Kilpailullisuus geokätköilyssä

Yleistä keskustelua kätköilystä

Mielestäni geokätköilyssä on tällä hetkellä kilpailullisuutta...

aivan liian vähän
2
4%
hiukan liian vähän
10
18%
hiukan liikaa
38
69%
aivan liikaa
5
9%
 
Ääniä yhteensä: 55

Avatar
artol
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 08.06.2007 21:37
Paikkakunta: Taivalkoski

Kilpailullisuus geokätköilyssä

Viesti Kirjoittaja artol » La 14.07.2007 16:49

Mielestäni geokätköily on hauska tapa liikkua ulkona ja saada vaihtelua arjen aherrukseen. Siis hieno harrastus. Kukaan (ainakaan miespuolinen) tuskin voi kuitenkaan kiistää sitä, että pieni kilpailu antaa lisäpontta tähänkin harrastukseen. En toivo geokätköilystä olympialajia, ;) mutta jollakin tapaa kiinnostaisi kehittää harrastusta niin, että omaa "menestymistä" voisi hieman entistä paremmin vertailla muiden harrastajien "menestymiseen".

Aloittelijalle tuntuvat vuosia harrastaneiden nelinumeroiset foundimäärät tyrmistyttäviltä. Samalle viivalle on mahdotonta päästä, vaikka olisi kuinka innostunut harrastuksesta. Voisiko olla olemassa pisteytyssysteemejä, joilla tuoreen harrastajan olisi mahdollista "kilpailla" tasaväkisesti pitkän linjan kätköilijän kanssa? Mitä mieltä olette yleensäkin kilpailullisuudesta kätköilyssä?

artol
"Maailmassa on vielä monta
käymisen arvoista paikkaa.
Kätköily tarjoilee parhaat päältä."

mikkeri
Viestit: 120
Liittynyt: Ke 07.03.2007 4:04
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja mikkeri » La 14.07.2007 19:43

kovasti yritin vastata tähän mut viesti katos bittitaivaaseen. omasta mielestä tää geokätköily sopii vähän huonosti kilpailuhenkiseks lajiks ihan sen takia et kätköjä on niin eri määrä eri alueilla. helsingissä kerää sen 100 kätköä samassa ajassa ko jostain ranualta ajaa lähimmälle kätkölle. toisekseen kätköjen vaikeustasot vaihtelee niin paljon, ettei se kuinka monta kätköä on löytäny kerro juuri mitään.
ainut kilpailutilanne mikä kätköillessä tulee mieleen on ftf-huntti. tästä voi turun seudun kätköilijäveljet kertoa lisää, ite en oo kertaakaan nimittäin ftf:ää yriuttäny. :cry:

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » La 14.07.2007 20:30

Jätin vastaamatta äänestykseen, koska kysymys on liian laaja. Yritän valottaa vähän tuota kilpailullisuutta omasta näkökulmastani.

- FTF hunt on kilpailu. Leikkimielinen ja hauska sellainen, ei mikään naama irvessä. Hauskuus piilee juuri siinä, että tietää suunnilleen ketkä ovat mukana, mistä he lähtevät yms. Jälkikäteen on sitten kiva naureskella ja vaihdella kokemuksia. Monia mukavia muistoja on syntynyt allekirjoittaneelle mm. Viisikon, Ville Saare ja lq:n kanssa.

- Itse kätköilyssä koen kilpailevani ainoastaan itseni kanssa ja itseäni vastaan. Mitä enemmän kätköjä löytyy, sitä tärkeämmäksi itselläni on muodostunut kokemukset kätköilyn yhteydessä, uudet paikat mihin tutustua ja perheen kanssa vietetty laatuaika. Toisaalta, joskus on myös hyvä vähän "potkia itseään perseelle" ja lähteä kuitenkin ulos vaikkei huvittaisi. Syyskuun alkupuolella tulee vuosi täyteen siitä kun aloitimme kätköilyn. Ajattelimme että siihen mennessä olisi kiva löytää 365 kätköä.

- Muiden kätköilijöiden kanssa kilpailustakaan minulla ei ole mitään negatiivista sanottavaa. Ehkä vähän velmuillaan toiselle kun toinen ei ole uskaltanut vielä jotain extremeä hakea yms.

- Jos haluaa _todellista_ vertailua suorittaa veteraanien kanssa on ehkä tuo CPD hyvä luku. Toisaalta sitäkin vinouttaa se, että viisi vuotta sitten kätköjä oli huomattavasti vähemmän, eikä ollut edes mahdollisuutta hakea nykyisellä tahdilla kätköjä.

- Ja loppujen lopuksi: Kumpi se nyt enemmän merkitsee - laatu vai määrä?

Avatar
Jari-Matti
Viestit: 92
Liittynyt: To 12.07.2007 12:22
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jari-Matti » La 14.07.2007 21:34

Samaa vikaa - itse änestäisin sellaista neutraalia vaihtoehtoa, jos sellainen olisi. Mulle tämä on samanlainen harrastus kuin ampuminen - niin kauan kuin sitä tekee omaksi huvikseen, se on harrastamista.
Jari-Matti
Elämä on kuin golfpallo: ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

Avatar
jokeri69
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 09.01.2007 19:30
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja jokeri69 » Su 15.07.2007 1:41

Kun me kaikki olemme kuiteskin eri "viivalla" tässää asiassa, ja meille kaikille ei ole annettu samoja mahdollisuuksia etsiä näitä kätköjä. Miksi meidän pitäisi kilpailla keskenään kun meillä ei ole siihen tasavertainen mahdollisuus.

Minä henkilökohtaisesti kilpailen vaan oman itseni kanssa...Aina vaan lisää ja taas uusia paikkoja. Ei hyvänen aika me voida koskaan kilipaalla jonku 5v harrastaneen kanssa. Eihän me voida koskaan kilipaalla esim sellasen kanssa joka on elämänsä harrastanut esim. juoksua tai vaikka "pörssiä". Miksi meidän pitäääs "kilipaalla" niiden kans.

Kyllä ne omat lukemat kasvaa kun oikeen yrittää.

Ja mitä siihen FTF-hunttiin tulee, ni jokaneen tekee niinku kerkiää

jokeri69

Avatar
jupilli
Viestit: 235
Liittynyt: Pe 05.01.2007 14:04
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja jupilli » Su 15.07.2007 17:33

Heips !!

Itse en osaa suhtautua kilpailuhenkisesti sen paremmin FTF-jahtiin kuin mihinkään muuhunkaan kätköilyn tiimoilta mieleen nousevaan juttuun.

Koska jotkut kilpailuhenkisyyden ilmenemisen muodot joskus häiritsevät harrastusta, äänestin 'hiukan liikaa' vaihtoehdon puolesta.
Terveisin Kätköilyvaari !!

Avatar
lpohjala
Viestit: 144
Liittynyt: Pe 22.12.2006 12:01
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja lpohjala » Su 15.07.2007 18:17

Pidin omassa eventissäni hyvin alkeellisen ja leikkiemielisen geokilpailun. Parin pisteen multi missä alussa huudettiin paikoillanne, valmiit, hep..

Joku asialleen omistautuneempi pystyy tekemään vaikka minkälaisia geokilpailuita kunhan käyttää vaan vähän päätään ja mielikuvitusta.

Eikun järjestämään ja katsomaan kuka on kovin, nopein tai fiksuin..

Itse en niin kilpailuista välitä. Kunhan edes ehtisi joskus purkeille.

Äänestän: Aivan sama kohtaa.

Avatar
el2
Viestit: 334
Liittynyt: To 28.06.2007 17:32
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja el2 » Su 15.07.2007 20:41

Taitaa olla lajissa kilpailullisuutta jokaiselle juuri sen verran kuin itse haluaa. Itselle tarpeeksi haasteita kun yrittää löytää toisten piilottamat purkit.

Avatar
Fundamental
Viestit: 158
Liittynyt: To 11.01.2007 16:05
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Fundamental » Su 15.07.2007 23:43

Kätköilin kesäkuussa Tsekkiläisen kätköilijän kanssa, jonka kanssa keskustelimme kätköilystä useamman päivän ajan. Hän kertoi isosta tapahtumasta (georace), johon otti osaa ihmisiä useista maista Tsekin lähistöltä.

Tapahtuman idea pähkinänkuoressa:

Tehdään pitkällä aikavälillä eritasoisia/laatuisia purkkeja suht isolle alueella, joita ei kuitenkaan julkaista. Kaikki purkit julkaistaan samaan aikaan tapahtuman alkaessa ja kilpailu alkaa. Muodostetaan tiimejä, jotka kilpailevat keskenään. Purkit on pisteytetty vaativuuden mukaan. Eniten määräaikaan mennessä pisteitä kerännyt tiimi voittaa kilpailun.

Tälläinen tapahtuma vaatii kuitenkin suuren joukon ihmisiä järjestämään tapahtumaa. Alue pitäisi myös valita tarkkaan. Mieluiten alue, joka on lähellä isoja kaupunkeja, mutta jolla ei vielä ole hirveästi purkkeja. Myös huoltajat purkeille pitää löytyä kisan jälkeen.

Mikäli innostusta tämän tyyliselle tapahtumalle on (esim. ensi kesänä)olen itse kiinnostunut olemaan suunnittelussa mukana.

Avatar
artol
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 08.06.2007 21:37
Paikkakunta: Taivalkoski

Viesti Kirjoittaja artol » Ma 16.07.2007 2:23

Tulleiden kommenttien perusteella näyttää, että (ainakin kirjoittajista) suurin osa pitää kätköilyä riittävän kilpailullisena lajina jo nykyisellään. Mielessäni oli äänestystä pystyttäessäni, että foundilukumäärän ja CPD:n lisäksi voisi olla muutamia muitakin lukuja, jotka kertoisivat kätköilijän aktiivisuudesta. Ne voisivat CPD:tä paremmin huomioida esim. aktiivisuuden viimeisten kuukausien aikana, piilotettujen kätköjen määrän jne. Joku taisi jossakin keskustelussa ehdottaakin lukua, jossa laskettaisiin foundit x CPD. Näitä voisi kehittää, jolla kiinnostaa.

Tärkeintähän kätköilyssä kai kuitenkin on ne elämykset, joita toisillemme tarjoilemme hienojen paikkojen kautta ja itsensä voittaminen silloin, kun purkin löytäminen tuntuu mahdottomalta.
"Maailmassa on vielä monta
käymisen arvoista paikkaa.
Kätköily tarjoilee parhaat päältä."

Avatar
ilkant
Viestit: 464
Liittynyt: Ke 18.04.2007 14:05
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kilpailullisuus geokätköilyssä

Viesti Kirjoittaja ilkant » Ti 17.07.2007 14:43

artol kirjoitti:Aloittelijalle tuntuvat vuosia harrastaneiden nelinumeroiset foundimäärät tyrmistyttäviltä.
Viisinumeroinen luku bongattu!

Mitä tulee tuohon kilpailullisuuteen.. Olen jo jarrutellut intoa lähteä etsimään kätköjä, sillä... kun olet löytänyt jonkun pienehkön paikkakunnan kaikki kätköt, niin.. sitten istutkin sisällä peukaloita pyöritellen... On paljon mukavampaa säästää muutamia kätköjä jäljelle aurinkoisia kesäviikonloppuja varten. :)

Hyvät muistot ovat myös kivoja. Kun menee luontoon ajan kanssa, ehtii nauttia enemmän luonnosta! Kätköpaikat ovat useimmiten todella mahtavilla ja kaunilla paikoilla.

Avatar
artol
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 08.06.2007 21:37
Paikkakunta: Taivalkoski

Re: Kilpailullisuus geokätköilyssä

Viesti Kirjoittaja artol » Ti 17.07.2007 15:27

ilkant kirjoitti: Viisinumeroinen luku bongattu!
Amerikoissa noita näyttää olevan, mutta joko täälläkin?!
ilkant kirjoitti: Hyvät muistot ovat myös kivoja. Kun menee luontoon ajan kanssa, ehtii nauttia enemmän luonnosta! Kätköpaikat ovat useimmiten todella mahtavilla ja kaunilla paikoilla.
Itse olen pyrkinyt kätköjen avulla ohjaamaan ihmisiä kotipaikkakunnallani paikkoihin, joissa voisi viettää aikaa luonnon parissa. Kovin usein en ole kuullut (tai logeista lukenut) sen toimineen niin. Eräs nimeltämainitsematon kätköilyveli pyyhälsi kaikki päivässä! [:)] No, jokainen kätköilee omalla tyylillään, mutta yritänpä jatkossakin kätköjä tehdessäni pitää mielessäni tuon ilkantin ylläolevan ajatuksen.

Leikkimielinen kilpailu FTF:stä tai muiden lukujen vertailu olkoon sivuseikka kätköilyharrastuksessamme.

artol
"Maailmassa on vielä monta
käymisen arvoista paikkaa.
Kätköily tarjoilee parhaat päältä."

paalt1
Viestit: 7
Liittynyt: Ke 13.06.2007 0:07
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja paalt1 » Ke 18.07.2007 23:27

Tässä saa kilpailla mukavasti kuin golfissa - itseään vastaan. Ainakin nuijapäätä hivelee, kun on siellä kärkijoukoissa CPD-tilastossa.

Avatar
Viltsu
Viestit: 45
Liittynyt: Ti 31.07.2007 13:03
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Viltsu » La 04.08.2007 21:35

On tullut harrastettua liian kauan että missään CPD kisassa voisi pärjätä...
5 vuotta tulee tässä kuussa täyteen ;-)
Itselle tämä on enemmän kilpailua itseään vastaan ja nautiskelua silloin kuin tulee harrastettua. Perhe-elämä rajoittaa harrastusta (ja myös tuo siihen uuden ulottuvuuden), FTF jahtiin ei pysty lähtemään vain kätköille lähtee silloin kun pystyy.
Itselle antaa eniten kicksejä se jos löytää jonkin tosi hankalan tai sellaisen joka on ollut itselle hankala ja vihdoin pystyy sen löytämään.
Tehdyt kätköt/suunnitteilla olevat luku on aivan liian pieni ;-)

Avatar
Viltsu
Viestit: 45
Liittynyt: Ti 31.07.2007 13:03
Paikkakunta: Turku

Kilpailullisuus

Viesti Kirjoittaja Viltsu » La 04.08.2007 21:39

Haluan lisätä vielä, alkuperäiseen kysymykseen viitaten, kilpailullisuutta ei ole liikaa, vaikka ei itse siinä oikeastaan olekaan mukana.
On hauska seurata omalla alueella FTF kisaa, kuka sai uuden kätkön itselleen...

Avatar
etsintae
Viestit: 2
Liittynyt: Su 09.12.2007 16:48

Viesti Kirjoittaja etsintae » Su 09.12.2007 17:29

Geokätköilyssä on vähän liikaa kilpailunhimoisuutta.

pailakka
Viestit: 547
Liittynyt: Ma 29.01.2007 20:05

Viesti Kirjoittaja pailakka » Su 09.12.2007 19:50

Noniinno, vaikea puhua koko kätköilun kilpailullisuudesta kun siihen ei ole pakko osallistua :)

Avatar
tah
Viestit: 35
Liittynyt: Ti 13.02.2007 23:35
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja tah » Su 09.12.2007 20:45

Itse koen hyvänä leikkimielisen kilpailun, vaikka niissä itse on pärjääkään.

Tosin näissä pitäisi jotenkin ratkaista muutama ongelma, joiden mukana tämä homma taitaa lässähtää
1) Jollakin tavoin pitäisi tasoittaa sijainnin vaikutusta tulokseen. En eri asia kätköillä alueella jossa on 1000 purkkia 30 kilometrin säteellä, kuin alueella jossa on 100km sisään mahtuu alle 200 purkkia :(
2) kätköily ikä. 5 vuotta kätköillyn henkilön tulos ei ole vertailu kelpoinen vuoden kätköilleeseen. Olisi mukana nähdä tilasto tilasto esim vuoden 2007 löydöistä. Tässä vanhoja partoja rokotetaan, koska heidän edellisvuosien löydät eivät ole mukana. Harjus ei välttämättä olisi enää listan kärjessä ;)
3) tietysti siivota tuloksista ulkomaiset löydöt pois
4) miten tulkitaan teamien löydät. Tiedän monta teamia, jossa kaikkia ei ole haettu yhdessä. Jopa tehneet niin, että toinen hakee toisella paikkakunnalla yhtä aikaa.

Eli tämän tekeminen kilpailuhenkisemmäksi, tarkoittaisi kyllä monista asioista sopimista. Leikkimielisesti voidaan tehdä paljon. Kilpailuhenkisesti ei juuri mitään :)

Avatar
mikko&sira
Viestit: 466
Liittynyt: La 06.01.2007 10:35
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja mikko&sira » Su 09.12.2007 21:49

Tiedä häntä, minkä kanssa tässä kukakin kilpailee (itse itseni kanssa), mutta tilastoa eri ajanjaksoilta löytyy täältä virtualHaksulandiasta.
Ja vain Fin-kätköistä. Yllätys ei liene se, että liuta samoja nimiä esiintyy eri ajanjaksojen listojen kärkipäässä.
Ne geofriikit (myös minä), jotka ovat tähän jääneet pahasti koukkuun, jaksavat aina vaan jatkaa samaan malliin. CPD-arvo suhteutettuna kätkövuorokausiin (tai toisinpäin) kertoo sekin jotain.
Se, että tässä pärjää erilailla maantieteellisen sijainnin vuoksi, tekee mielestäni varsinaisen kilpailun mahdottomaksi. Tai ainakin kilpailun pitäisi olla "piirikunnallista":

Harjus on Pirkanmaan piirimestari, samamma SM-tittelin haltija.
MooseM on Hämeen piirimestari
Ville Saari on Uudenmaan piirimestari jne...

Ajankohta, jolloin on harrastuksensa aloittanut, muuttaa tilannetta myöskin. Silloin kun konkarit aloittivat Suomessa, täällä ei ollut ainuttakaan kätköä, ennen kuin Kalle Reunanen piilotti ekan (olikohan se muuten ensimmäinen?).

Myös esim Harjuksen aloittaessa niitä ei tainnut montaa sataa (tai kymmentä) olla. Nyt niitä on jo yli 4000, joten alkuun pääsee vauhdilla, jos niin haluaa.

Jos joku haluaa kilpailla, niin tasavertaisten sääntöjen laatiminen voi olla vaikeaa.

Siksi itse olen valinnut, niin kuin mainitsin, kilpailun itseäni vastaan:

Tänä vuonna olen joka kuukausi löytänyt enemmän kätköjä kuin vastaavassa kuussa viime vuonna.
Olen parantanut päivä-, kuukausi- ja vuosiennätystäni tänä vuonna.
Paransin tänä vuonna perättäisten kätköilypäivien lukumäärää.
Tein uuden ennätyksen yhden kätköretken löytömäärässä.

Kilpailua tai ei, niin pääasiahan on kuitenkin, että kaikilla on tämän harrastuksen parissa hauskaa ja muistoihin tallettuu ikimuistoisia hetkiä, joita voi myöhemmin muistella, vaikka kiikkustuolissa siiloin, kun jalat ovat jo liian raskaat muille paitsi T1-kätköille.

Garme
Viestit: 91
Liittynyt: Ma 08.10.2007 23:58
Paikkakunta: Vaala

Viesti Kirjoittaja Garme » Ti 11.12.2007 10:06

Itse täällä itseni kanssa kilpailen.
Tämän vuoden tavoite 100 on täyttymässä. Nettiin kirjauduin 29.9.2007 ja ensimmäisen löytöni tein 8.10.2007, joten olen tyytyväinen saldooni ja pudotettuihin kiloihini :D

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”