? Mysteerien tulevaisuus ?

Yleistä keskustelua kätköilystä

Mielipiteesi negachekkeri-ilmiöstä?

Erittäin tervetullut lisämauste.
1
1%
Ihan jees.
8
7%
En juurikaan pidä siitä.
14
12%
En pidä siitä lainkaan.
40
35%
Mikä on negachekkeri?
52
45%
 
Ääniä yhteensä: 115

Numb
Viestit: 40
Liittynyt: Ti 18.11.2008 9:39

? Mysteerien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Numb » Su 02.01.2011 3:29

Olen (ja kuulemma moni muukin) viime aikoina pannut merkille eräänlaisen trendi-ilmiön vai pitäisikö sanoa kilpajuoksun. Nimittäin siitä, kuka onnistuu tekemään vaikeimman mysteerin. Tätä ilmiötä on esiintynyt ainakin pääkaupunkiseudulla, muuta maata en ole niin seurannut, joten en osaa sanoa onko samaa ilmiötä siellä. Yhteistä näille mysteereille tässä ilmiössä on se, että alkuun pääsemiseksi on lähes äärettömän monta vaihtoehtoa, joiden käyminen läpi "normaaleilla" tavalla on suorastaan hakuammuntaa. Miten nämä mysteerit siis ratkaistaan? Nähtävissä on seuraavia kolmea vaihtoehtoista menetelmää:

1. Ratkaisija painii sarjassa Leonardo da Vinci, Albert Einstein tai Rolf Nevanlinna - mikään haaste ei ole ylivoimainen hänelle.
2. Ratkaistaan mysteeri usean hengen aallossa (Google Wave), jossa ratkaisu pommitetaan esiin perustuen joukkovoimaan.
3. Saadaan hieman tai hieman enemmän vinkkiä kohdan 1 tai 2 henkilöiltä ja siten homma ratkeaa.

Monissa näissä uudempien mysteerien tapauksissa on ollut nähtävissä eräänlainen väärien teorioiden alasammuntailmiö. Tarkoittaen sitä, että kysytään kätkön tekijältä kaikki mahdolliset teoriat, miten mysteeriä voisi ratkaista. Tarpeeksi monta kertaa ammutaan huti ja lopulta osutaan oikeaan. Silmiinpistävää on ollut myös se, että näitä uudempia 4-5 tähden mysteereitä eivät ole hakeneet ainakaan toistaiseksi monikaan kokeneempi kätköilijä (=vaikkapa yli 4 vuotta harrastanut), ts. samat tyypit jotka ovat hakeneet melkein kaikki vanhat vaikeammat mysteerit.

Mikä siis on muuttunut?

"Vanhoina hyvinä aikoina" 4-5 tähden mysteerissä oli selkeä probleema ja usein sen selvittämiseksi oli annettu tarpeeksi tietoja joko itse kuvauksessa tai vinkissä, eikä kätkön tekijältä tarvinnut useinkaan kysellä mitään. Osa selvitti mysteerin itsenäisesti ja osa turvautui kavereiden vinkkeihin. Nykyään tuntuu siltä, että ilman spoilereita tai ilman lukuisien-teorioiden-jälkeen-oikeaan-osuneen-arvauksen-jälkeen näitä mysteereitä on mahdoton ratkaista.

No, ehkä tämä on sitä nykyaikaa ja nykyään D5 tarkoittaa vähintään ÄO>=200 tai useamman ihmisen aivoriihtä, tiedä häntä.

Keskustelua aiheesta toivoen,

// numb

Ps. En kirjoittanut tätä viestiä katkeruuttani tai kateellisena. Tämä viesti koskettaa myös monia ystäviäni ja kätköilyn kautta tapaamiani upeita henkilöitä. En halua mitenkään loukata heitä, halusin vain aloittaa keskustelun mysteerien nykysuuntauksista.

Edit. Lisäsinpä vielä äänestyksen negachekkeri-ilmiöstä.
Viimeksi muokannut Numb, Ma 03.01.2011 14:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Salaneuvos
Viestit: 419
Liittynyt: Pe 11.05.2007 16:02
Paikkakunta: Lempäälä

Re: ? Mysteerien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Salaneuvos » Su 02.01.2011 3:49

Ikävä kyllä täällä tampereen korkeudella kin on ollut huomattavissa kilpailua siitä kuka saa tehtyä vaikeimman mysteerin :evil: :evil: . Oli niitä vaikeita mysteerejä ennenkin mutta ne oli tehty ratkottavaksi toisin kun nyt.
Fortuna Favet Fortibus

Avatar
el2
Viestit: 334
Liittynyt: To 28.06.2007 17:32
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: ? Mysteerien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja el2 » Su 02.01.2011 7:48

Vastaava ilmiö on ollut havaittavissa myös Oulussa. Asioita joutuu miettimään monelta kantilta eikä ongelma aukea sittenkään, tai sitten saat viestin ettei ongelma aukea tällä tavalla. Itse kätköttäjänä mietin näiden mission impossible kätköjen julkaisun jälkeen etten tee enää yhtään mysteeriä toisten kiusaksi, toisin kuitenkin kävi kun sain joululahjan eräältä kätköilijältä. Viimeisin julkaistu kätköni on siis mysteeri ja vaikeudeksi laitoin täydet viisi tähteä, silti jotkut onnistuivat hoksaamaan ratkaisun varsin nopeasti. Ensimmäisten hakijoiden joukossa oli tietenkin "reilukerho" joka sai samanlaiset lahjat itselleen, mutta myös muut huomasivat ongelman ratkaisun varsin pian.
Kun teen kätkön haluan siellä porukkaa käyvänkin, ei ole mieltä tehdä kätköä jota kukaan ei halua / pysty ratkaisemaan, mielekkäämpää on lukea kuinka ihmiset ovat onnistuneet ratkaisemaan mysteerin ja kuinka se on tuottanut mielihyvää kun ahaa-elämys on syntynyt. Mielummin teen kätköjä joilla ihmiset käyvät ja kirjoittavat löydöstään kuin heittävät notea apua kysellen. Ei D5 mysteerin tarvitse olla mahdoton ratkaistava.
haittaaks se

mrs forest runner
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 14.10.2009 13:32

Re: ? Mysteerien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja mrs forest runner » Su 02.01.2011 9:44

Aivan samaa on mielestäni liikkeellä Turun seudulla. Toki tämä saattaa olla vain aivan liian matalan ÄO:n omaavan henkilön katkeruutta... :) Mutta samalla täytyy muistuttaa, että kyllä täällä julkaistaan hienojakin mysteereitä, joissa on hyvä tai jopa loistava idea ja jotka olisivat ratkaistavissa. Liian monen (minulle) aivan käsittämättömän mysteerin kanssa paninittuani, olen varsin kyllästynyt, enkä oikein jaksa enää edes innostua ratkomaan. Sääli.

EDIT: Haluan tarkentaa, että viittaan matalan ÄO:n omaavalla henkilöllä minuun itseeni, enkä suinkaan toisiin kätköilijöihin. Pahoittelen suuresti tahattomasti aiheuttamaani mielipahaa.
Viimeksi muokannut mrs forest runner, Su 09.01.2011 21:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
ruotsla
Viestit: 65
Liittynyt: Su 28.12.2008 8:31
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: ? Mysteerien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja ruotsla » Su 02.01.2011 10:09

Onpa teillä asiat heikolla hapella. Tulkaapa kaikki käymään täällä Etelä-Karjalassa - meillä on mukavia mysteereitä, ja vielä joka makuun.
Löytyy kutkuttavia, kitkuttavia, muikeita, makeita ja happamia. Mutta että mahdottomia - ei, niitä täällä ei viljellä. Kaikki on ratkaistu, joko pienemmällä tahi suuremmalla lokkausmäärällä.

Meillä on mysteerit tehty suurella sydämmmmmellä, niihin mahtuu monta ämmää. Täällä Suomi on hanskassa, tajunta saa vapaasti virrata, luteet rassata ja matikkakin on ajanvietettä.
Tervetuloa mystiseeen Etelä-Karjalaan
:D :D
Elämässä on paljon muutakin kuin sen nopeuttaminen - Livet är här och nu!

Avatar
Garmingeo
Viestit: 194
Liittynyt: To 07.02.2008 20:51

Re: ? Mysteerien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Garmingeo » Su 02.01.2011 10:58

Kun tarkastelee kätköilyä kokonaisuutena, huomaa miten usea asia on muuttunut (valitettavasti) homman levitessä holtittomasti. Numbin esittämä ongelma on yksi niistä.
Nil volentibus arduum.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: ? Mysteerien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja arisoft » Su 02.01.2011 11:34

Itse olen pyrkinyt huonolla menestyksellä tekemään ei niin liian vaikeita mysteereitä mutta kun saa jonkin mielestään kelvollisen idean niin siitä on vaikea luopua vain sen vuoksi että se on vaikea. Mutta eihän tämä "ongelma" koske pelkästään mysteereitä. On niitä tradejakin tehty vaikeiksi.

Asiaa tulee kompensoitua siten, että vaikeat mysteerit sijoitetaan arvottomaan paikkaan, kuten bussipysäkkien ylärakenteisiin, keskelle tiheää metsää puihin roikkumaan ja kivien alle. Paikkohin, joissa ei ole mitään muuta näkemistä kuin se lokikirja. Vähän helpommat voi sitten sijoittaa hienompiin paikkoihin.

Vähän se tietysti harmittaa itseäkin kun näkee, että joku on nähnyt kovasti vaivaa tehdäkseen hienon ja mielenkiintoisen näköisen D5 mysteerin, josta ei kuitenkaan saa ensi-istumalta eikä toiselta eikä kolmanneltakaan edes yhtä uskottavaa ideaa ratkaisutavaksi mutta se toisaalta onkin mysteereiden idea että joko niihin keksii ratkaisun tai sitten ei. Muutamaa vähän yritettyään tietysti alkaa niitä jo vältellä koska pelkää vain tuhlaavansa aikaa.

Jos jotain asian suhteen haluaisin kehittää niin olisi sellainen attribuutti, joka kertoo kuinka paljon tekijä haluaa auttaa ratkaisemisessa. Nämä vaikeat D4-5 mysteerit kun on menneet vähän sille linjalle, että ilman ns. negachekkeriä tarkastettavien väärien päätelmävaihtoehtojen määrä lähestyy sujuvasti lukua 12 947 615, mikä on positioon N 60° 15,000 E 25° 00,000 sijoitetun bogus-mysteerin bogus-pisteen perusteella saatava melko tavanomainen määrä ratkaisuvaihtoehtoja.

Tulevaisuudessa, johon otsikko etsii ratkaisua, seuraava mysteerini on helpompi kuin edellinen, joten tältä osin tulevaisuus lupaa hyvää eli vuonna 2011 ensimmäinen mysteerini tulee olemaan helpompi kuin oli 2010 viimeinen :lol:

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: ? Mysteerien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja arisoft » Su 02.01.2011 11:56

Garmingeo kirjoitti:Kun tarkastelee kätköilyä kokonaisuutena, huomaa miten usea asia on muuttunut (valitettavasti) homman levitessä holtittomasti. Numbin esittämä ongelma on yksi niistä.
Kun en ole kovin kauaa mysteereitä ratkonut niin olen kuitenkin pannut merkille, että jotkut ns. vanhat mysteerit eivät välttämättä ole yhtään sen helpompia kuin uudetkaan.

http://www.geocache.fi/caches/notfound.php kertoo että vielä on yksi mysteeri löytymättä vuodelta 2008. Jos se olisi ratkaistavissa niin eiköhän tuo olisi jo ratkaistu vaikka ihan pilallaan?

Samoin vuodelta 2009 on vielä yksi mysteeri löytymättä. Viime vuodelta sen sijaan kaikkiaan 3 mysteeriä on ratkaisematta vielä 3 kuukauden päästä niiden julkaisusta.

Ehkäpä karu totuus selviäisi paremmin tutkimalla arkistoitujen ja löytymättömien mysteereiden tilastoa. En suoraltakädeltä löytänyt sellaista tilastoa ns. täysin epäonnistuneista mysteereistä.

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: ? Mysteerien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja aku506 » Su 02.01.2011 13:21

4. Checkerillisissä raaka voima. Pommittetaan kaikkia mahdollisia mahdollisuuksia botilla.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Mikkozzz
Viestit: 360
Liittynyt: Ke 20.12.2006 20:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: ? Mysteerien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Mikkozzz » Su 02.01.2011 13:37

arisoft kirjoitti:Ehkäpä karu totuus selviäisi paremmin tutkimalla arkistoitujen ja löytymättömien mysteereiden tilastoa. En suoraltakädeltä löytänyt sellaista tilastoa ns. täysin epäonnistuneista mysteereistä.
Tässä on yksi: Non turbare circulos meos!
Koin tehneeni turhan hankalan kätkön, joten annoin parin kuukauden ennakkovaroituksen minkä jälkeen arkistoin sen.
Mutta jos toiset kätköilijät haluavat vastaavia tehdä, niin ei se minua häiritse. Ignore-listalla on tilaa :mrgreen:
Ajatteleville maailma on komedia, tunteville se on tragedia

VHI
Viestit: 461
Liittynyt: Ke 15.08.2007 14:28
Paikkakunta: Savonlinna

Re: ? Mysteerien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja VHI » Su 02.01.2011 13:47

Meikäläisellä ei ole ongelmia mysteereiden suhteen, koska en niitä juuri harrasta vaan pitäydyn pelkästään tradeissa. (Poikkeuksena tosin on muutamia Vernon Scrippsin mukavia mysteereitä valmiiksi ratkottuna seuraavaa Etelä-Karjalan reissua varten.) Kuten eräs kätköilijätuttavani asian ilmaisi: "Jos ei kätkön naatteja voi suoraan ilmoittaa niin antaapa sitten olla" :lol:
There's always a cache somewhere

Tilhet
Viestit: 741
Liittynyt: Ma 05.10.2009 21:29

Re: ? Mysteerien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Tilhet » Su 02.01.2011 13:53

Geokolikollakin on kaksi puolta: Piilottaminen ja etsiminen. Tyypillisesti mysteerejä erottaa muista se, että niissä saattaa olla jopa ensisijaista sijainnin piilottaminen purkin piilottamisen sijaan. Tai näin olen mysteerikätköä yrittänyt määritellä, ja tuo sijainnin piilottaminen kiehtookin aika ajoin. Näinkin Unknown Cachen voisi kääntää: Tuntemattoman sijainnin kätkö.

Sijainnin piilottaminenhan on leppoisaa toimistotyötä verrattuna hienojen tradipurkkien askarteluun ja luonnonkauniiden piilopaikkojen etsimiseen. Laiskuus saa lisäpontta siitäkin, että mystin purkin piilopaikaksi tunnutaan yleisesti hyväksyttävän Tilhimäisetkin "kävelin ohi ja huomasin kolon, johon mahtuisi filmipurkki" -ratkaisunpuolikkaat.

Mikäs siinä siis kätkökuvauksia tuijotellessa ja miettiessä, miten tuonne saisi numeroita piiloon.

Mutta kun laiskuus yhdistyy malttamattomuuteen päädytään juuri numbin kuvaamaan ongelmaan. Malttamattomuuden ansiosta mystejä ei saa itse ratkaistuksi riittävää määrää kokemukseksi. Lopputuloksena ilmeisesti rakenteellinen liiallinen vaikeus. Toisaalta saman malttamattomuuden ansiosta ei tule etukäteen mietittyä riittävän huolella, miltä mysteeri näyttää etsijän silmin. Sitten matkan varrella tulee uppoamisvaarassa olevaa venettä paikattua vinkkejä lisäämällä ja kuvausta parantamalla. Mutta joo, kertaakaan ei tosiaan ole tarvinnut mysteeriä vaikeuttaa jälkikäteen...

Aaltoilua ja negatsekkailua olen itsekin satunnaisesti harjoittanut. Sijaintia piilottaessa ei tietenkään tule mieleenkään, että kumpaakaan tarvitsisi löytämiseen, mutta niin vain usein näyttää käyvän. Suomeksi: Huonosti & liian vaikeaksi laadittu, mistä seuraa vähittäinen kuvauksen ja/tai vinkkien muuttaminen tyypillisesti (omasta mielestä) spoilaamisen rajoilla. anonissa (GC2GM2P) tosin negatsekkausvaihtoehto kerrottiin hyvin varhaisessa vaiheessa potentiaalisten suuntien suuren lukumäärän vuoksi. Hillitöntä määrää turhaa & turhauttavaa työtä ei tohdi tahallaan aiheuttaa... No joo, tähänkin on nolohko poikkeuksensa (GC2997H)...

Kateellisena tulee luettua loggauksia muiden mysteistä, joissa kiitellään, että "taas tuli opittua jotakin uutta". D4+ Tilhi-mysteissä uuden oppiminen näyttää rajoittuvan ilmansuuntiin ja aakkosiin sekä joihinkin mahdollisiin numeroitten maailmaan liittyviin nippelitietoihin. Mainitun anonin kohdalla tulikin mietittyä, että voiko tämä olla D5, kun ei tarvita mitään erityisosaamista, mutta sitten päädyttiin siihen, että tarvittava erityisosaaminen on piilotetun sijainnin selvittäminen itse.

Tavoitteena on koko ajan ollut se, että jokainen sijainti olisi löydettävissä ilman kryptattuja vinkkejä, toiset helpommin ja toiset työläämmin. Edeltä on jo käynyt ilmi se, ettei tavoitteeseen ole kovin kehuttavasti päästy. Toivottavasti malttamattomuus&laiskuus antaa sen verran periksi, että uusi tavoite täyttyisi paremmin tulevaisuudessa: Onnistuu ilman kryptattuja vinkkejä, ilman aaltoilua ja ilman negatsekkailua.

Tuosta lopetuksestahan saisi vaikka sijainnin piilottamisen huoneentaulun / tsekkauslistan tuohon nokan eteen :D

Avatar
tuomasnu
Viestit: 70
Liittynyt: La 15.05.2010 9:38
Paikkakunta: Vantaa

Re: ? Mysteerien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja tuomasnu » Su 02.01.2011 15:42

VHI kirjoitti:Meikäläisellä ei ole ongelmia mysteereiden suhteen, koska en niitä juuri harrasta vaan pitäydyn pelkästään tradeissa. (Poikkeuksena tosin on muutamia Vernon Scrippsin mukavia mysteereitä valmiiksi ratkottuna seuraavaa Etelä-Karjalan reissua varten.) Kuten eräs kätköilijätuttavani asian ilmaisi: "Jos ei kätkön naatteja voi suoraan ilmoittaa niin antaapa sitten olla" :lol:
Melkeinpä samaan koulukuntaan kuulun minäkin. Usein nopea vilkaisu uuteen mysteeriin riittää siihen, että tavallaan "hylkään" kätkön. Jos ei ensisilmäyksellä tule ratkaisua mieleen, niin antaa sitten olla. Ratkaistuksi tulevat lähinnä vain tietokilpailutyyppiset "lastenmysteerit" yms. palapelit. Mutta mitäpä sitä moralisoimaan vaikeita mystejä, kun niillekin kannattajakuntansa tuntuu olevan. Minulle ne ovat kuitenkin lähinnä kauneusvirheitä lähiseudun muuten puhditetussa kätkökartassa (sorry arisoft), mutta onneksi kätkökartoilta saa kysymysmerkit tai väärän väriset laatikot helposti piiloon.

Perusteluna tälle omituiselle kätköilyharrastukselle olen yrittänyt pitää ulkoilua ja liikuntaa. Aivojumppakin on varmasti ihan terveellistä, mutta minua tietokoneen liika tuijottelu ja googletus harmittaa muutenkin ja mysteerien pohtiminen vain pahentaa tilannetta.

Tehkööt ja etsikööt jokainen sellaisia kätköjä kuin itse haluaa. Toivon kuitenkin, että tradit säilyvät selkeänä enemmistönä.
- eilen minulla oli jokin ajatus, mutta unohdin sen jo...

Avatar
sgt_pepper
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 19.12.2007 18:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: ? Mysteerien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja sgt_pepper » Su 02.01.2011 16:01

Itse en edes yritä mystejä, joissa on vaan mystinen sarja numeroja ja kirjaimia, niitä en ole koskaan ymmärtänyt, ja kun ei tiedä mistä on kyse niin mitäpä sitä turhaan pohtimaan...

Mutta sellaset mystit ärsyttää, joiden jokaisessa logissa sanotaan että pyysin vähän apua kätkön tekijältä ja sitten ratkesi. Mitä ideaa siinä on ettei ilman apua voi mysteeriä ratkaista, siinähän menee kaikki ratkomisen ilo.

Tilhet
Viestit: 741
Liittynyt: Ma 05.10.2009 21:29

Re: ? Mysteerien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Tilhet » Su 02.01.2011 16:14

Mikkozzz kirjoitti:Non turbare circulos meos!
Koin tehneeni turhan hankalan kätkön, joten annoin parin kuukauden ennakkovaroituksen minkä jälkeen arkistoin sen.
Mutta jos toiset kätköilijät haluavat vastaavia tehdä, niin ei se minua häiritse. Ignore-listalla on tilaa :mrgreen:
Onpa mallikelpoisen tyylikkäästi toteutetut hautajaiset. Saako matkia, kun sen aika tulee?

Avatar
H&I.
Viestit: 133
Liittynyt: Su 25.10.2009 0:58

Re: ? Mysteerien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja H&I. » Su 02.01.2011 16:19

arisoft kirjoitti: jotkut ns. vanhat mysteerit eivät välttämättä ole yhtään sen helpompia kuin uudetkaan.
Samaa mieltä. Tuolla Keskuspuistossakin möllöttelee konkarin rustaama yli kuusi vuotta vanha mysteeri sotkemassa puhdasta kätkökarttaa. Löytöjä on tänä aikana kertynyt reilut 20. Eikä tämä ole moite, päinvastoin.

Minulle mysteerit ovat tämän harrastuksen suola. Favorite-listallani on yli puolet mysteerejä. Lisää mahtuu, joten toivotan kaikki vaikeat mysteerit tervetulleiseksi.

Sen sijaan T5:sia en kaipaa yhtään.
** H&I. - aivourheilija **

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: ? Mysteerien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja arisoft » Su 02.01.2011 18:41

Mikkozzz kirjoitti:Koin tehneeni turhan hankalan kätkön, joten annoin parin kuukauden ennakkovaroituksen minkä jälkeen arkistoin sen.
Mutta jos toiset kätköilijät haluavat vastaavia tehdä, niin ei se minua häiritse. Ignore-listalla on tilaa :mrgreen:
Oma "Kruununjalokiveni" http://coord.info/GC2ETP5 on siitä hassu että moni varmasti pitää sitä hyvin vaikeana ja varmastiksin se on monen ignore-listalla kunniapaikalla. Mutta mysteerinä se on varsin paljolti sellainen, jollaisia itse haluaisin ratkoa. En tiedä osaisinko itse sitä ratkaista silti ilman mitään apuja kylmiltään mutta ainakin laadin sen sellaiseksi, että jos on tarkka, eikä sorru ratkomaan tehtävää "omin päin" niin se olisi mahdollinen ratkaista. Eikä sen jo ratkaisseille olekaan tarvinnut ratkaisua tyrkyttää vaikka jotain ajatustenvaihtoa onkin käyty pääasiassa siitä, onko ratkaisutavassa noudatettu tehtäväkuvauksen ohjeita vaiko ei.

Oma huoleni lopulta koskee D-tähtien inflaatiota. Mysteereiden vaikeuksia on usein helpointa pohtia vertaamalla niitä muiden mysteereiden vaikeustasoihin. Kun olet ratkaissut D4 mysteerin, jonka ratkaisemiseksi tarvitsee vain kirjoittaa tai kopioda koordinaatit paperille tms. muistiin niin paljonko pitäisi laittaa tähtiä mysteerille, jossa tuon lisäksi pitäisi vielä laskea yksi jakolasku? Ajattelin että D2,5 olisi sopiva :roll:

Avatar
Helovirta
Viestit: 289
Liittynyt: Ti 03.08.2010 13:46
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: ? Mysteerien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Helovirta » Su 02.01.2011 18:57

arisoft kirjoitti:
Mikkozzz kirjoitti:Koin tehneeni turhan hankalan kätkön, joten annoin parin kuukauden ennakkovaroituksen minkä jälkeen arkistoin sen.
Mutta jos toiset kätköilijät haluavat vastaavia tehdä, niin ei se minua häiritse. Ignore-listalla on tilaa :mrgreen:
<clip>, eikä sorru ratkomaan tehtävää "omin päin" niin se olisi mahdollinen ratkaista.
Mitä tarkoitat tällä?
"...I shall be telling this with a sigh. Somewhere ages and ages hence: Two roads diverged in a wood, and I — I took the one less traveled by, and that has made all the difference." (Robert Frost, The Road Not Taken 1920).

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: ? Mysteerien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja arisoft » Su 02.01.2011 19:32

Hellstrom_Family kirjoitti:
arisoft kirjoitti:eikä sorru ratkomaan tehtävää "omin päin" niin se olisi mahdollinen ratkaista.
Mitä tarkoitat tällä?
Kun H&I. ratkoi tätä http://coord.info/GC2ETP5 mysteeriä niin hän kerran kuvaili tuota asiaa näin: "Mysteeriesi signaali/kohinasuhde on selkeästi korkeampi kuin omieni (ja monen muun)." Sitä siis tarkoitin tällä "omin päin" ratkaisemisella, että metsään menee jos ei toimi kuten tehtävässä sanotaan. Toki tuollainen ratkaisutapa toimii monessa mysteerissä, tässä on kuitenkin se poikkeus.

Tähän kaavaan on nyt kuitenkin jo yksi poikkeus. Uusin mysteerini http://coord.info/GC2KGJR sisältää lähes pelkkää kohinaa :lol: :lol: :lol:

Eipä siis ihme että sen on kysennyt parissa päivässä ratkaisemaan jo useampi kuin tuon edellisen D5 mysteeriini. Jopa niin kaukaa etteivät jaksa lähteä edes FTF:ää hakemaan. Mysteerin ratkaisu ei tosin minun mysteereissä vielä aina tarkoita sitä, että olisi saanut purkin koordinaatit käsiinsä. Mutta ainakin tietää mistä ne löytyvät :roll:

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: ? Mysteerien tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja arisoft » Su 02.01.2011 20:33

Numb kirjoitti: Mikä siis on muuttunut?
Huomasin tämän oleellisen kysymyksesi vasta nyt mutta minulla oli siihen jo teoria ennenkuin näin tämän kysymyksesi.

Yksi asia on varmaan muuttunut. On tullut ilmiö nimeltä "chekkerit". On geochekkeriä, posichekkeriä, negachekkeriä. Mietipä hetken mitä tuo tarkoittaa ...

[aikaa kuluu hetki miettiessä]

... Se tarkoittaa sitä, että mysteereistä voidaan tehdä arvontatehtäviä. Se tarkoittaa ikävämmällä tavalla myös sitä, että mysteereiden ratkaisijat eivät enää niin mielellään koske sellaisiin mysteereihin, joissa ei ole chekkeriä eli sellaisiin, jotka eivät ole arvontatehtäviä!

Tämä ei ole chekkerin itsensä vika. Sille on olemassa niin hyvät perusteet että melkein voisi alkaa vaatimaan sitä GC:n perusominaisuudeksi että jokaisen mysteerin ja multin välipisteet voisi halutessaan tarkastaa. Mutta voisin kuvitella, että rutiininomainen chekkeri on ottanut tehtävistä pois sen elementin, joka johdattelee ratkojaa itseään päättelemään onko ratkaisu oikein vain väärin. Esim. tässä erittäin vaikeassa mysteerissäni http://coord.info/GC2J1YR ei ole kukaan saanut chekkeristä "Hip Hurraa" osumaa, mutta kätkö on löydetty ainakin 12 kertaa. Jotakuta etsijää se on hermostuttanut... toiset taas ovat menneet etsimään ja löytäneet kätkön edes tietämättä missä se suunnilleen on. Jos toimimaton chekkeri olisi puuttunut kokonaan osa näistä ei olisi kätköä lähtenyt edes etsimään.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”