Leikkimielinen harrastus vai pakkomielle

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
piossa
Viestit: 166
Liittynyt: Ke 19.09.2007 21:23
Paikkakunta: Pietarsaari

Leikkimielinen harrastus vai pakkomielle

Viesti Kirjoittaja piossa » Ke 31.10.2007 21:31

Kätköilyä ei niin kauan harrastaneena yllättynyt miten vakavasti tietyt tahot ottavat pohjimmiltaan leikkimielisen harrastuksen. Kaikkein osuvimmin tästä kertoo allekirjoittaneen erääseen kätköloggaukseen tullut kommentti josta alla suora lainaus:

"xxxxx xxxxx posted a note for The DaVinci Code (Unknown Cache)

Jälleen multi ja mikro.... EVVK.

Vaikken ite oo vielä löynny yhtään, niin muutaman henkilön kaa, jotka ovat yhteensä löynneet n. 1500 purkkia oon jutellu, niin tää on turhaa, jos se ei kerro jotain purkin haltijasta!

Tuo siltakätkökin.... kävin kattoos, mutta oli niin epämääräistä!"

Kaikkein huvittavinta yllä olevassa loggauksessa että kyseinen henkilö on liittynyt samana päivänä kätköilijäksi kuin kirjoittanut yllä olevan viestin. Kovin paljon mielikuvitusta ei tarvita jos väitän että joku Pietarsaaren alueen kätköilijöistä on viestin takana. Ja tällä alueella heitä ei kovin monta ole, joten aivan sama vaikka hän olisi esiintynyt omalla tunnuksellaansa.

Mainitulla alueella löytyy kätköjä laidasta laitaan - HalpaHallin kassojen vierestä aivan tyypilliseen sinikantinen pakastepurkki metsässä -kätköön. Joten jokaisella on vara valita minkä tasoisia kätköjä etsii. Siinä mielessä mielestäni on turha alkaa kritisoimaan kätköjä loggauspalstalla.

Tuollaiset loggaukset kertovat ainoastaan turhautuneisuudesta jos pakkomielteenä (ja paino on sanalla pakkomielle) on löytää kaikki alueen kätköt ja jos nyt alueelle on tullut kätköjä jotka vaativat vähän enemmän osaamista kuin mennä gps :n avulla mennä annettuun pisteeseen metsässä.

Lisäksi edellä mainitun alueen kaikille kätköilijöille tuli vajaa kuukausi sitten sähköposti jossa toivottiin alueelle lisää kätköjä koska yhteisestä harrastuksestahan tässä on kyse (tai ainakin niin luullut). Ja lisäksi vielä aika pienen piirin harrastuksesta joten jokainen lisäkätkön luulisi ollut tervetullut. Ja jos joku käyttää tuntitolkulla aikaa kätköjen tekoon joita muut saisivat etsiä niin tuollaiset kommentit eivät jatkossa kannusta kätköjen tekoon. Mutta kiittämättömyyshän on maailman palkka.

Kuten alussa sanoin itse pidän kätköilyä koko perheen yhteisenä harrastuksena. Toivottavasti pidän sitä myös jatkossa, etten kuuskymppisenä eläkeläisenä huomaa olevani sateisessa, kylmässä ja tuulisessa syyssäässä metsässä keskellä yötä jonkin pakastepurkin perässä. Mutta jos noin kävisi toivottavasti läheiseni huomaisivat hommata jostain apua :lol:. Sillä tuollainen on, luvalla sanottuna, jonkinasteista sairautta...

Jos joku haluaa tutustua 'piossan' tekemiin kätköihin niin tervetuloa Pietarsaareen katsomaan onko ne niin mahdottomia löytää kuten näiden paikallisten rantaruotsalaisten mielestä näyttää olevan (kätköjen tunnukset GC170NP, GC16TRN, GC16R6J).

http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... e0720c7c94
http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... 09d4eba0ac
http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... 93a04768a8


edit: Poistettu viittaus nimimerkkiin moderaattorin toimesta. (taaru)
Viimeksi muokannut piossa, To 01.11.2007 7:39. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Shambbu
Viestit: 50
Liittynyt: Su 08.04.2007 9:20
Paikkakunta: Inkoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Shambbu » Ke 31.10.2007 22:21

Oikein hyvä kun siirsit keskustelun tänne foorumille kätkösivulta!

En tiedä mikä lapsellinen motiivi tuossa loggauksessa on takana, mutta tuommoiset voi kyllä mielestäni poistaa kätkösivulta samantien.
Asiallinen kritiikki on sitten asia erikseen.

Kaikki kätköt eivät voi miellyttää kaikkia eikä niiden tarvitsekkaan. Jos jotakuta ei joku tietty kätkö miellytä, sen voi yksinkertaisesti jättää huomiotta. (kätkösivun oikeasta yläkulmasta: ignore listing). Ei sitä tarvitse toitottaa kaikelle kansalle loggaussivulla!

Kätköntekijän ei todellakaan kannata pahoittaa mieltään tuommoisesta.

Jatka siis pystyssä päin ja reippain mielin mieleistesi kätköjen tekoa!

pailakka
Viestit: 547
Liittynyt: Ma 29.01.2007 20:05

Viesti Kirjoittaja pailakka » Ke 31.10.2007 22:22

xxxxx:lle taitaa puuha olla enemmänkin uusi aluevaltaus trollauksen alalla. Kun harrastus on vielä uusi suuren yleisön tietoisuudessa niin jotain tämän tapaista osasikin odottaa. Turha näistä on alkaa mitään johtopäätöksiä vetämään mihinkään suuntaan tai hajota hermoraunion partaalle.

Toisaalta myöskään asiallista kommenttia/kritiikkiä (mitä xxxxx ei varsinaisesti ole) ei kannata jättää huomioitta

edit: Poistettu viittaus nimimerkkiin moderaattorin toimesta. (taaru)

Avatar
taaru
Viestit: 166
Liittynyt: To 21.12.2006 0:59
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja taaru » To 01.11.2007 0:42

Tällä keskustelupalstalla ei ole varsinaisia sääntöja ja ehkä niin on hyväkin. Keskustelu saa olla vapaampaa täällä, mutta silti on syytä muistaa hyvät tavat. Henkilökohtaisia hyökkäyksiä on fiksua välttää, joten poistin tästä keskustelusta viittaukset nimimerkkiin.

Koska en ole vielä asiantuntija keskustelun valvonnassa, toivon että kommentoitte, mikäli toimintani ei ole mielestänne asianmukaista. Otan myös mielelläni vastaan kommentteja, mikäli huomioitte, että jotakin pitää poistaa tai muuttaa keskustelupalstalla.

Eniten kuitenkin toivon, että tälle keskustelupalstalle ei tarvitse luoda tiukkoja sääntöjä, vaan kaikki harkitsevat omalta osaltaan, mitä tänne kirjoittavat.

Kaikella ystävyydellä, kätköilijätovereita kunnioittaen,
taaru

Tinu1234
Viestit: 25
Liittynyt: Su 25.02.2007 19:07
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tinu1234 » Pe 02.11.2007 19:21

Ensimmäisiä kätköjä tehdessäni olin masentua muutamista loggauksista mutta nyt hieman kokeneempana olen huomannut että joillakin vain on sellainen esitystyyli. Esim. jos heille sattuu vastaan ihan täydellisen hieno kätkö, niin se logataan tyyliin "Muuten iiiihaaan kohtalainen mutta tässä ei ole mitään valittamista." En väitä, että ne minunkaan juttuni mitenkään virheettömiä olisi olleet, mutta suurin osa kätköilijöistä vain heittää hersyvää herjaa jos on tehnyt mokan. Niitäkin on hauska lueskella joten eipä kannata niistä tosikkologgauksista paljoakaan piitata sillä parempiakin tulee ihan varmasti. Kyllä tämä kätköväki pitää siitä huolen . :D

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Leikkimielinen harrastus vai pakkomielle

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Pe 02.11.2007 22:05

piossa kirjoitti:Kuten alussa sanoin itse pidän kätköilyä koko perheen yhteisenä harrastuksena. Toivottavasti pidän sitä myös jatkossa, etten kuuskymppisenä eläkeläisenä huomaa olevani sateisessa, kylmässä ja tuulisessa syyssäässä metsässä keskellä yötä jonkin pakastepurkin perässä. Mutta jos noin kävisi toivottavasti läheiseni huomaisivat hommata jostain apua :lol:. Sillä tuollainen on, luvalla sanottuna, jonkinasteista sairautta...
Tätä kukaan ei vielä ole kommentoinut tänne vaikka asiasta onkin puhetta muilla kanavilla ollut. Mutta totean siis omasta ja joidenkin muiden kätköilijöiden puolesta että mielenkiintoista huomata että arvostat näin korkealle muita - omasta näkökulmastasi väärin harrastavia - kätköilijöitä.

Ikäni ei toki vielä täytä "aivan sairas" - luokitteluasi. mutta pahoittelen että olen yksin elävä ja pidän ääriolosuhteista, ja ilmeisesti kilpailuhenkisyydestä johtuen myös FTF-metsästyksestä olosuhteista riippumatta, ja niinpä mitä ilmeisemmin olen analyysisi mukaan jotenkin sairas. Odottelenkin siis iän lisääntyessä koska läheiseni huomaavat hommata minulle apua...

haksu10
"Jokainen kätköilköön kuten itsestään parhaalta tuntuu - Minä en ole oikea henkilö muita tuomitsemaan."

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Viesti Kirjoittaja Tervas » La 03.11.2007 9:40

Anonyymit Kätköilijät -järjestöstä toivottomana tapauksena poispotkittuna voin todeta että sairaus, vakava sellainen mutta erittäin mukava.
Toivottavasti jaksan vielä yli kuusikymppisenä rymytä pitkin metsiä muovipurkkien perässä :P
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Avatar
piossa
Viestit: 166
Liittynyt: Ke 19.09.2007 21:23
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Leikkimielinen harrastus vai pakkomielle

Viesti Kirjoittaja piossa » La 03.11.2007 10:05

haksu10 kirjoitti:
piossa kirjoitti:Kuten alussa sanoin itse pidän kätköilyä koko perheen yhteisenä harrastuksena. Toivottavasti pidän sitä myös jatkossa, etten kuuskymppisenä eläkeläisenä huomaa olevani sateisessa, kylmässä ja tuulisessa syyssäässä metsässä keskellä yötä jonkin pakastepurkin perässä. Mutta jos noin kävisi toivottavasti läheiseni huomaisivat hommata jostain apua :lol:. Sillä tuollainen on, luvalla sanottuna, jonkinasteista sairautta...
Tätä kukaan ei vielä ole kommentoinut tänne vaikka asiasta onkin puhetta muilla kanavilla ollut. Mutta totean siis omasta ja joidenkin muiden kätköilijöiden puolesta että mielenkiintoista huomata että arvostat näin korkealle muita - omasta näkökulmastasi väärin harrastavia - kätköilijöitä.

Ikäni ei toki vielä täytä "aivan sairas" - luokitteluasi. mutta pahoittelen että olen yksin elävä ja pidän ääriolosuhteista, ja ilmeisesti kilpailuhenkisyydestä johtuen myös FTF-metsästyksestä olosuhteista riippumatta, ja niinpä mitä ilmeisemmin olen analyysisi mukaan jotenkin sairas. Odottelenkin siis iän lisääntyessä koska läheiseni huomaavat hommata minulle apua...

haksu10
"Jokainen kätköilköön kuten itsestään parhaalta tuntuu - Minä en ole oikea henkilö muita tuomitsemaan."

Haksu10 mainitsi että kuinka paljon kätköilijät arvostavat toisiaansa. Onko se sitten arvostusta jos joku uhraa omaa aikaansa tuntitolkulla kätköjen tekoon ja kiitokseksi saa asiattomia loggauksia keksittyjen nimimerkkien ja mailin välityksellä ?

Jokainen saa allekirjoittaneenkin puolesta harrastaa kätköilyä miten haluaa (vaikka etsien sitten keskellä yötä kadonnutta elämäänsä :wink: metsään piilotetusta pakasterasiasta). Se ei kuulu minulle mutta jos joku haluaa ottaa kätköilyn kilpailumielellä niin eikö hyvän kilpailijan piirteisiin kuulu myös hyväksyä tappio. Jos sattuukin että se purkki ei löydykään ja FTF jää saamatta. Vai antaako löytymätön purkki oikeuden että saa arvostella asiattomilla loggauksilla kätkön tekijää (asiallinen kritiikki on aivan eri asia jos koordinaatit heittää tmv. mutta nyt on puhe asiattomasta kritiikistä).

Eikö tietyt reilut pelisäännöt ja arvostus toisten tekemiä kätköjä kohtaan pitäisi kuulua tämänkin pelin luonteeseen.

Avatar
taaru
Viestit: 166
Liittynyt: To 21.12.2006 0:59
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja taaru » La 03.11.2007 22:39

Nyt näyttää käyneen niin, että piossa on yhden lokin perusteella yleistänyt asioita. Varmaan jokaiselle on joskus tullut ikävältä tuntuva loki, ja sellainen todella harmittaa. Itse on kuitenkin tehnyt omasta mielestään hyvän kätkön.

Tässä kyseisessä tapauksessa on kyse note-viestistä. Kätkön tekijä pystyy poistamaan lokeja omalta kätköltään valitsemalla [view this log on a separate page] lokin kohdalla ja seuraavalla sivulla [delete log]. Löytöloggausta ei ole mukava poistaa, vaikka se olisi ikävästikin kirjoitettu, mutta tällaisen note-viestin poistaminen on harmitonta.

Tuohon asenteeseen muita kätköilijöitä kohtaan sanoisin, että tuntuu ihmeelliseltä, että kukaan kätköilijä on sitä mieltä, että kätköily olisi jollekin kadonneen elämän etsimistä metsään piilotetusta pakasterasiasta, kuten piossa asian kuvailee. Ei se, että itse on perheellinen kuten hän kertoo olevansa (ja kuten itsekin olen), tee ihmistä muita paremmaksi. Yksin asuminenkin voi olla oma valinta, eikä se tarkoita, että silloin ihmisellä ei olisi "elämää".

joni&riina
Viestit: 4
Liittynyt: La 03.11.2007 21:32

Viesti Kirjoittaja joni&riina » La 03.11.2007 23:52

Mielestämme piossan kätköt ovat olleet hyviä, sekä osassa niissä on ollut tervetullutta haastetta, jota tällä seudulla ei monessakaan kätkössä ole.

Ainakin me toivomme pystyvämme harrastamaan kätköilyä myös eläkeiässä. Meistä on mahtavaa että on olemassa tällainen harrastus, jota harrastaa näin laaja ikäryhmä. Ei tule ihan heti mieleen kovin monta muuta lajia, jossa nuoret ja eläkeläiset kohtaavat saman harrastuksen parissa.

Avatar
piossa
Viestit: 166
Liittynyt: Ke 19.09.2007 21:23
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja piossa » Su 04.11.2007 0:04

Tiedä sitten mistä ne pari edellistä maailmansotaa alkoivat mutta tuskin kovin kummemmasta syystä kuin että pari isoa poikaa halusi leikkiä samalla lelulla. Sillä näinhän se on että kun aikuiset miehet alkavat leikkiä niin ne leikit muuttuvat äkkiä todeksi. Osalla kätköilyporukasta leikki ja leikkiin suhtautuminen on tainnut käydä näin.

Lapsihan on terve kun se leikkii mutta sairas kun ei ymmärrä lopettaa. Siitä syystä allekirjoittanut lopettaakin tämän keskustelun omalta osaltansa.

Harmi sinällänsä että ne jotka ajattelevat kätköilystä vastaavasti (JA ENNENKAIKKEA NE JOTKA YMMÄRSIVÄT MISTÄ TÄMÄ KESKUSTELU ALKOI) kuin itse ovat lähestyneet vain henkilökohtaisin viestein. Ja ainoastaan fanaattisesti kätköilyyn suhtautuvien mielipiteet korostuivat tässä keskustelussa.

Mutta itse kukin kätköilkööt kuten haluaa. Vaikka sitten sairaalloisesti sitä sinikantista Orthex rasiaa metsästä etsien tai sitten ihan retkeilyn ilosta.

Kaikkia kätköilytovereita kunnioittaen -piossa-

jemann + avec
Viestit: 70
Liittynyt: Pe 05.01.2007 8:46
Paikkakunta: Suolahti

Viesti Kirjoittaja jemann + avec » Su 04.11.2007 7:59

Kuva En mä nää fanatismia tässä ketjussa...? Kätköilyssä on se hieno juttu, että jokainen voi harrastaa sitä itselleen sopivalla tavalla ja kätköjä on niin monenlaisia, että jokainen varmaan löytää itselleen sopivat. Se, että joku purkaa omaa turhautumistaan, sanotaanko lapsellisella tavalla, ei varmaankaan ole koko kätköily-yhteisön syy, tai edes meidän myös yöllä sateessa kätköilevien.

Siinä oon piossan kanssa samaa mieltä, että tähänkin leikkiin kuuluu myös tappion kestäminen. Jos ei löydy, niin ei väkisin. Mulle on ihan ookoo se, että kysyy neuvoa muilta kätköilijöiltä tai tekijältä, jokainen varmaan päättää itse, mitkä keinot ovat "sallittuja" etsinnässä. Jos oma nokkeluus ja apu eivät riitä, niin se on sitten voivoi, turha siitä kätkön tekijää on syytellä.

avekki
En ole eksyksissä - vielä.

Avatar
Jari-Matti
Viestit: 92
Liittynyt: To 12.07.2007 12:22
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Leikkimielinen harrastus vai pakkomielle

Viesti Kirjoittaja Jari-Matti » Ma 05.11.2007 8:39

piossa kirjoitti:Kuten alussa sanoin itse pidän kätköilyä koko perheen yhteisenä harrastuksena. Toivottavasti pidän sitä myös jatkossa, etten kuuskymppisenä eläkeläisenä huomaa olevani sateisessa, kylmässä ja tuulisessa syyssäässä metsässä keskellä yötä jonkin pakastepurkin perässä. Mutta jos noin kävisi toivottavasti läheiseni huomaisivat hommata jostain apua :lol:. Sillä tuollainen on, luvalla sanottuna, jonkinasteista sairautta...
Niin, no, tuskinpa tuo nyt minkään kovin vakavan taudin merkistöä täyttää... Olikohan tuo nyt vähän rumasti laitettu. Tässä valtiossa kun jokainen saa lain ja hyvien tapojen puitteissa tehdä mitä tahtoo.

Tämän sanoen, en minäkään lähtisi yöllä purkin perään, yksi yöharrastus (tähtitiede) riittää. Mutta antaa niiden innokkaiden, jotka niin haluavat tehdä, tehdä niin.

Taaru teki muuten oikean päätöksen. Tuota vartenhan moderaattorit ovat näillä foorumeilla.
Jari-Matti
Elämä on kuin golfpallo: ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

Gold-digger
Viestit: 46
Liittynyt: La 30.12.2006 14:03

Re: Leikkimielinen harrastus vai pakkomielle

Viesti Kirjoittaja Gold-digger » Ti 06.11.2007 19:58

Jari-Matti kirjoitti:
piossa kirjoitti:Kuten alussa sanoin itse pidän kätköilyä koko perheen yhteisenä harrastuksena. Toivottavasti pidän sitä myös jatkossa, etten kuuskymppisenä eläkeläisenä huomaa olevani sateisessa, kylmässä ja tuulisessa syyssäässä metsässä keskellä yötä jonkin pakastepurkin perässä. Mutta jos noin kävisi toivottavasti läheiseni huomaisivat hommata jostain apua :lol:. Sillä tuollainen on, luvalla sanottuna, jonkinasteista sairautta...
Niin, no, tuskinpa tuo nyt minkään kovin vakavan taudin merkistöä täyttää... Olikohan tuo nyt vähän rumasti laitettu. Tässä valtiossa kun jokainen saa lain ja hyvien tapojen puitteissa tehdä mitä tahtoo.

Tämän sanoen, en minäkään lähtisi yöllä purkin perään, yksi yöharrastus (tähtitiede) riittää. Mutta antaa niiden innokkaiden, jotka niin haluavat tehdä, tehdä niin.

Taaru teki muuten oikean päätöksen. Tuota vartenhan moderaattorit ovat näillä foorumeilla.
Jaahas, minä vissiin sitten olen melkoisen sairas piossan määritelmän mukaan . :roll:

Vaikka minäkin harrastan tähtitiedettä, niin kyllä yökätköily kiinnostaa, varsinkin jos eteen tulee varta vasten yökätköksi suunniteltu kätkö. Oiva esimerkki tällaisesta on reijan ja Tuu-tikin "Sammon arwoitus". Voi niitä olla muitakin, mutta tuo on ainoa, minkä olen hakenut. Suosittelen muillekin ja nimenomaan yöllähän se on haettava.
Nyt muuten yökätköilyn lomassa voi "bongata" komeetta 17P/Holmesin. Se näkyy paljain silminkin, mutta pikku kiikari tuo sen paremmin näkyviin. Hankasalmella otettu kuva löytyy täältä:

http://murtoinen.dyndns.org/

Kätköilyterveisin Gold-digger ("yölläkin kätköilevä huru-ukko")

Avatar
Vilosparta
Viestit: 191
Liittynyt: Ma 19.02.2007 11:49
Paikkakunta: Hyvinkää / Tartto Viro

Re: Leikkimielinen harrastus vai pakkomielle

Viesti Kirjoittaja Vilosparta » Ti 06.11.2007 23:53

piossa kirjoitti:
Kuten alussa sanoin itse pidän kätköilyä koko perheen yhteisenä harrastuksena. Toivottavasti pidän sitä myös jatkossa, etten kuuskymppisenä eläkeläisenä huomaa olevani sateisessa, kylmässä ja tuulisessa syyssäässä metsässä keskellä yötä jonkin pakastepurkin perässä. Mutta jos noin kävisi toivottavasti läheiseni huomaisivat hommata jostain apua :lol:. Sillä tuollainen on, luvalla sanottuna, jonkinasteista sairautta...
Olen kyllä löytänyt itseni, yli 60-kymppinen eläkeläinen, eräänkin kerran sateisesta, kylmästä ja tuulisesta metsästä. Läheiseni varmaan kärsivät myös sen verran dementiasta, etteivät ole älynneet hommata apua ja siitä voin vain olla tyytyväinen. Pitäköön kuka tahansa tätä vaikka jonkinasteisena sairautena, mutta näillä vuosilla oppii ainakin sen, etten välitä pätkääkään mitä toiset touhuistani ajattelee. Kaikesta päätellen löydän taas ylihuomenna itseni sääennusteen mukaan sateisesta kylmästä metsästä ja tähän vuoden aikaan pimeyskin yllättää usein. :lol:

Avatar
lpohjala
Viestit: 144
Liittynyt: Pe 22.12.2006 12:01
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja lpohjala » Ke 07.11.2007 10:10

Provoamalla saa hyvin huomiota ja ehkäpä ihan mielenkiintoisia keskusteluja. Pidetään aina kuitenkin muistissa, että keskustelupalstoilla ei kannata mennä henkilökohtaisuuksiin. Nämä keskustelut tulisi aina käydä ns. face to face.

Hyvänä esimerkkinä on syytä muistaa meidän oman prinsessa Ruususen käymä oikeustaistelu netissä käydyistä keskusteluista. Pysytään asialinjalla!

Itselläni on haave kyllä päästä eläkkeelle kuuskymppisenä, mutta taitaa jäädä haaveeksi :)

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”