Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » To 20.08.2009 9:09

Onko muuten nimesi jo täällä?

teameimi
Viestit: 111
Liittynyt: Ke 27.12.2006 13:05
Viesti:

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja teameimi » To 20.08.2009 9:14

...minusta tämä vaikuttaisi yksittäisen kätköilijän suhtautumiselta asiaan.
Jussi / TeamEimi / http://www.kivenalla.fi

Avatar
LQ
Viestit: 470
Liittynyt: To 11.01.2007 12:33

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja LQ » To 20.08.2009 9:19

Ei ole kielletty se on vaan hyllyllä. :mrgreen:
Piilotettu: 12 Löydetty: noin 2000 +/- 1000, en minä tarkkaan tiedä...

Avatar
BlauKreuz
Viestit: 37
Liittynyt: Ma 27.07.2009 0:30

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja BlauKreuz » To 20.08.2009 18:30

Onkohan koskaan varsinaisesti ollut edes sallittua. Näyttää vanhoissa keskusteluissa olevan monenlaista mielipidettä asiasta.

Itse koin sen yksityisyyttä loukkaavana. Sen voisi rinnastaa siihen, että ilmoitan pitäväni juhlat joihin kaikki on kutsuttu tiettyyn kellon aikaan. Näen vaivaa valmisteluissa, merkitsen ensimmäiselle vieraalle kunniapalasen kakusta, katan pöydän ja pyydän lopuksi avaamaan oven vieraille. Sitten huomaankin, että ennen oven avausta ovat jotkut muut jo porukalla käyneet huonosti lukitun takaoven kautta korkkaamassa kakun ja hakemassa kunniaviipaleen, johon he kokevat olevansa oikeutettuja.

Päästyäni nyt noiden tapahtumien jälkeen varsin armottomasta ketutuksesta yli, meinaan jatkossa käyttää kaikki mahdolliset keinot ko. hakkereiden kiusaamiseksi, mutta samalla aion myös laittaa tuleviin lokikirjoihini erilllisen etusivun, jonka nuo omilla säännöillään harrastavat saavat sotkea.

Näin minä heidän toimintansa näen: FBA-äijä jalkapalloilee.

Geomurmelit
Viestit: 374
Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja Geomurmelit » To 20.08.2009 18:55

BlauKreuz kirjoitti:Onkohan koskaan varsinaisesti ollut edes sallittua. Näyttää vanhoissa keskusteluissa olevan monenlaista mielipidettä asiasta.
Mielenkiinnolla odotan, että esität paikan, jossa geokätköilyn säännöt ovat luettavissa.

Ja koska tästä aiheesta ei tule syntymään missään olosuhteista asiallista ja hedelmällistä keskustelua, voisi ketjun lukita täysin turhana ja haitallisena.

VesaK
Viestit: 81
Liittynyt: To 31.07.2008 15:35

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja VesaK » To 20.08.2009 19:11

Minä olen tehnyt kätköjä, jotta toiset etsisivät niitä. Minä en koe kiusallisena, jos joku loggaa purkin löydetyksi. Samoin olen laittanut purkkiin vieraskirjan sitä varten, että jokainen purkin löytänyt saa sen logata. Minua ei haittaa, jos joku jästi löytää sattumalta hienon D:5-tasoisen mysteerini ja kuittaa löytönsä vieraskirjaan. Mielestäni ei voida sanoa, että kätkö on "väärin löydetty".

Nykyisissä guidelineissa sanotaan, että kaikenlaiset lisätehtävät loggaamistapaan tms liittyen ovat kiellettyjä; (enää) ei saa vaatia että loggaus on tehtävä runomitassa tai että on kylvettävä suihkulähteessä ja todistettava se valokuvalla. Käsittääkseni sen sijaan saa vaatia, että webcameissa tai earthcacheissa kätköilijän on näyttävä itse kuvassa (pelkkä gepsi ei riitä).

En koskaan muista kuulleeni yleisesti tai guidelineissa mainittuna mitään rajoitusta, jonka perusteella kätköpurkin paperilogikirjasta olisi hyväksyttävää poistaa sinne löytäjän kirjoittama kuittaus. Toki tiedän, että tällaisia tapauksia on joitakin ollut, mutta aina on enemmistö moisen menettelyn tuominnut. Toki jokainen voi omalle kätkölleen tehdä ihan mitä haluaa, eri asia on, haluavatko ihmiset pitkään hakea tuollaisia kätköjä.

Online-loggausten poistaminen onkin sitten asia erikseen, niitä poistetaan useinkin, mutta siitähän tässä ei ollut kyse. Kaikki eivät edes loggaa löytöjään verkkopalveluihin, kuten selkeästi huomaa katsomalla vaikkapa minun loggaustilastoani.

Avatar
BlauKreuz
Viestit: 37
Liittynyt: Ma 27.07.2009 0:30

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja BlauKreuz » To 20.08.2009 19:59

Mikäköhän siinä paperiin laitetussa nimessä on niin ihmeen pyhää? Kuinka moni kätköilijä käy uudestaan jollakin kätköllä katsomassa onko siellä omat nimet tallella? Etenkin pikkupurkeihin vaihdetaan uusia kirjoja/vihkoja vanhojen tilalle. Minulle itselleni on aivan sama mitä löytämäni kätkön omistaja tekee vihkoilleen. Hänenhän ne ovat.

Sen sijaan jaksan ihmetellä kätköilijöitä jotka eivät välitä huomioida kätkön perustajaa ja ylläpitäjää edes sen vertaa, että kertoisivat nettiloggauksella käyneensä kätköllä. Tällöin omistaja saa tietää kätkön olevan edelleen löydettävissä ja ehkä mahdollisia huoltotarpeitakin. Samalla tieto välittyy myös muille kätköilijöille.

Eli oma napa vai yhteinen hyvä? Meitä on moneen junaan.... ja jotkut jävät asemallekin ;)

Kaippa noita kätköjä on sitten nykyään jo liikaa, kun kehotetaan olemaan mieluummin tekemättä kätköjä ellei suostu nöyrtymään takaoven vieraille.

Geomurmelit
Viestit: 374
Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja Geomurmelit » To 20.08.2009 20:18

BlauKreuz kirjoitti:Sen sijaan jaksan ihmetellä kätköilijöitä jotka eivät välitä huomioida kätkön perustajaa ja ylläpitäjää edes sen vertaa, että kertoisivat nettiloggauksella käyneensä kätköllä.
No enpä ihmettele yhtään...

Hassua muuten, että syytät muita huijareiksi samaan aikaan kun itse huijaat loggaamalla löydetyiksi earth-cachet vastoin löytöloggaukselle kuvauksessa asetettuja vaatimuksia.

Avatar
BlauKreuz
Viestit: 37
Liittynyt: Ma 27.07.2009 0:30

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja BlauKreuz » To 20.08.2009 20:33

Selvennykseksi: Ylläoleva loggaamattomuuskommenttini ei tarkoittanut millään tavalla omaa kätköäni vaan aiemmin mainittua joidenkin ihmisten järjestelmällistä nettiloggausten välttelyä.

Eipä ole tullut yhdenkää earth cachen omistajalta minulle noottia tuosta huolestasi. Ehkäpä haluat selventää tälle nyypälle missä ja miten rikon sääntöjä tai yleistä käytäntöä? Pitänee käydä korjaamassa asia tai jopa poistamassa loggaukset.

ps. Kannattaa ehkä perustaa uusi keskustelu Earth cacheista. Haaskalintu taisi aloittaa tämän FBA-aiheesta ;)

Geomurmelit
Viestit: 374
Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja Geomurmelit » To 20.08.2009 20:40

BlauKreuz kirjoitti:Eipä ole tullut yhdenkää earth cachen omistajalta noottia asiasta. Ehkäpä haluat selventää tälle nyypälle missä ja miten rikon sääntöjä tai yleistä käytäntöä?
Eli mielestäsi ei ole huijausta tehdä feikkiloggauksia, jos kätkön (tunnetusti) epäaktiivinen omistaja ei niitä poista? Erikoinen näkemys.

Pyytämäsi esimerkki:
GCZY3N Yoldiameren ranta, Jakomäki :
Löytääksesi tämän kätkön suorita seuraavat tehtävät:
...
3. Ota vähintään yksi kuva itsestäsi ja Yoldiameren rannasta.
Tämä kuva tuskin täyttää annettua ehtoa. Tietysti, jos olet oikeasti piirroshahmo (mitä ymmärrettävästi sopii epäillä), on kaikki tietenkin kunnossa.

VesaK
Viestit: 81
Liittynyt: To 31.07.2008 15:35

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja VesaK » To 20.08.2009 20:50

BlauKreuz kirjoitti:Mikäköhän siinä paperiin laitetussa nimessä on niin ihmeen pyhää? Kuinka moni kätköilijä käy uudestaan jollakin kätköllä katsomassa onko siellä omat nimet tallella? Etenkin pikkupurkeihin vaihdetaan uusia kirjoja/vihkoja vanhojen tilalle.
Mikä siinä paperissa on niin pyhää että pitää valikoida ketkä siihen nimensä saavat laittaa ja jos joku kirjoittaa väärin niin paperi on häpäisty ja saastunut ja vaihdettava uuteen?

Toki täyttyneet kirjat vaihdetaan uusiin, mutta ei vasta aloitettuja, ainakaan niin että osa nimistä kopioitaisiin uuteen kirjaan ja osa poistettaisiin. Mutta olen jo ymmärtänyt että sinä tuskin pystyt tunnustamaan tätä eroa.
Sen sijaan jaksan ihmetellä kätköilijöitä jotka eivät välitä huomioida kätkön perustajaa ja ylläpitäjää edes sen vertaa, että kertoisivat nettiloggauksella käyneensä kätköllä. Tällöin omistaja saa tietää kätkön olevan edelleen löydettävissä ja ehkä mahdollisia huoltotarpeitakin. Samalla tieto välittyy myös muille kätköilijöille.
Nyt tuskin kaipasit tietoa huoltotarpeesta, vastahan purkkisi oli julkaistu. Jos taas minusta puhut, saan toki kätkön tekijälle ilmoitettua huoltotarpeesta muutenkin. Olikohan eilen vai toissapäivänä viimeksi kun profiilin kautta lähetin kätkön omistajalle mailia kätkön tilaan liittyen. Toki jos kuljen perusvarustukseni mukana niin pienet huollot (puuttuva kynä tms) voin hoitaa oma-alotteisesti sitä tavitsevaan purkkiin, varsinkin jos huoltomatka vaikuttaa hankalalta.
Eli oma napa vai yhteinen hyvä? Meitä on moneen junaan.... ja jotkut jävät asemallekin ;)
Nimenomaan. Kysyitkin varmaan itseltäsi :?: Asemalle jääneitä ja kyydistä pudonneita on näiden vuosien aikana tavattu paljonkin; harrastuksen jatkuttua hieman pidempään useimmat ovat oppineet hyväksymään nämä erilaisuudet tavoissa.
Kaippa noita kätköjä on sitten nykyään jo liikaa, kun kehotetaan olemaan mieluummin tekemättä kätköjä ellei suostu nöyrtymään takaoven vieraille.
Totuus on se, että jos et valikoi etsimiäsi kätköjä, voit joutua kätkölle joka sinua ei miellytä. Tähän voi vaikuttaa valikoimalla mitä lähtee etsimään.

Sen sijaan kun julkaiset kätkön, kaikki voivat lähteä etsimään sitä. Et voi valikoida etsijöitä. Jos ahkerasti poistat mielestäsi virheelliset loggaukset, voi olla että epämiellyttävät etsijät oppivat kiertämään kätkösi. Mutta olet silloin mielipiteinesi kovin yksin.

Mutta antaa olla tämän enempi riitely, jos sinua kiinnostaa jatkaa aiheesta ilmesty toki irc-kanavalle, siellä tapauksesta on jo aika paljon juteltukin. Täällä en tätä keskustelua aio jatkaa.

jakari65
Viestit: 127
Liittynyt: To 30.08.2007 18:25
Paikkakunta: Lapua

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja jakari65 » To 20.08.2009 20:56

Ihan hyvä niin! :evil:

Tämän säikeen voi sulkea mielestäni täysin turhana!!
Minoon meiltä, ja muut o meirän krannista

Avatar
BlauKreuz
Viestit: 37
Liittynyt: Ma 27.07.2009 0:30

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja BlauKreuz » To 20.08.2009 21:09

Harmittaa, kun usein kirjoituksia ei lueta tarkasti vaan aletaan olettelemaan asioita.

Vesa,
ainokaisen kätköni lokikirjassa on kaikki nimet mukana, ei sieltä ole mitään poistettu. Kirja piti vaihtaa uuteen jo senkin takia, että se oli kostunut, kn en nyppänä osannut kosteussuojata sitä tarpeeksi hyvin. Halusin lokikirjassani FTF:t kirjoitettavaksi niille osoitettuun paikkaan. Haluna on myös itse seurata milloin (jos koskaan) tulee 100. julkaisun jälkeinen loggaus... kätkön teeman mukaan. Siksi samalle riville kirjoitetut nimet ja rivien muuttelu olivat sellaisia asioita jotka korjasin. Hätähousujen logaukset on siirretty vihkosessa omalle alueelleen. Oliko näissä asioissa jotakin jonka vuoksi pitää mennä henkilökohtaisuuksiin?

Se, että olet privana yhteydessä kätköjen omistajiin on toki kiitettävä, mutat ei millään tavalla auta muita kätköilijöitä aiemmin mainitsemallani tavalla. Toimi niin kuin halua. Kaippa kyseessä on johonkin littyvä protesti tai ajan puute tai kyllästyminen. Tuskin ketään kovasti kiinnostaa varsinainen syy.

Onko vielä jotakin kysyttävää?

ps. Monien kokeneiden kätköilyveteraanien ei varmaan kannata vaivautua aivan tavalliselle pikkukätkölleni. Ei siinä ole mitään erikoista, eikä sitä kannata hermostua.

pps. Murmeli voi jatkaa opastamistani Earth Cachejen logaamista koskevista säännöistä. On hienoa oppia veteraanilta :)

Geomurmelit
Viestit: 374
Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja Geomurmelit » To 20.08.2009 21:13

BlauKreuz kirjoitti: Murmeli voi jatkaa opastamistani Earth Cachejen logaamista koskevista säännöistä. On hienoa oppia veteraanilta :)
Minulle on aivan yhdentekevää, kuinka niitä loggaat. On vaan huvittavaa, kun itse syytät muita huijareiksi, vaikka kuitenkaan itselläsi ei sen kummemmin ole puhtaat jauhot pussissa.
Geomurmelit kirjoitti:Ja koska tästä aiheesta ei tule syntymään missään olosuhteista asiallista ja hedelmällistä keskustelua, voisi ketjun lukita täysin turhana ja haitallisena.

Avatar
BlauKreuz
Viestit: 37
Liittynyt: Ma 27.07.2009 0:30

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja BlauKreuz » To 20.08.2009 21:40

Heh... et siis napannut mun syöttiä, niinkuin en minäkään sinun. Olen kyllä tietoinen Earth Cacheja koskevista NYKYISISTÄ loggaussäännöistä. Yritän silti tehdä nettiloggaukset parhaani mukaan, ja luulisinkin tekeväni niiden eteen keskimääräistä enemmän työtä.

ps. Siinä kuvassa ainakin näkyy ranta. Omasta kuvastasi en menisi aivan takuuseen :wink:

Geomurmelit
Viestit: 374
Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja Geomurmelit » To 20.08.2009 21:50

BlauKreuz kirjoitti:Olen kyllä tietoinen Earth Cacheja koskevista NYKYISISTÄ loggaussäännöistä.
Ai tästä, jota loggauksesi siis ei täytä:
http://www.geocaching.com/about/guidelines.aspx kirjoitti:Logging an EarthCache find requires compliance with the requirements stated by the owner and the EarthCache website, including answering the required questions by email to the owner, providing original photos if so requested, etc.

sjm
Viestit: 4
Liittynyt: La 08.08.2009 19:40
Paikkakunta: Siuro

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja sjm » To 20.08.2009 23:01

Lapset, lapset.

Joissakin asiayhteyksissä ja sovelluksissa näkyy julkaistu ja vielä löytämätön eli FTF:ää odottava kätkö
eri tavalla merkittynä, eri värisenä symbolina tai jotain vastaavaa.

Tällaiset tietysti kiinnostavat FTF-huntereita, ja olisi kovin ajattelematonta FBA:n hakeneelta kätköilijältä
logata nettiin löytönsä ennenkuin "oikea" FTF:n hakenut on logannut oman löytönsä.
Eiköhän tämä ole se tekninen syy, miksi FBA:n hakeneet kätköilijät loggasivat löytönsä myöhässä.
Olen itsekin tehnyt kerran juuri noin, ja kätkön omistajan neuvosta.
Myöhässä loggaamisella siis nimenomaan ajateltiin muita kätköilijöitä.
FBA myös rehellisesti merkittiin sellaiseksi, että FTF:n hakija voi löytöään sellaisena pitää.

Noin muuten olen sitä mieltä, että menkää minun puolestani lähimpään metsään vaikkapa
miekkailemaan käyttäen aseina grillinakkeja, eikä siitäkään tarvitse kertoa täällä.

Tai hankkikaa vaikka elämä, tai edes löysempi pipo.

:lol: :lol: :lol:
Pällit ojennus.

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Pe 21.08.2009 0:36

sjm kirjoitti:Lapset, lapset.

Joissakin asiayhteyksissä ja sovelluksissa näkyy julkaistu ja vielä löytämätön eli FTF:ää odottava kätkö
eri tavalla merkittynä, eri värisenä symbolina tai jotain vastaavaa.

Tällaiset tietysti kiinnostavat FTF-huntereita, ja olisi kovin ajattelematonta FBA:n hakeneelta kätköilijältä
logata nettiin löytönsä ennenkuin "oikea" FTF:n hakenut on logannut oman löytönsä.
Eiköhän tämä ole se tekninen syy, miksi FBA:n hakeneet kätköilijät loggasivat löytönsä myöhässä.
Olen itsekin tehnyt kerran juuri noin, ja kätkön omistajan neuvosta.
Myöhässä loggaamisella siis nimenomaan ajateltiin muita kätköilijöitä.
FBA myös rehellisesti merkittiin sellaiseksi, että FTF:n hakija voi löytöään sellaisena pitää.

Noin muuten olen sitä mieltä, että menkää minun puolestani lähimpään metsään vaikkapa
miekkailemaan käyttäen aseina grillinakkeja, eikä siitäkään tarvitse kertoa täällä.

Tai hankkikaa vaikka elämä, tai edes löysempi pipo.

:lol: :lol: :lol:
Eikä sitä kätköä ennen julkaisua edes pysty loggaamaan. Minä loggasin sen ainoan FBA:n, jonka olen löytänyt, sitten kun FTF oli logattu. Silloin jää FTF hunttereille suurempi ilo kätkön jahtaamiseen. FTF on kuitenkin aina FTF, vaikka joku oliskin käynyt kätköä etukäteen käpälöimässä.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » Pe 21.08.2009 10:04

FBA- jahti on ihan naurettavaa puuhaa. Jos ei malta odottaa että kätkö julkaistaan, niin johan on kumma. Sattumalta löydetyt onkin eri juttu. Toisaalta jos kätkön omistaja menee kertomaan kätköpaikkansa etukäteen muille, niin silloin on ihan turha kitistä jos joku käy siellä ennen julkaisua.
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

VHI
Viestit: 461
Liittynyt: Ke 15.08.2007 14:28
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Onko FBA-jahti nykyisin kielletty?

Viesti Kirjoittaja VHI » Pe 21.08.2009 14:29

Jokainen kätköilee tavallaan, mutta henkilökohtaisesti en ymmärrä FBA-huntin ideaa. Se tuntuu vähän samalta kuin avaisi joululahjan ennen jouluaattoa.
There's always a cache somewhere

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”