Kätköilijöiden alter egot

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
tuomasnu
Viestit: 70
Liittynyt: La 15.05.2010 9:38
Paikkakunta: Vantaa

Kätköilijöiden alter egot

Viesti Kirjoittaja tuomasnu » Ma 23.08.2010 21:00

Ajattelinpa viritellä keskustelua siitä, onko kovinkin yleistä, että kätköilijä käyttää useita eri nimimerkkejä? Tehdäänkö kätköjä salanimillä? Eräs lähiseudun kätkö sekä saamani viestit kätkön omistajalta saivat minut epäilemään, että nuorehko kätköilijä on luonut itselleen toisen tunnuksen kätköttämistä varten ja käynyt sitten tällä tavalla hankkimassa itselleen FTF:n. Kätkön omistajalla ei nimittäin ole profiilin mukaan yhtään löytöä ja hän "vahingossa" vastaili viestiini "kaverin" tunnuksella. Ja juuri tuo kaveri oli kätkön FTF löytäjä...

En ota tätä harrastusta niin vakavasti, että tämä "huijaus" minua jotenkin häiritsisi, vaan olen melko huvittunut tästä. Kyseinen kätkökin on ihan OK "ensikätkö", joten hyvää jatkoa vaan hänenkin harrastukselleen...
- eilen minulla oli jokin ajatus, mutta unohdin sen jo...

Avatar
H&I.
Viestit: 133
Liittynyt: Su 25.10.2009 0:58

Re: Kätköilijöiden alter egot

Viesti Kirjoittaja H&I. » Ti 24.08.2010 10:10

Tapaus näyttäisi olevan perheen sisäinen, eli ei välttämättä suoraan alter ego. Toki nopea FTF pahasti vinksallaan olleilla naateilla viittaa sisäpiiritietojen hyväksikäyttöön, mutta näkyyhän näitä FTF:iä napsittavan myös irkin tai muun epävirallisen kanavan kautta saatujen ennakkotietojen kautta.

Lekkiähän tämä on, eikä näitä voi kovin vakavasti ottaa. Sitä paitsi siitähän saa FTF-hunttiin vähän lisähaastetta jos pitää yrittää ehtiä kätkölle ennen kätkön piilottajaa. :mrgreen:

Alter egoja olen epäillyt käytetyn ainakin Amelie-sarjassa ja tietenkin multiunelmassa. Itse olen kehdannut omat kätköni omalla nimellä julkaista ainakin toistaiseksi. 8)
** H&I. - aivourheilija **

Tarppa
Viestit: 54
Liittynyt: To 08.04.2010 10:48

Re: Kätköilijöiden alter egot

Viesti Kirjoittaja Tarppa » Ti 24.08.2010 15:02

Hivenen ihmetyttää FTF-hunteissa "jaetut FTF:t"
Mikä se sellainen on ????? Oikeasti; eihän FTF:ää voi jakaa.. Joku sen aina ensin löytää.
Saattaahan siinä olla kaveri olkapään takana, mutta hänelle se löytö onkin sitten jo STF.
Eri asia Alter Egoilussa sitten onkin; kummallekko minälle sen FTF:n kirjaa, vai onko ne just näitä jaettuja???? :lol:

Avatar
SkyFly84
Viestit: 64
Liittynyt: La 21.02.2009 12:08

Re: Kätköilijöiden alter egot

Viesti Kirjoittaja SkyFly84 » Ti 24.08.2010 15:11

Tarppa kirjoitti:Hivenen ihmetyttää FTF-hunteissa "jaetut FTF:t"
Mikä se sellainen on ????? Oikeasti; eihän FTF:ää voi jakaa.. Joku sen aina ensin löytää.
Saattaahan siinä olla kaveri olkapään takana, mutta hänelle se löytö onkin sitten jo STF.
Eri asia Alter Egoilussa sitten onkin; kummallekko minälle sen FTF:n kirjaa, vai onko ne just näitä jaettuja???? :lol:
Jaetut FTF:t on niitä kun kaksi (tai usemampi) eri nimimerkin omistamaa henkilö saapuvat samaan aikaan etsimään kätköä. Tällöin on hyvässämielessä sovittu että molemmat saavat kyseisen ftf:n. Jaettu on periaatteessa sama kuin ei jaettu, koska silloin molemmat paikalla olevat etsijät sen saavat, näin ollen kumpikaan ei menetä mitään. Sitten taas jos toinen on jo etsinyt purkin käsiinsä enne muiden tuloa niin tällöin se on vain hänen, jos hän ei ole jäänyt odottamaan muita saapumaan.

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Kätköilijöiden alter egot

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Ti 24.08.2010 15:12

Tarppa kirjoitti:Hivenen ihmetyttää FTF-hunteissa "jaetut FTF:t"
Mikä se sellainen on ????? Oikeasti; eihän FTF:ää voi jakaa.. Joku sen aina ensin löytää.
Saattaahan siinä olla kaveri olkapään takana, mutta hänelle se löytö onkin sitten jo STF.
Yleisesti hyväksytyn Geowikin määritelmästä:
"Kaikki kätköä löytöhetkellä aktiivisesti etsineet nimimerkit ovat oikeutettuja merkitsemään löydön FTF:ksi löytäjästä riippumatta. Tämä sääntö on omiaan vähentämään turhaa kyynärpäätaktikointia ja kannustamaan kätköilijöitä yhteistyöhön sooloilun sijaan."

Avatar
rixu
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 10.09.2008 18:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Kätköilijöiden alter egot

Viesti Kirjoittaja rixu » Ti 24.08.2010 15:15

Voisi käydä jopa huonostikin kun pari oikein kilpailuhenkistä FTF-huntteria olisi jossain T4+ -kätköllä samaan aikaan eikä jaettuja olisi

Avatar
Diksi
Viestit: 425
Liittynyt: Su 15.08.2010 21:09

Re: Kätköilijöiden alter egot

Viesti Kirjoittaja Diksi » Ti 24.08.2010 17:17

Siinähän voisi olla jopa perheriidan aineksia kun meitinkin perhe posauttaisi FTF hunttiin ja sattuisi tärppäämään. Kumpi saa FTF:n. Toisin kuin monet muut perheet/porukat, me kun kätköilemme molemmat omalla tunnuksella. Samalla autolla, samaan aikaan, tietty toinenhan sen purkin aina löytää :) Mutta kuten todettiin, samaan aikaan etsiskelevät on oikeutettuja nappaamaan FTF:n. Ihan fiksua. Case closed. Itse en ole niinkään tuota FTF/alter ego loggailua tullut edes ajatelleeksi, paremminkin päin vastoin. Välillä tuntuu törmäävän listoilla isoihinkin tiimeihin. Mites tiimit yleensä kätköilevät, Käydäänkö porukalla vai kukin bongailee tahollaan? Ei sillä, että suuremmin häiritsisi tällai yksilökätköilijänä, pääasia että on hauskaa! Niillä kätköillähän sitä on kiva käydä, eikä lisäillä merkintöjä nettiin :) Onkos muuten tuommoinen tiimi jotenkin mahdollista purkaa tarvittaessa henkilöiksi?

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kätköilijöiden alter egot

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ti 24.08.2010 17:32

Mitenkäs FTF palkinto sitten jaetaan? Laitetaanko puoliksi?

Avatar
SkyFly84
Viestit: 64
Liittynyt: La 21.02.2009 12:08

Re: Kätköilijöiden alter egot

Viesti Kirjoittaja SkyFly84 » Ti 24.08.2010 18:10

arisoft kirjoitti:Mitenkäs FTF palkinto sitten jaetaan? Laitetaanko puoliksi?
Siitäkin päästään aika hyvin keskustelemalla sopuun. Joskus toinen ei edes halua sitä.

Avatar
MikaS
Viestit: 296
Liittynyt: Pe 05.12.2008 0:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kätköilijöiden alter egot

Viesti Kirjoittaja MikaS » Ti 24.08.2010 18:29

SkyFly84 kirjoitti:
arisoft kirjoitti:Mitenkäs FTF palkinto sitten jaetaan? Laitetaanko puoliksi?
Siitäkin päästään aika hyvin keskustelemalla sopuun. Joskus toinen ei edes halua sitä.

Kivi, paperi vai sakset -menetelmää on minun kätköllä joskus käytetty arpomiseen.

Mika

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Kätköilijöiden alter egot

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » Ti 24.08.2010 18:37

Täälläpäin on tapana jättää FTF-palkinnoksi muutama 50€ seteli, ne on sitten helppo jakaa tai pitää kaikki yksin :lol:

Neofytos
Viestit: 67
Liittynyt: Pe 09.03.2007 15:39

Re: Kätköilijöiden alter egot

Viesti Kirjoittaja Neofytos » Ti 24.08.2010 18:52

Nykyään monesti siellä kätkössä on ainut tavara se IKEA:n kynä (vaikka taitaa sekin olla jäämässä pois perusvarustelusta), sen kyllä pystyy terävällä puukolla jakamaan FTF-palkinnoiksi ihan paikanpäällä. Jos joku ei halua palaa logista.

Avatar
Diksi
Viestit: 425
Liittynyt: Su 15.08.2010 21:09

Re: Kätköilijöiden alter egot

Viesti Kirjoittaja Diksi » Ti 24.08.2010 19:38

Tuosta FTF-palkinnostahan saisi kokonaan oman ketjunsa. Mitäs niissä yleensä on vai onko mitään? Eipä ole tullut vielä moisiin törmättyä. Micro-kokoiseen ei nyt kovin kummosta palkintoa mahdukaan.

Avatar
MooseM
Viestit: 215
Liittynyt: To 21.12.2006 17:15
Paikkakunta: Hattula,Kanta-Häme

Re: Kätköilijöiden alter egot

Viesti Kirjoittaja MooseM » Ti 24.08.2010 20:26

Stone'5 kirjoitti:
Tarppa kirjoitti:Hivenen ihmetyttää FTF-hunteissa "jaetut FTF:t"
Mikä se sellainen on ????? Oikeasti; eihän FTF:ää voi jakaa.. Joku sen aina ensin löytää.
Saattaahan siinä olla kaveri olkapään takana, mutta hänelle se löytö onkin sitten jo STF.
Yleisesti hyväksytyn Geowikin määritelmästä:
"Kaikki kätköä löytöhetkellä aktiivisesti etsineet nimimerkit ovat oikeutettuja merkitsemään löydön FTF:ksi löytäjästä riippumatta. Tämä sääntö on omiaan vähentämään turhaa kyynärpäätaktikointia ja kannustamaan kätköilijöitä yhteistyöhön sooloilun sijaan."
Olen aivan samaa mieltä Tarpan kanssa,kyllä sen purkin joku porukasta ensimmäisenä käteensä saa,joten FTF vain hänelle.Täällä meidän seudulla on aina porukassa etsittäessä pystytty päättämään kuka sen ekan löydön kuittaa.Tämä harrastushan ei ole kilpailua !! Siitä FTF:stä kun ei saa yhtään enempää pisteitä :lol:

Enkä oikein ymmärrä tuota Geowikin määritelmää.Mitä tekemistä termeillä "kyynärpäätaktikointi" ja "sooloilu" on kätkön löytämisen kanssa ? Nuo määritelmät sopivat mielestäni paremminkin politiikkaan.

ATT02
Viestit: 48
Liittynyt: Ke 20.08.2008 13:21

Re: Kätköilijöiden alter egot

Viesti Kirjoittaja ATT02 » Ti 24.08.2010 20:37

Juuri piti samaa kirjoittaa minkä MooseM jo kerkesi... kyllä täälläpäin tosiaan on kaikkien ego kestänyt hyvin sen, että kaveri vieressä purkin bongaa FTF:n arvoisesti... Jaettu ilo se on parasta - ei sitä "titteliä" tavitse jakaa!!!!

Avatar
KariM1
Viestit: 126
Liittynyt: Pe 10.08.2007 10:09
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kätköilijöiden alter egot

Viesti Kirjoittaja KariM1 » Ke 25.08.2010 11:31

Minua kiinnostaisi tietää miksi (jo mainitun FTF-kilvoittelun lisäksi) kätköjä väsätään 0-löytöisillä pseudonyymeillä.

Avatar
Trulli
Viestit: 47
Liittynyt: La 28.06.2008 10:41
Paikkakunta: Iitti

Re: Kätköilijöiden alter egot

Viesti Kirjoittaja Trulli » Ke 25.08.2010 12:51

KariM1 kirjoitti:Minua kiinnostaisi tietää miksi (jo mainitun FTF-kilvoittelun lisäksi) kätköjä väsätään 0-löytöisillä pseudonyymeillä.
Esimerkiksi tämä nimimerkki muodostuu kolmesta kätköilijästä, jotka suunnittelevat ja toteuttavat kätköjä yhdessä. He eivät ole merkanneet omaksi löydöksi ainuttakaan tiiminimimerkin toteuttamaa kätköä. Minä sen sijaan olen päässyt napsimaan kaikista tiimin tekemistä kätköistä FTF:n kotikenttäedun turvin. Pari kertaa on ollut tosi tipoilla, joten nopea pitää täälläkin olla.

P.S. Tuossa aiemmin joku kyseli, että mitä FTF-palkintoja mahtaa kätköissä olla. No, voin kertoa sen verran, että esimerkiksi Lahdessa on tällä hetkellä purkki jo paikoillaan, jossa on viidelle ekalle palkinto. Sieltä löytyy Rite in the Rain-kynä, 3 aktivoimatonta golikkoa ja TB-lätkä. Täytyypä ruveta väsäämään kätkökuvausta, että halukkaat pääsisivät jaolle. Tosin luulen, että siihen voi mennä tovi jos toinenkin ennen kuin purkki on palkinnoista tyhjä...

Täällä Iitin suunnalla nuo FTF-palkinnot ovat yleisemminkin käytössä, sillä minäkin olen jo kolme sellaista saanut ja osan olen jättänyt seuraaville.
Maailma on erilainen kätköilijän silmin...

Avatar
VeskuR
Viestit: 96
Liittynyt: Ke 04.04.2007 21:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Kätköilijöiden alter egot

Viesti Kirjoittaja VeskuR » Ke 25.08.2010 14:38

Jos tämä FTF huntti ei ole kilpailua vaan leikkiä niin miksi siitä sitten yleensäkään metelöidään sen enempää,
meneekö se "pistesija" yhdelle vai koko porukalle ?

Avatar
jule100
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 04.01.2010 17:49
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kätköilijöiden alter egot

Viesti Kirjoittaja jule100 » Ke 25.08.2010 14:58

Niin missä kulkee leikkimielisyyden ja kilpailun raja? Kätkölle rynnätään verissäpäin mihin kello aikaan tahansa ja kaikki muu menossa oleva jätetään siihen paikkaan. Olen odottanut lokkauksia: "oltiin menossa juuri hälyn tullessa synnytyslaitokselle..." "hälyn tullessa morian jäi alttarille...".
Ehkä hieman liioitellen , mutta monille varmaan kävi pointti selväksi. :lol:
Niin kyllähän niistä ftf:stä saa pisteitä , joita ilman ei kätköillä kannattasi edes käydä. :wink:

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Kätköilijöiden alter egot

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Ke 25.08.2010 15:31

Tarppa kirjoitti:Hivenen ihmetyttää FTF-hunteissa "jaetut FTF:t"
Mikä se sellainen on ????? Oikeasti; eihän FTF:ää voi jakaa.. Joku sen aina ensin löytää.
Määräajoin nouseekin sama kysymys esiin (yleensä uusien) kätköilijöiden toimesta. Toki asian voi kyseenalaistaa ja esittää määritelmän muutosta mutta tosiasiahan on että asia on vuosien mittaa määritelty juuri näin koska se on harrastukselle parasta. Kätköilynhän kuuluu olla mukava ja sosiaalinenkin harrastus mutta tiukalla "FTF vain purkin ekana käteen saaneelle" -määritelmällä molemmat edellä esitetyt seikat muuttuvat; harrastus muuttuu v*ttumaiseksi ja jopa toisille kiusaa tekeväksi (tästä on vuosien mittaa ollut esimerkkejä).

Itse koen jaetun FTF:n todella tervetulleena koska tämä mahdollistaa mukavan yhdessäolon kätköä etsien ja rupatellen sekä vaikeammissa (pahat koordinaattiheitot jne.) tilanteissa myös sen että kätkön etsiminen on mahdollista organisoida järkevästi siten että alue tulee tutkittua kattavasti.

Koska en näe mitään haittatekijöitä jaetun FTF:n osalta ja toisaalta näen paljon haittatekijöitä jakamattoman FTF:n osalta niin kannatakin lämpimästi nykyistä määritelmää.
arisoft kirjoitti:Mitenkäs FTF palkinto sitten jaetaan? Laitetaanko puoliksi?
Itse olen käyttänyt periaatetta että FTF-palkinnon ensisijaisesti saa se joka purkin ensiksi käteen ottaa mutta tästä virallista määritelmää ei kyllä ole.
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”