Kylläpä turhauttaa... :(

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
aumalaj
Viestit: 6
Liittynyt: La 06.06.2009 18:35

Kylläpä turhauttaa... :(

Viesti Kirjoittaja aumalaj » Pe 27.11.2009 22:07

Voiko mikään olla turhauttavampaa? Valmistelin huolella ja ajan kanssa mysteerikätköä, jossa oli mielestäni varsin omaperäinen juju. Tänään sain vihdoin kaiken valmiiksi useamman viikon viilaamisen ja parantelun jälkeen ja laitoin ruksin kohtaan, jonka jälkeen juttu menee tarkastajalle ja julkaisuun. Heti tämän tehtyäni tsekkasin sähköpostiani ja kuinkas sattuikaan, lähelle on ilmestynyt toinen kätkö, jossa täysin sama perusidea. Argh! Se siitä "omaperäisestä" ideasta. Poistin kätkön saman tien ja en tiedä koska viitsin tehdä seuraavan vai kyllästyinkö nyt lopullisesti. Ilmeisesti minulla kävi vain äärettömän huono säkä, vai onko niin, että joku pääsee jotenkin näkemään keskeneräisiä kätköjä ja vohkimaan toisten ideoita? Vaikuttaa olemattoman pieneltä se todennäköisyys, että näin voi sattumalta käydä. Vaikka joskus se olemattoman pienikin toennäköisyys toteutuu, myönnetään sekin.

pailakka
Viestit: 547
Liittynyt: Ma 29.01.2007 20:05

Re: Kylläpä turhauttaa... :(

Viesti Kirjoittaja pailakka » Pe 27.11.2009 23:16

Hyvän mysteeri-idean viemisestä ei ihan hirveää stressiä kannata ottaa. Onhan sinulla kuitenkin vielä jäljellä se hieno paikka johon olit mysteerin loppupurkkia sijoittamassa, jos olet kuvauksen jo tehnyt ja sijoittanut paikalle "final coordinates" apupisteen, niin paikka on "varattu" 161m säteeltä.


Aukot on tukittu, yrittäkää edes sisäistää.

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Kylläpä turhauttaa... :(

Viesti Kirjoittaja haksu10 » La 28.11.2009 1:54

aumalaj kirjoitti:Voiko mikään olla turhauttavampaa? Valmistelin huolella ja ajan kanssa mysteerikätköä, jossa oli mielestäni varsin omaperäinen juju.
HUOM: Voi sisältää tietyntasoista spoilia!

Tarkemmin tuntematta mistä ideasta on kyse niin tutkin kaikki 27.11. julkaistut mysteerit ja ainoa, missä on jotain "omaperäistä" on sellainen minkä idea on käytössä lukuisissa muissa kätköissä, jopa yhdessä omassani. Mutta voi olla etten jotain tajunnut / omaperäisyys onkin jotenkin sisäänrakennettuna muuten kuin itse mysteeri-idean tasolla.

Uskoisin kyllä että kyse on sattumasta; ainakaan itse en enää tiedä yhtään aukkoa josta pääsisi tekemään tämänlaista vakoilua, ja uskonpa että jos joku tuntematon aukko olisi olemassa ei sitä näin törkeästi kukaan esille toisi.

Mutta minä en tiedä mistään mitään, olen vain yksin ajatusteni kanssa.
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Avatar
el2
Viestit: 334
Liittynyt: To 28.06.2007 17:32
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kylläpä turhauttaa... :(

Viesti Kirjoittaja el2 » La 28.11.2009 8:21

No tuosta ei kannata lannistua. Itse suunnitellut vuosien saatossa muutamaa kätköä tyyliin tuonne purkki, mutta välillä käy kuin sinulle. Joku ehtii kalkkiviivoilla edelle. Ei muuta kuin uutta matoa koukkuun ja homma jatkuu.
haittaaks se

Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Kylläpä turhauttaa... :(

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » La 28.11.2009 9:03

Minäkin vein purkin 21 km:n päähän kodistani vain sen takia, että tarkastaja sanoo että siinä vieressä on mysteerin loppupiste. ei käy. Höh ja kiitos...
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

Avatar
aumalaj
Viestit: 6
Liittynyt: La 06.06.2009 18:35

Re: Kylläpä turhauttaa... :(

Viesti Kirjoittaja aumalaj » La 28.11.2009 9:08

Isoin sapetus meni jo ohi :D

Ilmeisesti tässä kyseessä oli tosiaan puhdas sattuma. Todennäköisyys, että näin käy, on pieni, mutta olemassa. Itse en tuota ideaa ollut aikaisemmin missään kätkössä ainakaan tällä seudulla nähnyt ja oikeastaan omassa jutussani oli hieman pidemmälle vietynä sama idea, joka ihan "perusversiona" oli tuossa toisessa kätkössä. Periaatteessa olisin voinut julkaista omani välittämättä toisesta kätköstä. Kuitenkin en viitsi, kun niin huomattavan samantapaisesta olisi ollut kyse.

Ainahan se harmittaa silti, jos on kehitellyt jotain oikein hartaasti ja sitten se jääkin sattuman oikusta ikuiseen arkistoon. Ja kuten tuossa jo mainittiin, jäihän jäljelle paikka, jonka voin käyttää eri tavalla. Uusia ideoita mysteeriksi on jo olemassa tai voihan sinne laittaa tradin. Itse kyllä pidän mysteereistä enemmän. Aivojumppaa siinä fyysisen jumpan ohella. Ja mysteeritehtävien pitäisi mielestäni olla jotenkin uudenlaisia, eikä vanhan kaavan toisintoja. Ehkä keksin jotain uutta.

Kyllä minusta mysteerikätkössä se tehtäväosa on ihan tasavertainen itse kätköpiilon kanssa, etten väheksyisi senkään merkitystä. Tietenkin eri henkilöillä on erilaisia arvostuksia.

Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Kylläpä turhauttaa... :(

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » La 28.11.2009 11:23

Oliko kyseessä tän tyylinen purkki?:

http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... 60b276319b
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

Avatar
aumalaj
Viestit: 6
Liittynyt: La 06.06.2009 18:35

Re: Kylläpä turhauttaa... :(

Viesti Kirjoittaja aumalaj » Su 29.11.2009 9:23

Tonny0909 kirjoitti:Oliko kyseessä tän tyylinen purkki?:

http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... 60b276319b
Sama perusidea, mutta olin sisällyttänyt kuvaan eri kiertokulmiin kierrettyjä stereogrammeja siten, että olisi pitänyt tajuta käännellä päätä ensin aina sopiviin kulmiin ja sitten tuijotella numerot esiin. Olisi se tietysti ollut sen verran erilainen, kuin ihan tämä lähes kaikille valmiiksi tuttu perustapaus, että sen olisi voinut laittaakin, mutta kehittelin sitten toisen idean aivan eri pohjalta. Varmaan tämä uusikin mysteeri voi olla lähes samantapaisena jo olemassa, mutta ei ainakaan ihan lähiympäristössä eikä ihan vastikään julkaistuna.

juhata
Viestit: 29
Liittynyt: Ti 27.10.2009 0:49

Re: Kylläpä turhauttaa... :(

Viesti Kirjoittaja juhata » Ma 30.11.2009 23:23

pailakka kirjoitti:Onhan sinulla kuitenkin vielä jäljellä se hieno paikka johon olit mysteerin loppupurkkia sijoittamassa, jos olet kuvauksen jo tehnyt ja sijoittanut paikalle "final coordinates" apupisteen, niin paikka on "varattu" 161m säteeltä.
Tuli tässä mieleen, että onko nämä kätköpaikan "varaukset" miten pitkään voimassa? Kait ne jossain vaiheessa poistetaan ylläpidon toimesta, jos viivyttelee tarkastajalle lähettämistä..? En muista törmänneeni tähän aikasemmin...

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Kylläpä turhauttaa... :(

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Ti 01.12.2009 13:45

juhata kirjoitti:
pailakka kirjoitti:Onhan sinulla kuitenkin vielä jäljellä se hieno paikka johon olit mysteerin loppupurkkia sijoittamassa, jos olet kuvauksen jo tehnyt ja sijoittanut paikalle "final coordinates" apupisteen, niin paikka on "varattu" 161m säteeltä.
Tuli tässä mieleen, että onko nämä kätköpaikan "varaukset" miten pitkään voimassa? Kait ne jossain vaiheessa poistetaan ylläpidon toimesta, jos viivyttelee tarkastajalle lähettämistä..? En muista törmänneeni tähän aikasemmin...
Julkaisemattoman kätkön koordinaatit voi laittaa osoittamaan haluamaansa paikkaan. Jos joku muu yrittää tehdä 161 metrin säteelle kätkön, jolla on tuoreempi gc-koodi, joutuu hän kysymään vanhemman koodin omistajalta, onko hän vielä aikeissa tehdä kätkön alueelle. Paikkavarauksen vanhentumiseen ei käsittääkseni mitään kiinteää rajaa ole, mutta Suomessa kätkötarkastajat ovat käyttäneet muistaakseni puolen vuoden käytäntöä.

juhata
Viestit: 29
Liittynyt: Ti 27.10.2009 0:49

Re: Kylläpä turhauttaa... :(

Viesti Kirjoittaja juhata » Ke 02.12.2009 16:52

Stone'5 kirjoitti:Suomessa kätkötarkastajat ovat käyttäneet muistaakseni puolen vuoden käytäntöä.
Tossa lähellä olisi ollut tontti jolle valmistunee parin vuoden sisään erään liikeketjun yksikkö, joita on suomessa kiivaasti kätkötetty.
Aattelin että jos sen koittas varata.

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Kylläpä turhauttaa... :(

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Ke 02.12.2009 17:05

juhata kirjoitti:
Stone'5 kirjoitti:Suomessa kätkötarkastajat ovat käyttäneet muistaakseni puolen vuoden käytäntöä.
Tossa lähellä olisi ollut tontti jolle valmistunee parin vuoden sisään erään liikeketjun yksikkö, joita on suomessa kiivaasti kätkötetty.
Aattelin että jos sen koittas varata.
En ole varma tuosta aikarajasta, mutta joltain olen tuon puolen vuoden rajan kuullut. Kätkötarkastajat tietäisivät paremmin asian laidan.

Avatar
Trulli
Viestit: 47
Liittynyt: La 28.06.2008 10:41
Paikkakunta: Iitti

Re: Kylläpä turhauttaa... :(

Viesti Kirjoittaja Trulli » Ke 02.12.2009 17:59

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin nykyisin paikkaa ei pysty enää varaamaan. Päättelin sen siitä, että nykyään jos kätkön laittaa alulle, ei tapauksesta lähde reviewer notea. Aiemmin kätkökuvaussivun alaosan kohtaan "Logged Visits" tuli Reviewer note, jossa luki: "Original Cache Location: N 60.....". Nykyään tuo sama juttu tulee vasta kun pistää rastin kohtaan "Yes, this cache is currently active (Reviewers...), eli kun se menee tarkastusjonoon. Näin päättelin sen pienessä päässäni, mutta korjatkaa ihmeessä, jos olen väärässä. Muutos tapahtui tässä syksyn kuluessa.
Maailma on erilainen kätköilijän silmin...

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Kylläpä turhauttaa... :(

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » Su 06.12.2009 21:40

Ensin ei kätköile ollenkaan ja elää asiasta tietämätöntä elämää tyytyväisenä. Kun alkaa kätköilyn niin kiire täyttää maa upeilla kätköillä ja elämä sekaisin kun ei "kerennyt"?...

Kun asiaan turhautuu niin on paras kokeilla lomaa ja etsiä alueen kätköjä ensin, myös niitä ?-merkkisiä ja multeja jota osapuilleen suunnalla....

Avatar
aumalaj
Viestit: 6
Liittynyt: La 06.06.2009 18:35

Re: Kylläpä turhauttaa... :(

Viesti Kirjoittaja aumalaj » To 04.02.2010 18:29

AFTM#4 kirjoitti:Ensin ei kätköile ollenkaan ja elää asiasta tietämätöntä elämää tyytyväisenä. Kun alkaa kätköilyn niin kiire täyttää maa upeilla kätköillä ja elämä sekaisin kun ei "kerennyt"?...
Ymmärsit väärin. Päinvastoin tiedän jo etukäteen, etten montaa purkkia pysty huoltamaan enkä niitä tule siksi montaa tekemäänkään. Siksi käytän valmisteluun suht. reippaasti aikaa, jotta purkista tulisi sitten kerralla mahdollisimman kunnollinen. Ja kun aikaa käyttää vaikkapa mysteeriosan valmisteluun paljon, niin ei sitä työtä ihan mielihyvin roskikseen heitä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”