Pirkka-purkit

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
ilkant
Viestit: 464
Liittynyt: Ke 18.04.2007 14:05
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Pirkka-purkit

Viesti Kirjoittaja ilkant » Pe 25.05.2007 10:14

Tuossa tuli tyhjäksi Pirkka-monivitamiinipurkki. Huomasin sen hyväksi mikrokätköpurkiksi. Se on kooltansa 9 cm korkea ja halkaisija on 4,5 cm. Filmipurkkia noin 2 kertaa suurempi. Purkin kansi tuntuu menevän tiiviisti kiinni. Suurin vaiva oli raaputtaa värikäs etiketti pois lakkanaftaa liuottimena käyttäen.

Vielä isompi on sitten esim. Pirkka Omega-3-kalaöljykapselipurkki. Korkeus 12 cm ja halkaisija 6 cm. Samanlainen kannen kiinnitys kuin edellisessä.

Kuva

Avatar
jupilli
Viestit: 235
Liittynyt: Pe 05.01.2007 14:04
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja jupilli » Pe 25.05.2007 17:35

ilkant puhuu asiaa !!

Mielestäni on turha haeskella purkkeja kaupoista jos ihan sopivia menee roskiin melkein päivittäin. Uusiokäyttöä on poimia parhaat talteen ja tarpeen mukaan käyttää ne pesussa astioiden kaverina ja sitten vaan piilottamaan.

Itse olen todennut Orionin pilleripurkin (50x100mm) ja kotimaisten kalasäilykkeiden muovirasiat (kork 50 x halk 120mm) erinomaisen sopiviksi, kumpaankin sopivat TB-lätkät ja muutkin pienemmät vaihtarit hyvin pakollisten tarvikkeiden lisäksi.
Jos purkin tarrat on liika tiukassa, suosittelen Jeesus tms teippiä päälle ja sopivalla tussilla kamokuviot ja vot, purkki sulautuu ympäristöönsä oivallisesti.

Kierrätystä voi harjoittaa myös uusiokäyttämällä 110g ksylitolipurkka pussit lokikirjan suojapusseina. On muuten monta kertaa vankempi pussi kuin mitä tavallinen minigrip koskaan on !!
Kuva
Kuva
Terveisin Kätköilyvaari !!

naapuri
Viestit: 58
Liittynyt: Ma 16.04.2007 14:03

Viesti Kirjoittaja naapuri » Pe 25.05.2007 19:59

Itese olen poiminut tyhjiä B- vitamiini purkkeja. En ole vielä sijoittanut yhtään purkkia mutta varmasti lähiakoina laitan.
Viimeksi muokannut naapuri, La 26.05.2007 20:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
PekkaR
Viestit: 210
Liittynyt: Pe 05.01.2007 23:50
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PekkaR » Pe 25.05.2007 20:49

Poretablettiputkilot ovat aika mukavia mikrokätköjä. Niihin mahtuu n. 12-senttinen lokiliuska ja tiedote. Korkissa on jonkinlainen kosteudenpoistajakin. Olen spreijannut purkkeja mustaksi vaikka maali ei oiken tahdo tarttua muoviin.

Avatar
ilkant
Viestit: 464
Liittynyt: Ke 18.04.2007 14:05
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ilkant » La 26.05.2007 1:52

Kiitoksia noista muista purkkivinkeistä. Siellähän on hyviä ehdotuksia.

Lisäisin omaan juttuuni sen, että valkoisen purkin voi maalata jollain muovimaalilla luonnon väriseksi. Muistuu mieleen 1980-luvulta Humbrol Enamel -maalit, joilla pystyy ainakin maalaamaan muovia. Niitä löytää tavarataloista ja askarteluliikkeistä. Värivalikoimissa löytyy kymmeniä värejä ja maastovärejäkin. Näitä maalejahan käytetään esim. pienoismallien maalaamiseen. Maalipurkin koko on 14 ml. Siitä riittää yhden pienen kätköpurkin maalaamiseen maalia.

Itse tuokin purkki kävisi jotenkunten metalliseksi kätköpurkiksi, mutta sen avaamiseen tarvitaan ruuvimeisseli, puukko tai vastaava. :)

Avatar
ilkant
Viestit: 464
Liittynyt: Ke 18.04.2007 14:05
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ilkant » La 26.05.2007 1:54

PekkaR kirjoitti:Olen spreijannut purkkeja mustaksi vaikka maali ei oiken tahdo tarttua muoviin.
Biltemassa sanoivat, että pitää olla nimenomaan muovimaaleja. Tuossa tuli aiemmin jo mainittua Humbrol Enamel -maalit, niin en laita enää tähän.

Avatar
wood
Viestit: 59
Liittynyt: Su 24.12.2006 7:06
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja wood » La 26.05.2007 10:05

Onhan noita ideoita ja vaihtoehtoja, mutta jäätelörasiat ja matadormix-purkit on jo nähty etteivät toimi sään armoilla. Noiden napsautettavien pilleripurkkien kannet on mulla hajonnut jo ihan tuotteen käytön yhteydessäkin, joten niihin suhtautuisin hieman varauksella.

Avatar
Vikani
Viestit: 44
Liittynyt: Ti 13.02.2007 13:02

Viesti Kirjoittaja Vikani » La 26.05.2007 10:53

Ottakaapa huomioon noiden purkkapussien ja muiden elintarvikepurkkien kanssa, että niissä on elintarvikkeiden tuoksu aika tiukassa. Aika myrkyillä saa niitä pestä että haju lähtisi niin etteivät eläimet kiinnostuisi metsässä purkin tuoksuista.

Ja nuo jäätelö- yms. purkit tosiaan kannattaa jättää käyttämättä kätköihin. Ne on tehty kestämään sen tuotteen varastoinnin ja myynnin ajan. Talven jäljiltä noita löytyi haljenneina paljon. Pakastepurkit ovat suunniteltu kestämään jatkuvaa käyttöä ja pakkasta. Kierrätys on toki hyvä asia, mutta kaikki purkit eivät vaan toimi käytännössä.

Avatar
jupilli
Viestit: 235
Liittynyt: Pe 05.01.2007 14:04
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja jupilli » La 26.05.2007 15:00

wood kirjoitti:Onhan noita ideoita ja vaihtoehtoja, mutta jäätelörasiat ja matadormix-purkit on jo nähty etteivät toimi sään armoilla. Noiden napsautettavien pilleripurkkien kannet on mulla hajonnut jo ihan tuotteen käytön yhteydessäkin, joten niihin suhtautuisin hieman varauksella.
Ihan samaa mieltä, kierrettävä kansi olisi aina parempi ja semmoinen on myös tuossa edellä kuvaamassani 'pilleripurkissa'. Toisaalta ei se kierrekansi välttämättä tarkoita että purkki pitäisi kosteutta. Ainakin mulla kun jäi yxi purkeista toissa keväänä tulvan alle, kierrekorkillisesta pakastamiseen tarkoitetusta purkista piti kaataa vettä pois.

Jäätelö ym pakkastamisen kestävät purkit soveltuvat silloin jos piilo on kuivassa paikassa, ei siis luonnonvoimien armoilla. Usein kuitenkin suojaisessa mutta silti ulkona olevassa piilossa paras ratkaisu olisi puinen kotelo joka päästää kosteuden sujuvasti myös ulospäin.

Mielestäni purkkapussin haju ei kyllä pääse elukoiden neniin, pitäisihän pussin olla pääosin suljettuna ja ne haisujäämät on siellä pussin.sisäpuolella. Lokikirja saattaa haiskahtaa paremmalle !! ?
Terveisin Kätköilyvaari !!

Avatar
VeskuR
Viestit: 96
Liittynyt: Ke 04.04.2007 21:08
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja VeskuR » La 26.05.2007 15:18

Jep jep! Muistakaa laatu! itse alennuin alussa laittamaan kaikenlaista purkista kelpaavaa mutta nyt olen huomannut että kannattaa sijoittaa muutama taala kunnon rasiaan. Eli ennemmin laatu kuin määrä!

Avatar
ilkant
Viestit: 464
Liittynyt: Ke 18.04.2007 14:05
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ilkant » La 26.05.2007 18:32

wood kirjoitti:Noiden napsautettavien pilleripurkkien kannet on mulla hajonnut jo ihan tuotteen käytön yhteydessäkin, joten niihin suhtautuisin hieman varauksella.
Samaa mieltä olen. Kannen saranamekanismi on purkin heikoin kohta. Mutta tuo kuvassa oleva valkoinen purkki tuntuu menevän aikas tiiviisti kiinni ilman saranaakin (kuvitteluako vain?).

Avatar
jupilli
Viestit: 235
Liittynyt: Pe 05.01.2007 14:04
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja jupilli » La 26.05.2007 19:02

ilkant kirjoitti: Samaa mieltä olen. Kannen saranamekanismi on purkin heikoin kohta. Mutta tuo kuvassa oleva valkoinen purkki tuntuu menevän aikas tiiviisti kiinni ilman saranaakin (kuvitteluako vain?).
Niin, siis tuossa kuvassa olevassa purkissa EI OLE SARANAA, koska kansi on irrallinen ja se kierretään kiinni. Sarana ei siten voi mennä ricci, toisaalta kansi voi hyvin pudota löytäjän näpeistä koska se on eri kappaletta purkin kanssa, mutta näinhän on tilanne myös kaikkien filmi, pakaste- ja Curver-tyyppisten purkkien kanssa joita edelleen käyttökelpoisina pidetään !!?

Myös nuo kalasäilykepurkit ovat osoittautuneet kestäviksi ja sopiviksi. Pieniähän nekin toki ovat eli esimerkiksi suuret TBt ei sovi purkkiin edes yxinään. Isot Curverit on vaan nekin hankalia kätkettäviä ellei sitten tunge niitä alimmaisten kivien alle jolloin ensilumi heti peittää kätkön !!
Terveisin Kätköilyvaari !!

naapuri
Viestit: 58
Liittynyt: Ma 16.04.2007 14:03

Viesti Kirjoittaja naapuri » La 26.05.2007 20:25

Muuten mitenkäs noiden lasipurkkien laita, meinaan vaan että niitä on näkynyt jo muutama?

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haksu10 » La 26.05.2007 22:08

jupilli kirjoitti:Myös nuo kalasäilykepurkit ovat osoittautuneet kestäviksi ja sopiviksi. Pieniähän nekin toki ovat eli esimerkiksi suuret TBt ei sovi purkkiin edes yxinään. Isot Curverit on vaan nekin hankalia kätkettäviä ellei sitten tunge niitä alimmaisten kivien alle jolloin ensilumi heti peittää kätkön !!
Hmm, tuo kalasäilykepurkki näyttää juuri sellaiselta muovilta mikä pakkasella ei jousta mihinkään vaan menee vähänkin taipuessaan säleiksi, voi tosin olla että kuva antaa väärän käsityksen.

Kuitenkin kierrätyksessä kannattaa ensin pistää purkki muutamaksi tunniksi pakastimeen, ottaa se sieltä ja kokeilla miten käy kun kannen aukaisee ja purkkia puristelee. Yhden hyväksi purkiksi olettamani purkin keväällä pakkasaikaan kätköilijä kävi ja sai purkkiin reiän. Kun menin purkin vaihtoon niin purkki oli jään keskellä mutta silti hyvin pois saatavissa - meni nimittäin sälekasaksi kun sitä hieman liikutteli...

Avatar
jupilli
Viestit: 235
Liittynyt: Pe 05.01.2007 14:04
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja jupilli » La 26.05.2007 22:30

haksu10 kirjoitti: Hmm, tuo kalasäilykepurkki näyttää juuri sellaiselta muovilta mikä pakkasella ei jousta mihinkään vaan menee vähänkin taipuessaan säleiksi, voi tosin olla että kuva antaa väärän käsityksen.
Ehkäpä ulkonäkö pettää !!?

Täällä mm on yxi tuommoinen kalasäilykepurkki talven palvelleena ja viimeksi kun poikkesin, purkki oli hyvässä kunnossa ja ihan ehjä pakkasista huolimatta. Purkilla on käyty tammi-, helmi-, maalis- ja huhtikuussa availemassa ja ainakaan toistaiseksi kukaan ei ole ilmoittanut purkin hajonneen. Taidan käydä tarkistamassa taas ja korjata sen pois jos aihetta on.

Tai sitten minun purkeillani on vaan muita parempi tuuri. ??
Terveisin Kätköilyvaari !!

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Su 27.05.2007 1:27

jupilli kirjoitti:Ehkäpä ulkonäkö pettää !!?
Täällä mm on yxi tuommoinen kalasäilykepurkki talven palvelleena ja viimeksi kun poikkesin, purkki oli hyvässä kunnossa ja ihan ehjä pakkasista huolimatta. Purkilla on käyty tammi-, helmi-, maalis- ja huhtikuussa availemassa ja ainakaan toistaiseksi kukaan ei ole ilmoittanut purkin hajonneen. Taidan käydä tarkistamassa taas ja korjata sen pois jos aihetta on.
Tai sitten minun purkeillani on vaan muita parempi tuuri. ??
Mitä ilmeisemmin ulkonäkö tosiaan pettää ja purkki onkin myös pakkasessa kestävä, joten pahoitteluni epäilyksestä tätä purkkia kohtaan. Jos tuolla olisi sellainen purkki kuin mitä oletin, se ei tosiaan olisi yhtäkään aukaisukertaa kestänyt.

Mutta tuntemattomille purkeille pakkastesti tekee tosiaan hyvää. Jäätelörasiat sinänsä kestävät hyvin myös pakkasella käsittelyn, mutta niiden tiiviyskin yleensä on heikko ja voi olla, etteivät kestä jään painetta joten ne soveltuunee tosiaan suojaisiin paikkoihin.

Tosin tuntuu jään puristus olevan se pahin purkkeja rikkova voima joka arpapelin tavoin valitsee tuhottavat purkit, onhan noita ns. laatupurkkejakin (curver yms.) näyttänyt talven jälkeen olevan vähintään pohjasta haljenneena.

Suuri yllätys keväthuollossa oli omat elektroniikkaa sisältävät purkit, joista suuri osa on lisäksi maahan upotettuja. Kaikki kävin läpi ja missään ei ollut jälkiäkään sisällä seisoneesta vedestä, sisällä olevat muovipurkit oli ehjiä ja kaikkien patteritkin edelleen aivan täysiä ja systeemit pelasi täydellisesti. Näiden osalta odotin kyllä lähinnä katastrofia kevään tullen mutta tukeva kyllästetystä puusta tehty rakennelma ja kohtuullisesti suojattu elektroniikka näyttää selviytyvän jopa Suomen talvesta (jaa, tosin viime talven pituus nyt oli normaalista poikkeava...)

Ai niin, ostin keväthuoltoa varten kunnon läjän paristoja, ja kun en muistanut mitä kokoa yhdessä poikkeavassa purkissa käytin ostin vielä joka kokoa roppakaupalla - niinpä nyt onkin paristovalikoima turvattu lähivuosiksi :D

Avatar
Vilosparta
Viestit: 191
Liittynyt: Ma 19.02.2007 11:49
Paikkakunta: Hyvinkää / Tartto Viro

Viesti Kirjoittaja Vilosparta » Su 27.05.2007 11:14

Minulla on ollut Vehkoja Cache'ssa virolainen sashlikkipurkki (mitenköhän tuo pitäis kirjoittaa?) vuoden 2003 lopusta, olettaisin että samanlainen kuin Jupillin kalasäilykepurkki ja ihmeen hyvin on kestänyt.

Avatar
jupilli
Viestit: 235
Liittynyt: Pe 05.01.2007 14:04
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja jupilli » Su 27.05.2007 22:49

Purkkikeskusteluun haluan vielä kaikille muistuttaa että :

PARASKAAN PURKKI EI PYSY KUIVANA ELLEI JOKAINEN KÄVIJÄ MUISTA SULKEA JOKAISTA AVAAMAANSA PURKKIA HUOLELLISESTI JA IHAN OIKEIN AJATUKSELLA !!
Terveisin Kätköilyvaari !!

kilpertti
Viestit: 64
Liittynyt: Su 14.01.2007 2:51
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kilpertti » Ma 28.05.2007 0:04

Ja huolelliseen sulkemiseen kuuluu ehdottomasti tarkistaa ettei tiivistepintojen väliin jää mitään ylimääräistä. Monien purkkien kansien väleistä olen poistanut hirveitä maa-aines paakkuja ja jopa pieniä kiviä. Onpa joskus Minigripin kulmakin tervehtinyt iloisesti vilkuttaen.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”