Geokätköilijät uusavuttomia?

Yleistä keskustelua kätköilystä

Oletko eksynyt metsään?

Olen, ja jouduin hälyttämään apua
0
Ei ääniä
Olen, mutta osasin vahingossa takaisin
6
12%
Olen, mutta osaan käyttää karttaa ja kompassia ja niiden avulla osasin takaisin
11
22%
Olen, mutta keksin jonkun muun keinon päästä takaisin, kerron siitä replyssäni
2
4%
En ole koskaan eksynyt metsään, koska haen vain citykätköjä
1
2%
En ole koskaan eksynyt metsään koska olen niin hyvä.
29
59%
 
Ääniä yhteensä: 49

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Geokätköilijät uusavuttomia?

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » Ke 07.10.2009 10:35

ilkant kirjoitti:
Ei nämä opasteet ihan huono idea ole. Näet Metro-lehti kirjoittaa maanantaina 5.10.2009 artikkelissa Uusavuttomat eksyvät pääkaupunkiseudun metsiin mm. seuraavaa:

Pelastuslaitos on viime viikkoina saanut etsiä luonnon helmassa suuntavaistonsa kadottaneita samoilijoita Vantaalta ja Espoosta.

Joskus joku on luullut nähneensä Nuuksiossa karhun ja pelästynyt niin paljon, että hänet on täytynyt hakea helikopterilla pois.
Hei!

Tulipa tästä kirjoituksesta mieleeni se, että kuinkahan moni oikeasti osaa käyttää karttaa ja kompassia jos se gepsi pettää? Itse osaan, koska oma isäni oli himosuunnistaja, ja siinä sitten iltarasteilla harjoiteltiin sekä reittiviivasuunnistusta että sitä oikeaa. Koskaan lajista en oikein oppinut tykkäämään kun aina oli kiire, mutta sivutuotteena opin kyllä kartan ja kompassin käytön.

Koska KUKAAN tuskin uskaltaa tunnustaa ettei osaa käyttää karttaa ja kompassia, eikä KUKAAN tietenkään ole eksynyt metsään esim. gepsin pattereiden loputtua, ja vaikka olisi niin ei koskaan tällä forumilla taikka edes kuolinvuoteellaan sitä myöntäisi, lisäsin tähän anonyymin äänestyksen.
Onko muuten nimesi jo täällä?

Avatar
Mur_meli
Viestit: 176
Liittynyt: Pe 11.01.2008 19:09
Paikkakunta: Vantaa, Louhela

Re: Geokätköilijät uusavuttomia?

Viesti Kirjoittaja Mur_meli » Ke 07.10.2009 10:56

Ennen kun omistin gepsiä, olin valetamassa Lapissa, kartalla ja kompassilla mentiin..
Ekalla yöpaikalla oltiin kartalla, tokalla muistaakseni oltiin hieman epävarmoja, että ollaanko tuon vai tuon mäen nurkilla... No, koska kyseessä oli reilun viikon patikka, ei niin haitannut, vaikkei ihan heti oltais kartalle päästykään.. 8) Tiedettiin kuitenkin, missä päin pitää tiettynä päivänä olla ja jos eteen tulee kuru, niin ollaan liian lännessä, jos tulee leveä joki, ollaan liian pohjoisessa; tie, liian etelässä tai toinen tie, liian lännessä.. Näillä mentiin. kolmantena päivänä päästiin kartalle ja pysyttiin sillä. Ei tullut paniikkia missään vaiheessa. :D

Mulla on kartaton gepsi. Pari kuukautta harrastettuani olin eräänä iltana hakemassa purkkia metsästä. Ilta alkoi hämärtää ja kätköpaikalle päästessäni oli jo lähes täysin pimeää. Mulla oli kartta ja kompassi mukana, joten suunnat tiesin. Auton pistettä en tietenkään :shock: ollut laittanut gepsiin... koska kyseessä oli multi, en ollut ennalta voinut kätkön loppupistettä laittaa kartalle, joten kun purkki oli hyppysissä ja pilkkopimeää, en ollut ihan varma, millä kohtaa olin kartalla - suunnilleen kyllä. Halusin metsästä mahdollisimman pian pois, ilman turhia kiertoteitä, joten soitin faijalle, pyysin sitä antamaan koordinaatit tieytlle kohdalle, näppäilin ne gepsiin ja pääsin huomattavasti helpommalla ulos metsästä - tosin karttaa piti koko ajan lukea myös siksi, että polkuja risteili minne sattuu..

Eksynyt siis olen, muttei ole tarvinnut etsintäpartiota hälyttää matkaan. Niin, ja karttaa ja kompassia osaan käyttää. Tosin, mitä harvemmin niitä käyttää, sitä enemmän niiden käyttö unohtuu - luonnollisestikin.. Pitänee varmaan lähteä taas harjottelemaan joku viikonloppu...
Mur_meli
***************
^-^
=o=

Avatar
Adalwinda
Viestit: 16
Liittynyt: To 27.08.2009 21:33
Paikkakunta: Lahti

Re: Geokätköilijät uusavuttomia?

Viesti Kirjoittaja Adalwinda » Ke 07.10.2009 10:56

Tuo viimeisen vaihtoehdon "olen niin hyvä" on vähän hassusti ilmaistu, mutta valitsin kuitenkin sen, sillä en ole koskaan eksynyt metsään. Kartta ja usein kompassikin ovat mukana, ja joskus jos käy niin, että en tiedä tarkalleen missä olen, tiedän kuitenkin mihin suuntaan kulkea. En tiedä miten kävisi, jos olisin aivan tuntemattomassa laajassa erämaassa, mutta luotan aika vahvasti siihen, että en eksy (kuuluisat viimeiset sanat...? :wink: ).

salonse
Viestit: 124
Liittynyt: Pe 24.07.2009 19:21
Paikkakunta: Heinola

Re: Geokätköilijät uusavuttomia?

Viesti Kirjoittaja salonse » Ke 07.10.2009 11:21

Eksynyt (siis että on pitemmän aikaa niin ettei tiedä missä on) en ole koskaan ollut. Ei siksi, että olisin niin hyvä tai että etsisin vain citykätköjä, vaan ilmeisesti olen ollut vain onnekas metsissä liikkuessani. Kompassia ja jonkinlaista karttaa pidän mukanani, jos menen tuntemattomaan maastoon pitemmälle keikalle ja osaan niitä myös auttavasti käyttää. Myös pidän vihellyspilliä mukanani mahdollista "avunhuutoa" varten. Gepsissä pidän jäljen tallennusta päällä, niin osaan tarvittaessa jälkeä pitkin takaisin (vrt. Hannu ja Kerttu/leivänmurut). Ja tietenkin gepsin varaparistot taskussa, en ole kuitenkaan nykyisessä laitteessa kertaakaan tarvinnut. Koska tuossa äänestyksessä ei ollut minulle täysin sopivaa kohtaa, jouduin taas näin pitkälti selittelemään. Ruksaan nyt kuitenkin tuon viimeisen kohdan, koska olen niin vaatimaton luonteeltani.
Kaikki paitsi kätköily on turhaa.

Avatar
rp55
Viestit: 350
Liittynyt: Ke 20.12.2006 22:11
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Geokätköilijät uusavuttomia?

Viesti Kirjoittaja rp55 » Ke 07.10.2009 12:33

Tiedä nyt niin hyvyydestä mutta eksynyt en vielä ole. Karttaa, varsinkaan kompassia ei ole yleensä mukana kätköillessä mutta varaparistoja/akkuja pussillinen. Ja jos vähänkään tuntuu epäilyttävältä niin jättää menemättä. On oltu käsivarressa monta kertaa vaeltamassa. Eka kerralla oli kompassi apuna muulloin mukana ja kartan mukaan ollaan liikuttu. Luulisi että paperikartan kanssa pärjää jos kepsiäkin osaa käyttää. Kaikillahan kyllä ei siinä taida olla karttaa.
rp55
Sunt pueri pueri et pueri puerilia tractant.
Pojat on poikia, ja pojilla poikien huvit

PasiTapio
Viestit: 10
Liittynyt: Ma 15.10.2007 22:56

Re: Geokätköilijät uusavuttomia?

Viesti Kirjoittaja PasiTapio » Ke 07.10.2009 12:58

En nyt ihan oikeaa eksymistä muista, mutta rastin tuon kartta ja kompassi -kohdan kuitenkin. Suunnistusta on tullut harrastettua useampi kymmenen vuotta ennen GPSn hankkimista ja kompassi kulkee aina repussa mukana. Ei sitä tiedä, koska sitä vielä tarvitaan...

Marjis
Viestit: 432
Liittynyt: Pe 03.04.2009 15:29
Paikkakunta: Lahti

Re: Geokätköilijät uusavuttomia?

Viesti Kirjoittaja Marjis » Ke 07.10.2009 13:22

En rastinut mitään, koska noista vaihtoehdoista ei oikein mikään miellyttänyt.

En ole koskaan varsinaisesti eksynyt metsään, vieraassakin maastossa on tullut pärjättyä kartalla ja kompassilla. Tai sitten pelkästään jälkimmäisellä. Olen suunnistanut vähän siellä sun täällä ja käynyt mm Lapissa vaeltamassa, joka kerta selviten hyvin maastossa.

Yksin liikkuessa olen monesti selvinnyt maamerkkien kanssa. Katselen muutenkin tarkasti aina ympärilleni, joten tulee maastoa katsottua ehkä enemmän "sillä silmällä". Toisaalta olen havainnut, että jonkinlainen sisäinen kompassikin löytyy, metsästä on monesti selvitty sillä että jokin sisäinen ääni vaan sanoo mihin suuntaan pitää lähteä vaikka on tullut vedettyä siksakkia esim suppilovahveroiden perässä. Se kompassi ei kyllä toimi kaupungissa sitten yhtään. Betoniviidakossa olen kyllä pienimuotoisesti eksynyt... Ja Helsingin Stockmannilla. :D

Skotlannista kesältä 2006 löytyy melkoisen klassinen ei näin -esimerkki toiminnasta. Rikoin kyllä aika montaa suositusta mitä annetaan yksin vieraassa maastossa liikkumiseen... Olin päättänyt lähteä Edinburghista puoli päivää kestävälle reissulle nummille. Kävin ensin Rosslynissa katsomassa sitä yhtä kuuluisaa kirkkoa ja mennessä katsoin missä pysäkillä kannattaa jäädä pois, että nummialue on mahdollisimman lähellä tietä. Jäin sitten ennalta valitussa paikassa pois takaisin tullessa. Hyvä valinta, tieltä lähti opasteviitta nummille ja polku suoraan alueelle. Katsoin kompassilla suunnan, mihin pitää lähteä jotta pääsee ko tielle, mikäli eksyn piikkihernepensaikossa. En tarvinnut kompassia vaan pääsin ihan hyvin kulkemaan samoja polkuja takaisin, sen verran oli maamerkkejä nummimaastossakin.

Sitten ne ei näin -kohdat:
- Ei tarkkaa reittisuunnitelmaa ennakkoon, sen kuin vain matkaan ja vaiston varaisesti valittu pysäkki
- Ei mukana karttaa alueesta, vain kompassi
- Yksin liikkeellä
- Juttelin pusikossa ventovieraiden kanssa... (perhostenkeräilijä ja maakotkan poikasia rengastamaan menossa ollut tutkija)

En ehkä ihan heti menisi tekemään vastaavaa reissua. Onneksi en eksynyt tuolloinkaan. :)
Eniten kätköilyssä **tuttaa toiset kätköilijät.

Avatar
McPolo
Viestit: 91
Liittynyt: Ke 19.09.2007 22:31

Re: Geokätköilijät uusavuttomia?

Viesti Kirjoittaja McPolo » Ke 07.10.2009 14:50

Oon eksyny.

Vaasan seurakunnan leirikeskuksen nurkilta lähti n. 200-400m polku laavulle (lyhyt kuitenkin). Talvella onnistuin kävelemään vähän ohitse, ja sitten huomasin joutuneeni jonnekin. Koomisinta oli, että metsä ei edes mikään iso ole. Lopulta saavuin tielle, joka kiersi metsäaluetta. En tiennyt yhtään, missä kohtaa olen suhteessa leirikeskukseen, joten piti kävellä sitä tietä se 3 kilometriä että pääs takaisin sinne leirikeskuksen pihaan, ja sitten uusi yritys. Eihän tämä varsinainen eksyminen ollut, mutta osoitus siitä, että lyhyelläkin matkalla ja pimeällä (oli taskulamppu kyllä) voi mennä aivan sekaisin suunnista ja omasta paikasta.

Kaksi kertaa olen vahingossa sekoittanut punaisen ja mustan nuolen kompassissa suuntaa otettaessa. Toisella kertaa venähti suunnistusliikuntatunti parituntiseksi, kun kaverin kanssa samottiin ties missä, ja ekassa talossa puhuttiin vain ruotsia, toisessa talossa puhuttiin suomeakin, ja jotain sähkölinjoja pitkin seuraten sitte päästiin takaisin sivistyksen pariin ;). Tälläkin kertaa oli kyseessä joku 200m "oikaisu" pururadan mutkan poikki, jossa vain lähdettiin 180 astetta väärään suuntaan.

Toinen kerta oli vähän samanlainen, tosin siinä taisi tulla joku 90 astetta väärät asteet tms. Lopulta ei oltu edes kartalla enää, mutta tietä pitkin ja järkeilemällä päästiin takaisin ns. 0-kohtaan, josta oltiin lähdetty suunnistamaan. Aikaa vierähti joku 3 tuntia, ehdittiin pitää ruokataukokin, kun ihmeteltiin, että eikö se tukikohta jo tule vastaan (mikälie retkeily"kisa" olikaan silloin).

Havaintoni noista molemmista tapauksista, että se on kyllä kummallista, miten sitä näkee maastossa niitä maamerkkejä, mitä kartalla on kuvitellun reitin varrella. Tuosta jälkimmäisestäkin on kyllä ainakin se 10 vuotta aikaa, että en tiedä, tulisiko samanlaisia mokia enää tehtyä. Ja onhan sitä gepsikin nykyään ;).

Ja ensimmäistä kertaa Ikeassa en meinannu päästä pois sieltä millää, ku aina ku luulin oikasevani tulinkin alkuun takaisin ;).

Avatar
Raparperi
Viestit: 11
Liittynyt: Ma 13.10.2008 11:10
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Geokätköilijät uusavuttomia?

Viesti Kirjoittaja Raparperi » Ke 07.10.2009 15:57

Itselle sopivin vastausvaihtoehto olisi ollut kai noiden kahden alimman välistä. Tällainen pullamössökätköilijä kun olen, niin laitteina toimivat kännykkä ja bt-gps, joten kunhan jonkinlaista verkkoa löytyy ja akuissa on virtaa niin sijainti kartalla on myös tiedossa :) Ja tästä tulikin mieleeni, että pitäisi varmaan hommata sellainen AA-akulla toimiva hätälaturi kännykkää varten ettei Murphyn laki pääse yllättämään jossain perämettässä... :oops:

Mitään erämaakätköjä en tosin ole hakenutkaan, että sellaista kunnon eksymisvaaraa tuskin on päässyt muodostumaan, mutta en minä nyt ihan citykätköilijäksikään itseäni sanoisi. Mukavampi niitä purkkeja on metsästä hakea kuin betoniviidakosta :)

-hamppi-
Viestit: 88
Liittynyt: Ke 30.07.2008 7:48
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Geokätköilijät uusavuttomia?

Viesti Kirjoittaja -hamppi- » Ke 07.10.2009 16:22

Lukuisat on ne kerrat kun olen eksynnyt, vaikka olen syntynyt lapissa keskellä metsää erävarusteet päällä, koulu aikoina suunnistin jonkin verran ja armeijassakin sain rajavartioston sissi koulutuksen. Niin mitenkö olen selvinnyt eksymis tapauksissa? Lapissa on sanonta kun eksytään "keitämmä potut ja lähemmä kotiin" eli pienellä tuumaus tuokiolla ja rauhoittumisella selviää yleensä jo melko pitkälle.

Avatar
Zarni
Viestit: 162
Liittynyt: Pe 07.11.2008 19:10
Paikkakunta: Ristiina

Re: Geokätköilijät uusavuttomia?

Viesti Kirjoittaja Zarni » Ke 07.10.2009 16:52

Raparperi kirjoitti:Itselle sopivin vastausvaihtoehto olisi ollut kai noiden kahden alimman välistä. Tällainen pullamössökätköilijä kun olen, niin laitteina toimivat kännykkä ja bt-gps, joten kunhan jonkinlaista verkkoa löytyy ja akuissa on virtaa niin sijainti kartalla on myös tiedossa :) Ja tästä tulikin mieleeni, että pitäisi varmaan hommata sellainen AA-akulla toimiva hätälaturi kännykkää varten ettei Murphyn laki pääse yllättämään jossain perämettässä... :oops:
Ainakin jonkunlainen kompassi on syytä pitää mukana...
Edellä olevan tekstin osittainenkin lainaaminen ilman asianomaisen lupaa on tekijänoikeudellisista syistä ehdottomasti kielletty!

Avatar
sparris
Viestit: 100
Liittynyt: Ti 02.01.2007 15:01
Paikkakunta: Vääksy

Re: Geokätköilijät uusavuttomia?

Viesti Kirjoittaja sparris » Ke 07.10.2009 17:18

Eksyminen on hyvin suhteellinen käsite. Joskus huvikseni metsissä samoillessani ei ole ollut edes muutaman kilometrin tarkkuudella tietoa omasta sijainnistani ja joskus taas suunnistuskilpailuissa kun en ole muutaman kymmenen metrin tarkkuudella heti tiennyt missä olen, olen kokenut olevani eksyksissä. Aina kuitenkin kartan ja kompassin kanssa on "manuaalinen paikannus" onnistunut ennemmin tai myöhemmin. Tänä vuonna myös yösuunnistuksen merkeissä, mikä onkin ihan oma lukunsa ja tarjoaa varsinkin kaltaiselleni aloittelijalle lumoavia eksymiskokemuksia.

OIen sitä mieltä, että eteläisessä Suomessa ei oikein edes pysty eksymään jos vaan jalat ja pää jotenkin toimii. Kun lähtee kulkemaan johonkin tiettyyn suuntaan, niin aina tulee vastaan tie tai talo tai ainakin sähkölinja. Ehkä jossain pohjoisen erämaissa tuo ei silti ihan toimi koska etäisyydet ovat vähän pidemmät ja maasto hankalampaa.

Avatar
Mukkelus
Viestit: 377
Liittynyt: Su 22.06.2008 15:37

Re: Geokätköilijät uusavuttomia?

Viesti Kirjoittaja Mukkelus » Ke 07.10.2009 18:06

sparris kirjoitti:Eksyminen on hyvin suhteellinen käsite.
...
Ehkä jossain pohjoisen erämaissa tuo ei silti ihan toimi koska etäisyydet ovat vähän pidemmät ja maasto hankalampaa.
Samaa mieltä tuosta suhteellisuudesta. Ollaan useinkin eksytty, mutta kuten edellä on todettu silloin on parasta ensin hiukan pysähtyä ja sitten lähteä kotiin. Ollaan me kerran oltu Opukasjärven ja Petsikon välisessä kairassa pari päivää liikkeellä niin ettei tiedetty sen hetkistä olinpaikkaame. Taloudellinen kartta (1:100 000) näytti suunnilleen likaiselta eväspaperilta ja isohkotkin järvet puuttuivat kokonaan ja joet oli piirretty virtaamaan väärään suuntaan yms. :(

Mutta ei meillä mitään hätää ollut. Tiesimme että jos kuljetaan neljä päivää länteen, niin varmasti tulee nelostie vastaan. 8)

Mikkozzz
Viestit: 360
Liittynyt: Ke 20.12.2006 20:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Geokätköilijät uusavuttomia?

Viesti Kirjoittaja Mikkozzz » Ke 07.10.2009 20:05

Jos et pätkääkään välitä siitä missä olet, et voi eksyä :mrgreen:
(Kopioitu jonkun kätköilijän sigusta)
Ajatteleville maailma on komedia, tunteville se on tragedia

anttimikko1
Viestit: 12
Liittynyt: To 11.09.2008 23:02
Paikkakunta: Akaa

Re: Geokätköilijät uusavuttomia?

Viesti Kirjoittaja anttimikko1 » Ke 07.10.2009 20:43

Olen ollut aina suunnistuksissa se peesaaja niin koulussa kuin armeijassakin. Kartta ja kompassitekniikka on kyllä hallussa, mutta kun ei ole mitään suuntavaistoa, niin ilman jatkuvaa maisemien kyttäystä olen välittömästi hukassa. Pidemmälle "peitteiseen maastoon" en uskalla edes yrittää ilman tuplagps-varustusta. Sama vika koskee kaikkia Siwaa isompia kauppoja ja muuta kaupunkimaastoa. Siunattu olkoon GPS ja vaimo, muuten joutuisin ostamaan uuden auton jokaisen parkkeerauksen jälkeen. :oops:

psi-
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 09.12.2008 23:12

Re: Geokätköilijät uusavuttomia?

Viesti Kirjoittaja psi- » Ke 07.10.2009 21:02

Olen eksynyt metsään sen yhden ainoan kerran ja silloinkin vain sen takia että käytin kompassia.

Normaalisti kun kuljen niin se on aina maamerkeistä ja niiden suhteista suunnistaen; suomalaiset maastokartat ovat aivan käsittämättömän hyviä tällaisesssa. Eksyminen tapahtui intissä kun siellä oli joku partioskaba, sitä ennen olin suunnistanut vain vähän mutta yllättävän nopeasti olin saanut haettua rastit, siitä nakki.

Yksi rasti oli merkattu väärään paikkaan ja huhu kiersi että sitä ei tarvitse hakea, päätin sitten oikaista siitä suoraan metsän kautta pohjoiseen ja käytin kompassia siihen. En vaan tiennyt kumpi, punainen vai musta pää osoittaa pohjoiseen kun en koskaan ennen ollut käyttänyt, veikkasin ja arvasin väärin. Pilvinen sää ja muut tuntomerkit eivät nekään auttaneet suunnan korjaamista vaikka kaikkia muistamiani yritin; ei ne prkl:een jäkälät kasva missään suunnassa erityisen paljon :D.

Muuten on metsän kautta oikaisu toiminut hyvin, vaatii vähemmän pilvistä säätä että pystyy pitämään ilmansuunnan. Tosin on sitä pimeässä rymytty mastoja pystyttämässä eikä silloinkaan ole ollut ongelmia..

ruusina
Viestit: 53
Liittynyt: La 27.12.2008 19:29

Re: Geokätköilijät uusavuttomia?

Viesti Kirjoittaja ruusina » To 08.10.2009 2:02

Olen tottunut maastokarttaa lukemaan ja sen kanssa liikkumaan. Kun sitten iltarasteille lähdimme ystäväni kanssa kerran uuden kompassin kanssa, sekosimme maastoon ihan täydellisesti. Loppujen lopuksi sattumalta osuimme parin tunnin haahuilun jälkeen lähtöpaikalle, loppu hyvin siis. Olimme tuijottaneet vain uutta kompassia ja unohtaneet kartanluvun kokonaan...
Toisella kertaa eksyin kartan kanssa tosi korpeen --- etsin kartalta sähkölinjan --- hienoa, löytyi --- toisella puolella tie, toisella järvi --- eikun moottorin surinaa kohti... Arvatkaa olinko järven rannassa ihalemassa veneen pyörimistä lahdella. Kääk. Että näin.
Gepsin kanssa kerran olen ihan kaupungin liepeillä eksynyt pimiällä, sanoisinko rytelikköön. Ei hajuakaan missähän geokulkuneuvoni on parkkeerattuna. Vaan onneksi on JÄLKItoiminto keksitty. Ei ollut hätiä mitiä :D

Avatar
heskaz
Viestit: 30
Liittynyt: Ti 09.06.2009 22:47

Re: Geokätköilijät uusavuttomia?

Viesti Kirjoittaja heskaz » To 08.10.2009 15:17

Eihän sitä aina voi tietää omaa sijaintiaan, mutta sitten vasta on eksynyt, jos ei edes tiedä mihin suuntaan pitäisi mennä.
Lapsuuteni tuli vietettyä Kemijärven takametsissä, ja siellä jos olisi väärään suuntaan lähtenyt niin olisi helposti tullut kymmenienkin kilometrien taival ennen kuin olisi joku tien tapainen sattunut ehkä tulemaan vastaan.
Onneksi oli hyvänä maamerkkinä Pyhätunturi ja sen korkea radiomasto, jonka sai yleensä pikaisesti näkyviin melkein paikasta kuin paikasta.

Avatar
Aimo Haipakka
Viestit: 114
Liittynyt: Su 19.07.2009 12:45

Re: Geokätköilijät uusavuttomia?

Viesti Kirjoittaja Aimo Haipakka » To 08.10.2009 19:26

Eihän sitä aina voi tietää omaa sijaintiaan, mutta sitten vasta on eksynyt, jos ei edes tiedä mihin suuntaan pitäisi mennä.
Tuossapa se mielestäni on nasakasti ilmaistuna. "Eksynyt" olen vaikka kuinka monta kertaa milloin missäkin. Välillä kävellyt pitkäänkin ihan muuhun suuntaa kuin olin suunnitellut. Aina kuitenkin olen saanut itseni paikallistettua kartalle. Sitten kai vasta on oikeasti eksyksissä kun ei ole hajuaakaan missä on eikä löydä mitään maamerkkejä, millä itsensä paikantaa. Varsinkin Lapissa tuo oman sijainnin tarkka tietämys on joskus aika summittaista. Eli: en ole eksynyt.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”