Vuoden Huoltaja

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Vuoden Huoltaja

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » Ma 08.06.2009 8:13

Tulipas mieleeni eräs asia, josta ei ole vielä keskusteltu, mutta joka vaikuttaa paljon kätköilymukavuuteen.

Nimittäin se, että kuka on ahkerin kätköjen ylläpitäjä ja huoltaja? Tällä kertaa ei keppiä vaan porkkanaa.

Kaikista pinnallisin tulos saadaan siitä, että katsotaan tilastoista kenellä on eniten "suoritti huollon" -merkintöjä. Kärkisijaa pitävät Naapuri, ExTechOp ja Maxxy.

Tässä ei kuitenkaan ole vielä koko totuus. Yllä oleva korreloi positiivisesti myös kätköjen määrän kanssa, eli paljon kätköjä omistavat menevät automaattisesti kärkeen. Tiheä huoltofrekvenssi voi olla myös merkki huonosti suunnitelluista kätköistä (ei välttämättä mutta kuitenkin.) Naapurin tai Maxxyn kohdalla tämä ei tietenkään pidä paikkansa, koska huoltopyyntöjä oli pyöreät nolla. Tähän voisi lisätä vielä sellaisen kertoimen, että kun joku kätköilijä on ilmoittanut huoltotarpeesta että kuinka nopeasti siihen on reagoitu...

Toki tiedän sen, että maakunnissa huoltomatkat ovat pitkät, ja jonkun hienon luontopolkukätkön erämaassa sijaitseva loppupurkki on tietenkin hankalampi huoltaa... Mutta nämähän ovat vain tilastoja 8)

Sitten on vielä ne kätköt, jotka sinnittelevät vuodesta toiseen ilman huoltotarvetta... Mitenköhän ne saisi parhaiten listattua? Voisi olla monelle oppimisen paikka että "näin teet hyvän, huoltovapaan kätkön"
Onko muuten nimesi jo täällä?

Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Vuoden Huoltaja

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » Ma 08.06.2009 9:25

Ehkä kaikkein viisainta olisi olla ajattelemetta asiaa ollenkaan.
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

barlow39
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 08.09.2008 23:30

Re: Vuoden Huoltaja

Viesti Kirjoittaja barlow39 » Ma 08.06.2009 12:37

Tonny0909 kirjoitti:Ehkä kaikkein viisainta olisi olla ajattelemetta asiaa ollenkaan.
Täysin samaa mieltä.

1000 logia ja 20 huoltopyyntöä vs. 10 logia ja 3 huoltopyyntöä, kumpi parempi huoltaja?
Ei ikinä huoltanut (tai ei ole ikinä logannut huoltoja?) = hyvin tehty kätkö
100 kertaa huoltanut ( käynyt tarkistamassa kynän terävyyden?) = hyvin tehty kätkö
.
.
.
.
hoh hoijaa... :?

Porkkanaa voi jokainen antaa loggaamalla asiallisesti ja antamalla PALAUTETTA! (positiivinen = porkkanaa)

Avatar
sikajack
Viestit: 248
Liittynyt: La 23.12.2006 15:44
Paikkakunta: Turku

Re: Vuoden Huoltaja

Viesti Kirjoittaja sikajack » Ma 08.06.2009 16:32

Haaskalintu kirjoitti:Nimittäin se, että kuka on ahkerin kätköjen ylläpitäjä ja huoltaja? Tällä kertaa ei keppiä vaan porkkanaa.
Minä jakaisin propsit sille joka kätköilyreissuillaan huoltaa toisten kätköjä kun näkee siihen tarvetta olevan. Omien kätköjen huoltaminenhan on jokaisen tekijän velvollisuus mutta toisten kätköistä huolehtiminen osoittaa todellista caching spiritiä.
//geonovice sikajack

makeou
Viestit: 71
Liittynyt: To 04.09.2008 12:53

Re: Vuoden Huoltaja

Viesti Kirjoittaja makeou » Ma 08.06.2009 17:56

sikajack kirjoitti:
Haaskalintu kirjoitti:Nimittäin se, että kuka on ahkerin kätköjen ylläpitäjä ja huoltaja? Tällä kertaa ei keppiä vaan porkkanaa.
Minä jakaisin propsit sille joka kätköilyreissuillaan huoltaa toisten kätköjä kun näkee siihen tarvetta olevan. Omien kätköjen huoltaminenhan on jokaisen tekijän velvollisuus mutta toisten kätköistä huolehtiminen osoittaa todellista caching spiritiä.
Mä ajattelin jo otsikostakin samaa kuin sikajack. Mun mielestä myös oman kätkön huolto on itsestään selvyys. Kaikki ei kuitenkaan huolla löydettyjä kätköjä, vaikka siihen olisi tarvetta. tArkoitan nyt tällä pikkuhuoltoa, kuten uutta minigrippiä, kynän terotusta tms. Siis pikkusäätöä, minkä pystyy tekemään omilla varusteilla samalla kuin kätkön löytää. Se mun mielestä vaatii enemmän viitseliäisyyttä.
Outi

Avatar
GeoScoutJAE
Viestit: 167
Liittynyt: Ma 09.02.2009 16:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Vuoden Huoltaja

Viesti Kirjoittaja GeoScoutJAE » Ma 08.06.2009 20:51

makeou kirjoitti:
sikajack kirjoitti:
Haaskalintu kirjoitti:Nimittäin se, että kuka on ahkerin kätköjen ylläpitäjä ja huoltaja? Tällä kertaa ei keppiä vaan porkkanaa.
Minä jakaisin propsit sille joka kätköilyreissuillaan huoltaa toisten kätköjä kun näkee siihen tarvetta olevan. Omien kätköjen huoltaminenhan on jokaisen tekijän velvollisuus mutta toisten kätköistä huolehtiminen osoittaa todellista caching spiritiä.
Mä ajattelin jo otsikostakin samaa kuin sikajack. Mun mielestä myös oman kätkön huolto on itsestään selvyys. Kaikki ei kuitenkaan huolla löydettyjä kätköjä, vaikka siihen olisi tarvetta. tArkoitan nyt tällä pikkuhuoltoa, kuten uutta minigrippiä, kynän terotusta tms. Siis pikkusäätöä, minkä pystyy tekemään omilla varusteilla samalla kuin kätkön löytää. Se mun mielestä vaatii enemmän viitseliäisyyttä.
Outi
Tällainen toisten kätköjen huoltotoimia voisi yleisemminkin suositella tehtävän!
Itse olen (ainakin toistaiseksi) siihen pyrkinyt ja mukana on ollut huoltoon tarvittavia apuvälineitä. Jos kätkö on muuten kunnossa niin yleensä aina lisään kätköön varalta 2-4 Silica-pussia (jos ei ole) tai vaihdan uuteen jos on aihetta (Silicaa erikseen lokipussiin sekä purkkiin). Teroitan aina tarvittaessa kynän ja vaihdan myös rikkinäisen loki-pussin uuteen (ainakin siirrän kynän lokipussista purkkiin).

Kätköreissua suunnitellessa luen "lokkauksia" ja niistä usein selviää etukäteen jos kätkössä on huoltotarvetta. Nytkin parin viikon aikana tuli huollettua
kolmen kätkön "kostea sisältö" perusteellisemmin geoapulaisen voimin. Nämäkin olivat kätköjä joista oli jo pitkään silloin tällöin ollut mainintoja kosteudesta ja jopa yhdessä kelluivat vaihtotavarat vedessä.
Kahteen kätköön olen täyden "lokin" seuraksi lisännyt lokiliuskoja (mukana kahta leveyttä), joissa lukee valmiiksi "Lisätty lokiliuska pvm................ sekä nimimerkkini)".
Kätköt oli julkaistu vuosia sitten ja voihan olla mahdollista, että niiden kunnosta (kuten monen muunkaan kätkön) ei ele jostain syystä enää kätkön tekijä huolehtimassa vaan ne ovat ns. tuuliajolla eli meidän kätköilijöiden hyväntahtoisuuden varassa.
Pyrin näistä pienistä huoltotoimenpiteistäkin mainitsemaan "lokkauksissani" (ilman ensiapumerkkiä), jolloin sen näkee muutkin kuin kätkön tekijä.
Kätköllä vietetty muutama ylimääräinen minuutti ei ole pois mistään, eikä ole kustannuskysymyskään ja tuskin vähentää kätköjen löytömääriä!?
Tarkkuuslajeista kiinnostuneena en halua halkoa hiuksia vaan panen ne vähintään neljään osaan!

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vuoden Huoltaja

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » Ma 08.06.2009 22:10

sikajack kirjoitti:Minä jakaisin propsit sille joka kätköilyreissuillaan huoltaa toisten kätköjä kun näkee siihen tarvetta olevan. Omien kätköjen huoltaminenhan on jokaisen tekijän velvollisuus mutta toisten kätköistä huolehtiminen osoittaa todellista caching spiritiä.
Totta muuten puhut. Kirjoitin tuon aloituksen hetken mielijohteesta, mutten osannutkaan ajatella noihn pitkälle. Omia kätköjäni on huoltanut muutama kätköilijä (tuonut puuttuvan kynän, silicaa, kuivatellut minigrippiä yms). Taidankin kerätä noista jonkun Hall of fame-listan! :)
Onko muuten nimesi jo täällä?

Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Vuoden Huoltaja

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » Ma 08.06.2009 23:08

jep. Usein huoltotarve ilmenee "Found-it" loggauksesta ja itse käytän "Write note"a usein jos käyn vaihtamassa kynän tms.
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

Avatar
jupilli
Viestit: 235
Liittynyt: Pe 05.01.2007 14:04
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: Vuoden Huoltaja

Viesti Kirjoittaja jupilli » Ti 09.06.2009 18:48

Heips !!

Olisin kyllä vankasti sitä mieltä että Vuoden huoltaja ihab oikeesti ansaitsee ainakin kunniamaininnan ellei oikean palkinon ellei mitään sponssia löydy. Taustallahan on tuo ihan liika suuri hyllytettyjen ja arkistoitujen määrä.

Siis, keskustelu olisi oikein aiheellista ja toivottavaa.
Olisikohan huoltoviiveen laskeminen mitään ? Siis huoltotarpeen ilmoittamisesta huollon suorittamiseen.
Eikös se osoittaisi huoltamisen kykyä ja halua ainakin jotenkin ???
Terveisin Kätköilyvaari !!

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Vuoden Huoltaja

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Ti 09.06.2009 22:06

Eipä taida sitä yhtä oikeaa tapaa löytyä, miten vuoden huoltaja -tittelin voisi jakaa. Epäilen lisäksi että sellaisen tittelin myötä ns. huoltojen määrä nousisi pilviin (lyijykynää oli joku käyttänyt, terotin sen :D

Toisaalta moni ei varmasti erikseen mainitse perushuoltoja eli kynän terottamista tai vaihtamista jne; itse pyrin muistamaan mainita että omistaja tietää kätkön olevan täydessä iskussa. Samoin kynän vaihto entisen muututtua vettyneeksi kertoo myös siitä että purkilla saattaa olla kosteusongelmaa (silican jälkeen tehokkain kosteudenimijä taitaa olla lyijykynä :)

Mutta omalta osaltani kiitän niitä kaikkia, jotka ovat nähneet vaivaa omien kätköjeni huoltamisessa. Nykyisellään Nokian kätköt on taloudellisesti sen verran kaukana että huoltoviivettä minulla on viikko- ellei kuukausikaupalla ja toisaalta on pakko käyttää b-luokan purkkeja kun kunnon purkeilla on liikaa hintaa - niinpä huoltoa vaativia aina vaan riittää.

Toki kaikki huollettavat on listalla ylhäällä ja niitä pyrin käymään läpi aika kun paikkakunnalle menen, mutta että käyttäjät ovat vaivautuneet pelkän peruskuivatuksen lisäksi myös minigrippejä vaihtamaan, silicaa laittamaan jne... suuri kiitos!

Toki itsellänikin on aina pieni huoltopakkaus kätköillessä (kynät, terotin, silicat jne. löytyy) mutta täytyy kasvattaa varustusta minigrip-pusseilla (hätäpurkkeja sentään auton perässä on reilu 50... kaikki yhtä vesitiiviitä kuin siivilä mutta kuitenkin :P
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

briggs78
Viestit: 20
Liittynyt: Su 01.02.2009 21:46

Re: Vuoden Huoltaja

Viesti Kirjoittaja briggs78 » Ke 10.06.2009 1:04

Miten tämäkin pitäisi vastausten perustella lukea... onko paras se joka huoltaa omia vai toisten purkkeja? itselläni ei ole yhtään purkkia piilotettuna, eikä ole huoltotarvikkeita mukana, mutta vaikka harvoin laitan huoltopyyntöä, ni koitan mainita loggauksessa pieniä huoltotarrpeita, esimerkiksi epäilyksestä lokivihon kosteudesta tai teroittimen puutteesta (paitsi mikrot) kun kynästä on terä poikki. Itselläni kun kulkee vain yksi kuulakärkikynä ja paperinpalanen juuri näitä tapauksia varten, että voi jollain ja johonkin kirjoittaa nimimerkkinsä jos jompikumpi (tai kummatkin) on käyttökelvottomia syystä tai toisesta.

Jusu
Viestit: 151
Liittynyt: To 08.02.2007 9:04

Re: Vuoden Huoltaja

Viesti Kirjoittaja Jusu » Ke 10.06.2009 10:39

Minkä värisen sulan saavat hattuunsa ne, joiden kätköillä ei ole ollut ollenkaan huoltotarvetta? ;)

(Seuraa häpeällistä kissanhännän nostoa.) Eipä mulla omia piilotuksia niin paljon ole, mutta näiden huoltotarve on ollut vähäinen. Tähän mennessä olen joutunut kuivattelemaan omaa purkkiani yhden kerran. Sekin kastui ymmärrettävästä syystä, eli loggaajien kohdalle osui hyvinkin raju sadekuuro. Jästimistä ei kohdalleni ole osunut. :koputtaa puuta:

Hyvä purkki on ratkaiseva tekijä, jos pyrkii huoltovapauteen. Toinen on piilopaikan valinta. Tiivisteellä varustetut Curver/Rubbermaid purkit on hyväksi todettuja. En ole ostanut niitä vähään aikaan, mutta ainakin Vapaavalinnasta niitä on saanut ihan kohtuulliseen hintaan.

Kirjoitan joskus huoltokäynnistä Owner Maintenance -lokin, vaikkei mitään huoltotarvetta ollutkaan. Joskus taas kuittaan nämä note-lokilla, ja toisinaan omalla kätköllä käynti jää kokonaan loggaamatta.

Avatar
Ronttimus
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 10.03.2009 14:46
Paikkakunta: Muurame

Re: Vuoden Huoltaja

Viesti Kirjoittaja Ronttimus » Ke 10.06.2009 12:11

Minä en näe oikein ideaa siinä että omien kätköjen huolloista palkitaan Vuoden huoltaja-tittelillä. Huoltamiseenhan sitoudutaan perustaessa kätkö, miksi siitä pitäisi palkita koska se on velvollisuutesi joka tapauksessa ja paheksuttavaa on jos asiaa ei suorita. Sen sijaan minusta palkittavaa voisi olla siinä jos huoltaa toisten ja tietenkin niitä selvästi hylättyjä kätköjä. Itselle on osunut silmiin että joku kätkö voi kulkea vuodenkin "kosteana", "logokirja muhjuna" ja vaikka mitä vastaavaa ja minua jaksaa ihmetyttää miten harva vaivautuu huoltamaan. Enkä nyt tarkoita kynän teroittamista, joka minusta kuuluu etsijän velvollisuuksiin. Eihän niitä terottimia kai sinne purkkiin koristeiksi tai huoltoegon korotukseksi laiteta?

Toki monella ei ole välineistöä kätköllä mukana, mutta voihan omalla alueella olevia hylättyjä huoltaa vaikka toisella visiitilläkin. Itse huolsin toisella paikkakunnalla vasta yhtä kätköä joka oli varsin pienillä toimenpiteillä korjattavissa kun vaan viitsi. Olihan siinä huono purkki alun alkaen ja kätköntekijältä huonoja ratkaisuja piilottamistyylissä mutta jokainen kätkö on arvokas. Sittemmin seurasin ja huomasin että samaiselta kätkijältä on heitteillä muitakin kätköjä huomattavasti paremmilla paikoilla ja niissä samaa vikaa, vuosi herjattu kosteudesta. Taidanpa valmistautua seuraavaan reissuun sinne päin samarialais-pakkauksella eli logikirjaa, minigrippiä, silicaa ja kyniä matkaan mikäli kukaan paikallinen ei ole huoltoa viitsinyt tehdä. Minusta kuitenkin huolloissa avustaminen kuuluu jokaisen kätköilijän velvollisuuteen mikäli ei aiheuta kovin suurta vaivaa. Vaan se vaiva on jokaiselle eri mittarilla kulkeva asia, oma napa kiva napa, kiire eteenpäin on kova ja kun itse ei toistamiseen kätköä tarvitse, niin mitäs sitä suotta. Vai miten se meni?

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vuoden Huoltaja

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Ke 10.06.2009 19:10

Jusu kirjoitti:Minkä värisen sulan saavat hattuunsa ne, joiden kätköillä ei ole ollut ollenkaan huoltotarvetta? ;)

(Seuraa häpeällistä kissanhännän nostoa.) Eipä mulla omia piilotuksia niin paljon ole, mutta näiden huoltotarve on ollut vähäinen. Tähän mennessä olen joutunut kuivattelemaan omaa purkkiani yhden kerran. Sekin kastui ymmärrettävästä syystä, eli loggaajien kohdalle osui hyvinkin raju sadekuuro. Jästimistä ei kohdalleni ole osunut. :koputtaa puuta:

Hyvä purkki on ratkaiseva tekijä, jos pyrkii huoltovapauteen. Toinen on piilopaikan valinta. Tiivisteellä varustetut Curver/Rubbermaid purkit on hyväksi todettuja. En ole ostanut niitä vähään aikaan, mutta ainakin Vapaavalinnasta niitä on saanut ihan kohtuulliseen hintaan.

Kirjoitan joskus huoltokäynnistä Owner Maintenance -lokin, vaikkei mitään huoltotarvetta ollutkaan. Joskus taas kuittaan nämä note-lokilla, ja toisinaan omalla kätköllä käynti jää kokonaan loggaamatta.
Joo, hyviä purkkeja saa aika halvalla. Muutamalla eurolla saa pitävän purnukan. En jaksa ymmärtää, miksi pitää ostaa niitä halvimpia pakasterasioita, kun hyvin pienellä sijoituksella saa huoltovarman purkin. Osa omista kätköistäni on sellaisia, ettei Curverit ole tulleet kysymykseen, vaan camoa varten on tarvittu toisenlainen purnukka. Pikkuhiljaa alkaa keittiön yksi kaappi täyttyä kaikenlaisista purnukoista, joita voi kätköihin käyttää. Töissä ei heitetä enää yhtään purkkia tai silicapussia roskikseen. Kaikki laadukkaat purnukat nappaan talteen. Lääkkeitä ja laboratoriotarvikkeita kun pakataan usein melko hyviin purkkeihin.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Vuoden Huoltaja

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Ke 10.06.2009 22:00

Dragonfly Vet kirjoitti:Joo, hyviä purkkeja saa aika halvalla. Muutamalla eurolla saa pitävän purnukan. En jaksa ymmärtää, miksi pitää ostaa niitä halvimpia pakasterasioita, kun hyvin pienellä sijoituksella saa huoltovarman purkin.
Entäpä kun ei ole varaa ostaa edes niitä halvempia vaan käyttää siskon hätäruokalähetysten pakkauksia eli vanhoja jätskirasioita sun muuta kätkönä :oops:

No joo, voisi tietty olla tekemättä kätköjä taikka lykätä kaikki omat arkistoon sitä mukaa kun kosteutta ilmaantuu... voisipa miettiä tosiaan asiaa, pakkoko on kätköjä koittaa ylläpitää jos siihen enää ei ole mahdollisuutta :(
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Vuoden Huoltaja

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » Ke 10.06.2009 22:19

olen törmänny mm.

- Peltiseen sikarilaatikkoon

- Perunasalaattirasiaan

- Automankan etupaneelin säilytysrasiaan (!)
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vuoden Huoltaja

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Ke 10.06.2009 22:26

haksu10 kirjoitti:
Dragonfly Vet kirjoitti:Joo, hyviä purkkeja saa aika halvalla. Muutamalla eurolla saa pitävän purnukan. En jaksa ymmärtää, miksi pitää ostaa niitä halvimpia pakasterasioita, kun hyvin pienellä sijoituksella saa huoltovarman purkin.
Entäpä kun ei ole varaa ostaa edes niitä halvempia vaan käyttää siskon hätäruokalähetysten pakkauksia eli vanhoja jätskirasioita sun muuta kätkönä :oops:

No joo, voisi tietty olla tekemättä kätköjä taikka lykätä kaikki omat arkistoon sitä mukaa kun kosteutta ilmaantuu... voisipa miettiä tosiaan asiaa, pakkoko on kätköjä koittaa ylläpitää jos siihen enää ei ole mahdollisuutta :(
No joo. Joskus on rahat tiukalla eikä riitä hankintoihin. Kaikki on kuitenkin suhteellista. 3,50 maksaa hyvä purkki. Sillä saa Lidlistä kolme tölkkiä kaljaa. Toki sekin alkaa olla kohtuullinen summa, jos kätköjä on kymmeniä. Kerta maksuna summa ei kuitenkaan ole valtava. Jos purkkeja tekee kauas, maksaa bensat huoltoreissulla helposti enemmän.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”