Kätkön tekeminen

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
TiiPii7
Viestit: 45
Liittynyt: La 14.02.2009 8:21
Viesti:

Kätkön tekeminen

Viesti Kirjoittaja TiiPii7 » To 09.07.2009 16:16

Nyt on 99 kätköä löydetty, ja kun tuo 100 on kohta näköjään plakkarissa haluaisin sen kunniaksi tehdä kätkön. Mutta miten siis toimin?

Käyn siis piilottamassa kätkön? Otan gepsillä kordinaatit ylös? Mitenkäs tuon jälkeen sitten etenen? Neuvoja kiitos! :D

Avatar
SkyFly84
Viestit: 64
Liittynyt: La 21.02.2009 12:08

Re: Kätkön tekeminen

Viesti Kirjoittaja SkyFly84 » To 09.07.2009 16:22

Itsellänihän on sama homma. 100 kätköä tuli täyteen ja nyt sitten olen suunnittelemassa kätköä.
Itse olen perehtynyt PekkaR:n ohjeisiin http://personal.inet.fi/hima/pekkar/opi ... ilotan.htm.

Itsehhän olen jo valinnut kätkö paikkani ja käynyt katsomassa paikan päällä sopivan kolon rasialleni jonka piilotan sinne.
Hankinut vihkon ja minigrip pussin, sekä tulostanut kätkötiedotteen jonka askartelen kätkön sisään.
Huomenissa olisi suunnitteilla käydä hakemassa ensimmäiset koordinaatit paikan päällä.

Avatar
GeoScoutJAE
Viestit: 167
Liittynyt: Ma 09.02.2009 16:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Kätkön tekeminen

Viesti Kirjoittaja GeoScoutJAE » To 09.07.2009 16:38

SkyFly84 kirjoitti:Itsellänihän on sama homma. 100 kätköä tuli täyteen ja nyt sitten olen suunnittelemassa kätköä.
Itse olen perehtynyt PekkaR:n ohjeisiin http://personal.inet.fi/hima/pekkar/opi ... ilotan.htm.

Itsehhän olen jo valinnut kätkö paikkani ja käynyt katsomassa paikan päällä sopivan kolon rasialleni jonka piilotan sinne.
Hankinut vihkon ja minigrip pussin, sekä tulostanut kätkötiedotteen jonka askartelen kätkön sisään.
Huomenissa olisi suunnitteilla käydä hakemassa ensimmäiset koordinaatit paikan päällä.
Kannattaa myös huolellisesti tutustua myös tähän: http://www.geocache.fi/materiaali/ala_r ... ijaksi.pdf

Sieltä löytyy oleelliset ohjeet kaikesta kätköilyyn liittyvästä, myös kätkön julkaisuun liittyvät!
Tarkkuuslajeista kiinnostuneena en halua halkoa hiuksia vaan panen ne vähintään neljään osaan!

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kätkön tekeminen

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » Pe 10.07.2009 4:35

muutaman kätkön tehneenä:

- Suunnittele kätkö hyvin. Mitä jästivarmempi ja paremmin kosteudelta se on suojassa, sen harvemmin sitä tarvitsee huoltaa.

- Kuuntele kätkötarkastajaa. Hänellä on paljon kokemusta, ja jos löytyy huomautettavaa niin älä vedä hernettä nenään vaan tee tarvittavat muutokset.

- Ole kärsivällinen. Kätkösi julkaistaan sitten kun tarkastaja ehtii. Voi mennä joskus päiviä.

- Ota onkeesi myös kätkön löytäneiden kommentit. Erityisesti jos koordinaatit heittää tai kätkössä on jotain muuta vialla.

- Kätköjen tarkoitus on olla pysyviä. Ole myös valmis huoltamaan kätköäsi silloin kun on huollon tarve.
Onko muuten nimesi jo täällä?

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Kätkön tekeminen

Viesti Kirjoittaja aku506 » Pe 10.07.2009 9:03

-Sen jälkeen kun olet laittanut kätkön julkaisujonoon niin käy katsomassa kätkön sivua usein koska jos tarkastajalla on jotain sanottavaa niin hän pistää sen sinne.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
TiiPii7
Viestit: 45
Liittynyt: La 14.02.2009 8:21
Viesti:

Re: Kätkön tekeminen

Viesti Kirjoittaja TiiPii7 » La 11.07.2009 12:02

Kiitokset neuvoista ja linkeistä. Nyt on kätkö odottamassa sitten jonossa. Ja täytyykin sitten seurailla onko tarkastajalla minulle asiaa.
KIITOS! :D

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Kätkön tekeminen

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » La 11.07.2009 12:52

aku506 kirjoitti:-Sen jälkeen kun olet laittanut kätkön julkaisujonoon niin käy katsomassa kätkön sivua usein koska jos tarkastajalla on jotain sanottavaa niin hän pistää sen sinne.
Tulee myös sähköpostiin.

Avatar
Mukkelus
Viestit: 377
Liittynyt: Su 22.06.2008 15:37

Re: Kätkön tekeminen

Viesti Kirjoittaja Mukkelus » La 11.07.2009 13:16

Stone'5 kirjoitti:
aku506 kirjoitti:-Sen jälkeen kun olet laittanut kätkön julkaisujonoon niin käy katsomassa kätkön sivua usein koska jos tarkastajalla on jotain sanottavaa niin hän pistää sen sinne.
Tulee myös sähköpostiin.
Tähän (siis sähköposti-ilmoitukseen) ei, ainakaan minun kokemukseni mukaan, kannata luottaa ... valitettavasti.
Varminta on käydä itse katsomassa usein julkaisua odottavaa kuvausta.

Avatar
TiiPii7
Viestit: 45
Liittynyt: La 14.02.2009 8:21
Viesti:

Re: Kätkön tekeminen

Viesti Kirjoittaja TiiPii7 » Su 12.07.2009 19:12

Ensimmäinen kätköni on sitten julkaistu sekä löydettykkin. Hyvin siis osasin neuvojenne avulla! :D

silte
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 26.05.2009 19:22

Re: Kätkön tekeminen

Viesti Kirjoittaja silte » Ma 13.07.2009 21:28

Ensimmäinen oma kätkö olisi valmiina paikalleen asetettavaksi, mutta yksi asia vielä askarruttaa. Kätköstähän löytyy koodi muotoa GCxxxx joko lokista, tai erilliseltä lapulta. Saako tuon koodin jostakin ennen julkaisulomakkeen täyttöä, vai pitääkö koodi käydä lisäämässä kätkölle julkaisun jälkeen? (Olen ymmärtänyt että kätkön täytyy olla paikoillaan ennen kuin alkaa täyttämään lomaketta).

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Kätkön tekeminen

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ma 13.07.2009 21:31

Saa kun täyttää lomakkeen. Lomaketta täyttäessä kätkön ei tarvitse olla paikallaan kun ottaa pois rastin että on valmis julkaistavaksi. Tietoja voi myös hioa vielä ennen julkaisua. Lisätieto löytyy oppaasta "Älä ryhdy geokätköilijäksi"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

silte
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 26.05.2009 19:22

Re: Kätkön tekeminen

Viesti Kirjoittaja silte » Ma 13.07.2009 21:35

Kiitokset nopeasta vastauksesta. Tuota "Älä ryhdy...." -opasta on tässä tullut tavattua, mutta kyseinen kohta jäi hyvästä oppaasta huolimatta epäselväksi. Nyt lomaketta täyttämään! :)

Avatar
GeoScoutJAE
Viestit: 167
Liittynyt: Ma 09.02.2009 16:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Kätkön tekeminen

Viesti Kirjoittaja GeoScoutJAE » Ma 13.07.2009 21:45

aku506 kirjoitti:Saa kun täyttää lomakkeen. Lomaketta täyttäessä kätkön ei tarvitse olla paikallaan kun ottaa pois rastin että on valmis julkaistavaksi. Tietoja voi myös hioa vielä ennen julkaisua. Lisätieto löytyy oppaasta "Älä ryhdy geokätköilijäksi"
Näin se menee että aina alustavasta kätkötekstistä/-suunnitelmasta ruksi pois kohdasta:
"Yes, this listing is active (For new listings, if you want to work on this listing before it is reviewed, uncheck this box. Reviewers will only see the listing in the queue when it is checked.)"

Tämän jälkeen kätkön koodi on käytössä ja jatkossa voit aina muuttaa antamiasi tietoja ennen kuin panet sen julkaisujonoon lisäämällä ruksin haluamanasi
ajankohtana.
Tarkkuuslajeista kiinnostuneena en halua halkoa hiuksia vaan panen ne vähintään neljään osaan!

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Kätkön tekeminen

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ma 13.07.2009 21:48

silte kirjoitti:Kiitokset nopeasta vastauksesta. Tuota "Älä ryhdy...." -opasta on tässä tullut tavattua, mutta kyseinen kohta jäi hyvästä oppaasta huolimatta epäselväksi. Nyt lomaketta täyttämään! :)
Ja kun lomakkeen täyttää hyvissä ajoin niin voi saada julkaisuun jopa muutaman minuutin nopeutuksen!
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Kätkön tekeminen

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » Ma 13.07.2009 21:57

aku506 kirjoitti: Ja kun lomakkeen täyttää hyvissä ajoin niin voi saada julkaisuun jopa muutaman minuutin nopeutuksen!
Mitä ihmettä höpisee hän?
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

Avatar
GeoScoutJAE
Viestit: 167
Liittynyt: Ma 09.02.2009 16:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Kätkön tekeminen

Viesti Kirjoittaja GeoScoutJAE » Ma 13.07.2009 22:11

Tonny0909 kirjoitti:
aku506 kirjoitti: Ja kun lomakkeen täyttää hyvissä ajoin niin voi saada julkaisuun jopa muutaman minuutin nopeutuksen!
Mitä ihmettä höpisee hän?
Hänen kommenttinsa ovat asiallisen oikein, nimittäin kun ns. ennakkoilmoituksella hakee kätkölle koodin esim. viikkoa ennen niin sitten haluamanaan julkaisupäivänä kätkö julkaistaan ns. numerojärjestyksessä.
Omilla viimeisillä viidellä kätköilläni näin menetellen kun panen kätkön julkaisujonoon niin kätkö on julkaistu poikkeuksetta 1-2 tunnin sisällä ilta-aikaan!
Tarkkuuslajeista kiinnostuneena en halua halkoa hiuksia vaan panen ne vähintään neljään osaan!

silte
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 26.05.2009 19:22

Re: Kätkön tekeminen

Viesti Kirjoittaja silte » Ke 15.07.2009 21:24

Kätkö tuli pari päivää sitten rakenneltua paikalleen ja lomakkeet sun muut täyteltyä asianmukaisesti. Kun viimein sain tarkastajalta viestin, oli vastaus ikävää luettavaa: Kätköä ei voida hyväksyä koska se on liian lähellä toisen kätkön loppupistettä. Yritin kätköä suunnitellessa kyllä ottaa huomioon sen 161 metrin säännön, mutta ongelman aiheutti ilmeisesti mysteerikätkö, jota en itse ole löytänyt, enkä siten tiedä sen lopullisia koordinaatteja. Kysymys kuuluukin, että miten vastaavilta tilanteilta voisi välttyä jatkossa? Eli kuinka välttää tekemästä kätköä liian lähelle toista kätköä, jonka sijainnista ei ole tietoa.

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kätkön tekeminen

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Ke 15.07.2009 23:37

silte kirjoitti:Kätkö tuli pari päivää sitten rakenneltua paikalleen ja lomakkeet sun muut täyteltyä asianmukaisesti. Kun viimein sain tarkastajalta viestin, oli vastaus ikävää luettavaa: Kätköä ei voida hyväksyä koska se on liian lähellä toisen kätkön loppupistettä. Yritin kätköä suunnitellessa kyllä ottaa huomioon sen 161 metrin säännön, mutta ongelman aiheutti ilmeisesti mysteerikätkö, jota en itse ole löytänyt, enkä siten tiedä sen lopullisia koordinaatteja. Kysymys kuuluukin, että miten vastaavilta tilanteilta voisi välttyä jatkossa? Eli kuinka välttää tekemästä kätköä liian lähelle toista kätköä, jonka sijainnista ei ole tietoa.
Varmin tapa on etsiä kaikki lähiseudun kätköt :mrgreen:
Toinen tapa on kysyä kätkötarkastajalta, onko naatit liian lähellä jotakin muuta kätköä.
Kolmas tapa on tehdä kätkö ja siirtää sitä tarvittaessa. Yksi kätköni löysi paikan kahden siirron jälkeen.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

GeoAri
Viestit: 37
Liittynyt: Ke 25.03.2009 20:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kätkön tekeminen

Viesti Kirjoittaja GeoAri » Su 19.07.2009 16:25

200 täyteen eilen Tallinnan reissulla http://geokatkoilla.blogspot.com/ :).

No, toi oli off tämän topicin, mutta kysymys kätkön piilottamisesta. Kävin tänään katsomassa ja koodaamassa
neljän kätkön sarjan. Äsken syötin ne geocaching.com:iin niin, että en vielä kätkötarkastajille lähettänyt koska
vaativat pikkaisen rakentelua ja purkitkin pitää käydä viemässä.

Kysymys: Ovatko nuo paikat nyt varattuna kun olen kätkötiedot syöttänyt?

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Kätkön tekeminen

Viesti Kirjoittaja aku506 » Su 19.07.2009 16:42

MrGeoAri kirjoitti:
Kysymys: Ovatko nuo paikat nyt varattuna kun olen kätkötiedot syöttänyt?
EI
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”