helpotusta kiitos

Yleistä keskustelua kätköilystä
geohansu
Viestit: 19
Liittynyt: Pe 05.06.2009 8:32

helpotusta kiitos

Viesti Kirjoittaja geohansu » To 18.06.2009 17:54

Moikkelis ! Aloituskynnys kätköilöharrastukselle voi olla monelle liian korkea syystä että tämä eri ..sivustojen kans pelaaminen kahdella eri kielellä on liian vaikeaksi tehty ! Itse olen jo melkein luovuttanut . Itse olen vasta kymmenisen kätköö löytänyt ja yhden piilottanut mutta kun homma ei etene jostain syystä... Tietääkseni olen ilmoittanut kaikki ok mutta kätköni ei tule julkiseksi- ellei rupea onnistumaan niin jätän tämän piilottamishomman suosista sisäpiiriläisille. Homma täytyisi toimia sillai että riittää kun rekisteröidyn yhdelle(suomen kieliselle) sivustolle ja saan yhden salasanan, jolla pärjään kaikessa geokätköilyyn liittyvässä. Nyt on välillä pitänyt rekisteröityä uudestaankin kun ei ole salasana kelvannutkaan. Perus enkkukin luonnistuu mutta jotakin "järjestystä" näille sivustoille kaipaan mä -Ugh ! olen puhunut terveisin: GeoHansu

Avatar
el2
Viestit: 334
Liittynyt: To 28.06.2007 17:32
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: helpotusta kiitos

Viesti Kirjoittaja el2 » To 18.06.2009 18:03

Älä geohansu luovuta. Tämä suomen kielinen on alkujaan ollut täysin epävirallinen ja kätköt julkaistaan .com puolella. Yritä jaksaa taistella ja apuja varmaan saat kun vait sitä kysyt. Jos tuolla lontoon-murteella kirjoitetulle sivustolle on kirjoitettu sellainen kädestä suuhun teos meille joilta lontoo ei kauhean hyvin suju. Teos löytyy PekkaR:n sivuilta tai googlettamalla älä ryhdy geokätköilijäksi, sillä pääsee jo pitkälle. Nämä haksun sivut tukevat oivallisesti .com sivustoa, ja auttavat paljon meitä suomalaistia.
haittaaks se

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: helpotusta kiitos

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » To 18.06.2009 18:11

No koska kyseessä on kansainvälinen harrastus ja kätköjen julkaiseminen perustuu geocaching.com sivustoon, ei toiveesi vain suomenkielisestä toteutuksesta tule koskaan toteutumaan. Tämä sivustohan on vain tällainen Haksu10:n aikaan saama suomalainen mauste tähän kätköilyharrastukseen.

Mene tuonne materiaalit osioon ja lataa sieltä "älä ryhdy geokätköilijäksi". Siellä löytyy kätkön tekoon hyvät vinkit. Suosittelen tosin, että etsit vielä ainakin toiset kymmenen, ellei useammankymmentä, ennen oman kätkön tekoa. Silloin sen tekeminen on helpompaa ja osaat arvoida paremmin mm. D ja T tähtien lukumäärän. Minullakin oli hoppu tehdä heti oma kätkö ja jossain parinkymmenen löydetyn kohdalla sellaisen teinkin. Jälkeenpäin olisin tehnyt monta asiaa toisin.

Toivottavasti intoa kuitenkin riittää tuosta hienoisesta kielimuurista huolimatta.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: helpotusta kiitos

Viesti Kirjoittaja aku506 » To 18.06.2009 18:21

Ja kätköt eivät tule julkisiksi heti vaan kätkötarkastajien pitäää tarkistaa se ensin. Tämä hoituu luultavasti muutamassa päivässä.
Älä ryhdy geokätköilijäksi opasta ei voikkaan liikaa mainostaa :D Kannattaa ehdottomasti lukea.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Fisherman77
Viestit: 186
Liittynyt: Ma 25.12.2006 12:53
Paikkakunta: Tampere

Re: helpotusta kiitos

Viesti Kirjoittaja Fisherman77 » To 18.06.2009 18:50

Tuosta purkin julkaisu ongelmasta tuli mieleeni, että oletko laittanut kuvaukseen ruksin siihen kohtaan, että syöttämäsi kätkötiedot menevät julkaisijan tietoon?? Joku joka muistaa missä tuo ruksi pitää olla voisi laittaa sen tähän jatkoksi...

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: helpotusta kiitos

Viesti Kirjoittaja aku506 » To 18.06.2009 18:53

Kohdassa edit listing kätkön sivulla on tekijän nimen ja piilotuspäivämäärän välissä teksti:
Yes, this cache is currently active (Reviewers will not see this listing unless box is checked)
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
PekkaR
Viestit: 210
Liittynyt: Pe 05.01.2007 23:50
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: helpotusta kiitos

Viesti Kirjoittaja PekkaR » To 18.06.2009 20:36

geohansun jemma on julkaisujonossa. FGR4 on pyytänyt hieman lisätietoja, että kätkö voidaan julkaista.

Äh, oikeastaan uusiin kätköihin liittyvät keskustelut käydään kätkösivulle. Tarkastaja laittaa sinne tarvittaessa viestin, jossa pyytää lisätietoja tai jonkun jutun korjaamista. Piilottaja voi kertoa infoa jemmasta kirjoittamalla viestin tarkastajille (post reviewer note).

edit: Ei kannata luovuttaa, mutta ei myöskään hätäillä.

geohansu
Viestit: 19
Liittynyt: Pe 05.06.2009 8:32

Re: helpotusta kiitos

Viesti Kirjoittaja geohansu » To 18.06.2009 21:29

Kiitos kannustuksesta. Läikytin kaiken lisäksi kahvetta oman koneen näppäimistölle ja mulla on vieras kone lainassa ,jossa ei toimi hiiret ei tulostimet ja mulla on ilmeisesti enempi viha kuin rakkaus suhde tähän ylimääräiseen näpyttelyyn....
Ilmeisesti siis jos kerran oon julkaisujonossa kätköni suhteen se joskus julkistetaan -Kätkö odottelee valmiina -Olen lueskellut ja tutustunut ohjeisiin ennen piiloitusta- ja paikka on sopulähellä. Harmittaa vaan jotenkin kun pitää aina erikseen laittaa uudestaan salasanat kun kirjaudun sivustolle ja taas kun rupean kirjoittamaan.... Kaikesta malttamattomuudestani huolimatta -geokärpänen on puraissut. Kiitos ja anteeks tv. GeoHansu

Avatar
PekkaR
Viestit: 210
Liittynyt: Pe 05.01.2007 23:50
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: helpotusta kiitos

Viesti Kirjoittaja PekkaR » To 18.06.2009 21:36

geohansu kirjoitti:Ilmeisesti siis jos kerran oon julkaisujonossa kätköni suhteen se joskus julkistetaan...
Ei julkaista ellet noudata FGR4:n ohjeita. Olet saanut ne sähköpostiisi ja voit myös lukea viestin kätkösi sivulta. Jos tarvitset apua, voit sitä pyytää meiltä kätkötarkastajilta.

edit: esiinnyn siis kaksoisroolissa - sivupersoonani on FGR3 / Finnish Geocache Reviewer III

Avatar
GeoScoutJAE
Viestit: 167
Liittynyt: Ma 09.02.2009 16:21
Paikkakunta: Oulu

Re: helpotusta kiitos

Viesti Kirjoittaja GeoScoutJAE » To 18.06.2009 22:57

eilolma kirjoitti:Älä geohansu luovuta. Tämä suomen kielinen on alkujaan ollut täysin epävirallinen ja kätköt julkaistaan .com puolella. Yritä jaksaa taistella ja apuja varmaan saat kun vait sitä kysyt. Jos tuolla lontoon-murteella kirjoitetulle sivustolle on kirjoitettu sellainen kädestä suuhun teos meille joilta lontoo ei kauhean hyvin suju. Teos löytyy PekkaR:n sivuilta tai googlettamalla älä ryhdy geokätköilijäksi, sillä pääsee jo pitkälle. Nämä haksun sivut tukevat oivallisesti .com sivustoa, ja auttavat paljon meitä suomalaistia.
Itsekin ennen kuin edes hain ensimmäistä kätköäni luin kaikkea mahdollista aiheesta muutaman viikon ajan pääasiassa näitä kotimaisen kielen sivustoja.
Minulla oli tietenkin mahdollisuus näin eläkeläisenä käyttää runsaasti aikaa uuteen harrastukseeni perehtymiseen ja onneksi keskikoulupohjan "lontoon murrekin sujuu" välttävästi. Esitinpä monenlaisia kysymyksiäkin näillä palstoille ja sain kiitettävästi ja nopeasti asiantuntijoiden vastauksia ja kiitos vielä niistä!

Vähän yli kolme kuukautta on kulunut harrastuksen parissa ja nyt on löytöjä 61, omia kätköjä nyt 7 kpl sekä omia TB-kulkijoita kiertelemässä kätköstä toiseen 8 kpl. Parhaat avut ovat löytyneet "eilolma":n viittauksista. "Älä ryhdy geokätköilijäksi"-ohjeistoa minäkin olen "aapisena" käyttänyt kätköjen kuvauksien/julkaisujen sekä kulkijoiden rekisteröinnin apuvälineenä!

Tuosta toisaalla olevasta julkaisukuvion keskustelusta ote esimerkkinä tässä omastani eiliseltä, kun seitsemäs kätköni julkaistiin (omassa ensimmäisen julkaisemisessa meni kolme päivää):

"Positiivinen palaute Review-prosesseille tänään!

Aloittelevana kätköilyn harrastajana, aloitin keväällä kuluvana vuonna ja nyt 58 kätköä löytäneenä sijoitin oman seitsemännen kätkön alustavasti nettiin
13.6. Tänään panin sen julkaisujonoon klo 15.30 kun olin sen valitsemaani kätköpaikkaan vienyt. Kätkö julkaistiin klo 19.02 ja sain seuraavan sähköpostiviestin julkaisijalta "FGR4":

"Kiitos uudesta kätköstä.
On hyvä että kuvauksessa on ilmoitettu mahdollisen parkkipaikan koordinaatit. Ne
olisi mahdollista laittaa myöskin kätköön "Additional Waypointiksi", jolloin ne
siirtyvät monilla kätköilijöillä gps-paikantimeen reittipisteeksi, ja
parkkipaikka on helpompi löytää purkkia lähestyttäessä. Waypointin tyypiksi
kannattaa valita "Parking Area", ja laittaa se kaikille näkyväksi "Show all
information for this waypoint, including coordinates"."

Kätkökuvauksissani olen aiemminkin aina maininnut parkkipaikan koordinaatit, mutta en tällä tavalla. Todella hyvin hoidettu palaute näin uudelle kätköttäjälle ja ilmeisesti uudelta kätkötarkastajalta ja riittävän yksiselitteinen tällaisellekin "lontoon-murretta keskikoulupohjalta lukeneelle".
Lisäsin heti "waypointin parkkipaikkaan"!
Suurkiitos kätkötarkastajalle opettavaisesta palautteesta! Oppia ikä kaikki tässäkin harrastuksessa!"

Kiitokset vielä kaikille teille, jotka ovat minunkin kätköilyharrastustani edesauttaneet!

Ja "geohansu":lle sekä kaikille alan harrastajille toivon kätköilynautintoa ja hyvää juhannusta!
Tarkkuuslajeista kiinnostuneena en halua halkoa hiuksia vaan panen ne vähintään neljään osaan!

Avatar
PekkaR
Viestit: 210
Liittynyt: Pe 05.01.2007 23:50
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: helpotusta kiitos

Viesti Kirjoittaja PekkaR » To 18.06.2009 23:11

Laitetaan tähän ihan yleistä ohjetta. Piilottajan velvollisuus on pitää kätkö kunnossa, huoltomatka ei saa olla liian pitkä. Sen vuoksi ennen kätkön piilottamista pitää tallentaa omat kotikoordinaatit GC:n profiilisivulle. Sen voi tehdä profiilisivun "My Profile" (http://www.geocaching.com/my/) oikeassa reunassa Search options -kohdassa olevasta linkistä tai suoraan tästä http://www.geocaching.com/my/home.aspx. Kotikoordinaatit tarvitaan huoltomatkan määrittämiseen. Niistä on muutenkin hyötyä, näet itsekin kodin lähimmät kätköt. Jos matka kotoa kätkölle on poikkeuksellisen pitkä, kannattaa kirjoittaa viesti kätkötarkastajille ja kertoa kuinka huolto on suunniteltu hoidettavan.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”