Historialliset/alkuaikojen kätköt ja niiden arvo

Yleistä keskustelua kätköilystä
Palikka1
Viestit: 18
Liittynyt: Su 03.05.2009 21:51

Historialliset/alkuaikojen kätköt ja niiden arvo

Viesti Kirjoittaja Palikka1 » Su 26.09.2010 9:25

Olen yrittänyt adoptoida halukkaalta vanhalta omistajalta alkuaikojen kätköä. Tässä edellä mainitussa kätkössä on kyse vuodesta 2004, joka tällä alueella on VANHA kätkö. Edellinen omistaja laittoi huoltotarve ilmoituksen jälkeen kyseisen kätkön arkistoon ja adoptointi ehdotuksen jälkeen otti yhteyttä kätkötarkastajaan, joka ilmoitti ettei sitä sieltä kaiveta - tee uusi kätkö. Ihmettelenpä vain olisiko sama tehty myös esim. Sun Gearin kohdalla - epäilenpä ettei. Kysehän ei ole siitä, ettenkö voisi paikalle uutta kätköä tehdä, vaan siitä että haluan säilyttää "nostalgisia" purkkeja kätköilyn alkuvuosilta käytössä.

Eli onko niin että vahingossa arkistoidut uudet kätköt kyllä kaivetaan mukaan toimintaan, mutta alkupään kätköjen kohdalla adoptointiin ei anneta mahdollisuutta?! (Ja tämä kysymyshän on tietyllä tavalla osoitettu nimettöminä pysyville kätkötarkastajille.)

Mikä siis on alkuaikojen kätköjen arvo? Minusta ainakin on hienoa hakea alkupään purkkeja ja ajatella että niitä on haettu jo vuosia. Samaa tunnetta ei synny uusia kätköjä hakiessa, vaikka ne ovatkin hienoilla paikoilla ja jopa hienommin camottuja. Mitä mieltä te muut olette asiasta?

Avatar
rixu
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 10.09.2008 18:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Historialliset/alkuaikojen kätköt ja niiden arvo

Viesti Kirjoittaja rixu » Su 26.09.2010 10:13

Itse myös tykkään hakea vanhoja kätköjä vaikkei niissä välttämättä olisi mitään superihmeellistä. Jotenkin vaan viehättää ajatus että ne on siltä ajalta kun ei joka liikennemerkkiä kätkötetty :)

Tietty toisaalta ymmärrän jos kätkö on ollut vaikka pari-kolme vuotta arkistossa jos niitä ei kaivella.

Avatar
LQ
Viestit: 470
Liittynyt: To 11.01.2007 12:33

Re: Historialliset/alkuaikojen kätköt ja niiden arvo

Viesti Kirjoittaja LQ » Ma 27.09.2010 14:06

Itsekin näkisin mielelläni, että vanhoja kätköjä kunnioitettaisiin. Ylläolevasta ei selvinnyt kuinka kauan kätkö oli ehtinyt olla arkiston puolella. Ymmärtääkseni se on se juttu joka ratkaisee. Eli jos kätkö on ollut yli kolme kuukautta arkistossa, niin pitää tehdä uusi uudella tunnuksella. Tähänkin on kyllä näkynyt poikkeuksia, mutta noin mulle Thymallus Thymallus muistaaksei joskus selitti asian.
Piilotettu: 12 Löydetty: noin 2000 +/- 1000, en minä tarkkaan tiedä...

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”