Kätköjen vaikutukset lähiympäristöön

Yleistä keskustelua kätköilystä
VHI
Viestit: 461
Liittynyt: Ke 15.08.2007 14:28
Paikkakunta: Savonlinna

Kätköjen vaikutukset lähiympäristöön

Viesti Kirjoittaja VHI » Ma 01.10.2007 13:26

Kun harrasteemme on viime aikoina saanut positiivista julkisuutta lehtijuttujen ym. muodossa, ajattelin ottaa esille asian, johon ehkä kannattaisi kiinnittää huomiota positiivisen maineemme säilyttämiseksi.

Lyhyen kätköilyurani aikana nimittäin olen muutaman kerran sattunut kätkölle, jonka ympäristö on ollut varsin kolutun näköinen tuoden elävästi mieleen sanonnan ”sammaleet myllätyt”. Maapohja on ihan kunnolla tallattu, mättäitä ”murjottu” ja onpa pienempiä kiviäkin käännetty paikoiltaan kätkörasiaa etsittäessä. Koska tämä on ilmennyt vain aivan kätköpaikoilla, on syytä olettaa jälkien jääneen kätköjä etsineiden toimesta. Muiden luonnossa tapahtuvien harrastusteni (etenkin suunnistus) kokemusten perusteella olen valitettavasti varma, että ennemmin tai myöhemmin joku sivullinen kiinnittää asiaan huomiota ja joku riittävästi kiukustunut jopa ottaa sen esille julkisuudessakin, jolloin kätköily saa ikävää mainetta ja pahimmassa tapauksessa maanomistajat alkavat suhtautua nuivasti harrastukseemme! :shock:

Vaikka kätkörasian etsiminen onkin tärkeä osa harrastustamme, niin olisiko sittenkin parempi ainakin herkemmillä luontoalueilla tarkentaa vihjeitä tai muuten sijoittaa rasia sellaiseen paikkaan ettei sitä etsiessä tarvitsisi jättää liian näkyviä jälkiä maastoon? Huonossa tapauksessa jo puolenkymmentä etsijää saattaa saada kätkön lähiympäristön aika hurjan näköiseksi…

Tarkoitukseni ei missään nimessä ole syyttää tai tuomita vaan herättää ajatuksia mukavan harrastuksemme hyvän maineen säilyttämiseksi! Kommentteja?!?!

Avatar
el2
Viestit: 334
Liittynyt: To 28.06.2007 17:32
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja el2 » Ma 01.10.2007 14:29

Muutamilla kätköillä olen törmännyt vastaavaan ongelmaan. Varsinkin jäkälä / sammal pohjaisessa maastossa liikuttaessa. Itse olenkin pyrkinyt asettamaan purkkini valmiiden teiden, nurmikoiden, polkujen, jne välittömään läheisyyteen.
Jokaisella pitäisi olla sen verran järkeä ettei kaikkia kiviä tarvitse kääntää, tai jos pitää niin asettelee sitten takaisin paikoilleenkin. Parasta kun pyrkii säilyttämään mahdollisimman neitseellisen ympäristön myös seuraaville etsijöille.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”