomenlinnassa etsimässä kätköjä. Se aktivoi sopivasti, otin selvää tsekkaamalla Geocache-nettisivut ja siitä se alkoi.

Oltiin autoilemassa tiimin toisen osapuolen kanssa Siuntiossa. Pysähdyttiin tuttuun paikkaan, ja rämmin aikani siellä pusikoissa kunnes löysin ensimmäisen kätkön. Tom kiinnostui heti ja lähti mukaan silmääkään räpäyttämättä. Hänelle koordinaatit, rastit ja metsissä hiippailut ovat tuttuja mm. harrastuksista. Nyt ollaan tekemässä ensimmäistä omaa kätköä! :D

- HelTom
Viimeksi muokannut HelTom, Ma 31.08.2009 14:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Re: Miten löysit geokätköilyn?

Viesti Kirjoittaja Eniz » Ma 24.08.2009 16:06

Garmin Etrexin hankin saman tien kuin GPS-häirintä poistettiin ja ensimmäinen geokätkökin tehtiin. Gepsini hankin melontaa varten jota harrastin aktiivisesti reilun viikon jolloin meloin Turusta Espooseen.
Gepsiin virittelin tietokoneliitynnät ja käytin sitä kala ja sienireissuilla. Geohuuhaasta olin perillä alusta saakka, ennen kuin se oli edes Suomessa. Minusta se oli lähinnä välineurheilijoiden vouhotusta.
Meni vuosia gepsi oli merellä mukana mutta myös kanttarellien kasvupaikkoja siihen laitettiin ja koneella niitä katselin. Historia kiinnostaa ja myös tuo Porkkalan Neuvostomiehitys, koska tässä onneksi Suomen puolella asun. Netistä löysin sitten pari Epun kätköttämää Russian-related kätköä. Tämä oli eka. http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... y&decrypt=

Silloinen tuleva vaimokin innostui asiasta ja naputtelin koortinaatit Etrexiin ja mentiin. Toinekin purkki löytyi, vaikka esimmäinen tie, jossa etäisyys väheni nopeasti olikin umpiperä. Neighbours are dead! kätkö löytyi lopulta ja sen vinkki oli niin osuva että homma tuntui paitsi hienojen paikkojen löytämisenä myös hauskana. Koordinaatit heittivät tuolloin varmaan omassa gepsissä ja kätköttäjän gepsissä yhteensä kymmeniä metrejä. Siksi onkin hauskaa lukea nykylogeista että naatit olivat 3 metriä pieleen.

Noita tuli haettua aluksi useampiakin ja löytyi PKS-alueeltakin huimia paikkoja, joista ei ollut aavistustakaan.
Oli rauhallisempaa aikaa välillä kätköillä, kun välitkin oli tauolla vaimon kanssa mutta nyt olen naimisissa harastuksen sekä vaimon kanssa. Alussa minulla oli oma nimimerkki tai useampia, mutta kun vaimokin innostui piti nimimerkit yhdistää, vaimo on se Bambeniz (Bambi) ja minä Olen Eniz.

Eka TFT tuli tarjotimella http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... eeb30f9aab oltiin mökkeilemässä Tammisaaressa.
Viimeksi muokannut Eniz, Su 02.05.2010 23:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Poju
Viestit: 12
Liittynyt: Su 28.06.2009 13:09

Re: Miten löysit geokätköilyn?

Viesti Kirjoittaja Poju » Ma 24.08.2009 19:57

Varmaan aika tavallisesti. Kaveri kertoi sellaisesta aarteen etsinnästä ja minä olin heti innoissani. Innostusta lisäsi myös se että muistin taloudessamme olevan vanha gepsi. Ei sillä romulla hyvin löytänyt joten ostin uuden parin kuukauden päästä enkä ole katunut. Kätköily on hieno harrastus jonka voi myös yhdistää muihin harrastuksiin.

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Miten löysit geokätköilyn?

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ma 24.08.2009 20:08

No kai minunkin pitää ampua kätkötulosteeni löytökekoon =) Aika tavallinen minullakin 4+2n+1 kertoi löydettyään muutamia kätköjä ja sitten jäin koukkuun. Onhan tämä harrastus vienyt moniin paikkoihin joihin ei olisi ilman kätköilyä eksynyt.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

briggs78
Viestit: 20
Liittynyt: Su 01.02.2009 21:46

Re: Miten löysit geokätköilyn?

Viesti Kirjoittaja briggs78 » Ma 24.08.2009 20:46

Luin jo viime syksynä jostain lehdestä geokätköilystä, josta sain pienen ajatuksen mietintämyssyyn uudesta harrastuksesta. Itse harrastus alkoi vasta vuodenvaihteen aikoihin, kun kaverini puhui käyneensä kavereittensa kanssa kätköilemässä. Asiasta otettuani selvää liityin sitten jäseneksi ja koukkuun olen jäänyt. Hullunkurista asiassa on se, että sain kyseisen kaverin tekeen tunnukset muutaman kuukauden puhumisen jälkeen. Mutta se on tarina toinen se.

Avatar
TiiPii7
Viestit: 45
Liittynyt: La 14.02.2009 8:21
Viesti:

Re: Miten löysit geokätköilyn?

Viesti Kirjoittaja TiiPii7 » Ti 25.08.2009 9:01

Minäkin luin vuosi sitten syksyllä jostain lehdestä kätköilystä. Kävin sitten näillä geokätköily sivuilla mutta silloin en jaksanut perehtyä asiaan. Vuoden vaihduttua tuli jälleen mieleen tämä asia ja sitten kirjauduin sivustolle ja hain muutamat ensimmäiset kätköt ilman gps:ää. Mutta koska tykkään kovasti metsäkätköistä (koska yleensä minulla on geokoirat mukana kätköilemässä) ja suunnistustaidot eivät kauhean hyvät ole niin tilasin gepsin pian harrastuksen aloittamisen jälkeen. :D

Pioni
Viestit: 3
Liittynyt: La 29.08.2009 21:27

Re: Miten löysit geokätköilyn?

Viesti Kirjoittaja Pioni » Su 30.08.2009 12:20

Jaaha.

Ruotsalainen ystäväni tuli meille käymään viime helmikuussa ja hän kertoi harrastuksestaan. Ajattelin ensin: hulluja nuo ruotsalaiset... Hän tarkisti netistä kätköjä koti- ja mökkiympäristöstäni ja sai mut mukaan etsimään pari kätköä. Kokemukset olivat hauskoja ja innostuin, mutta asia unohtui jonkin aikaa siihen saakka, kunnes ystäväni tuli taas Suomeen elokuun alussa ja gepsi luonnollisesti mukana repussa.

Geokärpänen puri sitten lopullisesti ja innostuin uudestaan. Mielestäni tämä harrastus on hyvä, ainakin mulle, koska matkustelen työni vuoksi paljon sekä kotimaassa että ulkomailla. Kuulemma geokätköilijät näkevät paljon paikkoja, mitä turistit eivät tavallisesti näe (vieroksun pahimpia turistipaikkoja). Lisäksi ulkoilutan paljon koiraa, mutta ilman kätköjä ulkoilureitit olisivat yksitoikkoisia. Poikani harrastaa itse salibandya ja on tultu paljon roudattua hänet harkkoihin. Mitä tekisin sillä aikaa? Istuisinko autossa ja pyörittelisinkö peukalojani? Mieluummin lähiympäristöön etsimään kätköjä ja samalla saadaan itsekin liikuntaa ja happea :wink:

Uusi gepsi on tilauksessa ja sitä odotellessa tutkin uusia kätköjä. Tiedän pari kätköä, mutten halua merkitä niitä ensimmäisiksi löydöiksi.

mmmsa
Viestit: 4
Liittynyt: La 29.08.2009 17:04

Re: Miten löysit geokätköilyn?

Viesti Kirjoittaja mmmsa » Su 30.08.2009 13:08

Ystäväni kertoi harrastuksestaan tämän kesän alussa. Olin ulalla - homma kuulosti sekä omituiselta että aikaavievältä. Palasimme asiaan nyt elokuussa, ja eräänä iltana aikaa tappaakseni googlasin geokätköilyn. Sivuja tunnin selttauni olin aivan vlamis lähtemään lähimmälle kätkölle, mutta lukiessa oli tullut yö! Harmitti, ettei päässyt heti liikkeelle.
Tänä aamuna haimme ensimmäistä kätköämme - emme löytäneet. Kaksi tuntia aurinkoisessa syysmetsässä on silti loistava alku päivälle! Söimme paljon mustikoita ja puolukoita, jotta olisimme jaksaneet jatkaa hakemista. Nyt mukana olleet koirat makaavat "raatoina" pöydän alla ja toipuvat ekasta kätköilyretkestä. Mukava fiilis! Ja kaipa se ensimmäinen purkkikin vielä joskus löytyy.

Avatar
Neula
Viestit: 18
Liittynyt: La 29.08.2009 17:16

Re: Miten löysit geokätköilyn?

Viesti Kirjoittaja Neula » Su 30.08.2009 13:36

Isä aloitti ensin ja sitten äiti perässä. Kertoivat kyllä siitä jo silloin, mutta viime kesänä käytiin porukalla Visbyssä ja geojuniorimme kävi mummin ja vaarin kanssa useimmat Visbyn kätköt ja tykkäsi kovasti harrastuksesta.
Asia jäi vähän odottelemaan ja kun sitten taas keväällä tuli puheeksi ajattelin että kyllä se liikunta minunkin ulkomuodolleni hyvää tekisi.
Nyt sitten loman aloittajaisiksi teimme kaikille kolmelle omat tunnukset jotta jokainen saa hakea kätköt omaan tahtiin ja ihan kivasti on toiminut tämä liikuntamuoto :)
Aina on aikaa lähteä yhdelle... KÄTKÖLLE!

Avatar
allim
Viestit: 16
Liittynyt: To 20.08.2009 15:15
Paikkakunta: Laukaa

Re: Miten löysit geokätköilyn?

Viesti Kirjoittaja allim » Su 30.08.2009 20:51

Sana geokätköily vilahteli eräillä foorumeilla sekä sukulaisten facebook päivityksissä. Piti sitten ottaa selvää, että mistä oikein on kyse. Meni ehkä viikko tai kaksi ja omistin jo gepsin :roll:
Sillä tiellä ollaan ja kovasti yritän kehittyä kokoajan. Vasta hetken olen kätköjä etsinyt ja koukkuun jäin.

Avatar
tamasochi
Viestit: 40
Liittynyt: Su 30.08.2009 1:53

Re: Miten löysit geokätköilyn?

Viesti Kirjoittaja tamasochi » Ma 31.08.2009 21:48

Tiimin kauniimman puoliskon kaverin kaveri kertoi harrastavansa geokätköilyä. Vapaapäivä vierähti sitten tämän saitin kautta aiheeseen tutustuen, ja pian olimmekin jo puskissa. Viime viikonloppuna teimme ekat kätköilyreissut, saldona kahdeksan loggausta. :)

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”